Švédské Gripeny hlídají naše nebe. Na zemi je střeží technika českého původu

SEIZA Gripen
Foto: Mobilní zabezpečovací systém RSS firmy SIEZA / SEIZA s.r.o.

Hlavním úkolem českých stíhačů je zabezpečit ochranu a suverenitu vzdušného prostoru České republiky. V rámci Integrovaného systému protivzdušné obrany NATO vytváří pomyslný deštník nad partnerskými zeměmi Aliance a spolupodílejí se na ochraně zemí, které nedisponují vlastním stíhacím letectvem. O tom, jak jsou chráněny letouny po přistání, se již tolik nemluví. Pokud hostitelská základna neposkytne dostatečnou ostrahu, pomáhá sofistikovaná mobilní technika tuzemské výroby. Armáda na ni nedá dopustit.

 

Historicky první nasazení taktického letectva v zahraničí bylo v roce 2009.  Mimo plnění úkolů na území ČR chránila čáslavská základna po dobu čtyř měsíců vzdušný prostor pobaltských států. Celkem sto čtyřicet čtyři příslušníků 1. kontingentu Armády ČR mise Air Policing v Pobaltí se čtyřmi letouny JAS 39C Gripen strážilo vzdušný prostor Estonska, Lotyšska a Litvy. Vojáci převážně vyčlenění z příslušníků 21. základny taktického letectva Čáslav se ve dvou rotacích po sedmdesáti pěti lidech vystřídali na litevském letišti Šiauliai. Odlišností od domácího nasazení tak byla zejména velikost vzdušného prostoru, který je včetně moře zhruba čtyřikrát větší, než nad ČR.

 

Velitelem 1. kontingentu mise Baltic Air Policing 2009 byl podplukovník Jaroslav Míka, který je zároveň i velitelem 211. taktické letky, kterou si většina představí pod přízviskem „tygří“. „Ačkoliv pracovní náplň, kterou vojáci v zahraničí vykonávají je na první pohled stejná jako na jejich domovské základně, vždy tomu předchází dlouhá doba příprav. Ne vždy je hostitelská základna schopná zabezpečit všechny podmínky, které vyžadují naše předpisy a nařízení. Příkladem za všechny je právě ostraha letounů,“ vysvětluje Míka.

 

Málokdo ví o tom, že ve chvíli, kdy nadzvukové letouny JAS 39 Gripen dosednou na zem, potřebují hlídat. Kdysi je chránila pozemní jednotka, kterou však v dnešní době nahrazuje moderní a sofistikovaná technika - mobilní detekční systém.

Jednou z věcí, kterou při přípravě mise v zahraničí musí vojáci řešit, je také přeprava materiálu.  Při pobaltské misi museli přepravit několik tun materiálu a to jak vzduchem, tak po zemi. Pokud je to nutné, berou s sebou vojáci i detekční systém. Díky tomu, že systémové komponenty jsou zabudované do robustních přepravních boxů, je systém schopný pracovat i v těch nejtěžších klimatických podmínkách a současně je dobře zabezpečen proti poškození během transportu a manipulaci.

Vestavěné akumulátory umožňují provoz systému i bez zdrojového napájení. „To se osvědčilo například při použití v Iráku, kde systém odolal masivnímu UV záření. Vypořádá se i s pověstnou ruskou zimou,“ tvrdí bez nadsázky Tomáš Kostúr, obchodní ředitel dodavatelské firmy SIEZA jejíž zařízení je blíže popsáno na http://www.sieza.cz/.

SEIZA Gripen Foto: Mobilní zabezpečovací systém RSS firmy SIEZA / SEIZA s.r.o.

Krádež stíhaček je téměř vyloučena, poškození by nás vyšlo draho

Ačkoli samotná krádež letounu z vojenské základny u nás či v zahraničí se dá stěží předpokládat, je třeba ho chránit nejen před případným úmyslným poškozením. Stroj navíc obsahuje agregáty, kde mohou zůstat informace, které podléhají stupni utajení a které musí být ze zákona chráněny. Tržní cena jednoho letounu se pohybuje v řádech stovek milionů korun, a proto si Česko hlídá své Gripeny jako ostříž.

Pomáhá k tomu nejmodernější elektronický systém od tuzemské společnosti SIEZA, která v případě poruch zajišťuje také 24 hodinový servis. Sofistikované řešení je určené zejména k operativnímu nasazení v terénu. V současné době Armáda ČR obsluhuje několik těchto zařízení.

Neviditelný strážce hlídá Gripeny

V případě střežení se kolem letounu na stojánce rozmístí soustava čidel systému, které nejprve musí pověření vojáci vybalit z robustních přepravních kufrů. Moduly detektorů jsou rozmístěny po obvodu stroje ve vzdálenosti maximálně 150 metrů (v závislosti na členitosti terénu) a jsou navzájem propojeny radiovou sítí. Infrabariéra vytvoří úzkou záclonu kolem nadzvukového letadla. Pokud by se někdo či něco dostalo příliš blízko, případně zavadilo o detekční kabel, okamžitě se spustí poplach.

Monitorovací pracoviště je umístěno do vzdálenosti stovek metrů od Gripenu, tak, aby reakční doba byla co nejkratší. Jednotka vojenské policie okamžitě zasahuje proti narušiteli. Které z čidel vyhlásí poplach, se ostraze ihned objeví na počítači ve velínu. Celý systém je důmyslně jištěn, pro případ selhání. A krádež systému? Nereálné. Duální čidlo hlídá pracoviště, které je vybaveno vibračním senzorem. Tak lze v krátkosti popsat systém a jeho funkčnost, o kterém jeho tvůrci hrdě prohlašují, že je bezporuchový.

SEIZA Gripen Foto: Mobilní zabezpečovací systém RSS firmy SIEZA / SEIZA s.r.o.

Mise v zahraničí nejsou podle vojenských představitelů jednoduché. Vojáci působí v zahraničí, na cizím území, v jiném prostředí. Mobilní detekční systém společnosti SIEZA je ideálním řešením v případě nutnosti střežení letounů vlastními prostředky mimo domovskou základnu. O tom, zdali bude mobilní detekční systém strážit české stíhačky i v příští misi, která bude na Islandě, lze zatím jen spekulovat. Na ostrov uprostřed Atlantiku zamíří čeští piloti v příštím roce.

Ocenění za zabezpečení

„S firmou Sieza spolupracujeme již několik let a věřím, že je k oboustranné spokojenosti.  Po dobu spolupráce nedošlo k žádnému závažnému incidentu,“ konstatuje plukovník gšt. Petr Lanči, velitel čáslavské základny, který byl zároveň velitelem Úkolového uskupení Baltic Air Policing 2013. Podruhé se naši letci podíleli na ochraně vzdušného prostoru pobaltských zemí od září loňského roku.  Tentokrát již ale litevské letiště Šiauliai nabídlo pro naše letouny adekvátní ochranu.

Jako poděkování za dlouhodobou spolupráci nejen v rámci čáslavské základny, ale i při přípravě obou zahraničních operací, udělil plukovník Petr Lanči Tomáši Kostúrovi pamětní odznak se stuhou. Toto ocenění převzal obchodní ředitel na slavnostní ceremonii, která se konala počátkem letošního roku na 21. základně taktického letectva Čáslav při příležitosti návratu vojáků z mise v Pobaltí.

Nasazení českého taktického letectva v zahraničí i účast na zahraničních cvičeních potvrzuje, že české letectvo je na vysoké úrovni a Česká republika je plnohodnotným členem Severoatlantické aliance, totéž se očekává i od jejích partnerů, kterým firma SIEZA bez pochyby je a která tato očekávání splňuje.

SEIZA Gripen

 Foto: Mobilní zabezpečovací systém RSS firmy SIEZA / SEIZA s.r.o.

Technický popis systému

Mobilní zabezpečovací systém RSS firmy SIEZA je tvořen centrálním vyhodnocovacím pracovištěm (CVP), moduly detektorů (SMD) a vlastními detektory. V oblasti, která je předmětem zabezpečení, v tomto případě letoun JAS 39C Gripen, jsou rozmístěny SMD moduly. Ty bezdrátově komunikují s centrálním vyhodnocovacím pracovištěm. Součástí jsou i externí detektory, které detekují narušení ochranných zón a jsou připojené k SMD. Patří mezi ně například pasivní infrazávora.

Za zmínku stojí i detekční kabel, jenž reaguje na tlak a otřesy způsobené narušitelem. Používá se jako nášlapný senzor. Infrazávory a duální čidla jsou upevněné na skládacím stativu.  Zařízení je certifikované a splňuje požadavky zabezpečení v režimu střední až vysoké riziko.

O společnosti SIEZA, s.r.o.

Společnost SIEZA, s.r.o., založena v roce 1991, patří k vedoucím českým společnostem poskytujícím služby v dodávkách a instalacích integrovaných bezpečnostních systémů, stejně jako jejich technické podpory. Dodávané systémy splňují nejvyšší bezpečnostní standardy. Jsou využívány na objektech státní správy, průmyslových komplexech, soukromých objektech. Zaměstnanci společnosti jsou vyškoleni českými i zahraničními výrobci a certifikováni pro práci v oblasti slaboproudých a bezpečnostních technologií.

Většina zaměstnanců má prověrku Národního bezpečnostního úřadu. Významnou část svých aktivit zaměřuje SIEZA na vývoj, výrobu a distribuci vlastních, úzce specializovaných bezpečnostních a řídících technologií. Více informací je možné nalézt na webu společnosti http://www.sieza.cz/.

Nahlásit chybu v článku


Související články

JAS-39 Gripen a jeho konkurence, zaměřeno na výkon

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...

JAS-39 Gripen a jeho konkurence, zaměřeno na dolet

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...

JAS-39 Gripen a jeho konkurence, zaměřeno na zbraně

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...

JAS-39 Gripen a jeho konkurence: Resumé

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • HU
    13:24 05.03.2013

    Všechna čest pilotům a klukům z letky v Čáslavi. Ale není mise jako mise :-) Ta jejich je snadná... proč to píšu? Bo mě poslední dobou trochu žere, že se v armádě, zvláště v ...Zobrazit celý příspěvek

    Všechna čest pilotům a klukům z letky v Čáslavi. Ale není mise jako mise :-) Ta jejich je snadná... proč to píšu? Bo mě poslední dobou trochu žere, že se v armádě, zvláště v letectvu vše točí kolem Gripenu :-)Skrýt celý příspěvek

  • HU
    13:20 05.03.2013

    Fišere..z Třebíče...vy daleko nevidíte, že?

    Lidí jako jste vy, je mi líto...

    Fišere..z Třebíče...vy daleko nevidíte, že?

    Lidí jako jste vy, je mi líto...

  • Ondřej Lacina
    23:00 26.02.2013

    Ostuda by to samozřejmě byla.. Zkrátka nejsou absolutně žádné důvody, proč bychom se měli zbavovat nadzvukového letectva a tím naší národní suverenity. Leda že bysme chtěli Českou ...Zobrazit celý příspěvek

    Ostuda by to samozřejmě byla.. Zkrátka nejsou absolutně žádné důvody, proč bychom se měli zbavovat nadzvukového letectva a tím naší národní suverenity. Leda že bysme chtěli Českou republiku zrušit a rozdělit mezi okolní státy. To je snad jeden jediný opravňující důvod!Skrýt celý příspěvek

  • Lorenzo von Matterhorn
    20:53 26.02.2013

    Byla by dost ostuda kdyby náš vzduch museli chránit třeba Slováci nebo dokonce Němci. A ke všemu nejde ani tak o sousedy, ale spíš o potenciálně unesená civilní letadla, použitelná ...Zobrazit celý příspěvek

    Byla by dost ostuda kdyby náš vzduch museli chránit třeba Slováci nebo dokonce Němci. A ke všemu nejde ani tak o sousedy, ale spíš o potenciálně unesená civilní letadla, použitelná k teroristickým útokům...Skrýt celý příspěvek

  • reek
    13:02 26.02.2013

    A máte doma dveře? A zamykáte je? Je to bída, mít takové sousedy a spoluobčany a zamykat se před nimi......... Jděte už do ..... ti co to nechápou potřebu mít armádu....

    A máte doma dveře? A zamykáte je? Je to bída, mít takové sousedy a spoluobčany a zamykat se před nimi......... Jděte už do ..... ti co to nechápou potřebu mít armádu....

  • j. fišer, třebíč
    12:53 26.02.2013

    je to smůla bydlet s takovýma sousedama, že si musíme hlídat nebe nad sebou :) :) :)
    děte už vojáci do pdrele

    je to smůla bydlet s takovýma sousedama, že si musíme hlídat nebe nad sebou :) :) :)
    děte už vojáci do pdrele

Načítám diskuzi...