Nový Air Force One pro amerického prezidenta

Foto: Air Force One v roce 2004; větší foto / Public Domain
Air Force One v roce 2004; větší foto / Public Domain

Firma Boeing v rámci programu PAR (Presidential Aircraft Recapitalization) vyvíjí nové letadlo pro amerického prezidenta - notoricky známé pod volacím znakem "Air Force One". Nový prezidentský letoun vznikne na základě dopravního stroje Boeing 747-8.

Nové letadlo pro amerického prezidenta

O leteckou dopravu amerických prezidentů a vrcholných amerických politických a vojenských činitelů se stará americké letectvo (U.S. Air Force) a americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs). Letectvo zajišťuje přepravu amerických ústavních činitelů po celém světě pomocí letadel, námořní pěchota pomocí vrtulníků (především na území Spojených států).

V letectvu přepravu řeší 89. letka letecké přepravy 89 AW (89th Airlift Wing). Symbolem letky, a také bez nadsázky Spojených států, jsou dva prezidentské letouny VC-25A v typickém modrobílém zbarvení. Pokud je na palubě prezident (nebo na jakémkoliv jiném letadle), letadlo se označuje volacím znakem „Air Force One".

VC-25A je speciálně upravený dopravní letoun Boeing 747-200B. Pro potřeby Bílého domu dvojice VC-25A slouží již od roku 1990. Současným VC-25A končí životnost v roce 2017, proto projdou kompletní generální opravou.

Americké letectvo, resp. Velitelství letectva pro logistiku AFMC (Air Force Materiel Command), ale již v rámci zmiňovaného programu PAR pracuje na nástupci obou letadel VC-25A. V lednu roku 2015 AFMC vybralo jako platformu pro nový Air Force One dopravní letoun Boeing 747-8. Ve hře byl také evropský A380, ale firma Airbus nakonec ze soutěže odstoupila.

Vývoj VC-XX se rozbíhá

Před několika dny program PAR vstoupil do další fáze. AFMC vyzvalo firmu Boeing k předložení návrhu designu (konstrukční změny, nové vybavení, bezpečnostní systémy, nová avionika, atd. atd.) nových letadel Air Force One (někdy označováných jako VC-XX). Boeing musí například vyřešit systém tankování za letu nebo instalaci aktivních i pasivních obranných prostředků.

Velitelství AFMC vyzvalo Boeing k předložení nabídky do konce letošního roku. Formální vývojová fáze (pokud AFMC schválí návrh Boeingu) začne v roce 2018.

“Tato počáteční snaha je o zmenšení rizik, o tom opravdu pochopit, kde hrozí největší problémy, najít finančně nejlepší cesty, najít nejlepší cenu pro daňové poplatníky, samozřejmě při dodržení potřeb našeho vrchního velitele,” vysvětluje plukovník McCain, manažer programu PAR.

Při bezproblémovém průběhu programu PAR nová letadla VC-XX amerických prezidentů vstoupí do služby v roce 2024. Konec jejich služby se očekává až po roce 2050.

Podle posledních zpráv AFMC poptává dvě nová letadla VC-XX. Přitom ještě na začátku roku se mluvilo o třech strojích. Snížení počtu je pravděpodobně výsledkem náročnějších požadavků na operační nasaditelnost nových letadel. Současná VC-25A jsou dostupná (tedy schopná dopravy prezidenta) kvůli náročné údržbě jen 28 % celkového času, nové stroje musí být pro prezidenta k dispozici dvojnásobně déle (56 %).

“PAR systém se bude skládat ze dvou PAR letadel a souvisejících položek, softwaru, podpůrných systémů, náhradních dílů, školení, laboratoří pro systémovou integraci, maket, technické podpory a infrastruktury,” dočteme se v posledním zadání zveřejněném na serveru státních veřejných zakázek FedBizOpps.

Foto: Boeing 747-8 za letu; vÄ›tší foto / Boeing Dreamscape; CC BY 2.0 Boeing 747-8 za letu; větší foto / Boeing Dreamscape; CC BY 2.0

Mobilní Bílý dům

Několik slov k letounu. Čtyřmotorový Boeing 747-8 je největší model firmy Boeing. Jeho podobu oficiálně představil Boeing v listopadu 2005, první let se uskutečnil v roce 2010.

Boeing 747-8 měří na délku 76,4 m při rozpětí křídel 68,5 m. Maximální startovací hmotnost je 442 000 kg a dolet bezmála 15 000 km. Letadlo pohání čtveřice motorů General Electric GEnx o tahu 4×265 kN.

Klíčovou vlastností současných i budoucích Air Force One je schopnost fungovat jako plnohodnotné mobilní velitelské centrum (chceme-li “mobilní Bílý dům”), a to především v případě nenadálého jaderného útoku na Spojené státy. Letadlo tak musí mít kromě pokročilého komunikačního vybavení i schopnost odolat elektromagnetickému pulzu vzniklém při jaderném výbuchu.

Vybavení současných VC-25A i budoucích VC-XX je přísně utajované. Téměř jistě ale letouny mají (případně u VC-XX získají) ve výbavě pokročilé systémy elektronického boje schopné rušit radary (a také komunikaci nebo přenos dat) nepřátelských letadel a střel, laserové směrové rušiče střel s infračerveným navedením nebo obranné fléry (světlice).

Dále je pokládáno za samozřejmé, že trup letounu i okna Air Force One odolají puškové munici (AK-47). Pravděpodobně také Air Force One disponuje ochranou před chemickými a biologickými útoky, pokud letadlo stojí na letišti. 

Zdroj: Flight Global

Nahlásit chybu v článku


Související články

T-X: Lockheed nabízí jihokorejský T-50 Golden Eagle

Americká firma Lockheed Martin nabízí pro americký program nového cvičného proudového letadla T-X ...

Kdo bude nástupce A-10 Thunderbolt II?

Bitevní letadlo A-10 Thunderbolt II během příštích několika let neodvratně zmizí z výzbroje ...

Bitevní letadla AC-130 dostanou vlastní drony

Jedním z hlavních problémů posádek bitevních letounů AC-130 je najít a pozitivně identifikovat cíle ...

Bombardéry B-52 drtí pozice Islámského státu v Iráku

Od začátku dubna působí z katarské letecké základny Al Udeid šest těžkých bombardérů Boeing B-52 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Laci
    23:03 17.05.2016

    Prej Airbus a Air Force Oné :D
    To je jako kdyby si Rusko vybralo Leopard 2 jako MBT :D

    Prej Airbus a Air Force Oné :D
    To je jako kdyby si Rusko vybralo Leopard 2 jako MBT :D

Načítám diskuzi...