Zájem Armády ČR o bezpilotní ScanEagle
- 23. 9. 2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Podle informací ČESKÉ POZICE si hodlá Armáda ČR v nejbližší době pořídit dva komplety bezpilotních letadel ScanEagle. Tyto moderní průzkumné letouny mají dostat čeští vojáci k dispozici již v roce 2015.
Ministerstvo obran y má zájem o dva s y stém y – každý se třemi letoun y ScanEagle. Hodnota kontraktu se odhaduje na 172 miliony korun.
České daňové poplatník y však nebudou stát nové dron y ani korunu. Armáda má v úmyslu nakoupit s y stém y ScanEagle za americké peníze v rámci speciálního programu amerického ministerstva obrany Foreign Military Funding (FMF), jenž pomáhá financovat spřáteleným armádám náročné zbrojní program y.
Nejznámějšími příjemci americké vojenské pomoci jsou Izrael, Pákistán, Indie nebo Egypt. Armáda ČR již od startu zmiňovaného programu v roce 1996 nakoupila za americké peníze techniku v hodnotě 142 miliony dolarů.
Foto: ScanEagle vs. člověk / U.S. Navy
Čeští vojáci tak prostřednictvím programu FMF získali například střely vzduch-vzduchu AIM-9 Sidewinder pro letouny JAS-39 Gripen a L-159 ALCA, radiostanice, brýle na noční vidění pro piloty vrtulníků či vybavení pro speciální jednotky. Je však nutné podotknout, že zájemci o americkou vojenskou pomoc musejí nakupovat výhradně americké zboží.
Proč se Armáda ČR rozhodla využít americké peníze právě k nákupu systémů ScanEagle? "Potřebujeme se často podívat dále než za nejbližší kopec. Díky vysoké přesnosti informací, které získáme v reálném čase, můžeme své vojáky v zahraničních misích lépe ochránit, a to i ve sto kilometrů vzdáleném místě od základny," uvedl pro ČESKOU POZICI první náměstek ministra obrany Daniel Koštoval.
ScanEagle je relativně malý letoun s velkou výdrží ve vzduchu, jež vznikl ve vývoji firmy Insitu, dcery gigantu Boeing. První let se uskutečnil roku 2002 a v americké armádě letoun slouží od roku 2005.
Foto: ScanEagle / Insitu
Posláním letadla je průzkum. Na palubě se nacházejí stabilizovaná denní/noční kamera s vysokým rozlišením a termovizní kamera. V roce 2008 dokonce Inistu společně s firmou ImSAR zkušebně nainstalovaly do letounu malý radar (1,6 kg) se syntetickou aparaturou.
Jednou z nejdůležitějších vlastností ScanEagle je však enormní výdrž ve vzduchu. Letoun dokáže provádět průzkum déle než 24 hodin. Jeden s y stém se třemi letoun y tak získává informace ze zájmového území praktick y neomezenou dobu. Vešk e r á data jsou předávána real-time do operačního střediska na zemi.
Za pozornost stojí technologie vypouštění a přistávání letounu. Kvůli úspoře hmotnosti není ScanEagle vybaven podvozkem. Proto mu rychlost potřebnou ke startu udělí katapultovací zařízení.
Video: ScanEagle v akci / YouTube
Přistání se poté děje pomocí systému Skyhook, jehož nejdůležitější částí je záchytné lano visící z výšk y 15 metrů. Stroj při přistání dík y GPS-navigaci míří přímo na lano, které se po kontaktu sveze na konec jednoho z křídel, kde je zach y ceno speciální karabinou.
Využití letounu není jen čistě vojenské. Uplatnění jistě najde i v rámci civilního Integrovavaného záchranného systému. ScanEagle je ideální k monitorovaní rozsáhlých přírodních katastrof (povodně), velkých průmyslových havárií nebo k dohledu nad velkými společenskými akcemi.
Takticko-technická data
Boeing Insitu ScanEagle |
|
Posádka |
– |
Zavedení do výzbroje |
2005 |
Délka |
1,19 m |
Rozpětí křídel |
3,11 m |
Výška |
? |
Hmotnost letounu |
18 kg |
Maximální vzletová hmotnost |
22 kg |
Užitečný náklad |
3,4 kg |
Motor |
Dvouválcový spalovací motor 1,2 kW |
Rychlost |
90 až 150 km/h Cestovní 90 až 110 km/h |
Výdrž ve vzduchu |
24+ hod. |
Dostup |
5950 m |
Dosah |
100 km |
Užitečný náklad |
Denní/noční kamera s vysokým rozlišením Termální kamera |
Související články
ROZHOVOR: Budoucnost Armády ČR podle Vlastimila Picka a generálporučíka Petra Pavla
O tomto víkendu proběhl na tankodromu Bahna u Strašic další ročník vojenské akce Bahna 2013. Na ...
- 02.09.2013
- 11 komentářů
- Jakub Horníček
Česká republika si ponechá stíhačky JAS-39 Gripen
Nad Českou republikou pravděpodobně i nadále uvidíme létat švédské stíhačky JAS-39 Gripen v barvách ...
- 12.09.2013
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Tisíc hodin na stíhačce JAS-39 Gripen
V sobotu na Dnech NATO se udála malá slavnost velkého významu. Zástupci Švédského království předali ...
- 22.09.2013
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
ROZHOVOR: Vlastimil Picek a generálporučík Petr Pavel
Během konání Dnů NATO 2013 poskytli novinářům ministr obrany Vlastimil Picek a náčelník Generálního ...
- 23.09.2013
- 4 komentářů
- Redakce AN
Petr M: Armáda ve výsledku přece nic neutratí. Jinak kdyby se kupovaly Predatory, tak by přeci nešlo pořídit pouze ty 3 stroje samotné, ale i terminály a veškeré zabezpečení k ...Zobrazit celý příspěvek
Petr M: Armáda ve výsledku přece nic neutratí. Jinak kdyby se kupovaly Predatory, tak by přeci nešlo pořídit pouze ty 3 stroje samotné, ale i terminály a veškeré zabezpečení k jejich provozu. A to by možná i přesáhlo cenu samotných strojů. Navíc bych se i vsadil, že amíci mají tuto technologii tak posichrovanou, že by nad nimi mohli kdykoliv převzít kontrolu.
Jinak pro naše relativně skromné potřeby jsou ScanEagle mnohem vhodnější. Predator je úplně jiná kategorie.Skrýt celý příspěvekZa stejnou cenu, co plánuje armáda utratit za 6 těchto "předražených hraček" dobrých klub leteckých modelářů, by si mohla pořídit třeba 3 kusy MQ-1 Predator, které by mohla armáda ...Zobrazit celý příspěvek
Za stejnou cenu, co plánuje armáda utratit za 6 těchto "předražených hraček" dobrých klub leteckých modelářů, by si mohla pořídit třeba 3 kusy MQ-1 Predator, které by mohla armáda daleko lépe využít, jestli by s tím amíci souhlasili, když jsme tak dobří spojenci...
Technické údaje MQ-1 Predator, pro srovnání s parametry ScanEagle uvedenými v článku.
Posádka: 0
Rozpětí: 14,8 m
Délka: 8,22 m
Výška: 2,1 m
Nosná plocha: 11,5 m²
Hmotnost prázdného stroje: 512 kg
Maximální vzletová hmotnost: 1020 kg
Pohonná jednotka: 1x čtyřválcový motor Rotax 914F, 85 kW (115 koní)
Výkony
Maximální rychlost: 218 km/h
Cestovní rychlost: 130 km/h
Pádová rychlost: 99 km/h
Dolet: 740 km
Dostup: 7 620 m
Vytrvalost: více než 24 h / 14 h s výzbrojí
Zátěž křídel:
Tah/Hmotnost:
Výzbroj
2x AGM-114C Hellfire (MQ-1A)
2x AIM-92 Stinger (MQ-1A)
ČR by mohla v programu FMF nakoupit spoutu užitečnějších zbraní, než ScanEagle, klidně i starších, které USA nahrazují novějšími...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...