První ostrý odpal střely Meteor ze stíhačky JAS-39 Gripen
- 2. 7. 2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Evropská střela Meteor je nejmodernější současnou leteckou střelou vzduch-vzduch dalekého dosahu. V současné době Meteor používají evropské stíhačky Rafale a Eurofighter. V brzké době se pak k evropským kolegům přidá i švédský JAS-39 Gripen.
Před několika dny provedl Gripen první ostrý odpal střely Meteor. Při testu Gripen vypálil dvě střely na dálkově ovládaný terč. Cílem testu nebylo terč zničit ale vyzkoušet odpal střely z letounu, datovou komunikaci mezi střelou a letounem a schopnost střely „uzamknout“ terč.
Test probíhal pod patronátem Švédského úřadu pro vyzbrojování (FMV). Součásti testovacího týmu byli i zástupci firmy Saab (JAS-39 Gripen) a MBDA (Meteor).
„Testování bylo dokončeno podle plánu a nyní musíme udělat další důležitý krok, integrovat střelu do letounu Gripen C/D,“ říká Michael Ostergren, projektový manažer programu Meteor v FMV. „Jsem ohromen výsledky, kterých jsme společně dosáhli, což vzbuzuje značnou důvěru v integrování střel Meteor do stíhačky Gripen.“
Meteor je střela kategorie BVRAAM (beyond-visual-range air-to-air missile), tedy zbraně vzduch-vzduch používaných mimo vizuální kontakt s protivníkem. Vývoj Meteoru byl zahájen v roce 2002 s cílem najít evropskou náhradu za americké střely AIM-120 AMRAAM.
Jak si stojí v porovnání obě střely? Nejnovější provedení AIM-120D AMRAAM má dosah na hranici až 180 kilometrů a maximální rychlost Mach 4.
Foto: Meteor / MBDA
Přiznaný dostřel Meteoru je „pouze“ +100 kilometrů, rychlost střely je vyšší než Mach 4. Hlavní výhodou evropské zbraně je však použití náporového motoru, oproti raketovému u amerického „amramu“. Díky tomu může Meteor udržovat po celou dobu vysokou rychlost letu a při zachycení cíle dokonce ještě zrychlit.
Ve výsledku má Meteor sice menší dostřel než AIM-120D AMRAAM, ale má mnohem větší zónu, z které není úniku (no-escape zone). Jde o prostor, odkud nemůže letoun protivníka před střelou uletět. Oproti AIM-120C AMRAAM má být no-escape zone dokonce třikrát větší.
Připomeňme, že AIM-120C AMRAAM mají ve výzbroji i české stíhačky JAS-39 Gripen. Za celkově 24 střel zaplatila Armáda ČR v roce 2008 700 miliónů Kč.
Související články
JAS-39 Gripen a jeho konkurence, zaměřeno na zbraně
JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...
- 13.12.2012
- 9 komentářů
- Michal Polák
JAS-39 Gripen a jeho konkurence: Resumé
JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...
- 14.12.2012
- 19 komentářů
- Michal Polák
Schválena modernizace stíhaček JAS-39 Gripen na standard E/F
Švédský úřad pro vojenský materiál FMV (Försvarets materielverk) uzavřel s firmou SAAB první dohodu ...
- 18.02.2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Švédské Gripeny hlídají naše nebe. Na zemi je střeží technika českého původu
Hlavním úkolem českých stíhačů je zabezpečit ochranu a suverenitu vzdušného prostoru České ...
- 25.02.2013
- 6 komentářů
- Redakce AN
Libor: AIM-120 je tady uz hooodne dlouho [wiki: operacne od 1991], takze se jedna pouze o dalsi zlepseni nez o zcela novou vec, Meteor je holt novinka a v novinkach se odrazi ...Zobrazit celý příspěvek
Libor: AIM-120 je tady uz hooodne dlouho [wiki: operacne od 1991], takze se jedna pouze o dalsi zlepseni nez o zcela novou vec, Meteor je holt novinka a v novinkach se odrazi vysoke nakladni na pocatecni vyvoj.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...