Gripen NG: Nová generace úspěšného stíhače
- 7. 2. 2012
- 7 komentářů
- Michal Polák
Nadzvukový stíhací letoun JAS-39 Gripen se stal navzdory mnoha kritikům poměrně úspěšným. V současné době jej mají ve své výzbroji letectva pěti zemí a v nedávné době se pro něj rozhodlo také Švýcarsko. Švédský výrobce Saab AB přesto neusíná na vavřínech a již několik let pozvolně, ale jistě vyvíjí novou modernizovanou verzi Gripenu, která je známá jako NG (New Generation) – Nová generace.
Jednoduchost především
Vývoj nadzvukového letounu JAS-39 Gripen byl zahájen s cílem nahradit starší švédské typy J35 Draken a J37 Viggen. Rozhodnutí o jeho vývoji jako víceúčelového letounu padlo již v roce 1979 a v roce 1988 uskutečnil prototyp svůj první let. Gripen byl od začátku vyvíjen jako víceúčelový bojový letoun, o čemž svědčí zkratka JAS (Jakt, Attack och Spaning; v překladu znamenající stíhací, bitevní a průzkumný). Gripen měl být a také je schopný po vzoru svých předchůdců operovat z krátkých nijak neupravených ploch jako například silnic.
Ve snaze snížit provozní náklady se Švédi rozhodli pro poměrně malý letoun. Technicky je Gripen jednomotorovým středoplošníkem s delta křídly s náběžnou hranou v úhlu 45 stupňů a tzv. kachními křídly vepředu pro zlepšení manévrování a stability za letu.
Počáteční kritika
Švédské letectvo začalo letouny Gripen ve verzi A/B (písmeno „A“ znamená jednomístné provedení a „B“ dvoumístné provedení) v roce 1993. Už v té době však Saab pokračoval na vývoji, který je v tomto případě sice pozvolný, ale na druhou stranu trvalý.
Foto: Gripen NG na RIAT 2010 / Wikipedia, Bthebest
Přes své nesporné výhody se však Gripen, jak už to bývá, ocitl pod palbou kritiky zejména pro nižší tah motoru a poměr tahu k hmotnosti. Srovnáván byl v tomto ohledu s americkým letounem F-16 a tak je otázkou, zda se nejednalo o vykonstruovanou kampaň. Prakticky je Gripen stejně rychlý a dokonce obratnější, než F-16. Na druhou stranu má nižší výškový dostup a o něco menší nosnost výzbroje.
Nová generace
Saab však v roce 2008 představil prototyp nového letounu označeného jako Gripen Demo, na kterém testuje nové technologie a vylepšení. Tento letoun je veřejnosti známý především jako Gripen NG (New Generation), ale pravděpodobně dostane označení E/F, tedy stejné jako nejmodernější varianta americké F-16 dodaná Spojeným arabským emirátům.
Na první pohled se Gripen NG od svého předchůdce v ničem neliší, avšak zdání v tomto případě klame. Zásluhou modifikace podvozku a vyššího tahu motoru má zvýšenou maximální startovací hmotnost. Nová pohonná jednotka má mít dokonce až o 15 % vyšší tah, než mají Gripeny C/D. Interní palivové nádrže byly překonstruovány tak, že pojmou až o 40 % více pohonných látek a uvolňují místo pro zatahovací podvozek, čímž bylo možné přidat navíc další závěs pro zbraně po každé straně trupu. Řadou změn však prošel také kokpit, avionika a systémy elektronického rušení.
Gripen NG by tak měl spolehlivě překonávat nejen nejnovější F-16, ale také většinu současných stíhacích letounů v oblasti vzdušného boje, průzkumu a přesných úderů na pozemní cíle.
Foto: F-35 Lightning II ; uspěje Gripen NG proti tvrdé konkurenci F-35 Lightning II ? / Wikipedia, Public, U.S. Air Force
Gripen NG versus F-35
Nyní samozřejmě bude záležet na případných zájemcích a Gripen rozhodně není bez šancí. Řada zemí totiž hledá nebo bude hledat nástupce za v současné době provozované F-16A/B v mnoha modifikacích a jeho americká náhrada F-35 Lightning II bude velmi pravděpodobně dražší (cena za kus je odhadována na 150 oproti 60 milionů dolarů u Gripena; i pokud by byl F-35 levnější a Gripen NG o něco dražší, pořád za stejnou cenu pořídíte u Švédů dvojnásobný počet letounů!) a plánované dodávky se opožďují. Oproti Gripenu však za touto stíhačkou stojí silné americké lobby a vlastnost stealth, která je prozatím Gripenu cizí, ačkoliv vzhledem ke své malé velikosti nebude radarový odraz příliš velký.
Na druhou stranu se už nyní proslýchá, že další generace švédského letounu má mít vlastnosti stealth letounu, ale to je běh na dlouhou trať. Na druhou stran už i Rusové vydávají svůj Su-35 za částečně stealth, aniž by tomu přizpůsobovali tvar letounu.
A kdo že nyní uvažuje nebo v nedávné době uvažoval nad Gripenem? Je to Brazílie (náhrada za F-5E/F Tiger II, doplnění Mirage 2000), Chorvatsko (náhrada za Mig-21) a Dánsko s Holandskem (oba náhrada za F-16AM/BM).
Související články
Renesance bitevních vrtulových letadel
Tak tohle je opravdu zajímavá zpráva. Několik evropských zemí NATO vážně uvažuje o pořízení ...
- 13.11.2011
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
VIDEO: Ruský těžký stíhač Su-35S
Před pár dny podnikl svůj první testovací let třetí sériový letoun Su-35S určený pro ruské armádní ...
- 21.01.2012
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
„Nový“ ruský palubní stíhač MiG-29K
Ruské námořnictvo iniciovalo vznik palubní verze stíhacího letounu MiG-29 už na konci sedmdesátých ...
- 24.01.2012
- 1 komentářů
- Michal Polák
Indie nakoupí 126 francouzských stíhaček Rafale
V největší novodobé soutěži na nákup stíhacích letounů je dobojováno! Indie se rozhodla v rámci ...
- 02.02.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Troufám si tvrdit, že s obdobnými offsety, jaké provázely pořízení současných Gripenů, by se Česko mohlo ucházet i o E/F a ani švédský kapitál není invazivní oproti tomu z ...Zobrazit celý příspěvek
Troufám si tvrdit, že s obdobnými offsety, jaké provázely pořízení současných Gripenů, by se Česko mohlo ucházet i o E/F a ani švédský kapitál není invazivní oproti tomu z globálfinančního kartelu používajímu USA jako nástroj...Skrýt celý příspěvek
Stačí použít ekonomické argumenty: Gripen je suverénně nejméně nákladný moderní víceúčelový stíhací letoun, a to jako při pořízení včetně veškerých k provozu nutných systémů, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Stačí použít ekonomické argumenty: Gripen je suverénně nejméně nákladný moderní víceúčelový stíhací letoun, a to jako při pořízení včetně veškerých k provozu nutných systémů, tak provozně. To, že se jako relativně lehký jednomotor výkonově blíží těžkým dvoumotorům, je malá daň z hlediska vojenské operability, což v přímém srovnání znamená o něco hůře uhájitelné hodnoty při obraně vlasti. Vést nákladné vojenské letecké operace se v epoše lokálních konfliktů krutě nevyplácí, což momentálně prokazuje ekonomika USA (mj. i málo peněz na nové letecké vojenské programy). Pro malé země s členitým reliéfem krajiny je ideální nejen schopností operovat na malém poloměru, ale také pro skvělou nenáročnost na dislokaci a VPP (což zase zvyšuje jeho vojenskou efektivnost).Skrýt celý příspěvek
Tak bohužel u nás s největší pravděpodobností létat nebude, protože na to prostě máme příliš zkorumpované a hloupé politiky. Jinak by to bylo pěkné, protože Gripen E/F je prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Tak bohužel u nás s největší pravděpodobností létat nebude, protože na to prostě máme příliš zkorumpované a hloupé politiky. Jinak by to bylo pěkné, protože Gripen E/F je prostě perfektní letoun pro vybojování a udržení vzdušné podpory, průzkum, ale i pro útoky na pozemní cíle...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...