První protiraketová baterie Patriot pro Rumunsko

První protiraketová baterie Patriot pro Rumunsko
Rumunský Patriot PAC-3+ / Forţele Aeriene Române (Zvětšit)

Minulý týden Rumunsko ve svém výcvikovém středisku protivzdušné obrany (PVO) v Capul Midia slavnostně převzalo první americkou protiraketovou a protiletadlovou baterii Patriot PAC-3+. Ceremonie se zúčastnil premiér země Ludovic Orban. Patriot PAC-3+ dramaticky vylepší schopnosti rumunské PVO.

Předávka se uskutečnila 17. záři v Národním výcvikovém středisku PVO „brigádního generála Ion Bungescua“ v Capu Midia. První části baterie Patriot začaly ze Spojených států do střediska proudit již během srpna. Ve Capu Midia probíhá přejímka a testování všech částí kompletů Patriot. 

„Rozmístění prvního systému Patriot je pouze prvním krokem k vybudování působivých protivzdušných schopností naši země, což významně posílí schopnosti odstrašení a obrany NATO na jeho východním křídle,“ uvedl při slavnostní předávce rumunský ministr obrany Nicolae Ciuca. Podle ministra Rumunsko získalo nejnovější hardwarovou a softwarovou verzi Patriotů.

Rumunsko a Spojené státy uzavřely dohody u prodeji sedmi baterií Patriot PAC-3+ na konci roku 2017. Maximální cena zakázky, jak ji schválila agentura pro obrannou spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), dosahuje 3,9 miliardy dolarů.

Čtyři baterie převezme rumunské letectvo, tři pozemní síly. Rumunsko podle DSCA získá 56 střel země-vzduch PAC-2 GEM-T (Guidance Enhanced Missile-TBM) a 168 střel PAC-3 MSE (Missile Segment Enhancement).

V rumunském tisku, avšak bez bližších podrobností, se ale píše o získání až 450 střel země-vzduch pro komplety Patriot. 

PAC-2 GEM-T je střela řízená povelově (nemá vlastní palubní radiolokátor) a manévruje pomocí aerodynamických ploch. Střela efektivně ničí letadla, drony a vrtulníky, omezeně i raketové zbraně. 

Fotografie ze slavnostní předávky

PAC-3 MSE je menší a agilnější střela, řízená korekčními tryskami a má vlastní naváděcí radiolokátor. PAC-3 MSE je určená zejména pro boj s balistickými raketami a střelami s plochou dráhou letu. PAC-3 MSE ale v případě potřeby ničí jakékoliv aerodynamické cíle (letadla, vrtulníky, drony).

Součástí rumunských baterií je sedm nejnovějších víceúčelových radiolokátorů AN / MPQ-65, sedm velitelských stanovišť AN / MSQ-132, 28 odpalovacích vozidel M903 (tedy čtyři na každou baterii), sedm pojízdných elektrických generátorů EPP III a 13 mobilních stožárových instalací. Na dodávkách se podílejí zejména americké firmy Raytheon a Lockheed Martin.

Odpalovací vozidlo M903 pojme až čtyři střely PAC-2 GEM-T nebo 12 menších PAC-3 MSE. Případně lze na M903 umístit dvě PAC-2 GEM-T a šest PAC-3 MSE.

První čtyři dodané baterie zamíří k nedávno vytvořenému 74. raketovému pluku Patriot (Regimentului 74 Patriot), který je součástí 1. protivzdušné raketové brigády (Brigada 1 Rachete Sol-Aer) rumunského letectva. První baterie vstoupí do ostrého provozu v příštím roce. 

Všechny čtyři baterie rumunské letectvo převezme do konce roku 2022. Následně v letech 2024 až 2026 pozemní síly převezmou tři baterie Patriot


Rumunský Patriot

„Pořízení těchto systémů řeší velký problém rumunské národní obrany,“ uvedl vojenský expert Claudiu Degeratu pro Balkan Insight. „Zdědili jsme pouze raketové systémy vyrobené v bývalém Sovětském svazu; Rumunsko po roce 1990 nepořídilo v této oblasti nic důležitého.“

V současné době rumunské letectvo používá jen staré systémy krátkého dosahu MIM-23 Hawk (ex-nizozemské získané v roce 2007) a sovětské 2K12 Kub.

Degeratu nákup Patriotů spojil s ruskou anexí Krymu: „Ruská federace v oblasti nasadila nová stíhací letadla, nové moderní raketové systémy a válečné lodě vybavené raketami krátkého, středního a dlouhého doletu, včetně nadzvukových a ponorkových střel.“

Poručík Mihai Corneliu, velitel střediska palby systému Patriot uvádí: „Vzhledem k tomu, že jsme na hranici, je to velmi důležité pro bezpečnost celé Aliance. Je to nejlepší systém, je velmi dobrý pokud jde o sledování cílů a jejich ničení, pravděpodobnost zničení je velmi vysoká “.

Raketa PAC-2 GEM-T dokáže ničit aerodynamické cíle teoreticky na vzdálenost až 160 km, menší PAC-3 MSE pak balistické rakety na vzdálenost několika desítek kilometrů. Přesný dostřel a schopnosti střel jsou však utajovány.

Do dnešních dní bylo vyrobeno na 240 baterií Patriot pro celkově 17 zemí světa. Pět zemí použilo Patrioty v 250 ostrých bojových akcích proti letounům, dronům, střelám s plochou dráhou letu a taktickým balistickým raketám. Od ledna 2015 Patrioty údajně zachytily na 150 balistických raket. 

Polsko a Rumunsko hrají klíčovou roli v obraně východní Evropy. Obě země kupují systémy Patriot a hostí na svém území základny s výkonným protiraketovým systémem Aegis Ashore. V obou zemích vznikne v rámci Aegis Ashore 24 podzemních šachet pro střely SM-3 Block IIA.

Spojené státy již mají v Rumunske dvě vojenské základny (včetně instalace Aegis Ashore v oblasti Deveselu). Pentagon hodlá také modernizovat starou sovětskou základnu v Campia Turzii v Transylvánii. Z této základny hodlá americké letectvo provádět průzkumné lety nad Černým mořem.  Washington navíc z Německa stáhne 12 000 vojáků, část zamíří do Polska a Rumunska.

Rumunsko přitom dále pokračuje v zásadním posilování sve obrany. Rumunsko vyjednává se Spojenými státy nákup 56 samohybných raketometů HIMARS (High Mobility Artillery Rocket Systems), včetně výkonných střel ATACMS (Army Tactical Missile Systems) s doletem 300 km. Bukurešť take od Washingtonu za více než 400 milionů dolarů nakoupila výzbroj a vybavení pro svých 12 stíhaček F-16.

Rumunsko počítá s dosažením obranných výdajů 2 % HDP v roce 2024. Podle Donalda Trumpa by ale země NATO, jak připomíná v souvislosti s rumunským nákupem portál Stars and Stripes, měly vydávat na svou obranu aspoň 4 % HDP.

Zdroj: StripesBImapn.ro

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rumunsko přidává obraně a kupuje protiraketové systémy Patriot

Rumunsko projevilo vážný zájem o výkonné protiletadlové a protiraketové systémy Patriot a raketomety ...

O krok blíže: Rumunsko kupuje rakety Patriot

Americké ministerstvo zahraničí schválilo prodej až sedmi baterií protiletadlového a protiraketového ...

Washington schválil prodej baterií Patriot do Polska

Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...

Kolik miliard dolarů zaplatí Polsko za americké Patrioty?

Washington nabídl Polsku dvě baterie protiraketových a protiletadlových systémů Patriot za 10,5 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    07:44 04.08.2023

    Dávnejšie už bola zmienka, no nevadí si to zopakovať - Rumuni budú vyrábať SkyCeptory:
    https://mil.in.ua/en/news/roma...

    Dávnejšie už bola zmienka, no nevadí si to zopakovať - Rumuni budú vyrábať SkyCeptory:
    https://mil.in.ua/en/news/roma...

    • PavolR
      21:41 04.08.2023

      Mimo to chcú Rumuni tri dodatočné batérie Patriot:
      https://www.euronews.ro/artico...

      Mimo to chcú Rumuni tri dodatočné batérie Patriot:
      https://www.euronews.ro/artico...

    • flanker.jirka
      07:43 05.08.2023

      Budou je montovat, ne vyrábět. Na to nemají ve své zemi technologie ani schopnosti.

      Budou je montovat, ne vyrábět. Na to nemají ve své zemi technologie ani schopnosti.

    • satai
      10:58 25.09.2020

      No hura. Fandil jsem Norum, ale ani tohle nebude spatna volba.

      No hura. Fandil jsem Norum, ale ani tohle nebude spatna volba.

      • cejkis
        11:21 25.09.2020

        Fandíte zemi, která krade děti.

        Fandíte zemi, která krade děti.

        • Torong
          11:23 25.09.2020

          A žere je! Žere!

          A žere je! Žere!

        • satai
          14:33 25.09.2020

          Neblabol.

          Neblabol.

          • satai
            14:58 25.09.2020

            A proc posilas video o tom, jak Polsko krade deti? :-O

            A proc posilas video o tom, jak Polsko krade deti? :-O

          • Torong
            16:27 25.09.2020

            Satai: Jenže on má pravdu. Norské úřady postupují způsobem, který je v ostatních civilizovaných zemích právn~ i morálně naprosto nepřípustný. Polsko se zachovalo naprosto správně, ...Zobrazit celý příspěvek

            Satai:
            Jenže on má pravdu. Norské úřady postupují způsobem, který je v ostatních civilizovaných zemích právn~ i morálně naprosto nepřípustný.
            Polsko se zachovalo naprosto správně, jako země chránící své občany.
            Můj komentář Cejkisovi jsem psal, protože to vytahuje v nesmyslném případu.Skrýt celý příspěvek

          • cejkis
            22:19 25.09.2020

            Jaký nesmyslný případ. Norsko musí cítit tlak jinak bude krást dále. Všichni souhlasíte s vyřazením Huawei, všichni souhlasíte s vyřazením Ruska a Číny, ale když jde o Norsko, tak ...Zobrazit celý příspěvek

            Jaký nesmyslný případ. Norsko musí cítit tlak jinak bude krást dále.
            Všichni souhlasíte s vyřazením Huawei, všichni souhlasíte s vyřazením Ruska a Číny, ale když jde o Norsko, tak to oddělujete. Přitom je to úplně stejný přístup.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    09:22 25.09.2020

    Když chcete na svém území americkou základnu, tak výměnou za to si musíte zaplatit její protivzdušnou obranu. Někdo se tady udivoval nad poměrem raket určených proti letadlům a ...Zobrazit celý příspěvek

    Když chcete na svém území americkou základnu, tak výměnou za to si musíte zaplatit její protivzdušnou obranu.

    Někdo se tady udivoval nad poměrem raket určených proti letadlům a proti raketám 1:3. A o tom je. Tahle dodávka Patriotu zajištuje obranu americké základny PRO. Jen to neplatí Američané, ale Rumuni.

    Analogicky to najdete v Polsku.Skrýt celý příspěvek

    • Torong
      09:37 25.09.2020

      Aha, a zbytek Rumunska to nechrání... Cejkisi, Cejskisi...

      Aha, a zbytek Rumunska to nechrání... Cejkisi, Cejskisi...

      • cejkis
        10:31 25.09.2020

        No jasně, že chrání. Otázka zní jinak. Koupí Rumunsko PAC3, když na jejich území nebude americká část PRO? Do tajných jednání nevidíme, ale lze z obdobných příkladů vysledovat, ...Zobrazit celý příspěvek

        No jasně, že chrání. Otázka zní jinak. Koupí Rumunsko PAC3, když na jejich území nebude americká část PRO?

        Do tajných jednání nevidíme, ale lze z obdobných příkladů vysledovat, že je to nejspíše podmínka Američanů.Skrýt celý příspěvek

        • Torong
          10:38 25.09.2020

          Ikdyby, v čem je přesně problém?

          Ikdyby, v čem je přesně problém?

          • cejkis
            11:18 25.09.2020

            To není problém, to je konstatování. Americká základna stojí hostitelskou zemi docela dost peněz.

            To není problém, to je konstatování. Americká základna stojí hostitelskou zemi docela dost peněz.

          • Torong
            11:24 25.09.2020

            A?

            A?

          • Klimesov
            13:36 25.09.2020

            No a? Pointa toho všeho je tedy co? Neplatit za svojí bezpečnost?

            No a? Pointa toho všeho je tedy co? Neplatit za svojí bezpečnost?

          • Jan Padesátýpátý
            23:04 25.09.2020

            cejkis:
            peníze vynaložené na americkou základnu jsou nejlépe investované peníze pro bezpečnost země

            cejkis:
            peníze vynaložené na americkou základnu jsou nejlépe investované peníze pro bezpečnost země

          • cejkis
            00:20 26.09.2020

            Základna PRO v Rumunsku nechrání Rumunsko. Základnu proti raketovému či proti střelám s plochou drahou letu chrání PAC3, který platí hostitelská země. Hostitelská země se dostane ...Zobrazit celý příspěvek

            Základna PRO v Rumunsku nechrání Rumunsko. Základnu proti raketovému či proti střelám s plochou drahou letu chrání PAC3, který platí hostitelská země. Hostitelská země se dostane na seznam prioritních cílů ruských hlavic.

            Pointa je v tom, že pro hostitelskou zemi zde není moc výhod.Skrýt celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            17:14 26.09.2020

            cejkis:

            kolik těch zemí se základnami USA bylo rozbombardováno ruskými jadernými hlavicemi?
            a kolik zemí bez základem USA se stalo cílem pro ruské dovolenkáře a zelené mužíčky?

            cejkis:

            kolik těch zemí se základnami USA bylo rozbombardováno ruskými jadernými hlavicemi?
            a kolik zemí bez základem USA se stalo cílem pro ruské dovolenkáře a zelené mužíčky?

    • Scotty
      10:07 25.09.2020

      Obě střely se dají použít proti letadlům.

      Obě střely se dají použít proti letadlům.

      • cejkis
        10:33 25.09.2020

        Otázka ceny

        Otázka ceny

        • Torong
          10:39 25.09.2020

          To vždycky...

          To vždycky...

        • Scotty
          11:02 25.09.2020

          Vždy je lepší mít víc multifunkčních střel.

          Vždy je lepší mít víc multifunkčních střel.

  • RiMr71
    10:18 24.09.2020

    No vida "cigoši" mají na Patrioty atd, ale my zase máme na rouškovné atd...
    Každý národ podle svého gusta. A tento národ prostě jede v koblihách.

    No vida "cigoši" mají na Patrioty atd, ale my zase máme na rouškovné atd...
    Každý národ podle svého gusta. A tento národ prostě jede v koblihách.

    • JerzyŔ
      15:03 24.09.2020

      Jasně, v RO je to fajn, od vstupu do EU toho využívají lidé různých profesí z celé Evropy, aby se tam zaměstnali a později i přestěhovali. Kromě lepších podmínek na práci a život, ...Zobrazit celý příspěvek

      Jasně, v RO je to fajn, od vstupu do EU toho využívají lidé různých profesí z celé Evropy, aby se tam zaměstnali a později i přestěhovali. Kromě lepších podmínek na práci a život, stabilitu, svobodu v širokém smyslu slova, minimální kriminalitu a korupci, a podobná pozitiva, je láká také to, že díky promyšlené obranné politice RO establishmentu je tam menší hrozba napadení a okupace ze strany Ruska, se všemi negativy a hrůzami s tím spojenými, než v jiných evropských zemích. Předpokládám, že už se učíš rumunsky a zanedlouho se tam rovněž přestěhuješ. Koblihy samozřejmě zadarmo tam nedostaneš, ale za uvedené výhody to samozřejmě stojí.
      Jenom si dovolím takovou rejpavou otázku, omlouvám se předem, soudruhu, že mi to asi politicky správně moc nemyslí. Zde ta otázka: kolik moc těch koblih na účet státního rozpočtu Babiš napekl, a rozdal, že to mělo vliv na obranné akvizice? Na nenakoupení protivudušných systémů, tanků, dalších stíhaček, vrtulníků, transpprtních letadel, a dalšího? To jsou řádově stomilionové až miliardové částky v korunách za jediný kus techniky, za jediný kus rakety, kterýchžto kusů by měly být stovky až nějaká ta tisícovka v souhrnu. Koblihy stojí tak 10 korun jedna, a kdyžby pekař byl Babišův příznivec, určitě by je upekl i levněji. Já patřím k lidem, kteří si myslí, že maturita z matematiky má být povinná, sám ji mám, měl jsem dvojku, a dále VŠ diplom z elektrotechniky, a ať počítám, jak počítàm, těch koblih by musely být desítky až k nějaké té stovce miliard , tj. desítky až ke stovce tisíc na obyvatele ČŘ včetmě kojenců a na všechny, nejen příznivce ANO.

      Vážně: Pokud neumíme rumunsky a něco si k této akvizici nedohledáme, nevíme nic. Nevíme, zda hlavně nejde o uspokojení ekonomických zájmů Rayethonu a Lockheedu a spřízněných firem, skupin a jednotlivců na RO a US straně, přičemž posílení obrany RO, potažmo NATO, je samozřejmě příjemně PR využitelný bonus. Nevíme, kolik a za jakých podmínek se RO zasloužilo a co se bude dít, až dluhy bude muset splácet.
      Tímto ironickým příspěvkem nemám na mysli zpochybňování nutnosti posilování obranyschopnosti RO jako takové, modernizace nejen PVO na aspoň trochu slušnou úroveň atd.Skrýt celý příspěvek

      • JerzyŔ
        15:06 24.09.2020

        zadlužilo , ne zasloužilo, omluva

        zadlužilo , ne zasloužilo, omluva

      • Scotty
        15:39 24.09.2020

        JerzyŔ
        Jestli jste volič Babiše tak už chápu proč má navzdory tomu co dělá pořád taková procenta.
        Blahoslavení chudí duchem, neboť jejich je království nebeské.

        JerzyŔ
        Jestli jste volič Babiše tak už chápu proč má navzdory tomu co dělá pořád taková procenta.
        Blahoslavení chudí duchem, neboť jejich je království nebeské.

        • Eagle
          17:36 24.09.2020

          A koho pak jste volil vy?

          A koho pak jste volil vy?

          • RiMr71
            17:59 24.09.2020

            Kdy? A proč na to záleží kdy?

            Kdy? A proč na to záleží kdy?

    • jirka52
      18:56 24.09.2020

      Malá poznámka k "RiMr71": Nechápu tvoje hanlivé označení Rumunů "cigoši". Rumunsko byl jediný stát, který v září 1938 vyhlásil při ohrožení ČSR Německem mobilizaci - byl to náš ...Zobrazit celý příspěvek

      Malá poznámka k "RiMr71":
      Nechápu tvoje hanlivé označení Rumunů "cigoši".
      Rumunsko byl jediný stát, který v září 1938 vyhlásil při ohrožení ČSR Německem mobilizaci - byl to náš spojenec a své závazky dodržel!
      V roce 1945 rumunská armáda pomáhala osvobozovat Československo a měla cca 60000 padlých nebo raněných vojáků, kteří položili životy za naši svobodu - viz
      http://www.moderni-dejiny.cz/c...
      V roce 1968 nás jako jediní z Varšavské smlouvy neokupovali. Kdyby se k nám všichni chovali jako Rumunsko!Skrýt celý příspěvek

      • Eagle
        06:24 25.09.2020

        Hezka reakce na "blbečka". Jinak pravdivé historické tvrzení.

        Hezka reakce na "blbečka". Jinak pravdivé historické tvrzení.

  • RiMr71
    10:18 24.09.2020

    No vida "cigoši" mají na Patrioty atd, ale my zase máme na rouškovné atd...
    Každý národ podle svého gusta. A tento národ prostě jede v koblihách.

    No vida "cigoši" mají na Patrioty atd, ale my zase máme na rouškovné atd...
    Každý národ podle svého gusta. A tento národ prostě jede v koblihách.

  • Charlie
    10:03 23.09.2020

    Není Patriot jako Patriot - největší díl dělají rakety a ty mají Rumuni moderní, čili účinnost někde jinde než se staršími MIM-104. Zajímavý je poměr nakoupených střel ...Zobrazit celý příspěvek

    Není Patriot jako Patriot - největší díl dělají rakety a ty mají Rumuni moderní, čili účinnost někde jinde než se staršími MIM-104. Zajímavý je poměr nakoupených střel optimalizovaných k PVO a k protiraketové obraně: 1:.3

    Mimochodem, těsně před Plyšem se u nás finalizovaly nákupy tehdy moderních BUKů a dalších systémů vojskové PVO, zatímco PVOS mimo nákupu S-300 víceméně stagnovala (páteří stále zůstávaly prastaré S-75 a S-125, doplněné S-200). Po převratu se pak PVOS zrušila bez náhrady a na už notně vousaté systémy VPVO přešly nově i její úkoly (ochrana významných průmyslových cílů atp). Čistě vojsková PVO tedy musela vystačit s raketovými systémy krátkého dostahu.

    Dneska sme v situaci, kdy prostředky vojskové PVO středního dosahu plánujeme (a musíme, protože už se doslova rozpadají pod rukama) nahradit komplety středního dosahu pro PVOS (o tom žádná, na ochranu stacionárních cílů v týlu je pásovej podvozek zbytečnej luxus), ale vojsková PVO ztrácí postupně nejdůležitější vlastnost, a tou je schopnost držet krok s manévrem frontových svazků, přičemž na západě se nic adekvátního vlastně nenechá sehnat (možná by šla na Pandury nainstalovat ta zkoušená věž pro PVO Strykery, nebo se někdo "pochlapí" a koupí pár těch tříraketových věžiček pro RBS), protože od relativně neúspěšného ADATSu tu vlastně nic solidního nevzniklo. Paradoxně nám tak mohl nákup BUKů v '89 získat minimálně dekádu času (protože teď se nám tu sešly tendry na BVP, radary, PVO, je nutná modernizace tanků a artilérie a do toho ještě mixéry)...Skrýt celý příspěvek

    • Marcus
      14:30 24.09.2020

      Tříraketové věžičky pro RBS neexistují... :D
      To je taková pohádka na dobrou noc naší vojskové PVO :(

      Tříraketové věžičky pro RBS neexistují... :D
      To je taková pohádka na dobrou noc naší vojskové PVO :(

      • Scotty
        15:11 24.09.2020

        Vy sedíte v Saabu nebo jak to víte?

        Vy sedíte v Saabu nebo jak to víte?

        • Marcus
          17:21 24.09.2020

          Nesedím, ale už tam asi nesedí ani Bjorn Bachrach který měl RBS 70NG RWS dotáhnout :D Už na podzim 2016 prohlásil že na podzim 2017 bude projekt hotový a stále ticho po pěšině. ...Zobrazit celý příspěvek

          Nesedím, ale už tam asi nesedí ani Bjorn Bachrach který měl RBS 70NG RWS dotáhnout :D
          Už na podzim 2016 prohlásil že na podzim 2017 bude projekt hotový a stále ticho po pěšině. Poslední dva roky už RBS 70 NG RWS ani na výstavy nevozí a není o ní jediná informace. Pokud nějaký zákazník požaduje něco mobilnějšího, je mu nabízeno něco ve stylu RBS 70 VLM ze začátku 90. let (samozřejmě s technologií NG). Tato verze byla i na výstavách v jižní americe a asii, na které se teď saab zaměřil.

          To už reálněji vypadá věž RBS 70 NG od Rheinmetallu.

          Samozřejmě pokud máte nějaké novější informace než 4 roky stará propagační videa a model z výstav, tak budu rád. AČR bych podobné vozidlo moc přál.Skrýt celý příspěvek

  • PetrTechnik
    09:40 23.09.2020

    Ono se tu v tom tažení proti Rusku zapomíná, že prostředky PVO je možné zamířit i jinam. Rumuni mají přes vodu Turecko, kde nelze předvídat další vývoj a zrovna tak je v dosahu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono se tu v tom tažení proti Rusku zapomíná, že prostředky PVO je možné zamířit i jinam. Rumuni mají přes vodu Turecko, kde nelze předvídat další vývoj a zrovna tak je v dosahu Íránských raket. Bulhaři s Turkem sousedí.
    Tím nechci říct ,že máme PVO zrušit, ale pro nás bude větší priorita nadzvukové letectvo, BVP a potom PVO a tanky. Ideální by bylo koupit vše co nejrychleji, ale současná a všechny další vlády budou vic akcentovat sociální politiku než obranyschopnost zeměSkrýt celý příspěvek

  • otecko
    08:17 23.09.2020

    Takže sever(Polsko) a jih (Maďarsko,Rumunsko, Bulharsko) už pochopilo a obrana se stává fakt důležitou součástí politiky státu. Teď ještě ten střed- my a Slovensko, tam to zatím s ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže sever(Polsko) a jih (Maďarsko,Rumunsko, Bulharsko) už pochopilo a obrana se stává fakt důležitou součástí politiky státu. Teď ještě ten střed- my a Slovensko, tam to zatím s moderní PVO skřípe... a nejen s PVO, přitom nejsme tak chudí, jak se nám snaží namluvit.Skrýt celý příspěvek

    • Karlos73
      15:14 23.09.2020

      Nemyslím si, že na Slovenskej strane to škrípe, ČR sa zriekla a SR investovala do dnes už síce zastaralého , ale stále výkonného PVO systému S-300PMU (a pre politickú chybu bol ...Zobrazit celý příspěvek

      Nemyslím si, že na Slovenskej strane to škrípe, ČR sa zriekla a SR investovala do dnes už síce zastaralého , ale stále výkonného PVO systému S-300PMU (a pre politickú chybu bol modernejší systém S300PMU1 zaplatený a neprebratý, skončil na Cypre). Celé naše Západné Slovensko s hlavným mestom a aj s dvoma JE sú pod týmto dáždnikom... Ale určite budeme musieť investovať do modernejšej PVO, favorita dnes vidím v strednej PVO, v systéme NASAMS... To zatiaľ Česká republika si neplní domácu úlohu už 30 rokov, keď neinvestuje do modernej PVO...Skrýt celý příspěvek

      • Torong
        15:33 23.09.2020

        To se to "plní" když vám S300 byla přiklepnuta při dělení armády...

        To se to "plní" když vám S300 byla přiklepnuta při dělení armády...

        • Karlos73
          15:39 23.09.2020

          Vám boli "priklepnuté" zase iné zbraňové systémy... nechápem tejto uštipačnej poznímkke. Ešte raz ČR sa S-300PMU zriekla.

          Vám boli "priklepnuté" zase iné zbraňové systémy... nechápem tejto uštipačnej poznímkke. Ešte raz ČR sa S-300PMU zriekla.

          • Torong
            19:02 23.09.2020

            Já vám tu třístovku nezávidím neboj. Šlo mi o to, že tu PVOS máte pořešenu jen díky tomu. Kdyby zůstala v ČR, bude situace přesně opačná, protože nový komplex by jste nekoupili.

            Já vám tu třístovku nezávidím neboj. Šlo mi o to, že tu PVOS máte pořešenu jen díky tomu. Kdyby zůstala v ČR, bude situace přesně opačná, protože nový komplex by jste nekoupili.

        • Scotty
          16:42 23.09.2020

          Vzhledem k tomu že slovenská S-300 je zastaralá exportní varianta tak není moc o co stát.

          Vzhledem k tomu že slovenská S-300 je zastaralá exportní varianta tak není moc o co stát.

          • Karlos73
            16:51 23.09.2020

            Scotty, v súčastnosti už nie, ale stále je funkčná a výkonná. Na rozdiel od ČR sme ale mali (a máme) svoje PVO ako tak vyriešené, zatiaľ čo sa AČR za 30 rokov zmohla do investície ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty, v súčastnosti už nie, ale stále je funkčná a výkonná. Na rozdiel od ČR sme ale mali (a máme) svoje PVO ako tak vyriešené, zatiaľ čo sa AČR za 30 rokov zmohla do investície RBS 70 a NG (čo je ale VSHORAD)...Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            20:10 23.09.2020

            Vlastnit dnes vaší verzy S-300 je už spíš jen psychologická záležitost. Pokud budete chtít plnit své domácí úkoly dál na 110% tak doufám že vaše MO už jedná o nákupu ...Zobrazit celý příspěvek

            Vlastnit dnes vaší verzy S-300 je už spíš jen psychologická záležitost. Pokud budete chtít plnit své domácí úkoly dál na 110% tak doufám že vaše MO už jedná o nákupu Patriotů.
            Jinak neodebrání S300PMU1 bych rozhodně za politickou chybu nepovažoval. Spíš naopak.Skrýt celý příspěvek

        • Matesaax
          22:07 23.09.2020

          Já jsem přesvědčený o tom, že kdyby S-300 zůstala v naší armádě, tak už je dávno mimo provoz z důvodu drahého provozu, závislosti na Rusku, nedostatku dílů... No prostě důvod by se ...Zobrazit celý příspěvek

          Já jsem přesvědčený o tom, že kdyby S-300 zůstala v naší armádě, tak už je dávno mimo provoz z důvodu drahého provozu, závislosti na Rusku, nedostatku dílů... No prostě důvod by se našel zcela jistě.Skrýt celý příspěvek

      • Klimesov
        20:18 23.09.2020

        Jenže u AČR plní hlavní úlohu protivzdušné obrany nadzvukové letectvo a pozemní systémy PVO jsou brány jako podpora. Takže porovnáváte neporovnatelné.

        Jenže u AČR plní hlavní úlohu protivzdušné obrany nadzvukové letectvo a pozemní systémy PVO jsou brány jako podpora. Takže porovnáváte neporovnatelné.

        • JerzyŔ
          15:14 24.09.2020

          Přesně tak, 15 stíhaček to s přehledem zvládne, a k tomu ze zeme ta podpora několika RBS (neznám počet v AČR)- Puťka má v kalhotách, jen když pomyslí na tu sílu . Slováci se můžou ...Zobrazit celý příspěvek

          Přesně tak, 15 stíhaček to s přehledem zvládne, a k tomu ze zeme ta podpora několika RBS (neznám počet v AČR)- Puťka má v kalhotách, jen když pomyslí na tu sílu . Slováci se můžou učit, jak to máme skvěle propracované, že jo.Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            18:56 24.09.2020

            páne Bože. Argumentace Puťkou :D :D :D jak dítě když se hádá na pískovišti. Na lidi co píšou takové nesmysly nemám sílu už reagovat. Takové lidi můžu jen litovat :-) Věcem to ...Zobrazit celý příspěvek

            páne Bože. Argumentace Puťkou :D :D :D jak dítě když se hádá na pískovišti.
            Na lidi co píšou takové nesmysly nemám sílu už reagovat. Takové lidi můžu jen litovat :-) Věcem to nerozumí a jediná jejich schopnost argumentace je ad absurdum :D :D :D
            No nic i tak vám přeji hezkou noc :-)Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:30 22.09.2020

    Rumunsko, jedna nejchudších zemí EU a NATO dá na PVO v přepočtu skoro 90 miliard Kč, AČR plánuje s bídou 10 miliard Kč.

    Rumunsko, jedna nejchudších zemí EU a NATO dá na PVO v přepočtu skoro 90 miliard Kč, AČR plánuje s bídou 10 miliard Kč.

    • Miroslav
      20:42 22.09.2020

      Podľa toho z akej strany sa na to pozeráš. Rumunsko má síce dosť nízky HDP per capita (polovičné oproti ČR či SR) ale zase má 2x toľko obyvateľov čo ČR. V zásade má Rumunsko HDP ...Zobrazit celý příspěvek

      Podľa toho z akej strany sa na to pozeráš. Rumunsko má síce dosť nízky HDP per capita (polovičné oproti ČR či SR) ale zase má 2x toľko obyvateľov čo ČR. V zásade má Rumunsko HDP asi ako ČRSkrýt celý příspěvek

    • Eagle
      20:50 22.09.2020

      A? Znám lidi který si koupí BMW X5 ale na nové pneu nemají. Co z toho plyne? rozpočtová odpovědnost je na každém státu a díky bohu i přes tu politickou špínu je na tom čr z ...Zobrazit celý příspěvek

      A? Znám lidi který si koupí BMW X5 ale na nové pneu nemají. Co z toho plyne? rozpočtová odpovědnost je na každém státu a díky bohu i přes tu politickou špínu je na tom čr z evropských států velmi dobře. V nejbližší době NEHROZÍ žádná válka, sice moje moje tvrzení velmi vrtkavé, tak stejně vrtkavé je tvrzení že rumunsko kromě cvičných střeleb tento předražený systém nikdy nepoužije a za pár let z toho bude pouze šrot, vzhledem k obrovskému tempu vývoje laserových technologií a podobně. Většina z Vás nadává když si u zubaře musí zaplatit bílou plombu, fajn, chcete HITECH armádu? Tak co kdyby jste ze svých daní neodváděl pouhých 15% ale řekněme 50%, tak aby stát mohl tyto projekty financovat?Skrýt celý příspěvek

      • J4KU8
        21:53 22.09.2020

        Mám jednu otázku... Opravdu si myslíte, že odvádíte v ČR jen 15% na daních? Těch vašich krásných 15%máte pouze z příjmu(hrubého, superhrubou do toho tahat nebudu), pak zde máte 21% ...Zobrazit celý příspěvek

        Mám jednu otázku... Opravdu si myslíte, že odvádíte v ČR jen 15% na daních? Těch vašich krásných 15%máte pouze z příjmu(hrubého, superhrubou do toho tahat nebudu), pak zde máte 21% DPH (už jsme na 36% co dáváme státu), a pak jsou zde další daně, jako třeba silniční daň v PH, atd. Takže český občan že svého příjmu skoro těch 50% státu věnuje. Tak, proč by náš stát tyto projekty nemohl financovat?Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        22:27 22.09.2020

        Eagle Tak tohle je strašnej blábol snad ve všech bodech. Za prvé zadlužení Rumunska vzhledem k HDP není výrazně odlišné od toho Českého. Za druhé až začne HROZIT válka tak je ...Zobrazit celý příspěvek

        Eagle
        Tak tohle je strašnej blábol snad ve všech bodech. Za prvé zadlužení Rumunska vzhledem k HDP není výrazně odlišné od toho Českého. Za druhé až začne HROZIT válka tak je většinou pozdě na budování akceschopné armády. Za třetí říct že bude v blízké budoucnosti raketová PVO zastaralá je je velice odvážné tvrzení.
        Každý z nás odvádí státu samozřejmě mnohem víc než nějakých 15% výdělku.Skrýt celý příspěvek

        • Eagle
          06:22 23.09.2020

          Co se týká daní, znám daňový systém poměrně dobře, vypisovat zde i DPH či odvody zaměstnavatelů nemá smysl, tohle mělo sloužit jako příklad. Pro vás jako nadšence do techniky a ...Zobrazit celý příspěvek

          Co se týká daní, znám daňový systém poměrně dobře, vypisovat zde i DPH či odvody zaměstnavatelů nemá smysl, tohle mělo sloužit jako příklad. Pro vás jako nadšence do techniky a třesoucí se ratliky před Ruskem je to možná obhajitelné. Většina občanů však myslí jinak, chápu že určit který tábor má pravdu ukáže pouze budoucnost, ale neustále ukazování prstem na stát taky není fér. Nechci zde obhajovat názor že armáda a její moderní výbava je k ničemu, naopak, za mě ale zrovna PVO je kus předražený ho vybavení který vlastně v žádné válce neukázala svoji efektivitu podpořenou dnešní produkci dronu, kdy jako klamné cíle v ceně několika tisíc USD dokáže vyčerpat nepřátelskou PVO během pár dní. A v neposlední řadě nevím jak vy Scotty ale při mém posledním tripu na enduru v Rumunsku jsem měl pád s následným ošetřením v krajské nemocnici, přál bych vám ten zážitek z nemocnice, takže možná mají stejný dluh jako ČR ale rozhodně třeba v medicíně zaostávají o 25 let.Skrýt celý příspěvek

          • danny
            12:16 23.09.2020

            Eagle: zrovna PVO je kus předražený ho vybavení který vlastně v žádné válce neukázala svoji efektivitu... to je dost diskutabilní tvrzení. Nechci sem tahat ztráty spojenců za ...Zobrazit celý příspěvek

            Eagle: zrovna PVO je kus předražený ho vybavení který vlastně v žádné válce neukázala svoji efektivitu... to je dost diskutabilní tvrzení. Nechci sem tahat ztráty spojenců za WWII, ale co třeba takový Vietnam?
            V letech 1965-1973 dostali Vietnamci 95 PLRK SA-75M se 7658 raketami. Celkem jich spotřebovali 6806. Podle S. J. Zaloga, ztratili Američané díky raketám 197 sestřelených letadel, převážně B-52, což je přes 11 % ze všech bojových ztrát. V boji proti postavením SA-75M bylo požito minimálně 3500 protiradiolokačních střel a 15 000 další munice.Údaj o tom, kolik tisíc náletů na jejich postavení bylo provedeno a jaké kapacity letectva vázaly, se mi dohledat nepodařilo. Navíc Vietnamci kvůli obavám ze zaměření většinou odpalovali pouze jednu střelu, takže pravděpodobnost sestřelu při zásahu cíle byla něco málo přes 30 procent. Takže k těm sestřeleným letadlům můžeš přičíst dalších zhruba 400 s různým stupněm poškození. Málo nebo moc?Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            13:09 23.09.2020

            Ještě lepší ukázkou je válka Yomm Kippur. Egypt v ní nasadil jak tehdy už dobře známé SA 2 (S 75 Dvina) tak i novější SA 3 (S125 Pečora) a hlavně úplně nové SA 6 (2K12 KUB). ...Zobrazit celý příspěvek

            Ještě lepší ukázkou je válka Yomm Kippur. Egypt v ní nasadil jak tehdy už dobře známé SA 2 (S 75 Dvina) tak i novější SA 3 (S125 Pečora) a hlavně úplně nové SA 6 (2K12 KUB). Výsledkem bylo, že Izraelci přišli o drtivou většinu bombardovacího letectva tvořeného stroji A4 Skyhawk a F4 Phantom. Situaci zachraňovaly urychlené dodávky letadel z USA.
            Jinak samozřejmě i proti dronům se dá bojovat. Není to ultimátní zbraň. Stejně jak tanky se používají stále i přes existenci protiankových řízených střel...Skrýt celý příspěvek

          • danny
            15:16 23.09.2020

            Torong: máš pravdu, sám jsem zvažoval tento příklad. Ale nakonec jsem zvolil Vietnam, kde tahali technologicky Vietnamci za značně kratší konec provazu a navíc se několikrát na ...Zobrazit celý příspěvek

            Torong: máš pravdu, sám jsem zvažoval tento příklad. Ale nakonec jsem zvolil Vietnam, kde tahali technologicky Vietnamci za značně kratší konec provazu a navíc se několikrát na obou stranách měnila taktika, u USAF i zbraňové systémy, než se podařilo zredukovat ztráty na rozumnou mez.Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            15:40 23.09.2020

            Danny: Já bych Vietnam naopak za příklad nedal. Protože největší počet sestřelů připadá na hlavňovou PVO, celkový počet sestřelů včetně letectva byl malý a výkonnost SA 75 Dvina ...Zobrazit celý příspěvek

            Danny:
            Já bych Vietnam naopak za příklad nedal. Protože největší počet sestřelů připadá na hlavňovou PVO, celkový počet sestřelů včetně letectva byl malý a výkonnost SA 75 Dvina Amíci sami zvyšovali politickým rozhodnutím neničit teprve budované pozice PLRK, aby nedošlo k zabití Sovětských "poradců". Naopak v Yomm Kippur šlo o střet stejně vybavených armád (co se letectva týká) a na straně Izraele byla výhoda špičkově vycvičených pilotů.Skrýt celý příspěvek

          • logik
            16:50 23.09.2020

            Ale zas Yom Kipur ukázal, že když se letectvo na PVO zaměří, tak to nemá šanci.

            PVO je jako každá jiná zbraň. Sama o sobě je k ničemu, ale v "mixu" může stát protivníka hodně.

            Ale zas Yom Kipur ukázal, že když se letectvo na PVO zaměří, tak to nemá šanci.

            PVO je jako každá jiná zbraň. Sama o sobě je k ničemu, ale v "mixu" může stát protivníka hodně.

          • Torong
            19:09 23.09.2020

            Logik: to ano, ale i tak dokázala způsobit enormní ztráty a za další, Egypťanům chyběla zásadní věc a to kvalitní letectvo. PVO, aby bylo skutečně účinné musí být tvořeno letectvem ...Zobrazit celý příspěvek

            Logik: to ano, ale i tak dokázala způsobit enormní ztráty a za další, Egypťanům chyběla zásadní věc a to kvalitní letectvo. PVO, aby bylo skutečně účinné musí být tvořeno letectvem a pozemní PVO, které navzájem spolupracují.Skrýt celý příspěvek

  • stepan
    20:24 22.09.2020

    Gratuluji Rumunsku ke skvělé volbě. Snad se brzo dokope i Česká republika.

    Gratuluji Rumunsku ke skvělé volbě. Snad se brzo dokope i Česká republika.

  • StandaBlabol
    16:41 22.09.2020

    Musím říct, že kombinace Aegis / Patriot / F-16 už je hodně silná PVO. Těm ATACMS už rozumím méně, s Ruskem mají jen námořní hranici. Spíš bych čekal LRASM proti černomořské ...Zobrazit celý příspěvek

    Musím říct, že kombinace Aegis / Patriot / F-16 už je hodně silná PVO. Těm ATACMS už rozumím méně, s Ruskem mají jen námořní hranici. Spíš bych čekal LRASM proti černomořské flotile.

    Stejně nám tu brzo někdo vysvětlí, že bez Aegis a Patriotů by ta jejich bezpečnost vlastně byla vyšší, "protože by ze sebe nedělali cíle pro atomové Iskandery".Skrýt celý příspěvek

    • Nesher
      17:32 22.09.2020

      Ty by se jim náhli jednak hodit pokud by bylo nutné nějak zasáhnout v Moldávii nebo na Ukrajině (třeba proti Rusům) a druhak, Rumuni to kupují i vzhledem ke svým závazkům vůči ...Zobrazit celý příspěvek

      Ty by se jim náhli jednak hodit pokud by bylo nutné nějak zasáhnout v Moldávii nebo na Ukrajině (třeba proti Rusům) a druhak, Rumuni to kupují i vzhledem ke svým závazkům vůči NATO.Skrýt celý příspěvek

    • History
      18:47 22.09.2020

      Souhlas... jen k těm “Iskanderum“, někde se ztratil Palo Satko, takže to asi projde.

      Souhlas... jen k těm “Iskanderum“, někde se ztratil Palo Satko, takže to asi projde.

      • Miroslav
        19:28 22.09.2020

        Paľo sa stratil ihneď po tom, čo sa vrátil z dovolenky v Chorvátsku, čo je v súčasnosti dosť častý jav. Niektorí sa stratili takým spôsobom, že sa ich návrat už nepredpokladá. V ...Zobrazit celý příspěvek

        Paľo sa stratil ihneď po tom, čo sa vrátil z dovolenky v Chorvátsku, čo je v súčasnosti dosť častý jav. Niektorí sa stratili takým spôsobom, že sa ich návrat už nepredpokladá.

        V každom prípade, Hádam je Paľo v poriadku a ešte sa ukážeSkrýt celý příspěvek

        • Karlos73
          15:25 23.09.2020

          Paľa nechajte tak, on je svojský čo sa týka politicko-bezpečnostných tém, obrany a vojenských technológií... ale zase , čo sa týka histórie, archeológie, výskumu DNA v tejto ...Zobrazit celý příspěvek

          Paľa nechajte tak, on je svojský čo sa týka politicko-bezpečnostných tém, obrany a vojenských technológií... ale zase , čo sa týka histórie, archeológie, výskumu DNA v tejto oblasti , sa s ním dá normálne a seriózne diskutovať...Skrýt celý příspěvek

          • satai
            17:25 23.09.2020

            "svojský" je dobry eufemismus

            "svojský" je dobry eufemismus

    • Luky
      19:19 22.09.2020

      Chápu tvůj postoj Stando, ale dodal bych jiný úhel pohledu - a sice, že bez těch Aegis a Patriotů by byla jejich bezpečnost paradoxně vyšší. Uvědomte si, že takto ze sebe udělají ...Zobrazit celý příspěvek

      Chápu tvůj postoj Stando, ale dodal bych jiný úhel pohledu - a sice, že bez těch Aegis a Patriotů by byla jejich bezpečnost paradoxně vyšší. Uvědomte si, že takto ze sebe udělají cíle pro Iskandery...a dokonce i ty atomové.Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        19:31 22.09.2020

        toto pochopitelně neplatí.. buď je Rusko agresor a musí tedy cílit na obranné prvky nebo je Rusko agresor a své okolí přerovnává ve své kolonie.

        toto pochopitelně neplatí.. buď je Rusko agresor a musí tedy cílit na obranné prvky nebo je Rusko agresor a své okolí přerovnává ve své kolonie.

        • Luky
          18:57 23.09.2020

          No mě se na tom líbí, že když vám člověk dá po čem toužíte (a to doslova)....stejně nejste spokojený :D

          No mě se na tom líbí, že když vám člověk dá po čem toužíte (a to doslova)....stejně nejste spokojený :D

          • skelet
            20:07 23.09.2020

            nemyslím, že by kdokoliv toužil po tom, abys ze sebe dělal kašpara.

            nemyslím, že by kdokoliv toužil po tom, abys ze sebe dělal kašpara.

          • Luky
            16:30 24.09.2020

            na víc bohužel už není čas - ale zase mi to dává možnost číst ty vaše rozumy pokupě....a popravdě jsou tak banální a zbytečné, že si víc než kašpařinu nezaslouží (banda elfích ...Zobrazit celý příspěvek

            na víc bohužel už není čas - ale zase mi to dává možnost číst ty vaše rozumy pokupě....a popravdě jsou tak banální a zbytečné, že si víc než kašpařinu nezaslouží (banda elfích imbecilů a pár military postiženců dokola mlátí prázdnou slámu o Rusku - víc tu toho není, tedy ještě kromě spílání nezaměstnaných nad nízkým vojenským rozpočtem ČR)Skrýt celý příspěvek

          • Eagle
            06:27 25.09.2020

            :)))) jojo nebýt Ruska tak tady chcípl pes.

            :)))) jojo nebýt Ruska tak tady chcípl pes.

      • Miroslav
        19:34 22.09.2020

        Patriot je obranný systém. Prečo teda útočiť tam, kde Rusku nehrozí priame nebezpečenstvo? Iba ak by útok na rumunskú PVO mal predznamenávať inváziu

        Patriot je obranný systém. Prečo teda útočiť tam, kde Rusku nehrozí priame nebezpečenstvo? Iba ak by útok na rumunskú PVO mal predznamenávať inváziu

        • Eagle
          20:54 22.09.2020

          invazi koho? Ruska? Spíte na slovensku klidně nebo se zbraní pod polštářem?

          invazi koho? Ruska? Spíte na slovensku klidně nebo se zbraní pod polštářem?

          • Miroslav
            21:26 22.09.2020

            Mám taký pocit, že každý píšeme o niečom inom

            Mám taký pocit, že každý píšeme o niečom inom

          • Eagle
            21:42 22.09.2020

            Dost dobře mozny, jsem často mimo.

            Dost dobře mozny, jsem často mimo.

      • Poly
        22:01 22.09.2020

        Přesně tak. Úplně nejlepší by bylo zrušit armádu úplně a případným okupantům dávat na hranici vodku, okrošku a pirohy zdarma. Přece nebudou provokovat, že ano..

        Přesně tak. Úplně nejlepší by bylo zrušit armádu úplně a případným okupantům dávat na hranici vodku, okrošku a pirohy zdarma. Přece nebudou provokovat, že ano..

        • Danieeel
          01:51 23.09.2020

          Pirohy a okroska ako vojnovu dan, to este beriem. Ale kde nabrat tie kapacity na uzasobenie Ruska vodkou ?! To si prosto prepisknul... ( A to si vobec neviem predstavit, ze na ...Zobrazit celý příspěvek

          Pirohy a okroska ako vojnovu dan, to este beriem. Ale kde nabrat tie kapacity na uzasobenie Ruska vodkou ?! To si prosto prepisknul...
          ( A to si vobec neviem predstavit, ze na neochvejnu tazobnu ekonomiku dolahne ekonomicka mizeria - vodka je v Rusku standartny statny nastroj na vyrovnavanie ekonomickych cyklov a kriz... Na toto EU proste nema.)Skrýt celý příspěvek

          • JerzyŔ
            15:39 24.09.2020

            přepískl - ne tak docela - vodku kdovíjak pálenou z bombónů apod. jak to RUsáci dělají a pak jim to leze na mozek a jsou zlí, doplnit kvalitní slovenskou potažmo moravskou ...Zobrazit celý příspěvek

            přepískl - ne tak docela - vodku kdovíjak pálenou z bombónů apod. jak to RUsáci dělají a pak jim to leze na mozek a jsou zlí, doplnit kvalitní slovenskou potažmo moravskou slivovicí , meruňkovicí, hruškovicí , vínem a pivem (i českým). No a tak se z nich stane postupně civilizovaný národ který nebude mít touhu ovládat jiné, a sousedit s nimi bude fajn.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      03:23 23.09.2020

      Podněstří je takřka za rohem :-(.

      Podněstří je takřka za rohem :-(.

    • darkstyle
      13:32 23.09.2020

      Na ATCMS je jednoduchá odpoveď: 1. Vzdialenosť Sulina (Rumunsko) - Sevastopoľ je práve 300km.. Nesídlila náhodou v tomto meste Čiernomorská flotila?? 2. Tu je reálna úvaha, že ...Zobrazit celý příspěvek

      Na ATCMS je jednoduchá odpoveď:

      1.
      Vzdialenosť Sulina (Rumunsko) - Sevastopoľ je práve 300km..
      Nesídlila náhodou v tomto meste Čiernomorská flotila??
      2.
      Tu je reálna úvaha, že odpaľovač ATACMS vie zamerať a pôsobiť proti lodiam už dnes, a žekľudne sa dá vypáliť už dnes niekoľko striel naraz na predpokladanú polohu lode.
      https://corporalfrisk.com/2016...

      Dokonca ak to potrebuješ použiť na zahltenie protiopatrení lode, vďaka rýchlosti ATACMS a nižšej cene (nad mach 3+ 1 mil dolárov) je to dosť nepríjemná strela pre loď už dnes..

      A tu je zase potvrdenie ministra ministra obrany o tom, že ATACMS získajú v blízkej dobe upgrade na lodné ciele - inovujú seeker.. (to zas nie je až taká ťažká vec, keďže seekrov pôsobiach na mori majú USA niekoľko typov)
      https://breakingdefense.com/20...

      3.
      Cena ATACMS je cca 1 mil dolárov bez nového seekra
      Cena LRASM je cca 3 mil dolárov.

      S ATCMS získajú nadzvuk, ktorý im dovoľuje zničiť lode blížiace sa ku Sevastopoľu a mesto samotné - myslím, že za 1/3 ceny získať takéto odstrašenie je celkom rozumné..
      LRASM sa predsa dá dokúpiť neskôr :)Skrýt celý příspěvek

      • danny
        15:13 23.09.2020

        Tak tak. Tahle šachová hra sedí.

        Tak tak. Tahle šachová hra sedí.

Načítám diskuzi...