Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen

JAS-39 Gripen
Foto: JAS-39 Gripen; ilustrační foto / MO ČR

Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci skončí slovenským stíhačkám životnost v roce 2016. Nejvyšší čas se porozhlédnout po jejich nástupci.

Vzdušné s í ly Ozbrojených s i l Slovensk é republiky disponuj í v současné době 21 stroji MiG-29. V roce 2005 se Slovensko rozhodlo provést částečnou modernizac i deseti MiG ů -29 za 2,2 miliardy tehdejších slovenských korun. Šlo zejména o výměnu spojovacích a některých avionických systémů. V současné době však léta pouze šest stíhaček – 4 MiGy-29AS a 2 MiGy-29UBS.

Slovensko dnes stojí před závažným rozhodnutím, jak pokračovat se svým stíhacím letectvem . V poslední době jdou slyšet hlasitěji hlasy mluvící o vzniku společné česko-slovenské jednotky, létající na švédských stíhačkách JAS-39 Gripen .

Máme hodně informací z české strany, abychom se vyvarovali problémů, které měli oni, a abychom dokázali navázat na jejich zkušenosti,“ řekl pro agenturu TSAR slovenský ministr obrany Martin Glváč. Podle Glaváče se s českou str a n o u o vzniku společné jednotky vedou rozhovory delší dobu. Výsledek jednání má být znám v první polovině tohoto roku.

Pozitivní směr jednání vedoucí ke vzniku společné letecké jednotky potvrdil před týdnem i m ístopředseda slovenské vlády a ministr zahraničí Miroslav Lajčák. „Jsme dohodě blíže, než kdykoli předtím,“ prohlásil Lajčák při návštěvě P rahy.

Nákup nových letounů a vznik společné jednotky jsou odlišné, ale provázané věci. V rámci spravedlivé mezinárodní soutěže musí Slovensko dat šanci více kandidátům.

Podle deníku SME připadají v úvahu pouze stíhačky JAS-39 Gripen a F-16 Fighting Falcon. V obou případech se jedná o jednomotorové lehké (levné) stíhačky. Nákup těžkých dvoumotorových strojů nebo velmi drahé F-35 Lightning II je nereálné.

Pokud však dojde ke vzniku společné česko-slovenské jednotky, je prakticky jisté, že si Slovensko pořídí stejné stíhačky jako Česká republika – tedy švédské JAS-39 Gripen. Zda půjde o nové stroje nebo stroje z přebytků švédského letectva je otázkou.

Ostatně č eská strana vznik společné jednotky podmiňuje provozem společného stroje. "Navrhli jsme společnou ochranu vzdušného prostoru, což ovšem představuje přejít na stejnou platformu letounů," řekl na veletrhu IDET 2013 v Brně náčelník generálního štábu Petr Pavel.

Slovenská armáda uvažuje o pronájmu šesti až osmi stíhaček. „Pravděpodobně půjdeme systémem, jakým šla Česká republika, a to pronájmem letových hodin “ citovala agentura TASR slovenského ministra obrany Martina Glváče

Obrovskou výhodou pro slovenské letectvo je, že se může opřít o zkušenosti české strany . Česká strana má navíc vybudované výcvikové zázemí, které mohou slovenští piloti využívat.

Idea sjednoceného vzdušného prostoru a jeho obrany vznikla již v roce 2002. Tehdejší premiér Vladimír Špidla představil plán Společné nebe, do kterého se původně kromě Česka a Slovenska mělo zapojit i Polsko a Maďarsko. Legislativní problémy a technologické rozdíly způsobily, že se smlouva neuzavřela.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container ...

Cobra-13 – 601.skss a 5. pšu ve Freedonii

Největšího cvičení sil pro speciální operace, Cobra-13, které skončilo minulý týden, se účastnily i ...

Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace

FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. ...

Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • lorgarius
    18:16 10.01.2014

    k tej nakladnosti -poliaci nasadzovali v pobalti k hliadkovaniu mig29 a nie f16, s odovodnenim, ze letova hodina je pri tazkom dvojmotorovom migu lacnejsia?

    k tej nakladnosti -poliaci nasadzovali v pobalti k hliadkovaniu mig29 a nie f16, s odovodnenim, ze letova hodina je pri tazkom dvojmotorovom migu lacnejsia?

  • Matesaax
    18:02 10.01.2014

    Nemo/paradox je,ze ty Migy jsou po modernizaci.probehla v roce 2006 a zahrnovala vylepseni letounu pro provoz v podminkach Nato a moznosti provozu do roku 2025.Vinou nedostatku ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemo/paradox je,ze ty Migy jsou po modernizaci.probehla v roce 2006 a zahrnovala vylepseni letounu pro provoz v podminkach Nato a moznosti provozu do roku 2025.Vinou nedostatku financi a kanibalizaci nekterych stroju je dnes letuschopna tak pulka z 12 stroju.Je otazka zda 6-8 Gripenu ma vubec cenu provozovat a proste nadzvuky radeji zrusit.pouzivat zakladnu pro roj stihacek je drahy spas..Skrýt celý příspěvek

  • OMFG
    17:39 10.01.2014

    V prvom rade cakam opat raz plodnu debatu, plnu fundovanych prispevkov najma zo slovenskej strany, ako to tu uz byva zvykom :) /irony A teraz k veci: viac-menej jedina moznost, ...Zobrazit celý příspěvek

    V prvom rade cakam opat raz plodnu debatu, plnu fundovanych prispevkov najma zo slovenskej strany, ako to tu uz byva zvykom :) /irony

    A teraz k veci: viac-menej jedina moznost, pokial sa nechceme bavit o zaniku nadzvukoveho letectva - ine jednomotorove stroje 4,5. generacie zapadnej proveniencie neexistuju (a dovolim si tvrdit, ze ani tej "vychodnej"). Slusny pomer cena/vykon, vyhoda svedskych prebytkov verzii C a D, pomerne mlada platforma s modernizacnym potencialom, moznost kooperacie so susedmi...
    Pri poslednom bode by som sa rad zastavil.

    Nie je uz jasne, kedy prisli na svet prve spekulacie o vytvoreni tzv. Gripenzony, ktora by zahrnala niekolko statov Strednej Europy. Kostra vsak bola jasna - Cesko a Madarsko, pricom sa spekulovalo o Slovensku (konciace a nakladne MiG-29), Polsku (nakoniec isli do F-16), Chorvatsku (koniec zivotnosti a zastaranost MiG-21), Rumunsku (rozhodli sa nahradit MiG-21 kupou F-16 z druhej ruky od Portugalska) ci Rakuska (nakladnost dvojmotorovych Typhoonov). Okrem posledneho menovaneho statu clenovia NATO, kompaktnost ich uzemia a coraz vacsia nakladnost novych strojov - tieto faktory priam podnecuju uvahy o spolupraci. Otazna je ale rovina takejto kooperacie. Jedna vec je usporiadavat spolocne cvicenia, ina vec je mat povedzme spolocne opravarenske a logisticke zazemie (co vsak pri prenajme nie je prilis relevantne) a uplne ina vec je vytvorenie spolocnych letiek...


    Na zaver dve poznamky:
    1) Do konca mesiaca by MO SR malo predlozit koncepciu rozvoja letectva, osobne som zvedavy najma na perspektivu vrtulnikov.
    2) V pripadne akvizicie JAS-39 predpokladam opatovne rozvirenie debat o kupe/prenajme L-159.Skrýt celý příspěvek

  • Nemo
    17:19 10.01.2014

    Tak nějak nechápu důvody těchto úvah - mohou modernizovat MiGy - vždyť třeba Indům tam v Rusku také dávají na přání západní přístroje. A hlavně, ta letadla budou jejich majetkem, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak nějak nechápu důvody těchto úvah - mohou modernizovat MiGy - vždyť třeba Indům tam v Rusku také dávají na přání západní přístroje. A hlavně, ta letadla budou jejich majetkem, pronajímat si bojová letadla je blbost na entou.Skrýt celý příspěvek

  • kenumis
    17:18 10.01.2014

    Těší mě snaha Slováků pokročit ve výzbroji. Ono ty MiG 29 už pravda nejsou co bývaly....ale upřímně neumim si představit spojení našeho a slovenského letectva. A zároveň se obávám, ...Zobrazit celý příspěvek

    Těší mě snaha Slováků pokročit ve výzbroji. Ono ty MiG 29 už pravda nejsou co bývaly....ale upřímně neumim si představit spojení našeho a slovenského letectva. A zároveň se obávám, že bychom my na ně ještě dopláceli....Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    17:15 10.01.2014

    Pronájem Gripenů je z ekonomického hlediska zřejmě nejvýhodnější. Ideální by bylo 6 JAS-39 E (3 dvojice) a 2 JAS-39 F na výcvik. Alespoň by pro nás Slováci prošlápli novou generaci ...Zobrazit celý příspěvek

    Pronájem Gripenů je z ekonomického hlediska zřejmě nejvýhodnější. Ideální by bylo 6 JAS-39 E (3 dvojice) a 2 JAS-39 F na výcvik. Alespoň by pro nás Slováci prošlápli novou generaci Gripenů :-).Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    16:55 10.01.2014

    Fajn nápad, na první pohled. Ale nedovedu si představit, jak řešit problémy ohledně možných zásahů během air policingu či přímo nasazení do konfliktu. Např. v ČR je potřeba ...Zobrazit celý příspěvek

    Fajn nápad, na první pohled. Ale nedovedu si představit, jak řešit problémy ohledně možných zásahů během air policingu či přímo nasazení do konfliktu.
    Např. v ČR je potřeba sestřelit letadlo, ale hotovost má v rámci společné letky slovenský pilot, může mu český ministr obrany vydat rozkaz k zásahu?
    Nebo, SR chce nasadit letadla do nějakého konfliktu, ale CR se konfliktu neúčastní, většina pilotů jsou Češi, stejně tak pozemní personál, zázemí je v Čáslavi. A co teď?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3