AMPV: Americká armáda testuje nástupce transportérů M113
- 17. 4. 2018
- 38 komentářů
- Jan Grohmann
Britská firma BAE Systems předala v rámci vývojové a inženýrské fáze (EMD) první testovací prototypy nových pásových obrněných transportérů AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) americké armádě (US Army). Pokud půjde testování dobře, v příštím roce armáda AMPV přijme do výzbroje a v roce 2020 se rozběhne počáteční malosériová výroba (LRIP).
Hlavní údernou sílu US Army tvoří obrněné brigádní týmy ABCT (Armored Brigade Combat Team) s tanky Abrams, bojovými vozidly pěchoty Bradley a samohybnými houfnicemi Paladin. V těchto brigádách k přepravě vojáků na/z bojiště slouží již značně zastaralé pásové obrněné transportéry (OT) M113.
Vozidla M113 tvoří 32 % flotily ABCT, ale první M113 americká armáda přijala do výzbroje již v roce 1960. Vozidla M113 se kvůli své zastaralosti a mizivé balistické ochraně již několik let nepoužívají k přesunu vojáků v ostrých akcích.
Vozidla M113 v dalších letech nahradí nové OT AMPV, disponující především výrazně lepší balistickou ochranou a taktickou mobilitou. Vývojová váze EMD stojí „pouze“ 383 milionů dolarů, což je dáno tím, že AMPV využívá osvědčený podvozek vozidel Bradley. AMPV a Bradley mají 75 % shodných dílů, což výrazně snižuje logistickou stopu ABCT.
Ostatně také nové samohybné houfnice M109A7 Paladin využívají podvozek, pohonnou jednotku, transmisi a další elektrické a mechanické komponenty z vozidel Bradley.
V rámci EMD americká armáda obdrží 29 prototypů v pěti provozních variantách – obrněný transportér, velitelsko-štábní vozidlo, zdravotnické vozidlo, evakuační vozidlo a samohybný 120mm minomet.
Testování bude probíhat do roku 2019 a následně armáda rozhodne o výrobě prvních 289 AMPV (v rámci LRIP). Celková cena za vývoj EMD a počáteční výrobu LRIP je 1,2 miliardy dolarů. O roku 2023 se přejde na plnou sériovou výrobu (FRP), která při maximálním výrobním taktu 180 vozidel ročně, zajistí dodávku celkově 2897 vozidel ABCT pro americkou armádu.
Při rychlosti výroby 180 vozidel ročně lze každý rok přezbrojit jednu a půl brigády ABCT. Výroba AMPV tedy potrvá do roku 2038 a celý program si vyžádá 10,7 miliardy dolarů.
AMPV výrazně zvedne bojovou hodnotu amerických AMPV; větší foto / BAE Systems
„AMPV má zásadní význam pro budoucnost obrněného bojového týmu,“ řekl Bill Sheehy, programový ředitel programu AMPV v BAE Systems. „Dodání všech vozidel v rámci EMD do armády nás naplňuje hrdostí – znamená to, že jsme dalším krokem blíže k tomu, abychom našim vojákům dodali nejnovější generaci palebné síly, mobility a přežití.“
V rámci EMD bude americká armáda testovat běžné provozní nasazení AMPV a především mechanická, elektronická a digitální rozhraní člověk-stroj. Na základě připomínek vojáků pak dojde k úpravě prototypů do finální podoby.
AMPV váží podle verze 34 t až 36 t. Motor Cummins o výkonu 441 kW udělí vozidlu maximální rychlost přes 60 km/h, cestovní rychlost je 50 km/h a dojezd na zpevněném terénu činí 360 km. Pro svou obranu AMPV mohou použít kulomety M249, M240, těžké kulomety M2 nebo granátomety Mk-19.
AMPV na výstavě AUSA 2017.
Nový lehký hliníkový pancíř AMPV zajišťuje ochranu posádky proti střelám z útočných pušek, z čela zřejmě proti kulometné munici nebo i automatickým kanónům. Zesílený podvozek umožňuje instalaci bloků dynamické ochrany, které chrání posádku před útoky reaktivních granátometů a protitankových řízených střel. V budoucnu je jistá instalace aktivních systémů ochrany, jako je izraelský Trophy.
AMPV nabízí oproti M113 především o 78 % více vnitřního prostoru (prostor pro 2 plus 6 členů výsadku), lepší taktickou mobilitu, podvozek s větší únosností (možnost instalace dalších systémů, delší doba mezi opravami), robustnější zdroj elektrické energie a samozřejmě lepší balistickou ochranu.
BAE Systems plánuje pomocí vozidel AMPV nahradit také obrněnce M113 v podpůrných brigádách EAB (Echelons Above Brigade). V EAB slouží 1922 vozidel M113 a americká armáda společně s BAE Systems již pracují na šesté, inženýrské variantě AMPV, která může M113 v EAB nahradit.
Zdroj: BAE Systems
Související články
NGAFV: Singapurské vozidlo pro americké výsadkové jednotky
Singapurská společnost ST Kinetics je připravena předat americké armádě v rámci programu MPF (Mobile ...
- 14.02.2018
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Armáda začala provozovat unikátní dílenské vozidlo z VTÚ
Vojenský technický ústav, s. p. předal na konci loňského roku Armádě České republiky pět kusů ...
- 03.03.2018
- 56 komentářů
- Tisková zpráva
Rusko stále neumí vyrábět termovizní přístroje
Klíčovou součást termovizních přístrojů představují detektory v mozaikovém uspořádání. Vyrábí se ...
- 10.03.2018
- 101 komentářů
- Jan Buchar
Německé bojové vozidlo Boxer pro australskou armádu
Novým průzkumným bojovým vozidlem australské armády se stane německý Boxer Combat Reconnaissance ...
- 15.03.2018
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Safi: 2+6 rozhodně není špatné. Obdobně nové je britské PMRS (OT na platformě AJAX) známé jako ARES, váží 38 tun ale nikde jsem nedohledal, kolik členů výsadku vozidlo převáží (!) ...Zobrazit celý příspěvek
Safi:
2+6 rozhodně není špatné. Obdobně nové je britské PMRS (OT na platformě AJAX) známé jako ARES, váží 38 tun ale nikde jsem nedohledal, kolik členů výsadku vozidlo převáží (!) viděl jsem konfiguraci 3+8, ale to mi přijde jako hloupost (splácaný dohromady Ajax a Ares). Vzhledem k tomu, že Britové chtějí aby se do vozidel vlezla osádka i v plné balistice (a celouzavřené přilbě) tak je to mnohem méně - přesněji jen 2+4 (!) doslova se píše: "Ares provides protected mobility for up to 4 dismounted personnel and a crew of 2". AMPV tedy na tom není tak blbě jak se může zdát. Najednou tedy i ta Puma v konfiguraci 3+6 nevypadá vůbec blbě (nebo spíš 3+7 když se udělá místo).
https://www.thinkdefence.co.uk... Skrýt celý příspěvek@safi Ale ono je trochu jinak. Je to zaprvé terminologií – v originále jsou to všechno obrněné transportéry. Ta verze, o které se bavíme, se v originál jmenuje General Purpose ...Zobrazit celý příspěvek
@safi
Ale ono je trochu jinak. Je to zaprvé terminologií – v originále jsou to všechno obrněné transportéry. Ta verze, o které se bavíme, se v originál jmenuje General Purpose (GP), tedy něco jak víceúčelová „holka pro všechno“.
A zadruhé určením vozidel ve struktuře obrněných brigád ABCT. Pěchotu v rámci ABCT přepravují BVP M2 Bradley. Obrněné transportéry M-113A3 General Purpose (GP), respektive nové AVMP GP, jezdí v zadních vojích roty, praporu, brigády. Vozidel typu M-113 je tabulkově v jedné brigádě ABCT jen 19 z celkem 114+ vozidel řady M-113.
Nejpočetnější je velitelsko-štábní vozidlo (Mision Command – MCmd, ve skutečnosti plní i funkci spojovací na kterou si AČR pořizuje unikátní specializované verze) se 41 kusy a evakuační vozidlo (Medical Evacuation Vehicle - MEV, v AČR by se označovalo jako zdravotnické vozidlo) se 31-38 kusy. Naopak v článku vozidlo označené jako zdravotnické vozidlo je v originále Medical Treatment Vehicle (MTV) a to by v AČR odpovídalo Pojízdnému obvazišti.Skrýt celý příspěvekObrneny transporter, co uveze jen 6 muzu. Nechapu. Na to abych dostal sedesat muzu do boje, jim bude dvacet delat taxikare a doufat, ze je u bojiste P+R parkoviste...
Obrneny transporter, co uveze jen 6 muzu. Nechapu. Na to abych dostal sedesat muzu do boje, jim bude dvacet delat taxikare a doufat, ze je u bojiste P+R parkoviste...
@alexa123 Ten 78% nárůst vnitřního prostoru je nejlépe vidět na obrázku v tomto článku ( je i na naglické wikipedii): ...Zobrazit celý příspěvek
@alexa123
Ten 78% nárůst vnitřního prostoru je nejlépe vidět na obrázku v tomto článku ( je i na naglické wikipedii): https://breakingdefense.com/20...
Spolu s tímto videem jednotlivých variant by možná mohlo být v článku: https://www.youtube.com/watch?...
@Sgt Murphy
Ve skutečnosti základem pro AMPV není M2A3 (to je ale i v tom starém videu od BAE Systems), ale modernizovaná platforma Bradley NG. To je marketingové označení výrobce.
Kromě AMPV tento podvozek mají už nové modernizovaná samohybné kanonové houfnice M109A7 Paladin PIM. BVP na této platformě US ARMY zavede jako M2A4.
Změn na šasi NG je ohromné množství, je to v podstatě úplně nový stroj, ale US ARMY to tradičně označuje jen za modernizaci – hlavní změnou je výkonnější motor, upravená převodovka, nový výkonná elektrická síť, vyšší balistická odolnost, nádrže přesunuty na záď mimo vnitřek vozidla …Skrýt celý příspěvekPodstatne jsou i ty objemy. V pripade americanu se o 289 kusech mluvi jako o "počáteční malosériová výroba" LRIP, v pripade Nemecka by to bylo o 100 kusu vic nez kolik do ted ...Zobrazit celý příspěvek
Podstatne jsou i ty objemy. V pripade americanu se o 289 kusech mluvi jako o "počáteční malosériová výroba" LRIP, v pripade Nemecka by to bylo o 100 kusu vic nez kolik do ted vyrobili Puma z celkove zamyslenych, ktere taky nejsou az tak daleko od te americke LRIP produkce. Btw. to ze je Bundeswehr na takovych cislech ikdyz Pumu stavi uz 9 let je docela tristni.
Kazdopadne v americkych poctech se jakekoli naklady rozpousti vzdycky snaz (ikdyz ano, taky maji nespocet prikladu kdy "to nevyslo", B2, Zumwalt...).
Btw. "cestovní rychlost je 50 km/h a dojezd na zpevněném terénu činí 360 km" ten dojezd neni preklep? To mi prijde, na presun cestovni rychlosti po zpevnenem terenu => idealni podminky, sakra malo. Nechci videt co za logistiku bude muset mit za sebou kazda jedna brigada aby si mohla dovolit alespon trochu manevrove vedeni operaci.Skrýt celý příspěvekSvet Murphy: No ináč si to vysvetliť neviem keď sériový Boxer stojí skoro 4 milióny dolárov. Nie je možné aby v USA stál OT z nábehu aj s vývojom rovnako. To nedáva zmysel. Potom ...Zobrazit celý příspěvek
Svet Murphy: No ináč si to vysvetliť neviem keď sériový Boxer stojí skoro 4 milióny dolárov. Nie je možné aby v USA stál OT z nábehu aj s vývojom rovnako. To nedáva zmysel. Potom však nejde o nástupcu ale ako my Škodováci hovoríme ,,Lifting"Skrýt celý příspěvek
Vývoj vozidla bol minimálny.. Zobrali M2A3 Bradley, odobrali vežu a zväčšili priestor posádky. Nič viac sa neudialo. Práve ten rozdiel cca. 3 mil. usd tvorí pozorovacie vybavenie a ...Zobrazit celý příspěvek
Vývoj vozidla bol minimálny.. Zobrali M2A3 Bradley, odobrali vežu a zväčšili priestor posádky. Nič viac sa neudialo. Práve ten rozdiel cca. 3 mil. usd tvorí pozorovacie vybavenie a zbraňový systém vo veži.Skrýt celý příspěvek
Majú. Ale tú platformu treba tiež vyrobiť. Alebo pôjde o repas podvozky? Potom by to dávalo zmysel. V každom prípade, moderná ochrana OT (aktív aj pasív) niečo stojí aj keď to nie ...Zobrazit celý příspěvek
Majú. Ale tú platformu treba tiež vyrobiť. Alebo pôjde o repas podvozky? Potom by to dávalo zmysel. V každom prípade, moderná ochrana OT (aktív aj pasív) niečo stojí aj keď to nie je BVP s drahou vežou a optikouSkrýt celý příspěvek
Mňa skôr udivuje, prečo takéto OT nevzniklo už dávno. Bredley má už dávno "30 na krku". Už minimálne po roku 2003 museli zistiť že M113 už nestačí a stavať na už existujúcej ...Zobrazit celý příspěvek
Mňa skôr udivuje, prečo takéto OT nevzniklo už dávno. Bredley má už dávno "30 na krku". Už minimálne po roku 2003 museli zistiť že M113 už nestačí a stavať na už existujúcej platforme sa priam ponúkalo.Skrýt celý příspěvek
Miroslav, vždyť je to postavené na platformě, kterou už mají. Nehledě na to, že OT není BVP – to je mnohem dražší díky pozorovacím přístrojům a zbraňové stanici.
Miroslav, vždyť je to postavené na platformě, kterou už mají. Nehledě na to, že OT není BVP – to je mnohem dražší díky pozorovacím přístrojům a zbraňové stanici.
armáda rozhodne o výrobě prvních 289 AMPV (v rámci LRIP). Celková cena za vývoj EMD a počáteční výrobu LRIP je 1,2 miliardy dolarů. Čiže cena za kus z nábehovej série je cca. 4 ...Zobrazit celý příspěvek
armáda rozhodne o výrobě prvních 289 AMPV (v rámci LRIP). Celková cena za vývoj EMD a počáteční výrobu LRIP je 1,2 miliardy dolarů.
Čiže cena za kus z nábehovej série je cca. 4 milióny dolárov (3,2 milióna eur) vrátane vývoja. Sa mi to nejak nechce veriť. Buď je ten údaj chybný alebo sa američania naučili šetriťSkrýt celý příspěvekalexa 123: tu je porovnanie veľkosti týchto dvoch vozidiel na obrázku https://en.wikipedia.org/wiki/... AMPV by malo mať pancierovú ochranu ako M2A3 ...Zobrazit celý příspěvek
alexa 123: tu je porovnanie veľkosti týchto dvoch vozidiel na obrázku
https://en.wikipedia.org/wiki/...
AMPV by malo mať pancierovú ochranu ako M2A3 Bradley, teda podľa STANAG 4569 min. level 4-5 z bokov, zozadu a protimínovú ochranu (14,5 AP, 10kg TNT) a level 6 z predu (30mm AP) plus ERA proti ptrs. M113A3 je pancierovaný do úrovne ochrany cca. level 2 (7,62x39 AP) z bokov a zozadu, level 3 zpredu (mal by vydržať zásah .50 cal AP) a dno na level 1 (protipechotné míny).
Ako píše Rase, vozidlo musí uviesť omnoho viac elektroniky, vojaci viac výstroje a výzbroje a mali by sedieť na protimínových sedačkách, ktoré zaberú niečo viac priestoru.
Tu máš obrázok M113A3... do tohto vozítka 11 plne vyzbrojených vojakov zmestíš len ťažko (pokiaľ nie sú ázijci a nenaskladáš ich tam ako polená)
http://www.military-today.com/... Skrýt celý příspěvekalexa123: nemůžeš porovnávat moderního pěšáka s pěšákem z 60.let. Ono i do starého M113 by se těch vojáků s moderní výstrojí a výzbrojí, vlezlo mnohem míň než 11. Nejde ale jen o ...Zobrazit celý příspěvek
alexa123:
nemůžeš porovnávat moderního pěšáka s pěšákem z 60.let. Ono i do starého M113 by se těch vojáků s moderní výstrojí a výzbrojí, vlezlo mnohem míň než 11. Nejde ale jen o vojáky, vozidlo taky musí pojmout mnohem víc elektroniky a podobných krabic, co zaberou hodně prostoruSkrýt celý příspěvek... nový lehký hliníkový pancíř AMPV zajišťuje ochranu posádky proti střelám z útočných pušek, z čela zřejmě proti kulometné munici ... Toto predsa zaisťoval aj pancier ...Zobrazit celý příspěvek
... nový lehký hliníkový pancíř AMPV zajišťuje ochranu posádky proti střelám z útočných pušek, z čela zřejmě proti kulometné munici ...
Toto predsa zaisťoval aj pancier hliníkových M-113.
... AMPV nabízí oproti M113 především o 78 % více vnitřního prostoru (prostor pro 2 plus 6 členů výsadku).
Podľa WIKI kapacita M-113 bola 2+11. A aj keby nebola 2+11, 2+6 bola určite. Takže aké zväčšenie o 78%Skrýt celý příspěvekU lietadiel sa hovorí, že pekné lietadlo aj dobre lieta. Ak by toto malo platiť aj u OT-čiek, tak toto AMPV bude totálny prepadák - hnusnejšie OT asi neexistuje.
U lietadiel sa hovorí, že pekné lietadlo aj dobre lieta. Ak by toto malo platiť aj u OT-čiek, tak toto AMPV bude totálny prepadák - hnusnejšie OT asi neexistuje.
Načítám diskuzi...