Katastrofa stíhačky F-22A Raptor amerického letectva
- 21. 11. 2012
- 2 komentářů
- Michal Polák
15. listopadu došlo na Floridě ke zřícení nadzvukového stíhacího letounu F-22A Raptor. Nikdo nebyl zraněn, pilot se zachránil katapultáží. Příčina ani průběh celého incidentu nejsou známy. Pro americké letectvo se jedná o těžkou ztrátu jeho nejmodernějšího stíhače, neboť Raptor se již nevyrábí, takže ztrátu není jak nahradit.
K incidentu došlo ve čtvrtek 15. listopadu v 15:30 místního času. Za dosud nevyjasněných příčin došlo ke katapultáži pilota a k následnému zřícení letounu F-22A Raptor amerického letectva. Stroj se zřítil na dálnici nedaleko vlastní letecké základny Tyndall na Floridě, na kterou se právě vracel. Naštěstí nedošlo ke zranění žádného civilisty a pilot byl po katapultáži ošetřen zdravotnickou skupinou na základně.
Dálnice byla krátce po nehodě uzavřena a došlo k odklizení havarovaného letounu. Okamžitě se rozběhlo vyšetřování, jehož úkolem je ukázat na příčinu zřícení nejmodernějšího amerického stíhacího letounu v hodnotě 190 milionů dolarů, v přepočtu téměř 4 miliardy českých korun.
Pro americké letectvo se přitom jedná o poměrně těžkou ztrátu, nejen pro vysokou finanční a vojenskou hodnotu stroje ale také pro fakt, že ztracený stroj není jak nahradit. Před havárií měli Američané k dispozici „pouze“ 187 těchto letounů, nyní je počet o jeden kus nižší.
Video: Reportáž americké zpravodajské stanice NewsChannel 7 o katastrofě F-22 / YouTube
Stíhací letoun F-22A Raptor doprovází již delší dobu problémy s problematickým přísunem kyslíku k pilotovi, což způsobuje zhoršení reakcí pilota a v extrémním případě až ztrátu jeho vědomí. V roce 2010 dokonce došlo k smrtelné nehodě, kdy pilot kvůli nedostatku kyslíku ztratil vědomí a se svým strojem se zřítil k zemi. Po tomto incidentu nesměl tento supermoderní stíhací letoun 5. generace po několik měsíců do vzduchu.
Od té doby se navíc problémy nepodařilo i přes vysoké úsilí odstranit a proto je pilotům doporučováno létat jen do výšky zhruba 7,6 kilometrů. Ve větších výškách pilotům hrozí nebezpečí, že díky nedostatku kyslíku omdlí a ztratí nad strojem kontrolu.
O tom, že by však zřícení letounu a katapultáži pilota předcházela ztráta kyslíku, prozatím není nic známo. Ke zřícení navíc došlo údajně jen necelý půl kilometr od přistávací dráhy a to v malé výšce, kde je pilot schopen fungovat i bez kyslíkového systému. Jako pravděpodobné se proto spíše jeví selhání některého z dalších důležitých palubních elektronických nebo mechanických systémů.
Nyní je však zcela předčasné nad příčinou, vzhledem k nedostatku informací, diskutovat. Budeme si proto muset počkat na závěry vyšetřovací komise.
Související články
VIDEO: F-22 opět v akci!
Před čtyřmi měsíci byla na dobu neurčitou uzemněna celá flotila stíhaček F-22A Raptor. Impulzem k ...
- 14.10.2011
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Americká armáda hledá nástupce stíhaček F-22 Raptor
"Výše a rychleji" je staré letecké pořekadlo, které trefně popisuje lidskou touhu překonávat hranice ...
- 09.01.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Konec výroby F-22 Raptor a jejich místo v americkém letectvu
Tento květen má americké letectvo převzít poslední vyrobený stíhací letoun F-22 Raptor, jehož výroba ...
- 10.05.2012
- 0 komentářů
- Michal Polák
Řízené střely AIM-9X pro F-22 Raptor
Na konci července se ze stíhacího F-22A Raptor uskutečnil první odpal řízené střely vzduch-vzduch ...
- 12.09.2012
- 2 komentářů
- Michal Polák
Načítám diskuzi...