Americký prezident dostane V-22 Osprey
- 2. 1. 2013
- 10 komentářů
- Michal Polák
Americká prezidentská vrtulníková letka Marine One má do svých řad dostat konvertoplán Boeing V-22 Osprey, který doplní v současné době provozované VH-3D Sea King a UH-60 Black Hawk. Hlavním dopravním prostředkem amerického prezidenta však i nadále zůstanou automobily a dopravní letouny Boeing 747-200B s volacím jménem Air Force One.
Marine One
Vrtulníky pro potřeby amerického prezidenta zajišťuje námořní pěchota pod volacím znakem Marine One. Americký viceprezident pak může využívat Marine Two.
V současné době využívá Marine One dva typy vrtulníků. Větším z nich je VH-3D Sea King původně určený pro boj proti ponorkám. O něco menším ale zase novějším jsou vrtulníky VH-60N „WhiteHawk“, které jsou v armádě zařazeny pod označením UH-60 Black Hawk. Oproti nim se však prezidentské vrtulníky nikdy nedostaly pod palbu a podle oficiálních zdrojů se neudál jediný „nepřátelský“ incident.
Posilou prezidentské vrtulníkové letky Marine One by se v roce 2013 měl stát poprvé v historii konvertoplán, konkrétně V-22 Osprey.
Foto: VH-3D Sea King / United States Marine Corps
V-22 Osprey se představuje
Jedná se o letoun s překlopnými rotory, takže je schopen startovat i přistávat vertikálně jako vrtulník ale dosahuje delšího doletu a rychlosti turbovrtulového dopravního letounu.
První let tehdy se datuje do roku 1989 ale až v roce 2007 byl Osprey definitivně zařazen do služby. Osádku tvoří čtveřice osob a dalších až 32 vojáků se vejde do nákladového prostoru. V něm se může přepravovat jinak přes 9 t nákladu, Osprey ale zvládne i podvěsený náklad o hmotnosti až 6,8 t. Cestovní rychlost se pohybuje kolem 446 km/h a akční rádius přesahuje 680 km.
Osprey je také vyzbrojen a to jedním kulometem M240 ráže 7,62 mm a jedním minigunem GAU-17 taktéž ráže 7,62 mm na břiše letounu. Stejně jako u výše uvedených vrtulníků, může i V-22 Osprey operovat z palub letadlových lodí.
Přednost mají automobily a Air Force One
I přes své kvality zůstávají vrtulníky z Marine One doplňkem automobilové přepravy. Na delší cesty pak samozřejmě americký prezident využívá dopravních letounů Boeing 747-200B s volacím znakem Air Force One.
Foto: VH-60N „WhiteHawk“ / U.S. Navy
Vrtulníky mohou být použity k rychlé dopravě na letiště, k rychlému vyzvednutí prezidenta z místa jeho působiště. Pro zvýšení bezpečnosti je samozřejmě vybaven varovnými systémy proti protiletadlovým zbraním a vymetačem klamných cílů. S americkým prezidentem by také neměl létat jediný stroj ale hned formace, aby nebylo ze země okamžitě jasné, kde přesně je.
Související články
V-22 Osprey v izraelské armádě
Izraelské obranné síly IDF uvažují o pronájmu 6-8 konvertoplánu V-22 Osprey. Stroje mají být ...
- 27.08.2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Útok na americký konzulát v Benghází byl naplánovanou teroristickou akcí
Útok na americký konzulát v Benghází 11. září letošního roku byl předem připravenou a organizovanou ...
- 03.10.2012
- 2 komentářů
- Ctirad Sviták
Americká armáda vybuduje libyjské speciální síly
Po skončení letecké kampaně a svržení režimu Mummara Kaddáfího se stále nedaří libyjské vládě plně ...
- 16.10.2012
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Útok na konzulát v Benghází odhalil slabiny americké armády v regionu
Útok militantních islamistů na americký konzulát v Benghází, ke kterému došlo letos 11. září a při ...
- 08.11.2012
- 0 komentářů
- Ctirad Sviták
pokud to nekoho bude zajimat tady sou nejake doplnujici technicke udaje :
http://www.boeing.com/rotorcra...pokud to nekoho bude zajimat tady sou nejake doplnujici technicke udaje :
http://www.boeing.com/rotorcra...Ultramarinus: Vsadím se, že by si nikdo netroufl poslat prezidenta na "horkém křesle" do té malé mezery mezi rotory, v případě visu. Nehledě na to, že ostatní aspekty, jako úrazy, ...Zobrazit celý příspěvek
Ultramarinus: Vsadím se, že by si nikdo netroufl poslat prezidenta na "horkém křesle" do té malé mezery mezi rotory, v případě visu. Nehledě na to, že ostatní aspekty, jako úrazy, nebo zajištění katapultovaného prezidenta, by přineslo víc rizik, než výhod.
Nějaká kapsule by asi taky nepřicházela do úvahy, protože velkou část prostoru nad kabinou zabírají transmise. Možná tak jedině nějaký záchranný systém, jaký používají ultralighty. :)Skrýt celý příspěvekTen volací znak to letadlo samozřejmě používá, ale s určením tipu, nebo upřesnění daného letadla je to (řekl bych) nepřesné. Není to jako "papamobil", který ZÚSTÁVÁ papamobilem i v ...Zobrazit celý příspěvek
Ten volací znak to letadlo samozřejmě používá, ale s určením tipu, nebo upřesnění daného letadla je to (řekl bych) nepřesné. Není to jako "papamobil", který ZÚSTÁVÁ papamobilem i v době, kdy v něm papež zrovna nesedí.
Osprey dostává tímto způsobem opravdu povedenou reklamu. zajímalo by mě, jestli bude mít ten prezidentův předělaný osprey i speciální (prezidentské) katapultovací sedadlo pro případ zásadního průšvihu. U vrtulníků tohle amíci nikdy nepoužili (co vím) kvůli rotoru. Osprey ale tuto nevýhodu nemá. Navíc bych řekl, že to je pro šéfa bílého domu dost užitečné vozítko - kombinace VTOL a rychlosti nabízí hodně. Navíc je (myslím) o něco větší, než jsou ty jeho vrtulníky, takže se do něj nejspíš vejde zmenšená kopie jeho úřadovny z jeho "modrobílého speciálu" B 747
A můžete vsadit poslední halíř na to, že ty OSTATNÍ stroje z letky, budou vyzbrojené tak, jako by zrovna letěli nad válečnou zónou (dost možná i nadstandardně proti tomu, co mívají "normálně"). O tvrdých chlapcích z bezpečnostní služby ve výsadkovém prostoru exkortních strojů nemluvě.Skrýt celý příspěvekAno, Air Force One je volací znak amerického prezidenta, které může používat ať už sedí na palubě jakéhokoliv vlastního letounu. Na delší cesty samozřejmě využívá Boeing 747-200B, ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, Air Force One je volací znak amerického prezidenta, které může používat ať už sedí na palubě jakéhokoliv vlastního letounu. Na delší cesty samozřejmě využívá Boeing 747-200B, což je letoun který nejčastěji využívá a který je přizpůsoben speciálně pro potřeby přepravy amerického prezidenta. Takže Boeing 747-200B volací znak Air Force One opravdu používají.
Co se týče námořní pěchoty, jak je již opraveno, tak to je konkrétní označení složky uvnitř ozbrojených složek. Nicméně by měla spadat pod námořnictvo administrativně, stejně tak s námořnictvem jako takovým úzce spolupracuje už z principu námořní pěchoty jako takové.Skrýt celý příspěvekDavids: není, AFO může býti volacím znakem jakéhokoliv letadla, ve kterém je prezident, ale pro jeho přepravu jsou vyčleněny Boeingy uvedeného typu a konfigurace, které vlastní ...Zobrazit celý příspěvek
Davids: není, AFO může býti volacím znakem jakéhokoliv letadla, ve kterém je prezident, ale pro jeho přepravu jsou vyčleněny Boeingy uvedeného typu a konfigurace, které vlastní Bílý dům.Skrýt celý příspěvek
yeap mas pravdu Davids
jinak osprey muze mit i na bokach miniguny nebo cokoliv jinyho... ne jenom v brise dalkove ovladanou vez a na rampe m240yeap mas pravdu Davids
jinak osprey muze mit i na bokach miniguny nebo cokoliv jinyho... ne jenom v brise dalkove ovladanou vez a na rampe m240Není to napsané špatně? "Boeing 747-200B s volacím znakem Air Force One" - já myslím, že Air Force One je volací znak letadla prezidenta USA. Je úplně jedno v čem sedí - Boeing ...Zobrazit celý příspěvek
Není to napsané špatně? "Boeing 747-200B s volacím znakem Air Force One" - já myslím, že Air Force One je volací znak letadla prezidenta USA. Je úplně jedno v čem sedí - Boeing nebo třeba práškovací letadlo stále to bude Air Force One.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...