Katastrofa stíhačky F-22A Raptor amerického letectva

F-22 Raptor
Foto: F-22A Raptor ze základny

15. listopadu došlo na Floridě ke zřícení nadzvukového stíhacího letounu F-22A Raptor. Nikdo nebyl zraněn, pilot se zachránil katapultáží. Příčina ani průběh celého incidentu nejsou známy. Pro americké letectvo se jedná o těžkou ztrátu jeho nejmodernějšího stíhače, neboť Raptor se již nevyrábí, takže ztrátu není jak nahradit.



K incidentu došlo ve čtvrtek 15. listopadu v 15:30 místního času. Za dosud nevyjasněných příčin došlo ke katapultáži pilota a k následnému zřícení letounu F-22A Raptor amerického letectva. Stroj se zřítil na dálnici nedaleko vlastní letecké základny Tyndall na Floridě, na kterou se právě vracel. Naštěstí nedošlo ke zranění žádného civilisty a pilot byl po katapultáži ošetřen zdravotnickou skupinou na základně.

Dálnice byla krátce po nehodě uzavřena a došlo k odklizení havarovaného letounu. Okamžitě se rozběhlo vyšetřování, jehož úkolem je ukázat na příčinu zřícení nejmodernějšího amerického stíhacího letounu v hodnotě 190 milionů dolarů, v přepočtu téměř 4 miliardy českých korun.

Pro americké letectvo se přitom jedná o poměrně těžkou ztrátu, nejen pro vysokou finanční a vojenskou hodnotu stroje ale také pro fakt, že ztracený stroj není jak nahradit. Před havárií měli Američané k dispozici „pouze“ 187 těchto letounů, nyní je počet o jeden kus nižší.

Video: Reportáž americké zpravodajské stanice NewsChannel 7 o katastrofě F-22 / YouTube



Stíhací letoun F-22A Raptor doprovází již delší dobu problémy s problematickým přísunem kyslíku k pilotovi, což způsobuje zhoršení reakcí pilota a v extrémním případě až ztrátu jeho vědomí. V roce 2010 dokonce došlo k smrtelné nehodě, kdy pilot kvůli nedostatku kyslíku ztratil vědomí a se svým strojem se zřítil k zemi. Po tomto incidentu nesměl tento supermoderní stíhací letoun 5. generace po několik měsíců do vzduchu.

Od té doby se navíc problémy nepodařilo i přes vysoké úsilí odstranit a proto je pilotům doporučováno létat jen do výšky zhruba 7,6 kilometrů. Ve větších výškách pilotům hrozí nebezpečí, že díky nedostatku kyslíku omdlí a ztratí nad strojem kontrolu.

O tom, že by však zřícení letounu a katapultáži pilota předcházela ztráta kyslíku, prozatím není nic známo. Ke zřícení navíc došlo údajně jen necelý půl kilometr od přistávací dráhy a to v malé výšce, kde je pilot schopen fungovat i bez kyslíkového systému. Jako pravděpodobné se proto spíše jeví selhání některého z dalších důležitých palubních elektronických nebo mechanických systémů.

Nyní je však zcela předčasné nad příčinou, vzhledem k nedostatku informací, diskutovat. Budeme si proto muset počkat na závěry vyšetřovací komise.

Nahlásit chybu v článku


Související články

VIDEO: F-22 opět v akci!

Před čtyřmi měsíci byla na dobu neurčitou uzemněna celá flotila stíhaček F-22A Raptor. Impulzem k ...

Americká armáda hledá nástupce stíhaček F-22 Raptor

"Výše a rychleji" je staré letecké pořekadlo, které trefně popisuje lidskou touhu překonávat hranice ...

Konec výroby F-22 Raptor a jejich místo v americkém letectvu

Tento květen má americké letectvo převzít poslední vyrobený stíhací letoun F-22 Raptor, jehož výroba ...

Řízené střely AIM-9X pro F-22 Raptor

Na konci července se ze stíhacího F-22A Raptor uskutečnil první odpal řízené střely vzduch-vzduch ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Dip
    23:41 21.11.2012

    America don't worry, Israel is behind you!! :D

    America don't worry, Israel is behind you!! :D

  • Nicolaj
    15:52 21.11.2012

    Je to smutné, ale stává se. Ty stroje jsou tak složité že je asi velmi těžké tomu předejít.

    Je to smutné, ale stává se. Ty stroje jsou tak složité že je asi velmi těžké tomu předejít.

Načítám diskuzi...