Byla podepsána česko-polská dohoda o spolupráci na obrněném vozidle pro polskou armádu
- 10. 9. 2020
- 12 komentářů
- Tisková zpráva
V úterý 8. září byla na Mezinárodní výstavě obranného průmyslu v polských Kielcích podepsána smlouva o spolupráci mezi polskou společností Huta Stalowa Wola a českou společností Tatra Export ze skupiny Czechoslovak Group. Jejím předmětem je dodávka obrněného vozidla na podvozku Tatra 4×4 a kompletní technické dokumentace, která by umožňovala výrobu vozidla v Polsku.
Dohoda, kterou za polskou stranu podepsal prezident společnosti Huta Stalowa Wola (HSW) Bartłomiej Zając a za českou stranu Vice President Sales holdingu Czechoslovak Group (CSG) Wojciech Grzonka spolu s Jaroslavem Strnadem ml. (nejmladším synem zakladatele holdingu CSG), se týká spolupráce na obrněném vozidle s podvozkem Tatra 4×4, kterému zatím nebyl udělen oficiální název. Vozidlo bude nabízeno polské armádě v rámci různých programů a projektů, na kterých pracuje Polska Grupa Zbrojena (PGZ) – holding firem působících v oblasti obranného průmyslu, jehož je Huta Stalowa Wola součástí. Vozidlo má rozšířit její nabídku podvozků pro velitelské a podpůrné varianty kolových obrněnců sloužících zejména pro potřeby dělostřelectva a raketových sil.
Po podpisu smlouvy Wojciech Grzonka uvedl: „Polský obranný průmysl je přirozeným partnerem průmyslu českého, a to i díky členství obou zemí ve V4. Dnešní dohoda představuje unikátní příležitost pro uplatnění tatrováckého podvozku v polských ozbrojených silách. Měla by být i novým impulsem ke spolupráci mezi společnostmi ze skupiny PGZ a společnostmi z holdingu CSG nejen na území Polska, ale i na dalších trzích.“
Bartłomiej Zając dodal: „Zaměřujeme se na výrobu dělostřeleckých systémů. Naší strategií je nabízet komplexní řešení včetně modulů pro velení a řízení palby, které vyvíjíme ve spolupráci s členskými společnostmi holdingu PGZ i se soukromými společnostmi. Získání licence na výrobu obrněnce 4×4 v Polsku významně rozšiřuje naše schopnosti zajistit pro polskou armádu řešení šité na míru jejím programům v oblasti rozvoje dělostřelectva. Velmi si vážíme toho, že naším partnerem je český průmysl a značka Tatra.“
Polské ozbrojené síly se snaží o zvýšení své taktické i strategické mobility. K tomu účelu se hodí podvozek Tatra 4×4 s vynikajícími výkony v terénu, který může sloužit jako univerzální základ pro různé specializované verze u všech druhů vojsk. Moderní design vozidla přináší velmi dobré jízdní vlastnosti, nízké náklady na provoz a vysoký komfort pro obsluhu. Výsledek spolupráce firem holdingu CSG a HSW by se měl prezentovat na výstavě MSPO v Kielcích už příští rok.
O holdingu Czechoslovak Group
Czechoslovak Group (CSG) je holding navazující na tradici československého průmyslu. Podporuje rozvoj tradičních i nových českých a slovenských společností, jež se věnují obranné i civilní průmyslové výrobě a obchodu. V podnicích začleněných do holdingu CSG, které vygenerovaly v roce 2019 tržby v hodnotě více než 28,5 mld. Kč, pracuje více než 8200 zaměstnanců. Hlavními obory CSG jsou strojírenství, automobilový, železniční, letecký průmysl a obranný průmysl. S produkty společností CSG se lze díky silné proexportní orientaci holdingu setkat na všech kontinentech a počet jeho zákazníků se stále rozrůstá.
O Polska Grupa Zbrojena
Polska Grupa Zbrojena (PGZ) je jednou z největších skupin obranného průmyslu v Evropě. Zahrnuje přes 50 společností, které jsou klíčovou součástí polského obranného průmyslu a které působí ve výrobě, službách i vývoji. PGZ je dodavatel inovativních systémů a řešení používaných polskými ozbrojenými silami.
Poláci jdou správnou cestou - všechno co jde si pokud možno vyrobit sami, třeba i v licenci. Nejde jenom o to zaměstnat vlastní lidi, ale také o to, že pokud by skutečně začala ...Zobrazit celý příspěvek
Poláci jdou správnou cestou - všechno co jde si pokud možno vyrobit sami, třeba i v licenci. Nejde jenom o to zaměstnat vlastní lidi, ale také o to, že pokud by skutečně začala válka bude potřeba zničenou techniku buď opravit nebo nahradit. Nejde jen o obrněnou techniku, ale co se stane když vám dojdou zásoby raket, nebo bomb??? Pamatujete si na válku s Kadáfím? Francouzům a Anglánům došli za 14 dní zásoby raket a bomb.
Určitě raději nakupovat v okolních spřátelených zemích než někde jinde. Jinak moc velká spolupráce ve rámci V4 nebude.Skrýt celý příspěvekJá myslím, že jsi to úplně nepochopil. To co jim Tatra dodá je výrobní dokumentace, ve smyslu montážní dokumentace k vozidlu, nikoliv výrobní dokumentace k jednotlivým komponentům. ...Zobrazit celý příspěvek
Já myslím, že jsi to úplně nepochopil. To co jim Tatra dodá je výrobní dokumentace, ve smyslu montážní dokumentace k vozidlu, nikoliv výrobní dokumentace k jednotlivým komponentům. Ty si samozřejmě musí nakoupit na volném trhu, některé komponenty určitě půjde nahradit za polské (otázka je cena a kvalita), ale ty nejdůležitější, tj. podvozek, motor, převodovka budou muset dovézt tak jako tak. V tomhle konkrétním případe bude podvozek sestaven z českých dílů, motor bude buď také český (Tatra), nebo americký (Cummins).Skrýt celý příspěvek
Čtu to horem dolem a vypadá to, že Tatra jim prodala licenci ( dokumentaci ) na výrobu svého páteřového podvozku. To moc velký kšeft není.
Čtu to horem dolem a vypadá to, že Tatra jim prodala licenci ( dokumentaci ) na výrobu svého páteřového podvozku. To moc velký kšeft není.
Ne prodala jim licenci na celé auto, nicméně v tom autě je "Made in Tatra" jen podvozek a možná motor. Zbytek jsou komerčně dostupné komponenty od různých výrobců z půlky světa. A ...Zobrazit celý příspěvek
Ne prodala jim licenci na celé auto, nicméně v tom autě je "Made in Tatra" jen podvozek a možná motor. Zbytek jsou komerčně dostupné komponenty od různých výrobců z půlky světa. A podle mě jim neprodali ani licenci na ten podvozek. Ten si Poláci max. smontují, jako zbytek toho auta, právě z těch komerčně dostupných komponentů. A to ještě jen tehdy, pokud bude mít WP o takové velitelské vozidlo k Langustám a Krylům vůbec zájem. Což není vůbec, jisté. Podobné dohody (montáž s částečnou polonifikací) mají se zahraničními partnery i jiné polské firmy.
Např. toto: https://www.defence24.pl/mspo-... Skrýt celý příspěvekmudry.udrzbar Bohužel mýlíš, Tatra svoje klasické vzduchem chlazené motory nadále vyrábí, sice ne pro civilní použití v rámci EU, nesplňují emisní limity, ale pro armádu a hasiče ...Zobrazit celý příspěvek
mudry.udrzbar
Bohužel mýlíš, Tatra svoje klasické vzduchem chlazené motory nadále vyrábí, sice ne pro civilní použití v rámci EU, nesplňují emisní limity, ale pro armádu a hasiče (ti mají výjimku) a pak pro zákazníky mimo EU, např. Indové mají EU emisní limity na háku.Skrýt celý příspěvek
pokud nebudeme chtít koupit něco na klíč (BVP,OT) ale jít vlastní cestou jiná volba než kooperace s poláky asi není - máme v tom tradici z minulosti
pokud nebudeme chtít koupit něco na klíč (BVP,OT) ale jít vlastní cestou jiná volba než kooperace s poláky asi není - máme v tom tradici z minulosti
Čistě pro tu srandu - jmenuj jiný příklad této tradice než OT-64. A čím víc, tím líp! :D
Čistě pro tu srandu - jmenuj jiný příklad této tradice než OT-64. A čím víc, tím líp! :D
Vida, na TOPAS jsem zapomněl, mám ho tak nějak stále zafixovaný jako "pouhou" modernizaci BTR-50. Každopádně tradice už je to dosti fousatá... :)
Vida, na TOPAS jsem zapomněl, mám ho tak nějak stále zafixovaný jako "pouhou" modernizaci BTR-50. Každopádně tradice už je to dosti fousatá... :)
Načítám diskuzi...