V-22 Osprey a F-15SE Silent Eagle: Izrael kupuje špičkové zbraně

Foto: F-15SE Silenet Eagle odpaluje střelu AIM-120 AMRAAM z vnitřní zbraňové šachty (2010); větší foto / Boeing
F-15SE Silent Eagle odpaluje střelu AIM-120 AMRAAM z vnitřní zbraňové šachty (2010); větší foto / Boeing

Izrael se Spojenými státy jedná o nákupu konvertoplánů V-22 Osprey a stíhaček F-15 Eagle. Podle magazínu Flightglobal.com Izrael dokonce usiluje o nejpokročilejší verzi F-15SE Silent Eagle. V-22 Osprey a F-15SE Silent Eagle pomůže Izraeli udržet vojenskou nadřazenost na Středním východě i v dalším desetiletí.

Íránská dohoda a izraelské zbraně

V současné době Izrael dostává ze Spojených států ročně 3 miliardy dolarů na obranu. Peníze jsou určeny na nákup vojenské techniky a vybavení. Izrael však musí za americké peníze nakupovat pouze zbraně amerických výrobců, případně součástky amerických firem.

Na konci října odcestoval izraelský ministr obrany Moše Ya'alon do Washingtonu, aby jednal o budoucí vojenské spolupráci mezi Spojenými státy a Izraelem. Jednání silně ovlivňuje “jaderná dohoda”, kterou uzavřely Spojené státy s Íránem.

Izrael vidí Írán jako svou hlavní existenční hrozbu a nepřestává Írán obviňovat ze snah vyrobit jadernou bombu. Očekává se, že na oplátku Spojené státy zvýší svou vojenskou pomoc a zároveň Izraeli poskytnou zbraňové systémy, které umožní Izraeli v případě potřeby provést letecký nebo aeromobilní úder proti íránským cílům - především střediskům jaderného výzkumu.

Současná dohoda o americké vojenské pomoci trvá deset let a vyprší v roce 2018. Od roku 2018 dojde k zahájení nové desetileté americko-izraelské vojenské spolupráce. Izrael již předal Spojeným státům seznam poptávaných zbraní.

Klíčovým zbrojním programem je nákup stíhaček F-35A Lightning II. Izrael podepsal smlouvu na 33 letadel, ale mluví se až o 75 strojích. Kromě F-35 Izrael poptává také konvertoplány V-22 Osprey a stíhačky F-15 Eagle, resp. nejnovější F-15SE Silent Eagle. Mluví se také o nákupu tankerů KC-46A Pegasus.

Konvertoplány V-22 Osprey již Izrael poptával v minulosti, ale nakonec z obchodu sešlo. V-22 je schopen přepravit izraelské jednotky na velké vzdálenosti a vysadit je prakticky kdekoliv. Izrael v V -22 získá schopnost provádět aeromobilní operace na velmi dlouhé vzdálenosti.

V-22 přepraví 24 vojáků nebo 9000 kg nákladu cestovní rychlostí 460 km/h. Při doplnění paliva za letu je bojový dolet prakticky neomezen. V-22 Osprey je však drahým strojem - cena je srovnatelná s moderní stíhačkou.

F-15SE Silent Eagle

Zajímavou zprávou je zájem Izraele o letouny F-15SE Silent Eagle. Hlavními rysy F-15SE, oproti klasické F-15, jsou nižší čelní radarový průřez RCS (Radar Cross Section), nátěr pohlcující radarové signály, konformní přídavné nádrže, vnitřní zbraňové šachy umožňující přepravovat část zbraní uvnitř trupu a “rozevřené” svislé ocasní plochy.

F-15SE je vybaven nejmodernějším radarem ( APG-82 nebo APG-63 ) kategorie AESA, přepracovaným kokpitem s jednou velkou informační obrazovkou a nejmodernějším elektronickým a aviotickým vybavením. Do zbraňových šachet F-15SE se vyjde až čtveřice střel vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM.

V případě F-15SE se Izrael může stát prvním uživatelem. Boeing se snažil F-15SE prodat Japonsku a Jižní Koreji, ale obě země nakonec daly přednost F-35 Lightning II.

F-15SE Silent Eagle

V současné době izraelské letectvo provozuje 58 letadel F-15 “Baz” určených pro vybojování vzdušné nadvlády a 25 útočných letadel F-15I "Ra'am" pro ničení cílů na zemi. Páteř izraelského letectva tvoří 343 letadel F-16 “Netz”, “Barak” a “Sufa”.

F-15SE je víceúčelový letoun určen ke vzdušným soubojům a útokům na pozemní cíle. F-15SE má větší dolet, nosnost a lepší letové výkony než F-35 a umožní tak Izraeli provádět dalekonosné údery, například proti íránským cílům.

V případě potřeby může Izrael F-35 a F-15SE i původní F-15 vhodně kombinovat. Při bojové akci F-35 poslouží jako předsunuté senzory, které předají informace v odstupu se pohybujícím F-15SE (s interními zbraněmi), které zase předají informace útočným F-15 “Ra´am” s podvěšenou výzbroji.

Pro další dny války, kdy se očekává zničení vzdušných sil protivníka, lze F-15SE velmi snadno upravit k útokům na pozemní cíle.

Případný prodej dalších F-15 do Izraele je skvělou zprávou pro firmou Boeing. Zakázka z Izraele pomůže zachovat výrobní linku a pracovní místa i po roce 2019, kdy skončí výroba poslední nasmlouváné stíhačky F-15SA Strike Eagle pro Saudskou Arábii.

Zdroj: Foxtroth Alpha

Nahlásit chybu v článku


Související články

Izraelský raketový tank Pereh

Izrael po více než 30 letech utajování představil veřejnosti „raketový tank“ Pereh (Divoch). Pásovou ...

Útok před obranou: Izrael zveřejnil novou vojenskou strategii

Izraelské obrané síly IDF (Israel Defense Forces) po více než 60 letech představily veřejnosti ...

Masivní protiletecká výzbroj stíhačky F-15 Eagle

Firma Boeing představí na konferenci Air Force Association koncept stíhačky F-15 Eagle schopné nést ...

Izraelský radar ze systému IRON DOME pro Armádu ČR

Izraelský státní podnik vyrábějící radary ELTA Systems, který je členem skupiny Israel Aerospace ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • skelet
    06:53 09.11.2015

    Pet.rok: máš pravdu na Block 20/25 jsem úplně zapomněl. I tak to podzbrojení trvalo pět let. Neříkám, že to bylo zásadní. Spíše je to taková perlička.

    Pet.rok: máš pravdu na Block 20/25 jsem úplně zapomněl. I tak to podzbrojení trvalo pět let. Neříkám, že to bylo zásadní. Spíše je to taková perlička.

  • pet.rok
    00:59 09.11.2015

    skelet: "Tuto možnost dostaly F-16 až od verze "ADF", respektive C/D block 30/32. Do té doby jely F-16 jen na Sidewindery." podla vsetkeho dostali F16 schopnost pouzivat AIM-7 ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: "Tuto možnost dostaly F-16 až od verze "ADF", respektive C/D block 30/32.
    Do té doby jely F-16 jen na Sidewindery."

    podla vsetkeho dostali F16 schopnost pouzivat AIM-7 uz v bloku 25 ked bol vymeneny radar za APG-68. Kedze sovietske R27 sa zavadzali niekde od roku 1983 a F16 block 25 sa testoval od 1984 a k jednotkam sa dostal na zaciatku roku 1986 a tak doba kedy bola F16 "podzbrojena" zas netrvala tak dlho.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    00:24 09.11.2015

    CerVus: "To že má teď F-35 lepší radar a je jediné které je schopné uplatnit datalink a sdílená data neznamená..." Je mylna predstava ze ostatne stroje nevedia zdielat data, ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: "To že má teď F-35 lepší radar a je jediné které je schopné uplatnit datalink a sdílená data neznamená..."

    Je mylna predstava ze ostatne stroje nevedia zdielat data, link 16 maju vo vybave prakticky vsetky sucastne zapadne lietadla Gripen nevynimajuc.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    00:13 09.11.2015

    skelet: 1) co s tím má Boeing co dělat? 2) je zajímavé, že exportní verze nikdy nevznikla, znamenalo by to přepsat kompletně software. Proč by pak ale někdo platil vývoj a výrobu ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: 1) co s tím má Boeing co dělat?
    2) je zajímavé, že exportní verze nikdy nevznikla, znamenalo by to přepsat kompletně software. Proč by pak ale někdo platil vývoj a výrobu letadla, které bude mít avioniku hluboko pod standardem F35? Jen proto, že bude supercruise?

    3) Pěkná spekulace:) a za jak dlouho si myslíš že Japonci zvládnout vyvinout, otestovat a vyrobit letadlo, které se bude blížit schopnostem modernizované F-35?
    4) má jich málo, ale kdo to zaplatí? Čekáš, že USAF zase zvednou rozpočet?Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    23:15 08.11.2015

    těžko bude mít podklady, ale tiše se to předokládá, resp. doufá. 1) Boeing by neudržel kvalifikované lidi ve výrobě (nemá co vyrábět) 2) navzdory zdejším názorům, že F-35 zničí i ...Zobrazit celý příspěvek

    těžko bude mít podklady, ale tiše se to předokládá, resp. doufá.
    1) Boeing by neudržel kvalifikované lidi ve výrobě (nemá co vyrábět)
    2) navzdory zdejším názorům, že F-35 zničí i Borgskou krychli má F-22 lepší zvuk a dá se downgradeovat na exportní verzi
    3) Amíci se budou snažit potlačit japonský vývoj stíhače 5.generace. Japonci od zákazu exportu zbraní ustupují, takže by to byl solidní konkurent pro F-35. A při dodání F-22 by se jim to mohlo podařit.
    4) navzdory zdejším názorům, že F-35 zničí i Borgskou krychli, má USAF F-22 prostě máloSkrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    22:58 08.11.2015

    cejkis:
    Že by USA prodaly F-22 do zahraničí? To se mi moc nechce věřit. Máte k tomu nějaké podklady?

    cejkis:
    Že by USA prodaly F-22 do zahraničí? To se mi moc nechce věřit. Máte k tomu nějaké podklady?

  • cejkis
    22:24 08.11.2015

    K debatě níže na téma YF16/17. Boyd přišel s teorií energetické manévrovatelnosti jako výsledek studie konfliktu v Korei a Vietnamu známou pod názvem RedBaron. Od této doby se ...Zobrazit celý příspěvek

    K debatě níže na téma YF16/17.

    Boyd přišel s teorií energetické manévrovatelnosti jako výsledek studie konfliktu v Korei a Vietnamu známou pod názvem RedBaron. Od této doby se hodnotí u strojů poměr tahu ku tíze. Proto požadavek na lehký letoun, který měl mít s tehdejšími motory poměr větší než 1. S výkonějšími jednotkami rostla možnost i větší výbavy.
    Debata na téma z čeho vzešel Hornet mi připomněla méně publikovanou soutěž CX-HLS na strategický dopravní letoun v 60.letech. Tehdy Boeing prohrál s Lockheed C-5 Galaxy a svůj neúspěšný koncept přetavil do nejúspěšnějšího komerčního letounu všech dob, slavné 747.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    22:10 08.11.2015

    Až skončí muslimský prezident Obama, tak celý svět bude revidovat vztahy s USA včetně Izraele. Pokud z nadcházejících voleb vzejde změna, bude jistě obnovena produkce F22 a první ...Zobrazit celý příspěvek

    Až skončí muslimský prezident Obama, tak celý svět bude revidovat vztahy s USA včetně Izraele. Pokud z nadcházejících voleb vzejde změna, bude jistě obnovena produkce F22 a první kusy budou putovat do Izraele a Japonska.

    F15SE je pouze odpověď na Obamu a doufám, že jen dočasná.

    Z Obamovy promuslimské éry se bude celý svět zotavovat po desetiletí.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:08 08.11.2015

    Myšlenka, že by Arabové vytvořili ekonomiku silnější než Židé mi přijde dosti úsměvná... nebýt ropy, nesahají Izraeli okolní státy ani po kotníky. Navíc mají tendenci se mezi sebou ...Zobrazit celý příspěvek

    Myšlenka, že by Arabové vytvořili ekonomiku silnější než Židé mi přijde dosti úsměvná... nebýt ropy, nesahají Izraeli okolní státy ani po kotníky. Navíc mají tendenci se mezi sebou řezat sami, není třeba jim v tom ani moc pomáhat.Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    21:33 08.11.2015

    Atlan: 1) dominance v regionu - Izrael má letectvo, ale hlavně má velmi přesné informace a neváhá udeřit na nejslabší místo protivníka - viz "nepotvrzené" údery v Sýrii při ...Zobrazit celý příspěvek

    Atlan: 1) dominance v regionu - Izrael má letectvo, ale hlavně má velmi přesné informace a neváhá udeřit na nejslabší místo protivníka - viz "nepotvrzené" údery v Sýrii při podezření z dodávek raket.
    2) Nechci se nějak navážet do obyvatel okolních států a jejich schopnosti budovat silnou ekonomiku - domnívám se ale, že velmi důležitým segmentem je v těchto státech těžba ropy, což vede k potlačení ostatních oborů a stejně tak k méně intenzivnímu úsilí obyvatelstva něco produkovat. Určitě okolní státy nemají problém vyprodukovat dostatek lidí do armády.
    3) Vojenská pomoc USA je vázána na americkou židovskou komunitu, která je stejně početná (6.5 mil), jako v Izraeli (6.1 mil). Dokud budou v USA Židé v tomto počtu, tak pomoc bude trvat. Může se to změnit - z Ruska Židé také během desetiletí odešli (do Izraele) - ale v USA zatím nic takového není v dohledu. Židé disponují dostatkem prostředků a umí je investovat tak, aby se to maximálně projevilo na bezpečnosti Izraele.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:09 08.11.2015

    Atlan: Izrael si vzdušnou dominanci drží od roku 1973

    Atlan: Izrael si vzdušnou dominanci drží od roku 1973

  • skelet
    21:07 08.11.2015

    Sgt Murphy: V tomto se Shania skutečně neplete. F-16 opravdu vznikla jako "obdoba" MiG-21. Tedy lehký a levný stíhač, který měl udržet vzdušnou převahu, kterou vybojovaly F-15. ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: V tomto se Shania skutečně neplete. F-16 opravdu vznikla jako "obdoba" MiG-21. Tedy lehký a levný stíhač, který měl udržet vzdušnou převahu, kterou vybojovaly F-15. Tohoto určení se držely až do Block 15, od něj už jsou F-16 víceúčelové. Ale opět to nebylo kvůli tomu, že by někdo porazil stíhací mafii, ale kvůli tomu, že F-16 byla zkrátka dobře navržený stroj.
    U F/A-18 to bylo naopak.. sice jako základ byl převzat Northrop YF-17, kterého porazil YF-16, ale US Navy od začátku chtělo letoun, který by byl lehkým stíhačem a zároveň nahradil dosluhující A-4. Takže odpočátku byl vyvíjen víceúčelový letoun + F/A-18 měla odpočátku integrovány PLŘS středního dosahu (AIM-7). Tuto možnost dostaly F-16 až od verze "ADF", respektive C/D block 30/32. Do té doby jely F-16 jen na Sidewindery.
    Paradoxně měly sovětské stíhačky silnější výzbroj, než-li americké.
    Porovnáváno MiG-23 vs F-16, resp. MiG-29 vs F-16Skrýt celý příspěvek

  • Atlan
    20:42 08.11.2015

    prý udržet dominanci v regionu... Tu pár letadýlkama neudrží, spíš udržováním a přiživováním konfliktů u sousedů. Sice to zní drasticky ale je to holý fakt. Okolo jsou desitky ...Zobrazit celý příspěvek

    prý udržet dominanci v regionu... Tu pár letadýlkama neudrží, spíš udržováním a přiživováním konfliktů u sousedů. Sice to zní drasticky ale je to holý fakt. Okolo jsou desitky milionů lidí kteří by v mírových podmínkách vytvořili takovou ekonomiku že aby si Izrael udržel vojenskou dominanci musela by valná většina národa přejít do armády a ještě by bylo málo. Mají málo přirodních zdrojů i málo území, takže moc možností nezbývá - oba národy mají tvrdé hlavy a nechce se jim ustupovat. A vojenská pomoc USA také nebude věčná, takže sázka na chaos se může těžce vymstít.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    20:30 08.11.2015

    Shania, primárny vývoj smeroval na doplnenie letky f-14 lacnejším a menším lietdalom (zas píšem veľmi zjednodušene nebudem tu citovať celý priebeh prigramu) teda s air-to-ground ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, primárny vývoj smeroval na doplnenie letky f-14 lacnejším a menším lietdalom (zas píšem veľmi zjednodušene nebudem tu citovať celý priebeh prigramu) teda s air-to-ground kapacitou sa prišlo až počas vývoja tým že do stíhacie lietadlo obohatili o túto možnosť. Pointa je v tom že sa nejedná o bombardér ktorému pridali air-to-air schopnosti ale naopak.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:16 08.11.2015

    Sgt Murphy: v tvrzení že Hornet nebyl odpočátku víceúčelový stroj.

    Sgt Murphy: v tvrzení že Hornet nebyl odpočátku víceúčelový stroj.

  • Sgt Murphy
    17:19 08.11.2015

    Však si to sám napísal do príspevku. Vysvetli mi teda v čom som mimo.

    Však si to sám napísal do príspevku. Vysvetli mi teda v čom som mimo.

  • Sgt Murphy
    17:18 08.11.2015

    Shania, takže píšeš že s YF-17 ktorá súťažila v programe Lighweight Fighter proti YF-16 a neskôr ako modifikovaná (F-18) vstúpila do USN, som mimo?

    Shania, takže píšeš že s YF-17 ktorá súťažila v programe Lighweight Fighter proti YF-16 a neskôr ako modifikovaná (F-18) vstúpila do USN, som mimo?

  • Shania
    16:35 08.11.2015

    Sgt Murphy: Lightweight Fighter program, který prosadil Boyd a jeho stíhací mafie (v partě byl i nechvalně známý pierre sprey) měl požadavky na lehký stíhací stoj bez zbytečné ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: Lightweight Fighter program, který prosadil Boyd a jeho stíhací mafie (v partě byl i nechvalně známý pierre sprey) měl požadavky na lehký stíhací stoj bez zbytečné avioniky.

    Z toho programu vznesli YF-16 a YF-18, vyhrála to YF-16, ale velmi brzy se do F-16 začala montovat zbytečná avionika, lepší radar, bomby, rakety... Stíhací mafie velmi těžce nesla co jim letectvo z jejich stroje udělalo. Takže ano první verze F-16 nebyli zrovna víceúčelové, ale to rychle změnilo. Dnešní verze F-16 nemají s F-16A společného vůbec nic.

    U F18 jsi uplne mimo.

    Ano pozůstatky yf-18 byli převzaty a výrazně modifikovány pro základ Hornetu, námořnictvo počítal původně s A-18 a F-18, tyto dvě formy se podařilo nacpat do jediného letadla F/A-18. Takže F/A-18 je odpočátku víceúčelový stroj.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    15:54 08.11.2015

    Dnes panuje mylná predstava že F-16, F-18 vznikli ako viacúčelové lietadlá zatiaľ čo F-15 bolo primárne určené na vybojovanie vzdušnej nadvlády. Tieto lietadlá sa len ako ...Zobrazit celý příspěvek

    Dnes panuje mylná predstava že F-16, F-18 vznikli ako viacúčelové lietadlá zatiaľ čo F-15 bolo primárne určené na vybojovanie vzdušnej nadvlády. Tieto lietadlá sa len ako viacúčelové presadili, tak isto ako aj Eurofighter alebo Rafale.

    Od roku 1965 v USA panovala teória ťažšieho, menej obratného, rýchleho, drahšieho lietadla s výkonným radarom a ťažkou výzbrojov na základe ktorej vzniklo F-15 a lacného, ľahkého, obratného stíhača na základe vznikli lietadlá f-16 a yf-17 (f-18). Zjednodušene povedané v skratke.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    14:42 08.11.2015

    pificek To "špecializovanie" je dnes už zabudnuté ... každé lietadlo musí dnes už obrazne zvládnuš všetko .... pri tých cenách sa to ináč ani nedá .... skôr závisí na konkrétnej ...Zobrazit celý příspěvek

    pificek

    To "špecializovanie" je dnes už zabudnuté ... každé lietadlo musí dnes už obrazne zvládnuš všetko .... pri tých cenách sa to ináč ani nedá .... skôr závisí na konkrétnej konfigurácii výzbroje v čom je momentálne daný stroj "špecialista" ....

    Kto si dnes už spomenie na čo boli určené prvé kusy F-15 či F-16 ?

    Dnes sú to oba všestranné stroje .. a to isté sa očakáva od F-35 ....samozrejme, že vždy je to o kompromisoch a vždy bude ten ktorý stroj lepší v tom či onom ... ale zvládnuť musí všetko .....už bude na velení aby skombinovalo stroje a ich výzbroj a vybavenie tak aby splnili každú misiu na 100 % ...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3