Armáda začala provozovat unikátní dílenské vozidlo z VTÚ

Činnost dílenského vozidla T815-7-D 8×8 V; větší foto / VTÚ

Vojenský technický ústav, s. p. předal na konci loňského roku Armádě České republiky pět kusů unikátní dílenské techniky Tatra T815-7-D 8×8, a to ve dvou modifikacích podle úrovně prováděné údržby a oprav. Tři dílenská vozidla (T815-7-D 8×8 V) jsou určena k provádění technické údržby a běžných oprav kolových obrněných transportérů řady Pandur pro 1. úroveň (družstvo, resp. četa oprav) a dvě vozidla (T815-7-D 8×8) pro 2. úroveň (prapor oprav).

Dílenské vozidlo T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je terénní vojenské vozidlo. Skříňová nástavba je umístěna na strojovém podvozku Tatra T815-7T3RC1 se sníženou pancéřovou kabinou. Vyznačuje se vysokou manévrovatelností a průchodivostí v těžkých terénních podmínkách a poskytuje dostatečnou balistickou a protiminovou ochranu osádky.

 


Dílenské vozidlo je předurčeno k provádění technické údržby, mírových běžných oprav a válečných běžných a středních oprav kolových obrněných transportérů typu Pandur 8×8 ve verzích kolové bojové vozidlo (dále jen KBV) a kolový obrněný transportér (dále jen KOT) a to v různých klimatických podmínkách a terénech.

 

Současně je schopno zajistit rychlou přepravu osádky do místa nasazení a  umožňuje osádce vést ze střešního průlezu kabiny střelbu z lafetované zbraně na pevné i pohyblivé cíle. Vozidlo je schopno poskytnout technickou pomoc ve prospěch jiných typů techniky s využitím logistických souprav všeobecného nářadí a všeobecně využitelných zařízení.

Dílenské vozidlo T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je určeno:
 k technickému zabezpečení jednotek vyzbrojených KBV a KOT k provádění údržby a opravárenské činnosti těchto poškozených kolových obrněných transportérů;
 + k přesunu osádky v pancéřové kabině do míst nasazení a k vedení střelby z lafetované zbraně při napadení nepřítelem;
 + k plnění úkolů technického zabezpečení (včetně technické pomoci) – údržba a opravy poškozené techniky;
 + k provádění základní údržby, technické údržby č. 1 a č. 2, zvláštních druhů údržeb, běžných a středních oprav v rozsahu vybraných prací 2. úrovně na podvozcích, výzbroji, optoelektronických přístrojích a systému řízení palby KBV a KOT;
 + k vlečení poškozených KBV a KOT na tažné tyči (tažném trojúhelníku nebo speciálním závěsu) po polních a lesních cestách a zpevněných komunikacích všech tříd do vzdálenosti 30 km;
 + T 815-7-D 8×8 a T 815-7-D 8×8 V tvoří základní prostředek technického zabezpečení v oblastech údržby a oprav určené k podpoře a udržení schopností pozemních sil k plnění úkolů a vedení bojové činnosti. Jsou určeny pro jednotky vybavené KBV a KOT a pro jednotky zabezpečující jeho logistickou podporu a výcvik vojenských profesionálů.

 

Interiér vozidla; větší foto / VTÚ


Osádka T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je schopna provádět následující práce a činnosti: očištění částí opravované techniky, dále kontroly technického stavu a defektace, poskytování technické pomoci jiným typům techniky, získávání a předávání informací o rozsahu poškození v systému velení a řízení AČR, odstraňování provozních poruch, malých bojových poškození, provádění technické údržby č. 1 a č. 2, běžných oprav (válečných běžných oprav) a středních oprav v rozsahu vybraných prací 2. úrovně na podvozku a zbraňovém systému KBV a KOT až do rozsahu 10 pracovních hodin způsobem výměny komponentů a s využitím náhradních dílů a upravených technologických postupů.


Zmínit je třeba i provádění zámečnických prací na podvozku a zbraňovém kompletu za použití ručního elektrického nářadí, provádění běžných oprav malého rozsahu a každodenní údržby elektrické a speciální výstroje vozidel a provádění výměn prvků přídavné pancéřové ochrany za použití účelové výbavy dílenského prostředku.

 

Vozidlo prošlo náročnými zkouškami; větší foto / VTÚ

 

Dále vybavení vozidla umožňuje provádění oprav a výměn sestav kol KBV a KOT typu Pandur 8×8, osazených prvky pro nouzové dojetí, povrchová očista částí optických soustav, vysušování elektrických spojů horkým vzduchem, svařování elektrickým obloukem, svařování plamenem, řezání a pálení materiálu pomocí plazmové řezací soupravy, měkké pájení, pomoc při elektrickém spouštění motorů zabezpečované techniky, napájení elektrické sítě opravované techniky při opravách a přezkušování elektrických soustav techniky, nouzové dobíjení vozidlových akumulátorů v zabezpečované technice a dobíjení vlastních účelových (nástavbových) akumulátorů ze samostatného na vozidle nezávislého zdroje, vlečení poškozené techniky na krátké vzdálenosti (do 30 km) na tažné tyči (tažném trojúhelníku nebo speciálním závěsu).

 

Foto: Prezentace vozidla na veletrhu IDET 2017; větší foto / VTÚ


Vnitřní část účelové nástavby je hermetizována a chráněna filtroventilačním zařízením. Části umístěné vně vozidla jsou dekontaminovatelné v AČR zavedenými dekontaminačními prostředky.


Základní technické parametry:
 + celková hmotnost 32 000 kg
 + délka 10 900 mm
 + šířka 2 550 mm
 + výška 3 700 mm
 + rozchod přední nápravy 2 080/2 070 mm
 + rozchod 2 090/2 080 mm
 + maximální rychlost 85 km/hod
 + jízdní dosah 680 km

Autor: K.Š.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky

Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. ...

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních ...

Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO

Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Starlight
    02:41 20.03.2018

    @ tomas.kotnour Ano, Rusko nám nabízelo krátce Il-76MF místo An-70. To ale padlo už v roce 2004, kdy se podepsalo, že místo toho budou vrtulníky (10 x Mi-35 a 16 x Mi-171Š). ...Zobrazit celý příspěvek

    @ tomas.kotnour

    Ano, Rusko nám nabízelo krátce Il-76MF místo An-70. To ale padlo už v roce 2004, kdy se podepsalo, že místo toho budou vrtulníky (10 x Mi-35 a 16 x Mi-171Š). Ale ty TTD vydali v roce 2013 :-)))Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    01:33 20.03.2018

    @Starlight Jestli se nemýlím, tak Il-76MF nám Rusové nabízeli místo An-70. Pro KOT byla požadována přepravitelnost tímto letounem, a protože tato dílenská vozidla je mají ...Zobrazit celý příspěvek

    @Starlight

    Jestli se nemýlím, tak Il-76MF nám Rusové nabízeli místo An-70. Pro KOT byla požadována přepravitelnost tímto letounem, a protože tato dílenská vozidla je mají podporovat, je u nich požadována přepravitelnost stejným typem letadla. Dle mého názoru jasná logika úředníků MO.

    K té unifikaci vybavení mám obavy, zda to náhodou není záměrný stav.

    Jo, ty smlouvy a jejich přílohy jsou zajímavé čtení, jenom mám obavy, kdy nám to úředníci zatrhnou. Viz. ten povzdech MALIho, co tam všechno napsali.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    23:07 19.03.2018

    Flader: pokud jde o modernější typy baterií, tak Izraelci se jich očividně nebojí (cca polovina 2017): Izraelský úřad pro vývoj tanků začíná testovat pokročilé dobíjecí ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader:
    pokud jde o modernější typy baterií, tak Izraelci se jich očividně nebojí (cca polovina 2017):

    Izraelský úřad pro vývoj tanků začíná testovat pokročilé dobíjecí lithium-iontové baterie, o kterých vývojáři tvrdí, že změní způsob nasazení obrněných jednotek budoucnosti. Tyto bateriové články byly vyvinuty ve spolupráci mezi Izraelským ministerstvem obrany a Epsilor-Electric Fuel, která je dceřinou firmou americké společnosti Aerotech z Ann Arbor v Michiganu. Jedná se lithium-iontové baterie, které dokáží pojmout až trojnásobek elektrické energie, než starší verze. Rovněž mají systém pro ochranu před samovolným vybíjení, který funguje i v případě vypnutí baterie. Další výhodou je to, že i po jejich vybití mají dostatek elektřiny pro nastartování hlavního motoru. Je zde tedy nouzová rezerva, která brání úplnému vybití systému a tedy i znehybnění vozidla.
    Rozměry a vše ostatní je plně kompatibilní se standardními bateriemi NATO, které se již používají u tanků Merkava a další obrněné techniky po celém světě. Vývojáři ze společnosti Epsilor tvrdí, že nový typ baterie má desetiletou životnost, bez potřeby údržby nebo dalších zásahů. Dokáží zásobovat elektronické systémy až po dobu 12 hodin, bez nutnosti dobíjení.

    https://www.defensenews.com/in...

    Starlight:
    ty ceny a další věci jsou opravdu zajímavéSkrýt celý příspěvek

  • Starlight
    22:55 19.03.2018

    Řada dalších informací o nových dílenských a vyproštovacích Tatrách: 1) Cena dílenského vozidla T 815-7-D 8x8 pro 1. úroveň oprav je 31,15 mil Kč včetně DPH a cena dílenského ...Zobrazit celý příspěvek

    Řada dalších informací o nových dílenských a vyproštovacích Tatrách:

    1)

    Cena dílenského vozidla T 815-7-D 8x8 pro 1. úroveň oprav je 31,15 mil Kč včetně DPH a cena dílenského vozidla T 815-7-D 8x8 V pro 2. úroveň oprav je 43,76 mil Kč včetně DPH.

    Takticko-technické požadavky (TTP) na dílenská vozidla T 815-7-D 8x8 a T 815-7-D 8x8 V jsou k dispozici zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva... . Je to příloha č. 3 (P3a a změny P3b).

    Je to velmi zajímavé čtení. V některých věcech je to detailní, v některých je to velmi vágní. Trochu mě překvapuje, že AČR se nesnaží důsledně standardizovat sady nářadí a kontrolně-měřicí techniku. Například výběr nabíječů baterií nechává na dodavateli. Bohužel autoři TTP na opravárenské vozidlo mají zmatek v technologiích současných akumulátorových baterií (gelové, AGM, VRLA). To jsou spíše drobnosti.

    Naopak velmi mě překvapilo, že požadují leteckou přepravitelnost pouze a jedině letounem Il-76MF. To má několik absurdních aspektů. Není požadována přepravitelnost žádným transportním letounem NATO, ale je požadovaná přepravitelnost ruským vojenským letounem! Naštěstí verzi Il-76MF má ve dvou sériových kusech pouze Jordánsko (!). Tradičně nejsou požadovány žádné zkoušky na ověření této komptability s letounem, takže je to už opakovaná ukázka toho, jak u MO ČR / AČR papír snese všechno.

    2)

    Takticko-technické požadavky na vyprošťovací vozidlo T 815-7-V 8x8 jsou zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva... . Je to příloha č. 3 (P3 ve změně č. 3).Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    08:08 19.03.2018

    Práve v armáde by som sa li-ion batériám vyhýbal. Predsa len je tu dosť veľká pravdepodobnosť, že sa dostanú aj do situácie kedy budú okolo silné mrazy. Taktiež gélové batérie nie ...Zobrazit celý příspěvek

    Práve v armáde by som sa li-ion batériám vyhýbal. Predsa len je tu dosť veľká pravdepodobnosť, že sa dostanú aj do situácie kedy budú okolo silné mrazy. Taktiež gélové batérie nie sú tak "blbuvzdorné" ako "obyčajné". Máme skúsenosti v práci, že na pracovnom stroji sú gélovky a staćí, že nejaký expert vybije batériu do nuly a baterka je na odpis. Napríklad zabudol kolega vypnúť kľúč zo spínačky keď kontroloval motohodiny.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    02:32 19.03.2018

    @ tomas.kotnour Díky! Nicméně ještě dodatek ke gelovým bateriím u našich T-72M4CZ a jiných vozidel (Pandur, Iveco,..) Už jsi napsal, že pro údržbu gelových akumulátorových ...Zobrazit celý příspěvek

    @ tomas.kotnour

    Díky! Nicméně ještě dodatek ke gelovým bateriím u našich T-72M4CZ a jiných vozidel (Pandur, Iveco,..)

    Už jsi napsal, že pro údržbu gelových akumulátorových baterií nakoupeno příslušenství i AKB M4, PSV-M4, PAN-M4 a SN-M4. Já doplním, že dodavatelem byl VOP CZ s.p. : http://www.vop.cz/images/file/...

    Všechno se to točí okolo gelové VRLA akumulátorové baterie NBB 248 12 V, 100 Ah. Legrační je, že možná ty původní byly skutečně gelové. Gelové VRLA mají NSN: 6140-12-190-9027 a vyrábí (?) se v Německu pod značkou Sonnenschein Military Dryfit v rámci amerického koncernu Exide Technologies.

    AČR ale už v posledních letech začala kupovat americké baterie Hawker ARMASAFE Plus NBB248, NSN:6140-12-190-9027, které jsou plně ekvivalentní německým gelovým, přestože používají odlišnou technologii AGM. To by nemělo mí asi dopad na nabíječe, jen možná bude pravdou, že část nebo všechny T-72M4CZ a dalších vozidel už nemají gelové baterie a časem zmizí gelové asi zcela.

    Akumulátorová logistika v podobě společného působení T-72M4CZ, T-72M1, BVP-2, různých kolových vozidel a v budoucnu nových BVP (má AČR specifikované typy akumulátorů ?) bude určitě hodna nového vývojového úkolu pro VTÚ a/nebo VOP CZ.

    Mimochodem: Model Hawker ARMASAFE Plus NBB248 kupuje AČR za 13,5 tisíc Kč včetně DPH v rámci rámcové smlouvy 2016-28 za 31,5 mil Kč s DPH uzavřené s čistě obchodní společnosti VINARSKI, s.r.o., která vytlačila dosavadního dodavatele průmyslových baterií EnerSys, s.r.o. Jediným společníkem VINARSKI, s.r.o je pan Ilja Květoň a po zadání jeho jména do Googlu začnou padat zajímavé zprávy :-).Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    00:40 19.03.2018

    Díky že jste to tady napsal, Gelové baterie mají i Pandury a údajně i některá Iveca. A je otázka, jak často se musí při intenzivním bojovém nasazení nabíjet, protože když si ...Zobrazit celý příspěvek

    Díky že jste to tady napsal,

    Gelové baterie mají i Pandury a údajně i některá Iveca. A je otázka, jak často se musí při intenzivním bojovém nasazení nabíjet, protože když si vezmu, že už i Pandur jich má 6 kusů, tak to pro celý prapor tak malé počty nebudou.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    23:01 18.03.2018

    Podíval jsem se na akumulátorové baterie a jejích nabíječe u US ARMY. 1) První a nejdůležitější je zdůraznit, že u US ARMY (USMC) má, na rozdíl od AČR, u taktických vozidel ...Zobrazit celý příspěvek

    Podíval jsem se na akumulátorové baterie a jejích nabíječe u US ARMY.

    1)
    První a nejdůležitější je zdůraznit, že u US ARMY (USMC) má, na rozdíl od AČR, u taktických vozidel standardizovaný jeden rozměr baterie – 95 % jich je typu NATO 6T. Zbylých 5% jsou například akumulátorové baterie v různých generátorech elektrického proudu. Standardizace samozřejmě zjednodušuje údržbu a polní zásobování a rotaci náhradních akumulátorových baterií.

    2)
    Dominantní technologie je olověný akumulátor. Dříve hlavně klasické se zaplavenými elektrodami, ale někdy před v minulém desetiletí US ARMY začala masově zavádět vylepšenou technologie tzv. VRLA z anglického Valve Regulated Lead Acid – ventilem řízené olověné akumulátory. A to konkrétně technologii označovanou jako AGM z anglického Absorbent Glass Mat – elektrolyt je nasáknut ve skelné vatě, která je mezi elektrodami.

    Hlavním dodavatelem je americký výrobce Hawker, který používá obchodní značku ARMASAFE Plus. https://www.hawkeraplus.com/wh...

    Evropskou verzi této akumulátorové baterie kupuje i AČR (pro které vozidlo nevím, pro osobní a nákladní automobily AČR v poslední době kupuje různé komerční produkty značky Varta). Akumulátory typu VRLA AGM jsou cca dvakrát dražší než klasické se zaplavenými elektrodami, ale náklady se vrátí během života, kde jsou nové zase levnější a mají delší životnost.

    Ještě lepší gelové akumulátorové baterie také patří do technologie VRLA, ale jsou 5x dražší než klasické. US ARMY si je nepořídila, ale AČR primárně pro tanky T-72 ano. Docela by mě zajímalo, jaký k tomu byl skutečný důvod.

    3)
    Se zavedením baterii typu AGM jako Hawker ARMASAFE Plus si US ARMY pořídila novou generaci pulsních nabíječů. Hlavním dodavatelem je americká společnost PulseTech. Tato společnost publikoval krásný přehled různých vozidlových akumulátorů u US ARMY, jejich údržby a také nabíječů. Od strany 28 je pěkný přehled jejich vojenských nabíječů od velkých po kufříkové: https://www.pulsetech.net/medi...

    Například velký pojízdný nabíječ Pro-HD 12/24V Charger je součástí dílenského přívěsu Standard Automotive Tool Set (SATS, viz mé poslední příspěvky), který by měl být jak na úrovní brigáda, tak i bojový prapor. S nabíječem se pak jen dojede k blíže k vozidlu bez nutnosti vyndávat baterie. Více obrázku a dat v katalog výrobce: http://read.dmtmag.com/i/92238...

    V praxi ale v prostoru reálných mobilních operací posádky vozidlové akumulátory (jen v M2/M3A3 Bradly jich je 7) často jen vyměňují. Akumulátory se pak kumulují v zázemí, kde se také používají tyto velké nabíječe, jen se umístí ve velkém stanu/hale nebo v kontejnerech: https://www.army.mil/article/7...

    4)
    US ARMY ale myslí i na budoucnost. Po řadě testů US ARMY loni na podzim objednala prvné sériové dodávky akumulátorových baterií typu Li-Ion ve formátu NATO 6T, 24 V od amerického výrobce Bren-Tronics: http://www.bren-tronics.com/bt...

    Časem uvidíme, jak rychle US ARMY přezbrojí včetně nabíječů, protože výrobce musel deklarovat budoucí schopnost vyrábět rychlostí 2 tisíc baterií za měsíc.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    16:49 13.03.2018

    @ tomas.kotnour Vlastní dílny u US ARMY neslouží k přepravě osob. Co jsem zatím nenapsal, je že na opravárenské HMMWV se montují obecně dva různé typy nástaveb: Jedna je již ...Zobrazit celý příspěvek

    @ tomas.kotnour

    Vlastní dílny u US ARMY neslouží k přepravě osob. Co jsem zatím nenapsal, je že na opravárenské HMMWV se montují obecně dva různé typy nástaveb:

    Jedna je již mnou zmiňovaný hermetizovaný kontejneru S-250 (jak to typicky vypadá je vidět tady: http://www.hmmwvinscale.com/ap...

    Druhá kontejnerová nástavba na podvozku HMMWV, kterých je většina (to jsou i ty HMMWV přidělené bojové rotě) je dílna pro opravy vozidel, kterou US ARMY označuje jako Shop Equipment Contact Maintenance (SECM). To je vozidlo/dílna, která by měla být na místě závad/poškození jako první. V podstatě je to „pojízdný vozík na nářadí“ napěchovaný nářadím a dalším vybavením (svěrák, kompresor pro pneumatické nářadí, elektrické svařování napájené 5 kW elektrickým generátorem na vozidle, autogen). Tady je pěkné foto na HMMWV s pancéřováním B-kit a to včetně vnitřního vybavení: http://www.hmmwvinscale.com/ap...

    Základní přehled mobilních dílen pro mechanickou údržbu vozidel US ARMY na všech úrovních je na tomto odkazu: https://fas.org/man/dod-101/sy... .

    Maximum je na vlečných přívěsech a používá se modulární kontejnerizované řešení. Polní dílny pro mechanickou údržbu vozidel uvedené v přehledu jsou součástí opravárenských jednotek na úrovni bojový prapor, bojová brigáda a vyšší opravárenské úrovně. Na úrovni bojová rota je z tohoto jen SECM na HMMWV a FRS na HEMTT.

    Poznámka: Ještě tam chybí nedávno zavedené mobilní kontejnerové dílny pro specialisty Metal Working and Machining Shop Set (MWMSS, = CNC obráběcí centrum, CNC plasmový řezání, svářecí centrum), plnička různých hasísích přístrojů Fire Suppression Refill System (FSRS), aby se nemuseli draze posílat zpátky do USA, dílny Armament Repair Shop Set (ARSS) pro opravy zbraní až po kanóny tanků a houfnic.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    00:02 13.03.2018

    @ tomas.kotnour Pozor na skutečnost, že Amerika je velká země a některé Evropské zvyklosti neznají a naopak. V rámci údržbových jednotek, nejsou žádní specializovaní řidiči ...Zobrazit celý příspěvek

    @ tomas.kotnour

    Pozor na skutečnost, že Amerika je velká země a některé Evropské zvyklosti neznají a naopak.

    V rámci údržbových jednotek, nejsou žádní specializovaní řidiči středních a těžkých kolových vozidle (v terminologii US ARMY Motor Trasnport Operator). A už vůbec ne "lehkých" vozidel. Všichni jsou specializací (ČVO) mechanici. To v případě US ARMY znamená, že je vycvičen v jízdě s vozidlem, které servisuje/opravuje. A většina vozidel jednotek brigády jsou kolové HMMWV, FMTV, HEMTT (to je jedna specializace) a nikoliv obrněnce, takže je tam spousty vyškolených řidičů. Mechanici kolových a pásových vozidel by měli mít povinně běžný řidičák z civilu před vstupem do armády.

    A pozor tady je několik změn. US ARMY požaduje jen standartní řidičák na „osobák“. Vojenský řidič mý výjimku ze zákona a nemusí mít během služby řidičák vyšších tříd (v USA se jim říká komerční řidičák Commercial Drivers License - CDL). Naopak po odchodu do civilu mu stačí složit jen civilní testy pro ex-vojáky a může získat komerční řidičák CDL bez placení drahého kurzu a zkušebních jízd. Mělo by to platit jen na podobná vozidla, které řídil v armádě. To je pochopitelně obrovské lákadlo pro rekrutaci vojáků.

    Obecně, ale US ARMY požaduje vlastnit řidičák na osobák jen pro řízení v USA mimo vládní oblasti na veřejných komunikacích. Na vládním pozemku v USA nic takového řidič vládního vozidla nepotřebuje. Provoz v cizině se řídí lokálními ustanoveními, takže například řidiči sloužící v Německu musí mít americký řidičák na osobák, pak složit rozdílový test na německé dopravní předpisy a je jim vydán americký vojenský řidičák pro Evropu, který Němci uznávají. To není pro mimoslužební soukromou potřebu ale jen k řízení vládního vozidla a hlavně používání vládou placeného paliva. Na bojišti v zámoří v Asii řidičák nikdo nepotřebuje a každý může jezdit s vozidly, které mu erár svěří.

    Další odlišností v USA od Evropy je, že běžné řidičské průkazy nejsou federálně řízeny, ale jsou záležitostí jednotlivých států. Proto se pravidla liší, ale v podstatě platí, že řidičák na osobák postačuje k nekomerčnímu řízení vozidel s maximální hmotností do 26 000 lb/ cca 12 000 kg a přívěsů do 10 000 lb / cca 4 500 kg. A jen některé státy omezují jezdit s tímto řidičák v obytných rekreačních RV vozidlech, což je v podstatě menšími nebo větší autobus.Skrýt celý příspěvek

  • technik
    21:13 12.03.2018

    Dle mého názoru nebudou. Myslím si že při tak minimálních počtech techniky co AČR má je výhodnější nechat tank bublat v sestavě než ho odsouvat k prvnímu stupni opravárenské ...Zobrazit celý příspěvek

    Dle mého názoru nebudou. Myslím si že při tak minimálních počtech techniky co AČR má je výhodnější nechat tank bublat v sestavě než ho odsouvat k prvnímu stupni opravárenské jednotky kvůli nabití akb, nebo to řešit výměnou baterií ať už nabitých nebo nových. Myslím že nabíjecí stanice na vozidle je zbytečný luxus a volil bych když už malé zdrojové stanice třeba na vozidle velikosti lr nebo iveca 4x4 v kombinaci s dílnou.
    Co se týká techniku rot mají na tabulce lr110. Měli by působit přímo v sestavě roty s tím že provádějí opravy a defektace techniky a zároveň určují stupeň nutný k opravě texhniky. Více méně pendlují mezi organickou rostou a spt. Zároveň zásobují rotu díly které jsou si řídící samy vyměnit.
    Ale jasná definice pracovní náplní se mi nepodařilo nikde sehnat.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    20:31 12.03.2018

    Pardon, místo alt + tab jsem se jenom tabulátorem přesunul na Odešli a pak to místo odřádkování odeslal. @Starlight Na to jsem se Vás chtěl po Vašem příspěvku z 05.03.2018 ...Zobrazit celý příspěvek

    Pardon, místo alt + tab jsem se jenom tabulátorem přesunul na Odešli a pak to místo odřádkování odeslal.

    @Starlight
    Na to jsem se Vás chtěl po Vašem příspěvku z 05.03.2018 13:53 zeptat v čem se přesunují technici. Zda mají technické dílny sklopné sedačky, jako některé naše SSSK, nebo se dopravují jinými vozidly. V případě AČR by to znamenalo nejspíše IVECO nebo jeho nástupce, což je zase další řidič s Cčkem.

    Děkuji že jste zmínil i nástavby KSSK a KSSSm
    http://www.karbox.cz/kontejner...
    http://www.karbox.cz/kontejner...
    které našly uplatnění jako spojovací a velitelské nástavby. Ty nejsou tak vysoké, jako standardní ISO kontejnery (samozřejmě na úkor stohovatelnosti), právě kvůli přepravitelnosti po železnici bez jejich sundání z korby.

    @technik: 07.03.2018 17:49
    Tanky T-72M4CZ mají gelové baterie a moderní motor. Přesto k nim byla pořízena PD-OA/72M4CZ, které mají na starosti i vozidla BVP-2, ale přesto bylo pro údržbu gelových baterií nakoupeno příslušenství i AKB M4, PSV-M4, PAN-M4 a SN-M4, Skutečně nebudou PD-OA potřeba i pro nová BVP?Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    20:17 12.03.2018

    @Starlight To jsem se Vás chtěl po také zeptat v čem se přesunují technici. Zda mají technické dílny sklopné sedačky, jako některé naše SSSK, nebo se dopravují jinými vozidly. V ...Zobrazit celý příspěvek

    @Starlight
    To jsem se Vás chtěl po také zeptat v čem se přesunují technici. Zda mají technické dílny sklopné sedačky, jako některé naše SSSK, nebo se dopravují jinými vozidly. V případě AČR by to znamenalo nejspíše IVECO nebo jeho nástupce, což je zase další řidič s Cčkem.

    Děkuji že jste zmínil i nástavby KSSK a KSSSm
    http://www.karbox.cz/kontejner...
    http://www.karbox.cz/kontejner...
    které našly uplatnění které nejsou tak vysoké, jako standardní ISO kontejnery (samozřejmě na úkor stohovatelnosti), právě kvůli přepravitelnosti po železnici bez jejich sundání z kabiny.

    @technik: 07.03.2018 17:49
    Tanky T-72M4CZ mají gelové baterie a moderní motor. Přesto k nim byla pořízena PD-OA/72M4CZ, které mají na starosti i vozidla BVP-2, ale přesto bylo pro údržbu gelových baterií nakoupeno příslušenství i AKB M4, PSV-M4, PAN-M4 a SN-M4, Skutečně nebudou PD-OA potřeba i pro nová BVP?Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    02:46 12.03.2018

    6) Počty a typ opravárenské techniky V rámci brigádního bojového týmu Stryker BCT je u každého mechanizovaného (Infantry) praporu s vozidly Stryker (Stryker) přidělaná rota ...Zobrazit celý příspěvek

    6) Počty a typ opravárenské techniky

    V rámci brigádního bojového týmu Stryker BCT je u každého mechanizovaného (Infantry) praporu s vozidly Stryker (Stryker) přidělaná rota předsunuté logistiky FSC. Vozidlový park opravárenské/vyprošťovací čety je následující:

    - 6 x taktické užitkové vozidlo HMMWV 4x4 ve verzi 2 místní pickup, každý táhne jednonápravový přívěs. 3 vozidla mají volnou valníkovou pickup korbu, 3 vozidla mají lehkou klimatizovanou hermetizováno kontejnerovou nástavbu typ S250 (http://www.gichner.us/hmmwv.ht... s dílnami.

    - 3 x střední nákladní automobil FMTV 6x6, 2 s plachtou krytou valníkovou korbou a podobným jednostopým přívěsem pro převoz náhradních dílů. Druhý nákladní automobil převáží avionickou/lektrckou dílnu AN/ASM-146 na bázi standardizovaného lehkého klimatizovaného a hermetizovaného kontejneru S280 (http://www.gichner.us/FMTv.htm... který je možné oddělit a přepravovat samostatně včetně podvěsu pod vrtulníkem. To vozidlo si táhne také jednonápravovou elektrocentrálu.

    - 2 x těžký nákladní automobil HEMTT 8x8 pro přepravu kontejnerů s hákovým nakladačem. Každý převáží jednu jedenáctitunovou kontejnerovou polní dílnu M7 FRS a táhne třínápravový podvalník.

    - 2 x vyprošťovací/odtahové vozidlo HEMTT 8x8

    Dále má mechanizovaný prapor 3 družstva FMT, každé přidělené mechanizované (střelecké) rotě s vozidly Stryker. Každý tým FMT může tvořit:

    - 1 x HMMWV s kontejnerovou dílnou,
    - 1 x FMTV valník s přívěsem,
    - 1 x HEMTT s kontejnerovou dílnou FRS
    - 1 x vyprošťovací/odtahovací HEMTT.

    Celkem jsem napočítal (i když US ARMY něco neustále mění na základě válečných zkušeností z bojiště), že v mechanizované (pěším) praporu se Strykery mohou mít opravárenské jednotky 9 x HMMWV 4x4 , 6 x nákladní automobil FMTV 6x6 (z toho tři s dílnou), 5 x nákladní automobil HEMTT 8x8 se stejnou dílnou FRS a 5 x vyprošťovací HEMTT.

    Pro srovnání mechanizovaný prapor AČR: Tabulkově má četa oprav (bez záruky) 1 x terénní automobil 4x4, 8 x nákladní automobil na podvozku 6x6, z toho 6 různých (!) dílenských, 1 x nové dílenské vyprošťovací vozidlo na podvozku 8x8, 1 x vyprošťovací automobil 8x8, 1 x tahač 8x8 s podvalníkem a k tomu řada vleků a elektrocentrál. Technik už to naznačil. Chybí tam lehké

    7) Balistická ochrana vozidel opravárenských jednotek

    US ARMY volí zcela odlišný koncept blastické ochrany svých osobních a nákladních vozidel, než AČR. U US ARMY jsou už cca od roku 2008 pořizována jen vozidla splňující tzv. Long Term Armor Strategy (LTAS).

    V praxi to znamená, že všechna taktická osobní, užitková a nákladní vozidla jako jsou HMMWV, LMTV, HEMTT, nebo nová JLTV jsou z výroby dodávána v provedení kabiny s tzv. A-kit. To znamená, že kabiny jsou připraveny na polní instalaci skutečného pancéřování v podobě B-kitu. A-kit obsahuje jen to pancéřování, které by v polních podmínkách nešlo namontovat.

    Tento přístup šetří vozidla v míru (jezdí bez těžkého pancéřování) i peněženku, protože se šetří podvozky a není potřeba kupovat pancéřování pro všechny vyrobená vozidla.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    02:44 12.03.2018

    @ tomas.kotnour V reakci na tvé příspěvky z 06.03.2018 v 01:49 a ze 07.03.2018 v 04:06 jsem se podíval na logistiku a zejména opravy/vyprošťování u US ARMY. Snad to trochu pomůže ...Zobrazit celý příspěvek

    @ tomas.kotnour
    V reakci na tvé příspěvky z 06.03.2018 v 01:49 a ze 07.03.2018 v 04:06 jsem se podíval na logistiku a zejména opravy/vyprošťování u US ARMY. Snad to trochu pomůže zájemcům při porovnání s AČR.

    1) 2 základní úrovně údržby a oprav

    US ARMY má všechno důsledně postavené na základní bojové jednotce – brigádě, respektive brigádním bojovém týmu (BCT). S jejich formováním US ARMY v zásadě přešla ze čtyřstupňové údržby na dvoustupňový systém. První stupeň je polní (Field maintenance). Druhý stupeň je tzv. udržovací (Sustainment maintenance). Field maintenance je to co provádí posádky vozidel a údržbáři v rámci brigády BCT. Vše co jen nad touto úrovní je Sustainment maintenance.

    2) 2. stupeň údržby - Sustainment maintenance

    Sustainment maintenance může mít několik podúrovní. V oblasti operací (Theater) to může být rozmístěný specializovaný udržovací logistický prapor Combat Sustainment Support Battalion (CSSB). Nevyšší podúroveň pak mají opravárenské závody (Depot level) zpravidla na území USA. CSSB ale není tabulkově přesně definovaná jednotka. Její základ tvoří jen stálá velitelská jednotka a struktura praporu je vytvořena až podle potřeb v oblasti operací. Pak jsou ji přiděleny příslušné armádní logistické jednotky, ale může na práce najmout i komerční kontraktory, nebo je může přenechat tzv. hostitelským národům.

    3) 1. stupeň údržby – Field maintenance

    Pro nás je ale asi nejzajímavější úroveň Field maintenance v rámci brigády. BCT US ARMY mají v sestavě brigády stabilně sedmý prapor, kterým je vlastní brigádní logistický prapor Brigade Support Battalion (BSB). Ten má na starosti logistické zabezpečení včetně údržby/oprav/vyprošťování až na třech podúrovních (echelon). Na úrovni brigády, praporu a roty.
    Z hlediska údržby to Američané přirovnají k údržbě při automobilových závodech NASCAR. V rámci brigády kromě plánované údržby řeší i poruchy a bojová poškození. Ale v podstatě jen drobnými opravami nebo výměnou dílů.

    Otázkou na znalce je, kam směřuje svým zámyslem činnosti 15. logistický pluk AČR? Kombinuje částečně činnost BCB? Tedy přímo posiluje roty logistiky praporů AČR, které nemají všechno, případně vytváří logistiku pro brigádní úkolová uskupení, které AČR stabilně nemá zformovány. A současně vytváří také obdobu CSSB?

    4) Časové limity oprav

    Jako příklad jak jsou podúrovně oprav členěny, US ARMY používá následující příklady časových limitů:

    Na úrovni roty (údržba je v zadních vojích roty 0,5-1 km za bojovou činností roty) by se měly dělat jen ty opravy, které by být dokončeny do 2 hodin. Jinak se vozidla evakuují na úroveň praporu (zadní voje praporu roty, tzv, Combat Trains, 1-4 km za rotou). Tam se mají dělat jen činnosti, které se zvládnou v časovém limitu zhruba mezi 2-6 hodinami. A opět pokud ne, tak se vozidla odsunou na úroveň brigády (zadní voje, tzv. Field Trains jsou v zázemí brigády), kde mají řešit opravy, které se dokončí během 6-24 hodiny.

    Když ne, tak vozidlo odsunou k řešení do udržovacího logistického praporu CSSB, který má na opravu zhruba 24-36 hodin, jinak vozidla odsouvá ještě na vyšší úroveň.

    5) Opravárenské roty, čety a týmy

    Základní opravárenskou/vyprošťovací jednotkou je v sestavě praporu BSB opravárenská rota Field Maintenace Company (FMC), která zůstává v zadních vojích brigády (Field Trains).

    Prapor BSB navíc každému bojovému praporu (průzkumný, 3 x mechanizovaný/pěchotní/kombinovaných zbraní, dělostřelecký, ženijní) plánovitě přiděluje rotu předsunuté logistické podpory Forward Support Company (FSC) pro praporní Combat Trains. Proto má mimo jiné i 30+ vlastních velkorážných kulometů pro M2 pro vlastní obranu. Součástí roty FSC je opravárenská/vyprošťovací četa.

    Rota FSC, která podléhá přímo veliteli bojového praporu, pak ve prospěch jednotlivých bojových rot může vyčlenit specializované opravárenské/vyprošťovací týmy (družstva) Field Maintenance Team (FMT), které pak podléhají přímo veliteli podporované bojové roty.Skrýt celý příspěvek

  • technik
    07:22 11.03.2018

    Každopádně nová dílna do Litvy jede, vyprošťovak dle planu také ale pokud vtu stihne vše dotáhnout do konce. Myslím že si tam individuálně prapory vyvezou nový prámy jako log. ...Zobrazit celý příspěvek

    Každopádně nová dílna do Litvy jede, vyprošťovak dle planu také ale pokud vtu stihne vše dotáhnout do konce. Myslím že si tam individuálně prapory vyvezou nový prámy jako log. vozidla.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    02:12 11.03.2018

    @ tomas.kotnour tomas.kotnour, 07.03.2018 v 04:06: „K vyřazení V3S. Trochu mě děsí "osudové" 8 v kalendáři. První pokus je vyřadit proběhl v letech 95 - 98 prostřednictvím ...Zobrazit celý příspěvek

    @ tomas.kotnour

    tomas.kotnour, 07.03.2018 v 04:06: „K vyřazení V3S. Trochu mě děsí "osudové" 8 v kalendáři. První pokus je vyřadit proběhl v letech 95 - 98 prostřednictvím skříní ZSK-PT nebo ZSK-PE na variantách podvozku Tatra 815 VPx 4x4, druhý pokus byl datován do roku 2005 - 2008 a využíval skříně SSSK na podvozku Tatra 815 26WR45 4x4. A teď máme zatím poslední vlnu vyřazování podvozků V3S, tentokrát podvozek 7T3RC1 8x8 s vývojovým nástupcem SSSK, odstartované v roce 2015 a máme rok 2018“

    Dohledal jsem na forum.valka.cz následující aktivity VTÚ a VOP se specializovanými dílnami na bázi podvozků Tatra:

    1. Tatra 815 VPS 15 170 4x4.1 - Skříňový automobil, který lze osadit hermetizovanými skříňovými karoseriemi ZSK-PT nebo ZSK-PE. Varianta se skříní ZSK-PT je určena pro zástavbu unifikovaných pojízdných dílen s vlastním zdrojovým alternátorem 380 V / 12,8 kW. Varianta se skříní ZSK-PE je určena pro zástavbu unifikovaných pojízdných dílen bez vlastního zdrojového alternátoru, štábních pracovišť, prostředků spojení, týlových a dalších pracovišť. Speciální dílenské nástavby využívající podvozek:

    a. PD-OA (Pojízdná dílna - opravna akumulátorů). Dílna byla vyvinuta společným úsilím VOP 025 a VÚ 010 na začátku devadesátých let s cílem nahradit letitá vozidla V3S POOA. K samotnému nákupu malého množství těchto prostředků došlo až v roce 1995. Jedním ze známých uživatelů je 14. pluk logistické podpory.

    b. PD-SOP (Pojízdná dílna pro svařování a opravy pancířů). Součástí PD-SOP je též skříňový příves PM 50 VOP. Vnější pracoviště prostředku je řešené v bočním stanovém přístřešku. Na pořízení dílen PD-SOP pro potřeby AČR byla uvolněna částka 18,1 milionů Kč v letech 1995-1997. jsou známy 2 kusy u 142. praporu oprav.

    c. PDZ-2 (pojízdná dílna zámečnická). Je více subvariant - PDZ-2A, PDZ-2D, PDZ-2T/55, PDZ-2T/72, PD-2ES/T, PD-2ES/A, PDZ-2T/72M4, PDZ-2V/72M4, PD-2ES/72M4). Nejnovější jsou následující: pro zajištění logistického zabezpečení tanků T-72M4 CZ byly v roce 2006 provedeny úpravy výbavy 5 kusů pojízdných dílen řady PDZ-2 (2 kusy PDZ-2T (tanková technika) na PDZ-2T/72M4, 2 kusy PDZ-V (výzbrojní) na PDZ-V/72M4 a PD-2ES (elektro) na PD-2ES/72M4). Ty s označením 72M4 jsou ve výzbroji 73. tankového praporu a 142. praporu oprav ze sestavy dnešního 14. pluku logistické podpory.

    2. Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/11T. Speciální dílenské nástavby využívající podvozek:

    a. ASKD-Ch (automobilní střední kontejnerová dílna chemická). Prostředek je postaven na podvozku Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/11T s kontejnerovou karoserií KSSSK Vnější pracoviště je řešeno v dílenském stanu DS 99. Dílna disponuje vlastním zdrojem elektrické energie - elektrocentrálou EC 4 kW. Dílna ASKD-Ch byla do výzbroje Armády České republiky zavedena v roce 1999. Smlouva na pořízení druhého vozidla byla podepsána v roce 2006. Ano, to je mé oblíbené téma kontejnerových řešení, ale AČR se asi omezila jen na tyto dva kusy dílen. Jinak pevné kontejnerové řešení ca stejné doby používá pojízdná převazovna POP-2 nebo MTPPD-V (mobilní topografické pracoviště pro pozemní dělostřelectvo - výcviková verze) a v podobě pro pravidelné sundávání kontejneru z podvozku i komplet Věra S/M

    3. Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T v provedení ASkD (automobilní skříňové dílny). Unifikovaná řada pojízdných dílen, které měly ve výzbroji AČR nahradit zastaralé dílenské prostředky na podvozcích V3S a doplnit/nahradit prostředky z řady PDZ-2 na podvozku T-815. Vývoj řady ASkD byl zahájen v roce 2005. Do výzbroje AČR byly jednotlivé typy dílen zaváděny v letech 2007 a 2008. Kvůli nedostatku financí nebyly dosud pořízeny ve větších počtech. Přesto se za vývoj a výrobu prototypů utratilo 171 mil Kč. U útvarů české armády jsou provozovány pouze prototypy. Verze by měly být následující:

    a. ASkD-E (Automobilní skříňová dílna pro opravy elektrické výzbroje). Prostředek je tvořen vozidlem Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK a přívěsem PV 18 P s nástavbou SSSK-P. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 24,65 mil. Kč. Jediný kus byl v roce 2008 předán 142. praporu oprav.

    b. ASkD-GM (Automobilní skříňová dílna pro opravy speciální pásové techniky). Mobilní dílenský prostředek určený k provádění údržby a běžných oprav pásových podvozků pro PLRK 2K12/ SA-6 a PLRK 9K35 /SA-10. Prostředek je tvořen vozidlem Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK a přívěsem PV 18 P s nástavbou SSSK-P. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 19,99 mil. Kč. Jediný kus byl předán v roce 2008 25. protiletadlové brigádě.

    c. ASkD-K (Automobilní skříňová dílna pro opravy kolové techniky). Prostředek je postaven na podvozku Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 20,67 mil. Kč. Jediný kus byl v roce 2008 předán 142. praporu oprav.

    d. ASkD-OA (Automobilní skříňová dílna pro opravy a údržbu akumulátorů). Prostředek je tvořen vozidlem Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK a přívěsem PV 18 P s nástavbou SSSK-P. V přívěsu je zabudována elektrocentrála Č-EDM 30 T400/230-2VP o výkonu 30 kW. Vnější pracoviště jsou řešena ve dvou dílenských stanech DS 99 s vytápěním a osvětlením. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 18,76 mil. Kč. Jediný kus byl předán v roce 2008 71. mechanizovanému praporu.

    e. ASkD-P (Automobilní skříňová dílna pro opravy pásové techniky). Prostředek je postaven na podvozku Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK. Opravovaný tank je ukryt pod stanem. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 19,35 mil. Kč. Jediný kus byl v roce 2008 předán 142. praporu oprav.

    f. ASkD-S (Automobilní skříňová dílna spojovací). Prostředek je tvořen vozidlem Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK a přívěsnou elektrocentrálou EC 16 kW. První vyrobená dílna ASkD-S přišla na 17 992 681 Kč. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 17,99 mil. Kč. Jediný kus byl v roce 2008 předán 73. tankovému praporu.

    g. ASkD-V (Automobilní skříňová dílna výzbrojní). Mobilní dílenský prostředek určený k provádění údržby a běžných oprav ručních zbraní, dělostřeleckých zbraní a dělostřeleckých systémů (ShKH vz.77 Dana, RM vz.70 a RM vz.70/85, Sněžka a LOS, ASPRO, ruční zbraně). Řešení projektu bylo zahájeno v únoru 2006 a ukončeno v květnu 2008. Prostředek je tvořen vozidlem Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK a přívěsem PV 18 P s nástavbou SSSK-P. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 22,28 mil. Kč. Jediný kus byl v roce 2008 předán 132. smíšenému dělostřeleckému oddílu. Ten už v roce 2010 vyřadil RM vz.70 a stal se 132. dělostřeleckým oddílem.

    h. ASkD-Ž (Automobilní skříňová dílna ženijní (vozidlo je součástí MŽD)). Vozidlo je součástí soupravy dílny MŽD. Složení soupravy MŽD: ASkD-Ž - automobilní skříňová dílna ženijní, PMDP-Ž - pojízdný manipulační dílenský prostředek ženijní, elektrocentrála. EC 16 kW. ASkD-Ž je postaveno je na podvozku Tatra 815-26WR25 26 255 6x6.1/10T se skříňovou karoserií SSSK. PMDP-Ž je postaveno je na podvozku Tatra 815-26WR25 26 255 6x6.1/10T, hydraulická ruka má maximální vyložení 10,2 m. Na vývoj a výrobu prototypu soupravy MŽD bylo z veřejných financí uvolněno 27,6 mil. Kč. Jediný kus soupravy byl v roce 2008 předán 151. ženijnímu praporu.

    Asi ale neuškodí zmínit, že časově jsou to prostředky, které řešily už dávno zastaralost podvozků a vybavení na bázi V3S, ale vznikly ještě před nástupem modernější techniky jako Pandur II CZ, LOV Iveco, Dingo 2, …Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    02:09 11.03.2018

    @technik Díky za názor na tabulkovou strukturu roty logistiky mechanizovaného praporu. Jestli to dobře chápu, tak stávající tabulkové struktury mechanizovaných praporů s Pandury ...Zobrazit celý příspěvek

    @technik

    Díky za názor na tabulkovou strukturu roty logistiky mechanizovaného praporu. Jestli to dobře chápu, tak stávající tabulkové struktury mechanizovaných praporů s Pandury jsou stále poplatná typu BVP-2, přestože vozidla Pandur II CZ byla dodány už v letech (2007) 2009-2013?

    A chápu dobře, že nová specializovaná dílenská a odtahová vozidla, která AČR převezme až letos (2018), jsou skutečně první vozidla pro rotu logistiky mechanizovaného praporu, které jsou určená pro podporu Pandurů a další nové kolové techniky AČR?

    Nevíš, co je v plánu poslat do Litvy za dílenská vozidla a vyprošťovací vozidla taky v polovině roku s rotním úkolovým uskupením (RÚU)? Základ RÚU bude tvořit mechanizovaná rota s obrněnými vozidly Pandur ze 41. mpr posílená ženijní četou, zdravotnickým prvkem, četou palebné podpory a logistickou jednotkou. Chtějí si vzít jenom fungl nové Tatry 815-7-D 8x8 V a T815-7-V 8x8, nebo si vezmou i něco staršího (T815, V3S :-) )?Skrýt celý příspěvek

  • technik
    17:49 07.03.2018

    To starlight Obávám se že pro bojové útvary jsou dnešní tabulkova speciální vozidla přežitek. Například taková elektrodilna se zkušební stolici, kdo bude opravovat startéry nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    To starlight

    Obávám se že pro bojové útvary jsou dnešní tabulkova speciální vozidla přežitek. Například taková elektrodilna se zkušební stolici, kdo bude opravovat startéry nebo altiky? Nabíjecí stanice PDOA, kdo bude opravovat akumulátory kdyz byla určena na olověné opravitelné akb které dnes již neexistují? PDOA složila i jako nabíječka v době kdy vozidla měli nevykoná dynama ( pv3s,bvp) v dnešní době taky není potřeba nabíjet a pokud ano má nová dílna v soupravě 3 nabíjecí zdroje. Zbrojní dílna je taktéž k ničemu vzhledem k tomu že na rcws30 uděláš maximálně Tu2 prostredkami a přípravky které máš v soupravě zbrojíře opět součástí nový dílny.
    Takže tyto speciály jsou dnes zbytečný, každopádně 4 ks nových dílen z toho aspoň 2 kusy v level 2 by mechanizovanymu praporu slušela.
    A jako bonus vyjezdovou dílnu na podvozku iveca 4x4 která se díky velikosti dostane všude by byl naprostý ideál.Skrýt celý příspěvek

  • Tovarik
    09:04 07.03.2018

    Dneska ráno jsem potkal dvě armádní Tatry (610?) s kontejnery, tak jsem si vzpomněl na tuhle diskuzi. Pořídil jsem dvě nekvalitní fotky a to jenom zezadu a bez nějakého objektu, ...Zobrazit celý příspěvek

    Dneska ráno jsem potkal dvě armádní Tatry (610?) s kontejnery, tak jsem si vzpomněl na tuhle diskuzi. Pořídil jsem dvě nekvalitní fotky a to jenom zezadu a bez nějakého objektu, podle kterého by se dala porovnat výška (takže vlastně k ničemu). Při míjení s kamionem byla ta Tatra o trochu vyšší než běžný návěs.
    https://imgur.com/a/xJltl... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3