Tisíc hodin na stíhačce JAS-39 Gripen

Gripen Tomaňa
Foto: Jaroslav Tomaňa přebírá ocenění z rukou Daniela Boestada. / Jakub Horníček

V sobotu na Dnech NATO se udála malá slavnost velkého významu. Zástupci Švédského království předali ocenění českému pilotovi Jaroslavovi Tomancovi, jenž na stíhačce JAS-39 Gripen nalétal již tisíc hodin. Podle švédských zástupců patří major Tomaňa k jedním z nejlepších letců v Evropě.

„Jsme na technologickou dokonalost Gripenů velmi hrdí, ale je to umění a odvaha pilotů, která z nich dělá skutečnou chloubu českého letectva. Major Tomaňa patří nejen k české, ale i nejužší mezinárodní špičce vojenských pilotů,” říká Daniel Boestad, ředitel Gripenu pro střední a východní Evropu.

Jaroslav Tomaňa je například jedním ze čtyř letců v Armádě ČR, jenž jsou certifikování pro doplňování paliva za letu. I při simulovaném nácviku tankování za letu na Dnech NATO ze švédského tankeru KC-130 Hercules, pilotoval jeden ze strojů právě major Tomaňa. Po skončení tankovací akce pak ještě v pilotní kombinéze spěchal do stánku společnosti Saab přebrat švédské ocenění.  

Gripen Tomaňa Foto: Major Jaroslav Tomaňa. / Jakub Horníček

„Velmi si vážím tohoto ocenění a chtěl bych poděkovat za dobrou spolupráci mezi Českou republikou a Švédským královstvím, která trvá již od roku 2004,“ říká mjr. Jaroslav Tomaňa, oceněný pilot Gripenu. U slavnostního předávání nechyběli ani velitel vzdušných sil generál Libor Štefánik a náčelník Generálního štábu Armády ČR generál Petr Pavel.

Přítomnost švédského tankovacího stroje využili čeští letci k výcviku dvou dalších českých pilotů v tankování za letu. "My jsme využili příležitosti, že tady máme švédský tanker, takže v pátek před příletem jsme zahájili výcvik dvou pilotů, kteří mají za sebou dva výcvikové lety. Pokud nám bude počasí přát, tak v pondělí při odletu bychom je chtěli docvičit," řekl Tomaňa, který je jedním z instruktorů tankování za letu v Armádě ČR.

Tankování za letu Foto: Simulace tankování za letu v podání švédského KC-130 Hercules a českých stíhaček JAS-39 Gripen. / Jakub Horníček

Tankování za letu není žádná procházka růžovým parkem. "Představte si, že za letu, kdy letíte za tankerem, tak musíte trefit koš, který má průměr 65 centimetrů, to znamená poloměr 35. Když se spojíte s tím tankerem, tak ten koš máte v úrovni někde kabiny, je vzdálený asi 37 centimetrů od hrany kabiny," řekl Tomaňa. V závěrečné fázi pilot musí se stíhačkou provádět směrové korekce v rozsahu pouze 10 až 15 centimetrů.

"Jinak naše ambice jsou vycvičit všechny piloty u 211. letky obzvláště se zaměřením na absolvování mise 2014 na Islandu, kde předpokládáme, že přílet a odlet na Island by byl plánovaný spolu s tankerem," dodal Tomaňa.

Kromě účasti Gripenů na statických i dynamických ukázkách byl na stánku společnosti Saab navíc vystaven také model Gripenu, řídicí a kontrolní systém 9AIR Compact C2 či SAVIT (zkratka pro virtuální simulátor ručních zbraní). Saab na svém stánku představil rovněž ostatní produkty ze svého bezpečnostního portfolia včetně Giraffe AMB, ARTHUR CLS, systémů pro zahraniční mise, výcvikových a zbraňových systémů.

Nahlásit chybu v článku


Související články

JAS-39 Gripen a jeho konkurence: Resumé

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...

Švédské Gripeny hlídají naše nebe. Na zemi je střeží technika českého původu

Hlavním úkolem českých stíhačů je zabezpečit ochranu a suverenitu vzdušného prostoru České ...

První ostrý odpal střely Meteor ze stíhačky JAS-39 Gripen

Evropská střela Meteor je nejmodernější současnou leteckou střelou vzduch-vzduch dalekého dosahu. ...

Česká republika si ponechá stíhačky JAS-39 Gripen

Nad Českou republikou pravděpodobně i nadále uvidíme létat švédské stíhačky JAS-39 Gripen v barvách ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

    Načítám diskuzi...