Kontejner: Nepostradatelný pomocník armády

Foto: Nakládaní českého armádního kontejneru z nosiče kontejneru do nákladního letadla AN-124-100 společnosti Volga-Dňepr. / Ministerstvo obrany ČR
Nakládaní českého armádního kontejneru z nosiče kontejneru do nákladního letadla AN-124-100 společnosti Volga-Dňepr. / Ministerstvo obrany ČR

V článku o nových dopravních letounech Armády ČR jsme okrajově nakousli téma kontejnerizace - dopravy materiálu, vybavení i vojenských schopností v kontejnerech. Zahraniční mise nebo vůbec nasazení armády není v současné době bez kontejnerů vůbec představitelné.

Filozofie kontejnerizace dopravy

Armáda České republiky projevila zájem o dva střední transportní letouny Embraer KC-390. Jak uvedl ministr obrany Stropnicky, důvodem pořízení je mimo jiné skutečnost, že české armádě chybí schopnost letecké přepravy kontejnerů.

Kontejner je standardizovaná přepravní jednotka, která se používá v intermodální dopravě (kombinace několik oborů dopravy), především s využitím lodní, železniční a silniční dopravy. Jedná se o velkou, pevnou a uzavřenou přepravku, technicky uzpůsobenou ke stohování do několika vrstev nad sebou.

Proč tolik vzruchu pro kontejnery? Bez nadsázky, bez kontejnerů si nelze představit efektivní nasazení vojáků v zahraničí a vlastně ani vedení bojové činnosti.

Foto: Na obrázku je rozšířitelný kontejner, kde lze vytvořit zázemí pro operační sál, případně místo pro ošetřování pacientů. / ABS Alpha
Na obrázku je rozšířitelný kontejner, kde lze vytvořit zázemí pro operační sál, případně místo pro ošetřování pacientů. / ABS Alpha

Představme si zjednodušenou situaci – je třeba dopravit stanici první pomoci do Afghánistánu, postavit ji a zprovoznit. V cílové oblasti není zdroj pitné vody, natož elektřina. Pokud máme štěstí, najdeme v cíli rovnou a zpevněnou plochu, kde lze stanici postavit.

Vybavení stanice máme na základně v České republice. Je třeba veškeré vybavení ze základny dopravit na letiště, naložit do letadla, vyložit na letišti v Afghánistánu, naložit na nákladní auta, vyložit v cílové základně, postavit a zprovoznit.

Nesmíme zapomenout, že cestou se nesmí nic rozbít, ztratit nebo pokazit. Cení se také rychlost dopravy, organizační nenáročnost a nízké finanční náklady.

Pokud dopravíme veškeré vybavení na místo, stále nemáme vyhráno. Je třeba vytvořit zázemí pro stanici, zapojit elektřinu, zajistit dodávky vody a samozřejmě vše chránit před rozmary počasí nebo klimatického pásma.

 
Velitelské stanoviště v kontejneru? Není problém! / DREHTAINER

Lze si velmi snadno představit, kolik lidské, organizační, časové a energetické námahy musíme vynaložit na celý proces, tedy nakládání, překládání a vykládání materiálu a jeho „zprovoznění“ na místě.

Výše uvedené zásadním způsobem zjednodušují rozměrové standardizované dopravní a užitkové kontejnery.

Standardizované rozměry kontejnerů a jejich technická unifikace zjednodušuje, zpřehledňuje, urychluje a zlevňuje překládku zboží mezi různými druhy dopravních prostředků (intermodální doprava) i jinou manipulaci s většími objemy přepravovaného zboží, což zefektivňuje přepravu (zejména u drobnějšího zboží).


Kontejnery lze stohovat vedle i nad sebe. / Steve Gibson, CC BY 2.0

Kontejnery navíc neslouží jen pro dopravu vybavení, ale také jako zastřešená platforma pro nejrůznější vybavení. Není problém vyrobit kontejner pro dopravu, skladování a výdej pitné vody, kontejner s generátorem elektrické energie, opravárenskou dílnu, polní kuchyň nebo zmiňovanou stanici první pomoci.

Možností kontejnerizace vojenského vybavení, kapacit a schopností je však samozřejmě celá řada. K dispozici je například obří baterie v kontejneru, pro skladování elektrické energie z obnovitelných zdrojů, především solární energie. V České republice například vznikla také polní márnice v kontejneru.

Výhody kontejnerizace si však samozřejmě lidé všimli mnohem dříve....


TATRAPAN 8×8 Container Carrier umožňuje přepravovat standardní kontejner y ISO 1D,  1DPS, 1DPL a 1C včetně kontejnerů se specializovaným obsahem. / VÝVOJ Martin

Historie

Během druhé světové války americká armáda posílala přes Atlantik na západní frontu i do Sovětského svazu obrovské množství vojenského materiálu. Vojáci řešili nejen jak efektivně a rychle nakládat a vykládat materiál na transportní lodě, ale také jak zamezit rozkrádáním nákladu a jeho poškození během přepravy. Široce používané obaly v podobě dřevěných beden šly nejen snadno rozbít, ale pro zloděje, resp. organizované gangy, nepředstavovaly žádnou překážku.

V roce 1948 americká armáda zavedla první standardizované kontejnery "Transporter, Household Goods, Shipboard" obecně nazývané „Transporter". Ocelový kontejner Transporter o rozměrech 8"6´×6"3´×6"10´ byl umístěn na dvojic skluzových lyžin a v rozích měl závěsné háky pro nákladní jeřábem.

Dvojdílné uzamykatelné dveře se nacházely na jedné straně. Kontejner byl schopen přepravit náklad do hmotnosti 4082 kg.

V roce 1951 armáda k původním 65 kontejnerům přikoupila sto dalších. Kontejnery sloužily k přepravě citlivých, cenných a důležitých materiálů z Japonska a Spojených států do Koreje, kde zrovna zuřila Korejská válka.

Foto: Do Vietnamu se již většina zboží a zásob posílala v kontejnerech. / Army.mil
Do Vietnamu se již většina zboží a zásob posílala v kontejnerech. / Army.mil

Oproti dřevěným bednám kontejnery prokázaly násobně větší odolnost proti poškození a krádeži. Rozkrádání armádního vybavení a zásob představovalo vážný bezpečnostní a ekonomický problém. Například v nákladním jihokorejském přístavu Pusan se ztrácelo 10 % překládaného vojenského materiálu.

V roce 1952 nahradily kontejnery Transporter nové kontejnery Container Express (CONEX). Kontejner měřil 8×8×10 stop a výrazně snížil počet krádeží a poškození přepravovaného materiálu. Navíc díky ušetření manipulačních prací poklesla doba dodání z USA do Koreje z 52 na 27 dní.

Americká armáda poté rozměry kontejneru standardizovala. Během vietnamské války již Ozbrojené síly Spojených států většinu vybavení a zásob dopravovaly pomocí kontejnerů. Během války ve Vietnamu se začaly používat kontejnery i pro jiné účely – začaly sloužit jako platforma pro služby a schopnosti.

Mnoho kontejnerů se z Vietnamu nevracelo zpět, ale začalo se používat jako velitelská stanoviště, bunkry, kontrolní stanoviště, lékárny, obchody atd. Kontejnery poskytly tisíce metrů čtverečních krytého prostoru, který v místě nasazení chyběl.

Současný stav

Kontejnery CONEX se ještě stály používají, ale především již pro skladování. Jeho místo zabraly nové kontejnery od řady výrobců.

Rozměry většiny kontejnerů jsou standardizováný mezinárodní organizací ISO (International Organization for Standardization).

Kontejner je technicky přesně standardizovaný a unifikovaný předmět, což umožňuje navrhovat vhodné manipulační a dopravní systémy.

Standardizované rozměry umožňuji konstruovat vhodnou manipulační techniku. / U.S. Army

Kontejner je vybaven i úchytnými, jisticími a posuvnými prvky umožňující snadnou manipulaci nebo ukotvení.

Podle standardu ISO, který v drtivé míře používají armády, mají kontejnery stanoveno pět běžných délek: nejpoužívanější 20 stop (6,1 m), poté 40 stop (12,2 m), 45 stop (13,7 m), 48 stop (14,6 m) a 53 stop (16,2 m). Zatímco v USA se v železniční a silniční dopravě nejčastěji používají kontejnery délky 48 a 53 stop, ostatní délky jsou běžné v námořní dopravě a také v pozemní dopravě v Evropě.

V armádě se požívají také například kontejnery QUADCON, které se objemově vejdou čtyřikrát do ISO kontejneru dlouhého 20 stop a TRICON – ty se naopak do 20 stop dlouhého kontejneru vměstnají třikrát. Lze je tak snadno stohovat s ostatními ISO kontejnery.

Foto: Letecké kontejnery Unit Load Devices. / Volné díloFoto: Letecké kontejnery Unit Load Devices. / Volné dílo
Letecké kontejnery Unit Load Devices. / Volné dílo

Výška standardního ISO kontejneru činí 8 stop a 6 palců (2,59 m), šířka je 8 stop (2,44 m). K dispozici jsou ale i kontejnery o výšce 9 stop a 6 palců (2,90 m) nebo "poloviční" 4 stop 3 palce (1,30 m).

Objem kontejnerové přepravy se udává v jednotkách TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), přičemž 1 TEU je ekvivalentem jednoho 20stopého kontejneru.

Pro potřeby Armády ČR mohou být zajímavé také letecké kontejnery typu ULD (Unit Load Devices). Jde o malé hliníkové (lehké) přepravní boxy dimenzované pro umístění v nákladovém prostoru velkých dopravních letadel, jako je například český vojenský Airbus A319.

Zdroj: GlobalSecurity

Nahlásit chybu v článku


Související články

Česká armáda hledá nové transportní letouny

České ministerstvo obrany plánuje významné posílení přepravních kapacit českého vojenského letectva. ...

České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník

Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního ...

Nové lithium-iontové baterie pro americkou armádu

Ministerstvo obrany Spojených států udělilo firmě EaglePicher v rámci programu LIMA grant na vývoj ...

Rusko modernizuje obří dopravní letouny An-124 Ruslan

Ruská firma Aviastar-P předala ruskému letectvu již šest modernizovaných obřích dopravních letadel ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • liberal shark
    11:48 15.03.2019

    Na kontejneru je úžasné, že nikdo nevidí dovnitř a po světě jich běhá opravdu spousta. Takže není problém schovat velitelské stanoviště, spojovací uzel, skladiště munice, kryt nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Na kontejneru je úžasné, že nikdo nevidí dovnitř a po světě jich běhá opravdu spousta. Takže není problém schovat velitelské stanoviště, spojovací uzel, skladiště munice, kryt nebo kompletní systém VSHORAD i se zázemím.

    Mimochodem, předchůdcem kontejnerů v ve vojenské logistice byly obyčejné dřevěné palety, které zavedli Američané v druhé světové válce, když dodávali miliony tun zásob do Evropy, SSSR a na pacifické bojiště. Dopad na efektivitu logistiky byl obrovský.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:09 09.12.2014

    Což o to, naše armáda taky chtěla Spartany. Jenže Omnipolu se víc hodila CASA, takže máme ji.... radši nekomentovat.

    Což o to, naše armáda taky chtěla Spartany. Jenže Omnipolu se víc hodila CASA, takže máme ji.... radši nekomentovat.

  • Karlos73
    14:59 09.12.2014

    Kvoli tymto unifikovanym kontajnerom Slovenska armada odmietla ucast na "spolocnom" nakupe lietadiel EADS CASA C-295 (v tom case, ked sa pre ne rozhodovala Ceska Republika). ...Zobrazit celý příspěvek

    Kvoli tymto unifikovanym kontajnerom Slovenska armada odmietla ucast na "spolocnom" nakupe lietadiel EADS CASA C-295 (v tom case, ked sa pre ne rozhodovala Ceska Republika). Podmienky slovenskeho tendra boli postavene aj pre tento tip kontajnerov, preto bol u nas vysutazeny univerzalnejsie vojenske dopravne lietadlo Alenia C-27J Spartan, ktory tento tip kontajnerov umoznuje odviest...
    CR drzim palce s novym Embraer KC-390, ten ma este o nieco vacssi priestor ako Spartan.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:16 08.12.2014

    A hele, další věc, co zavedli amíci a které se rozšířila.
    To jsem ani netušil, díky za článek.

    A hele, další věc, co zavedli amíci a které se rozšířila.
    To jsem ani netušil, díky za článek.

  • mattea
    12:52 07.12.2014

    Z jednoho z předhozích článků na AN... : "Nákladní prostor KC-390 má rozměry 17,75×3,45×2,9 metrů. Uvnitř lze tak bez problému přepravovat například dva armádní kontejnery o délce ...Zobrazit celý příspěvek

    Z jednoho z předhozích článků na AN... :
    "Nákladní prostor KC-390 má rozměry 17,75×3,45×2,9 metrů. Uvnitř lze tak bez problému přepravovat například dva armádní kontejnery o délce 6,1 m (20 stop), případně jeden o délce 12,2 m (40 stop)."Skrýt celý příspěvek

  • Padousek
    12:28 07.12.2014

    Kolik kontejnerů pojme Embraer KC-390?

    Kolik kontejnerů pojme Embraer KC-390?

Načítám diskuzi...