Jak přesně bombardují české lehké bojové letouny L-159 ALCA v Iráku?

Dvojice pum Mk 82 pod křídlem irácké L-159; větší foto / Iraqi Air Force

České lehké bojové letouny L-159 ALCA již více než rok používá irácké letectvo k úderům na pozice Islámského státu. Jedinou výzbroji iráckých L-159 jsou neřízené pumy Mk 82. Jak efektivní je kombinace letadel L-159 ALCA a pum Mk 82 a jak přesně dokáží piloti L-159 zasahovat cíle?

Taktika použití Mk 82 z lehkých bojových letounů L-159

Mark 82 (Mk 82) je víceúčelová neřízená puma o nominální hmotnosti 500 liber (227 kg). V ocelovém pouzdře je uloženo 89 kg výbušné náplně, obvykle Tritonal – 80 % TNT a 20 % práškový hliník. S hmotností 227 kg je to jedna z nejmenších a jedna z nejběžněji používaných leteckých zbraní vzduch-země na světě.

Puma Mk 82 tvoří bojovou hlavici pro laserem řízené pumy GBU-12 Paveway II a satelitem naváděné GBU-38 JDAM (Joint Direct Attack Munition).

Při použití Mk 82 z nízké výšky mohou bombardovací letoun zasáhnout střepiny vlastní odhozené pumy.  K vyřešení tohoto problému lze Mk 82 vybavit brzdícím zařízením BSU-49. Nafouknutý padákový balón  brzdí pumu a umožňují letadlu včas opustit místo dopadu. V této konfiguraci se puma označuje jako Mk 82 AIR.

Lehký bojový letounu L-159 ALCA má několik možnosti zamíření Mk 82. Například pilot L-159 může vyhledat a zaměřit cíl vizuálně přes průhledový HUD displej v módu CCIP (Constantly Computed Impact Point). V módu CCRP (Continually Computed Release Point) zase navádí letoun do bodu odhozu, odkud bombarduje cíl pomocí souřadnic cíle, které jsou vloženy do palubního počítače letounu před nebo během letu. Pilot v tomto módu vlastní cíl nemusí vůbec vidět.

Zejména CCRP mód je více citlivý na přesnost vstupů, se kterými pracuje zbraňově-navigační systém letounu. Ten potřebuje vědět přesnou polohu letounu (to je kritické pro mód CCRP). L-159 má kombinovaný inerciální (INS) a satelitní (GPS) navigační systém. Protože, ale GPS přijímač v L-159 pracuje jen s méně přesným civilním GPS signálem (to byla dáno vznikem letounu před vstupem ČR republiky do NATO; systém se po vstupu do NATO ale dosud nemodernizoval), doporučuje se v krátkém předstihu před vlastním odhozem pum provést aktualizaci polohy navigačního systému (každý metr navíc se už počítá) například průletem nad bodem o přesně známé poloze.

Na přesnost bombardování neřízenými pumami má velký vliv přesnost určení výšky, respektive šikmé vzdálenosti od letounu k cíli. Nejpřesnější je, když šikmou dálku změří palubní radiolokátor nebo laserový dálkoměr ve střeleckém kontejneru. Pokud radiolokátor z nějakého důvodu nefunguje (a střelecký kontejner není ještě integrován), tak je potřeba co nejpřesněji stanovit výšku letounu nad cílem.

Do určité výšky funguje v letounu radiovýškoměr. Pokud ale letoun bombarduje z vyšší výšky (například z výšky mimo dosah lehké protivzdušné obrany (PVO)), tak radiovýškoměr už je mimo svůj dosah. Proto se pro zajištění přesnosti balistických výpočtů palubního počítače doporučuje manuálně nastavit aktuálního hodnotu tlaku atmosféry v prostoru cíle. Pokud se totiž použije například nastavení platné pro vzdálené letiště vzletu nebo standardizované hodnoty používané v řízení letového provozu, tak to může mít za následek, že počítačový systém letounu nepřesně spočítá výšku letounu nad cílem.

V kombinaci s chybami v 2D určení polohy tak mohou vznikat 3D prostorové chyby určení polohy letounu a následně chyby ve výpočtu zamíření už při odhozu pum. Pochopitelně meteorologické podmínky (proměnlivý vítr, nebo jiný vítr než je v bodě odhozu – ten si avionika dokáže zjistit díky citlivé inerciální jednotce) mají tím větší vliv, čím výše se pumy odhazují a tím déle padají.

Dobu letu pumy, její balistiku a zamíření obecně může také ovlivnit profil bombardování. Pokud se bombarduje ze středních výšek metodou CCRP z horizontálního letu (tedy velmi podobně jako bombardéry za 2. světové války), tak se všechny špatné vlivy mohou sečíst.

Přesnost bombardování lze například zlepšit bombardováním ze střemhlavého letu (zjednodušeně to je prudké klesání pod úhlem 45° a více). To je metoda, kterou používaly například letouny Ju-87 Stuka už za druhé světové války nebo mnohem později dokonce letouny A-10 Thunderbolt II v první válce v Perském zálivu. Přestože hlavním důvodem tehdy bylo, že oba typy letounu neměly žádný blastický počítač (na rozdíl  od L-159) a piloti museli cíl zaměřovat vizuálně přes zaměřovač, tak princip zlepšení přesnosti při tomto způsobu bombardování se nezměnil.

Letoun se při bombardování více přiblíží k cíli a navíc zrychlí. Stejně tak i odhozené pumy, které navíc padají po kratší balistické křivce. Touto metodou bombardování lze s neřízenými pumami dosáhnout vyšší přesnosti. Nevýhodou je, že na rozdíl od bombardování z bezpečných výšek mimo dosah lehké PVO, se letoun může při klesání, odhozu a vybírání náletu dostat do dosahu lehké PVO.

Český poradní tým

Hodně samozřejmě dělá výcvik pilota. Iráčtí piloti ze 115. letky při přeškolovacím výcviku v České republice nalétají údajně okolo třicet hodin na dvoumístné L-159. Poté ještě na domácí základně odlétají další letové hodiny při operačním výcviku na svých jednomístných L-159. Teprve poté jsou připravení k ostrému bojovému nasazení.

“Oni se stále věnují převážně bojovým operacím. Jsme schopni jim v tom předat to, co máme nacvičené – třeba útoky na pozemní cíle – a zvýšit efektivitu toho boje. Ale naplno zúročíme naše zkušenosti, až když bojové operace ukončí a budou se moci soustředěně věnovat právě výcviku. Teď to je tak, že jsou v nouzi a ve válce, takže piloti po třiceti letových hodinách v České republice a následném krátkém výcviku v Iráku musejí do bojového nasazení,” uvedl pro Aktuálně.cz Denis Dúbravčík, velitel třetího českého poradního týmu na letišti v Baládu, kde personál z Čáslavi školí piloty iráckého letectva.

Irácké letectvo nemá na své základně simulátor letounu L-159 – výcvik na simulátorech probíhá v ČR. Hlavním úkolem českého poradního je tedy ústně, písemně a pomocí přednášek mentorovat irácké piloty.

Není samozřejmě žádným tajemstvím, že reálné zkušenosti s ostrým nasazením letounů ve válečných konfliktech nemá v českém letectvu prakticky nikdo. Navíc irácké letectvo je první uživatel L-159, který na tomto letounu běžně používá ostré letecké pumy Mk 82. 

Podle informací Armádních noviny Armáda ČR údajně pumy Mk 82 nikdy nepořídila v počtech potřebných pro pravidelný výcvik pilotů pro operační nasazení. Proto čeští piloti L-159 s touto municí dosud plně necvičili. Ověřili jsme si u tiskového oddělení Generálního štábu Armády České republiky (GŠ AČR), vzhledem k výše uvedeným skutečnostem, jak český letecký poradní tým plní své poradní a mentorovací úkoly v oblasti použití právě této munice.

“Armáda ČR má dostatek cvičné i ostré munice sloužící k pravidelnému výcviku nejen pilotů a zásoby pravidelně doplňuje. Proto lze konstatovat, že letecký poradní tým (LPT) má dostatek zkušeností k plnění poradní a mentorovací role v oblasti použití zbraňových systémů a výzbroje letounu L-159,” vyvrací pochyby majorka Denisa Vernerová, z Oddělení komunikace s veřejností GŠ AČR.

Samozřejmě i se sebelepším zbraňově-navigační systémem je neřízená munice podle dnešních měřítek stále nepřesná (to platí i o ruském SVP-24, který principiálně odpovídá systému, který používá právě L-159). Proto vyspělá západní letectva v posledních dvou dekádách přešla prakticky jen na „chytrou“ naváděnou munici.

Konstrukční návrh letounu L-159 s tímto trendem počítal od samého počátku a proto mají také integrovanou přesnou protizemní munici. Konkrétně pumy GBU-12 a GBU-16 řady Paveway II s poloaktivním laserovým navedením a protizemní řízené střely AGM-65B Maverick. Integrace a zkoušky munice na letounech L-159 byla certifikovaná v roce 2003. Bohužel Ministerstvo obrany České republiky (MO ČR) tuto chytrou, ale drahou munici nikdy nekoupilo pro operační použití. Navíc se postupně zcela vytratil zájem o pořízení operačních AGM-65.

Dodejme, že AGM-65B je určena především jako zbraň proti obrněným vozidlům, včetně tanků. Existují i další verze, které jsou určeny proti pozicím lodím nebo bunkrům. AGM-65 má podle verze televizní (například AGM-65B), infračervené nebo poloaktivní laserové navádění.

Střelecké kontejnery na L-159

Schopnosti L-159 dokáží posunout na zcela novou úroveň střelecké kontejnery. Na L-159 se střeleckými kontejnery počítalo už v roce 1995 s tím, že bude dokoupen a integrován do avioniky v dalších modernizačních fázích. Bohužel ze strany MO ČR dosud nebyl po zavedení letounu do výzbroje Armády ČR o dokončení integrace střeleckého kontejneru na L-159 vážný zájem. Výrobce letounu Aero Vodochody v roce roku 2012 na vlastní náklady provedlo demonstrační letové zkoušky s novou generací střeleckého kontejneru a toto řešení aktivně předvádělo Armádě ČR.

Dodejme, že české letectvo v roce 2018 získá čtveřici střeleckých kontejnerů řady Litening pro stíhačky JAS-39 Gripen. MO ČR zároveň objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12 a GBU-16 řady Paveway II. Je s těmito kontejnery a výzbroji počítáno i pro L-159?

“S pořízením zaměřovacích kontejnerů pro letouny L-159 v rámci Armády ČR se počítá v horizontu do roku 2025. Jejich zavedení pro tento letoun je závislé na schopnosti výrobce integrovat tento typ zbraňového systému do letounu a následným vyčleněním finančních prostředků na pořízení systému. Letoun L-159 je schopen používat laserem naváděné pumy již nyní, a to s podporou ozařování předsunutými leteckými návodčími (JTAC) nebo z jiné letecké platformy např. kontejnerem neseným letounem JAS-39,“ uvedla na dotaz Armádních novin majorka Vernerová.

Podle informací Armádních novin má o pořízení střeleckých kontejnerů pro L-159 eminentní zájem irácké letectvo. Irácké L-159 tak poté budou moci efektivně používat právě laserem naváděnou munici řady Paveway II a díky televizním a infračerveným senzorům a laserovému dálkoměru na kontejneru také mnohem efektivněji používat v úvodu zmíněnou hloupou munici.

Dokáže tedy český letecký poradní tým (LPT) v budoucnu mentorovat irácké piloty L-159 při výcviku se střeleckým kontejnerem, i když kontejner není na L-159 dosud v podmínkách Armády ČR integrován?

“Současný mandát umožňuje působení LPT v Iráku do konce roku 2018. Další možné nasazení výcvikového týmu bude předmětem přípravy nového mandátu. Zkušenosti s použitím přesně naváděné munice již příslušníci poradního týmu mají. Laserový zaměřovací kontejner bude v AČR zaveden v roce 2018,” komentuje zprávy o zájmu iráckého letectva pořídit si střelecké kontejnery pro L-159 majorka Vernerová.

Pořízení a bojové nasazení L-159 ALCA v Iráku je obrovským úspěchem České republiky. Irák má podle otevřených zdrojů zájem o další L-159 a také zájem o posílení jejich schopností skrze pořízení střeleckých kontejnerů. Vzdušné síly Armády České republiky musí být na tuto skutečnost připravené.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polská armáda testuje českou útočnou pušku CZ BREN 2

Polské ozbrojené složky v současné době testují pistole, samopaly i útočné pušky České zbrojovky. ...

Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA

Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS ...

Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku

Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) ...

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Matesaax
    22:06 27.09.2017

    Skelet:Ne tady bylo myšleno 72 západních letadel..Migu-29 bylo do půlky 90 let planovano celkem 68.Po 27 kusech do Zatce a Brna a jedna letka 14 stroju mela byt v Bechyni.Aspon je ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet:Ne tady bylo myšleno 72 západních letadel..Migu-29 bylo do půlky 90 let planovano celkem 68.Po 27 kusech do Zatce a Brna a jedna letka 14 stroju mela byt v Bechyni.Aspon je to tak uvedeno v archivech.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:05 27.09.2017

    stejně jako A-10, Harrier, A-4, AMX nebo cokoli jiného, co bys poslal proti dobrý PVO a SHORAD...

    stejně jako A-10, Harrier, A-4, AMX nebo cokoli jiného, co bys poslal proti dobrý PVO a SHORAD...

  • Jirosi
    22:02 27.09.2017

    Použitelný je jen pokud se nepřítel nebraní... pokud ano, bude mít děsivé ztráty.

    Použitelný je jen pokud se nepřítel nebraní... pokud ano, bude mít děsivé ztráty.

  • Luky
    22:01 27.09.2017

    Dostkrát jsem si na ten článek při čtení diskuze vzpomněl. To letadlo je použitelný, ale ty kvanta bagů jsou potupný. Zajímalo by mě ale, jestli by to mohlo paradoxně ...Zobrazit celý příspěvek

    Dostkrát jsem si na ten článek při čtení diskuze vzpomněl.

    To letadlo je použitelný, ale ty kvanta bagů jsou potupný.

    Zajímalo by mě ale, jestli by to mohlo paradoxně zvyšovat odolnost při zásahu křídla. Když v něm nemá co hořet...a hořící nádrž asi půjde zahodit :)Skrýt celý příspěvek

  • Cenzor
    21:56 27.09.2017

    Našel jsem něco pro odlehčení, abychom tu mašinu jenom nehanili:

    https://www.planes.cz/cs/artic...

    Našel jsem něco pro odlehčení, abychom tu mašinu jenom nehanili:

    https://www.planes.cz/cs/artic...

  • skelet
    21:37 27.09.2017

    Dusan: však to by L-159 dokázala, se svou avionikou a plánovanou výzbrojí rozhodně.
    Jirosi: nepochopil jsi pointu, ale to se stává.

    Dusan: však to by L-159 dokázala, se svou avionikou a plánovanou výzbrojí rozhodně.
    Jirosi: nepochopil jsi pointu, ale to se stává.

  • skelet
    21:34 27.09.2017

    Matesaax: 72 měl být celkový počet letounů MiG-29, které měly být nakoupeny dle koncepce ČSLA ;)

    Matesaax: 72 měl být celkový počet letounů MiG-29, které měly být nakoupeny dle koncepce ČSLA ;)

  • Jirosi
    21:32 27.09.2017

    skelet: A teď další možností ? Jo, nechat to rovnou zavřít ... Zase tu někdo zapomíná, že ta montovna je to co Aeru vydělává peníze na rozdíl od "Alcy". I přesto že jich vyrobily ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: A teď další možností ? Jo, nechat to rovnou zavřít ... Zase tu někdo zapomíná, že ta montovna je to co Aeru vydělává peníze na rozdíl od "Alcy". I přesto že jich vyrobily 72 kusů ! Firmy se zakládají pro to, aby svým majitelům vydělávaly nikoliv proto aby se v nich topily peníze.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    21:28 27.09.2017

    skelet, logik Však je nedokazujem, že by mali stroje L-159 plne nahradiť nadzvuk, ale to, že ho mali nahradiť pri bombardovacích či útočných misiách, t.j. v prípade českého ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet, logik

    Však je nedokazujem, že by mali stroje L-159 plne nahradiť nadzvuk, ale to, že ho mali nahradiť pri bombardovacích či útočných misiách, t.j. v prípade českého letectva to bol Su-22 a Su-25, čiže i nadzvuk.

    V pomere 36 : 72 to mal byť najpočetnejší bojový typ a ťažko ho nazvať len "doplnkom nadzvuku".

    logik

    V čase zavádzanie L-159 české letectvo cvičné stroje neriešilo .. ani nemuselo, takže hľadať "kašlanie armády" sa mi nezdá spravodlivé. Armáda skrátka dostala niečo čo nepotrebovala ... a to sa už ťažko hľadá "ideálne" riešenie, keď také stroje nechce ani nik iný, resp. nie ten komu je to bolo dovolené predať.

    Cenzor

    Súhlasím ... len tie vízie neskončili len na peniazoch, ale skôr na nevhodnosti L-159 pre moderné letectvo pre "normálne" použitie .... kedy sa ešte asymetrická vojna neriešila.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:22 27.09.2017

    Jirosi: prvně se těžko nabízí něco, když nemáš volné finance, do toho ministr obrany o tom všude prohlašuje, že jsou smrtelně nebezpečně pro své osádky a firma mající na starosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: prvně se těžko nabízí něco, když nemáš volné finance, do toho ministr obrany o tom všude prohlašuje, že jsou smrtelně nebezpečně pro své osádky a firma mající na starosti řízení firmy si z toho dělá montovnu.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    21:21 27.09.2017

    Ona už tahle koncepce 72 L-159 a 36 nadzvuků byla už v té době značně předimenzovaná,např. V.Vašek ve své knize Etudy vzpomíná,že pracovali na vizi pořídit 72 nadzvukových letadel ...Zobrazit celý příspěvek

    Ona už tahle koncepce 72 L-159 a 36 nadzvuků byla už v té době značně předimenzovaná,např. V.Vašek ve své knize Etudy vzpomíná,že pracovali na vizi pořídit 72 nadzvukových letadel na dvou základnách a to bylo na počátku 90 let.Nicméně myslím,že hlavní úpadek L-159 přišel zrušením Taktické základny v Náměšti.Ze 72 letadel najednou zůstalo v provozu kolem 20 mašin u jedné letky v Čáslavi.Mezitím se začal řešit nový nadzvukový letoun,na který se upnula veškerá pozornost a po pořízení Gripenů se brala 159 spíše jako přechodový stroj pro nadzvuk .To samé je dnes,kdy se bude opět investovat do Gripenů,aby měli možnost boje s pozemními cíly.Přitom,těch 14 letadel je plně vytížených pro stíhací úkoly a plnění misí v Pobaltí či Islandu a na L-159 opět nikdo ani nevzpomene.Vždyt i to mokré křídlo bez koncových nádrží bylo plánováno jako součást rozvoje L-159 a nakonec nic.
    U té výzbroje,mě překvapuje,že nebyl ani pokus využít na L-159 přebytečnou ruskou výzbroj,např. raketnice UB-16 by nebyl problém nasadit,rumunské Lancery tuhle možnost taky mají.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    21:21 27.09.2017

    Shania, čo presne znamená ten lead laser? Niečo v tom zmysle, že automaticky sleduje mobilný cieľ a neustále ho ožaruje laserom, aby sa bomba mohla naviesť? Tiež nechápem, ako to ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania,
    čo presne znamená ten lead laser? Niečo v tom zmysle, že automaticky sleduje mobilný cieľ a neustále ho ožaruje laserom, aby sa bomba mohla naviesť?
    Tiež nechápem, ako to dokáže nahradiť GBU-49.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    21:19 27.09.2017

    Logik: Na co se neschopnost Aero vymluví příště ? Kolik jiných firem dostalo pro svůj nedokončený produkt objednávku na 72 kusů a poté se v podstatě vyprdlo na další vývoj, bez ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik: Na co se neschopnost Aero vymluví příště ? Kolik jiných firem dostalo pro svůj nedokončený produkt objednávku na 72 kusů a poté se v podstatě vyprdlo na další vývoj, bez toho ab y jim ho někdo znovu zaplatil...
    Alca byla a je produktem Aero, ne Armády CR. Ta jsi možná zadala prvotní poptávku, ale to ostatní co s tím produktem dělalo bylo v čistě v režii firemního vedení.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    21:11 27.09.2017

    dusan: debaty se vždycky vedou různý. Ale reálně to byl vždy doplněk k nadzvukovým stíhačkám a primárně náhrada hrábí. jirosi: peníze nebyl primární problém. Teda vlastně byl, ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan: debaty se vždycky vedou různý. Ale reálně to byl vždy doplněk k nadzvukovým stíhačkám a primárně náhrada hrábí.

    jirosi: peníze nebyl primární problém. Teda vlastně byl, ale z druhé strany. Neúspěch Alk byl zaplacený. BAE a SAABu se tenkrát bohužel nehodila konkurence (jak Gripenům v ČR, tak i jinak).
    Proto na něj armáda tak kašlala a nechávala je hnít ve skladu. Peníze by se na rozumné využití Alk našly, kdyby byla politická vůle. Jak je vidět na vývoji NGčka (který zatím táhne Aero v podstatě samo), zas o takový částky nejde.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:59 27.09.2017

    dusan: ale nebola. V době vývoje L-159 se počítalo s tím, že se zavede 72 letounů L-159 a 36 nadzvukových letounů. Viz koncepce zveřejněná v ATM ročník 94, tedy na začátku vývoje ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan: ale nebola. V době vývoje L-159 se počítalo s tím, že se zavede 72 letounů L-159 a 36 nadzvukových letounů. Viz koncepce zveřejněná v ATM ročník 94, tedy na začátku vývoje L-159. Tedy s nadzvuky se počítalo od počátku a vždy.
    U L-159 se argumentovalo tím, že standardní výzbroj "velkých" nadzvukových letounů se pohybuje 2x PLŘS a zhruba tuna bomb (už lovím z hlavy, ale je to v LK ročník 93 tuším). Tedy, že práci Su-25 a Su-22 zastane s "přesnou" municí i malý letoun L-159.
    Ostatně L-159 byla navržena tak, aby mohla používat až 9ks střel Brimstone apod. Amraam nebyl uvažován, pouze u něj byla zmiňována možnost, že by šel dodatečně integrovat díky radiolokátoru Grifo.
    Takže bohužel.. na ty diskuze si nepamatuješ dobře ;)Skrýt celý příspěvek

  • Cenzor
    20:57 27.09.2017

    dusan:

    L-159 se zaváděly s určitou vizí, jenže pak se pořídili Grypeny a Alcy skončily na druhé koleji. No a pak navíc šel armádní rozpočet na dlouho do kopru...

    dusan:

    L-159 se zaváděly s určitou vizí, jenže pak se pořídili Grypeny a Alcy skončily na druhé koleji. No a pak navíc šel armádní rozpočet na dlouho do kopru...

  • Flader
    20:42 27.09.2017

    Tak potom sa naozaj čudujem, že AČR naozaj aspoň tej "hlúpej" munície nemá "plné sklady. Veď už keď to lietadlo má toľko rokov vo výzbroji plus dokonca aj uložené zásoby tak by ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak potom sa naozaj čudujem, že AČR naozaj aspoň tej "hlúpej" munície nemá "plné sklady. Veď už keď to lietadlo má toľko rokov vo výzbroji plus dokonca aj uložené zásoby tak by bolo najlogickejšie využiť potenciál tohto stroja naplno.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    20:38 27.09.2017

    logik Ale bola : ) Veľmi dobre si pamätám na tie diskusie, kedy sa "dokazovalo", že L-159 nahradí takmer všetko v rátane nadzvukových stíhacích bombardérov, ktorých rýchlosť sa ...Zobrazit celý příspěvek

    logik

    Ale bola : )
    Veľmi dobre si pamätám na tie diskusie, kedy sa "dokazovalo", že L-159 nahradí takmer všetko v rátane nadzvukových stíhacích bombardérov, ktorých rýchlosť sa "využíva minimálne" a pri inteligentnej munícii je "veľké nosnosť už zbytočná" ...
    Samozrejme sa pripúšťalo, že je treba i nadzvuk ... ale skôr ako doplnok "univerzálneho" ľahkého stroja L-159.Skrýt celý příspěvek

  • Gorn
    20:36 27.09.2017

    Flader: ano, jedná se o konverzní kit, zda se ta konverze provádí u uživatele a jak rychle je otázka. Bezpečná manipulace s municí je dneska celkem téma a vůbec bych se nedivil ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader: ano, jedná se o konverzní kit, zda se ta konverze provádí u uživatele a jak rychle je otázka. Bezpečná manipulace s municí je dneska celkem téma a vůbec bych se nedivil kdyby dneska všechno krom běžných operací řešil výrobce, popř. jeho vyslaný specialista/týmSkrýt celý příspěvek

  • Flader
    19:52 27.09.2017

    Trošku OT laická otázka: Ako to vlastne je s "hlúpou" Mk-82 a "inteligentnou" GBU-12. Je možné mať "sklad plný hlúpych bômb a niektoré podľa potreby pred misiou osadiť ...Zobrazit celý příspěvek

    Trošku OT laická otázka:

    Ako to vlastne je s "hlúpou" Mk-82 a "inteligentnou" GBU-12. Je možné mať "sklad plný hlúpych bômb a niektoré podľa potreby pred misiou osadiť navádzacou časťou a zvyšok tam kde je to možné používať ako hlúpe? Alebo síce Mk-82 je základom GBU-12 ale tá je konštruovaná už od výroby, že bude navádzaná?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 8