Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen
- 10. 1. 2014
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci skončí slovenským stíhačkám životnost v roce 2016. Nejvyšší čas se porozhlédnout po jejich nástupci.
Vzdušné s í ly Ozbrojených s i l Slovensk é republiky disponuj í v současné době 21 stroji MiG-29. V roce 2005 se Slovensko rozhodlo provést částečnou modernizac i deseti MiG ů -29 za 2,2 miliardy tehdejších slovenských korun. Šlo zejména o výměnu spojovacích a některých avionických systémů. V současné době však léta pouze šest stíhaček – 4 MiGy-29AS a 2 MiGy-29UBS.
Slovensko dnes stojí před závažným rozhodnutím, jak pokračovat se svým stíhacím letectvem . V poslední době jdou slyšet hlasitěji hlasy mluvící o vzniku společné česko-slovenské jednotky, létající na švédských stíhačkách JAS-39 Gripen .
„Máme hodně informací z české strany, abychom se vyvarovali problémů, které měli oni, a abychom dokázali navázat na jejich zkušenosti,“ řekl pro agenturu TSAR slovenský ministr obrany Martin Glváč. Podle Glaváče se s českou str a n o u o vzniku společné jednotky vedou rozhovory delší dobu. Výsledek jednání má být znám v první polovině tohoto roku.
Pozitivní směr jednání vedoucí ke vzniku společné letecké jednotky potvrdil před týdnem i m ístopředseda slovenské vlády a ministr zahraničí Miroslav Lajčák. „Jsme dohodě blíže, než kdykoli předtím,“ prohlásil Lajčák při návštěvě P rahy.
Nákup nových letounů a vznik společné jednotky jsou odlišné, ale provázané věci. V rámci spravedlivé mezinárodní soutěže musí Slovensko dat šanci více kandidátům.
Podle deníku SME připadají v úvahu pouze stíhačky JAS-39 Gripen a F-16 Fighting Falcon. V obou případech se jedná o jednomotorové lehké (levné) stíhačky. Nákup těžkých dvoumotorových strojů nebo velmi drahé F-35 Lightning II je nereálné.
Pokud však dojde ke vzniku společné česko-slovenské jednotky, je prakticky jisté, že si Slovensko pořídí stejné stíhačky jako Česká republika – tedy švédské JAS-39 Gripen. Zda půjde o nové stroje nebo stroje z přebytků švédského letectva je otázkou.
Ostatně č eská strana vznik společné jednotky podmiňuje provozem společného stroje. "Navrhli jsme společnou ochranu vzdušného prostoru, což ovšem představuje přejít na stejnou platformu letounů," řekl na veletrhu IDET 2013 v Brně náčelník generálního štábu Petr Pavel.
Slovenská armáda uvažuje o pronájmu šesti až osmi stíhaček. „Pravděpodobně půjdeme systémem, jakým šla Česká republika, a to pronájmem letových hodin “ citovala agentura TASR slovenského ministra obrany Martina Glváče
Obrovskou výhodou pro slovenské letectvo je, že se může opřít o zkušenosti české strany . Česká strana má navíc vybudované výcvikové zázemí, které mohou slovenští piloti využívat.
Idea sjednoceného vzdušného prostoru a jeho obrany vznikla již v roce 2002. Tehdejší premiér Vladimír Špidla představil plán Společné nebe, do kterého se původně kromě Česka a Slovenska mělo zapojit i Polsko a Maďarsko. Legislativní problémy a technologické rozdíly způsobily, že se smlouva neuzavřela.
Související články
Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier
Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container ...
- 03.12.2013
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Cobra-13 – 601.skss a 5. pšu ve Freedonii
Největšího cvičení sil pro speciální operace, Cobra-13, které skončilo minulý týden, se účastnily i ...
- 06.12.2013
- 3 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace
FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. ...
- 06.12.2013
- 12 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International
Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...
- 07.01.2014
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
k tej nakladnosti -poliaci nasadzovali v pobalti k hliadkovaniu mig29 a nie f16, s odovodnenim, ze letova hodina je pri tazkom dvojmotorovom migu lacnejsia?
k tej nakladnosti -poliaci nasadzovali v pobalti k hliadkovaniu mig29 a nie f16, s odovodnenim, ze letova hodina je pri tazkom dvojmotorovom migu lacnejsia?
Nemo/paradox je,ze ty Migy jsou po modernizaci.probehla v roce 2006 a zahrnovala vylepseni letounu pro provoz v podminkach Nato a moznosti provozu do roku 2025.Vinou nedostatku ...Zobrazit celý příspěvek
Nemo/paradox je,ze ty Migy jsou po modernizaci.probehla v roce 2006 a zahrnovala vylepseni letounu pro provoz v podminkach Nato a moznosti provozu do roku 2025.Vinou nedostatku financi a kanibalizaci nekterych stroju je dnes letuschopna tak pulka z 12 stroju.Je otazka zda 6-8 Gripenu ma vubec cenu provozovat a proste nadzvuky radeji zrusit.pouzivat zakladnu pro roj stihacek je drahy spas..Skrýt celý příspěvek
V prvom rade cakam opat raz plodnu debatu, plnu fundovanych prispevkov najma zo slovenskej strany, ako to tu uz byva zvykom :) /irony A teraz k veci: viac-menej jedina moznost, ...Zobrazit celý příspěvek
V prvom rade cakam opat raz plodnu debatu, plnu fundovanych prispevkov najma zo slovenskej strany, ako to tu uz byva zvykom :) /irony
A teraz k veci: viac-menej jedina moznost, pokial sa nechceme bavit o zaniku nadzvukoveho letectva - ine jednomotorove stroje 4,5. generacie zapadnej proveniencie neexistuju (a dovolim si tvrdit, ze ani tej "vychodnej"). Slusny pomer cena/vykon, vyhoda svedskych prebytkov verzii C a D, pomerne mlada platforma s modernizacnym potencialom, moznost kooperacie so susedmi...
Pri poslednom bode by som sa rad zastavil.
Nie je uz jasne, kedy prisli na svet prve spekulacie o vytvoreni tzv. Gripenzony, ktora by zahrnala niekolko statov Strednej Europy. Kostra vsak bola jasna - Cesko a Madarsko, pricom sa spekulovalo o Slovensku (konciace a nakladne MiG-29), Polsku (nakoniec isli do F-16), Chorvatsku (koniec zivotnosti a zastaranost MiG-21), Rumunsku (rozhodli sa nahradit MiG-21 kupou F-16 z druhej ruky od Portugalska) ci Rakuska (nakladnost dvojmotorovych Typhoonov). Okrem posledneho menovaneho statu clenovia NATO, kompaktnost ich uzemia a coraz vacsia nakladnost novych strojov - tieto faktory priam podnecuju uvahy o spolupraci. Otazna je ale rovina takejto kooperacie. Jedna vec je usporiadavat spolocne cvicenia, ina vec je mat povedzme spolocne opravarenske a logisticke zazemie (co vsak pri prenajme nie je prilis relevantne) a uplne ina vec je vytvorenie spolocnych letiek...
Na zaver dve poznamky:
1) Do konca mesiaca by MO SR malo predlozit koncepciu rozvoja letectva, osobne som zvedavy najma na perspektivu vrtulnikov.
2) V pripadne akvizicie JAS-39 predpokladam opatovne rozvirenie debat o kupe/prenajme L-159.Skrýt celý příspěvekTak nějak nechápu důvody těchto úvah - mohou modernizovat MiGy - vždyť třeba Indům tam v Rusku také dávají na přání západní přístroje. A hlavně, ta letadla budou jejich majetkem, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nějak nechápu důvody těchto úvah - mohou modernizovat MiGy - vždyť třeba Indům tam v Rusku také dávají na přání západní přístroje. A hlavně, ta letadla budou jejich majetkem, pronajímat si bojová letadla je blbost na entou.Skrýt celý příspěvek
Těší mě snaha Slováků pokročit ve výzbroji. Ono ty MiG 29 už pravda nejsou co bývaly....ale upřímně neumim si představit spojení našeho a slovenského letectva. A zároveň se obávám, ...Zobrazit celý příspěvek
Těší mě snaha Slováků pokročit ve výzbroji. Ono ty MiG 29 už pravda nejsou co bývaly....ale upřímně neumim si představit spojení našeho a slovenského letectva. A zároveň se obávám, že bychom my na ně ještě dopláceli....Skrýt celý příspěvek
Pronájem Gripenů je z ekonomického hlediska zřejmě nejvýhodnější. Ideální by bylo 6 JAS-39 E (3 dvojice) a 2 JAS-39 F na výcvik. Alespoň by pro nás Slováci prošlápli novou generaci ...Zobrazit celý příspěvek
Pronájem Gripenů je z ekonomického hlediska zřejmě nejvýhodnější. Ideální by bylo 6 JAS-39 E (3 dvojice) a 2 JAS-39 F na výcvik. Alespoň by pro nás Slováci prošlápli novou generaci Gripenů :-).Skrýt celý příspěvek
Fajn nápad, na první pohled. Ale nedovedu si představit, jak řešit problémy ohledně možných zásahů během air policingu či přímo nasazení do konfliktu. Např. v ČR je potřeba ...Zobrazit celý příspěvek
Fajn nápad, na první pohled. Ale nedovedu si představit, jak řešit problémy ohledně možných zásahů během air policingu či přímo nasazení do konfliktu.
Např. v ČR je potřeba sestřelit letadlo, ale hotovost má v rámci společné letky slovenský pilot, může mu český ministr obrany vydat rozkaz k zásahu?
Nebo, SR chce nasadit letadla do nějakého konfliktu, ale CR se konfliktu neúčastní, většina pilotů jsou Češi, stejně tak pozemní personál, zázemí je v Čáslavi. A co teď?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...