Letadlo 6. generace – stíhačka nebo bombardér?
- 10. 4. 2015
- 75 komentářů
- Jan Grohmann
Ve Spojených státech běží koncepční práce na novém bojovém letadle, které v budoucnu nahradí bojová letadla F-22A Raptor nebo F/A-18E/F Super Hornet. Podle Centra pro rozpočtové a strategické hodnocení CBSA (Center for Budgetary and Strategic Assessments) bude nový bojový letoun připomínat spíše bombardér, než klasickou obratnou stíhačku.
Konec klasických stíhacích letounů?
Autor studie Trends In Air-To-Air Combat Johna Stillion analyzoval více něž 1450 vzdušných soubojů od roku 1965 až do současnosti. Všechny souboje vykazovaly společný znak – ústup od klasických manévrových soubojů k bojům na dlouhou vzdálenost.
Například během války v Perském zálivu v roce 1991 američtí piloti sestřelili 33 letadel, z toho pouze 4 v blízkém manévrovém boji (tzv. dog-fight).
Od války v Perském zálivu navíc výrazně rostl výkon senzorů a řízených střel. Podle Stillona jsou klasické vlastnosti stíhacího letadla, jako rychlost, poměr tahu k hmotnosti (thrust-to-weight) nebo poloměr zatáčky dnes ještě méně důležité. Pravděpodobně se jejich význam ještě více sníží v budoucnosti.
K jakému závěru Stillion tedy došel? „Celkový závěr studie je ten, že pokrok v elektronice, komunikaci a přesných zbraní za poslední desetiletí, zcela změnil charakter vzdušného boje," uvádí v analýze Stillion.
Podle studie schopnost vybudovat letadlo, které dokáže pomocí rychlosti najít, překvapit a zničit letadlo nebo protivzdušnou obranu protivníka, rychle naráží na fyzikální limity. Jednoduše řečeno, je krajně obtížné vyrobit čím dál rychlejší a obratnější letadlo, které si zachovává dolet, nosnost a potlačuje své demaskující stopy.
„Rostoucí význam elektronických senzorů, redukce signatury letadla, radiofrekvenční a infračervené protiopatření, robustní LOS (mimo vizuální dohlednost – pozn. redakce) sítě budující dominantní situační povědomí, a potenciálně snížený taktický význam vysoké rychlosti a manévrovatelnosti může znamenat, že vzdušná bojová ničivost velkých letounů je konkurenceschopná nebo dokonce lepší, než tradičních bojových letadel kladoucí důraz na rychlost a obratnost," stojí ve studii.
Northtop Grumman pracuje na novém lehkém bombardéru LRS-B (Long Range Strike-Bomber). Může se „slít“ projekt LRS-B s programy stíhacích letadel 6. generace?; ilustrační foto / Northtop Grumman
Všudypřítomné teplo
Stillion uvádí diskutabilní přínos rychlosti. Při větší rychlosti produkují více tepla trysky motorů, ale i náběžné hrany křídel a další plochy letadla, které se zahřívají při střetu s molekulami vzduchu.
Čím dál více letadel přitom využívá pokročilé infračervené senzory IRST (InfraRed Search and Track) schopné odhalit teplo z aerodynamicky zahřívaného trupu. Na druhou stranu klasické radary jsou potlačovány rušičkami využívající technologie DRFM (Digital Radio Frequency Memory). Budoucí protivník se proto pravděpodobně zaměří na hledání tepelné stopy letadla.
V současné době Pentagon, resp. vývojová agentura DARPA, studuje v rámci programů Defense Dominance Initiative a Air Innovation Initiative koncepty budoucích nástupců stíhaček pro americké letectvo a námořnictvo.
Dle doporučení analýzy Trends In Air-To-Air Combat by měl Pentagon zvážit „radikální" změnu přístupu k tradičním konceptům stíhacích letadel, které sázejí na rychlost, obratnost a další hrubé letecké výkony.
Magazín Breaking Defense ocitoval nejmenovaný zdroj z leteckého průmyslu, který říká: "Stillion předkládá velmi dobré důvody, abychom přehodnotili naší strategii. Proč investovat do 6. generace stíhaček a vytvořit ´super F-22´? Takové letadlo nabídne jen dílčí zlepšení za ohromnou cenu. Bude mít navíc krátký dosah (s ohledem na vzdálenosti v Pacifiku a jiných míst nasazení). Není lepší se zaměřit na větší letadla?"
Větší letadla nabízejí luxus většího prostoru. Na palubu lze nainstalovat velmi výkonné radary i infračervené senzory schopné odhalit letouny protivníka na mnohem větší vzdálenosti. Uvnitř velkého letadla je také dost místa pro střely vzduch-vzduch dalekého dosahu.
Dostatečný prostor umožní instalaci laserových zbraní schopných ničit nejen nepřátelská letadla, ale také blížící se protiletadlové střely protivníka.
YF-23 doslova děsil armádní tradicionalisty. Letoun obětoval obratnost pro větší dolet, rychlost i vlastnosti stealth. Svůj boj před 25 lety prohrál. Vyhraje podobná koncepce příště?; ilustrační foto / Northtop Grumman
Revoluce vs. kulturní tradice
„To, co zní nejvíce přesvědčivě...," cituje dále magazín Breaking Defense svůj zdroj, je "myšlenka jediného, velkého, dalekonosného, stealth letadla s velkou nosností, který by tvořil bojové jádro amerického letectva. Můžete mít společný drak, a ten vybavit užitečným nákladem dle konkrétní mise."
Budoucí jednotné bojové letadlo 6. generace může plnit bombardovací mise, zasazovat jaderné údery nebo sloužit k vybojování absolutní vzdušné nadvlády – buď pomocí řízených střel nebo energetických zbraní.
Popsané letadlo lze využít jako systém vzdušného varování a navedení AWACS (Airborne Warning and Control System) nebo pro zpravodajské, sledovací, průzkumné a mise ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).
Dokonalým zhmotněním uvedené představy je stroj schopný podnikat mezikontinentální mise. Stejný letoun dokáže zasazovat přesné údery na pozemní cíle a zároveň vést efektivní vzdušný boj na dlouhou vzdálenost.
Díky dlouhému doletu navíc dokáže operovat ze vzdálených základen. Společně s filozofií jednoho draku se výrazně sníží nároky na logistiku, údržbu, pracovní sílu nebo zadávání veřejných zakázek.
Studie jistě neunikne čelním představitelům Pentagonu nebo agentury DARPA. Je však otázkou, zda tak revoluční změna pojetí stíhacího letounu má šanci na realizaci. Diktát „kulturní tradice" je obecně ve všech armádách velmi silný.
Příklad? Při čtení analýzy si nelze nevzpomenout na souboj mezi letouny YF-22 a YF-23 v programu ATF (Advanced Tactical Fighter). Vítězem se stal YF-22, z kterého vzešel F-22A Raptor. Přitom YF-23 dominoval nad YF-22 ve většině oblastí – rychlost, výrazně větší dolet, radarová a infračervená stopa, hmotnost a jednoduchost (chybějící směrování tahu motoru).
F-22 dominoval „pouze" v obratnosti, což mu zaručilo vítězství v programu. Dodnes však mnozí věří, že v programu ATF vyhrál horší letoun.
Zdroj: CBSA
Související články
F-22A Raptor bombarduje pozice Islámského státu v Sýrii
Včera večer zahájilo letectvo U.S. Air Force a námořnictvo Spojených států U.S. Navy masivní ...
- 23.09.2014
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizce nadzvukových bombardérů Tu-160 „Blackjack“
Před několika dny se poprvé dostal do vzduchu první z modernizovaných ruských strategických ...
- 24.11.2014
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Priority Pentagonu: Nové ponorky a bombardéry
Pentagon zveřejnil finanční výhled amerického obranného rozpočtu pro rok 2016. Na příští rok ...
- 03.02.2015
- 43 komentářů
- Jan Grohmann
Polar Growl: Americké bombardéry nad Arktidou
Před několika dny vyslalo americké letectvo na arktické cvičení Polar Growl dva páry strategických ...
- 08.04.2015
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Tak to můžou rovnou ty rakety ládovat na vzducholodě. Rychlost nemá smysl kvůli teplu a manévrovatelnost taky nehraje roli, protože vzdušným soubojům odzvonilo. Sice jsem měl za ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to můžou rovnou ty rakety ládovat na vzducholodě. Rychlost nemá smysl kvůli teplu a manévrovatelnost taky nehraje roli, protože vzdušným soubojům odzvonilo. Sice jsem měl za to, že ji potřebujou k vymanévrování rakety, ale asi jsem se spletl. Protivník tak může finance zaměřit pouze na vývoj pořádné rušičky - pořád ho to vyjde levněji než stavba stíhaček. Věřím, že se vrátí doba klasických protileteckých kanonů, akorát s vyšší kadencí a daleko rychlejšími projektily. Na oběžnou dráhu se projektily z kanonu taky podařilo vystřelit. A navíc takový náboj už nic nezastaví, raketě stačí rušit naváděcí systém a má po srandě - pořád je to citlivá elektronika. Raketám moc nefandím.Skrýt celý příspěvek
Já si myslím, že to s tím tradicionalismem nebude tak horké, kdyby bylo, nevzniknou letadla jako SR-71, F-117 či B-2. O F-117 jsem četl nějakou story, že nikdy nenesla označení ...Zobrazit celý příspěvek
Já si myslím, že to s tím tradicionalismem nebude tak horké, kdyby bylo, nevzniknou letadla jako SR-71, F-117 či B-2. O F-117 jsem četl nějakou story, že nikdy nenesla označení bombardér, ale fighter kvůli tomu, že piloti nechtěli na bombardérech létat.Skrýt celý příspěvek
Wanislav: zatím také všechny stíhačky NATO kanon mají a piloti intenzivně cvičí, nic se nepodceňuje i když šance, že se do dogfightu vůbec dostanou je malá. 6gen bude za 20 let, ...Zobrazit celý příspěvek
Wanislav: zatím také všechny stíhačky NATO kanon mají a piloti intenzivně cvičí, nic se nepodceňuje i když šance, že se do dogfightu vůbec dostanou je malá.
6gen bude za 20 let, za tu dobu budou v operačním nasazení palubní lasery a jiné nové zbraně.Skrýt celý příspěvekOno to není o větnamu, ale je to o tom, že muže dojít i na manévrový boj z blízka. Pokud existují super hitech zaříezení, tak bude existovat rušení. Tohle stejné co vy mě vyčítáte ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to není o větnamu, ale je to o tom, že muže dojít i na manévrový boj z blízka. Pokud existují super hitech zaříezení, tak bude existovat rušení. Tohle stejné co vy mě vyčítáte asi říkali stratégové v těch 60. létech. Pokud zařízení nebudou mít E.I. , tak stále budou k ničemu. Nadruhou stranu je nutné si uvědomit, že E.I nikdy nebude mít svědomí.Skrýt celý příspěvek
Naposledy bylo sestřeleno kanonem před hodně dlouhou dobou (myslím že to bylo tak 30 let, nechce se mi to teď hnedat a ověřovat), porovnavat to s vietnamem nemá smysl, navíc se s ...Zobrazit celý příspěvek
Naposledy bylo sestřeleno kanonem před hodně dlouhou dobou (myslím že to bylo tak 30 let, nechce se mi to teď hnedat a ověřovat), porovnavat to s vietnamem nemá smysl, navíc se s kanony cvici i ted, kdyby nahodou.
buschlaid: aha tak pouze americani spolehaji na rakety a co druha strana? ta asi nema na raketach vystavenou kompletni obranu. A btw seekery americkych raket jsou o generaci dal.Skrýt celý příspěvekJe úsměvné, jak se neustále opakuje jeden scénář: Vojáci se chystají na předchozí válku a ne na tu budoucí. Je to obrana území republiky na útok a průběh bojů z 1.WW v roce ...Zobrazit celý příspěvek
Je úsměvné, jak se neustále opakuje jeden scénář: Vojáci se chystají na předchozí válku a ne na tu budoucí.
Je to obrana území republiky na útok a průběh bojů z 1.WW v roce 1937.
Obrana Izraele pomocí Bar-Levovy statické linie nebo zmíněné "poučení" US Force v 60. letech z Vietnamu, ...
A co třeba boje v sopečném popelu po výbuchu větší sopky? Po EM pulzu ze Slunce? Po globální změně počasí při dlouhodobých deštích/suchu/ochlazení? To může vyřadit elektroniku, Hi-tech vybavení bude k ničemu. Budou armády schopné bojovat?Skrýt celý příspěvekMe fascinuje , ze zase nekdo vytahuje vietnam . Vzdyt uroven techniky a elektroniky od tech dob postoupila o nekolik radu . Osobne skoro pochybuji , ze nektere letadlo usa jeste ...Zobrazit celý příspěvek
Me fascinuje , ze zase nekdo vytahuje vietnam . Vzdyt uroven techniky a elektroniky od tech dob postoupila o nekolik radu . Osobne skoro pochybuji , ze nektere letadlo usa jeste nekdy sestreli jakehokoliv protivnika podobnymi zbranemi .
Kdyz uz se bude neco pouzivat na kratsi vzdalenosti , tak to bude spise laser.Skrýt celý příspěvekPřesně tak Amerika chce asi opakovat Vietnamskou válku že.Nemám rád americké piloty proto,že se spoléhají jen na rakety.V letecké části Pouštní bouře jste nenašli díry po kanonech ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně tak Amerika chce asi opakovat Vietnamskou válku že.Nemám rád americké piloty proto,že se spoléhají jen na rakety.V letecké části Pouštní bouře jste nenašli díry po kanonech v irackých letadlech.Možna jen v těch co nevzlétly.Skrýt celý příspěvek
Se závěry pana Stilliona vcelku souhlasím. Ale co když budoucí protivník bude svá letadla nasazovat na základě naprosto odlišné operačně taktické filosofie zcela jinak, než jak ...Zobrazit celý příspěvek
Se závěry pana Stilliona vcelku souhlasím.
Ale co když budoucí protivník bude svá letadla nasazovat na základě naprosto odlišné operačně taktické filosofie zcela jinak, než jak si to prozatím malují v USA?
Co když se např. Čína předem smíří s nevyhnutelnými ztrátami části svých strojů a pilotů, které budou násobně vyšší než ty americké, a to jednoduše proto, že přes jejich nepoměr bude schopna tyto ztráty nahrazovat rychleji a levněji než soupeř?
Nebo jsem mimo a třeba taková analogie s bojem Tigerů a Pantherů proti T-34 (a koneckonců i M4) je nemístná?Skrýt celý příspěvekNo, mám takový pocit, že se začíná opakovat historie. Mám pocit žev USA zapomínají na 60. léta F-4 Phantomem II netřeba kanonu, netřeba manévrovacích schopností stačí spousta ...Zobrazit celý příspěvek
No, mám takový pocit, že se začíná opakovat historie. Mám pocit žev USA zapomínají na 60. léta
F-4 Phantomem II netřeba kanonu, netřeba manévrovacích schopností stačí spousta raket. A ejhle ono to nefungovalo.Skrýt celý příspěvekRoli klasických stíhačů můžou v budoucnu jistě snadno nahradit nové generace dronů. Levných, rychlých a postradatelných. A klidně můžou být koordinována právě z podobných ...Zobrazit celý příspěvek
Roli klasických stíhačů můžou v budoucnu jistě snadno nahradit nové generace dronů. Levných, rychlých a postradatelných. A klidně můžou být koordinována právě z podobných mateřských letadel.Skrýt celý příspěvek
už jsme viděl fotky křídel podobných B2, al menších a s trošku jiným tvarem, údajně to má být LRS-B , má to být menší a daleko levnější verze B2 (podstatně snížené požadavky na ...Zobrazit celý příspěvek
už jsme viděl fotky křídel podobných B2, al menších a s trošku jiným tvarem, údajně to má být LRS-B , má to být menší a daleko levnější verze B2 (podstatně snížené požadavky na letoun, není akreditován na nošení atomových zbraní a další věci co podstatně snížilo dobu vývoje).Skrýt celý příspěvek
To že se dned vývoj dos dobré stíhačky prodražuje a ve výsledku se dostaví letoun který se dost liší od zadání, je limitován dnešní nízkou úrovní klíčových technologií. Věřím, že ...Zobrazit celý příspěvek
To že se dned vývoj dos dobré stíhačky prodražuje a ve výsledku se dostaví letoun který se dost liší od zadání, je limitován dnešní nízkou úrovní klíčových technologií. Věřím, že jakmile budou tyto vyřešeny, nebude problém stavět vzdušné křižníky nebo superrychlé stíhací letouny.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...