Vzlétnou české Gripeny nad islandské ledovce?

JAS-39 Gripen
Foto: České Gripeny se chystají na daleký sever / 211.taktická letka

Poslanci českého parlamentu v nejbližších dnech rozhodnou o tom, jakých zahraničních misí se česká armáda zúčastní v letech 2013 a 2014. Novinkou vládního návrhu, o kterém budou zákonodárci hlasovat, je možnost, že by čeští stíhači v roce 2014 střežit vzdušný prostor nad Islandem.

Českou armádu možná čeká nová mise. Pokud s tím vysloví zákonodárci souhlas, budou v roce 2014 čeští stíhači se 4 letouny JAS 39 Gripen hlídat pět týdnů vzdušný prostor nad Islandem.

Potřeba této mise vychází ze skutečnosti, že v rámci integrovaného systému protivzdušné obrany NATO Island není v nejbližších letech schopen vlastními prostředky zajistit ochranu svého vzdušného prostoru.

Podobnou misi už čeští stíhači a personál jejich pozemního zabezpečení absolvovali v roce 2009, kdy v rámci operace NATO „Dočasné řešení“ hlídali od 1. května do 31. srpna vzdušný prostor nad Pobaltím.   

Foto: Češi chránili vzdušný prostor tří baltských zemí v roce 2009. V roce 2014 si zopakují misi na vzdáleném Islandu / YouTube

Vládní návrh počítá také s tím, že čeští vojáci budou i v příštích dvou letech riskovat své životy především v Afghánistánu (i když jejich počet se bude postupně snižovat), ale také v mezinárodních misích v Kosovu a Bosně a Hercegovině.

Pokud jde o Afghánistán, vláda navrhuje, aby v rámci mezinárodních sil ISAF (International Security Assistance Force) pod vedením NATO v této zemi působilo od počátku roku 2013 do jeho konce 539 českých vojáků a v roce 2014 jejich počet klesl na 340 osob.

V Kosovu by v příštích dvou letech mělo působit v rámci mezinárodních sil 10 českých pozorovatelů a v Bosně a Hercegovině tři zástupci české armády.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Český transportér Vega - nové fotky, novinky, technické detaily

Český transportér Vega byl veřejnosti představen již před několika měsíci a okamžitě vzbudil u ...

Čeští zbrojaři zaostřují na Indii a Vietnam

České zbrojařské firmy začínají zaostřovat na dva velké asijské importéry zbraní - Indii a Vietnam. ...

Český voják 21. století podle Armádních novin

V dnešním článku budeme pokračovat v populárním tématu, a to jak bude vypadat vojenská výstroj a ...

Česká armáda staví národní C-IED polygon v Bechyni

Jak jsme se již na stránkách Armádních novin opakovali nesčetněkrát, improvizované nástražné ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Left
    21:53 12.06.2012

    To HU: Díky za váš komentář. Takhle nějak jsem situaci odhadoval, teď má potvrzení zevnitř. :)

    To HU: Díky za váš komentář. Takhle nějak jsem situaci odhadoval, teď má potvrzení zevnitř. :)

  • HU
    19:32 12.06.2012

    Lacina: já armádu nehaním, jsem na tuto práci hrdý. Ale jestli toho máme nebo nemáme v armádě málo. nejsme schopni postavit ani jednu plnohodnotnou brigádu, natož ji pak v boji ...Zobrazit celý příspěvek

    Lacina:

    já armádu nehaním, jsem na tuto práci hrdý. Ale jestli toho máme nebo nemáme v armádě málo. nejsme schopni postavit ani jednu plnohodnotnou brigádu, natož ji pak v boji vystřídat (rotovat). Ano 601 máme, ale máme problém s její dopravou, nejsme schopni ji podpořit palbou, ani bitevním letounem kdyby potřebovali. Nechci nějak hanět Tiger Meet a tygří letky, ale něco o tom vím...ono je to z velké části taky společenská akce :-) Nikdo nechce hanět svoje kolegy, vojáky nebo armádu, ale za posledních deset let nás jen decimují, stěhují, propouští...technika stárne, schopnosti se nezvyšují atd...

    ..takže my máme co nabídnout, ale jen do spojeneckých operací, kdy logistiku, nebo to ostatní zabezpečení a organizování bojiště provádí někdo jiný. Kdybychom měli sami vést bojovou operaci na našem území, zvládneme ji, já tomu věřím, ale nadřeme se a zjistíme jak moc nám toho chybí...

    Ten kdo je uvnitř to vidí. A ak jsem už jednou kdesi řekl, směrem dovnitř jsme kritičtí, ale navenek hrdí na svou práci, na své dovednosti...Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    00:01 12.06.2012

    Tak na válku globálního rozsahu nebo konflikt vysoké intenzity není naše armáda vybavená, ani stavěná - není to už ani zamýšleno. Tak malá země, ve světovém měřítku, se může ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak na válku globálního rozsahu nebo konflikt vysoké intenzity není naše armáda vybavená, ani stavěná - není to už ani zamýšleno. Tak malá země, ve světovém měřítku, se může bojovou silou rovnat málo kterýmu státu, ale v současných konfliktech má toho naše armáda mnoho, mnoho co kvalitního nabídnout.. Viz. 601. SKSS (mlubí za vše), Gripeny (vítězství v NATO Tiher Meet neznamená málo) nebo Pandury II v Afghánu, který si spojenci velice rádi a často žádají.Skrýt celý příspěvek

  • Rigth
    23:36 11.06.2012

    No ono nejde ani o to, že máme špatné vybavení, ale spíš na pořádnou válku je toho prostě málo. Ale ono by se toho stejně víc nevyužilo, když nejsou peníze ani na "luxusní vazební ...Zobrazit celý příspěvek

    No ono nejde ani o to, že máme špatné vybavení, ale spíš na pořádnou válku je toho prostě málo. Ale ono by se toho stejně víc nevyužilo, když nejsou peníze ani na "luxusní vazební věznici" pro pana Rátha :D:D tak by nikdo nechtěl financovat nějaký další válečný konflikt a už vubec ne naše aktuální vláda.

    RightSkrýt celý příspěvek

  • Jakub Mareš
    21:44 11.06.2012

    Český voják, dobrý voják. Souhlasím také s panem Lacinou. Armáda jako taková neni nikdy dokonalá, i když by mohla být, ale je tomu bohužel tak (koukněte se na jakoukoliv válku, ...Zobrazit celý příspěvek

    Český voják, dobrý voják. Souhlasím také s panem Lacinou. Armáda jako taková neni nikdy dokonalá, i když by mohla být, ale je tomu bohužel tak (koukněte se na jakoukoliv válku, nikdy nebyl dost toho co bylo potřeba a pod.). Ale přijde mi že v českých vojákách se ztrácí to s něčim se porvat a místo toho brečej na internetu...Skrýt celý příspěvek

  • Left
    18:46 11.06.2012

    Naprosto souhlasím s panem Lacinou. Chápu, že to, co jsme v poslední době nakoupili nemusí být zcela ideální, ale to remcání mi přijde opravdu už přehnané. Nikdo nemůže tvrdit, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Naprosto souhlasím s panem Lacinou. Chápu, že to, co jsme v poslední době nakoupili nemusí být zcela ideální, ale to remcání mi přijde opravdu už přehnané. Nikdo nemůže tvrdit, že by se lépe bojovalo s UK vz. 59 než s FN MINIMI, nebo s BVP-2 než s Pandurem atd. Já osobně bych v boji do BVP rozhodně nevlezl a sáhl bych spíš po MINIMI než po "padesátdevítce"...Dále už bych jen pana Lacinu opakoval (což už jsem stejně udělal). Myslete, než něco prohlásíte a snažte se mluvit objektivně. Díky.Skrýt celý příspěvek

  • HU
    02:14 11.06.2012

    Lacina: ta skepse pochází z praxe, máte pravdu, že poslední dobou se do armády dostaly nové technologie, zbraně a technika...ale je tu spousta otazníků..

    Lacina: ta skepse pochází z praxe, máte pravdu, že poslední dobou se do armády dostaly nové technologie, zbraně a technika...ale je tu spousta otazníků..

  • Ondřej Lacina
    21:44 10.06.2012

    Vůbec mě nepřekvapuje ta klasická skepse a brblání, takže si to nijak neberu. Spíš bych byl vděčnej, kdyby se lidi (teď nemyslim jen vás) zamysleli a řekli si, jestli se vážně ...Zobrazit celý příspěvek

    Vůbec mě nepřekvapuje ta klasická skepse a brblání, takže si to nijak neberu. Spíš bych byl vděčnej, kdyby se lidi (teď nemyslim jen vás) zamysleli a řekli si, jestli se vážně bojuje líp s BVP-2 nebo s Pandurem II? S LR 110 / Ivecem nebo s UAZem? Jesti je kvalitnější letadlo MiG-29 nebo JAS-39 Gripen atd atd.... ;-)
    Moc dobře vim, že nemáme v armádě JEN TO NEJLEPŠÍ ze světa a že jsou vždy lepší alternativy, ale když se podívám na AČR o 10-15 let zpátky, tak si řikám že to neni vůbec tak špatný, jak si každej myslí..Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    03:55 10.06.2012

    jak pise HU bojovat se stim bude opravdu spatne :(

    jak pise HU bojovat se stim bude opravdu spatne :(

  • HU
    17:11 09.06.2012

    Lacina...ano kouká se na to pěkně, bojovat se s tím už dá hůře...

    neberte to osobně :-)

    Lacina...ano kouká se na to pěkně, bojovat se s tím už dá hůře...

    neberte to osobně :-)

  • Ondřej Lacina
    19:55 08.06.2012

    karlos: No tvrzení že sílí v době armádních škrtů bych řekl že neni zas až tak to pravý označení, ale rozhodně svoje zastaralý vybavení nahrazuje moderníma.. Moc pěkně se mi kouká ...Zobrazit celý příspěvek

    karlos:
    No tvrzení že sílí v době armádních škrtů bych řekl že neni zas až tak to pravý označení, ale rozhodně svoje zastaralý vybavení nahrazuje moderníma.. Moc pěkně se mi kouká na CZ 805 BREN, FN Minimi, KBVP Pandur II, Saab JAS 39 Gripen, Land Rover 110, LMV Iveco, ATF Dingo 2 atd atd.. :)Skrýt celý příspěvek

  • karlos
    19:38 08.06.2012

    Naše armáda síli, lromě nových 805 :). a proto pokud se v afganistánu nebude situace zlepšovat mělo by tam být stejně, nebo více českých vojáků.

    Naše armáda síli, lromě nových 805 :). a proto pokud se v afganistánu nebude situace zlepšovat mělo by tam být stejně, nebo více českých vojáků.

Načítám diskuzi...