Vyznáte se v "Suchojích" Su-27 a jejích následovnících? – část 1.
- 27. 5. 2012
- 9 komentářů
- Michal Polák
V prosinci 1984 byl do sovětského letectva zařazen stíhací letoun Su-27, jenž dostal v kódu NATO přezdívku Flanker. Na rozdíl od menšího MiGu-29 se po rozpadu Sovětského svazu nevyvážel a zůstával tak nejen nejlepším letounem pro vybojování vzdušné nadvlády a doprovody bombardérů, ale pro celý svět také velkou neznámou.
První prototypy
První prototyp T-10-1 stíhacího Su-27 vzlétl už v květnu roku 1977. Jeho konstrukce však nebyla příliš kvalitní. O pohon se navíc staraly postarší motory AL-21F-3 montované do stíhacích bombardérů, respektive útočných letounů Su-17M nebo Su-24.
Vznikl proto značně přepracovaný prototyp T-10S-1 a řada dalších prototypů, které měly upravenou aerodynamiku, šípovitá křídla a vestavěné nové motory. Právě na jejich základě začaly být vyráběny vůbec první letouny označované jako Flanker-A které sloužily k ověření základních schopností.
Ochrana vzdušného prostoru: Su-27S
Vůbec prvním provedením, které bylo zařazeno do služby, byl Suchoj Su-27S označen v kódu NATO jako Flanker-B. Ten sloužil výhradně jako stíhač k ochraně vzdušného prostoru, kdy na této pozici postupně nahrazoval stárnoucí Su-15/19/21.
Experimentální Su-27 s označením P-42, který dosáhl mnoha rekordů / Sergey Ryabtsev, Wikipedia
Právě oproti tomuto letounu byl Su-27 velkou posilou do sovětského letectva. „Patnáctka“ byla sice výkonným stíhačem, ale ve výzbroji byla již od roku 1963 a tomu odpovídala i její úroveň. Su-27 disponoval modernějším elektronickým vybavením, byl výkonnější, obratnější a nakonec mohl nést i větší množství podvěsné výzbroje.
Na základě prvního Su-27S byl vyvíjen také Su-27M, jenž byl určen také pro útoky na pozemní cíle a přinášel několik blíže nespecifikovaných vylepšení. Podle dostupných informací se do výzbroje nikdy nedostal, ale jeho vývoj vyústil do experimentálního letounu Su-37 a nakonec do dnes vyráběného víceúčelového bojového letounu Su-35 (Flanker-E).
Plnokrevný narušitel: Su-27P/Su-30
Vedle tohoto provedení byl postaven Su-27P (někdy označován tak trochu nesprávně jako Su-30, ten totiž vznikl až o trochu později jako dvou-místný letoun známý taktéž pod označením Su-27PU). Poprvé byl zalétán v prosinci roku 1989 a do služby vstoupil až v roce 1992. Navíc byl vybaven novým radarem, který byl schopný sledovat až deset cílů najednou. Oproti předchozím verzím ovšem nebyl vybaven systémy k provádění útoků na pozemní cíle.
Foto: Su-27P postavený jako čistokrevný stíhač / USAF, Wikipedia
Su-27P byl prostě špičkový stíhač vyvinutý speciálně jako narušitel s možností použití jako doprovodného letounu. Zajímavostí také je, že na základě této varianty pokračovali Rusové ve vývoji nadále a Su-27P se tak stal předlohou pro dnes vyráběné letouny společnosti Suchoj.
K výcviku a exportu: Su-UB(K), Su-27SK
Vedle bojových úkolů bylo zapotřebí zajistit také letouny pro výcvik pilotů. K tomuto účelu vzniklo provedení Su-27UB označované v kódu NATO jako Flanker-C. Hlavní konstrukční změnou bylo umístění místa pro instruktora a zvětšení přední části.
V té době vznikly také první exportní verze, i když piloti zemí východního bloku si na Su-27 moli nechat zajít chuť – jim byl dodáván méně výkonný MiG-29. Exportní varianty byly označené jako Su-27SK, respektive v případě dvoumístného letounu Su-27UBK a technicky vycházely z vůbec prvního ve službě zařazeného Suchoje označovaného jako Su-27S.
Palubní letoun: Su-27K alias Su-33
V roce 1985 byl spuštěn na vodu těžký letadlový křižník Admirál Kuzněcov a Sověti nutně potřebovali palubní víceúčelový stíhací letoun. Z dvojice MiG-29K a Su-27K byl nakonec, jak již dnes víme, vybrán ten druhý, i když nakonec se svého nasazení dočká i MiG.
Foto: Su-27K alias Su-33 na palubě letadlové lodi / US Navy, Wikipedia
Palubní verze Su-27K je známá spíše pod označením Su-33 nebo v kódu NATO jako Flanker-D. Ostatně konstrukčních změn nebylo málo. Pro působení z letadlové lodi bylo zapotřebí přidat přistávací hák a zpevnit podvozek. Křídla je možno složit a zkrácena byla také délka letounu.
Muselo být vyřešena také ochrana před doslova spartánskými podmínkami na letadlové lodi a přidána byla také další výzbroj. Zřejmě nejviditelnější změnou jsou však kachní křidélka pro lepší stabilitu letounu v nižších rychlostech, která na původních Su-27 nejsou (připomeňme si, že z Admirála Kuzněcova se startuje za pomocí můstku).
Letounům Su-27 v po-sovětské éře se budeme věnovat v druhém díle článku…
Související články
VIDEO: Ruský těžký stíhač Su-35S
Před pár dny podnikl svůj první testovací let třetí sériový letoun Su-35S určený pro ruské armádní ...
- 21.01.2012
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
„Nový“ ruský palubní stíhač MiG-29K
Ruské námořnictvo iniciovalo vznik palubní verze stíhacího letounu MiG-29 už na konci sedmdesátých ...
- 24.01.2012
- 1 komentářů
- Michal Polák
Modernizovaný bitevník Su-25UBM prošel testy
Rusové v minulém měsíci oznámili úspěšné dokončení zkušebních letů modernizované verze bojového ...
- 21.02.2012
- 0 komentářů
- Michal Polák
Budoucnost těžkých stíhačů MIG-31
Těžký záchytný stíhač MIG-31 je bezesporu výplodem studené války, nicméně se mu daří přežívat do ...
- 05.03.2012
- 6 komentářů
- Michal Polák
Su-27S byl letoun pro vojenské letectvo neboli VVS SSSR. Letoun Su-27P byl letoun speciálně vyvinut pro PVOS SSSR (protivzdušná obrana státu) , a určitě nebyl narušitelem, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Su-27S byl letoun pro vojenské letectvo neboli VVS SSSR. Letoun Su-27P byl letoun speciálně vyvinut pro PVOS SSSR (protivzdušná obrana státu) , a určitě nebyl narušitelem, ale naopak měl narušitele zachycovat, popřípadě likvidovat. Su-27P byl čistokrevný stíhač, a svého času jemu rovný byl na západě pouze F-15, ostatní stroje se s Su-27 v rovném souboji nemohli vůbec měřit! Su-30 vznikl z varianty stroje Su-27UB neboli dvoumístného bojově-školícího stroje (U-učebnoj, B-bojovoj), a první Su-30 byli nasazeny u PVOS SSSR jako velitelské mašiny ke strojům Su-27P ("mini AWACS"). A Letouny Su-27SK (to kačko znamená - komereční) byla verze na export pro Čínu, a Su-27UBK je totéž pouze dvojmístná verze)Skrýt celý příspěvek
SU-27 i mig-29 byli vyvyjeni jako pozadavek na novy stroj pro vybudovani vzdusne prevahy nasledne byli prijaty oba typy a byli rozdeleny na lehky a tezky :)
SU-27 i mig-29 byli vyvyjeni jako pozadavek na novy stroj pro vybudovani vzdusne prevahy nasledne byli prijaty oba typy a byli rozdeleny na lehky a tezky :)
Su-27 byl vyvíjen jako perspektivní frontový stíhač. Měl nahradit zastarávající Su-15 a doplnit MiG-29. Velikostně, respektive výkonostně patřil mezi MiG-29 a MiG-25/31. Na straně ...Zobrazit celý příspěvek
Su-27 byl vyvíjen jako perspektivní frontový stíhač. Měl nahradit zastarávající Su-15 a doplnit MiG-29. Velikostně, respektive výkonostně patřil mezi MiG-29 a MiG-25/31. Na straně NATO se měl stát a nakonec také stal Su-27 protiváhou proti F-15. Hrozba většího množství Su-27 nakonec také vyústila ve vývoj nového moderního amerického stíhače F-22 Raptor, ale to je už jiná kapitola...Skrýt celý příspěvek
Nebyl Suchoj SU-27S náhradou spíše za Migy? V článku se píše, že byl náhradou za Suchoje 15/19/21... Su-19 myslím nebyl nikdy zařazen do výzbroje.
Nebyl Suchoj SU-27S náhradou spíše za Migy? V článku se píše, že byl náhradou za Suchoje 15/19/21... Su-19 myslím nebyl nikdy zařazen do výzbroje.
Joo, v těch sedmadvacítkách jsem měl vždycky celkem zmatek :) Nejradši mám Su 34, jestli se dá teda ještě počítat za verzi původního stroje.
Joo, v těch sedmadvacítkách jsem měl vždycky celkem zmatek :) Nejradši mám Su 34, jestli se dá teda ještě počítat za verzi původního stroje.
Načítám diskuzi...