USNS Spearhead: Trysková dopravní loď

Joint High Speed Vessel
Foto: USNS Spearhead / US Navy

Již řadu měsíců americké námořnictvo provozuje katamaran USNS Spearhead. Jedná se o první loď zbrusu nové třídy Spearhead - nové kategorie extrémně rychlých dopravních lodí JHVS (Joint High Speed Vessel).

Posláním plavidel třídy Spearhead je rychlý námořní transport lidí a zásob. Loď dokáže až 600 tun nákladu přepravit rychlostí 65 km/h na vzdálenost 2200 kilometrů. Bez nákladu dokáže uhánět rychlostí až 80 km/h.

Pokud loď cestuje menší rychlostí, její dojezd rapidně narůstá. Pří maximální rychlosti a s plným nákladem přesto dokáže dorazit z americké námořní základny Guam v západním Pacifiku až k břehům Filipín.

Trup lodě je vyroben z lehkého hliníku. Na délku měří plavidlo 105 metrů při výtlaku 2500 tun. Uvnitř lodě je místo pro 312 sedících vojáků a rovněž kajuty pro 104 pasažérů. Obsluhu lodě zajišťuje 22-ti členná posádka.

Foto: USNS Spearhead / US Navy Naloďování na JHVS. / US Navy

Náklad je přepravován ve vnitřních prostorách o ploše 1863 m2. Na horní palubě je pak přistávací plocha pro vrtulník nebo konvertoplán V-22 Osprey.

Do lodě se vozidla a náklad dostávají zadní nájezdovou rampou. Rampa je 3,8 metrů dlouhá a dokáže se dle potřeby natáčet. Nosnost rampy je dimenzována i pro tank M1 Abrams. K dispozici je také nakládací jeřáb o hmotnosti 20 tun.

Ponor lodě je pouze 3,8 metrů, což umožňuje operace v mělkých pobřežních vodách nebo v menších a jednoduších přístavech – typických pro země s málo rozvinutou infrastrukturou. O pohon se staré čtveřice dieslových motorů o výkonu 4×9,1 MW se spotřebou 4×2141 litrů/hodina.

Hlavním posláním lodí třídy Spearhead je velmi rychlý transport lidí a materiálu. Rychlá doprava je to, proč jsme ji koupili. Plavidlo má 20 000 stop čtverečních nákladového prostoru pro tanky, nákladní automobily, sanitky, buldozery, HMMWV – a také 312 sedadel, dostatečný počet pro rotu vojáků nebo mariňáků,“ říká námořní kapitán Henry Stevens.

Americké námořnictvo však plánuje využít unikátní vlastnosti lodě také pro speciální operace nebo humanitární mise. „Je určená pro provoz v mělkých přístavech a vodních cestách, což umožňuje provádět celou škálu operací, jako je manevrování, trvalou přítomnost, humanitarní operace, podporu speciálním operacím, podporu logistiky nebo velmi rychlou dopravu,"  vysvětluje Stevens.

Celkově plánuje americké námořnictvo odebrat deset lodí třídy Spearhead za 1,8 miliard dolarů. V brzké době se k první lodi připojí dvojice plavidel USNS Choctaw County a USNS Millinocket.

Zdroj: DoD BUZZ

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský Vladivostok zahajuje námořní zkoušky

Ač v současné době jsou vztahy mezi „Západem“ a Ruskem napjaté, stále běží již dříve uzavřené ...

Rusové posilují pobřežní ochranu Krymu

Anglicky píšící izraelský magazín Defense Update přinesl zprávu o rozmísťování protilodních systémů ...

Válečné lodě pro Rusko: Francie uvažuje o odstoupení od smlouvy

Pokud Moskva vyprovokuje další eskalaci napětí na Ukrajině, Paříž může zvážit zrušení dodávky svých ...

Americké námořnictvo vyvíjí ultralehká auta

Americké námořnictvo (US Navy) chce přispět k nízkoenergetické automobilové dopravě. Námořníci, ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ultramarinus
    16:12 15.04.2014

    Vypada to, ze se dockame nekolika kusu tehle lodky vezoucich railguny.

    Vypada to, ze se dockame nekolika kusu tehle lodky vezoucich railguny.

  • liberal shark
    19:46 31.03.2014

    Tedy na zaoceánskou dopravu mi to přijde trochu malé. Zajímalo by mne, na kolik přijde při tak malém objemu přepravovaného materiálu jeden tuno-kilometr nebo osobo-kilometr.

    Tedy na zaoceánskou dopravu mi to přijde trochu malé. Zajímalo by mne, na kolik přijde při tak malém objemu přepravovaného materiálu jeden tuno-kilometr nebo osobo-kilometr.

  • Voodoo
    19:40 31.03.2014

    Jakub Mareš: Předpokládám, že konfigurace vnitřních prostor se bude upravovat podle typu přepravy stejně třeba jako u dopravních letadel. Takže pokud bude třeba např. dopravit ...Zobrazit celý příspěvek

    Jakub Mareš: Předpokládám, že konfigurace vnitřních prostor se bude upravovat podle typu přepravy stejně třeba jako u dopravních letadel. Takže pokud bude třeba např. dopravit vojáky na druhou část planety, tak jich nepovezou plnou kapacitu 312 apod. ;-)Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    18:02 31.03.2014

    Jakub Mareš: "Loď dokáže až 600 tun nákladu přepravit rychlostí 65 km/h na vzdálenost 2200 kilometrů" - tedy v případě nějaké überkrize a dojezdu až na páry mi to vychází na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jakub Mareš:
    "Loď dokáže až 600 tun nákladu přepravit rychlostí 65 km/h na vzdálenost 2200 kilometrů" - tedy v případě nějaké überkrize a dojezdu až na páry mi to vychází na nějakých 33 hodin v kuse... To není zas taková hrůza - je to zřejmě předělaný trajekt a určitě tam mají dost záchodů atd pro podobné případy :)Skrýt celý příspěvek

  • Jakub Mareš
    17:07 31.03.2014

    Já nevim ale 312 sedících vojáků, pokud je vyšlou na druhou část planety co budou vojáci tolik dní jíst, pít a kde budou spát, nějak si to nedokážu představit.

    Já nevim ale 312 sedících vojáků, pokud je vyšlou na druhou část planety co budou vojáci tolik dní jíst, pít a kde budou spát, nějak si to nedokážu představit.

  • Adanedhel
    10:35 31.03.2014

    Moc pěkný kousek námořní techniky. Tato loď by teoreticky mohla veplout i do ústí dostatečně hluboké řeky, že ?

    Moc pěkný kousek námořní techniky. Tato loď by teoreticky mohla veplout i do ústí dostatečně hluboké řeky, že ?

Načítám diskuzi...