Zaměřeno na Armádu ČR: Vozidla Ajban 440A a NIMR RIV
- 5. 9. 2017
- 46 komentářů
- Jan Grohmann
Novojičínský podnik VOP CZ na začátku letošního roku podepsal smlouvu o spolupráci s firmou NIMR ze Spojených arabských emirátů (SAE). V rámci spolupráce VOP CZ Armádě České republiky a dalším evropským armádám nabízí vozidla produkce NIMR, například typy Ajban 440A a NIMR RIV. V případě objednávky zajistí výrobu vozidel VOP CZ ve svém podniku v Novém Jičíně.
Ajban 440A a NIMR RIV
Společnost NIMR vyrábí celou škálu vozidel — rychlá otevřená vozidla 4×4 NIMR RIV, AJBAN LRSOV, vozidla 4×4 s pancéřovou kabinou Ajban 440A a Ajban 450A, vozidla pro logistické účely řady Hafeet, nebo např. víceúčelová obrněná taktická obrněná vozidla kategorie MRAP JAIS 4×4 a JAIS 6×6.
Otevřená vozidla ocení především speciální a výsadkové jednotky. Ostatní typy poslouží pro transport vojáků, přepravu materiálu, patroly, jako nosiče účelových nástaveb a zbraňových systémů (kulomety, granátomety, nejrůznějších střel, minometů, atd.), pro zdravotníky, atd.
VOP CZ spolupracuje se společností NIMR také pro chystanou obměnu terénních vozidel Land Rover (LR) a UAZ ve výzbroji Armády ČR.
“Chceme nahradit jak vozidla lehká (do 3,5 t) – UAZ, LR, tak i vozidla těžší – nad 3,5 t. Naše vozidla mohou funkčně nahradit veškerá vozidla 4×4 již zavedená v AČR již v současné době, zvažujeme však v některých případech jejich optimalizaci a přizpůsobení pro provoz v Armády ČR, zejména odlehčení (snížení hmotnosti), to pro kategorii pod 3,5 t,” říká Jan Šafařík, vedoucí odboru marketingu z VOP CZ.
Podle Šafaříka jsou vozidla značky NIMR pancéřovaná, a tudíž výrazně těžší než vozidla LR a UAZ, ale to není na škodu, ba právě naopak. Příkladem nechť je masový přechod americké armády od lehkých vozidel Humvee k mnohem těžším a silně pancéřovaným vozidlům JLTV (Joint Light Tactical Vehicle).
“Z našeho pohledu pozorujeme ve světě trend zvyšování ochrany osádek i o tohoto typu vozidel, tedy výrazně větší podíl pancéřovaných vozidel i v této kategorii, to však nutně vede k navyšování jejich hmotnosti. Je tomu tak i v případě logistických vozidel, jedná se o reakci na typ současných konfliktů a nutnost nasazování těchto vozidel do prostředí, ve kterém hrozí útok pěchotními zbraněmi a nástražnými výbušnými systémy,” říká Šafařík.
Balistická a protiminová ochrana vozidla Ajban 440A byla při ostrých testech zkoušena přímo v České republice, konkrétně ve Vojenském výzkumném ústavu Brno (VVÚ Brno). Při testech vozidlo odolalo ostré střelbě z pěchotních zbraní i výbuchu trhaviny pod vozidlem dle požadavků norem NATO. Šafařík tak zdůrazňuje, že VOP CZ dokáže garantovat kvalitu balistické i protiminové ochrany díky zkouškám u české autorizované zkušebny.
Představení Ajaban 440A
Specifikace vybraných vozidel:
Nimr RIV |
Ajban 440A |
|
Délka |
5250 mm |
5600 mm |
Šířka |
2000 mm |
2350 mm |
Výška |
1850 mm |
2350 mm |
Rozvor kol |
3280 mm |
3300 mm |
Užitečné zatížení |
1500 kg |
1200 mm |
Celková hmotnost |
4000 kg |
10 750 kg |
Dojezd |
1000 km při 120 km/h |
700 km při 100 km/h |
Osádka |
4 |
2 nebo 4 |
Průměr otočení |
15 m |
15,5 m |
Balistická a protiminová ochrana |
včetně prostoru posádky |
podle mise |
Provozní teplota |
- |
-19°C až + 49°C |
Transmise |
automatická převodovka, 8 rychlostí |
automatická převodovka, 6 rychlostí |
Brzdy |
dvojité vzducho-kapalinová kotoučové brzdy |
dvojité vzducho-kapalinová kotoučové brzdy |
Výkon motoru |
225 kW (300 koní) |
221 kW (296 koní) |
Kroutící moment |
600 Nm |
1100 Nm |
Klíčovou předností nabídky VOP CZ je přenesení kompletní výroby vozidel značky NIMR do České republiky. Již nyní VOP CZ vyrábí svařované korby pro vozidla Ajban.
Samozřejmě klíčové komponenty (motor a převodovka) jsou produkty renomovaných evropských a světových zbrojovek. V ČR kromě finální montáže ale mohou vzniknout všechny “železné” díly — nákup dalších komponentů je dán zejména ekonomickou výhodnosti a návratností investic, které jsou s výrobou spojené, zejména: zaškolování vlastních pracovníků, speciální přípravky a zařízení i příprava výrobní infrastruktury.
Samozřejmě vše je otázkou počtu vyráběných vozidel. Při velkém počtu se českým výrobcům vyplatí investovat do drahých výrobních strojů, výrobních/montážních přípravků a dalšího strojního vybavení. Kromě pancéřové korby jsou však již nyní ve vozidlech NIMR z ČR komponenty pohonné soustavy (diferenciály a rozvodovka).
“Vozidla jsou zkonstruovaná s využitím zkušeností designérů velkých zbrojovek, kteří v NIMR pracují a jsou z komponentů renomovaných světových výrobců. Kromě výroby počítáme, že budeme vlastními silami provádět přizpůsobení vozidel pro AČR,” říká Šafařík. Pro Armádu ČR nabízí VOP CZ vozidla více odlehčená a upravená pro provoz v zimních podmínkách.
Jde zejména o úpravy pohonné soustavy pro startování za nízkých teplot (ohřev chladicí kapaliny, ohřev paliva) nebo zvýšení výkonu topení v kabině. Zároveň VOP CZ pracuje na tzv. “NATOizaci” vozidla — přizpůsobení vozidla standardům NATO.
Ajban 440A; větší foto / VOP CZ
V rámci smlouvy VOP CZ může vozidla NIMR přizpůsobovat a vylepšovat. Ve VOP CZ tak mohou vzniknout nejrůznější speciální varianty, včetně nosičů nejrůznějšího vybavení a zbraňových systémů — dle požadavků Armády ČR. Vozidla mohou být také přizpůsobena pro speciální síly, logistiku, průzkumné, bojové, ženijní, protivzdušné, protichemické nebo zdravotnické jednotky, ale také pro požadavky velení nebo jako spojovací uzly.
Naprosto klíčovou oblastí je servis a údržba vozidla. V “servisu a opravách” mohu být skryty nejen další náklady v desítkách nebo dokonce stovkách miliónů korun, ale také výrazné bezpečnostní riziko, protože při servisu a opravách je výrazně nežádoucí být závislý na zahraničních kapacitách. Ideálním stavem tedy je, aby nástupce LR a UAZ byly servisovatelné/opravitelné výhradně na českém území za pomocí českých firem.
“VOP CZ počítá s tím, že bude poskytovat servis jak ve vlastních prostorách, tak i přímo u zákazníka. Reagujeme tím na požadavek MO zajištění tzv. „bezpečnosti dodávek“, tj. dosažení maximální kontroly nad dodávkami náhradních dílů a provádění oprav v ČR,” vysvětluje Šafařík s tím, že VOP CZ poskytne všechny služby spojené se zajištěním životního cyklu vozidla.
Prezentace vozidla Ajban 440A
S hladkým servisem a údržbou (a tedy nasaditelností a bojeschopností) vozidla úzce souvisí dostupnost náhradních dílů, resp. nastavení přístupů Armády ČR k logistice.
Jak na dotaz Armádních novin připomíná Šafařík, použité motory ve vozidlech NIMR jsou tzv. duálního užití, tj. jsou používány jak ve vojenských, tak i civilních/komerčních vozidlech. Motory jsou poměrně snadno dostupné, nicméně i jejich výroba trvá v řádu měsíců.
“Z pohledu servisu to nemusí představovat problém, v případě efektivně nastavené logistiky náhradních dílů to vyžaduje uzavírání dlouhodobých servisních smluv a doplnění oprav „ad-hoc“ (tedy až se něco pokazí - pozn. red.) také o preventivní opravy,” vysvětluje problematiku servisu Šafařík.
Jízdní vlastnosti Ajban 440A
Armádní noviny měly v průběhu srpna možnost vozidlo na vlastní kůži otestovat na známé truck-trialové dráze v Mohelnicích. Jezdecký doprovod nám dělal armádní instruktor a řidič Lukáš Kvapil, který se proslavil záchranou italského motorkáře na letošním závode Rallye Dakar.
Ajban 440A; větší foto / VOP CZ
“Byl jsem moc překvapen z jízdních vlastností a přizpůsobení se nerovnostem. Místní trať (Mohelnice - pozn. red.) je vyhlášená a měli jsme možnost vyzkoušet extrémní jízdu. Musím vyzdvihnout kvalitu podvozku, kterou doplňuje výkon motoru a výborná ovladatelnost,” uvedl pro Armádní noviny Kvapil.
VOP CZ nabízí Armádě ČR vozidla Ajban 440A (na přání také v odlehčené verzi) jako náhradu nepancéřovaných vozidel LR a UAZ. Zajímalo nás, zda lze nějak porovnávat jízdní vlastnosti pancéřovaného Ajban 440A a výrazně lehčích LR a UAZ: “Nemůžu srovnávat nesrovnatelné, ale vozidlo Ajban 440A klame svým vzhledem, protože působí mohutně a neobratně a přitom se chová jako lehký off-road.”
Lukáš Kvapil také podle vlastních slov oceňuje na vozidle kvalitu zpracování, podvozku, brzd a výkonu. “V detailech se poznají hodiny práce a vývoje,” říká Kvapil.
Jak se chová vozidlo v terénu? “Měl jsem to štěstí, že jsem mohl vyzkoušet vozidlo nejenom v našich podmínkách, ale i 7denní extrém v poušti, horách, cross-country. Mám otestováno přes 2000 km a viděl jsem srovnání i s jinými značkami a vozidlo AJBAN 440A obstál na výbornou,” odpovídá na dotaz Armádních novin Kvapil.
Podle Kvapila není také problém zaučení nových vojáků. “Vozidlo se velmi dobře ovládá a pro mě je velmi důležité, že je velmi jednoduché k ovládání. Stačilo 30 min a věděl jsem všechny funkce a dokázal aplikovat v terénu,” uzavírá Kvapil.
Fotogalerie
Související články
Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion
120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...
- 26.02.2017
- 35 komentářů
- Milan Vašíček
Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?
Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...
- 08.03.2017
- 96 komentářů
- Pavel Vinkler
Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?
Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...
- 14.03.2017
- 214 komentářů
- Jan Grohmann
TEST: Útočná puška CZ BREN 2
Redakce Armádních novin a odborníci z DEFTACS a.s. během jednoho dne zevrubně otestovali útočnou ...
- 03.04.2017
- 93 komentářů
- Jan Grohmann
Rase problémy s ND na Toyotu? To je její velké plus, je všude a zná ji kde jaký afghánský kovář ;) jinak výběrovka na tyhle vozy je jednoduché.. co přežije provoz v úhelných ...Zobrazit celý příspěvek
Rase problémy s ND na Toyotu? To je její velké plus, je všude a zná ji kde jaký afghánský kovář ;)
jinak výběrovka na tyhle vozy je jednoduché.. co přežije provoz v úhelných dolech přežije i armádu :)Skrýt celý příspěvekK té lehké kategorii, koukám co se řeší i jinde, tak hodně zajímavé jsou zmiňovaná Toyota Hilux, nebo spíš Toyota Tundra (!) Poláci řešili, řeší nákup vozidel Ford Ranger. tyto ...Zobrazit celý příspěvek
K té lehké kategorii, koukám co se řeší i jinde, tak hodně zajímavé jsou zmiňovaná Toyota Hilux, nebo spíš Toyota Tundra (!) Poláci řešili, řeší nákup vozidel Ford Ranger. tyto zmíněné vypadají i lépe (bytelněji) než Amarok. jen si nejsem jistý, zda má smysl pořizovat auta mimo Evropu (náhradní díly, a papírování kolem). Menší auta bych ale radši nebral, sice jsou možná až moc "americké" (velké) ale pro vojáka ve výstroji se může prostor jako "pro tlustého Američana" hodit :D
ps. rekonstrukce osádek a objektů se řeší za nemálo miliard, zatím ale jen řeší. Tak uvidíme snad časem. Hodně mě štve, že se nic nového neví k nové výstroji a mundúrům (je to základ). Pokud jde o ty auta, tak se obávám, že to MO překombinovavá a našlapuje až moc lehce, aby něco náhodou nepokazila. Jak říkám, nejsme jediní, kdo nahrazuje Rovery, Defendery, Mercedesy G, UAZyatd. tohle řeší spousta armád i v okolí.Skrýt celý příspěvekPrvní kategorie, co jsem popisoval, je možná zbytečně nadhodnocená co do schopností a stačily by na ni úplně obyčejná civilní auta bez nutnosti zvýšeného podvozku a nějaké formy ...Zobrazit celý příspěvek
První kategorie, co jsem popisoval, je možná zbytečně nadhodnocená co do schopností a stačily by na ni úplně obyčejná civilní auta bez nutnosti zvýšeného podvozku a nějaké formy pohonu všech kol. Ale to neznamená, že ta kategorie nemá vůbec smysl. Skutečně jsem slyšel stesky (a nejedny), že se LD používají na ježdění mezi prapory, do skladů, do Prahy, do p.... no prostě zbytečně ;-) Klidně si při cestě na střelnici rozmyslím, jestli si vezmu klíčky od Fábie nebo Amaroku, když to bude znamenat, že pak můžu vystřílet o polovinu víc nábojů (OK, přeháním). Prostě mít nějaká civilní auta na praporu je dle mého jedině rozumné. Ony tam téměř jistě nějaká jsou, jde o to najít optimální počet a správně je využívat.
Rase: Že tu něco nebylo ještě neznamená, že to nemůžeme poptávat ;-) On Oshkosh má v tuhle chvíli asi plné ruce práce s rozjetím výroby JLTV pro americké ozbrojené složky, čili nějakých 200 vozidel pro jakousi díru v Evropě je mimo jeho aktuální zájem. To ale neznamená, že bychom se nemohli kupříkladu snažit ho získat přes některý z amerických programů prodeje zbraní spojencům. A přiznejme si, že to, jak otestovali JLTV, je vcelku bezkonkurenční. Čili bych si myslel, že to auto bude skutečně na špičkové úrovni. Už jenom kvůli ceně se z něj asi nestane masovka jako bylo HMMWV, nicméně je velmi pravděpodobné, že se časem značně rozšíří. A jelikož Iveca nepotřebujeme nahradit "včera bylo pozdě" (na rozdíl od UAZ), klidně bych si na něj chvíli počkal. Nejlepší by bylo, kdyby se některá z českých firem (CSG se přímo nabízí) zkusila vnutit Oshkoshi jako evropský partner.... ale to už je asi moc velká pohádka.
Čímž ale neříkám, že Ajban je špatná volba. Asi bude patřit k těm lepším. Jen by se muselo dbát na to, aby neměl dolní limit provozuschopnosti na -19° :-)Skrýt celý příspěveknákup osobních vozidel případne nakladnich..to není nijak obtížná zakázka..takovéhle zakázky dělají bežně na urovní krajů nebo okresů kde to zvládá jeden člověk.. Nechápu co na ...Zobrazit celý příspěvek
nákup osobních vozidel případne nakladnich..to není nijak obtížná zakázka..takovéhle za\kázky dělají bežně na urovní krajů nebo okresů kde to zvládá jeden člověk..
Nechápu co na tom MO dělají..Pokud vidí fotky z cvičení a vydí tam jezdit ty Uazy, V3S a nejstarší Tatry..tak stačí zjistit kolik tehle obstarožních vozidel ještě jezdí a nakoupit jiné v rámci jednoho roku. U tatry mají určitě opce a následné dodávky bez dalších výběrek..z Tatry by ty nákladáky měli sjíždět a rovnou se přesouvat k posádkám.
To samé nechápu že za ty 4 roky nesáhli k rekonstrukcím posádek atd..stavební zakázky malého rozsahu taky nejsou nic složitého pokud se člověk orientuje..Přáslavice už mohli být dávno opravené a předelané zazemí na západní typ tanku. Stejne tak Vyskov..ty ubytovny a učebny..to je ostuda..přes leto mohli aspoň ty učebny zmodernizovat..to děla kdejaká vesnická základní škola..Skrýt celý příspěvekKOLT: Škodu bych z toho úplně vynechal. Lidé v jejich továrnách mají dost práce i bez zakázek pro MO a ta automobilka nemá vlastně co nabídnout. Normální auta od nich se kupují, ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: Škodu bych z toho úplně vynechal. Lidé v jejich továrnách mají dost práce i bez zakázek pro MO a ta automobilka nemá vlastně co nabídnout. Normální auta od nich se kupují, takže ubírat počty terénních na úkor dalších "lakovek" nemá smysl. Jediné co koncern nabízí je ten Amarok. To není úplně špatná volba. V armádě slouží i horší pick-upy Ford Ranger a Isuzu D-Max. Horší je, že MO na to vždy hodí boudu místo desky na ložnou plochu. Přitom lidi se tam převážet nedají a zas tolik materiálu ty 4 lidi asi moc často mít nebudou, aby to nepojmula jen ložná plocha.
Takže tu jsou jen dvě rozumné nabídky a to Jeep nebo Toyota. U J8 se dá volit spousta nástaveb a je to takové drsňácké auto. Otázkou je jaké to auto je co se kvality a spolehlivosti týče v delším časovém spektru. Land Cruiserů je na druhou stranu po světě plno, je to prověřené, spolehlivé auto. Díly se na to seženou všude a má je téměř každá armáda nebo diplomatická mise. Na první pohled se nedá někde venku říci, které je pancéřované a které ne. To je velká výhoda. Máme je už u 601 a teď jsou i v Kábulu a bůh ví kde ještě.Skrýt celý příspěvekKOLT: je zbytečné, aby armáda používala Octavii a Amarok vedle sebe. To si může dovolit vojenská policie, ale normální jednotky? Ty mají být připraveny na boj, a ne že budou ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: je zbytečné, aby armáda používala Octavii a Amarok vedle sebe. To si může dovolit vojenská policie, ale normální jednotky? Ty mají být připraveny na boj, a ne že budou přemýšlet jestli si dneska vezmou klíčky od Octy nebo Amaroku ;)Skrýt celý příspěvek
Argonaut: na vývoji Nimr se podílely i firmy z ČR. Zbrojní výroba v ČR není už pár desetiletí a pomalu se vrací. Stejně jako se obnovuje automobilová produkce. Tak prosím tě zanech ...Zobrazit celý příspěvek
Argonaut: na vývoji Nimr se podílely i firmy z ČR. Zbrojní výroba v ČR není už pár desetiletí a pomalu se vrací. Stejně jako se obnovuje automobilová produkce. Tak prosím tě zanech svého pláčeSkrýt celý příspěvek
Jj, směřujeme ke kolonii se vším všudy mílovými kroky, max. něco smontovat, ale co nejvíce dovézt ze zahraničí. Vzdělané lidi nepotřebujeme, konstrukci nepotřebujeme,... Jenže ...Zobrazit celý příspěvek
Jj, směřujeme ke kolonii se vším všudy mílovými kroky, max. něco smontovat, ale co nejvíce dovézt ze zahraničí. Vzdělané lidi nepotřebujeme, konstrukci nepotřebujeme,... Jenže kolonii není potřeba bránit:)
Není to primárně o penězích, ale o vůli, která se nějak vytratila a zbrojní nákupy jsou jenom ukázkou.
I státy naší velikosti jsou schopné slušné vojenské produkce - Švýcaři 8,4milionů, Švédsko 10milionů, Izrael - 8,2 milionů obyvatel, Srbsko 7 milionů. Ale to se musí chtít.Skrýt celý příspěvekKOLT: v pohodě, jen se snažím vydedukovat, co může chtít VOP CZ nabídnout v kategorii 2 (jak píšeš). V kategorii 3 jsem pro ten Ajban 440A, Hawkei nám nikdo nanabídl (v Polsku ale ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
v pohodě, jen se snažím vydedukovat, co může chtít VOP CZ nabídnout v kategorii 2 (jak píšeš). V kategorii 3 jsem pro ten Ajban 440A, Hawkei nám nikdo nanabídl (v Polsku ale je) což je dost škoda, JLTV tady taky nebyl a asi je dost velký. Renault atd. mi nepřijdou moc zajímavé (nevidím větší potenciál). Bod 1) a 2) bych sloučil v jeden, právě pod něco univerzálnějšího, za mě ten Amarok, jelikož tento typ aut je běžně vidět na silnici a trochu terénu zvládne a oproti Mercedesu, Jeepu atd. se dá naložit i něco víc. Ale jak zmiňuje Clanek, chce to pořádně vyzkoušet, jestli nemá mouchy. LR a Mercedesům bych se vyhnul, většinou je všude nahrazují novými vozidly
Argonaut.CZ:
to si rovnou můžeme vyrábět stíhačky, tanky a všechno. Akorát rozjetí výroby by nás zruinovalo... důvod spolupráce s Araby je ten, že VOP CZ jim už pár let dodává spoustu komponentů a díků, oni jsou spokojení a dohodli se, že my jim helfneme upravit vozidla pro Evropu a NATO a budeme je nabízet ve Střední Evropě. Oni zacvakali nákup licencí (Denel,BAE atd.), sehnali si konstruktéry a vybudovali jim zázemí, i rozjeli výrobu. Mrkni co všechno NIMR nabízí - je to hodně slušné portfólio. Tohle jsou věci, na které my nikdy mít nebudeme (ani vůli a ani finance). tady je vidět, že konstrukci dělali lidi co tomu rozumí, když se koukneš na Vegu, tak jsem radši pro spolupráci s někým z vnějšku. Ať již Nexter, Nimr, BAE, GDELS nebo kdokoliv jiný. alespoň se od nich něco naučíme - smiř se s tím.Skrýt celý příspěvekNějak mi uniká důvod, proč bychom měli brát konstrukci z Arabských emirátů a platit jim licence. Už jenom z tohoto důvodu bych to nebral. Všimněte si, jak původně průmyslový stát, ...Zobrazit celý příspěvek
Nějak mi uniká důvod, proč bychom měli brát konstrukci z Arabských emirátů a platit jim licence. Už jenom z tohoto důvodu bych to nebral. Všimněte si, jak původně průmyslový stát, jakým Česká republika od Rakouska Uherska (včetně) byla, technicky upadá...Skrýt celý příspěvek
Jestli ono MO/AČR nepotřebuje kategorie spíš čtyři: 1) Civilní automobil, tj "můžu s tím jezdit mezi posádkami i dojet na střelnici ve VP" – tady stačí cokoliv, co má rozumně ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli ono MO/AČR nepotřebuje kategorie spíš čtyři:
1) Civilní automobil, tj "můžu s tím jezdit mezi posádkami i dojet na střelnici ve VP" – tady stačí cokoliv, co má rozumně úsporný provoz a je schopné projet po nezpevněné cestě. Tedy klidně menší SUV, nebo i něco na způsob Octavia 4x4. Co jsem tak slyšel, používají se často na podobné věci zcela zbytečně LR a UAZy.
2) Nepancéřovaný terénní automobil pro týl a ježdění po VP – tady bych volil klasický, civilní, maximálně mírně militarizovaný vůz, tj. Toyota Hilux nebo něco takového. Hlavně v téhle kategorii nevymýšlet žádné blbosti a extrabuřty, nebo se nám zoufale prodraží (čili Rase promine, ale NIMR ani Ajban, jakkoliv odlehčené, bych tady rozhodně neviděl moc rád).
3) Pancéřovaný terénní automobil – v podstatě náhradu za nepříliš osvědčené Iveco LMV.
4) Speciální vozidla pro S(O)F, pravděpodobně jedno lehké (např. Flyer) a jedno těžké (např. Perun). Ačkoliv ta těžká by se asi dala nahradit nějakou versí pancéřovaného teréňáku, vizte kategorii 3.
Pokud bych chtěl být co nejvíc "národní", tak:
1) Škoda Octavia/Karoq, 2) VW Amarok, 3) Ajban, 4) ?něco od VOP? a Perun.
Pokud bych se víc utrhl ze řetězu:
1) Subaru Outback/Forester, 2) Mercedes G, 3) Oshkosh JLTV, 4) Flyer a JLTV.
Hlavně se s tím zbytečně necrcat, jinak budeme UAZy a V3S nahrazovat ještě v 30. letech... :-/Skrýt celý příspěvekJura99: to jo, ale umím si spíš představit, že Ajban (10 t) odlehčí pro kategorii 7 až 9 tun a RIV pro kategorii pod 4 tuny (3,5 t) když váží 4 t. Ajban vážící 3,5 tuny si neumím ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99:
to jo, ale umím si spíš představit, že Ajban (10 t) odlehčí pro kategorii 7 až 9 tun a RIV pro kategorii pod 4 tuny (3,5 t) když váží 4 t. Ajban vážící 3,5 tuny si neumím moc představit, to by bylo prakticky nové vozidlo - nevím. Třeba u VOP CZ překvapí. Kdy vůbec má MO vybrat ideální vozidlo ?Skrýt celý příspěvekRase. V článku se píše "VOP CZ nabízí Armádě ČR vozidla Ajban 440A (na přání také v odlehčené verzi) jako náhradu nepancéřovaných vozidel LR a UAZ".....tedy nikoliv Nimr ...Zobrazit celý příspěvek
Rase. V článku se píše "VOP CZ nabízí Armádě ČR vozidla Ajban 440A (na přání také v odlehčené verzi) jako náhradu nepancéřovaných vozidel LR a UAZ".....tedy nikoliv Nimr RIV.
Lehký terén ten "týlový" auťák musí umět, aspoň průjezd suchou lesní cestou, takže vyšší světlou výšku. Proto Kodiaky a obecně SUV nebrat.Skrýt celý příspěvekOsobně bych byl spíš pro evropskou cestu, tedy Amarok M. Přeci jen v roce 2014 objednala holandská královská armáda 1 667 vozidel Amarok M, mají nahradit postarší vozidla Land ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně bych byl spíš pro evropskou cestu, tedy Amarok M. Přeci jen v roce 2014 objednala holandská královská armáda 1 667 vozidel Amarok M, mají nahradit postarší vozidla Land Rover a Mercedes G-Wagen. Pokud by tedy MO rovnou objednalo 1 500 vozidel, mohly být za pár let u vojáků. Přijde mi, že MO to až moc řeší, oproti třeba MV atd.Skrýt celý příspěvek
S Hiluxem i Amarokem bych byl opatrny, u obou se objevili informace o tom ze se posledni generace pri zatezi / v terenu krouti. U VW problemy s tim nebo onim nejsou uplne ...Zobrazit celý příspěvek
S Hiluxem i Amarokem bych byl opatrny, u obou se objevili informace o tom ze se posledni generace pri zatezi / v terenu krouti. U VW problemy s tim nebo onim nejsou uplne ojedinele, ale zda se ze "racionalizace nakladu" postupne dohani i Toyotu. Pokud clovek pristoupi na myslenku, ze do terenu nikdy nepojedou, pak to samozrejme clovek nemusi resit. Pak ale nemusi resit ani ten Amarok a Hilux a vazne postaci temer cokoliv.
Pokud se u tech vozidel pocita, a podle me by se u armadnich vozidel s tim pocitat melo, pak bych se klidne do hybridu a koupil upraveny civilni stroj, ne ciste vojensky special. MB trida G v armadni uprave atd. se mi pak jevi jako idealni.Skrýt celý příspěvekRase: pokud se nepletu, tak jeden z požadavků AČR na ty lehký vozidla je i možnost instalace ruzných nástaveb. Dveře a střechu si na tom Nimr RIV představit dokážu, ale aby to mělo ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: pokud se nepletu, tak jeden z požadavků AČR na ty lehký vozidla je i možnost instalace ruzných nástaveb. Dveře a střechu si na tom Nimr RIV představit dokážu, ale aby to mělo vzadu krabicovou nástavbu (např. sanitka), to je s ohledem na velikost toho vozidla dost divoká představa.
A ještě k těm Iveco LMV a Ajban 440A. Trochu mě překvapuje, že armáda chce těch 80 speciálních vozidel pro chemiky postavit zase na Iveco. Přestože s provozem stávajících LMV nepřevládá úplně spokojenost (výkon motoru, převodovka, vnitřní prostor...) a ještě když se tu chystá tendr na nový vozidla stejný kategorie, kdy bude pravděpodobně vybranej úplně jinej typ, než právě Iveco (ještě tu je možnost v podobě Iveco LMV 2). Někde jsem viděl fotomontáž Ajbanu s tou chemickou nástavbou a přívěsem, takže je vidět, že to minimálně někoho napadlo a určitě by to dávalo smysl. Samozřejmě otázka je, jak složitá/drahá by ta instalace už hotový nástavby na novej podvozek byla.Skrýt celý příspěvekU tech těžších se má armáda držet toho co už má zavedené a u normální služební kategorie v podstatě vyhovují jen Wrangler, Land Cruiser a Amarok. Ideální je ta Toyota, co si budeme ...Zobrazit celý příspěvek
U tech těžších se má armáda držet toho co už má zavedené a u normální služební kategorie v podstatě vyhovují jen Wrangler, Land Cruiser a Amarok. Ideální je ta Toyota, co si budeme povídat.
Proboha jen nezavádět něco co nikdo v okolí nemá a ani mít nebude.
Ono hlavně s tou obměnou to nebude tak horké. Sice se pořád píše i o LR, ale ty budou sloužit dokud se nerozpadnou, takže se jen nahradí UAZy a autoparky doplní o nová vozidla. I těch starých je zoufalý nedostatek.
VOZ si toho hlavně bere trochu moc na bedra. Nejprve ať dělají to co mají a potom ať vymýšlení blbosti.Skrýt celý příspěvekUAzy a LRovery nahradit budˇ Toyotou Hilux nebo Jeppem J8. Tady se nedá šlápnout vedle.
A jako težší ty AIBANy 440/450 nebo rači bych si přál to co maj u klokanů: HawkeiUAzy a LRovery nahradit budˇ Toyotou Hilux nebo Jeppem J8. Tady se nedá šlápnout vedle.
A jako težší ty AIBANy 440/450 nebo rači bych si přál to co maj u klokanů: Hawkei
Načítám diskuzi...