Bojové vozidlo pěchoty Kurganěc-25
- 30. 4. 2015
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
Nová univerzální pásová platforma Kurganěc-25 nahradí v ruské armádě ikonická vozidla BMP-1/2/3. Spolu s těžkou pásovou platformou Armata tvoří klíčový prvek modernizace ruských pozemních obrněných sil.
Původní ruská vozidla BMP-1/2/3 svou konstrukcí vycházela z doktríny masivního útoku obrněných formací. Společně s tanky měla vozidla BMP prorazit nepřátelskou obranu a vysadit vojáky. Charakteristickým znakem vozidel BMP-1/2/3 se stal extrémně skloněný přední pancíř, který odolával zásahům z 25mm kanónu vozidel Bradely.
Nová vozidla Kurganěc-25 však představují novou konstrukční linii. Výše položený podvozek lépe chrání vozidlo proti minám nebo improvizovaným výbušným systémům. Na rozdíl od BMP-1/2/3 je kladen důraz na celo-kruhovou balistickou ochranu.
Kurganěc-25 vznikne ve dvou základních verzích - bojové vozidlo pěchoty a obrněný transportér „Bojový Kurganěc-25" je osazen bezosádkovou věží Epoch s 30mm rychlopalným kanónem 2A42 a koaxiálním 7,62mm kulometem. Pro boj s obrněnými cílí je určená čtveřice raket 9M133 Kornet s dosahem až 5500 m.
Věž jen minimálně zasahuje do vnitřních prostor a umožňuje tak vozidlu převážet větší počet vojáků (trojčlenná posádka + osmičlenný výsadek) i munice. Stejnou věží je možné osadit také nové kolové obrněné vozidlo Bumerang nebo těžké bojové vozidlo T-15 Armata.
Strany vozidla jsou osazeny bloky reaktivního pancíře ERA od firmy NII Stali.
Druhou verzí je obrněný transportér Kurganěc-25 s dálkově ovládanou věžičkou s 7,62mm nebo 12,7mm kulometem. Do budoucna se počítá také s vývojem samohybného minometu nebo vozidla palebné podpory (lehkého tanku), jako je například současný Sprut-SD. Podobně jako Stryker MGS (M1128 Mobile Gun System) získá vozidlo palebné podpory Kurganěc-25 velkorážní kanón umístěný v dálkově ovládané bezosadkové věži.
Pravděpodobný je ale vznik cele řady verzí – velitelské, průzkumné nebo vyprošťovací. Nelze ani zapomenout na možnou náhradu vozidel BMP-3F určených pro námořní pěchotu, ostatně Kurganěc-25 je konstruován jako obojživelný.
Zveřejněné snímky z poslední doby také odhalily některé podrobnosti. Oproti původním zprávám o velké podobnosti (tedy modularitě) platforem Kurganěc-25 a Armata, se zdá být realita odlišná. Pancéřování, pásy i pohonná jednotka jsou podle vojenského magazínu Defense-Update odlišné.
Bezosádková věž Epoch. Všimněte si boxů se řízenými střelami Kornet a níže dvojicí dvoj-tubusů s anti-municí systému Drozd. / Neznámý autor, CC BY-SA 2.0
Platformy Armata a Kurganěc-25 nebudou pravděpodobně sloužit vedle sebe. Tank T-14 Armata a těžké bojové vozidlo pěchoty T-15 Arma jsou určené pro obrněné jednotky, Kurganěc-25 naopak pro mechanizované jednotky.
Oficiální úroveň pancéřové ochrany vozidla Kurganěc-25 není známá. Boční strany jsou však osazené přídavnými moduly pancíře ERA (Explosive Reactive Armour) od firmy NII Stali. Na starších propagačních videiích firmy lze dohledat, jak bloky ERA odolávají reaktivním granátům i zásahům munice až do ráže 30 mm.
Vozidlo navíc získá aktivní ochranný sytém Drozd. Na úvodním obrázku můžeme systém vidět zakrytý plachtou. Čtveřice malých radarů je umístěná v rozích vozidla a anti-munice v zakrytých malých tubusech na čelním pancíři.
Drozd je jedním z nejstarších aktivních ochranných systémů. Nasazen již byl na konci 70. let minulého století a od té doby je neustále zdokonalován. Drozd chrání vozidlo před protitankovými střelami a reaktivními granáty.
Vozidla Kurganěc-25 cvičí na moskevskou přehlídku.
O elektronické výzbroji nejsou prakticky žádné informace. Standardem jistě budou nezávislé denní/noční senzory pro velitele, střelce a řidiče. Velitel pravděpodobně získá termovizní senzor. Posádka bude mít přehled o okolí díky řadě kamer.
Vozidlo pohání motor o výkonu 588 kW (800 koní) umístěný v přední pravé části. Motor dokáže 25 tun těžkému vozidlu Kurganěc-25 udělit maximální rychlost 80 km/h. Pomocí vodních trysek dokáže obojživelný Kurganěc-25 plout rychlostí až 10 km/h.
Za účelem testů dostane od roku 2016 ruska armáda zhruba 100 vozidel Kurganěc-25. Armáda začne testovat vozidla v různých regionech, podmínkách a prostředích. Zpětné připomínky vojáků se promítnou do konstrukce vozidla.
Začátek sériové výroby je naplánován na roky 2019 až 2020. Připomeňme, že výzvou není jen konstrukce, ale také technologické a organizační zvládnutí velkosériové výroby zcela nového obrněného vozidla.
Zdroj: Defense-Update
Související články
Samohybná houfnice M109A7 Paladin pro U.S. Army
BAE Systems dodá americké armádě (U.S. Army) první produkční verzi nejnovější samohybné houfnice ...
- 04.04.2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
První oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata
Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo první oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata a dalších ...
- 22.04.2015
- 139 komentářů
- Jan Grohmann
MRAP: Život po Iráku a Afghánistánu
Vozidla odolná proti minám a chránící před palebnými přepady MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) ...
- 23.04.2015
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Německé Leopardy nedokáží probít pancíř ruských tanků
Pode německého deníku Die Welt, pro německé tanky Leopard nemusí střetnutí s ruskou tankovou ...
- 27.04.2015
- 41 komentářů
- Jan Grohmann
pet.rok: u 25mm APFSDS-DU sa uvadza priebojnost 78mm RHAe na 1000m pri starsej M919 municii (1990-95) moderne 25mm DU projektily sa dostanu k 100mm pocas druhej vojny v zalive boli ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: u 25mm APFSDS-DU sa uvadza priebojnost 78mm RHAe na 1000m pri starsej M919 municii (1990-95) moderne 25mm DU projektily sa dostanu k 100mm pocas druhej vojny v zalive boli zaznamenane pripady znicenia tankov T55 palbou automatickeho kanonu do bocneho panciera.. (u T55 ide o 60-80mm RHAe)Skrýt celý příspěvek
RiMr71: Stejný podvozek jako T-14 má mít *těžké* bojové vozidlo pěchoty T-15. Ty mají být provozovány v součinnosti právě s T-14, čímž bude zjednodušená logistika pro dané ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: Stejný podvozek jako T-14 má mít *těžké* bojové vozidlo pěchoty T-15. Ty mají být provozovány v součinnosti právě s T-14, čímž bude zjednodušená logistika pro dané jednotky. Kurgaňce má používat mechna. Alespoň tak jsem to pochopil.Skrýt celý příspěvek
logik: 1. BVP nie su auta a zbrojny biznis je nieco ine ako automobilovy. V automobilovom biznise je velka konkurencia a tlak na ceny daleko vacsi. V zbrojnom biznise su marze ...Zobrazit celý příspěvek
logik:
1. BVP nie su auta a zbrojny biznis je nieco ine ako automobilovy.
V automobilovom biznise je velka konkurencia a tlak na ceny daleko vacsi. V zbrojnom biznise su marze vacsie a funkcnost je na prvom mieste a naklady az na dalsom.
2. nie je to davno (zhruba 10+ rokov dozadu) ked sa este auta vyrabali tak ze kazdy model mal vlastnu platformu. Univerzalna platforma je vymozenost poslednych rokov a je len dosledkom konkurencie.
3. rovnaka platforma este neznamena ze je na 100% rovnaka, pretoze dlzka dielov sa lisi.Skrýt celý příspěvekNejde o to aby obidve platformy boli postavené na dvoch identických celkoch, ale laicky povedané všetko sa skladá z dielov a tie môžu byť identické, hlavne najviac namáhané. ...Zobrazit celý příspěvek
Nejde o to aby obidve platformy boli postavené na dvoch identických celkoch, ale laicky povedané všetko sa skladá z dielov a tie môžu byť identické, hlavne najviac namáhané.
Ohľadom pancierovania, závisí od toho pod akým uhlom naň vystrelíš. Je známe že BMP majú silne sklonený čelný pancier takže papierovo pokiaľ naň vystrelíš z priamo spredu obyčajnou 50. FMJ - neprestrelíš, pokiaľ BVP bude prechádzať cez nejakú terénnu prekážku a uhol dopadu sa zmenší, nebudeš mať problém pancier penetrovať. S 50. AP ktorá prejde pancierom aj pod tým uhlom ako nôž maslom, voči 25 mm vyššie, voči DU už nehovorím, tie nemajú problém penetrovať čelný pancier BMP-1/2. Čelný pancier BMP-3 sklonený pod uhlom 60° chráni voči 30 mm AP, zas, ak sa tento uhol nejakým spôsobom zmení, možno ním prejde aj 50. AP.Skrýt celý příspěvekpet.rok: A proto škodovka staví svoje veškerá auta od podtunového citigo až po skoro dvoutunového Sharana na jedné podvozkové platformě MQB.....
pet.rok: A proto škodovka staví svoje veškerá auta od podtunového citigo až po skoro dvoutunového Sharana na jedné podvozkové platformě MQB.....
Argonaut: Samozrejme mate pravdu. S hmotnostou pod 20t sa nedaju robit zazraky, ale je mozne selektivne zvysit odolnost v urcitom smere (vacsinou to byva celo). Dusan: U BMP3 sa ...Zobrazit celý příspěvek
Argonaut: Samozrejme mate pravdu. S hmotnostou pod 20t sa nedaju robit zazraky, ale je mozne selektivne zvysit odolnost v urcitom smere (vacsinou to byva celo).
Dusan: U BMP3 sa uvadza celny pancier na 12+60mm resp. 12+12+60mm resp. 16+50mm a celkom rad by som videl .50 cal ktory by to dal. Myslim ze ani povestami opradene "zazracne" DU strelivo by nepomohlo.Skrýt celý příspěvekOna ta diskuze o balistické odolnosti souvisí s tou hmotností. Pandur má cca 22t, tohle 25t. Takže bych si tipl, že v základu bude balistická odolnost hodně podobná. BVP-2 se 14t ...Zobrazit celý příspěvek
Ona ta diskuze o balistické odolnosti souvisí s tou hmotností. Pandur má cca 22t, tohle 25t. Takže bych si tipl, že v základu bude balistická odolnost hodně podobná. BVP-2 se 14t zkrátka tak odolná být ani nemůže, protože jí chybí materiál.
Vždy je to rozhodování, co je důležitější. Vše mít nejde.Skrýt celý příspěvekRuské BMP-1/2/3 nie sú teda veľmi balisticky odolné .... stačí sa pozrieť na Sýriu či Ukrajinu ...okrem bežných ručných zbraní neodolá pancierovanie v podstate ničomu .. a i čelný ...Zobrazit celý příspěvek
Ruské BMP-1/2/3 nie sú teda veľmi balisticky odolné .... stačí sa pozrieť na Sýriu či Ukrajinu ...okrem bežných ručných zbraní neodolá pancierovanie v podstate ničomu .. a i čelný pancier bez problémov rozstrieľa polpalcový guľomet .... o tom, že by odolal najakému kanónu je samozrejme mimo reality ...Skrýt celý příspěvek
RiMr71: skor je to tym ze sa sirili rozne nepodlozene dohady. unifikacia musi mat prakticky zmysel mat rovnaky podvozok a motor pre BVP s hmotnostou 20t a tank 50t znamena ze bud ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: skor je to tym ze sa sirili rozne nepodlozene dohady.
unifikacia musi mat prakticky zmysel
mat rovnaky podvozok a motor pre BVP s hmotnostou 20t a tank 50t znamena ze bud bude BVP zbytocne naddimenzovane alebo tank poddimenzovany.
myslim ze casom sa ukaze ako to vlastne je a aky podiel komponentov je skutocne zdielanySkrýt celý příspěvek"Oproti původním zprávám o velké podobnosti (tedy modularitě) platforem Kurganěc-25 a Armata, se zdá být realita odlišná. Pancéřování, pásy i pohonná jednotka jsou podle vojenského ...Zobrazit celý příspěvek
"Oproti původním zprávám o velké podobnosti (tedy modularitě) platforem Kurganěc-25 a Armata, se zdá být realita odlišná. Pancéřování, pásy i pohonná jednotka jsou podle vojenského magazínu Defense-Update odlišné."
...se jim ta společná platforma trochu sype... pokud je to tedy pravda.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...