TALOS: Robotizace vrtulníků začíná
- 11. 11. 2016
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Americká společnost Aurora Flight Sciences vyvinula a otestovala robotický navigační systém TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System) pro vrtulníky. TALOS dokáže vrtulníky bez osádky navádět v členitém terénu nad zemí a automaticky najít vhodné místo k přistání.
TALOS je součástí větší iniciativy AACUS (Autonomous Aerial Cargo Utility System) amerického námořnictva, resp. Úřadu pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research).
Cílem AACUS je vyvinout technologie a postupy, které promění klasický pilotovaný vrtulník v létající robotickou zásobovací platformu.
Hlavním úkolem takových prostředků, především vrtulníků, bude zajistit autonomní dopravu zásob a munice vojákům v přední linii.
V poslední fází programu AACUS se počítá s přestavbou vrtulníku UH-1 Huey. Letecké testy takto upraveného stroje jsou naplánovány na roky 2017 až 2018. V současné době probíhají testy systému TALOS na vrtulnících Bell 206 a AH-6 Litttle Bird.
AACUS je projekt amerického námořnictva (US Navy) a americké námořní pěchoty (US Marine corps). Mariňáci mají zájem především o robotizaci svých vrtulníků UH-1 Huey, které pak následně vytvoří "robotický zásobovací most" mezi výsadkovými plavidly a bojujícími mariňáky na pobřeží a vnitrozemí.
Vrtulníky upravené pomocí technologie TALOS budou navíc stále schopny létat s posádkou při klasických misích.
“Příchod vrtulníku Huey jako naší třetí testovací platformy je klíčové pro naše budoucí zákazníky (námořní pěchotu - pozn. red.). TALOS vylepšuje současné platformy; nekupujete tedy novou flotilu vrtulníků, ale kupujete set schopností pro současnou flotilu,” vysvětluje John Wissler, viceprezident firmy Aurora Flight Sciences.
“TALOS není letadlo, ani to není robotické letadlo - TALOS je přenositelný inteligentní systém určený pro pilotované i nepilotované vrtulníky. Předností systému TALOS lze popsat několika slovy - agnostická platforma, nastavitelná autonomie, schopnost chápat okolní prostředí a rozhodovací schopnosti, který žádný jiný systém na světě neposkytuje,” dodává Wissler.
TALOS zajistí bezpečné přistání robotických vrtulníků v členitém terénu.
Základem systému TALOS je laserový radar (LIDAR) a elektro-optický senzor na nose vrtulníku, který skenuje prostředí před a pod vrtulníkem. Software ze získaných informací “chápe”, co se děje kolem vrtulníku a dokáže ho tak navigovat v členitém přízemním terénu. Například nejrůznější věže i dráty vysokého napětí TALOS pozná na vzdálenost 1 km.
TALOS nemusí fungovat pouze v autonomním režimu, ale je schopen také pomáhat s navigací a orientací v prostoru pilotům. V budoucnu tak TALOS teoreticky nahradí druhého pilota vrtulníku u složitějších misí.
Rovněž americká armáda (U.S. Army) v rámci programu MURAL (Manned/Unmanned Resupply Aerial Lifter) plánuje vývoj robotických vrtulníků. MURAL si klade za cíl vyvinout a otestovat technologický demonstrátor volitelně pilotovaného vrtulníku UH-60 Black Hawk.
Programy AACUS a MURAL podle svých tvůrců navýší přepravní kapacity, využitelnost a bezpečnost dopravního vrtulníkového letectva. Jakým způsobem? Problém je, že současná vrtulníková přepravní kapacita není omezená (v americkém případě) počtem dostupných strojů, ale v daný čas počty dostupných posádek.
Pokud však jednoduché nebo monotonní mise (jako je přeprava nákladů z bodu “A” do bodu “B”) nahradí vrtulníky s bezpilotním režimem, posádka může odpočívat a připravovat se na složitější mise. Stejně tak nasazení robotických vrtulníků chrání životy pilotů jejichž náročný výcvik stoji miliony dolarů.
Díky nasazení robotických vrtulníků navíc není nutné držet v pohotovosti záchranný tým CSAR (Combat Search And Rescue) pro případnou záchranu sestřelených pilotů.
Zdroj: Defense-Update
Související články
Ruský bojový robot Udar na podvozku BMP-3
Ruské vývojové centrum VNII Signal minulý rok představilo technologický demonstrátor bezosádkového ...
- 29.07.2016
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské robotické vozidlo Tigr s 30mm kanónem
Na výstavě Armáda 2016 ruská firma VPK představila robotickou verzi známého obrněného vozidla Tigr ...
- 21.09.2016
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
SMET: Robotizace amerických výsadkových jednotek
Americká armáda (US Army) soustředí modernizační úsilí a finance do posílení expedičních schopností. ...
- 02.11.2016
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Bezpilotní letadla s lasery proti balistickým raketám
Americká agentura MDA (Missile Defense Agency) testuje možnosti využití bezpilotních letadel v rámci ...
- 09.11.2016
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Díky nasazení robotických vrtulníků navíc není nutné držet v pohotovosti záchranný tým CSAR (Combat Search And Rescue) pro případnou záchranu sestřelených pilotů. Tahle věta v ...Zobrazit celý příspěvek
Díky nasazení robotických vrtulníků navíc není nutné držet v pohotovosti záchranný tým CSAR (Combat Search And Rescue) pro případnou záchranu sestřelených pilotů.
Tahle věta v originále není, že?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...