F-35 jako slabá náplast na Raptora?
- 30. 10. 2012
- 17 komentářů
- Michal Polák
Produkce nadzvukového stíhače F-22A Raptor skončila, když bylo vyrobeno necelých dvě stě letounů. Je tedy nad míru jasné, že i přes vysokou technologickou nadvládu nemůže F-22 plnohodnotně nahradit podstatně vyšší počet strojů F-15 a F-16 v americkém letectvu. Vyšší prioritu proto dostala výroba jednomotorového stíhacího letounu taktéž 5. generace - Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Porovnání obou typů
F-22A Raptor byl vyvinut především jako stíhací letoun určený pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády. A to i přesto, že v minulosti jednu dobu nesl označení F/A-22, což nasvědčovalo podobně jako u námořního Hornetu víceúčelové použití. A nakonec i některé varianty Raptoru mohou nést typově omezenou protizemní výzbroj, ale nejedná se o jejich hlavní účel.
Oproti tomu Lockheed Martin F-35 Lightning II byl vyvinut jako víceúčelový stíhací letoun určený pro útoky na pozemní cíle, průzkum a protivzdušné mise s využitím vlastnosti stealth. Oproti výše uvedenému typu by měl být vyvážen do celé řady dalších zemí a typově nahrazuje F-16, takže byla zvolena koncepce jednomotorového letounu, který je levnější na výrobu i provoz.
Určení odpovídá také nosnost protizemní munice. F-35 dokáže nést ve vnitřním prostoru, stejně jako podstatně výkonnější F-22 Raptor, například 8 malých bomb SDB (Small Diameter Bomb). F-22 však pojme o dvě střely vzduch-vzduch AIM-120 více, v případě působení proti pozemním cílům (Air-to-ground) pojme krom dvojice AIM-120 a dvojice protizemní munice také dvojici střel AIM-9X krátkého dosahu.
Jednomotorový versus dvoumotorový
Naskýtá se také otázka, jak moc může F-35 obstát ve vzdušném souboji proti podstatně výkonnějším dvoumotorovým stíhacím letounům jako například Su-35 a zvláště pak vyvíjenému Suchoj T-50. Oba uvedení stíhači mají pohonné jednotky v součtu s vyšším tahem a taktéž jsou vybaveny výkonným radarem a vyzbrojeny střelami vzduch-vzduch dlouhého dosahu.
Zapomínat nesmíme ani na rostoucí vojenskou velmoc Čínu, která plánuje v následujícím období do výzbroje zařadit možná rovnou dva stíhací letouny 5. generace a oba dvoumotorové! Taktéž evropské stíhací letouny jako Eurofighter Typhoon nebo francouzský Dassault Rafale jsou důkazem, že výkon je potřeba i přes sebedokonalejší elekroniku, avioniku a zbraňové systémy.
Ukazuje se totiž, že výkon má velký vliv nejen na maximální rychlost, dostup nebo stoupavost, ale také nosnost výzbroje a skutečné letové výkony v bojových podmínkách. Slabší jednomotorové stíhací letouny dosahují i při nižší hmotnosti nesené výzbroje horších letových parametrů.
Foto: F-22A Raptor / Wikipedia, U. S. Air Force
Role F-15 a F-16 v americkém letectvu
Spojené státy americké tak chtějí mít ve svých ozbrojených sil velký počet víceúčelových jednomotorových letounů 5. generace, ale podstatně již menší počet výkonnějších dvoumotorových stíhačů určených pro vybojování vzdušné nadvlády. Z oněch 187 Raptorů by v případném konfliktu bylo nutno odečíst letouny modernizované, generálkované, udržované a ponechané v záloze.
Celou situaci bychom proto mohli nejlépe vysvětlit tak, že jich je dostatečně pro nasazení do jednoho konfliktu, ale zase jich je tak málo, že každá případná ztráta bude hodně bolet. Proto si Američané hodlají ponechat větší počet dostatečně výkonných F-15. Jejich problémem je, že i přes modernizace a nejmodernější výzbroj budou letounům 5. generace postupem času hůře konkurovat a ztratí technologickou výhodu.
Foto: F-15C Eagle / Wikipedia, U. S. Air Force
Naopak ponechání F-16 ve výzbroji o něco déle se zdá být logické. Přesto právě tento typ bude nahrazován F-35. Její hlavní výhodou je vlastnost stealth, která ovšem není třeba ve všech konfliktech a většinou po pár hodinách a dnech ztrácí smysl - zejména v konfliktech se slabším protivníkem.
Naopak v boji s vyspělejším protivníkem se může stát výhodou, která zvrátí průběh konfliktu na svou stranu. Do takového konfliktu se však hodí větší množství Raptorů, jelikož je vysoká pravděpodobnost střetu s výkonným stíhacím letounem 4+ generace nebo v budoucnu dokonce 5. generace.
Související články
Konec výroby F-22 Raptor a jejich místo v americkém letectvu
Tento květen má americké letectvo převzít poslední vyrobený stíhací letoun F-22 Raptor, jehož výroba ...
- 10.05.2012
- 0 komentářů
- Michal Polák
Řízené střely AIM-9X pro F-22 Raptor
Na konci července se ze stíhacího F-22A Raptor uskutečnil první odpal řízené střely vzduch-vzduch ...
- 12.09.2012
- 2 komentářů
- Michal Polák
Nové obří displeje pro F/A-18 Super Hornet
Dobám analogových přístrojů v kokpitech stíhacích letadel již nadobro odzvonilo. Vypadá to však, že ...
- 21.09.2012
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Čína ukázala další stealth stíhač 5. generace
Zhruba v polovině září se na internetu objevily fotografie dalšího čínského stíhacího letounu 5. ...
- 29.10.2012
- 17 komentářů
- Michal Polák
F35 není náplastí ZA F22... Zapomínáte na jednu věc, informační převaha...samotný letoun je jen nástroj, bez infa o situaci, cílech atd nemá šance. je to jen prvek v systému, ...Zobrazit celý příspěvek
F35 není náplastí ZA F22...
Zapomínáte na jednu věc, informační převaha...samotný letoun je jen nástroj, bez infa o situaci, cílech atd nemá šance. je to jen prvek v systému, který nemá ve světe konkurenci...Skrýt celý příspěvekbarak: Já tedy v opravdovém konfliktu, v kterém se střetávají technologicky srovnatelní protivníci, v drony nevěřím. Přítomnost pilota v místě dění bude vždy nenahraditelná.
barak: Já tedy v opravdovém konfliktu, v kterém se střetávají technologicky srovnatelní protivníci, v drony nevěřím. Přítomnost pilota v místě dění bude vždy nenahraditelná.
Left - to jsem napsal já. Za pět let může být na světě nová generace dronů, která pilotované útočné letouny z větší části nahradí. Pak se také vyroběný počet může zastavit na ...Zobrazit celý příspěvek
Left - to jsem napsal já. Za pět let může být na světě nová generace dronů, která pilotované útočné letouny z větší části nahradí. Pak se také vyroběný počet může zastavit na 300ks. Toliko ke koncepci.Skrýt celý příspěvek
Left:"také se může stát, že za pět let - doba, kdy by se měl masivněji rozšířit - bude koncepčně zastaralý a dost drahý "
Já jsem ale nic takového nenapsal. :-)Left:"také se může stát, že za pět let - doba, kdy by se měl masivněji rozšířit - bude koncepčně zastaralý a dost drahý "
Já jsem ale nic takového nenapsal. :-)To Dip: "také se může stát, že za pět let - doba, kdy by se měl masivněji rozšířit - bude koncepčně zastaralý a dost drahý " To si opravdu nemyslím. Tyto stroje se staví na ...Zobrazit celý příspěvek
To Dip: "také se může stát, že za pět let - doba, kdy by se měl masivněji rozšířit - bude koncepčně zastaralý a dost drahý "
To si opravdu nemyslím. Tyto stroje se staví na dlouhá desetiletí dopředu. Konkrétně s F-35 se počítá i daleko za rok 2050.
Mám takový pocit, že jsme tu všichni nějací chytří. 1. Na finální F-35 si ještě pár let budeme muset počkat, takže vynášet ortel (smrti) je předčasné. 2. Nikdo z nás, pravděpodobně, v F-35 neseděl a ani nemluvil s někým, kdo ano, tudíž říkat, že F-35 bude létat takto a nebo takto asi není úplně korektní.
Také je podstatné brát v úvahu, jak už to tady někdo v komentáři psal, že projekt Joint Strike Fighter měl za účel nahradit velice široké a různorodé spektrum letounů. Mezi nimi Thunderbolt II, Harrier, F-16, F-18. To znamená, že nemůže plnit každou funkci na 120%.Skrýt celý příspěvekJFK: Myšleno že zaostává za letouny 4+ generace hlavně se svým určením (stíhací víceúčelovosti). Navíc si myslím, že jeho největší (s nadsázkou lze říct, že zatím snad jediná) ...Zobrazit celý příspěvek
JFK: Myšleno že zaostává za letouny 4+ generace hlavně se svým určením (stíhací víceúčelovosti).
Navíc si myslím, že jeho největší (s nadsázkou lze říct, že zatím snad jediná) výhoda -stealth- zároveň letoun limituje. Budoucí modernizace budou muset neustále brát v potaz jeho schopnost stealth, což nepochybně bude navyšovat cenu modernizací a následnou, již tak nákladnou a komplikovanou, udržbu s provozem spojenou.Skrýt celý příspěvekP.S.: ještě k těm číslům - počítalo se, že se vyrobí 2 443 kusů F-35 (všechny varianty) jen pro USA a dalších 730 pro zahraniční partnery (podle dat z roku 2010). Ale u F-22 se z ...Zobrazit celý příspěvek
P.S.: ještě k těm číslům - počítalo se, že se vyrobí 2 443 kusů F-35 (všechny varianty) jen pro USA a dalších 730 pro zahraniční partnery (podle dat z roku 2010). Ale u F-22 se z počátku taky počítalo s 1000 kusy pro USA a všichni víme, že stav se zastavil na takřka 200 kusech.Skrýt celý příspěvek
F-35 zas tak moc vynikat nemůže. Další vychytávky by navýšili cenu. Dle mě sice zaostává, ale nabízí se zde velká možnost perspektivních modernizací a implementací moderní výzbroje ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 zas tak moc vynikat nemůže. Další vychytávky by navýšili cenu. Dle mě sice zaostává, ale nabízí se zde velká možnost perspektivních modernizací a implementací moderní výzbroje (např. JASSM). Jinak mi článek příjde asi tak hodnotnej, jako porovnávat F-16 a F-15... Všechno má svůj účel.Skrýt celý příspěvek
Velice zajímavý komentáře, celej článek tak posouvaj mnohem dál. Ono neni ani tak zajímavý a důležitý srovnání F-35 s F-22, ale spíš F-35 s jinými víceúčelovými stíhacími letouny. ...Zobrazit celý příspěvek
Velice zajímavý komentáře, celej článek tak posouvaj mnohem dál.
Ono neni ani tak zajímavý a důležitý srovnání F-35 s F-22, ale spíš F-35 s jinými víceúčelovými stíhacími letouny. A pravda je, že i když je F-35 letoun 5. generace, tak schopnostmi za letouny 4+ generace spíše zaostává, než vyniká.Skrýt celý příspěvekOno samotné srovnání obou strojů je poněkud komplikovanější než se může na první pohled zdát (sice se jedná o dva stroje 5. generace, ale ne rovnocenné v určení). Je totiž dobré ...Zobrazit celý příspěvek
Ono samotné srovnání obou strojů je poněkud komplikovanější než se může na první pohled zdát (sice se jedná o dva stroje 5. generace, ale ne rovnocenné v určení). Je totiž dobré mít na paměti to, s jakým účelem byl projekt JSF realizován. Má se jednat totiž o náhradu širšího spektra strojů využívaných USAF a námořnictvem (F-16, F/A-18, A-10, AV-8B). Z toho (víceúčelovosti) plynou i jeho omezení. F-22 byl totiž již od počátku vyvíjen jako stroj fakticky nahrazující F-15 a specializován na vybojování vzdušné nadvlády (F-35 například nedisponuje Supercruise).
Citlivost programu je značná, jelikož většina států, které mají odebrat stroje, rovněž projekt spolufinancuje. Podle informací došlo k překročení předpokládané ceny projektu (cca $ 396 mld.) o dalších $ 17 mld. Je pak zajímavé jak spolupodílející se státy (i ve světle finančních škrtů ve vlastních obranných rozpočtech) posouvají termíny a nebo varují, že si stroje neodeberou, pokud cena nadále poroste. Např. Kanada, která v minulosti projekt vždy bránila. Dříve varovalo i Japonsko. Velká Británie přijme definitivní rozhodnutí až v roce 2015 a Austrálie podle všeho v roce 2014.
Myslím, že tu nikdo tu nezmiňuje poměrně významného budoucího odběratele a to Turecko, které chce nahradit nejen F-16, ale neodvratně stárnoucí F-4 Phantom. Turecko oznámilo zájem o cca 100-120 strojů (a z dlouhodobého hlediska jako náhrada za všechny F-16 - 240 strojů).Skrýt celý příspěvekF-35 umožní plnit F-16 mise v prostředí PVO běžnym způsobem (střední výška), kde by se F-16 musela držet při zemi, což je pochopitelně omezení pro použití senzorů i zbraní. F-35 ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 umožní plnit F-16 mise v prostředí PVO běžnym způsobem (střední výška), kde by se F-16 musela držet při zemi, což je pochopitelně omezení pro použití senzorů i zbraní. F-35 navíc v mnohém usnadňuje logistiku pro jejich nasazení do oblastí zájmu a to mj. i díky jednomotorový koncepci.
Boj BVR to moc neovlivní, v boji na blízko (podle mého osobního nekvalifikovaného názoru) technologie zbraní vítězí nad uměním boje a záleží mnohem spíš na co nejlepší integraci senzorů, HMD a ŘS (pokud můžu vypálit ŘS s dobrou pravděpodobností zásahu a stačí mi k tomu otočit jen hlavu namísto celýho letadla, najednou ten dogfight vypadá jinak).
Pokud dojde na kanony, aerodynamika je klíč: Gripen dokáže přemanévrovat i stroje papírově lepší (stoupavost, poměr tahu k hmotnosti etc.) jako F-16 a F-15 prostě proto, že při vyšších úhlech náběhu neklade tolik odporu a tak při obratech neztrácí tolik rychlosti.
V zadání F-35 nebyl požadavek na vyšší manevrovatelnost, než jakou má F-16, zajímalo by mne ale, jak to bude doopravdy a jak pro jednotlivé verze (a jak by na tom byl F-32...).
Rozumně srovnat možnosti a způsoby použití obou strojů by bylo mnohem spíš na knihu, než na článek a ve svoji roli jsou F-22 i F-35 až absurdně silný (pokud si za měřítko vezmu cokoliv z předcházející generace o který se říkalo "technicky dokonalá").
Takže: F-35 jako slabá náplast na Raptora?
Rozhodně ne, Raptor je přinejlepším nerozumná volba pro mise určený F-35 a F-35 fyzicky není schopen plnit úkoly F-22.Skrýt celý příspěvekTak on Boeing trochu ztrácí krok mi přijde. Dva velký projekty v podstatě získal Lockhed, tak mu nezbejvá než modernizovat starý kusy F-15 a F-18. Bez podpory vlády prostě nic ...Zobrazit celý příspěvek
Tak on Boeing trochu ztrácí krok mi přijde. Dva velký projekty v podstatě získal Lockhed, tak mu nezbejvá než modernizovat starý kusy F-15 a F-18. Bez podpory vlády prostě nic nového vyvíjet nezvládne.Skrýt celý příspěvek
barak: Mě spíš šlo o to, že v Evropě vlastně těžké letouny typu F-15 ve výzbroji žádné země snad ani nejsou. Nevím jestli je to nějakou psanou či nepsanou dohodou. Tak mě vlastně ...Zobrazit celý příspěvek
barak: Mě spíš šlo o to, že v Evropě vlastně těžké letouny typu F-15 ve výzbroji žádné země snad ani nejsou. Nevím jestli je to nějakou psanou či nepsanou dohodou. Tak mě vlastně napadlo, že v rámci Evropy by to byl stroj, co by mohl dost zamíchat poměry. To je možná tím, že jsem člověk co očekává dost velkou katastrofu integračního projektu EU. Snad se to rozpadne pokojně...
F-15SE jistě bude dobrou alternativou pro státy jenž se nepotřebují srovnávat s velmocemi, ale chtějí být sílní ve svém regionu. Otázkou je, jak to bude s ruskou T-50, ale kdyby to měl bejt letoun na technologické úrovni Raptora, tak si nemyslím, že by jej chtěli Rusové jen tak prodávat.Skrýt celý příspěvekDip: Něco kolem 100 milionů dolarů za kus. Ale to je teorie, zatím nebyl postavenej ani jeden. Boeing tvrdí, že na něm pracuje a typ prochází zkouškama v aerodynamickém tunelu, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Dip: Něco kolem 100 milionů dolarů za kus. Ale to je teorie, zatím nebyl postavenej ani jeden. Boeing tvrdí, že na něm pracuje a typ prochází zkouškama v aerodynamickém tunelu, ale kdoví, jak to je.Skrýt celý příspěvek
Dip - ono to je složitější a ten článek není úplně komplexní. Pomíjí především finanční a ekonomickou stránku věci, technické problémy a masivní prodražování vývoje. F-15SE o ...Zobrazit celý příspěvek
Dip - ono to je složitější a ten článek není úplně komplexní. Pomíjí především finanční a ekonomickou stránku věci, technické problémy a masivní prodražování vývoje.
F-15SE o kterém mluvíte, byl nabízen americké vládě v okamžiku, kdy bylo jasné, že F-22 bude do dvouset kusů a F-35 se potácí v technických potížích. Zároveň o tento letoun projevili zájem Saudové a Emiráty. Byl by to jistě dobrý krok - F-15SE je jako 4++ někde na úrovni Su-30xx. Na několik let by vyřešil fakt, že silnější státy v Asii počaly s touto akvizicí (Suchoj) mírný technologický náskok.
Stále se doufá v rozšíření F-35 - ale na rozdíl od F-22 jde o mezinárodně financovaný projekt pronásledovaný smůlou. Má minimálně desetileté zpoždění a jeho cena je už teď silně vyšroubovaná.
Problém je taky v tom, že kromě stealth nemá moc co nabídkout ani západní Evropě - Rafaly a Typhoony vlastně umějí více a jsou k dispozici. Takže zájem v zahraničí spíše ochlazuje - nadále je deklarován Japonskem (které však má vlastní studie stealth typu) a Británií (kvůli námořnictvu). Samozřejmě Izrael, který doufá v dodávky v rámci pomoci - či-li žádný kšeft. Je totiž v prekérní situaci, pokud chce udržet nadvládu - zatím se sice na Středním a Blízkém východě letouny 4++ u protivníků nevyskytují, ale...to nemusí být navždy.
Také je třeba vzít v úvahu F-18, nejen F-16 a F-15. Jeden ze zájemců o F-35, Austrálie, jeví spíše zájem o ně - potenciální protivníci v regionu - Indie, Čína, Malajsie apod. - již mají Su-30 a nemohou si dovolit čekat na typ, který má různé neduhy včetně té hlavní - ceny.
Ostatní zájemci na to prostě nemají finance, i když uvádějí, že zájem mají - Itálie, Belgie apod.
Co se týká stealth - již z principu není a nemůže být na úrovni např. B-2, útočné a stíhací letouny vykonávají mnohem více aktivních úloh.
Takže je to jistě výhoda, ale ne tak veliká, jak se předkládá. Je potřeba vzít v úvahu fakt, že systémy průzkumu a PVO se nadále vyvíjejí a to asymetricky.
Nikdo nikdy nezaručí, že v této oblasti nepřijde za pět let některý stát se systémem, který tuto - v podstatě statickou a neměnnou výhodu - deklasuje. A nedejbože, pokud se tato technologie bude dát instalovat na stroje 4.generace. I to se může stát.
Takže zpět k F-35 - také se může stát, že za pět let - doba, kdy by se měl masivněji rozšířit - bude koncepčně zastaralý a dost drahý :). Kdyby přišel do výzbroje v původním termínu - tak ano. Výhody by tu byly. Ale není tomu tak.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...