Letouny CASA potvrdily svou schopnost plnit mise do Afghánistánu

C-295 CASA
Foto: Transportní letoun C-295 CASA českých vzdušných sil / Ministerstvo obrany ČR

Praha, 4. dubna 2013: Armáda ČR poprvé využila letoun CASA C-295M k přepravě vojáků a materiálu do Afghánistánu. OMNIPOL, a. s. (dále jen Omnipol), coby zprostředkovatel dodávek těchto strojů vítá nejen to, že byla tímto negována opakovaná tvrzení o nezpůsobilosti letounů CASA zapojit se do afghánské mise, ale prokázalo se, že provoz letounů znamená i značnou úsporu nákladů.

 

Letoun středního doletu zvládl trasu dlouhou 5300 kilometrů mezi letištěm ve Kbelích a afghánským Kábulem s jedním mezipřistáním v gruzínském Tbilisi. Prokázalo se tak, že jsou letouny CASA schopny zajistit bezpečnou přepravu personálu a potřebné techniky při zahraničních operacích Armády ČR.

 

"Ačkoli česká armáda počítala s letouny především pro přepravu zásob mezi jednotlivými základnami na místě, opakovaně jsme říkali, že jsou letouny CASA schopny i dlouhých letů mezi Prahou a Kábulem a mohou zajišťovat logistickou podporu českého kontingentu v Afghánistánu," říká Michal Hon, generální ředitel společnosti Omnipol, "a těší nás, že naše tvrzení teď potvrdila i samotná praxe, což je nejpřesvědčivější." S tím vyjádřil souhlas rovněž generálporučík ing. Petr Pavel, náčelník Generálního štábu Armády ČR.

 

Armáda ČR se rozhodla využít letouny CASA k misi do Afghánistánu, ačkoli doposud nebyly ukončeny vojskové zkoušky systému pasivní obrany. Zcela bez něj už dlouhou dobu na obdobných strojích létají do téže oblasti i ostatní armády. "Společnost Omnipol v součinnosti s dodavatelem, španělskou společností Airbus Military (dříve EADS), samozřejmě stále intenzivně řeší, jak systém pasivní ochrany DAS kompletně zprovoznit, a tak dostát všem požadavkům vyplývajícím ze zakázky na pořízení transportních armádních letounů středního doletu," dodává Michal Hon.

 

"Velmi nás potěšilo i to, že velitel 24. základny dopravního letectva AČR, Jiří Vávra, potvrdil naše tvrzení o ekonomických výhodách provozování letounů CASA," doplňuje Jan Svoboda, ředitel projektů Omnipolu. „Armáda uvádí, že oproti airbusu ušetřila téměř polovinu nákladů, což souhlasí s naším dřívějším tvrzením, že jsou při plnění běžných úkolů letouny CASA velmi ekonomické, a to nejen ve srovnání s airbusy, ale i se stroji Spartan a samozřejmě i se zastaralým typem An-26. To má obrovský význam v době rozpočtových škrtů a globálního zpomalení hospodářství."

 

Letouny CASA jsou pravidelně nasazovány na přepravní mise. V minulém roce šlo například o stahování českých jednotek z Kosova, přepravu humanitární pomoci po záplavách v Albánii a po občanské válce v Libyi či transport koní Převalského do Mongolska. Letouny CASA jsou využívány i k přepravě ústavních činitelů ČR. AČR zajišťovala s těmito stroji rovněž přepravu maďarských jednotek do Kosova v rámci programu ATARES .

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda má novou posilu! V Afghánistánu doprovází české vojáky Lvíček Míra.

Plyšový lvíček se poprvé objevil na veřejnosti počátkem roku na benefičním plese ve Vlkoši, kde ...

Kauza letadel CASA C-295 a role Vlasty Parkanové

Policie v minulých dnech požádala parlament České republiky, aby vydal k trestnímu stíhání ...

První let C-295 s protilodní střelou Marte MK2/S

Společnost MBDA oznámila úspěšné absolvování prvního letu hlídkovacího letounu CASA C-295MPA s ...

Česká armáda zůstane v Afghánistánu i po roce 2014

Vzdor všeobecnému mínění zůstanou Spojenci v Afghánistánu i po roce 2014. Hlavní odpovědnost za ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • cejkis
    21:41 21.03.2019

    A jinak pokus o agitku na další dva kusy mi přijde již opravdu za hranou.

    A jinak pokus o agitku na další dva kusy mi přijde již opravdu za hranou.

  • cejkis
    21:35 21.03.2019

    Pozdravuji pana Hona a další můj komentář k jeho osobě je již nepublikovatelný.

    Omnipol je špína.

    Pozdravuji pana Hona a další můj komentář k jeho osobě je již nepublikovatelný.

    Omnipol je špína.

  • HU
    21:58 10.05.2013

    Letadlo nedokázalo nic. Doletělo jen tam a zpět. To zvládne každé letadlo a dokonce i vrtulník (ale asi by se z toho posr...al). Tady je třeba si uvědomit, že letět tam a zpět ...Zobrazit celý příspěvek

    Letadlo nedokázalo nic.

    Doletělo jen tam a zpět. To zvládne každé letadlo a dokonce i vrtulník (ale asi by se z toho posr...al).
    Tady je třeba si uvědomit, že letět tam a zpět není to samé jako tam působit pod ISAF a létat ze základny na základnu.
    S každým mezipřistáním se cesta prodlužuje a prodražuje.
    Možná tam doletěl levněji jak Airbus, možná levněji jak C-17, ale co a kolik toho odvezl. Kolik cest bude muset absolvovat aby odvezl to samé co C-17, nebo jiné nákladní, transportní letadlo? Když budeme chtít přepravit tři vrtulníky do ISAFu, CASA to jistě nezvládne ani s jedním...

    CASA je taktický letoun, jehož úkol je jiný. To, že tam doletí, neznamená, že je to letoun strategické přepravy. Tohle je jen reklama...zřejmě Omnipolu...Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut
    12:55 08.04.2013

    to David Khol: http://www.aeroweb.cz/clanek.a... "Předně, letoun C-27J Spartan je čistě vojenský stroj, naproti tomu CASA C-295M je pouze přepracovaná verze civilního ...Zobrazit celý příspěvek

    to David Khol: http://www.aeroweb.cz/clanek.a...

    "Předně, letoun C-27J Spartan je čistě vojenský stroj, naproti tomu CASA C-295M je pouze přepracovaná verze civilního stroje."

    Doporučuji pročíst článek v odkazu, zejména pak části zaměřené na výkon a nosnost.Skrýt celý příspěvek

  • David Khol
    06:58 08.04.2013

    Tak samozřejmě, tenhle letoun je jen doplněk k nějakému výkonnějšímu letounu, bez kterého se AČR prostě neobejde - optimální by byl nejspíš Embraer KC-390. A sám C-295 - své ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak samozřejmě, tenhle letoun je jen doplněk k nějakému výkonnějšímu letounu, bez kterého se AČR prostě neobejde - optimální by byl nejspíš Embraer KC-390. A sám C-295 - své argumenty jsem nadnesl, takže opakovat je asi nemá smysl (mimochodem - Polsko jimi nahradilo AN-26, což je letoun zhruba stejné kategorie a stejně tak je tomu u dalších států)Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    21:12 07.04.2013

    liberal shark: c-295 je civilni letadlo... a neuveze a nevejde se do nej skoro nic.. se kouknete za co to vymenili jine zeme... jim to nema slouzit jako nakladni stroj... proste ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal shark: c-295 je civilni letadlo... a neuveze a nevejde se do nej skoro nic.. se kouknete za co to vymenili jine zeme... jim to nema slouzit jako nakladni stroj... proste jsme potrebovali spartana, armada chtela spartana a koupili jsme CASU.... a za ty prachy co jsme za ni dali... je to porad jedna a ta stejna pisnicka... casa,grippen,bren,pandur.... atd.

    viz. http://vztlak.net/Armada/CASA-...
    http://www.aeroweb.cz/clanek.a... Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    20:17 07.04.2013

    CASA 295 je poměrně rozšířené letadlo, jehož výhodou je nižší cena, provozní náklady a také méně poškozuje nezpevněné přistávací plochy. Proti vojenskému speciálu typu Spartan ...Zobrazit celý příspěvek

    CASA 295 je poměrně rozšířené letadlo, jehož výhodou je nižší cena, provozní náklady a také méně poškozuje nezpevněné přistávací plochy. Proti vojenskému speciálu typu Spartan C-27J je CASA postaven spíše jako civilní letadlo. Má menší dolet, nosnost a vnitřní rozměry. Co se týče systému ochrany, údajně jsme byli první zákazník, který ho podrobil pořádným zkouškám a žádal, aby skutečně fungoval. Jediné čemu nerozumím, jsou poruchy avioniky v minulosti. Ale to už snad bylo opraveno. Stále ovšem trvá potřeba nějakého letounu třídy C-130, který by uvezl kontejnery, děla, PVO a vozidla. Dobrý tip je Embraer KC-390 nebo A-400. An-70 už je bohužel mimo.Skrýt celý příspěvek

  • David Khol
    19:56 07.04.2013

    Možná by si to chtělo položit otázku - jestliže je ten letoun tak špatný, jaktože je ve světě tak populární, jaktože jej již zakoupilo či plánuje koupit tolik států? A co třeba ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná by si to chtělo položit otázku - jestliže je ten letoun tak špatný, jaktože je ve světě tak populární, jaktože jej již zakoupilo či plánuje koupit tolik států? A co třeba polské zkušenosti, kdy byly na základě úspěšného provozu zakoupeny ještě další. Ano, souhlasím, ta smlouva měla být uzavřena asi jinak, je tam leccos podezřelého - ale od toho máme soudy. Ale sám letoun je podle mne kvalitní. A pokud vím, tak když letoun této kategorie vybírali Finové a rozhodli se právě C-295, tak jako hlavní argument podle nich při srovnání s C-27 byla právě nižší cenaSkrýt celý příspěvek

  • Jirka
    18:07 07.04.2013

    Pane Grohman, je hezké, že chcete zájemce o tuto problematiku informovat, ale pokud převezmete zprávu v původním znění tak je to dost manipulativní. Všichni víme, že letadla ...Zobrazit celý příspěvek

    Pane Grohman, je hezké, že chcete zájemce o tuto problematiku informovat, ale pokud převezmete zprávu v původním znění tak je to dost manipulativní. Všichni víme, že letadla obecně, tedy CASA C 295 někam doletí a pokud na to nestačí tak si udělá pár mezipřistání a letí dál. To že české C 295 někam dolětí bylo už prezentováno dopravou zvířat, tuším to byli koně převalského, až do Mongolska, pokud se nemýlím je to o dost dále. To že se stále nepodařilo vyřešit problémy se systémy ochrany je snad jediná a troufám si tvrdit podstatná informace z této zprávy. Je k neuvěření co vše musí AČR vydržet kvůli korupci. Současně je to velkou ostudou jak Omnipolu tak dodavatele systemu. Je to jako přijít do autosalonu pořídit si auto s tím, že například klimatizaci mi možná někdo zprovozní za tři roky!
    Co se týče ekonomiky provozu to bude taky brzy o něčem jiném, pokud někdou kouká na přímé provozní náklady a nezapočítá do toho předraženou smlouvu na servis letounů tak jistě dojde k závěrům o ekonomickém provozu. Většina letecké techniky prochází systémem údržby po nalétaných provozních hodinách a po počtech cyklů (vzletů, přistání, ....) Z dlouhodobého hlediska pak zjistíte, rozdíly u letadel, například vyšší cestovní rychlost vám umožní strávit ve vzduchu menší počet hodin, větší dolet s platícím zatížením zase ušetří počet cyklů, včetně poplatků na letištích mezipřistání.Skrýt celý příspěvek

  • Voodoo
    16:38 07.04.2013

    Pro mě to je Casa jako Casa...:-) Ale díky za upozornění ;-)

    Pro mě to je Casa jako Casa...:-) Ale díky za upozornění ;-)

  • asdf
    14:17 07.04.2013

    Voodoo: Academi nemam letou C-295 CASA ale CASA C-212 ;)

    Voodoo: Academi nemam letou C-295 CASA ale CASA C-212 ;)

  • Voodoo
    10:42 07.04.2013

    Stejně jako u nedávného komerčního článku na jeden Army shop i zde by mělo být zřetelněji vidět, že se jedná o tiskovou zprávu. Ideálně už v nadpisu článku a nikoliv malým písmem u ...Zobrazit celý příspěvek

    Stejně jako u nedávného komerčního článku na jeden Army shop i zde by mělo být zřetelněji vidět, že se jedná o tiskovou zprávu. Ideálně už v nadpisu článku a nikoliv malým písmem u autora.

    K samotnému letounu se vyjadřovat nebudu, souhlasím s tím, co zde už zaznělo. Mimochodem, jenom tak pro zajímavost, věděli jste, že letoun Casa má ve své výzbroji i společnost Academi (ex Blackwater)? A dokonce plánovali i přestavbu na bitevník, něco ve stylu AC-130 Spectre. Jestli k tomu nakonec došlo, ale nevím.Skrýt celý příspěvek

  • Pavel Koudelka
    10:36 07.04.2013

    Je dobře, že když už tu ten článek redakce chce mít, že je označen jako tisková zpráva, ale lepší by bylo, kdyby byl uveden i původce TZ. Že jde o Omnipol, jsem sice začal při ...Zobrazit celý příspěvek

    Je dobře, že když už tu ten článek redakce chce mít, že je označen jako tisková zpráva, ale lepší by bylo, kdyby byl uveden i původce TZ. Že jde o Omnipol, jsem sice začal při čtení tušit, ale jistý jsem si mohl být až ve chvíli, kdy to pan Grohmann napsal do diskuze.Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    00:44 07.04.2013

    Holt "tisková zpráva", tak to tak berme. Krmě toho, že hlásná trouba omnipolu moc u "informované veřejnosti" (za kterou většinu čtenářů tady považuju) neuspěla, jsme toho ale zase ...Zobrazit celý příspěvek

    Holt "tisková zpráva", tak to tak berme. Krmě toho, že hlásná trouba omnipolu moc u "informované veřejnosti" (za kterou většinu čtenářů tady považuju) neuspěla, jsme toho ale zase tolik nezjistili. Nikdo tu netvrdí, že musíme CASA(y) milovat, na druhou stranu má armáda alespoň NĚCO - Do Afghánistánu by byla cesta pěšky hodně dlouhá.
    A pronajímat si cizí e sice hezké (a připouštím, že asi i levnější), ale můj (možná zastaralý) názor zní, že letectvo by mělo letadla MÍT a ne si je PUJČOVAT od zahraničních firem, když se jim zrovna bude chtít si vydělat.

    Neříkám, že by CASA(y) byly DOBROU odpovědí na takovou potřebu (nebo že jsou VUBEC odpovědí na potřebu STRATEGICKÉHO dopravního letounu, ale oproti VŠEM ostatním letadlům na světě mají jednu zásadní výhodu. Už jsme si je KOUPILI a pravděpodobně i zaplatili.

    Takže pokud nemáme někdo stroj času, nemá cenu plakat nad rozlitým politickým tunelózním mlékem, které se od naší honorace dalo čekat od chvíle, kdy bylo jasné, že bude třeba nakoupit něco za hodně peněz. Může nás to štvát, ale bohužel, už s tím nikdo nic neudělá.Skrýt celý příspěvek

  • HU
    23:37 06.04.2013

    To je vtipný...jako by jste srovnávali jízdu dálkovým autobusem a skříňovou avií. Ušetřila se polovina nákladů? No jasně, ta druhá se utratí až se CASA bude vracet pro tu druhou ...Zobrazit celý příspěvek

    To je vtipný...jako by jste srovnávali jízdu dálkovým autobusem a skříňovou avií. Ušetřila se polovina nákladů? No jasně, ta druhá se utratí až se CASA bude vracet pro tu druhou polovinu nákladu, kterej musela nechat doma. Nechápu, jak někdo může srovnávat Airbus, ještě k tomu dopravní..ne transportní s C295M...

    To jsme to dospěli...Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    22:22 06.04.2013

    jaky obrazek ? to ze letadlo naprosto knicemu doleti nekam ? :D
    posledni dobou mi zacina dost vadit prispevek ktery sem zaslal na chod tutoho webu...

    jaky obrazek ? to ze letadlo naprosto knicemu doleti nekam ? :D
    posledni dobou mi zacina dost vadit prispevek ktery sem zaslal na chod tutoho webu...

  • j. fišer, třebíč
    20:29 06.04.2013

    za peníze v praze dům
    ale taková drobnost, pozitivní článeček do novin nestojí ani za řeč

    za peníze v praze dům
    ale taková drobnost, pozitivní článeček do novin nestojí ani za řeč

  • Jan Grohmann
    19:27 06.04.2013

    Nevidím důvod neotisknout tiskovou zprávu Omnipolu. Nebudeme čtenářům filtrovat "dobré" a "zlé" zprávy, nebo zprávy od mediálně populárních nebo nepopulárních společností. Ať se ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevidím důvod neotisknout tiskovou zprávu Omnipolu. Nebudeme čtenářům filtrovat "dobré" a "zlé" zprávy, nebo zprávy od mediálně populárních nebo nepopulárních společností. Ať se čtenář udělá obrázek sám.Skrýt celý příspěvek

  • Jirka
    18:58 06.04.2013

    Možná by nebylo od věcí dát takovou "tiskovou zprávu" do sekce Události. Týká se to sice letecké techniky, ale je to slátanina hodna práce Josefa Goebbelse a jiných jemu podobných ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná by nebylo od věcí dát takovou "tiskovou zprávu" do sekce Události. Týká se to sice letecké techniky, ale je to slátanina hodna práce Josefa Goebbelse a jiných jemu podobných posluhovačů.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    18:31 06.04.2013

    Ještě že se Vondrovi podařilo Omnipol vyloučit z procesu veřejných zakázek. ...takže ten (myšleno Omnipol) už by se k ničemu radši neměl ani vyjadřovat. To redakce: Proč jim tu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě že se Vondrovi podařilo Omnipol vyloučit z procesu veřejných zakázek.
    ...takže ten (myšleno Omnipol) už by se k ničemu radši neměl ani vyjadřovat.
    To redakce: Proč jim tu tedy dáváte (prodáváte) prostor?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2