Švédové nabídli Chorvatům Gripeny
- 15. 10. 2012
- 7 komentářů
- Michal Polák
Švédové podle zahraničních serverů nabídli Chorvatům jako náhradu za jejich MiGy-21 své víceúčelové stíhací letouny JAS-39 Gripen. V případě dohody obou stran tak půjde již o třetí zemi, která nahradí výše uvedený sovětský typ právě Gripenem. Ve hře jsou však také starší ruské letouny MiG-29 provozované ještě před dvěma roky Maďarskem.
JAS-39 Gripen je víceúčelový stíhací letoun, jehož v současné době provozují Švédsko, Jižní Afrika, Thajsko, Česká republika a Maďarsko. Oba poslední státy přitom mají Gripeny pronajaté jako náhradu za zastaralé MiGy-21. Chorvatsko může tak být již celkově třetí zemí, která by se rozhodla stejným způsobem.
Gripeny jsou totiž stejně jako MiGy-21 jednomotorové a oproti dvoumotorovým stíhacím strojům méně náročné na údržbu a provoz. Pod křídla lze podvěsit moderní americké řízené střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9 a také středního dosahu AIM-120. Díky tomu se z relativně malého stíhacího letounu stává schopný ochránce vzdušného prostoru. Navíc kromě amerických F-16 se již na Západě jiný jednomotorový nadzvukový letoun nevyrábí.
Foto: Chorvatský MiG-21bis (D) při pojíždění / Wikipedia, Goran Novačić
Navíc lze předpokládat, že Chorvati budou potřebovat nový typ letoun co nejrychleji, s ohledem na početní i technický stav svých MiGů-21. Výrobní linky pro F-16 jsou přitom vytížené (mimochodem výrobou F-16IQ pro Irák) a Francouzi ukončili výrobu svých Mirage 2000 před pěti lety a znovuotevření výrobní linky pro několik málo letounů se asi jen těžko vyplatí. Naproti tomu Švédové jsou údajně schopni poskytnout Gripeny již sedm měsíců od podpisu kontraktu a nabízejí Chorvatům k pronájmu osm strojů.
Připomeňme, že chorvatské letectvo doposud provozuje zastaralý sovětský typ MiG-21. Ve výzbroji mají mít Chorvati údajně už jen šest letounů verzí bis (D) a UMD a několik dalších jich má být zakonzervováno. Případnému obchodu nahrává také fakt, že životnost chorvatských MiGů-21 oficiálně končí v roce 2013 a ani počet provozovaných letounů nenapovídá o dobré kondici strojů v letce.
Foto: MiG-29S ještě nedávno provozovaný Maďarskem / Wikipedia, KGyST
Do hry údajně měly vstoupit také ruské dvoumotorové stíhací letouny MiG-29, které Chorvatům nabízí ze svých přebytků Maďarsko. Výhodou pro Chorvatsko v případě nákupu maďarských Migů-29 je rychlé dodání celkem 12 letounů, podstatně nižší cena i nenáročná modernizace nutná pro další provoz. Naopak nevýhodou je dražší provoz a také stáří nabízených letounů, které Maďaři obdrželi na začátku devadesátých let v rámci deblokace ruského dluhu.
Související články
Gripen NG: Nová generace úspěšného stíhače
Nadzvukový stíhací letoun JAS-39 Gripen se stal navzdory mnoha kritikům poměrně úspěšným. V současné ...
- 07.02.2012
- 7 komentářů
- Michal Polák
Vzlétnou české Gripeny nad islandské ledovce?
Poslanci českého parlamentu v nejbližších dnech rozhodnou o tom, jakých zahraničních misí se česká ...
- 07.06.2012
- 12 komentářů
- Ctirad Sviták
Bezpilotní JAS-39 Gripen?
Švédsky technický časopis Ny Teknik přinesl článek o zahájení prací nad budoucím konceptem stíhaček ...
- 22.08.2012
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Potvrzeno! Švýcarsko nakupuje stíhačky JAS 39 Gripen
Švédský vojenský průmysl může slavit další úspěch. Po České republice, Maďarsku, Jihoafrické ...
- 30.08.2012
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Teď koukám, že Spojené Arabské Emiráty v roce 2013 nahrazují 99 mirage 200-9 novějším stíhačem Rafel a hledají kupce na letouny. Zařazovali je do výzbroje od 1998 a spousta jich je ...Zobrazit celý příspěvek
Teď koukám, že Spojené Arabské Emiráty v roce 2013 nahrazují 99 mirage 200-9 novějším stíhačem Rafel a hledají kupce na letouny. Zařazovali je do výzbroje od 1998 a spousta jich je modernizovaných na poslední vývojový standard. S cenou 20mil USD jsou ideálním řešením pro AČR. Za 11,5mld můžem získat 30 moderních stíhaček a dalších 8,5 vrazit do výzbroje, servisu a zázemí. Ve srovnání s 10 let starými Gripeny navíc v pronájmu za 20mld se jedná o nabídku snů. Stejně jako Gripeny se jedná o 4+ generaci takže to není krok zpět. A i kdyby nebyl úplně top class, tak na jakékoli případné použití v rámci AČR by více než vyhovoval.Skrýt celý příspěvek
Tak tak.. Dalo by se říci, že F-35 si nemůže pořídit nikdo, kdo nemá fungující stíhací letectvo. F-35 ještě neni plně operatibilní a žádnej stát (ani USA) ji neposílá do akce.
Tak tak.. Dalo by se říci, že F-35 si nemůže pořídit nikdo, kdo nemá fungující stíhací letectvo. F-35 ještě neni plně operatibilní a žádnej stát (ani USA) ji neposílá do akce.
F-35 je ještě ve vývoji a pár let stále bude. Navíc ze začátku bude výroba nových F-35 směřovat současným zákazníkům (USa, Británi, Turecko, Izrael,...) a až poté novým. Troufám ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 je ještě ve vývoji a pár let stále bude. Navíc ze začátku bude výroba nových F-35 směřovat současným zákazníkům (USa, Británi, Turecko, Izrael,...) a až poté novým. Troufám si říct, že Chorvati by nedosatli F-35 dřív než v roce 2020 +-.Skrýt celý příspěvek
II: To je sice pravda, ale pochybuji že o F-35 chorvaté přemýšlejí (ono také údržba motoru F-35 je úplně něco jiného než údržba motoru Gripenu, Mirage 2000 nebo F-16). Za prvé ...Zobrazit celý příspěvek
II: To je sice pravda, ale pochybuji že o F-35 chorvaté přemýšlejí (ono také údržba motoru F-35 je úplně něco jiného než údržba motoru Gripenu, Mirage 2000 nebo F-16). Za prvé kvůli ceně a za druhé pochybuji, že by Lockheed Martin stihl dodat letouny chorvatským vzdušným silám do požadovaného termínu.
Jinak k článku: Docela mi tu chybí informace, že Chorvatsko projevilo zájem o 12 strojů.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...