Vesmírný taktický průzkum: Západ získá vojenskou dominanci nad Ruskem a Čínou

Vesmírný taktický průzkum: Západ získá vojenskou dominanci nad Ruskem a Čínou
Budoucnost ISR jsou mega-konstelace na LEO / OneWeb (Zvětšit)

Americká zpravodajská agentura NRO (National Reconnaissance Office) buduje pomocí technologií SpaceX konstelaci stovek zpravodajských satelitů s důrazem na sledování pozemních cílů pro podporu pozemních operací. Budování satelitních mega-konstelací na nízké oběžné dráze LEO (Low Earth Orbit) dovolí Spojeným státům opětovně získat výraznou vojenskou převahu nad Ruskem a Čínou.

Existuje řada programů budování mega-konstelací od různých amerických zpravodajských a silových složek (nejen NRO). Nejzajímavější jsou programy, které na LEO, tedy ve výšce pár stovek kilometrů nad povrchem Země, usadí tisíce satelitů pro nepřetržité vesmírné taktické zpravodajství, sledování a průzkum ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance), resp. ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance), tedy ISR doplněný o možnost přesné lokalizace a identifikace nepřátelských cílů, aby bylo možné „okamžitě“ nasadit zbraňové systémy k jejich zničení – například dělostřelectvo nebo raketomety.

V podstatě se Američané snaží přenést do vesmíru to, co nyní poskytují letouny E-8C JSTARS (Joint Surveillance Target Attack Radar System), různé drony na Ukrajině či dokonce dělostřelečtí a letečtí návodčí.

E-8C je v podstatě „pozemní awacs“. Avšak místo vzdušných cílů pomocí svého výkonného radiolokátoru se schopnostmi SAR/GMTI (Synthetic Aperture Radar/Ground Moving Target Indicator) hledá, rozpoznává, určuje, sleduje a zaměřuje pozemní cíle – bojovou techniku. Tyto informace předává na velitelství, a to je rozesílá bojovým jednotkám na zemi, ve vzduchu a na moři. E-8 vznikl během studené války v rámci programu Pave Mover s cílem usnadnit spojeneckým pozemním a leteckým silám bojovat se sovětskými mechanizovanými jednotkami. Americké letectvo (USAF) však studeno-válečné E-8C stahuje ze služby. Poslední odejde v příštím roce. USAF hodlá E-8C nahradit částečně pomocí dronů a satelitů. A jak ukazují zkušenosti z Ukrajiny, je to více než potřebné.

Není úplně jasné, zda satelity NRO jsou považovány přímo za náhradu JSTARS, nebo zda USAF, případně Vesmírné síly (USSF), nahradí JSTARS v rámci separátního vesmírného programu.

Co bude úkolem satelitů NRO na LEO není známo, ale Reuters uvedla, že úkolem bude „sledovat cíle na zemi a sdílet tato data s americkými zpravodajskými [NSA, NGA, CIA, DIA] a vojenskými zástupci [armáda, námořnictvo, letectvo, vesmírné síly].“

Ví se také, že satelity NRO mají vycházet z platformy Starshield od SpaceX a mít schopnost SAR/GMTI (viz dále) pro mapování země a sledování pozemní techniky – stejně jako JSTARS.


Starship na LEO může při jednom startu vynést stovky satelitů Starshield, za zlomek ceny oproti současným raketovým nosičům.

Výsledkem vesmírného ISR by měla být konstelace tisíce satelitů, zejména radarových, které zvládnou nepřetržitě sledovat bojiště, včetně zápolí, a zachytávat veškerý pohyb nepřátelské techniky. V ideálním scénáři vlastník takové konstelace získá přehled o pohybu a pozici každé jednotlivé vojenské techniky nepřítele – ať už je na zemi, na moři nebo ve vzduchu.

Mluvíme prakticky o „vojenském planetárním vyhledávači“ schopném okamžitě poskytnout odpovědi na otázky jako: „Kolik tanků má Rusko na Ukrajině“ nebo „Ukaž mi polohu všech ruských prostředků protivzdušné obrany na Ukrajině.“ Případně: „Kde jsou mobilní nosiče ruských jaderných střel Topol?“

Obecně řečeno vesmírný ISR zahrnuje sběr a analýzu informací z vesmírných prostředků na podporu národní bezpečnosti, vojenských operací a civilních aplikací. Zahrnuje širokou škálu činností, včetně monitorování kosmického provozu, pozorování Země, zachycování komunikací a shromažďování zpravodajských informací. Hlavními cíli vesmírného ISR je zvýšit povědomí o situaci, chránit národní zájmy a přispět k celkovému bezpečnostnímu postavení státu.

Vesmírnou ISR lze rozdělit do několika různých oblastí: Optické / radarové pozorování Země, signální zpravodajství (SIGINT), řízení kosmického provozu (monitorování a sledování pohybu družic a kosmického odpadu), situační povědomí o kosmické prostoru (sledování a katalogizace poloh družic, kosmického odpadu a dalších objektů na oběžné dráze) a proti-kosmické operace (boj proti potenciálním hrozbám, jako jsou proti-satelitní zbraně a kybernetické útoky).


Vize české družice Troll; větší foto / TRL Space

Menší odbočka: Právě na oblasti řízení / situační povědomí o kosmickém prostoru se mimo jiné zaměří česká družice Troll od společnosti TRL Space. Ta má startovat již letos v létě. „Satelit Troll nestavíme pro zákazníka, ale sami pro sebe. V tomto případě nebudeme prodávat družici, ale data, která díky naší vesmírné misi získáme,“ uvedl v nedávném rozhovoru Petr Kapoun, majoritní vlastník a výkonný šéf brněnské firmy TRL Space. Ten ale jako hlavní cíl družice Troll uvádí hyperspektrální snímkování povrchu Země a prodej dat pro civilní účely. V létě má také startovat první česká vojenská průzkumná družice, kterou TRL Space staví pro české ministerstvo obrany.

„Jednoznačně se odkláníme od leteckých prostředků ISR a přesouváme se do vesmíru. Je to naprosto správné z hlediska odolnosti a udržitelnosti,“ vyjádřil se k vesmírnému ISR Frank Calvelli, šéf akvizic vesmírných prostředků USAF.

Zatímco JSTARS zvládá sledovat pozemní objekty na území o rozloze tisíce kilometrů čtverečních jen po dobu letu (s obrovským rizikem sestřelení), satelity mohou sledovat celou frontu, státy, kontinenty, či dokonce celou plentu Zemi. Neustále a všude. Prakticky bez rizika zničení a sestřelení.

Teď to nejlepší: Všechny technologie jsou na Západě k dispozici – nemluvíme jen o umístění tisíce satelitů na LEO za přijatelné peníze a smysluplně rychle, ale také o schopnosti efektivně zpracovávat a přenášet obrovské množství dat generované těmito satelity. Čína je roky pozadu a Rusko zřejmě v dohledné době nebude moci něco takového vůbec vytvořit.

Budování vesmírného ISR nepůjde rozhodně snadno a levně, ale jde o neodvratný trend nejvyspělejších armád světa. Důvod je prostý: Technologie existují a armáda s vesmírným ISR získá v konvenčním (i jaderném) střetu gigantickou, možná rozhodující výhodu nad „zaostalejším“ protivníkem.

„Za posledních deset let vzrostl celosvětový počet startů do vesmíru o 400 %, počet aktivních družic o 700 %, počet družic vypuštěných [průměrně] jednou raketou o 2100 %. Převaha ve vesmíru prostřednictvím kontroly domény je pro moderní boj sine qua non [nutná podmínka, bez které nelze vést boj]. Budoucnost patří softwaru pro spojení senzorů a střelců,“ napsal na síti X generál Raj Shukla, bývalý šéf Výcvikového velitelství indické armády. Shukla je považován za předního vojenského odborníka a myslitele.

Přitom SpaceX vypustí do vesmíru 75 % všech družic, Čína 12 % a zbytek světa (včetně Spojených států) dohromady 13 %. SpaceX do vesmíru od roku 2019 poslala již 5500 (!) satelitů Starlink. Ty slouží k zajišťování globálního internetu, ale stejně tak by mohly sloužit k pozorování Země.

Budování vesmírného taktického ISR se již děje. Je to realita. Současnost. Jak jsme uvedli na zčátku, zpravodajská agentura Reuters jako první 16. března informovala, s odvoláním na pět (!) nejmenovaných zdrojů „obeznámených s programem“, že „SpaceX buduje síť stovek špionážních satelitů na základě tajné smlouvy s americkou zpravodajskou agenturou [NRO].“ Síť buduje obchodní jednotka Starshield SpaceX na základě smlouvy v hodnotě 1,8 miliardy dolarů podepsané v roce 2021 s NRO.

Pokud bude program úspěšný, podle Reuters výrazně posune schopnost americké vlády a ozbrojených sil rychle odhalit potenciální cíle téměř kdekoli na světě. „Nikdo se neukryje,“ řekl jeden ze zdrojů.

Každý start rakety Falcon 9 se satelity Starlink může nést také satelity Starshield vyhrazené pro potřeby NRO nebo jiné zpravodajské/silové složky Spojených států. Navíc Falcon 9 několikrát startovala s tajným nákladem pro Pentagon. Reuters, na základě „tří nezávislých zdrojů“, mluví o vynesení již 12 prototypů Starshield od roku 2020.

„Národní průzkumný úřad vyvíjí nejschopnější, nejrozmanitější a nejodolnější vesmírný zpravodajský, sledovací a průzkumný systém, jaký kdy svět viděl,“ uvedl mluvčí NRO v reakci na dotaz Reuters.

Troy Meink, hlavní náměstek ředitele NRO, v hlavním projevu na konferenci Satellite 2024 uvedl, že NRO se skutečně zaměří také na LEO, současně ale zůstane také u vynášení velkých a drahých satelitů na vyšší oběžné dráhy. „Změnili jsme naše metody zadávání zakázek, abychom využili technologie LEO,“ řekl Meink. „Naší hlavní prioritou je však splnit požadavky s minimálním rizikem. Fyzika dostává hlas. Nemůžeme dělat všechno s proliferovanou LEO.“


Detekované objekty (GMTI) na pozadí radarové mapy (SAR); větší foto / Public Domain

Co se týče schopností satelitů Starshield, půjde minimálně z části o satelity schopné radarového mapování země (SAR) a identifikace pohybujících se objektů na zemi (GMTI). Satelity tak mohou fungovat ve dne, v noci, za oblačnosti – nezbytná podmínka k plnohodnotnému taktickému vesmírnému ISR.

NRO také veřejně potvrdilo, že aktivně spolupracuje s USSF na vesmírných schopnostech GMTI.

Jako vždy, hlavní překážkou nejsou ani tak peníze nebo technologie. Chybí hlavně zkušenosti s novou technologií / schopností. Někdo musí sepsat nové „bojové příručky“, doktríny, TTP (techniky, taktiky a postupy) a výcvikové materiály. Je třeba vycvičit velitele, vojáky. Otázka je také rozdělení kompetencí (např. NRO vs. USSF), protože dosud měla pod palcem americké průzkumné satelity (včetně dat) téměř výhradně NRO.

„Myslím, že pokud budeme řídit taktické ISR ve vesmíru tak, aby byly spíše národními technickými prostředky, země prohraje, vojáci prohrají,“ řekl Calvelli. Národní technické prostředky jsou termínem často používaným pro označení amerických špionážních satelitů NRO. Aby taktické vesmírné ISR fungovalo, musí informace okamžitě proudit přímo na taktická velitelství, například na úrovni brigády, možná dokonce ještě níže.

„Je to politika. ... politiky týkající se vesmírné ISR byly napsány v 80. a 90. letech, možná dokonce v 70. letech, kdy jsme se snažili řídit mnohem menší konstelaci národních systémů […] Myslím, že DNI [ředitel tajných služeb] i DoD [americké ministerstvo obrany] musí přehodnotit politiku týkající se taktických systémů ISR ve vesmíru a umožnit jim stejnou kontrolu, stejné utajení a stejné přímé spojení, jaké dnes mají taktické letecké systémy ISR,“ uvedl Calvelli.

V případě námořní domény mluvíme o přímém přenosu dat na jednotlivé lodě, u vzdušné domény dokonce do jednotlivých letadel (strategické bombardéry). A tady se ke slovu dostává politika, boj o kompetence, ale i praktické problémy se zabezpečením přenosu a zpracování informací.

Tyto věci jsou podstatné, ale ještě důležitější je nezadržitelný trend – vyspělé armády se budou čím dál více spoléhat na taktické vesmírné ISR, které umožní v reálném čase lokalizovat, identifikovat a zaměřovat nepřátelskou techniku, ať už na zemi, ve vzduchu nebo na moři. Kdekoliv, kdykoliv. A k jejich ničení tak bude potřebné jediné… dostatek přesně naváděné munice.

Zdroj: DefenseOne, Breaking Defense, Reuters, The WarZone

Nahlásit chybu v článku


Související články

PREMIUM Starlink War: Satelity Elona Muska navádějí ukrajinské dělostřelectvo

Satelitní síť Starlink společnosti SpaceX tvoří páteř velení a řízení ukrajinských ozbrojených sil. ...

PREMIUM Taktické satelitní zpravodajství, sledování a průzkum

Vojenské a komerční satelitní konstelace pro taktické zpravodajství, sledování a průzkum ISR ...

Útok dálkově ovládaných člunů na Černomořskou flotilu umožnil Starlink

Ukrajina provedla pomocí dálkově ovládaných „kamikadze“ člunů útok na lodě ruské Černomořské ...

PREMIUM Starshield: Vojenský Starlink od SpaceX

Firma SpaceX na platformě Starlink (Starlink v2.0) nabízí vojenským a vládním zákazníkům ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jaroslav Dolejška
    21:42 09.04.2024

    Kdo nebude ve vesmíru, svým způsobem nebude. Je jedno o jak veliký stát se jedná, jde jen o zdroje, možnosti a pochopení budoucnosti.

    Kdo nebude ve vesmíru, svým způsobem nebude. Je jedno o jak veliký stát se jedná, jde jen o zdroje, možnosti a pochopení budoucnosti.

  • AlešLanský
    11:53 09.04.2024

    Fotka zatmění slunce že současné družice starlink .
    https://www.facebook.com/share...

    Fotka zatmění slunce že současné družice starlink .
    https://www.facebook.com/share...

  • Jergi
    11:43 09.04.2024

    To nekontrolovateľné navyšovanie vo mne evokuje, či to množstvo satelitov nemôže spôsobiť v prípade kolízie, zámernej, alebo náhodnej tzv. Kesslerov syndróm, tj obežná dráha sa ...Zobrazit celý příspěvek

    To nekontrolovateľné navyšovanie vo mne evokuje, či to množstvo satelitov nemôže spôsobiť v prípade kolízie, zámernej, alebo náhodnej tzv. Kesslerov syndróm, tj obežná dráha sa zahltí úlomkami, ktoré následne spôsobia reťazovú reakciu ďaľších kolízií a vesmír ostane na pár rokov "nedostupným"...Skrýt celý příspěvek

    • Marlow
      13:29 09.04.2024

      Podle me si to uvedomuji a pocitaji s tim jak v designu tak ve volbe vysky orbity. Cim niz, tim drive se vycisti. Klicova je kapacita obnovovat ztraty. Take se mohou docasne ...Zobrazit celý příspěvek

      Podle me si to uvedomuji a pocitaji s tim jak v designu tak ve volbe vysky orbity. Cim niz, tim drive se vycisti. Klicova je kapacita obnovovat ztraty. Take se mohou docasne uchylit k nizsim obeznym draham ktere se rychleji cisti atp. Ale kessleruv syndrom sam o sobe schopnost pruzkumu a reakce neeliminuje.Skrýt celý příspěvek

      • darkstyle
        14:40 09.04.2024

        Doplním - Satelity Starlink sú na takej orbite a tak designované, že do 5 rokov od zlyhania satelitu vstúpy do atmosféry a zhorí.. Samozrejme v prípade zrážok sa časť úlomkov ...Zobrazit celý příspěvek

        Doplním - Satelity Starlink sú na takej orbite a tak designované, že do 5 rokov od zlyhania satelitu vstúpy do atmosféry a zhorí..

        Samozrejme v prípade zrážok sa časť úlomkov nekontrolovateľne oddelí, no drvivá časť sa oddelí kontrovane - teda ten kto bude narážať zámerne bude vedieť aký smerom pôjde drvivá väčšina úlomkov..Skrýt celý příspěvek

  • marek.charlie
    10:52 09.04.2024

    Ako sa vyvarovať prípadu,keď veľká a silná súkromná spoločnosť ,,otočí,, a všetko bude poskytnuté nepriateľovi?

    Ako sa vyvarovať prípadu,keď veľká a silná súkromná spoločnosť ,,otočí,, a všetko bude poskytnuté nepriateľovi?

    • Marlow
      11:42 09.04.2024

      Rosenbergovi 2? Take mam z mocenske hegemonie jedineho aktera rozporuplne pocity - absolutni moc korupmuje absoutne. Taky porad trochu cekam ze par dni po uspesnem otestovani ...Zobrazit celý příspěvek

      Rosenbergovi 2? Take mam z mocenske hegemonie jedineho aktera rozporuplne pocity - absolutni moc korupmuje absoutne. Taky porad trochu cekam ze par dni po uspesnem otestovani celeho cyklu Starship zacnou v Cine rust startovaci veze :DSkrýt celý příspěvek

    • Poly
      13:37 09.04.2024

      Jsou mechanismy jak na takové neposlušné jedince. On potřebuje USA a když se trochu přišlápne na letecké úřad, tak mu lehce zatrhnou lety všeho a napořád, když bude zlobit. Jako ...Zobrazit celý příspěvek

      Jsou mechanismy jak na takové neposlušné jedince. On potřebuje USA a když se trochu přišlápne na letecké úřad, tak mu lehce zatrhnou lety všeho a napořád, když bude zlobit.
      Jako náhradu resp diverzifikaci si US hledají vlastní zdroje. S Bezosem to myslí vážně, když jeho motory už ULA používá. Je jen otázka času, kdy nabídnou i toho jejich Glenna.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      14:42 09.04.2024

      Aj v USA vedia "znárodniť" podnik.. jedinec si nepomôže ak politici vytiahnu "národné záujmy"..

      Aj v USA vedia "znárodniť" podnik.. jedinec si nepomôže ak politici vytiahnu "národné záujmy"..

      • Marlow
        17:51 09.04.2024

        Ted spis zalezi aby Cina a Rusko neznardonily vladni struktury v USA... Na Slovenksu uz to udelali, u nas chybi posledni volby, v USA?

        Ted spis zalezi aby Cina a Rusko neznardonily vladni struktury v USA... Na Slovenksu uz to udelali, u nas chybi posledni volby, v USA?

        • darkstyle
          19:01 09.04.2024

          Určite nie..

          Jeden Trump leto nerobí..
          Ten chlapík dá Max jedno obdobie ak vôbec vyhrá..

          Určite nie..

          Jeden Trump leto nerobí..
          Ten chlapík dá Max jedno obdobie ak vôbec vyhrá..

          • tomas.foldyna
            20:01 09.04.2024

            Více už ani nemůže .

            Více už ani nemůže .

    • Zephram
      16:00 11.04.2024

      Konkurence, fungující tržní hospodářství a atraktivita svobody pro ty nejschopnější (společnosti a jedince).

      Konkurence, fungující tržní hospodářství a atraktivita svobody pro ty nejschopnější (společnosti a jedince).

  • JVit
    10:38 09.04.2024

    Zni to neuveritelne, ale jednou se mozna budou vest valky jako se dneska hrajou pocitacove hry. Nekdo bude sedet nekde v americe pred monitorem, kde bude mit prakticky live prenos ...Zobrazit celý příspěvek

    Zni to neuveritelne, ale jednou se mozna budou vest valky jako se dneska hrajou pocitacove hry.
    Nekdo bude sedet nekde v americe pred monitorem, kde bude mit prakticky live prenos z druzice, ktera mu rozpozna a identifikuje jednotlive cile. On uz si jenom "klikne" na to co chce znicit a cely propojeny system uz si sam vybere nejvhodnejsi prostredek a odpali na cil efektor pro zniceni.Skrýt celý příspěvek

    • Josse
      07:50 11.04.2024

      Třeba by stačilo dělat simulaci kdo by vyhrál.

      Třeba by stačilo dělat simulaci kdo by vyhrál.

  • liberal shark
    09:12 09.04.2024

    Ještě by to chtělo dostatečný počet efektorů, které by ty informace dokázaly v real-time využít :-).

    Ještě by to chtělo dostatečný počet efektorů, které by ty informace dokázaly v real-time využít :-).

    • Marlow
      10:22 09.04.2024

      Ty se uz testuji velice dlouho... Starship je ted bude sto dopravit kamkoliv na planete temer rychlosti balisticke strely v dostatecnem objemu - pri prijatelnem obetovani druhych ...Zobrazit celý příspěvek

      Ty se uz testuji velice dlouho... Starship je ted bude sto dopravit kamkoliv na planete temer rychlosti balisticke strely v dostatecnem objemu - pri prijatelnem obetovani druhych stupnu. Nejake mozna i bez toho. Tisice Starship jsou nutne k postaveni sobestacne kolonie na Marsu, ale lze je pouzit i takto - nedej boze. Mohou zahajit vstup do atmosfery mimo zonu A2D2 a do ni uz budou pokracovat jen statisice ci miliony efektoru jeste s vyuzitim kineticke energie lodi. Po zniceni PVO mohou sypat mraky autonomnich dronu primo na armadni uskupeni. Starship obraci pomer nakladu na utok ve prospech utocnika protoze energii efektoru sestupujicich z orbity mohou obranci celit jen obtizne - museji sestrelovat uz jednotlive efektory - takze bud jednotlive velmi drahe rakety, nebo pozemni ci maximalne (na chvilicku) airborne laser - ale soucasne prototypy maji efektivni "dostrel" radove nizke kilometry za idealnich podminek. A ucinek laseru lze vyrazne snizit povrchovou upravou atd...Skrýt celý příspěvek

  • Marlow
    22:04 08.04.2024

    SpaceX stavi tovarnu s kapacitou vyroby v radu tisicu Starship rocne. Jedna dopravi 200t kamkoliv na planete za desitky minut, max do necelych dvou hodin. Pokud starship obetuji a ...Zobrazit celý příspěvek

    SpaceX stavi tovarnu s kapacitou vyroby v radu tisicu Starship rocne. Jedna dopravi 200t kamkoliv na planete za desitky minut, max do necelych dvou hodin. Pokud starship obetuji a ochrani s ni naklad pri vstupu do atmosfery bez pristani unese jeste vic. Stejne tak na orbite nemusi byt vzdy jen senzory. 4 startovaci veze planovane na pristi rok obslouzi 40 startu denne. Pokud kazda vez bude obsluhovat jen jeden booster. Tj 8000t na LEO za jeden den. Ve spechu i vic za cenu obetovani druhych stupnu. Nevim kolik vazi EKV ale vytvorit sit exoatmospheric kill vehicles odpirajicich pristup do vesmiru vsemu vcetne jadernych strel muze byt velmi, velmi rychle. Proto se asi Rusove chytaji stebla jadernych torped a radioaktivnich tsunami.Skrýt celý příspěvek

    • Matus1993
      10:28 09.04.2024

      Napiste clanok, znie to super :D

      Napiste clanok, znie to super :D

    • Poly
      12:35 09.04.2024

      Započítejte The Musk Factor. Dneska se už měli vyrábět 5 milionů Tesel a do roku 2030 hned 20 milionů Tesel. Při stávajícím poklesu... Podobné je to i s jinými plány. Později, ...Zobrazit celý příspěvek

      Započítejte The Musk Factor. Dneska se už měli vyrábět 5 milionů Tesel a do roku 2030 hned 20 milionů Tesel. Při stávajícím poklesu...
      Podobné je to i s jinými plány. Později, nebo možná vůbec. Starship má taky zpoždění.Skrýt celý příspěvek

      • Marlow
        13:38 09.04.2024

        Elon je hodne optimisticky - ale terminy strili jako odhad. Pokles poptavky po EV planuje nahradit primo sluzbou mobility. Pokud bude mit Robotaxi na platforme pro auto za 25000$ ...Zobrazit celý příspěvek

        Elon je hodne optimisticky - ale terminy strili jako odhad. Pokles poptavky po EV planuje nahradit primo sluzbou mobility. Pokud bude mit Robotaxi na platforme pro auto za 25000$ pro zakaznika potencial vydelat 30000$ rocne jako robotaxi, nedava pro Teslu ekonomicky smysl tato auta prodavat lidem po 25K$. Spise podepisou smlouvu s dnesnimi pujcovnami etc ktere si zajisti nabijeni, udrzbu a cisteni a budou prodavat “jen”mobilitu. Osobni vlastnictvi auta bude pak spis hobby snad s vyjimkou lidi zijicich nekde mimo.Skrýt celý příspěvek

      • darkstyle
        14:56 09.04.2024

        Vyrábať auto a vyrábať raketu sú dve úplne odlišné veci.. Okopírovať Teslu, je ako sami vidíme v Číne ľahké.. Okopírovať Atlas V či Delta IV Číne trvá neporovnateľne dlhšie - ...Zobrazit celý příspěvek

        Vyrábať auto a vyrábať raketu sú dve úplne odlišné veci..

        Okopírovať Teslu, je ako sami vidíme v Číne ľahké..
        Okopírovať Atlas V či Delta IV Číne trvá neporovnateľne dlhšie - LM5

        Altas V letel do vesmíru 90 krát - LM5 len 10 krát úspešne.. (samozrejme pre Atlas hovorí dlhšie obdobie - na druhej strane kto kázal tak neskoro Čine vyvinúť svoju prvú 20T+ raketu?)

        Vo vesmíre má všetko "zpoždění" - tam nikto termíny vlastne ani neberie vážne - len orientačne..

        Treba si uvedomiť, že okrem Falcon 9 vlastne neexistuje žiadna iná znovu použiteľná raketa a Space X už má vo vývoji 10x väčšiu.. kde naozaj vieme zodpovedne prehlásiť do roka - max do dvoch bude..

        Konkurencia v Číne? len teraz dostavali prvú štartovaciu rampu na ostrovoch kde by sa dalo testovať niečo podobné ako je Falcon 9.. stavajú na tom istom ostrove a aj druhú..

        Lenže ten ostrov má hostiť aj iné rakety ako LM5 alebo "LM10"..

        "Ynde" si to neviem predstaviť testovať, lebo ostatné rampy sú blízko obydlí a nezdarený štart znamená, že im na mesto dopadnú trosky z poschodového paneláku rýchlosťou niekoľko tisíc km/h..Skrýt celý příspěvek

        • Marlow
          17:58 09.04.2024

          To pozor. Cina neokopirovala Teslu. Cina umi vyrabet levne EV - EV umi vyrobit skoro kazdy a Cina ma vyhodu ze s tim zacala o hodne driv atd. Ale Tesla neni fabrik ana levne EV. ...Zobrazit celý příspěvek

          To pozor. Cina neokopirovala Teslu. Cina umi vyrabet levne EV - EV umi vyrobit skoro kazdy a Cina ma vyhodu ze s tim zacala o hodne driv atd. Ale Tesla neni fabrik ana levne EV. Tesla je firma na designovani inovativnich vyrobnich postupu co nejefektivnejsi vyroby inovativnich produktu. Hlavnim produktem mobility neni jen EV ale autonomni EV a to v Cine nedela nikdo na srovnatelne urovni. Dalsi produkt je robot.. Opet smontovat kopii urcite dovedou i v Cine, ale je otazka zda bude vybaven srovnatelnou AI schopnou pohybu a plneni ukolu v realnem svete = podobne jako to umi ChatGPT ve svete dat.Skrýt celý příspěvek

          • Takeda
            18:08 09.04.2024

            Ono ani s tim ziskem to není slavný - NIO ani BYD na svejch EV srovnatelnejch s Teslou moc nevydělává.

            Ono ani s tim ziskem to není slavný - NIO ani BYD na svejch EV srovnatelnejch s Teslou moc nevydělává.

          • darkstyle
            19:08 09.04.2024

            Lenže keď začala Tesla tak elektro auta nevedel nik robiť.. Oni začali predavať tento typ vozidiel na desaťyisíce a potom stotisíce.. ako prvý To im nikto nezoberie.. SpaceX ...Zobrazit celý příspěvek

            Lenže keď začala Tesla tak elektro auta nevedel nik robiť..

            Oni začali predavať tento typ vozidiel na desaťyisíce a potom stotisíce.. ako prvý

            To im nikto nezoberie..

            SpaceX však okopitlrovať nevedia...
            Sú ďalej ako Peter Beck..

            Prečo lebo reálne spraviť KSC ani nemajú kde.. + vyhadzovať rakety do vzduchu nie je v ich povahe..

            Zároveň je to úplne nová technológia - niekto ju predtým nemal..
            To je iné ako elektromotor vyvinutý pred 100 rokmi či litiová batérka - Čína už mala nejaké znalosti z minulosti..

            To isté je to aj z armádou - nemajú bojové skúsenosti - reálne ich majú 100 ročný starcekovia v Číne..Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            22:08 09.04.2024

            S těmi elektromobily je to asi tak, že Čína pochopila, že náskok západních výrobců ve spalovacích motorech nejde dohnat a navíc toho mají hodně obšajcovaný patenty. Tak jediná ...Zobrazit celý příspěvek

            S těmi elektromobily je to asi tak, že Čína pochopila, že náskok západních výrobců ve spalovacích motorech nejde dohnat a navíc toho mají hodně obšajcovaný patenty. Tak jediná možnost jsou elektromobily. Je to jediná a poslední šance v automotive, jak prorazit a ideálně zničit všechny ostatní nečínské konkurenty. Tam začínala skoro ze stejné pozice jako všichni ostatní. Jenže tady už počítala dopředu a zajistila si suroviny pro baterie a elektromotory. I přes to však pravděpodobně na čínských elektrikách vydělává pouze BYD a ani to není jisté. A daří se mu to díky faktu, že to je původně výrobce baterií a vyráběl baterie do všeho možné a tak si řekli, proč nezkusit ty elektromobily a hybridy. A teď jeho baterie kupuje i Tesla. Třeba opěvované NIO, které pořád vyrábí prodělá na jednom autě asi 600 000 Kč v přepočtu. Sanuje to stát, protože jeho cílem je zlomit západní konkurenci, které stát nedotuje. Oni jim zajišťují i studenty ze školy apod. Myslím si, že čínský trh postupně vyklidí všechny nečínské automobilky a to i Tesla.Skrýt celý příspěvek

          • Marlow
            04:53 11.04.2024

            Cina neinvestuje do EV kvuli nadkoku zapadu v ICE ale kvuli zavislisti na rope dovazene navic hlavne po
            mori. Proc by na EV prechazela i EU a USA ktere ICE umi a maji patenty?

            Cina neinvestuje do EV kvuli nadkoku zapadu v ICE ale kvuli zavislisti na rope dovazene navic hlavne po
            mori. Proc by na EV prechazela i EU a USA ktere ICE umi a maji patenty?

        • Poly
          22:00 09.04.2024

          Podívejme se na to jinak. Pokud pominu vynášení soukromého projektu Starlink, tak USA vynáší ročně méně tun než Čína. To se samozřejmě musí odrazit v technice, protože výrobci ...Zobrazit celý příspěvek

          Podívejme se na to jinak. Pokud pominu vynášení soukromého projektu Starlink, tak USA vynáší ročně méně tun než Čína. To se samozřejmě musí odrazit v technice, protože výrobci nosičů získají prachy na vývoj.

          Čína stejně tak zvládla jako první vypustit raketu s pohonem na metan. Sice s otevřeným cyklem, ale prvenství měla. Obdivuhodný na tom je fakt, že ta společnost vznikla v roce 2015.
          V novém závodu o Měsíc se dostali na odvrácenou stranu Měsíce a myslím, že aktuálně tento rok asi vyjde lépe pro Čínu. Peregrine dopadl jak dopadl, EagleCam stejně tak a funguje NOVA-c. Čína naopak splnila Queqiao-2, Tiandu-1 a Tiandu-2, na cestě je pravděpodobně ztracená DRO.

          Zajímavá tabulka z Wiki, co stihla Čína za posledních 15 let:

          https://prnt.sc/2sGZ-Vh9Dedy...


          A že to nejde dohnat? Proč by nedokázali to, co třeba Blue Origin, který vyrábí jedny z nejmodernějších motorů na světě. Ten neměl žádné zkušenosti a založil ho borec, kterého živí e-komerce. Na jeho motory spoléhá ULA, jeden z pilířů americké kosmonautiky a NSSL.

          A co existuje nebo neexistuje nyní nemá žádnou vypovídající hodnotu o tom, co nastane. A samozřejmě znovupoužitelná raketa v Číně existuje a to Zhuque-3.

          A co těžká konkurence pro Starship? Oni se ani netají, že kopírují:

          https://twitter.com/CNSpacefli...

          To je příspěvek CASC!!!

          V 60. a 70. letech se i k obyčejným a omezeným informací dostali Sověti (a naopak) jedině pomocí špionů. Teď se můžeme mrknou i v přímém přenosu jak to funguje, najdeme velice podrobné informace o motorech, zjistíme podrobně co fungovalo a nebo nefungovalo. Stačí jen koukat a v případě, že máte solidní raketový program a znáte tyto postupy, tak jednoduše kopírovat a zadarmo. A v Číně se pak tyto kopie rychleji ozkouší. Mají mnohem méně legislativních překážek a méně problémů s výrobní logistikou. Levná práce, rychlá stavba infrastruktury, prachy od státu, levnější a vždy dostupné suroviny, nehledí se na rizika, atd. Proto kopírují tak rychle.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            07:16 10.04.2024

            Sondy Čínske a štatne vs sondy súkromné USA, ktoré to robia po prvý krát? To nejde porovnávať.. Zhuque-3 - neexistuje, pretože ešte neletela.. Keď poletí, ešte neznamená, že ...Zobrazit celý příspěvek

            Sondy Čínske a štatne vs sondy súkromné USA, ktoré to robia po prvý krát?

            To nejde porovnávať..

            Zhuque-3 - neexistuje, pretože ešte neletela..
            Keď poletí, ešte neznamená, že rovno bude znovupoužiteľná..

            Príklad: aj LM8 mala byť znovupoužiteľná a zarezali to..
            Pričom tá už letela pred 2 rokmi..

            Ani Starship nie je zatiaľ znovupouziteľná - lebo to s ňou ešte nedali - je však tak stavaná.. i ke´d na druhú stranu, prvý stupeň už 2x sa pokúšal pristáť.. takže je to raketa číslo 3 Histórie, ktorá sa o to reálne aj pokúsila..

            Spraviť medium class methan raketu je síce fajn.. (Z-2)
            Lenže Staship vynesie skoro 40 krát viac..

            Pričom prvý raketový methanový motor malo SpaceX..
            Landspace sa len rozhodlo, že po zverejnení motoru Raptor, že ich predbehne s niečím oveľa menším..

            Kopírovať znovupouziteľnú raketu nejde.. lebo je robená systémom pokus omyl..
            Ani sám SpaceX nevie okopírovať Falcon 9 pri výstavbe Starship..

            Ani New Glenn nevie okopírovať SpaceX a to má radu bývalých zamestnancov zo SpaceX..
            Pre Čínu je ich získať skoro nemožné..
            Tak či tak by im to nepomohlo to spraviť rýchlejšie alebo lacnejšie..

            Treba proste poctivo nechať rakety vybuchovať a stavať ich v dostatočnom množstve..

            Čína ich nestavia aj z ohľadom na svoj obrovský solid rocket industry..

            Je to prepojené s armádou - ako keby sa Čína nechcela odpútať od od solidu a prejsť na kvapalinu - pretože by prišla o pracovníkov a technológiu ktorú potrebuje armáda pre ICBM..

            Preto nesekajú LM5 ako baťa cvičky.. Stále tam davajú do CASC rakiet tie strap boostre..

            Prečo by sme mali odčítavať Starlink a SpaceX?? On tam je a zarába miliardy a je v pluse..
            Pravdepodobne Musk znova zníži svoj internet na polovicu (dnes 50) tak ruším vo firme ISDN a prechádzam na jeho net (po tom ako vstúpy do hry Starhip sa to očakáva)..

            Mám kancel v centre Žiliny..Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            19:43 10.04.2024

            darkstyle To je vcelku buřt jaké sondy to jsou. To jde porovnávat velice dobře pokud jde o Měsíc. Zhuque-3 neletěla, ale poletí brzy. Patří mezi nosiče, s kterými počítá vláda. ...Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle

            To je vcelku buřt jaké sondy to jsou. To jde porovnávat velice dobře pokud jde o Měsíc.

            Zhuque-3 neletěla, ale poletí brzy. Patří mezi nosiče, s kterými počítá vláda. VTVL jim už vyšel. Vyšel Zhuque-2, není důvod proč by nevyšel Zhuque-3.

            Proč nebyl Long March 8 znovupoužitelný to nevím, nicméně když už je zmíněn, tak ta rakety u těch podceňovaných obyčejných Číňanů zvládla start na první dobrou.

            Starship sice není použitelná, ale je nepravděpodobné, že nebude.

            Myslím si, že je zbytečné, popisovat zřejmé a to, že Zhuque-2 je jiná třída nosiče než Starship. Nepsal jsem, že tomu tak je.

            První raketový motor na metan nemělo SpaceX. Pokud je na Západě někdo používá, tak je to Blue Origin a na Vulcan Centaur. A pochybuju, že by Landspace vyrobil motor jen tak, aby předběhl SpaceX, tak to fakt nefunguje. Motorů na metan je ve vývoji habaděj a funkční rozhodně neměl první SpaceX.

            Kopírovat znovupoužitelnou raketu jde. Stejně jako každou jinou technologii. Raketový technologie je technologie jako každý jiná. Nevím proč by měl SpaceX kopírovat Falcona, když chce úplně jinou raketu.

            New Glenn logicky nemůže kopírovat SpaceX. Jedno je nosič, druhé je firma. Řekněme, že by chtěl okopírovat Starship. No a jak víte, že to chce? New Glenn je totiž něco jiného než Starship.

            "Je to prepojené s armádou - ako keby sa Čína nechcela odpútať od od solidu a prejsť na kvapalinu - pretože by prišla o pracovníkov a technológiu ktorú potrebuje armáda pre ICBM..
            Preto nesekajú LM5 ako baťa cvičky.. Stále tam davajú do CASC rakiet tie strap boostre.."

            ehm...to jako fakt??? Long March 5 používá pro YF-100 petrolejové motory.

            https://www.b14643.de/Spaceroc... Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            08:30 11.04.2024

            Poly.. Ako môze byť jedno aké to sondy sú?? Však jedny štátne vyrába napríklad JPL, ktoré má 50+ ročné skúsenosti s výrobou sond a oproti tomu firma čo to ide spraviť prvý ...Zobrazit celý příspěvek

            Poly..

            Ako môze byť jedno aké to sondy sú?? Však jedny štátne vyrába napríklad JPL, ktoré má 50+ ročné skúsenosti s výrobou sond a oproti tomu firma čo to ide spraviť prvý krát..

            Čínske rakety na prvú dobrú neletia - viď LM5 mal failure..
            Galactic Energy mal failure a takto by sme mohli veselo pokracovať..
            Ani americké ani činske nie sú chránené pred neúspechom..


            Neviem rozhodnite sa chcú všetci okopírovať znovupoužívsteľnosť alebo nie? Lebo z Vášho príspevku to vyznieva trochu ako keby ste si protirečil..

            Na znovupoužíteľnosti nie je čo okopírovať - treba sa o to len cca 5-10 krát pokúsiť dokým to bude fungovať a popritom nechať spektakulárne vybuchovať svoje rakety..

            Nejako sa to čínskym súdruhom pri štatnych raketách nechce a tak to prenechali súkromným, ktoré nemajú iné financovanie a zakazníkov ako je štát..

            VTVL im vyšiel tak, že ich Hopper mal odchýlku 2.5m..

            Ten Hopper ani nemal parametre skutočnej rakety - teda nevážil aspoň toľko čo raketa..

            Ja netvrdím, že to nakoniec Čína nezopakuje..
            Len v tom čase už bude mať USA tisícky Starshieldov na tých naj dráhach a internet za 20-cku zo 200 mbit/s globálne a v nejakej fáze vybudovanú mesačnú zakaladňu na tvalé obývanie..

            Oproti tomu Čína získa prvú znovupouzitelnú raketu typu Falcon 9..

            Ktorá bude 10x drahšia ako Starship na tonu..Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...