Česká armáda hledá nové transportní letouny

Airbus A319 a JAS-39 Gripen. / Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0

České ministerstvo obrany plánuje významné posílení přepravních kapacit českého vojenského letectva. Kromě nákupu středních dopravních letadel kategorie C-130 Hercules se zvažuje nákup dalších letounů C-295 CASA nebo jednoho dopravního stroje Airbus A319.

Investice do dopravního letectva

Zástupce náčelníka generálního štábu František Malenínský před nedávnem oznámil potřebu investovat v dalších letech nejméně 100 miliard korun do modernizace vojenského vybavení Armády ČR. Se stanovenou sumou souhlasí i ministr Stropnický. "Když si to rozložíte do deseti let, je to sice pořád hodně, ale už to odpovídá tomu, co máme v rozpočtu na akvizice," říká Stropnický.

Velkou část investovaných prostředků připadne na dopravní letectvo. Vzdušné síly Armády ČR plánují nakoupit další dva menší dopravní letouny C-295 CASA, jeden nebo dva střední dopravní stroje kategorie C-130 Hercules a velký dopravní stroj Airbus A319.

O nákupu nových letounů se rozhodne v následujících měsících. Politická vůle nakoupit letouny existuje, otázkou je, zda se na nákup najdou peníze v napjatém armádním rozpočtu.

CASA C-295M

V současné době Vzdušné síly Armády ČR provozují čtyři letouny CASA C-295M. Stroje létají u 242. transportní a speciální letky z 24. základny dopravního letectva "T. G. Masaryka" (Praha – Kbely).

Letoun dokáže dopravit až 9250 kg nákladu na vzdálenost 1200 km nebo 3 tuny nákladu na 4600 km. Uvnitř stroje najde místo 66 vojáků nebo pět standardizovaných přepravních palet 2,24×2,74 m.

K původně čtyřem letadlům se v budoucnu možná připojí dvě další. Důvodem je velká vytíženost letadel C-295M v Armádě ČR. "Jedna je na Sinaji, jedna musí být v záloze, pak nám zbývají dvě. A to není moc. O tomhle všem se rozhodne definitivně do března," říká ministr Stropnický.

Stroje C-295M jsou menší kategorie a mají několik zásadních nevýhod. Kromě nízké přepravní kapacity je to například malý dolet.

Druhou nevýhodou je neschopnost přepravit standardní armádní kontejnery. Armádní kontejnery slouží k zajištění základních potřeb vojenských jednotek v polních podmínkách. Lze je snadno přepravovat, chrání obsah před okolními vlivy a zajišťují vysoký komfort a pohodlí pro jejich uživatele.

Vyrábí se v různých provedeních – např. sanitární buňka, varna a výdejna stravy, nádrž pitné vody, septik, chladírenský, skladový, mobilní velitelské stanoviště, zdroje elektrické energie, údržbový apod.

Embraer KC-390

Dopravu kontejnerů, ale i kolové techniky a většího počtu osob mají zajistit větší dopravní letouny. "Chceme armádu mobilní, rychle nasaditelnou ve světě. Jsme si tam schopni přepravit alespoň nějaké kontejnery? Nejsme," říká ministr obrany Martin Stropnický. Cena jednoho letounu se odhaduje na 1,5 miliardy Kč.

V úvahu připadá stroj kategorie C-130 Hercules, který v současné době ve výzbroji Vzdušných sil Armády ČR chybí. Podmínkou nákupu však bude jistě zapojení českého průmyslu do výroby letounů, jde o tzv. offsety. Největším favoritem je tak v současné době brazilský dopravní letoun Embraer KC-390, na jehož vývoji a výrobě se podílí české Aero Vodochody.

Nákladní prostor KC-390 má rozměry 17,75×3,45×2,9 metrů. Uvnitř lze tak bez problému přepravovat například dva armádní kontejnery o délce 6,1 m (20 stop), případně jeden o délce 12,2 m (40 stop).

KC-390 je schopen přepravit až 23,6 tun nákladu na vzdálenost 2600 km nebo 13,3 tun na 4815 km. Přeletová vzdálenost je 6000 km.

Foto: První slavnostní roll-out letounu KC-390. / Ministério da Defesa -
První slavnostní roll-out letounu KC-390. / Ministério da Defesa

Airbus A319

Ve vzdušných silách slouží dva dopravní letouny Airbus A319 (A319-115CJ). Letouny jsou určeny především pro přepravu osob (VIP osob, vojáků do misí, evakuaci českých občanů ze zahraničí) nebo pro přepravu zraněných českých občanů ze zahraničí.

Ve verzi VIP přepraví až 42 cestujících na vzdálenost 8500 km. V „ekonomy" verzi s 96 osobami na palubě doletí na vzdálenost 6100 km. Do airbusu lze instalovat také čtyři lůžka pro lehce zraněné a dvě speciální lůžka pro těžce zraněné či nemocné pacienty.

A319 létají u 241. dopravní letky z 24. základny dopravního letectva "T. G. Masaryka" . Letka provozuje také 2 dopravní stroje Jak-40 a dopravní letoun CL-601 Challenger.

Ruským letounům Jak-40 však končí životnost a armáda uvažuje o jejich náhradě. Jednou z možností je přikoupení třetího dopravního A319.

„Tento nákup je v kategorii seriózních úvah," uvádí ministr obrany Stropnický. „Pravdou je, že se současnými airbusy jsme spokojeni, nicméně pořád může jít ještě o jiný typ letadla. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout do půlroku."

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stát se leteckým návodčím Armády ČR

Ve čtvrtek 30. října bylo na 22. základna vrtulníkového letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad ...

L-39 Next Generation: Aero a Česká exportní banka společně

ČEB by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace ...

Česky vojenský robot TAROS 6×6 V2

Na letošní výstavě Future Forces 2014 představila česká společnost VOP CZ projekt unikátního ...

RETIA a ELTA společně výrobí radar protivzdušné obrany

Dnes, v úterý 25. listopadu 2014, byla za přítomnosti předsedy vlády ČR Bohuslava Sobotky podepsána ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • kalamar
    11:41 30.09.2017

    pastorosasben,Murat123

    Skvělé, s takovou zanedlouho budeme na Armádních novinách kupovat i oriflame.Že vám není trapné cpát ty vaše reklamy až sem,neskutečný.

    pastorosasben,Murat123

    Skvělé, s takovou zanedlouho budeme na Armádních novinách kupovat i oriflame.Že vám není trapné cpát ty vaše reklamy až sem,neskutečný.

  • Murat123
    11:18 30.09.2017

    Dobrý den, pane / paní. Jsme soukromá úvěrová společnost a nabízíme půjčky s nízkými úrokovými sazbami ve výši 2% a nabízíme řadu úvěrů, jako jsou osobní půjčky, podnikatelské ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den, pane / paní.

    Jsme soukromá úvěrová společnost a nabízíme půjčky s nízkými úrokovými sazbami ve výši 2% a nabízíme řadu úvěrů, jako jsou osobní půjčky, podnikatelské úvěry, konsolidační úvěr, zajištěné a nezajištěné úvěry apod.
    Děkujeme, že jste si přečetli tuto reklamu.
    Pro více informací a dotazů nám prosím zašlete e-mail zde, abyste získali úvěr od naší společnosti prostřednictvím následující e-mailové adresy:
    zekimurat01@gmail.comSkrýt celý příspěvek

  • pastorosasben
    10:30 14.09.2017

    Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci! Jste v současné situaci v potížích nebo vás hrozí v potížích? Tímto způsobem vám dáváme možnost vyvíjet nový vývoj. Jako bohatá ...Zobrazit celý příspěvek

    Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci!
    Jste v současné situaci v potížích nebo vás hrozí v potížích?
    Tímto způsobem vám dáváme možnost vyvíjet nový vývoj.
    Jako bohatá osoba cítím povinnost pomáhat lidem, kteří se snaží, aby jim poskytli šanci. Každý si zaslouží druhou šanci a od té doby, co vláda selže, bude muset pocházet od ostatních.
    Žádná částka není pro nás příliš šílená a splatnost, kterou určíme vzájemnou dohodou.
    Žádné překvapení, žádné další náklady, ale jen dohodnuté částky a nic jiného.
    Už nečekejte a komentujte tento příspěvek. Uveďte částku, kterou chcete požádat, a my vás budeme kontaktovat se všemi možnostmi. kontaktujte nás dnes na pastorosasben@outlook.com

    Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci!Skrýt celý příspěvek

  • jirka.aero.rusky@gmail.com
    10:32 13.05.2015

    Jistěže by bylo potřeba investovat do velkých transportů s pokud možno co nejvetší varibialitou (Herkules - Embraer) Při vzájemném porovnání pak bude nutno srovnat spoustu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jistěže by bylo potřeba investovat do velkých transportů s pokud možno co nejvetší varibialitou (Herkules - Embraer) Při vzájemném porovnání pak bude nutno srovnat spoustu technických parametrů, ale vše nakonec rozhodne parametr "cena",to jest za kolik nám dobročinící přátele z USA budou ochotni prodat repasované Herkulesy a za kolik nakoupíme nové, i když ještě málo v
    praxi odzkoušené Embraery s vynikajícími parametry a s naším vlastním podílem na výrobě, což je jako parametr také velmi výhodné. Ostatně kdysi se tradoval slogan, že letadlo, které pěkně vypadá taky pěkně lítá .Skrýt celý příspěvek

  • Karlos
    21:17 11.12.2014

    Protoze jsme v Cechach a porad mame pocit, ze vsechno vymyslime lepe a kdyz to udelame doma, tak to bude levnejsi.

    Protoze jsme v Cechach a porad mame pocit, ze vsechno vymyslime lepe a kdyz to udelame doma, tak to bude levnejsi.

  • 666trifid
    18:12 11.12.2014

    Proč zase hledáme něco jiného, než je běžné v jiných státech NATO? Všude jsou osvědčené a spolehlivé Herkuly, my ale zase komplikujeme...!

    Proč zase hledáme něco jiného, než je běžné v jiných státech NATO? Všude jsou osvědčené a spolehlivé Herkuly, my ale zase komplikujeme...!

  • Karlos
    18:25 03.12.2014

    Mi-171 - koupeny nove, ale absolutne stara avionika, zadne obranne systemy, vyzbroj - postupne za neuveritelne penize nekolik kusu modernizovano, nicmene ne tak jak by si armada ...Zobrazit celý příspěvek

    Mi-171
    - koupeny nove, ale absolutne stara avionika, zadne obranne systemy, vyzbroj
    - postupne za neuveritelne penize nekolik kusu modernizovano, nicmene ne tak jak by si armada prala - omezeni ze strany vyrobce a nase poslouchani
    - nyni hrozba nedostatku nahradnich dilu

    Proc nahradit
    - jsme v NATU, uz by to mohlo vsem dojit, NATO nam bude pomahat, ne Rusove, tj. musime mit kompatibilni vyzbroj (stejne jako za Varsavske smlouvy, nevim proc to porad nechapeme)
    - jak jsem tady jiz uvedl, potrebujeme vrtulniky, kde je vse vymyslene a jen definovat co chceme.
    - no a myslim ze vzhledem k tomu, ze ruska technika vzdy byla ziznivejsi nez zapadni, tak i naklady provozu, znecistovani provozu ci logisticka narocnost bude nekde jinde.Skrýt celý příspěvek

  • Hubňa
    21:13 01.12.2014

    TF_HU: Praxi u leteckého útvaru nemám, vše mám z druhé ruky. Samozřejmě se nepovažuji za experta na leteckou techniku ani na naše letectvo. To s těma Alkama uznávám, je to pádný ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:

    Praxi u leteckého útvaru nemám, vše mám z druhé ruky. Samozřejmě se nepovažuji za experta na leteckou techniku ani na naše letectvo. To s těma Alkama uznávám, je to pádný argument, proč je absence tankování ve vzduchu velká nevýhoda.

    Co se ale týče Mi-171, můžete mi vysvětlit, jak to myslíte? Nedávno totiž prošly solidní modernizací, jejich stáří není nijak velké a svou funkci plní dobře. Jediný problém je samozřejmě v dodávkách náhradních dílů, ale to se snad taky nějak vyřeší. Podle mě jsou to stále výkonné stroje, které u nás můžou ještě nějakou dobu v pohodě lítat :) Ale rád se nechám vyvést z omylu...Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    14:40 01.12.2014

    Ohledně KC-390: Pokud to nakonec dobře dopadně, získá armáda špičkový stroj, za který bych byl mnohem radši než za Herkuly. Proč? 1) Pouze 2 motory čili nižší náklady na ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně KC-390:
    Pokud to nakonec dobře dopadně, získá armáda špičkový stroj, za který bych byl mnohem radši než za Herkuly. Proč?
    1) Pouze 2 motory čili nižší náklady na údržbu
    2) Díky vyšší cestovní rychlosti a lepší aerodynamice (nižší spotřeba PHM) jsou pro nás vhodnější na zásobování vzdálených misí, stejně jako pro doplňování paliva ve vzduchu stíhačům (může se dít při vyšších rychlostech, což je pro stíhače lepší).
    3) Získáme vlastní vzdušný tanker, kterých není dostatek, takže krom jednoduššího obstarávání vlastních potřeb můžeme tuto schopnost poskytovat okolním státům.

    O zapojení (a zásadním) českého průmyslu do výroby se nemusím rozepisovat. Za sebe bych byl klidně pro nákup více těchto strojů místo Airbusu, protože je určitě užijeme víc.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    21:23 29.11.2014

    strikehawk:
    ja mam informaci, ze L-159 staly 50 mld.
    Dale je to: cca 20mld Gripeny, cca 15mld Pandury, 4mld CASA, T-72 tusim do 5mld, Tatry snad 2mld, Bren 1mld, ...

    strikehawk:
    ja mam informaci, ze L-159 staly 50 mld.
    Dale je to: cca 20mld Gripeny, cca 15mld Pandury, 4mld CASA, T-72 tusim do 5mld, Tatry snad 2mld, Bren 1mld, ...

  • Argonaut.CZ
    18:34 29.11.2014

    Asi budu za kacíře, ale mě by dávalo smysl stanovit, co je pro armádu absolutní minimum, které po ní požaduje ochrana a podpora této země. V podstatě udělat set požadavků, ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi budu za kacíře, ale mě by dávalo smysl stanovit, co je pro armádu absolutní minimum, které po ní požaduje ochrana a podpora této země.

    V podstatě udělat set požadavků, např.:
    - postavit do 48h stanové městečko pro 5 tis. lidí a zásobovat ho 3 týdny
    - vždy mít plnou kontrolu nad vzdušným prostorem s možností zásahu
    - atd....

    ať si vymyslím cokoli, co by této republice k něčemu bylo, nevidím tam další CASA a už vůbec ne Airbus. pořád mi přijde, že tu máme cestovní kancelář.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    01:45 29.11.2014

    Pro Hubňa...máte nějakou praxi u leteckého útvaru AČR? Schopnost tankování letounu ve vzduchu není jen o doletu, ale též například o výdrži někde nad prostorem operace, tak aby ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Hubňa...máte nějakou praxi u leteckého útvaru AČR?

    Schopnost tankování letounu ve vzduchu není jen o doletu, ale též například o výdrži někde nad prostorem operace, tak aby mohl udělat CAS. Proč asi ALCA nepůsobí tam kde ji chtěli, že :-)

    K vrtulníkům...pokud se nepletu..16 ks. Deset let nás vrtulníky nepálí? Troufám si tvrdit, že tomu tak není. :-)

    Chci jen říci, že to není tak snadné jak to může vypadat.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    16:42 28.11.2014

    Armáda nad Alcou nemá důvod lámat hůl,protože s jejím provozem je naprostá spokojenost,takže není důvod se zbavovat L-159 a hlavně to navýšení JAS-39 je spíše zbožné přání,ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Armáda nad Alcou nemá důvod lámat hůl,protože s jejím provozem je naprostá spokojenost,takže není důvod se zbavovat L-159 a hlavně to navýšení JAS-39 je spíše zbožné přání,ale reálně je malá šance,že se pořídí další stroje.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    16:23 28.11.2014

    K L-159 - mám dojem podle vyjádření kolem možného budoucího navýšení počtu Gripenů o 6, že naše letectvo nad ALCOU již zlomilo hůl a rádo by se zbavilo všech L-159, a proto to ...Zobrazit celý příspěvek

    K L-159 - mám dojem podle vyjádření kolem možného budoucího navýšení počtu Gripenů o 6, že naše letectvo nad ALCOU již zlomilo hůl a rádo by se zbavilo všech L-159, a proto to navýšení počtu Gripenů se schopností CAS jako náhrada za zbylé L-159.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    16:18 28.11.2014

    To Matesaax Ohledně EV-55 si Vás dovolím opravit, Evektor sehnal investora a tedy je reálná šance, že se vyrábět bude - ...Zobrazit celý příspěvek

    To Matesaax
    Ohledně EV-55 si Vás dovolím opravit, Evektor sehnal investora a tedy je reálná šance, že se vyrábět bude - http://byznys.ihned.cz/c1-6241...
    Tedy žádný prodej do Ruska se nekoná.
    Jinak souhlasím, že nákup EV-55 pro AČR nedává smysl, rozhodně jsou důležitější věci.
    A pokud by se někdy v budoucnu měla kupovat lehká dopravní-transportní letadla, tak rozhodně dává větší smysl L 410NG. Znamenalo by to např. menší náklady na přeškolení pilotů a mechaniků, větší dostupnust ND (napž. motor je domácího původu) atd.Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    15:45 28.11.2014

    Vrata : myslím, že skutečná čísla jsou jiná. Pokud si pamatuji tak jenom program L-159 spolykal ze státního rozpočtu 70 miliard a navíc vůbec nešel z rozpočtu MO. Stejně tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata : myslím, že skutečná čísla jsou jiná. Pokud si pamatuji tak jenom program L-159 spolykal ze státního rozpočtu 70 miliard a navíc vůbec nešel z rozpočtu MO. Stejně tak Gripeny jsou položkou ve státním rozpočtu nikoliv čerpány z MO. Navíc tvrdím, že primárním problémem naší armády není nedostatek peněz ( těch samozřejmě není nikdy dost ) ale účelnost vynakládání, smysluplná dlouhodobá koncepce a korupce.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    15:43 28.11.2014

    By mě zajímalo jaký smysl má nákup EV-55.Jednak se to letadlo vyrábět nebude,možná Rusko koupí celý projekt a hlavně je nákup tohohle letadla opravdu to nejposlednější co naše ...Zobrazit celý příspěvek

    By mě zajímalo jaký smysl má nákup EV-55.Jednak se to letadlo vyrábět nebude,možná Rusko koupí celý projekt a hlavně je nákup tohohle letadla opravdu to nejposlednější co naše armáda potřebuje.Jako doplněk C-295 už nedává vůbec žádný smysl.
    Daleko větší smysl má nákup např. již níže zminované výzbroje pro letouny Jas-39 a L-159.Letoun L-159 je ve výzbroji někdy od roku 2000 a dodnes k němu není žádná řízená vyýzbroj o kontejnerech pro zaměřování a průzkum ani nemluvím...Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    14:57 28.11.2014

    Jen drobna poznamka k tematu: tech 100mld Kc, ktere ma armada dostat na novou techniku je zhruba totez, co dostala ze poslednich 25 let (na L-159, modernizovany T-72, Gripeny, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen drobna poznamka k tematu: tech 100mld Kc, ktere ma armada dostat na novou techniku je zhruba totez, co dostala ze poslednich 25 let (na L-159, modernizovany T-72, Gripeny, Pandury, CASA, Tatra, Bren a asi par dalsich mensich zakazek).Skrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    14:03 28.11.2014

    Karlos: LZS není SAR! Provozování SAR je závazné pro všechny členské státy ICAO a jejím zrušením bychom se zařadili mezi země třetího světa. Navíc mám pocit, že zkušenosti z ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos: LZS není SAR! Provozování SAR je závazné pro všechny členské státy ICAO a jejím zrušením bychom se zařadili mezi země třetího světa. Navíc mám pocit, že zkušenosti z povodní za posledních dvacet let dostatečně ospravedlňují tento druh letectva.Skrýt celý příspěvek

  • fulcrum
    13:45 28.11.2014

    Alternativou k v komentářích zmiňovanému Evektor EV-55 by mohl být vyvíjený modernizovaný L-410NG.

    Alternativou k v komentářích zmiňovanému Evektor EV-55 by mohl být vyvíjený modernizovaný L-410NG.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3