Vrtulníky AH-64E a letadla P-8A pro Velkou Británii
- 14. 7. 2016
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
Velká Británie na mezinárodní letecké show ve Farnboroughu oznámila záměr nakoupit nejmodernější bitevní vrtulníky AH-64E Guardian a námořní pátrací a protiponorkové P-8A Poseidon. Oba stroje vyrábí americká firma Boeing.
Velká Británie objednala 9 námořních letadel P-8A Poseidon za 4 miliardy dolarů a 50 bitevních vrtulníků AH-64E Guardian za 2,3 miliardy dolarů. Kromě samotných strojů je v ceně zahrnuto mimo jiné vybudování kompletního pozemního zabezpečení (servisní haly, obslužná technika, nástroje, atd. atd.), náhradní díly, servis, dlouhodobá podpora výrobce nebo výcvik posádek a pozemního personálu.
“Je to součástí našeho plánu pro silnější a lepší obranu, podporovanou rozpočtem, který poroste každý rok této dekády. To znamená více lodí, více letadel a více vojáků schopných nasazení,” komentoval nákup amerických letadel a vrtulníků Michael Fallon, ministr obrany Velké Británie.
Nákup je zajímavý i pro ekonomické i politické zájmy Spoejného království. Kontrakt vytvoří ve Velké Británii na 2000 nových vysoce kvalifikovaných pracovních míst v oblasti výcviku, údržby a oprav nových letadel a vrtulníků.
Letadla P-8A Poseidon budou mít domov na skotské základně Lossiemouth, kde vznikne 400 nových pracovních míst. Navíc Londýn chce na skotské základně postavit zázemí pro servis a výcvik za 130 milionů dolarů. Jde o jeden z řady britských “motivačních bonusů” vůči Skotsku, aby zůstalo součástí Spojeného království.
Velká Británie se však na výrobě P-8A Poseidon podílí pouze okrajově - britské firmy dodávají jen vnitřní přídavné palivové nádrže pro letoun. Avšak po podpisu smlouvy může podíl britských technologií v letadle vzrůst - mluví se například o instalaci britských leteckých senzorů.
P-8A Poseidon nebývalé posílí zpravodajské, sledovací a průzkumné možnosti námořnictva Velké Británie. Kromě průzkumu a sledování dokáže P-8A Poseidon ničit také ponorky nebo povrchová plavidla.
Velká Británie počítá s nasazením letounu především k přímé ochraně jaderných ponorek a letadlových lodí Královského námořnictva. “Naše nové námořní letadla (P-8A - pozn. red.) poskytnou nebývalou ochranu jaderného odstrašení Spojeného království a našich letadlových lodí v ceně 6 miliard liber,” vysvětli hlavní poslání letadel Fallon.
Celkově na 11 závěsnících (pět vnitřních + šesr pod křídly) P-8A přepraví výzbroj až do hmotnosti 9100 kg. Proti hladinovým cílům je možné použít třeba AGM-65 Maverick nebo AGM-64 Harpoon, proti ponorkám shazovat na padáku torpéda nebo podvodní miny.
Klíčový je obrovský dolet a výdrž letounu. P-8A má dolet až 7500 km - letoun například zdolá vzdálenost 2200 km a poté čtyři hodiny na místě provádí protiponorkový boj. Poseidon může samozřejmě tankovat i ve vzduchu, což prodlouží výdrž ve vzduchu až na 20 hodin.
První letouny P-8A Poseidon dorazí do Velké Británie mezi roky 2019 až 2020.
AH-64E Guardian; větší foto / Boeing
V současné době britská armáda provozuje 67 bitevních vrtulníků Apache AH Mk 1 - britské označení pro licenčně vyráběné vrtulníky AH-64D Apache Longbow.
Nová objednávka 50 nejmodernějších Apachů verze “E” nemá stávající vrtulníky doplnit, ale nahradit. Původní Apache AH Mk 1 zůstanou ve službě do roku 2024. Nové Apache “E” přitom dorazí do výzbroje Spojeného království v roce 2022. Dlužno dodat, že nejnovější AH-64E budou postaveny přímo ve Spojených státech.
“Tohle jsou velké dny pro armádu Spojeného království,” uvedl Tony Douglas, výkonný ředitel Centra pro materiál a podporu ministerstva obrany. “Tyto nejnovější vrtulníky poskytnou vojákům bezkonkurenční schopnosti pro následující dekády.”
Nové AH-64E se liší od dřívějších verzí Apachů v mnoha ohledech. Byla obměněna celá řada avionických a elektronických systémů, které posouvají Apache na nejvyšší technologickou úroveň. Zmínit můžeme například zcela nový taktický rádiový komunikační systém a také možnost ovládat bezpilotní prostředky přímo z kokpitu vrtulníku.
Instalovány jsou silnější a úspornější pohonné jednotky T700-GE-701D a nové kompozitní listy rotoru. Pro AH-64E to znamená zlepšení nejen ve výkonu, ale například i v rychlosti nebo stoupavosti.
Zdroj: Military.com
Související články
Ajax: Ocelová kavalerie Velké Británie
Britská armáda se připravuje na zavedení nové rodiny pásových obrněných vozidel Ajax. Vozidla dříve ...
- 26.12.2015
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
Vrtulníky AH-64 Apache favoritem polského programu Kruk
Do konce června polské ministerstvo obrany rozhodne o vítězi programu Kruk. V rámci programu Kruk ...
- 25.04.2016
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Velká Británie přeborníkem v mučení zajatců
Během války v Iráku americká armáda rozpracovala nové metody vytěžování zajatých Iráčanů. Používala ...
- 02.05.2016
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Nový Air Force One pro amerického prezidenta
Firma Boeing v rámci programu PAR (Presidential Aircraft Recapitalization) vyvíjí nové letadlo pro ...
- 13.05.2016
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Rase: Pokiaľ by sa nemodernizovali tak by to nemusela byť až tak zlá myšlienka. Predsa len tá úroveň avioniky je na nich vysoká, myslím že ich posledne modernizovali okolo roku ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Pokiaľ by sa nemodernizovali tak by to nemusela byť až tak zlá myšlienka. Predsa len tá úroveň avioniky je na nich vysoká, myslím že ich posledne modernizovali okolo roku 2009/10 a majú integrované aj rakety Brimstone. Otázkou by bola údržba, chcelo by sa to spojiť so súčasným výrobcom RTM 322. Na nové motory by peniaze totiž neboli.Skrýt celý příspěvek
Vycházím z toho, že to jsou pořád dost nové stroje (většina vyrobená po roce 2000) a pokud by je chtěli Britové zase sešrotovat, tak by se je dalo pořádit za slušnou cenu. Potom by ...Zobrazit celý příspěvek
Vycházím z toho, že to jsou pořád dost nové stroje (většina vyrobená po roce 2000) a pokud by je chtěli Britové zase sešrotovat, tak by se je dalo pořádit za slušnou cenu. Potom by byly finance na jiný motor nebo ony modernizace.
Samozřejmě významná úspora financí by se nekonala, většinu peněz by vyšlo zázemí atd. Berte to jen jako alternativu k nákupu Viperů nebo Mangust (případně Tigerů). Nový AH-64 beru jako jinou kategoriiSkrýt celý příspěvekniko: Budú mať dve lietadlovky HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales (2018-19). Prvá menovaná čoskoro začne s námornými skúškami, prvé pristátie vrtuľníkov je na pláne na jar ...Zobrazit celý příspěvek
niko: Budú mať dve lietadlovky HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales (2018-19). Prvá menovaná čoskoro začne s námornými skúškami, prvé pristátie vrtuľníkov je na pláne na jar 2017, prvé pristátie F-35 v 2018.
Rase: S tými vrtuľníkmi by som to tak svetlo nevidel. Majú motory RTM 322 a ich licenciu briti predali francúzom a teraz majú problémy s údržbou ako aj s niektorými inými neamerickými systémami. Ďalšia modernizácia britom vychádzala viacej ako cena nových Ah 64E. I keď tá avionika čo tam je teraz by Čecho-Slovákom určite stačila. Celkovo za cenu za ktorú Westland postavil britské Ah 64-ky by mali od USA dvojnásobok až trojnásobok.Skrýt celý příspěveksuper.....tak od nich ty AH-64D koupíme....u nás ještě udělají parády :-) řádně vyplněná servisní knížka, málo najeto, po prvním majiteli, nebourané....a že to má volant ...Zobrazit celý příspěvek
super.....tak od nich ty AH-64D koupíme....u nás ještě udělají parády :-)
řádně vyplněná servisní knížka, málo najeto, po prvním majiteli, nebourané....a že to má volant napravo....to se na technický nějak pořešíSkrýt celý příspěvekTuším že naše politiky ani nenapadne pokusit se část oněch starých AH Mk1 od Britů odkoupit. Do roku 2024 není tak daleko (docela by to pasovalo do plánu na nákup bitevních ...Zobrazit celý příspěvek
Tuším že naše politiky ani nenapadne pokusit se část oněch starých AH Mk1 od Britů odkoupit. Do roku 2024 není tak daleko (docela by to pasovalo do plánu na nákup bitevních helikoptér pro AČR). S údržbou ojetých helikoptér máme hodně velké zkušenosti (Mi). Troufám si říct, že bojová hodnota by byla i tak lepší než u Viperů, které kupují PoláciSkrýt celý příspěvek
Chranit lietadlove lode ? Ved maju len jednu. :) Ale principialne je posilnenie letectva VB ako najsilnejsieho hraca v Europe len dobre. Predpokladam, ze P 8 budu nasadene najmä ...Zobrazit celý příspěvek
Chranit lietadlove lode ? Ved maju len jednu. :)
Ale principialne je posilnenie letectva VB ako najsilnejsieho hraca v Europe len dobre. Predpokladam, ze P 8 budu nasadene najmä na ochranu plavidiel a prieskum v Severnom mori a pravdepodobne uz aj v Baltickom. Vzhladom na to aka "letecka vojna" tam teraz prebieha.Skrýt celý příspěvekJen tak pro informaci, není to tak dávno, co v Británii schválili ekvivalent naší Bílý knihy a vyřadili bez náhrady Nimrody (a pro sichr je sešrotovali) a stopli vývoj nový verze ...Zobrazit celý příspěvek
Jen tak pro informaci, není to tak dávno, co v Británii schválili ekvivalent naší Bílý knihy a vyřadili bez náhrady Nimrody (a pro sichr je sešrotovali) a stopli vývoj nový verze (kterej byl typicky britskej a i tyhle nový éra pro sichr sešrotovali).
Mimochodem, pokud jde o zbrojní programy a to co z nich nakonec za nehorázný peníze vyleze, tak Britové jsou nám nejspíš vzorem. A ta jejich "Bílá kniha" byla to samý, co naše - likvidace ozbrojenejch sil jako takovejch. Někdy si říkám, jak se asi Putin (nebo třebas číňani) musej válet smíchy, když jim k snídani přitáhnou výtažek z těhle dokumentů. Zato v Bílým domě si asi dycky někdo rve vlasy...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...