Bitevní V-22 Osprey
- 13. 2. 2014
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Velitelství amerického letectva pro speciální operace AFSOC (US Air Force Special Operational Command) a americká námořní pěchota uvažují o vývoji bitevní verze konvertoplánu V-22 Osprey. Plán včera představil plukovní námořní pěchoty Eric Ropella na probíhající letecké výstavě v Singapuru.
„AFSOC se dívá na několik různých možností, co se týče bitevního letadla a mariňáci se vždy zajímali o nové kapacity pro V-22,“ řekl v Singapuru Ropella. AFSOC má v plánu upravit konvertoplány CV-22B určené pro speciální operace. Americká marína pak potřebuje upravit své MV-22B Osprey pro poskytování palebné podpory vyloďujícím se mariňákům.
V případě americké námořní pěchoty budou bitevní MV-22B startovat z velkých výsadkových plavidel. Oproti bitevním vrtulníkům AH-1 Cobra, používaných americkou námořní pěchotou k bitevním úkolům, mají větší nosnost, větší cestovní i maximální rychlost a větší dolet. Větší rychlost například umožňuje mnohem lepší dynamiku doplňování munice na výsadkových lodích.
Koncept bitevního V-22 Osprey je však zatím ještě v plenkách. Podle Ropella se počítá například s dopředu vypouštěnými řízenými i neřízenými raketami. Bližší technické podrobnosti však Ropell neuvedl.
Foto: MV-22B Osprey se zbraňovou stanicí IDWS pro vlastní ochranu. / BAE Systems
Na tiskové konferenci se ho vojenští novináři zeptali na možnost využití energetických zbraní. „Všechny možnosti jsou na stole. Někteří inženýři z NAVAIR (Naval Air Systems Command – pozn. redakce) mají sny o laserech na V-22,“ odpověděl Ropell.
Otázkou je způsob umístění raket a zbraní na V-22 Osprey. Je pravděpodobné, že zbraně nebudou umístěny na pylonech pod křídly. Důvodem jsou překážející překlopné rotory o průměru 12 metrů.
Nabízí se tak připojení pomocných křídel se zbraněmi, zbraňová stanice na zadní rampě nebo instalace vertikálních vypouštěcích šachet pro rakety do nákladového prostoru V-22 Osprey. Podobný koncept ostatně již funguje na letounu přímé palebné podpory KC-130J Harvest HAWK americké námořní pěchoty.
Video: MV-22B Osprey IDWS / YouTube
V této souvislostí je třeba zmínit, že americká pěchota má ve výzbroji 32 konvertoplánu MV-22 Osprey osazených zbraňovým systémem IDWS (Interim Defense Weapon Systems) od BAE Systems. První takto vyzbrojené MV-22B prošly nasazením v Afghánistánu již v roce 2009.
Systém se skládá ze dvou elementů. Prvním je kulového zaměřovací elektro-optické pouzdro umístěné pod přední částí trupu. Druhým je zbraňová otočná stanice s rotačním 7,62 mm kulometem GAU-17, kterou najdeme pod středem trupu letounu.
Systémem IDWS jsou osazené MV-22B Osprey plnící klasické transportní úkoly. Avšak vzhledem k hmotnosti systému 360 kg IDWS (snižuje se nosnost a dolet MV-22) a nebitevním úkolům MV-22B Osprey, nemělo nasazení zbraňových stanic příliš velký úspěch.
Zdroj: IHS Janes
Související články
V-22 Osprey v izraelské armádě
Izraelské obranné síly IDF uvažují o pronájmu 6-8 konvertoplánu V-22 Osprey. Stroje mají být ...
- 27.08.2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Americký prezident dostane V-22 Osprey
Americká prezidentská vrtulníková letka Marine One má do svých řad dostat konvertoplán Boeing V-22 ...
- 02.01.2013
- 10 komentářů
- Michal Polák
Izraelská armáda kupuje V-22 Osprey
Izraelská armáda je na nejlepší cestě stát se prvním zahraničním uživatelem konvertoplánu Bell ...
- 26.04.2013
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
V-22 Osprey jako vzdušný tanker
Firmy Bell a Boeing vyvíjejí speciální verzi konvertoplánu V-22 Osprey, jenž může být použit jako ...
- 08.09.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
mimochodem... tohle primo nesouvisi, ale vzpada to slibne:
http://www.onwar.eu/2014/02/16...mimochodem... tohle primo nesouvisi, ale vzpada to slibne:
http://www.onwar.eu/2014/02/16...nemyslím jen nový letoun, myslím konverze starých osvědčených bitevních vrtulníků jako je apache, nebo cobry. Konverze vrtulníku v oblasti aeronautiky by trvala podobně dlouho, ...Zobrazit celý příspěvek
nemyslím jen nový letoun, myslím konverze starých osvědčených bitevních vrtulníků jako je apache, nebo cobry. Konverze vrtulníku v oblasti aeronautiky by trvala podobně dlouho, jako konverze ospreye v oblasti avioniky a bojové elektroniky. A pravděpodobně šachet na zbraně. To nebudou zrovna malé zásahy do konstrukce ani v jednom případě... a na ten vrtulník mají narozdíl od combat ospreye alespoň prototip.
http://www.flightglobal.com/ne...
Dík za to info o hřídeli. Když se ale sekne otáčení motoru, stejně je slušná šance, že už nedoletí, i když to na jeden motor utáhne...? Dolet je u ospreye zastoupený především schopností konverze letového režimu (letový režim vznášení není moc na rychlost ani dolet).Skrýt celý příspěvekTo Ultramarinus - problém s bitevními vrtulníky, které zmiňujete je ten, že pokud už nějaký létá, tak maximálně jako prototyp. Rekonstrukce V-22 na verzi pro palebnou podporu je ...Zobrazit celý příspěvek
To Ultramarinus - problém s bitevními vrtulníky, které zmiňujete je ten, že pokud už nějaký létá, tak maximálně jako prototyp. Rekonstrukce V-22 na verzi pro palebnou podporu je otázkou několika měsíců maximálně o něco málo více jako jeden rok. Je vysoce pravděpodobné, že pokročilé bitevní vrtulníky budou do výzbroje zařazeny, ale to je v horizontu nejdříve několika let. Tak dlouho USMC a AFSOC čekat nebudou. Oni tu mašinu, která s nimi musí držet krok potřebují co nejdříve. Postup je vcelku logický. Jakmile je základní mašina dovyvinuta, tak se začne pracovat na dalších verzích využívajících standardní stroj.
Ohledně toho dlouhéhé pádu, tak má Jan Grohmann 100% pravdu. Ta mašina je postavená tak, že dokáže létat na maximální výkon jednoho motoru.
Pokud bude dokončena verze pro palebnou podporu, tak jak jsem už psal, tak výsadek vůbec nepoveze. Celá nesená kapacita bude využita na prostředky palebné podpory.
Doménou V-22 je především rychlost a schopnost kolmého startu a přistání. O tom, že má omezenou nosnost v porovnání s obdobně velkými vrtulníky se ví již od počátku, ale šlo se do toho stylem něco za něco. Z taktického hlediska jsou výše uvedené vlastnosti mnohem více ceněné než je uvažovaná nosnost.
Pravdou je také, že hmotnost vojáků stále roste a roste také objem jejich výstroje. To je problém dnes i u pozemní techniky.Skrýt celý příspěvekDavid - myslim, ze nikdo vazne neuvazuje o tom, ze by tato varianta Ospreye mela nest jak vysadek tak i byt ozbrojena. To je asi nejhorsi mozna kombinace kdy se ztratou jednoto ...Zobrazit celý příspěvek
David - myslim, ze nikdo vazne neuvazuje o tom, ze by tato varianta Ospreye mela nest jak vysadek tak i byt ozbrojena. To je asi nejhorsi mozna kombinace kdy se ztratou jednoto stroje ztratite jak platformu palebne podpory tak i vysadek.
Krom toho je potrebne se podivat na to kdo vyuziva Ospreye a proc. Primarne je vyuzivan USMC a AFSOC pro dve charakteristicke vlastnosti - dolet a rychlost. Ne pro nosnost. V pripade Marines je to pro rychle zasazeni QRF z lodi ARG ktere se nenachazeji hned u pobrezni linie. U AFSOC je to podobne jen ne pro ukoly operacniho, ale strategickeho vyznamu.Skrýt celý příspěvekTo Jiří Tintěra - souhlas.Již nyní je Ospery kritizován za relativně malou únosnost, resp. málo početný výsadek - byť to je způsobeno hlavně tím, že dnešní voják toho nese prostě ...Zobrazit celý příspěvek
To Jiří Tintěra - souhlas.Již nyní je Ospery kritizován za relativně malou únosnost, resp. málo početný výsadek - byť to je způsobeno hlavně tím, že dnešní voják toho nese prostě víc než v době, kdy byl Osprey konstruován. A pokud by měl nést další výzbroj, tak by kapacita byla ještě nižší.Skrýt celý příspěvek
"Dlouhý pád" - Ne, nespadne. V-22 Osprey má centrální převodovku, do které vede hřídel z každého motoru. Pokud dojde k poškození jednoho motoru, druhý motor může pohánět skrze ...Zobrazit celý příspěvek
"Dlouhý pád" - Ne, nespadne. V-22 Osprey má centrální převodovku, do které vede hřídel z každého motoru. Pokud dojde k poškození jednoho motoru, druhý motor může pohánět skrze převodovku protilehlý rotor.Skrýt celý příspěvek
Vyhody "bojoveho" v22 jsou zrejme, ale dost se divim, ze pro tento tip doprovodnych ukolu nepouzivaji vrtulniky osazene na ocase tlacnou vrtuli, ktera plni ukol jak vyrovnavaciho ...Zobrazit celý příspěvek
Vyhody "bojoveho" v22 jsou zrejme, ale dost se divim, ze pro tento tip doprovodnych ukolu nepouzivaji vrtulniky osazene na ocase tlacnou vrtuli, ktera plni ukol jak vyrovnavaciho rotoru, tak tlacne vrtule pro zvyseni rychlosti a doletu. Asi si predstavuju "blizkou bitevni podporu" trochu bliz nez vy, protoze se mi na konstrukci ospreye nelibi zranitelnost motoru na koncich kridel. Chci rict, ze spickove bitevni vrtulniky dnesnich dni ustereleni jednoho ze dvou motoru, nebo nekolika malo listu vrtule neuzemni, ale osprey bez jednoho motoru neceka nic jineho nez dlouhy pad. Taky se musim priznat, ze preferuji spis specializovane konstrukce odvozene od jedne zakladni, nez jednu univerzalni konstrukci s hromadou moznych konverzi - na kazdy ukol jinou. Bitevni vrtulniky maji pancerovani, zalozni systemy a tim padem schopnost dodavat palebnou podporu OPRAVDU z blizka. Bitevni osprey jak tu byl popsan by fungoval spis jako mobilni kapesni delostrelectvo, nez aby byl s to nahradit bitevni vrtulniky...Skrýt celý příspěvek
Proč se USMC i AFSOC zajímají o ozbrojenou verzi je vcelku na snadě. V-22 je rychlejší než bitevní vrtulníky, které by výsadkovou skupinu jen zdržovaly. Bitevní vrtulníky byly ...Zobrazit celý příspěvek
Proč se USMC i AFSOC zajímají o ozbrojenou verzi je vcelku na snadě. V-22 je rychlejší než bitevní vrtulníky, které by výsadkovou skupinu jen zdržovaly. Bitevní vrtulníky byly původně určeny převážně pro boj s tanky a podobnými cíly. Ozbrojené verze transportních vrtulníků třeba právě MH-60L DAP slouží k palebné podpoře výsadku a jejich primárním cílem jsou vojáci protivníka, kulometná hnízda a lehká technika, druhotným cílem je těžší technika. U tohoto typu strojů je naopak velikou výhodou to, že vycházejí z běžných transportních strojů - jak z hlediska zázemí a údržby, tak právě kvůli zmíněné rychlosti. Výhodou je také zhoršená identifikovatelnosti protivníka, který stroj je určen právě pro palebnou podporu výsadku.
Co se týká ozbrojených Herculesů, tak umístění zbraní do boku letadla není vůbec problém. Letoun je obvykle mimo dostřel pěchotních zbraní a není statickým cílem jako třeba vrtulník ve visu. Ozbrojené Herculesy udržují zbraně na cíli díky speciálním zaměřovačům a dnes i softwaru.
Právě u V-22 se nabízí možnost zabudování zbraní do boku stroje podobně jako u Herculesu a využití zkušeností a vybavení vyvinutého pro Herculesy. Zde zmíním to, že Italové mají modulový systém výzbroje pro své Spartany.
To, že letoun, pokud plní úkoly palebné podpory, nemůže plnit současně transportní úkol, je vcelku pochopitelné a tyto letouny jsou zcela samozřejmě počítány nad počet transportních strojů. Takže jejich použití není na úkor výsadku.Skrýt celý příspěvekJiri Tintera - Urcite nikdo nepredpoklada, ze by z teto verze Ospreye mohl byt plnohodnotny bitevnik. Co by ale z nej mohlo byt je Ospreyovska verze MH-60L DAP ktery pouziva 160th ...Zobrazit celý příspěvek
Jiri Tintera - Urcite nikdo nepredpoklada, ze by z teto verze Ospreye mohl byt plnohodnotny bitevnik. Co by ale z nej mohlo byt je Ospreyovska verze MH-60L DAP ktery pouziva 160th SOAR a nebo prvnich ozbrojenych UH-1 z doby valky ve Vietnamu. V limitovanem mnozstvi a s relativne schopnou vyzbroji by to urcite stalo za toSkrýt celý příspěvek
Vážení, na níže uvedeném videu je ukázka zkoušky IDWS instalovaném na MV-22 Osprey (VMM-365) - viz 4:15 až 5:40 minuta. Nic moc, pokud zbraň ráže 7,62mm bude v letadle umístěna ...Zobrazit celý příspěvek
Vážení,
na níže uvedeném videu je ukázka zkoušky IDWS instalovaném na MV-22 Osprey (VMM-365) - viz 4:15 až 5:40 minuta. Nic moc, pokud zbraň ráže 7,62mm bude v letadle umístěna na úkor výsadku!
http://www.youtube.com/watch?v... Skrýt celý příspěvekTake se mi celkem libi tento napad uz jen z duvodu ze to umozni vytvorit plnohodnotnou air task unit zalozenou na jedne platforme. Osprey dle meho byl vytvoren na preklenuti mezery ...Zobrazit celý příspěvek
Take se mi celkem libi tento napad uz jen z duvodu ze to umozni vytvorit plnohodnotnou air task unit zalozenou na jedne platforme. Osprey dle meho byl vytvoren na preklenuti mezery mezi klasickymi vrtulniky a dopravnimi letadly a proto by podpora vysadku z Osprey platforem byla velmi obtizna pro klasicke CAS stroje. A to at uz s rotujicimi nosnymi plochami nebo pevnymi. Schopnost vyslat do vzduchu jednu task unit, ktera je schopna zajistit nejen dopravu ale hned take palebnou podporu vysadku je pro jednotky SOF velke plus.Skrýt celý příspěvek
Tleskám. Jen se divím, že toto přichází tak dlouho po používání v boji, to je trochu podivné. Já si myslím, že obratné je to dost. To byste mohli říct o bitevním Herculesu že je to ...Zobrazit celý příspěvek
Tleskám. Jen se divím, že toto přichází tak dlouho po používání v boji, to je trochu podivné. Já si myslím, že obratné je to dost. To byste mohli říct o bitevním Herculesu že je to neobratné, protože při bojové se také musí naklopit a létat dokola cíle která ostřeluje ze svých bočních šachet.Skrýt celý příspěvek
Nevím, vzhledem k velkým rozměrům Ospreye, relativně malé obratnosti a nízké ochraně mi to nepřipadá jako moc účelné. Navíc ta vysoká cena. A USA disponují velkým počtem ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím, vzhledem k velkým rozměrům Ospreye, relativně malé obratnosti a nízké ochraně mi to nepřipadá jako moc účelné. Navíc ta vysoká cena. A USA disponují velkým počtem klasických bitevních vrtulníků, takže tohle mi připadá jako poněkud zbytečnéSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...