Tvrdé boje v Sýrii - nasazeny i československé bitevníky L-39
- 4. 8. 2012
- 17 komentářů
- Michal Polák
Boje v Sýrii stále sílí. Poslední události dokonce donutily odstoupit vyslance OSN a Ligy arabských států Kofiho Annana – příměří totiž nedodržuje ani jedna ze stran konfliktu. Povstalci navíc získali těžší typy zbraní a syrské letectvo v reakci na to nasadilo také lehké bitevní letouny L-39 vyrobené v tehdejším Československu.
Pokračující boje a násilnosti
Vládnoucí režim Bašára Asada se nehodlá moci vzdát. Povstalce považuje za teroristy a obviňuje je z násilností. Zkušenosti z jiných zemí přitom dávají syrské oficiální vládě částečně za pravdu. Většina západních zemí se však staví na stranu povstalců, kteří argumentují svůj vzdor nevyhovující politickou situací v zemi.
Spojené státy americké dokonce oficiálně posvětily svým tajným službám podporu Syrské svobodné armádě. Ta nyní požaduje dodávky zbraní ze třetích zemí. Sama se navíc dokázala zmocnit těžkých zbraní, jako jsou vylkorážové kulomety, ale dokonce i neupřesněného množství vozidel včetně tanků. To se samozřejmě promítá jak na zvýšené bojové síle jednotlivých skupinek povstalců, tak i na jejich morálce.
Video: Svobodná syrská armáda zveřejnila video ukořistěného vládního tanku. Video bylo údajně natočeno povstalci ve městě Al Qusayr v provincii Homs, týden nazpět / YouTube
Z násilností jsou však obviňovány nejen vojáci bojující za režim Bašára Assada. Na internetu se dokonce objevily velmi drastické záběry zajatých syrských vojáků, které povstalci hromadně popravují střelbou ze samopalů a následně provolávají „Alláh akbar“, tedy „Alláh je velký“. To samozřejmě potvrzuje prohlášení vlády, která označuje povstalce za teroristy.
Atentát na ministra obrany a eskalace napětí
Ke zhoršení situace došlo také po úspěšném atentátu, při kterém podlehl syrský ministr obrany Dáud Radžha, jeho náměstek a zároveň švagr prezidenta Ásif Šaukat, generál Muhammad Ibráhím Šaar a zřejmě řada jejich poradců. Na místo ministra obrany v rychlosti nastoupil Fahd Faradž, jež byl oficiálně do funkce jmenován 19. července. Podle původních informací měl být mezi mrtvými také šéf rozvědky, ale ten údajně celý incident přežil.
Video: VIDEO OBSAHUJE DRASTICKÉ ZÁBĚRY. K incidentu došlo, když se rebelové snažili obsadit město Aleppo / YouTube
Atentát se navíc odehrál v době, kdy se boje rozšířily na podstatně větší syrské území. Podle povstalců je pak dalším na řadě samotný Bašár Asad, jež se podle probíhajícího postupu konfliktu, jež je řadou zemí označován za občanskou válku, nehodlá vzdát. Rada bezpečnosti OSN navíc nemůže posvětit žádný přímý postup, jelikož všechny tvrdé návrhy vetují Čína s Ruskem.
Právě druhá jmenovaná země přitom posílá do oblasti větší počet vojenských lodí s výsadkáři. Údajně mají v případě další eskalace bojů zajistit bezpečnost ruských občanů a místní námořní vojenské základy. Již dříve Rusové do oblasti vyslali posily.
Nasazení lehkých bitevníků
Assadův režim v poslední době s oblibou údajně nasazoval bojové vrtulníky ruské výroby. Jenže povstalci údajně získali těžší zbraně, se kterými je mohou vážně ohrozit. Intenzivní využívání vrtulníků se může také promítat, z důvodu nutné údržby, i na snížení jejich bojeschopnost. Syrské letectvo tak reaguje na danou situaci nasazením lehkých bitevníků L-39 české výroby.
Video: Čas 1:39 - těžké kulomety představují pro vrtulníky smrtelnou hrozbu. Syrské letectvo proto začalo nasazovat československé bitevníky L-39 / YouTube, BBC
L-39 je přitom mnohem těžší, vzhledem k jejich rychlosti, sestřelit. Navíc působí psychologicky. Nízké přelety totiž mohou zkušeným bojovníkům a civilnímu obyvatelstvu nahánět větší hrůzu, než například zmíněné vrtulníky. Navíc mohou nést vedle kanónu na čtyřech pylonech také podvěsené raketomety i neřízené pumy, takže o neškodný cvičný letoun se v tomto případě nejedná.
Letouny L-39 byly vyvinuty u nás v 60. létech v podniku Aero Vodochody. V dalších letech se staly jednotným výcvikovým letounem v zemích Varšavské smlouvy vyjma Polska. Velkou oblibu si však Albatros, jak je tomuto typu přezdíváno, získal také v řadě arabských zemí a později u řady nadšenců, také ve Spojených státech amerických.
Nasazení L-39 však napovídá leccos o eskalaci bojů. Přeci jen nasazení proudových bojových letounů nikdy nevěští nic dobrého.
Související články
Sýrie uvedla do provozu dvě baterie protilodního systému Bastion
Zatímco celý svět sleduje další kroky Íránu, Sýrie zvyšuje svou obranyschopnost. Kontroverznímu ...
- 13.05.2012
- 0 komentářů
- Michal Polák
Syrská záhada bojeschopnosti v souvislosti s možnou intervencí
Média už dlouhé měsíce přinášejí znepokojující informace o nepokojích v Sýrii. Tamní vláda v čele s ...
- 20.06.2012
- 25 komentářů
- Michal Polák
Sýrie sestřelila turecký stíhací letoun
V pátek 22. června se objevila informace o údajném sestřelu tureckého stíhacího letounu F-4 Phantom ...
- 23.06.2012
- 3 komentářů
- Michal Polák
Další okolnost k incidentu sestřelení tureckého letounu
Vývoj po sestřelení tureckého letounu syrskou protiletadlovou ochranou samozřejmě dále pokračuje. ...
- 26.06.2012
- 11 komentářů
- Michal Polák
"...Navíc mohou nést vedle kanónu na dvou pylonech také podvěsené raketomety i neřízené pumy, takže o neškodný cvičný letoun se v tomto případě nejedná..." Sýrie nakoupila dvě ...Zobrazit celý příspěvek
"...Navíc mohou nést vedle kanónu na dvou pylonech také podvěsené raketomety i neřízené pumy, takže o neškodný cvičný letoun se v tomto případě nejedná..."
Sýrie nakoupila dvě verze L39 a to L39ZO, která má 4 "závěsníky" a celkovou nosnost 1000 kg užitečného nákladu a později pak verzi L39ZA s kanónem GŠ23 a stejnými "závěsníky" jako verze ZO.
Takže: 4 raketnice UB57-16 nebo 4 pumy 250kg, případně 2 pumy 500 kg.Skrýt celý příspěvekNeměli bysme se do toho míchat, jejich mentalitu nechápem a nerozumíme jejich pohledu na svět, pro nás je nepředstavitelné uvrhnout si svou zemi do takovýho bordelu, vykašlat se na ...Zobrazit celý příspěvek
Neměli bysme se do toho míchat, jejich mentalitu nechápem a nerozumíme jejich pohledu na svět, pro nás je nepředstavitelné uvrhnout si svou zemi do takovýho bordelu, vykašlat se na práci a popadnou kalacha a jít dělat bordel, říká se že moudřejší ustoupí, tam u nich nejni nikdo moudrej, ale každej je zatraceně hrdej, sice nevím na co, ale připadá mi to tak, radši bych byl, kdyby jsme si tady u nás a v naší západní civilizaci připravili takové podmínky, aby nám to tady za čas nevzali a za další čas to tu nevypadalo jako při arabským jaru...Skrýt celý příspěvek
Tak si tak říkám, že tyhle zaostalý státy (Lybie, Sírie, Írán atd.) diktaturu prostěpotřebujou.. Protože když vidim co jsou ti "obyčejní civilisté" schopni dělat, tak si řikám že ...Zobrazit celý příspěvek
Tak si tak říkám, že tyhle zaostalý státy (Lybie, Sírie, Írán atd.) diktaturu prostěpotřebujou.. Protože když vidim co jsou ti "obyčejní civilisté" schopni dělat, tak si řikám že ještě že neni země v jejich moci, ale jen v moci jednoho šílence!Skrýt celý příspěvek
Standa: Jistě s pevnou rukou máte pravdu. Já jen reagoval, že za situací v Syrii nemůže "nasraná" demokracie, jak tu někdo lživě psal. Vždyť se destabilizovala za vlády Aada a ...Zobrazit celý příspěvek
Standa: Jistě s pevnou rukou máte pravdu. Já jen reagoval, že za situací v Syrii nemůže "nasraná" demokracie, jak tu někdo lživě psal. Vždyť se destabilizovala za vlády Aada a Baas. Taky si nemyslím, že by v tom měl někdo prsty zvenku např. USA. Když už tak bych to spíš viděl na Francouze, ty maj v hlavách ........ :-). Po revoluci v Syrii američani toužili podobně jako po revoluci v Egyptě nebo Tunisku. Ty spíš zajímá situace v Perským zálivu a Irán. Stabilita kolem Středozemního moře je spíš zájmem evropských zemí, zejména těch jižních a Turecka. USA už přestává bavit dělat Evropě za své peníze chůvu, když nejsou schopný jednotlivý státy ani plnit závazky vůči NATO.
Myslím si, že pro arabské země je asi nejlepší jakási parlamentní monarchie se silným postavením a vlivem panovníka podobně jako je tomu v Jordánsku. V Evropě by se mohli inspirovat například v Lichtenštejnsku. Každá země si musí nalézt svůj politický systém, který jí vyhovuje a diktatura Asada očividně selhala. Ze začátku to totiž byli opravdu protestující lidé do kterých začal střílet, to že teď to mají v rukou militantní skupiny, to je toho všeho důsledek.Skrýt celý příspěvekK Dipovi: Já si nemyslím, že si tady někdo idealizuje diktátorské režimy v arabských zemích, ale jak chcete držet pohromady různé kmeny vyznávající různé způsoby víry? V Sýrii jsou ...Zobrazit celý příspěvek
K Dipovi: Já si nemyslím, že si tady někdo idealizuje diktátorské režimy v arabských zemích, ale jak chcete držet pohromady různé kmeny vyznávající různé způsoby víry? V Sýrii jsou Sunité, Šíté,Alavité, Křesťané, Islamisté, Liberálové a míchají se do toho zájmy východu a západu. Jedině silná osobnost dokáže udržet tyto skupiny pohromadě. Já osobně si hned teď nedokážu vzpomenout na opravdu demokratickou arabskou společnost, kde by bylo vše v pořádku a všichni uznali názor většiny. Je to taky kulturně-sociální problém. Vzdělaná a zajištěná společnost bude spíše preferovat demokracii, než miliony chudých a nevzdělaných-lehce nábožensky ovlivněných lidí. Nejsou to bludy jak píšete, ale je to volba "menšího" zla. Je to strach lidí z toho, co vznikne v Sýrii po pádu Asada. Já osobně to vzhledem k velkým škodám na hospodářství a infrastruktuře a nevýkonné ekonomice vidím na skvělou líheň radikálů. Za mě lepší Asad, než tlupy aláh akbarů. Asi byla chyba, že Asad neodešel ihned po vypuknutí povstání do exilu, teď už tam operují skupiny islámských bojovníků,,,,a bude jich tam víc. Po porážce Asada nebude síly, která by je vyhnala.Skrýt celý příspěvek
paneboze lidi ,mate naprosto skreslenou predstavu o situaci v Syrii a dost mozna o situaci ve svete ,proto doporucuji tento blog , je to ale pouze pro lidi kteri si chcou precist ...Zobrazit celý příspěvek
paneboze lidi ,mate naprosto skreslenou predstavu o situaci v Syrii a dost mozna o situaci ve svete ,proto doporucuji tento blog , je to ale pouze pro lidi kteri si chcou precist objektivni zpravodajstvi a zamyslet se nad svetem ve kterem zijeme ,clenum rudych gard doporucuji navstivit stranky KSCM
http://tomaspeszynski.blog.idn... Skrýt celý příspěvekStanda: presne souhlas svama... dokad jsou u moci lide co to tam drzi tak je tam klid... vlitne tam ruka demokracie a kapitalismu a jde to do kopru... zkuste si ted jed v klidu na ...Zobrazit celý příspěvek
Standa: presne souhlas svama... dokad jsou u moci lide co to tam drzi tak je tam klid... vlitne tam ruka demokracie a kapitalismu a jde to do kopru... zkuste si ted jed v klidu na dovolenou do egypta...
Jediny o co se snazi je prevzit kontrolu nad uzemim blizkeho vychodu... (USA,NATO) je to cast dlouhodobeho planu... nic novyho, zadna konspiracni teorie... to sami jako v 80 letech se svrzenim rezimu v Iranu...Skrýt celý příspěvekDonedávna spolu s Iránem podporovali teroristy v Libanonu, který destabilizovali, teď si na ně Asad stěžuje. Nevím z čeho tu někdo píše o tom, že každá země pod diktátorským ...Zobrazit celý příspěvek
Donedávna spolu s Iránem podporovali teroristy v Libanonu, který destabilizovali, teď si na ně Asad stěžuje. Nevím z čeho tu někdo píše o tom, že každá země pod diktátorským režimem byla v pohodě, trošku se o to zajímejte než začnete psát takový bludy. A pokud vím, tak právě v Syrii žádná demokracie "nasraná" nebyla, problém tam vznikl pod vládou totalitní strany Baas nikoli demokracie. A v Lybii je teď ve srovnání se Syrií pohoda a to ty revoluce začaly po stejnu.
Osobně jsem taky proti jakýmukoliv zásahu. Bylo by to zbytečné plítvání penězi za černou práci, kterou si mají pěkně zafinancovat arabové sami, pokud chtěj mít na tom svým písku trochu pořádek a ne hladomor.Skrýt celý příspěvekNevím jestli někdo z Vás koukal i na ty videa. Pro mně je to z nich naprosto jasný co jsou ty "povstalci" zač. Neustálé halekání "alah akbar" je stejné jako na videjích z Libie, ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím jestli někdo z Vás koukal i na ty videa.
Pro mně je to z nich naprosto jasný co jsou ty "povstalci" zač.
Neustálé halekání "alah akbar" je stejné jako na videjích z Libie, Egypta, Afgánistánu atd.
Během pár let se rozmůžou a pak začnou nanovo věci jako v Londýnskym metru , NY dvojčata.
Teť to přijde ale blíž k domovu.Skrýt celý příspěvekAsad je sice diktátor a držel to tam zkrátka, to co přijde po něm, tak to budou Syřani ještě se slzou v oku vzpomínat na Asada. Snad jedině v Tunisku to docela vyšlo, ale jinde to ...Zobrazit celý příspěvek
Asad je sice diktátor a držel to tam zkrátka, to co přijde po něm, tak to budou Syřani ještě se slzou v oku vzpomínat na Asada. Snad jedině v Tunisku to docela vyšlo, ale jinde to arabský jaro moc dobra nenadělalo. Lybie je rozdělená na dvě části a ty jsou taky pod správou různých kmenů. Egypt se sice trochu drží, ale kdyby nedostali mld USD od USA, tak tam je taky bordel a ono se to tam pomálu zváhne na stranu islamistů. Ze Sýrie se stane stát neschopný zajistit lepší standart obyvatelstvu po dalších tak cca 20 let. Bude to další líheň islámských radikálů, který se zaměří na západní civilizaci a my je ještě budeme podporovat,,,,asi jako když si USA vychovalo bojovníky v Afghánistánu. Pro Izrael asi taky nic moc situace. Asad to tam držel, teď to bude další Libanon.Skrýt celý příspěvek
Doufám že Asad dokáže povstalce porazit a po zásluze je odmění. A že se nebude angažovat nato jinak to dopadne jako v libii kde je dnes občanská válka.. A pokud už dojde na ...Zobrazit celý příspěvek
Doufám že Asad dokáže povstalce porazit a po zásluze je odmění. A že se nebude angažovat nato jinak to dopadne jako v libii kde je dnes občanská válka.. A pokud už dojde na angažování že se do toho vloží i rusko a čína a nakoupou jim konečně prdel. Pokud totiž sklady chemické munice padnou do rukou povstalců tak od nich už není daleko k teroristům.Skrýt celý příspěvek
A proč si myslíte, že každý povstalec je vrah, hrdlozeř? Argumentujete stajně jako vaší ideoví protivnící, akorat jste na druhé straně barikády. Opět se tady projevuje používání ...Zobrazit celý příspěvek
A proč si myslíte, že každý povstalec je vrah, hrdlozeř? Argumentujete stajně jako vaší ideoví protivnící, akorat jste na druhé straně barikády. Opět se tady projevuje používání nálepek, které mají špinit jednu ze stran a ulehčit intelektuální námahu - vrah, hrdlozeř, žoldnéř, vymávaní mozků.
Jenom, že se Vám nelíbí nějaká informace, neznamená to, že je nepravdivá. Myslím si, že článek je dostatečně vyvážený a v žádnem případě se nejdná o "vymývání mozků".
Nic jako jedna jediná univerzální pravda neexistuje, vždy jde jen o úhel pohledu.
Pokud máte nějaké logické vysvětlení, fakta a důkazy, určitě si je rádi v diskuzi přečteme.Skrýt celý příspěvekpresne tak... jsou to teroristi... v ty oblasti byl klid dokad tam byl diktatorsky rezim... kazda zeme byla vpohode... kam se nasere demokracie tam je problem... Doufam ze tam ...Zobrazit celý příspěvek
presne tak... jsou to teroristi... v ty oblasti byl klid dokad tam byl diktatorsky rezim... kazda zeme byla vpohode... kam se nasere demokracie tam je problem...
Doufam ze tam vlitne NATO... rusaci jim daji na prdel a pripoji se i cina...Skrýt celý příspěvektak mi to nějak připadá, že každý druhý syřan měl doma ve sklepě schovaný tank, vrtulník, nebo alespoň několik tun střeliva a co syřan to povstalec proč je nám vtloukáno do hlav, ...Zobrazit celý příspěvek
tak mi to nějak připadá, že každý druhý syřan měl doma ve sklepě schovaný tank, vrtulník, nebo alespoň několik tun střeliva
a co syřan to povstalec
proč je nám vtloukáno do hlav, že se jedná o povstalce, když je to legální žoldnéřská armáda, teroristi, hrdlořezovéSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...