Sýrie – ruský úhel pohledu
- 15. 8. 2012
- 9 komentářů
- Ctirad Sviták
Konflikty z bezprostřední doby (Libye, Sýrie) opět rozdělily státy světa do dvou skupin. Existují zde „hodné západní“ země versus „zlé“ Rusko a Čína – tedy alespoň z našeho „západního“ pohledu. Jaký je však skutečný pohled ruské strany?
Zatímco bezpečnostní situace kolem Sýrie se den za dnem vyostřuje a k jejím břehům směřuje stále víc válečných lodí, Západ a Rusko nejsou schopné dohodnout na tom, co dál. A to nejen na celkovém řešení, ale ani na tom, o čem se na jednání o situaci v Sýrii 30. června letošního roku v Ženevě dohodli.
„V textu dohody se jasně říká, že moc převezme dočasná vláda. Podstatou tohoto ustanovení je, že Bašár Asad musí odejít,“ řekl ruským médiím francouzský ministr zahraničí Laurent Fabius. Stejný postoj zastává také jeho americká resortní kolegyně Hillary Clintonová. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova však z ženevského dokumentu nutnost Asadovy demise nevyplývá.
„Rusko nepodporuje Asadův režim, ale vystupuje za komplexní plnění plánu Kofiho Annana (který byl v poslední době zmocněncem OSN v Sýrii) a ženevských dohod. Avšak dnes někteří účastníci Ženevské konference zkreslují její závěry, hovoří o výměně režimu a podporují opozici“, uvedl Lavrov v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Hlas Ruska.
Foto: Skupina povstalců během pouličních bojův Aleppu / svit.24.ua
Některá ruská média také v minulých dnech s odvoláním na Lavrovova náměstka Genadije Gatilova informovala o vyjádření generálního tajemníka OSN Ban Ki-moona, podle kterého za eskalaci krveprolití v Aleppu mohou vzbouřenci. Ruská tisková agentura REGNUM navíc uvedla, že vládní vojáci v jedné ze čtvrtí Aleppa zadrželi ozbrojené příslušníky Svobodné syrské armády, převlečené do ženských muslimských oděvů, když se zde snažili rozmístit nástražné výbušné systémy.
Podle názoru Jevgenije Primakova, někdejšího blízkého spojence reformního vůdce Sovětského svazu Michaila Gorbačova a mimo jiné prvního šéfa ruské zahraniční špionáže, nejde v Sýrii o demokracii a události mají náboženské pozadí.
Primakov se také minulý týden vyjádřil pro deník Rossijskaja gazeta. Na otázku, proč většina členů Ligy arabských států podporuje syrské protivládní ozbrojence, řekl: „Oni se bojí toho, že v konfliktu nakonec zvítězí Asad a že to vytvoří podmínky pro vznik souvislého šíitského území, zahrnujícího Irák, Irán, Sýrii a Libanon. Tyto země mají z takovéhoto vývoje strach, protože jsou v nich u vlády sunnité“.
Foto: Jedna z hlavních ulic Aleppa, poničená boji / EPA
Primakov dále dodal: „Všechna tvrzení Západu, že chce podporou opozice dosáhnout nastolení demokracie a stability v zemi, jsou absolutně bezpředmětná. Pokud zvítězí opozice, nebude tam ani stabilita, ani demokracie.“.
Ruská tisková agentura RIA před několika dny informovala, že vládní jednotky během bojů v Aleppu zajali sedm důstojníků tajných služeb Turecka a Saudské Arábie. Agentura uvedla jména zadržených s tím, že z výslechů přímo vyplývá jejich rozhodující role na řízení a koordinaci operaci vzbouřenecké Svobodné syrské armády v tomto městě.
Již dříve ruská média oznámila, že vládní síly v bojích kolem Damašku zajaly kolem dvou tisíc vzbouřenců, mezi nimiž bylo mnoho občanů Turecka, Saudské Arábie a Kataru. Informovala také o tom, že Sýrie proto adresovala OSN stížnost proti vměšování těchto zemí do jejích vnitřních záležitostí.
Jiná ruská tisková agentura uveřejnila v těchto dnech, s odvoláním na reportáž americké televizní stanice NBC, informaci, že povstalci koncem července obdrželi přes turecké území přenosné protiletadlové střely. Právě některou z nich zřejmě vzbouřenci v minulých dnech sestřelili syrský MiG 23.
Související články
Sýrie sestřelila turecký stíhací letoun
V pátek 22. června se objevila informace o údajném sestřelu tureckého stíhacího letounu F-4 Phantom ...
- 23.06.2012
- 3 komentářů
- Michal Polák
Tvrdé boje v Sýrii - nasazeny i československé bitevníky L-39
Boje v Sýrii stále sílí. Poslední události dokonce donutily odstoupit vyslance OSN a Ligy arabských ...
- 04.08.2012
- 17 komentářů
- Michal Polák
Sýrie - krveprolití s rukopisem Al-Káidy
Světové agentury v posledních dnech informují o těžkých bojích v Aleppu a na některých jiných ...
- 10.08.2012
- 10 komentářů
- Ctirad Sviták
Egyptské letectvo bombardovalo ozbrojence na Sinaji
Ve středu 8. srpna podniklo egyptské letectvo odvetný útok na ozbrojence ve městě Aríš na severu ...
- 12.08.2012
- 1 komentářů
- Michal Polák
Jsem tak nějak tušil, že Rasafa bude mít zvláštní váhu. Už se to tam všechno maže. Máme tu zajímavou situaci - Irán pálí střely prolétávající nad Irákem a zasahuje pozice IS v ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem tak nějak tušil, že Rasafa bude mít zvláštní váhu.
Už se to tam všechno maže.
Máme tu zajímavou situaci - Irán pálí střely prolétávající nad Irákem a zasahuje pozice IS v Sýrii, USA sestřeluje syrské letadlo na trojmezí SAA, IS, SDF.... no asi půjdu do sklepa zkontrolovat chemickej hajzl (kdyby tam byla Clintonová, tak nanosím i suchary a natočím kanystry)
http://www.militarytimes.com/a... Skrýt celý příspěvekouch https://www.youtube.com/watch?... Nedávno tu byl zásah turecké Kobry Kurdy - dostala Iglou do ocasu, ten se jí vzápětí utrhnul, stroj se "roztančil", došlo ke ...Zobrazit celý příspěvek
ouch
https://www.youtube.com/watch?...
Nedávno tu byl zásah turecké Kobry Kurdy - dostala Iglou do ocasu, ten se jí vzápětí utrhnul, stroj se "roztančil", došlo ke kolizi listů rotoru a volnému pádu kabiny...
Ten Mil to chytnul taky na ocas, zdá se, že přímo do vyrovnávacího....snaží se to na videu ustát, ale bohužel neúspěšně.Skrýt celý příspěvekRussian Airstrikes in Syria Maps
(September 30, 2015 – June 28, 2016)
http://bit.ly/29rUZfu...Russian Airstrikes in Syria Maps
(September 30, 2015 – June 28, 2016)
http://bit.ly/29rUZfu...sorry, tri opravy: cinsti ujgurove a ne uzbekove (prepis) nikde ste nepsal o upadku IS od roku 2014. Rusove sou na strane Asada taky, ale to sem bral tak nejak samozrejme - ...Zobrazit celý příspěvek
sorry, tri opravy:
cinsti ujgurove a ne uzbekove (prepis)
nikde ste nepsal o upadku IS od roku 2014.
Rusove sou na strane Asada taky, ale to sem bral tak nejak samozrejme - hlavne letectvo, (jejich posledni predstaveni v severnim aleppu si "opozice" moc za ramecek nedala). Pozemni jednotky tam sou specialni a namorni pechota + soukroma ruska armada (nechce se mi ted ta spolecnost hledat).
zbytek platiSkrýt celý příspěveklogik: ano, soucasny IS je v rozkladu, ale pokud sem si vsiml, tak v Syrii se to zlomilo az pote, co Rusove zacli likvidovat finance (ropny kolony). Do ty doby byl IS stale na ...Zobrazit celý příspěvek
logik: ano, soucasny IS je v rozkladu, ale pokud sem si vsiml, tak v Syrii se to zlomilo az pote, co Rusove zacli likvidovat finance (ropny kolony). Do ty doby byl IS stale na vzestupu. Jinak se neda srovnat Irak a Syrie.
V Iraku existuje neco jako zazemi a fronta (pulka zeme byla pod IS, pulka byla mimo), takze i ty bojovy operace se muzou lip planovat + je kratsi fronta.
V Syrii je ten problem, ze tam se zapad proste rozhodl (a nikdo mi nevymluvi, ze v tom nehraje roli ropa a plyn - USA chce mit kontrolu nad nalezistemi - v Iraku ji ma), ze Asad je na obtiz a lip bude, kdyz se Syrie rozpadne na vice mensich statu (ruznych islamistickych diktatur) a s tema se bude dat lip obchodovat a pripadne ovlivnovat. Takze tam bezi 5 let celkem tvrda obcanska valka, valci se po celem uzemi a armada byla opravdu vycerpana. "Opozice" je podporovana velkym mnozstvim statu a uz se dostava do stavu, kdy ma misty lepsi vybavu nez SAA. Rusove tam vybaveni dodavaji, ale obnovit vystroj cely armade je opravdu beh na dlouhou trat, nehlede na to, ze vycvik novacku trva. Ale otviraj stale novy vycvikovy strediska, tak to snad bude lepsi.
IS byl puvodne nazyvan taky jen rebelama a oznaceni IS se objevilo, az meli obsazeny vetsi uzemi. Do ty doby to podle zapadu bylo jen dalsi uskupeni vhodny ke zniceni Asada. Americani sami rekli, ze byli nemile prekvapeni vstupem RF do Syrie, protoze podle planu mel IS drzet Damasek uz v rijnu-listopadu minulej rok. Tak nerikej, ze se IS hrouti od roku 2014.
Ohledne narodností - sak sem psal, ze se tim chlubi obe strany.
za opozici je tam celej blizkej vychod + sever afriky + turecko + staty jizniho ruska (cecna, dagestan atd.) + cinsti uzbekove.
za Asada (nebo aspon jeho spojenci s ruznymy zajmy) - libanonsky Hizballah, iracky paramilitary jednotky vcetne specialnich Badr, iranskej Norah + revolucni gardy, hodne afganci v zoldu irancu, palestinci atd. Nejvetsi hodnotu z toho ma asi Hizballah (mnozstvi a kvalita).
co se tyce primo syrskych jednotek, tak je to NDF (zatim me prijdou jako milice s vycvikem a maji nizkou bojovou hodnotu) a utocni elitni tygri (ale moc se jim ted u Aleppa nedari, obrana je tam opravdu silna a vsude jsou tunely) a pak soukromy poustni orli (puvodni ochranka ropnejch poli jednoho extremne bohatyho syrana, ktery zustal verny Asadovi). Elitni gardovy jednotky jsou nasazeny ve vychodni ghoute a v daraye. Pak je spousta dalsich skupin, oddilu, kmenovych bojovniku, ale v jejich nazvech se neorientuju.Skrýt celý příspěvekChaotik: ano, současný IS je v rozkladu. Pokud se podíváte na situaci IS na konci roku 2014, kdy málem zaútočil na Bagdád na jedné straně, a na druhé měl v moci snad většinu ...Zobrazit celý příspěvek
Chaotik: ano, současný IS je v rozkladu. Pokud se podíváte na situaci IS na konci roku 2014, kdy málem zaútočil na Bagdád na jedné straně, a na druhé měl v moci snad většinu syrských ropných polí, tak vypadala situace zcela jinak.
A právě proto tvrdím, že likvidace moci IS v Sýrii a Iráku je největší zlom této války, že proti tomu přechod Syrské opozice do defenzívy má z dlouhodobého hlediska o dost menší vliv na situaci v Sýrii, než likvidace IS - stejně se Asadovi nepodařilo prosadit si "svou". Už proto, že s většinou ne-IS opozice se Asad nějak dohodne (ať už z pozice síly, nebo slabosti, podle toho jak půjde válka dál). IS je třeba zlikvidovat.
PS: Za asada zas bojujou Iránci a Rusové, myslím, že v tom, kdo za koho bojuje si nemají ty strany co vyčítat.Skrýt celý příspěveklogik: sice mate pravdu, ze IS ma jednotne veleni, stejne jako se snazil vytvorit neco jako ministerstva atd, ale pravdou je, ze maji opravdu vicemene pouste. Deir-er-Zor je ...Zobrazit celý příspěvek
logik: sice mate pravdu, ze IS ma jednotne veleni, stejne jako se snazil vytvorit neco jako ministerstva atd, ale pravdou je, ze maji opravdu vicemene pouste.
Deir-er-Zor je obkliceny a je cernou dirou pro bojovniky IS (tamejsi boje jsou asi nejtvrdsi a druzsky general Zahreddine jim tam dava zabrat), ale IS jej neovlada. Hasaka a okoli je vycistene od Kurdu, Palmyru sice porad ohrozuje, ale neverim, ze ji dokaze znovu ziskat. Raqqa je velke a vyznamne mesto, ne nadarmo si z nej udelal IS hlavni mesto - vzit mu ho bude celkem orisek a jeste to chvili potrva.
Manbij sice jeste drzi, ale Kurdi postupujou dost tvrde a nesmlouvave, takze i vzhledem ke kompletnimu obkliceni musi padnout stejne jako padla Faludza v Iraku.
Jinak v centru Aleppa samozrejme jsou, stejne jako v kotli u Homsu, u Golanskych vysin, v jiznim Damasku. Nekde to bylo nasledkem vojenskych uspechu, nekde vznikl ve chvili, kdy se nejake obskurni uskupeni prihlasilo jako jejich podporovatel.
Jenze kdyz si odmyslite mesta, ktery uz nedrzi a nizinu Eufratu, tak zbytek je opravdu poust.
Kdezto na zapade je to huste obydleny cca od Aleppa na sever, jih i zapad. Vychod uz prechazi krome severni Syrie (kde to drzi prevazne Kurdove) do pouste.
Co se tyce ekonomickych zdroju, tak IS je ma z rabovani historickych pamatek a hlavne ropy a zemniho plynu - kdo vsechno jej od nej odebira, je kapitola sama pro sebe. Ale i tak se dostavaji do problemu, mistama uz nemaji na zold, vojaci jim chcou dezertovat atd.
"Opozice" je financovana primo zapadem (Saudi, Katar, Turecko, US, GE, GB, FR, nove NO) a mezi jejima clenama je naprosta vetsina jinych narodu nez Syranu (i podle syranu samotnych opozice zanikla nekdy 2013 a od te doby jsou to skupiny zahranicnich bojovniku) - kdyz obiraji mrtvoly, tak se rady obe strany chlubi (i kdyz opozice vic) jaky narodnosti tam nasly.
Takze tezko rict, ktera strana je financovana lip. Spis me to pripada hodne vyrovnany (IS ma vlastni zdroje, opozice je natvrdo financovana).Skrýt celý příspěvek(odpověď na http://www.armadninoviny.cz/sm... Chaotik: protože jak vojenské, tak ekonomické zdroje IS jsou ...Zobrazit celý příspěvek
(odpověď na
http://www.armadninoviny.cz/sm...
Chaotik: protože jak vojenské, tak ekonomické zdroje IS jsou řádově větší, než ne-IS opozice. To, že ne-IS opozice nemá jednotné velení a jde o X často vzájemně nespolupracujících či i bojujících frakcí to jen potvrzuje - jde tedy o méně organizovaného a slabšího nepřítele.
To, že IS ovládá(al) jen poušť pak není pravda. Raka, Palmýra, Kobání, Deir-er-Zor, Manbij, Al-Thawrah, Al-Hasakah, Al-Bukamal......, to jsou statisícová města, které IS ovládal či ještě ovládá. Žádná "jen poušť". I v největším syrském městě Allepu byl IS přítomen.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...