Americké letectvo vyvíjí nové úsporné dopravní letadlo
- 8. 8. 2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Vedení bojových operací v 21. století se neobejde bez strategické vzdušné dopravy. Dopravní letadla se zase neobejdou bez strategické, drahé a politicky ožehavé suroviny – ropy. Americké letectvo US Air Force společně s NASA proto začalo rozvíjet koncept nového palivově efektivního dopravního letadla.
Letadla se splývajícím křídlem a trupem
Je pravdou, že hlavní roli v palivové efektivitě letadel hrají motory. Avšak snížit spotřebu paliva jde i jinak, například zmenšením aerodynamického odporu letadla. Velmi nadějný je například koncept letounu na pomezí samokřídla a klasického letounu - letadla se splývajícím křídlem a trupem (anglický termín Blended-Wing-Body).
Podobnou koncepci jsme mohli vidět u leteckého modelu X-48. Letoun od firmy Boeing s rozpětím křídel 6 metrů demonstroval, jak můžou vypadat dopravní letadla blízké budoucnosti.
„Blended-Wing-Body je jedna z možností. Místo letadla, kde máte trup a křídla samostatné, trup a křídlo je jeden celek. Křídla letadla jsou ´promíchaná´ s nákladní nebo přepravní částí,“ vysvětluje Kevin Geissem, zastupující náměstek (civilní úředník) Sekretariátu pro energie amerického letectva.
Foto: Šestimetrový model Boeing X-48 / Wikipedia
Ač se může zdát, že Blended-Wing-Body je letadlo typu „samokřídlo“, podobně jako například bombardér B-2 Spirit, jde o zcela samostatný typ letadla. Trup není samostatný, jako tomu bylo doposud, ale je integrován do nosných ploch. Široká střední část poskytuje mnohem větší prostor pro přepravu lidí či nákladu.
Dopravní stroj může být při srovnatelně velkém nákladovém prostoru zhruba o 25 % lehčí než klasické typy. Letadla se splývajícím křídlem a trupem se vyznačují nízkým aerodynamickým odporem a nízkou hlučností.
Čím méně ropy, tím lépe
Palivo je strategickou surovinou, bez níž se doslova a do písmene armáda nebo ekonomika „ani nehne“. Podle zprávy Energy Horizons – A Science and Technology Vision for Air Force Energy z března 2012 americké letectvo ročně spotřebuje 2 miliardy galonů paliva – 7,5 miliónů metrů krychlových paliva. Jde o přibližně stejný objem, jako kdybyste osm fotbalových stadiónů naplnili palivem do výšky 200 metrů.
US Air Force a NASA chtějí snížit spotřebu paliva letadel skrze netradiční aerodynamická řešení, v čele s letadlem se splývajícím trupem a křídlem Blended Wing Body. Konstruktéři na nových letadlech chtějí rovněž použít konformní antény a křidélka, a také optimalizovat proudění na konci křídel – vše pro snížení aerodynamického odporu.
Další technikou snížení spotřeby paliva může být, jak uvedl Kevin Geismen, koncept zavný „letecký index mise“ (Mission Index Flying). V podstatě jde o optimalizaci trasy i profilu letu za real-time údajů ze senzorů letadla a meteorologických informací. V některých případech může například dopravní letoun C-17 Globemaster III při letu mírně klesat, a tak snižovat svůj aerodynamický odpor.
US Air Force, v ruku v ruce se snižováním spotřeby paliva, se také snaží v maximální míře zbavit závislosti na ropě. Do roku 2020 chce letectvo polovinu paliva získávat z ne-ropných produktů, jako jsou biopaliva nebo syntetická paliva.
Zdroj: DefenseTech, VTM
Související články
Čínský dopravní letoun Y-20 – klon C-17A Globemaster III?
Na internetu se přesně na Štědrý den objevily první nekvalitní fotky nového čínského dopravního ...
- 30.12.2012
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Letouny CASA potvrdily svou schopnost plnit mise do Afghánistánu
Praha, 4. dubna 2013: Armáda ČR poprvé využila letoun CASA C-295M k přepravě vojáků a materiálu do ...
- 06.04.2013
- 23 komentářů
- Tisková zpráva
C-17 Globemaster III pro indickou armádu
Indické letectvo (IAF) se stane dalším uživatelem amerického strategického dopravního letounu C-17 ...
- 14.06.2013
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Těžký dopravní vrtulník CH-53K připraven ke startu
Americká námořní pěchota připravuje první let nejnovější generace těžkého vrtulníku Sikorsky CH-53. ...
- 06.08.2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Amrická amráda v posledních letech hodně investuje pro snížení závislosti na ropě. Americké armádní základny mají vlastní fotovoltaické farmy. Což je velmi výhodné například v ...Zobrazit celý příspěvek
Amrická amráda v posledních letech hodně investuje pro snížení závislosti na ropě. Americké armádní základny mají vlastní fotovoltaické farmy. Což je velmi výhodné například v pouštních oblastech, kde je hodně světla a rozsáhlé levné plochy k zastavění. A co více, investují taky do mobilních fotovoltaických farem pro mise, kde je opět hodně světla a logistika dopravování nafty je velmi složitá a kde 1 litr nafty může stát i přes 100x více než v USA. Přece jenom hlídání zásobovacích jednotek není levná záležitost.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...