THeMIS: Evropský bojový robot z Estonska?

THeMIS s bojovou věží deFNder® Medium a kulometem ráže 12,7 mm / Milrem 

V rámci stálé spolupráce v obranné oblasti PESCO (Permanent Structured Cooperation) evropské státy Estonsko, Lotyšsko a Finsko vyvinou společného evropského pozemního robota UGV (Unmanned Ground Vehicle). Podrobnosti o spolupráci nejsou známy, ale do vývoje se nepochybně zapojí estonská firma Milrem Robotics se svým robotem THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System).

V roce 2017 přijatý stálý rámec pro obrannou spolupráci PESCO umožňuje členským státům Evropské unie společný rozvoj obranných schopností, investice do společných projektů a společné zvyšování připravenosti svých ozbrojených sil. Peníze pro projekty jsou získávány z Evropského obranného fondu.

Česká republika se účastní tří projektů, a to v oblasti přesunu vojenské techniky, zdravotnictví a výcvikových kapacit. Jako pozorovatel se ČR hodlá účastnit dalších pěti projektů, například projektu nového bojového vozidla pěchoty, nebo Slovenskem vedeného projektu „Schopnost nepřímé palebné podpory“.

Estonsku, Lotyšsku a Finsku bylo přislíbeno na vývoj společného UGV 30 - 40 milionů euro s tím, že každá země do projektu vloží vlastní finanční příspěvek. Vývoj odstartuje v první polovině roku 2019. Jako pozorovatel se projektu účastní Německo, Francie a Belgie.

Kusti Salm, ředitel estonského centra pro obranné investice při ministerstvu obrany, upozorňuje, že vývoj nebude zaměřen pouze na ústřední „evropskou“ robotickou platformu, ale zejména na autonomní kontrolní systémy, integrovanou síť senzorů a kybernetickou ochranu.

„Stejný rozmach, jaký jsme viděli u letounů bez posádky před 10 až 15 lety, lze v blízké budoucnosti očekávat u bezosádkových pozemních platforem,“ uvedl Salm „Ambicí projektu je ve spolupráci s partnery vyvinout řešení pro bezosádkové pozemní systémy, které by se staly evropským standardem.“

Společný evropský UGV bude nepochybně vycházet (nebo využívat konstrukční uzly) z robotického vozidla THeMIS od estonské Milrem Robotics. THeMIS je robotická pásová platforma schopná dopravovat na rozměrné středové plošině náklad až do hmotnosti 750 kg. Samotný robot váží 1450 kg, měří na délku 2,4 m, šířku 2,15 m a výšku 1,11 m.

Vývoj bojového robota v Estonsku není náhodou. Estonsko, stejně jako Litva nebo Lotyšsko, čelí protivníkovi, který disponuje nesrovnatelně větší lidskou i technickou základnou. Jednou z možností, jak se vyrovnat s nedostatkem lidských zdrojů, je mnohem větší úroveň automatizace ozbrojených sil.

Ostatně, paradoxně, stejným pohledem se na problém dívá Rusko, které rozvíjí několik bojových robotů. Nejznámější je typ Uran-9, který Rusové nasadili v Sýrii. Rusko s pouze 150 miliony obyvatel musí čelit Západu, která má 6× více obyvatel a být se na pozoru před Čínou (10× více obyvatel). Přitom nepočítáme se stejně početným, a ne příliš přátelským, Japonskem.

Zpět ale do Estonska. THeMIS využívá ke svému pohonu hybridní diesel-elektrický pohon. Elektrické motory (jeden na každé straně) přímo pohání přední kola pásů. Energii elektromotorům dodávají ultrakapacitory a lithium-iontové baterie, které jsou nabíjený dieselovým generátorem. Výhodou hybridního pohonu je nízká spotřeba paliva, odstranění převodovky a transmise a nízká tepelná stopa.

Maximální rychlost vozidla je 50 km/h, ale běžná cestovní je 14 km/h. Provozní doba robota s plně nabitými bateriemi a plnou nádrži pro dieselový generátor je 8 až 10 hodin a při jízdě čistě na elektřinu 0,5 až 1,5 hodiny.

THeMIS je určen zejména pro logistické účely ale na plošinu lze usadit dálkově ovládané bojové moduly s velkorážovými kulomety, granátomety, protitankovými řízenými střelami (PTŘS) nebo automatickými minomety. Na THeMIS lze rovněž umístit průzkumné a komunikační systémy za účelem zvyšování situačního povědomí sesednuvší pěchoty.

Milrem již nyní nabízí několik bojových modulů. Nejnovější modul deFNder® Medium používá kulomet ráže 12,7 mm, PROTECTOR RWS kulomet a lehkou PTŘS a nejnovější bojový modul IMPACT (Integrated MMP Precision Attack Combat Turret) dvojici francouzských PTŘS MMP (Missile Moyenne Portée).

„Jedním z úkolů v městském boji je udržení protitankové pěchoty ukryté před průzkumnými systémy nepřítele, které dokáží snadno odhalit tepelnou stopu vojáka. Cílem našeho společného projektu [THeMIS a IMPACT - pozn. red.] je vyvinout systém s nízkou tepelnou stopou a především – udržet pěchotu v bezpečné vzdálenosti,“ komentoval vývoj protitankové verze THeMIS brigádní generál v záloze Alar Laneman, vojenský poradce společnosti Milrem.

Výše uvedený projekt tří zemí je však zaměřen především na posílení manévru, logistiky a situačního povědomí pěších bojových jednotek. Program tedy řeší pouze základní nákladní platformu, nikoliv integraci zbraňových systémů. Jak je ale vidno výše, pro evropský UGV jsou již nyní připraveny nejrůznější bojové moduly.

Samotný vývoj bojového robota ale není hlavní problém, hlavní problémy jsou právní a doktrinální. Nejprve je nutné příjmout jasná pravidla, zda robot může nebo nemůže vést bojovou činnost (ničit cíle) zcela samostatně bez zásahu člověka. Dále je nutné si uvědomit, že bojové roboty nelze příliš využít v současném způsobu boje pěchoty ‒ je nutné vypracovat nové doktríny a taktiky boje pěchoty za použití robotů, a ty pomocí kvalitního výcviku zavést do praxe. Bez nové komplexní taktiky zůstanou robotické systémy jen nepoužitelné high-tech hračky.

Zdroj: MilremDefense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Estonský vzor: Ochrání americký kyberprostor dobrovolníci?

Spojeným státům podle Bílého domu chybí zhruba 300 tisíc expertů na zabezpečení amerického ...

Vývoj rojů robotických dronů Gremlins rychle pokračuje

Americká agentura pro výzkum pokročilých vojenských technologií DARPA (Defense Advanced Research ...

ADIM: Robotický minomet pro velké konvenční konflikty

Americká armáda (US Army) v posledních letech investuje značené úsilí do vývoje zbraní dlouhého ...

Španělský Eurofighter nad Estonskem omylem odpálil střelu AMRAAM

Španělská stíhačka Eurofighter Typhoon při cvičném letu nad Estonskem nechtěně odpálila střelu ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    15:18 15.04.2020

    Estónci frčia - už si trúfajú na robotizáciu vozidiel veľkosti cv90: https://news.postimees.ee/6943...

    Estónci frčia - už si trúfajú na robotizáciu vozidiel veľkosti cv90: https://news.postimees.ee/6943...

  • MALI
    22:22 24.08.2018

    To PavolR: záleží na určení UGV - pokud by se mělo pohybovat jako podpůrné vozidlo pěšího družstva, případně nosič PTŘS - to znamená, že se bude pohybovat především v terénu ...Zobrazit celý příspěvek

    To PavolR:
    záleží na určení UGV - pokud by se mělo pohybovat jako podpůrné vozidlo pěšího družstva, případně nosič PTŘS - to znamená, že se bude pohybovat především v terénu (mnohdy podmáčeném) jeví se jako výhodnější pásy (menší měrný tlak na půdu). Pokud by se mělo pohybovat především na cestách, nebo po dobře únosném terénu, případně na větší přejezdové vzdálenosti, nebo většími rychlostmi (jako doprovod konvojů silničních vozidel), budou výhodnější kola. Vzhledem k tomu, že Themis je primárně určen pro bojovou podporu pěšího družstva, navíc v mnohdy měkkém terénu Pobaltí, je podle mého názoru volba pásového podvozku dobrou volbou.
    Mimochodem, pro rozpohybování pásového podvozku UGV Themis Vám budou stačit dva motory (na každý pás jeden), pro pohyb konkrétně Tarosu je potřeba šesti motorů, každý se samostatným elektronickým řízením. Výsledkem bude podstatně jednodušší, lehčí a především levnější konstrukce pásového podvozku, než u podvozku kolového.
    Pokud ale budeme od UGV požadovat velký dojezd a budeme mít k dispozici cesty, bude kolový podvozek energeticky výhodnější.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    18:54 24.08.2018

    Ešte jedna vec na zamyslenie - presadia sa u vozidiel funkcie a rozmerov THeMIS skôr pásy, alebo kolesá, aké má český TAROS alebo izraelské RoBattle a Probot?

    Ešte jedna vec na zamyslenie - presadia sa u vozidiel funkcie a rozmerov THeMIS skôr pásy, alebo kolesá, aké má český TAROS alebo izraelské RoBattle a Probot?

  • MALI
    18:00 24.08.2018

    To Al Capone: záleží na stupni autonomie UGV a na rozvrstvení autonomních funkcí jednotlivých subsystémů vozidla. Obecně lze UGV rozdělit na robotickou platformu UGV a účelovou ...Zobrazit celý příspěvek

    To Al Capone:
    záleží na stupni autonomie UGV a na rozvrstvení autonomních funkcí jednotlivých subsystémů vozidla. Obecně lze UGV rozdělit na robotickou platformu UGV a účelovou nástavbu UGV.
    Z hlediska platformy se používají buď platformy přímo řízené, nebo s možností polo autonomního pohybu různého stupně.
    Přímo řízené platformy UGV se používají například u EOD UGV, nebo u ženijních UGV, případně i u bojových UGV, určených pro boj v zastavěných oblastech - tj. u platforem, u kterých se nepředpokládá delší přesun.
    U UGV s požadavky na delší přesun lze použít buď levnější (stopovací) princip, kdy jeden z vojáků bezosádkovým vozidlem podporované jednotky je vybaven přijímačem GPS a vysílačem své polohy, kterou v pravidelných intervalech posílá UGV. To pak automaticky sleduje prošlou trasu tohoto vojáka. Lze jej také zastavit a poté po určené trase přivolat = jednoduché, levné a spolehlivé řešení.
    Technologicky vyspělejší (ale také podstatně dražší) je UGV se schopností autonomního pohybu terénem, vybavené 3D modelem terénu, různými čidly (LIDAR, RL, kamery), které by si mělo cestu do určeného cíle najít samo (ne vždy se to však zatím povede - hlavně v méně únosném terénu, a zatím je to také pomalejší). Na běžných cestách to však již v současnosti funguje už dobře.
    Z hlediska účelových nástaveb bude stupeň autonomie záviset na určení této nástavby. Dá se například automatizovat elmag. rušení určené oblasti, průzkum říčního dna, průzkum oblasti na výskyt bojových otravných látek, i klasický průzkum bojiště. U průzkumných nástaveb ale musí být zajištěno předání zjištěných průzkumných informací na řídící pracoviště UGV (jinak by průzkum postrádal smysl). Naproti tomu například palba UGV na cíle je zatím stále řízena, nebo alespoň povolována operátorem, který tak musí mít neustálé datové spojení s UGV. Taktéž EOD nástavby UGV jsou de facto přímo řízené, taktéž účelové nástavby ženijních a protipožárních UGV (takže se de facto jedná o tzv. odstupné manipulátory). V těchto specifických případech je vyšší autonomie UGV zatím prakticky v nedohlednu.
    Taktické použití různých bezosádkových systémů je vzhledem k relativní novosti těchto systémů ve výzbroji armád a k jejich dynamickému rozvoji neustále ve vývoji a dá se říct, že se teprve hledá.Skrýt celý příspěvek

  • Al Capone
    08:22 24.08.2018

    Jak probíhá ovládání takového vozidla? Předpokládám že operátor řídí vozidlo dálkově v přímé viditelnosti na vozidlo (kvůli signálu). Jak potom bude probíhat přesun pěší jednotky ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak probíhá ovládání takového vozidla? Předpokládám že operátor řídí vozidlo dálkově v přímé viditelnosti na vozidlo (kvůli signálu). Jak potom bude probíhat přesun pěší jednotky např s vozidlem palebné podpory? To jako jednotka s robotem projdou kus lesa zastaví se a počkají až je dojde operátor? Jaká je vlastně taktika jednotky jeli vůbec nějaká ?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:26 23.08.2018

    technik, Marw vám osvětlil GPS, já vás ještě upozorním, že na nějaké hackování vojenských šifer v reálném čase můžete vesele zapomenout ;-) GPS, Glonass a podobné systémy jsou v ...Zobrazit celý příspěvek

    technik, Marw vám osvětlil GPS, já vás ještě upozorním, že na nějaké hackování vojenských šifer v reálném čase můžete vesele zapomenout ;-)

    GPS, Glonass a podobné systémy jsou v dnešní době prakticky jen místně zarušitelné. Což neznamená, že se skutečně nepracuje na řešení tohoto problému. Nicméně, i kdyby jej někdo v brzké době zavedl, jeho použití by téměř jistě vyvolalo válku ve velkém měřítku. A pak už jen ti švábi...Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    08:17 23.08.2018

    Gibon: Mam pocit, že si trocha nerozumieme. Rýchlosť pohybu, obzvlášť v teréne, je determinovaná výkonom a veľkosťou pohybového mechanizmu (kolies, pásov ...). Fyziku ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon:
    Mam pocit, že si trocha nerozumieme. Rýchlosť pohybu, obzvlášť v teréne, je determinovaná výkonom a veľkosťou pohybového mechanizmu (kolies, pásov ...). Fyziku neprečúrate. Dokiaľ nebude vynájdený dostatočne cenovo dostupný antigravitačný pohon, tak vozidlá rozmerov THeMIS súčinnosť s BVP a MBT zvádať nebudú. Na to už potrebujete vozidlo veľkostnej kategórie Black Knight, ktoré operačné tempo mechanizovaných zoskupením udrží: http://www.armadninoviny.cz/ba... Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    23:06 22.08.2018

    PavolR: to prave zalezi, kam sa ten vyvoj bude uberat. A na to potrebujes vediet ako ich chces pouzit. Teraz je sice Vmax 50km/h, no do buducnosti moze byt ovela vyssia a aj ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR: to prave zalezi, kam sa ten vyvoj bude uberat. A na to potrebujes vediet ako ich chces pouzit. Teraz je sice Vmax 50km/h, no do buducnosti moze byt ovela vyssia a aj schopnost prekonavat terenne prekazky.
    Dokonca si viem predstavit, ze MBT/BVP si tieto vozitka budu niest ako svoje drony a az v situacii dotyku s nepriatelom budu vysadene z korby. Pricom cely cas pocas presunu mozu byt zbranove systemy aktívne.
    Osobne som velmi zvedavy, kam sa tieto systemy posunu o takych 5 rokov.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    22:21 22.08.2018

    Pavol V tom máte jistě pravdu, ale myslím (samozřejmě se mohu mýlit, v tomto jsem naprostý laik), že to není smyslem těchto systémů. Podle mě je smysl skutečně v tom, že to ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavol
    V tom máte jistě pravdu, ale myslím (samozřejmě se mohu mýlit, v tomto jsem naprostý laik), že to není smyslem těchto systémů.
    Podle mě je smysl skutečně v tom, že to jednak může pomoci logistice a hlavně v případě ruského útoku (a prosím zdejší ruskou úderku, aby šetřila klávesnice, řeším čistě technickou a nikoliv politickou stránku věci) mohou taková vozítka vyzbrojená PTŘS velmi efektivně zpomalovat postup ruských obrněných kolon, představte si, že za každou zatáčkou, rohem, v každém průjezdu může číhat takto malé, dálkově ovládaná vozítko (možná i s jistou mírou autonomie) schopné nejen odpálit jeden, dva tanky, BVP, OT či jiná vozidla, ale ještě se s trochou štěstí stáhnout, doplnit munici a o pár ulic či km to zkusit znova, a to vše aniž by došlo k ohrožení lidské síly ohránců. Což v situaci Estonska či dalších baltských států může být zajímavý benefit. Samozřejmě to invazi nezastaví, ale postup to může zpomalit a prodražit.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    22:08 22.08.2018

    Pozrel som video a teda ten vozík vyzerá byť vážne pracant. Pripomína mi taký automatizovaný Kettenkrad.

    Pozrel som video a teda ten vozík vyzerá byť vážne pracant. Pripomína mi taký automatizovaný Kettenkrad.

  • PavolR
    21:51 22.08.2018

    Gibon:
    Vozítka týchto rozmerov rozhodne nie sú schopné postupovať s BVP a MBT, udržia tempo maximálne tak s už vysadenou pechotou.

    Gibon:
    Vozítka týchto rozmerov rozhodne nie sú schopné postupovať s BVP a MBT, udržia tempo maximálne tak s už vysadenou pechotou.

  • Marw
    21:08 22.08.2018

    Respektive aby sme boli presny, nie s roznymi inklinaciami ale s roznymi orbitalnymi rovinami. Inklinaciu maju myslim rovnaku....

    Respektive aby sme boli presny, nie s roznymi inklinaciami ale s roznymi orbitalnymi rovinami. Inklinaciu maju myslim rovnaku....

  • Marw
    21:05 22.08.2018

    Technik - predpokladam ze myslis ten podivne sa spravajuci satelit na ktory sa stazovali v USA. Ten satelit je ak sa nemylim na cca 650 km orbite s inklinaciou cca 98 stupnov. Na ...Zobrazit celý příspěvek

    Technik - predpokladam ze myslis ten podivne sa spravajuci satelit na ktory sa stazovali v USA. Ten satelit je ak sa nemylim na cca 650 km orbite s inklinaciou cca 98 stupnov. Na takejto drahe by mohol teoreticky posobit proti niektorym pozorovacim pripadne komunikacnym satelitom ale rozhodne nie proti satelitom GPS ktore su na orbitach cca 20 000 km s roznymi inklinaciami. Tak ze tvrdit ze ten satelit je urceny k niceniu GPS satelitov je proste sprostost. Orbitalna mechanika nepusti a tam hore sa fakt neda lietat hore dolu ako X-wing v starwars...Netvrdim ze satelit na tak vysokej obeznej drahe je dokonale v bezpeci, ale sundat nieco z tychto orbit je uuuplne ine kafe ako z nizkej obeznej drahy.Skrýt celý příspěvek

  • technik
    19:27 22.08.2018

    To rimr. Nejsem fundovaný v těchto technologiích ale už teď v odborných médiích se řeší nasazení ruských zvláštně manevrujicich satelitu u kterých odborníci předpokládají že jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    To rimr.
    Nejsem fundovaný v těchto technologiích ale už teď v odborných médiích se řeší nasazení ruských zvláštně manevrujicich satelitu u kterých odborníci předpokládají že jsou určeny k ničení komunikačních a GPS satelitu. Nevím jakou technologii ale myslím že i hacker by dokázal tyto hračky nějak paralyzovat. Domnívám se že se už dávno na těchto věcech pracuje proto každá mocnost se snaží vytvořit si svůj systém určování polohy. Ale jak říkám je to pouze moje zamysleni.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    18:43 22.08.2018

    Ja by som to videl na plne autonomny pohyb v ramci postupujucich BVP a MBT. V roznych modoch (presun, obranny, bojovy,...) Kazda rota by mala k sebe pricleneny isty pocet takychto ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja by som to videl na plne autonomny pohyb v ramci postupujucich BVP a MBT. V roznych modoch (presun, obranny, bojovy,...) Kazda rota by mala k sebe pricleneny isty pocet takychto "vozitok" a boli by rozne vybavene PTRS, PVO, prieskum. Napriklad pri PVO by manpady mohli uplne zaniknut.

    Dolezite bude predlzit schopnost pohybu na baterie alebo jednoduchu a rychlu vymenu baterii vybite/nabite.
    Cely system by mohol mat niekde par desiatok metrov za liniou "ovladacie" vozidlo so vsetkym potrebnym a osadkou, ktora ovlada zbranove systemy.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    18:00 22.08.2018

    ...už zase se tu píše o zničení GPS satelitu jako o brnkačce... lokální rušení budiž, ale zasáhnout GPS satelit (a ne jeden) není žádná legrace. A to neberu v potaz, že něco ...Zobrazit celý příspěvek

    ...už zase se tu píše o zničení GPS satelitu jako o brnkačce... lokální rušení budiž, ale zasáhnout GPS satelit (a ne jeden) není žádná legrace. A to neberu v potaz, že něco takového připadá v úvahu pouze v případě globálního konfliktu, kdy by to ve finále bylo stejně všechno jedno...Skrýt celý příspěvek

  • technik
    14:57 22.08.2018

    Souhlas. V globalni válce nebo válce mocnosti hrozí paralýza GPS ať už rušením či ničením satelitu a bez GPS to bude jen dráha hračka na dálkový ovládání. Všeobecné vůbec by bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas. V globalni válce nebo válce mocnosti hrozí paralýza GPS ať už rušením či ničením satelitu a bez GPS to bude jen dráha hračka na dálkový ovládání. Všeobecné vůbec by bylo zajímavé jak by se vedla bojová činnost při globálním výpadku systému GPS.Skrýt celý příspěvek

  • Double
    14:54 22.08.2018

    ziadnu umelu inteligenciu na vykonavanie bojovej cinnosti nepotrebuju, skor naopak, bola by kontraproduktivna.

    na druhu stranu by bola uzitocna pri zasobovacich jednotkach

    ziadnu umelu inteligenciu na vykonavanie bojovej cinnosti nepotrebuju, skor naopak, bola by kontraproduktivna.

    na druhu stranu by bola uzitocna pri zasobovacich jednotkach

  • Slavoslav
    13:54 22.08.2018

    Ako nákladná platforma to má určite väčší zmysel oproti ruským bojovým verziám. A na zásobovanie jednotiek v meste cez ulicu a podobne sa to hodiť bude. Bojové verzie kým ...Zobrazit celý příspěvek

    Ako nákladná platforma to má určite väčší zmysel oproti ruským bojovým verziám. A na zásobovanie jednotiek v meste cez ulicu a podobne sa to hodiť bude.

    Bojové verzie kým nebudú vybavené dostatočnou umelou inteligenciou aby dokázali konať samostatne (kľudne nech paľbu pre istotu potvrdzuje operátor) budú len drahé hračky.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...