Zájem Armády ČR o bezpilotní ScanEagle

Foto: Bezpilotní letoun ScanEagle na startovacím katapultu SuperWedge. / Wikipedia
Foto: Bezpilotní letoun ScanEagle na startovacím katapultu SuperWedge / Wikipedia

Podle informací ČESKÉ POZICE si hodlá Armáda ČR v nejbližší době pořídit dva komplety bezpilotních letadel ScanEagle. Tyto moderní průzkumné letouny mají dostat čeští vojáci k dispozici již v roce 2015.

Ministerstvo obran y má zájem o dva s y stém y každý se třemi letoun y ScanEagle. Hodnota kontraktu se odhaduje na 172 miliony korun.

České daňové poplatník y však nebudou stát nové dron y ani korunu. Armáda má v úmyslu nakoupit s y stém y ScanEagle za americké peníze v rámci speciálního programu amerického ministerstva obrany Foreign Military Funding (FMF), jenž pomáhá financovat spřáteleným armádám náročné zbrojní program y.

Nejznámějšími příjemci americké vojenské pomoci jsou Izrael, Pákistán, Indie nebo Egypt. Armáda ČR již od startu zmiňovaného programu v roce 1996 nakoupila za americké peníze techniku v hodnotě 142 miliony dolarů.

ScanEagle Foto: ScanEagle vs. člověk / U.S. Navy

 

Čeští vojáci tak prostřednictvím programu FMF získali například střelvzduch-vzduchu AIM-9 Sidewinder pro letounJAS-39 Gripen a L-159 ALCA, radiostanice, brýle na noční vidění pro pilotvrtulníků či vybavení pro speciální jednotky. Je však nutné podotknout, že zájemci o americkou vojenskou pomoc musejí nakupovat výhradně americké zboží.

Proč se Armáda ČR rozhodla využít americké peníze právě k nákupu systémů ScanEagle? "Potřebujeme se často podívat dále než za nejbližší kopec. Díky vysoké přesnosti informací, které získáme v reálném čase, můžeme své vojáky v zahraničních misích lépe ochránit, a to i ve sto kilometrů vzdáleném místě od základny," uvedl pro ČESKOU POZICI první náměstek ministra obrany Daniel Koštoval.

ScanEagle je relativně malý letoun s velkou výdrží ve vzduchu, jež vznikl ve vývoji firmy Insitu, dcery gigantu Boeing. První let se uskutečnil roku 2002 a v americké armádě letoun slouží od roku 2005.

ScanEagle Foto: ScanEagle / Insitu

Posláním letadla je průzkum. Na palubě se nacházejí stabilizovaná denní/noční kamera s vysokým rozlišením a termovizní kamera. V roce 2008 dokonce Inistu společně s firmou ImSAR zkušebně nainstalovaly do letounu malý radar (1,6 kg) se syntetickou aparaturou.

Jednou z nejdůležitějších vlastností ScanEagle je však enormní výdrž ve vzduchu. Letoun dokáže provádět průzkum déle než 24 hodin. Jeden s y stém se třemi letoun y tak získává informace ze zájmového území praktick y neomezenou dobu. Vešk e r á data jsou předávána real-time do operačního střediska na zemi.

Za pozornost stojí technologie vypouštění a přistávání letounu. Kvůli úspoře hmotnosti není ScanEagle vybaven podvozkem. Proto mu rychlost potřebnou ke startu udělí katapultovací zařízení.

Video: ScanEagle v akci / YouTube

Přistání se poté děje pomocí systému Skyhook, jehož nejdůležitější částí je záchytné lano visící z výšk y 15 metrů. Stroj při přistání dík y GPS-navigaci míří přímo na lano, které se po kontaktu sveze na konec jednoho z křídel, kde je zach y ceno speciální karabinou.

Využití letounu není jen čistě vojenské. Uplatnění jistě najde i v rámci civilního Integrovavaného záchranného systému. ScanEagle je ideální k monitorovaní rozsáhlých přírodních katastrof (povodně), velkých průmyslových havárií nebo k dohledu nad velkými společenskými akcemi. 

Takticko-technická data

Boeing Insitu ScanEagle

Posádka

Zavedení do výzbroje

2005

Délka

1,19 m

Rozpětí křídel

3,11 m

Výška

?

Hmotnost letounu

18 kg

Maximální vzletová hmotnost

22 kg

Užitečný náklad

3,4 kg

Motor

Dvouválcový spalovací motor 1,2 kW

Rychlost

90 až 150 km/h

Cestovní 90 až 110 km/h

Výdrž ve vzduchu

24+ hod.

Dostup

5950 m

Dosah

100 km

Užitečný náklad

Denní/noční kamera s vysokým rozlišením

Termální kamera

Nahlásit chybu v článku


Související články

ROZHOVOR: Budoucnost Armády ČR podle Vlastimila Picka a generálporučíka Petra Pavla

O tomto víkendu proběhl na tankodromu Bahna u Strašic další ročník vojenské akce Bahna 2013. Na ...

Česká republika si ponechá stíhačky JAS-39 Gripen

Nad Českou republikou pravděpodobně i nadále uvidíme létat švédské stíhačky JAS-39 Gripen v barvách ...

Tisíc hodin na stíhačce JAS-39 Gripen

V sobotu na Dnech NATO se udála malá slavnost velkého významu. Zástupci Švédského království předali ...

ROZHOVOR: Vlastimil Picek a generálporučík Petr Pavel

Během konání Dnů NATO 2013 poskytli novinářům ministr obrany Vlastimil Picek a náčelník Generálního ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • apache
    12:39 04.12.2014

    Petr M: Armáda ve výsledku přece nic neutratí. Jinak kdyby se kupovaly Predatory, tak by přeci nešlo pořídit pouze ty 3 stroje samotné, ale i terminály a veškeré zabezpečení k ...Zobrazit celý příspěvek

    Petr M: Armáda ve výsledku přece nic neutratí. Jinak kdyby se kupovaly Predatory, tak by přeci nešlo pořídit pouze ty 3 stroje samotné, ale i terminály a veškeré zabezpečení k jejich provozu. A to by možná i přesáhlo cenu samotných strojů. Navíc bych se i vsadil, že amíci mají tuto technologii tak posichrovanou, že by nad nimi mohli kdykoliv převzít kontrolu.

    Jinak pro naše relativně skromné potřeby jsou ScanEagle mnohem vhodnější. Predator je úplně jiná kategorie.Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    17:25 24.09.2013

    Za stejnou cenu, co plánuje armáda utratit za 6 těchto "předražených hraček" dobrých klub leteckých modelářů, by si mohla pořídit třeba 3 kusy MQ-1 Predator, které by mohla armáda ...Zobrazit celý příspěvek

    Za stejnou cenu, co plánuje armáda utratit za 6 těchto "předražených hraček" dobrých klub leteckých modelářů, by si mohla pořídit třeba 3 kusy MQ-1 Predator, které by mohla armáda daleko lépe využít, jestli by s tím amíci souhlasili, když jsme tak dobří spojenci...

    Technické údaje MQ-1 Predator, pro srovnání s parametry ScanEagle uvedenými v článku.

    Posádka: 0
    Rozpětí: 14,8 m
    Délka: 8,22 m
    Výška: 2,1 m
    Nosná plocha: 11,5 m²
    Hmotnost prázdného stroje: 512 kg
    Maximální vzletová hmotnost: 1020 kg
    Pohonná jednotka: 1x čtyřválcový motor Rotax 914F, 85 kW (115 koní)

    Výkony

    Maximální rychlost: 218 km/h
    Cestovní rychlost: 130 km/h
    Pádová rychlost: 99 km/h
    Dolet: 740 km
    Dostup: 7 620 m
    Vytrvalost: více než 24 h / 14 h s výzbrojí
    Zátěž křídel:
    Tah/Hmotnost:

    Výzbroj

    2x AGM-114C Hellfire (MQ-1A)
    2x AIM-92 Stinger (MQ-1A)

    ČR by mohla v programu FMF nakoupit spoutu užitečnějších zbraní, než ScanEagle, klidně i starších, které USA nahrazují novějšími...Skrýt celý příspěvek

  • Padousek
    15:41 24.09.2013

    Když je to zadáčo, tak proč néé.. Jinak věřím že český bezpilotní letoun Manta může být stejně dobrý, možná i lepší než ScanEagle.

    Když je to zadáčo, tak proč néé.. Jinak věřím že český bezpilotní letoun Manta může být stejně dobrý, možná i lepší než ScanEagle.

Načítám diskuzi...