Vrtulník K-MAX v Afghánistánu chrání životy
- 18. 3. 2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Nástražné výbušné systémy si v Afghánistánu vybraly již tisíce obětí. Každý konvoj, každý kamión dopravující vše od munice přes toaletní papír podstupuje riziko, že se stane oběti těchto zákeřných zbraní. Řešení však existuje – nedopravovat náklad po zemi.
Počty zmařených životů a zničené techniky díky IED byly v půběhů bojů v Afghánistánu natolik velké, že se Američané rozhodli přepravovat část nákladu vzduchem. Každý kamión, který nemuseli vypravit po silnici poseté IED náložemi šetřil čas, techniku, peníze a především lidské životy.
Problém byl, že klasické vojenské vrtulníky jsou pro podobnou práci příliš velké, neohrabané a vyžadují rozsáhlý pozemní personál nutný k zabezpečení jejího provozu. Nemluvě o pilotech, jenž jsou lákavým terčem pro nepřátelské bojovníky.
Americká armáda proto v rámci „urgentní operační potřeby“ poslala do Afghánistánu dva dopravní vrtulníky K-MAX od americké společnosti Kaman Aicraft. Armáda však vrtulníky drobně upravila – pilota nahradila počítačem.
V současné době se v Afghánistánu testují dva bezpilotní vrtulníky K-MAX. Stroje slouží ve prospěch americké námořní pěchoty již od 1. prosince 2011 a nyní měla končit jejich druhá osmiměsíční fáze testování. Jejich nasezeni je ale natolik úspěšné, že americká armáda se rozhodla vrtulníky ponechat vAfghánistánu po neomezeně dlouhou dobu.
Video: K-MAX v Afghánistánu / YouTube
Vrtulníky K-MAX od počátku nasazení provedly více než 1 000 dopravních operací, při kterých přepravily 1 360 tun nákladu. Navzdory úspěchu nasazení, Jamie Cosgrov, mluvčí velitelství amerického námořnictva pro letecké operace (US Navy dohlíží na provoz strojů K-MAX), řekla agentuře Reuters, že v současné době nejsou v plánu žádné akvizice na nákup těchto strojů. Nicméně současné dva stroje budou dále plnit mise v Afghánistánu.
Možná se zdá, že jde o nelogické rozhodnutí. Avšak mise v Afghánistánu se blíží pomalu ke konci, a příští konflikty se pravděpodobně povedou v jiné části světa – tedy alespoň podle nové americké vojenské doktríny. Uvidíme časem, zda bude pro K-MAX místo i mimo bojiště Iráku a Afghánistánu, kde IED byly hlavní hrozbou.
Zdroj: Defense Update, Wikipedia
Související články
Revoluce v zásobování vojáků na bojišti
Každý voják si balí do akce jen to, co nutně potřebuje. Každý dekagram navíc představuje zátěž, ...
- 12.01.2012
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Neexistují IED na bojišti. IED jsou bojiště!
"Nejedeme na bojiště, kde jsou IED. IED jsou bojiště!". Tato slova nedávno pronesl tříhvězdičkový ...
- 22.02.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Bezpilotní dopravní vrtulník K-MAX v Afghánistánu
Pamatujete si náš článek „Revoluce v zásobování vojáků na bojišti“, kde jsme představili bezpilotní ...
- 28.07.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Válka s IED pokračuje – senzory hlídají rozsah zranění vojáků
Problematice boje proti improvizovaným nástražným systémům IED se na naších stránkách věnujeme ...
- 30.07.2012
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Dle informací z odborného tisku jde oUA projekt fy Kaman a nikoli " armády" jak je uvedeno v článku. Dodávka je včetně řídícího systému...
Dle informací z odborného tisku jde oUA projekt fy Kaman a nikoli " armády" jak je uvedeno v článku. Dodávka je včetně řídícího systému...
ano, chrání životy agresorů, okupantů na životy bojovníků národněosvobozeneckého boje se seje Pane Fišere, pokud nesouhlasíte s misí v Afghánistánu, zkuste svůj nesouhlas ...Zobrazit celý příspěvek
ano, chrání životy agresorů, okupantů na životy bojovníků národněosvobozeneckého boje se seje
Pane Fišere, pokud nesouhlasíte s misí v Afghánistánu, zkuste svůj nesouhlas vyjádřit bez provokačního nálepkování. V opačném případě budeme takové útočné, provokační a bezopsažné příspěvky mazat.
REDAKCESkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...