Válečné lodě pro Rusko: Francie uvažuje o odstoupení od smlouvy

Mistral
Foto: Vladivostok vyplouvá na moře. / DCNS.

Pokud Moskva vyprovokuje další eskalaci napětí na Ukrajině, Paříž může zvážit zrušení dodávky svých dvou obřích vyloďovacích plavidel třídy Mistral do Ruska. Varování v pondělí oznámil v rozhovoru francouzský ministr zahraničí Laurent Fabius.

Dvojice obřích francouzských výsadkových lodí Mistral nemusí nikdy doplout do Ruska. Paříž uvažuje o zrušení kontraktu v hodnotě 1,2 miliardy eura. Varování Paříže přišlo poté, co EU a USA schválily sankce na vysoké ruské představitelé po proběhlém referendu na Krymu.

 

První loď Vladivostok měla do Ruska dorazit na konci tohoto roku, sesterská loď Sevastopol o rok později. Lodě jsou schopné vysadit stovky vojáků, tanků a vrtulníků na tisíce kilometrů daleko.

 

Pokud se Putin chová takhle, můžeme uvažovat o zrušení obchodu,“ oznámil Fabius. Jedním dechem však dodal, že zrušení obchodu se negativně projeví na francouzské ekonomice. Podle francouzského ministra zahraničí takový krok spadá do „fáze tři“ sankcí proti Moskvě. „Nyní jsme ve fázi dvě,“ řekl.

 

V rozhovoru Fabius zdůraznil nutnost koordinovat sankce. V rozhovoru vyzval mimo jiné Londýn, aby udělal „něco přiměřeného s aktivity ruských oligarchů v Londýně.“

 

Právě zmrazení majetku mocných ruských oligarchů v cizině označují odborníci jako nejčinnější páku na Putina. Tím jim saháte na zdroj jejich příjmů, to je přímo zasahuje. A když to začne oligarchy bolet, tak mohou říct: Podívej, Vladimire, máme problém… A to by mohlo něco změnit,“ řekl v rozhovoru pro iHned americký bezpečnostní expert Daniel Fata.

 

Odstoupení od smlouvy však Francii přijde doslova a do písmene draho. Vždyť první loď Vladivostok je již téměř hotová a podniká zkoušky na moři.

 

„Buď se budou držet svých závazků a dodají lodě včas, nebo vrátí peníze a části trupů těchto válečných lodí do Baltského závod u, kde byly sestaveny,“ řekl ruský místopředseda ruské vlády Dimitrij Rogozin.

 

Ruská tisková agentura RIA Novosti citovala také nejmenovaný zdroj ze Spojené korporace výrobců lodí, pod které spadají Baltské závody, že v případě odstoupení od smlouvy mus í Francie zaplatit obrovské penále.

 

Povinnost zaplatit penále je ustanovená, pokud jedna strana jednostranně odstoupí od smlouvy. V krajním případě, při nezaplacení penále , pak může ruská vláda například zabavit francouzský majetek v Rusku.

 

Zdroj: RIA Novosti

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský Vladivostok zahajuje námořní zkoušky

Ač v současné době jsou vztahy mezi „Západem“ a Ruskem napjaté, stále běží již dříve uzavřené ...

Spojené státy rozšiřují vojenskou spolupráci s Polskem a Pobaltím

Spojené státy posilují svou vojenskou spolupráci s Polskem a Baltskými státy v reakci na události na ...

ROZHOVOR: Zdeňek Zbytek o Armádě ČR a Ukrajině, část 2.

Diskuze o roli a smyslu armády je jednou z věcí, které se na stránkách Armádních novin pravidelně ...

Advanced Super Hornet pro Polsko?

Nejvyšší zástupci Boeingu před pár dny nabídli Polsku širokou vojenskou spolupráci. Boeing nabízí ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • lorgarius
    19:19 20.03.2014

    nesher, ziadnych ruskych muzikov by som neuvital. Len upozornujem na to, ze ked sa francuzi hraju na spravodlivych niekde v prdeli v afrike, ano zatial nic nepripajaju, ale svojimi ...Zobrazit celý příspěvek

    nesher, ziadnych ruskych muzikov by som neuvital. Len upozornujem na to, ze ked sa francuzi hraju na spravodlivych niekde v prdeli v afrike, ano zatial nic nepripajaju, ale svojimi vojakmi si zabezpecuju vplyv takze nieco podobne, tak je vsetko v poriadku, ved to tam cistia od moslimskych fanatikov a urovnavaju obciansku vojnu na spravnej strane. Zatial co ked si vplyv pomocou armady vynucuju rusi, tak tu pomaly dostavame infarkt.
    Silne staty si vzdy chcu rozsirit vplyv/resp o vplyv neprist tak je to v pripade rusov, francuzov americanov, takze si vlastne nemaju co vycitat.
    Co sa tyka mistralov v kazdej zmluve su zakotvene podmienky plnenia, odstupenia od zmluvy aj sankcii, takze ak zmluvy nepripravovali dobre opity rusi, frantici by v pripade nedodania boli v peknej kasi.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    19:09 20.03.2014

    Sankce budou Rusy bolet mnohem více než západ, byť škody budou na obou stranách. Myslím že už Putin chápe že má problém. S tím jak budou sankce ze strany USA sílit, tak se bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Sankce budou Rusy bolet mnohem více než západ, byť škody budou na obou stranách. Myslím že už Putin chápe že má problém. S tím jak budou sankce ze strany USA sílit, tak se bude přidávat stále více zemí, kteří mají s Ruskem problémy. A to včetně EU, která je sice na Rusku zdrojově závislá, ale s rostoucím tlakem na Rusko si si státy EU přihřejou svou polívčičku.

    Evropu to bude bolet, ale může relativně rychle vykrýt 2/3 ruských dodávek surovin z jiných zdrojů.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:51 20.03.2014

    To logarius To vaše přirovnání kulhá na obě nohy a pořádně, jednak pokud už Francouzi zasahují v Africe, tak nikoli proto, aby si anektovali část území země, které před pár lety ...Zobrazit celý příspěvek

    To logarius
    To vaše přirovnání kulhá na obě nohy a pořádně, jednak pokud už Francouzi zasahují v Africe, tak nikoli proto, aby si anektovali část území země, které před pár lety smluvně garantovali bezpečnost a svrchovanost, ale obvykle v situaci občanské války s hromadami mrtvých, na Krymu se nikomu nic nestalo, přesto tam Rusáci poslali armádu a ještě se tvrářili, že není jejich.
    A také Afrika není Evropa, Vy byste nějakou menší okupaci mužiky zřejmě uvítal.
    Vůbec mě děsi kolik je tu prosruských názorů když si uvědomím, že nemalá část navštěvníků tohoto serveru jsou příslušnici AČR.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    17:31 20.03.2014

    takze francuzom, ktory sa zasa hraju na kolonialnych panov niekde v afrike sa nepaci, ze rusi robia nieco podobne hned za svojimi hranicami?

    takze francuzom, ktory sa zasa hraju na kolonialnych panov niekde v afrike sa nepaci, ze rusi robia nieco podobne hned za svojimi hranicami?

  • pepe420
    17:21 20.03.2014

    Myslím, že všichni pochopili, jací Rusové ve skutečnosti jsou (především ruské vedení). Pročtěte si pár diskuzí na zahraničních diskusních fórech (militaryphotos a jiné), nemalá ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že všichni pochopili, jací Rusové ve skutečnosti jsou (především ruské vedení). Pročtěte si pár diskuzí na zahraničních diskusních fórech (militaryphotos a jiné), nemalá část Rusů už delší dobu sní o obnovení své říše, a pozor, teď nemám na mysli SSSR, ale spíše Carské rusko, od střední Evropy až po Aljašku, od Finska až po turecké hranice. Jestliže je bude Evropa vyzbrojovat, prodávat jim technologie a dodávat odborníky a rady, pak se to může Evropě nepěkně vymstít. Anglie a Francie se moc nemusí obávat, jak se ale zachovají, až budou pochodovat "slušní lidé" v pobaltských státech, Polsku, Rumunsko nebo Finsku?Budou opět krčit rameny a upozorňovat, že nemůžou nic dělat, že potřebují ruské suroviny a zakázky?Mám pocit, že adekvátně na situace reagují pouze Poláci a Američani.Rusové neustále mluví o míru, ale proč si pak chtějí pořídit přes 2 000 armat a proč si udržují v rezervách desítky tisíc tanků?Evropa by se měla mít na pozoru a rozhodně by se neměly snižovat výdaje na zbrojení, aby se pak jednou neopakoval rok 68...Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:17 20.03.2014

    To liberal shark - co vím tak nemohu. Nicméně si nemyslím, že by Francie nějak tratila, ty lodě jsou z části zaplacené, tedy není problém je pod cenou prodat a ještě vydělat ...Zobrazit celý příspěvek

    To liberal shark - co vím tak nemohu.
    Nicméně si nemyslím, že by Francie nějak tratila, ty lodě jsou z části zaplacené, tedy není problém je pod cenou prodat a ještě vydělat nějaké to € na instalaci elektroniky a zbrańových systému neb toto si měli Rusové dělat sami až po dodání.
    O nějakém odškoném pro Rusko nemůže být ani řeč, stejně tak éo tom, že by FR musela vrátit již uhrazenou část ceny, proto se tomu říká sankce.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    17:13 20.03.2014

    Amatérský dotaz - nešlo by ty lodi v případě potřeby prodat British Navy jako Sea Control Ship ? Mohou na Mistralech přistávat trysková letadla s kolmým vzletem a přistáním ?

    Amatérský dotaz - nešlo by ty lodi v případě potřeby prodat British Navy jako Sea Control Ship ? Mohou na Mistralech přistávat trysková letadla s kolmým vzletem a přistáním ?

  • Adanedhel
    16:48 20.03.2014

    Stetula aspiruje na titul zrádce a přizdisráče číslo jedna. Celý ten obchod byl od začátku veden v duchu hesla - Kapitalisté nám prodají i provaz na kterém je oběsíme.

    Stetula aspiruje na titul zrádce a přizdisráče číslo jedna. Celý ten obchod byl od začátku veden v duchu hesla - Kapitalisté nám prodají i provaz na kterém je oběsíme.

  • smoke
    16:02 20.03.2014

    Vzhledem k tomu, ze 35% ruskeho bohatstvi vlastni pouze 110 osob v Rusku, je docela dobry krok tlacit na tohle bolave misto. Rika se, ze miliardari z vychodu uz do teto chvile ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k tomu, ze 35% ruskeho bohatstvi vlastni pouze 110 osob v Rusku, je docela dobry krok tlacit na tohle bolave misto.

    Rika se, ze miliardari z vychodu uz do teto chvile stahli pres 100 miliard dolaru, ale pochopitelne jeste mnohem vice zbyva. V tomhle ma demokraticky svet precejen vyhodu. Kdyz Rusko zabavi majetek korporacim, koncern VW to nasere, ale nakonec jenom otevre par dalsich zavodu v Cine. Kdyz zapad zabavi majetek majitelum 35% Ruska, Putin bude mit problem.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    15:56 20.03.2014

    To stetula Velice se mýlíte, většina bohatých Rusů i ruských firem má část majetku mimo Rusko.Hlavně proto, aby byl mimo dosah ruských úřadů, nikdy nevíte kdy se Putinovi nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    To stetula
    Velice se mýlíte, většina bohatých Rusů i ruských firem má část majetku mimo Rusko.Hlavně proto, aby byl mimo dosah ruských úřadů, nikdy nevíte kdy se Putinovi nebo někomu z té jeho bandy znelíbíte a náhle se zjistí, že jste zapomněl zaplatit daně jak se to pravidelně děje jeho odpůrcům.
    Jinak, Francouzi by nezpaltili ani € odškodného, kdo by je asi tak donutil? Navíc ty mistraly jsou už z části zaplacené. Ohledně toho know-how máte bohužel pravdu, prodávat zbraně nepříteli je stará bolest Západu.Skrýt celý příspěvek

  • J.Vraja
    15:39 20.03.2014

    Já jsem spíše levý střed, v mezinárodní politice ale už jsem dávno vystřízlivěl z levých názorů a jsem plně pro trans-atlantické vazby. Zajímavým fenoménem většiny levicových ...Zobrazit celý příspěvek

    Já jsem spíše levý střed, v mezinárodní politice ale už jsem dávno vystřízlivěl z levých názorů a jsem plně pro trans-atlantické vazby. Zajímavým fenoménem většiny levicových intelektuálů či publicistů je fakt, že kritizují USA a Evropu daleko více než Rusko, ale tuto kritiku a publicistiku by do jednoho chtěli provádět na západě a nikoliv v Rusku. Máme tu takovou svobodu, že si můžeme jako členové NATO i EU plně kritizovat obě tyto struktury a blahořečit třeba i případnou invazi Ruska do východní části Ukrajiny. Zkuste si zademonstrovat proti této invazi v Rusku. A to pokrytecké Rusko, které nikdy neuznalo právo na sebeurčení desítkám národů na svém území, nikdy nepovolilo žádné referendum, se vysmívá mezinárodnímu právu na Krymu. Že to akceptují Putinovi voliči je pochopitelné, těm stačí když svlečený do půli těla loví medvědy na sibiři,nebo nachází staré amforya a hlavně že můžou si u podobných akcí zakřičet Rasija. Že to akceptují lidé tady v ČR, je fakt s podivem ...Skrýt celý příspěvek

  • stetula
    15:13 20.03.2014

    musím se smát těm velkohubým kecům z Francie , jediný kdo by se smál tak je rusko zaprvé dostane tučné odstupné a za druhé to oč jim šlo při nákupu těchto lodí jsou technologie a ...Zobrazit celý příspěvek

    musím se smát těm velkohubým kecům z Francie , jediný kdo by se smál tak je rusko
    zaprvé dostane tučné odstupné a za druhé to oč jim šlo při nákupu těchto lodí jsou technologie a ty už mají :):):) při pořízení lodí rusové dali do požadavku transfer technologií a to jediné co potřebovali .

    Francouzká strana dodala do baltského závodu technologie na stavbu velkotonážních
    lodí v hodnotě cca 0,5 mld dolarů a dále největší laserový řezací stroj v evropě !!! který překonával potřeby pro mistraly o 50 % ( proč asi :):) Rusko chce přece letadlové lodě ) takže takové výlevy jsou k smíchu :)

    dále co se týče sankcí a případné zabavení majetku ruských oligarchů :
    tak zaprvé ti už ho mají dávno zpátky v rusku
    - kolik majetku můžou mít Rusové na západě 10, 20, 30 miliard dolarů ???
    - od roku 2008 západní státy investovali v Rusku 630 mld dolarů

    a ted se ptám koho to bude více bolet když si to navzájem zabaví ????

    jak to bude merkelová vysvětlovat představenstvu VW že v Rusku přišli o investici ve výši 20 miliard eur ????Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    14:41 20.03.2014

    No, celkem jsou Francouzi drsní, to se musí nechat. Naši jsou sice taky celkem rezolutní ve vyjádřeních na adresu Rusů, ale strach Sobotky ze ztráty zakázek je velký...Přesto by ...Zobrazit celý příspěvek

    No, celkem jsou Francouzi drsní, to se musí nechat. Naši jsou sice taky celkem rezolutní ve vyjádřeních na adresu Rusů, ale strach Sobotky ze ztráty zakázek je velký...Přesto by pro Francouze bylo výhodnější ty lodě dodat a v případě války na ně poslat pár raket Exocet.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2