Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen
- 10. 1. 2014
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci skončí slovenským stíhačkám životnost v roce 2016. Nejvyšší čas se porozhlédnout po jejich nástupci.
Vzdušné s í ly Ozbrojených s i l Slovensk é republiky disponuj í v současné době 21 stroji MiG-29. V roce 2005 se Slovensko rozhodlo provést částečnou modernizac i deseti MiG ů -29 za 2,2 miliardy tehdejších slovenských korun. Šlo zejména o výměnu spojovacích a některých avionických systémů. V současné době však léta pouze šest stíhaček – 4 MiGy-29AS a 2 MiGy-29UBS.
Slovensko dnes stojí před závažným rozhodnutím, jak pokračovat se svým stíhacím letectvem . V poslední době jdou slyšet hlasitěji hlasy mluvící o vzniku společné česko-slovenské jednotky, létající na švédských stíhačkách JAS-39 Gripen .
„Máme hodně informací z české strany, abychom se vyvarovali problémů, které měli oni, a abychom dokázali navázat na jejich zkušenosti,“ řekl pro agenturu TSAR slovenský ministr obrany Martin Glváč. Podle Glaváče se s českou str a n o u o vzniku společné jednotky vedou rozhovory delší dobu. Výsledek jednání má být znám v první polovině tohoto roku.
Pozitivní směr jednání vedoucí ke vzniku společné letecké jednotky potvrdil před týdnem i m ístopředseda slovenské vlády a ministr zahraničí Miroslav Lajčák. „Jsme dohodě blíže, než kdykoli předtím,“ prohlásil Lajčák při návštěvě P rahy.
Nákup nových letounů a vznik společné jednotky jsou odlišné, ale provázané věci. V rámci spravedlivé mezinárodní soutěže musí Slovensko dat šanci více kandidátům.
Podle deníku SME připadají v úvahu pouze stíhačky JAS-39 Gripen a F-16 Fighting Falcon. V obou případech se jedná o jednomotorové lehké (levné) stíhačky. Nákup těžkých dvoumotorových strojů nebo velmi drahé F-35 Lightning II je nereálné.
Pokud však dojde ke vzniku společné česko-slovenské jednotky, je prakticky jisté, že si Slovensko pořídí stejné stíhačky jako Česká republika – tedy švédské JAS-39 Gripen. Zda půjde o nové stroje nebo stroje z přebytků švédského letectva je otázkou.
Ostatně č eská strana vznik společné jednotky podmiňuje provozem společného stroje. "Navrhli jsme společnou ochranu vzdušného prostoru, což ovšem představuje přejít na stejnou platformu letounů," řekl na veletrhu IDET 2013 v Brně náčelník generálního štábu Petr Pavel.
Slovenská armáda uvažuje o pronájmu šesti až osmi stíhaček. „Pravděpodobně půjdeme systémem, jakým šla Česká republika, a to pronájmem letových hodin “ citovala agentura TASR slovenského ministra obrany Martina Glváče
Obrovskou výhodou pro slovenské letectvo je, že se může opřít o zkušenosti české strany . Česká strana má navíc vybudované výcvikové zázemí, které mohou slovenští piloti využívat.
Idea sjednoceného vzdušného prostoru a jeho obrany vznikla již v roce 2002. Tehdejší premiér Vladimír Špidla představil plán Společné nebe, do kterého se původně kromě Česka a Slovenska mělo zapojit i Polsko a Maďarsko. Legislativní problémy a technologické rozdíly způsobily, že se smlouva neuzavřela.
Související články
Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier
Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container ...
- 03.12.2013
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Cobra-13 – 601.skss a 5. pšu ve Freedonii
Největšího cvičení sil pro speciální operace, Cobra-13, které skončilo minulý týden, se účastnily i ...
- 06.12.2013
- 3 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace
FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. ...
- 06.12.2013
- 12 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International
Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...
- 07.01.2014
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
ake su celkove naklady na prenajom a celkove naklady v pripade nakupu tych lietadiel? preco sa nakupy lietadiel neriesia v ramci celeho nato? to maju jednotlive staty tak ...Zobrazit celý příspěvek
ake su celkove naklady na prenajom a celkove naklady v pripade nakupu tych lietadiel?
preco sa nakupy lietadiel neriesia v ramci celeho nato? to maju jednotlive staty tak vyrazne odlisne poziadavky na lahke stihacky?Skrýt celý příspěvekSlováci budou muset hodně počítat co je pro ně v současné době výhodnější, rozhodně bych jim přál soběstačnost v hlídání vzdušného prostoru. S Gripeny nešlápnou vedle, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Slováci budou muset hodně počítat co je pro ně v současné době výhodnější, rozhodně bych jim přál soběstačnost v hlídání vzdušného prostoru. S Gripeny nešlápnou vedle, ale nezatracoval bych ani možnost reinkarnaci Migů 29 za pomocí modernizací a výměnu motorů, vše spojené s přechodem na údržbu podle stavu, to již dnes rusové a ukrajinci umožňují.
Mají pro tyto stroje hotové zázemí, ve skladech jistě i výzbroj. Jen výměna pozemní infrastruktury a nová munice bude stát ranec peněz. AČR dodnes "žije" díky tomu, že se dostala hodně levně k raketám AIM 9 Sidewinder starší verze (sotva srovnatelnou s ruskou R 73) a když budou chtít slováci pořídit i střely středního dosahu, tak zjistí, že jedna raketa dnes vyjde dráž jak dobře uložená L 159 :-D
...Polsko moc dobře ví, proč se Migů nezbavuje.Skrýt celý příspěvekMatesaax: Nejde mi o to, že je kupuje zrovna Gruzie, i když by pro ni byly nepochybně zajímavý. Spíš mi jde o tu cenu. Kus cca 25 let starého (sice z části počátkem tisíciletí ...Zobrazit celý příspěvek
Matesaax:
Nejde mi o to, že je kupuje zrovna Gruzie, i když by pro ni byly nepochybně zajímavý. Spíš mi jde o tu cenu. Kus cca 25 let starého (sice z části počátkem tisíciletí modernizovaného) stroje za cenu zhruba víc než 4 krát vyšší než je cena L-159?Skrýt celý příspěvek4ikari Psal jsem o masovém zavádění F35 za 12 let a smál jste se. Nejdále je na tom Norsko. Již má ve výrobě 4ks a tamní parlament schálil nákup dalších strojů. Země v ...Zobrazit celý příspěvek
4ikari
Psal jsem o masovém zavádění F35 za 12 let a smál jste se. Nejdále je na tom Norsko. Již má ve výrobě 4ks a tamní parlament schálil nákup dalších strojů.
Země v Evropě, které oslovily USA o možnost dodávek F35 či se na programu přímo podílejí:
Dánsko
Belgie
Nizozemi
Norsko - již objednáno
Španělsko
Finsko
UKSkrýt celý příspěvekGruzie kupuje Su-25,protože jediný výrobní závod na jednomístné Su-25 byl právě v Gruzii,takže je to pro ně letoun s kterým mají největší zkušenosti.Druhý závod v Rusku vyráběl ...Zobrazit celý příspěvek
Gruzie kupuje Su-25,protože jediný výrobní závod na jednomístné Su-25 byl právě v Gruzii,takže je to pro ně letoun s kterým mají největší zkušenosti.Druhý závod v Rusku vyráběl pouze spárky.Do Gruzie se prodala i většina našich a slovenských Su-25.
Nemyslím,že L-159 je jako cvičný stroj zastaralý,např. Angličani si to také o svém Hawku nemyslí a hrdě se s ním cpou do každého vyběrového řízení.Nebo čínský K 8 je stroj na úrovni L-39 z 80 let a v Africe už ho má snad polovina států.Skrýt celý příspěvekano, nedostatek financí, na tom je krásně vidět jak hospodářství býv. ČSR šlo do kytek - dříve se zvládly stovky letounů a dnes je problém ufinancovat i jen jednu jedinou letku. ...Zobrazit celý příspěvek
ano, nedostatek financí, na tom je krásně vidět jak hospodářství býv. ČSR šlo do kytek - dříve se zvládly stovky letounů a dnes je problém ufinancovat i jen jednu jedinou letku. Bohužel tou korupcí se naše státy mohou směle zařadit po bok afrických bananistánů - a i tam mnohdy ufinancují více slušných letadel.
Jak už padly návrhy že tak málo letadel je k ničemu a nejlepší by bylo stíhací letectvo zrušit - sice na první pohled vypadají logicky jenže by se vytratila odbornost která by třeba za 10-20let mohla chybět. Takhle tu bude pořád určité zázemí které v případě ohrožení významně urychlý zvětšení letecké síly.
A zrovna ty MIGy nepatří mezi nějak drahé stroje, ale slovenským pohlavárům je asi milejší ulívat si peníze na svá soukromá konta....Skrýt celý příspěvekTrochu to upřesním. Slovenské Migy sice prošly modernizací, ta se ale netýkala motorů. Právě těm končí v roce 2016 životnost. Jejich výměna by stála velký peníze. Pronájem Gripenů ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu to upřesním. Slovenské Migy sice prošly modernizací, ta se ale netýkala motorů. Právě těm končí v roce 2016 životnost. Jejich výměna by stála velký peníze.
Pronájem Gripenů je asi nejlepší varianta, je ale možné, že dojde k nákupu či pronájmu i jiného stroje, jak už někdo zmínil, třeba olítaných F-16tek z Beneluxu...
K L-159, nemyslím si, že by ji Slováci brali, budou mít soutva peníze na utáhnutí těch nadzvukových letadel. Bohužel, asi je všechny prodáme pod cenou do USA, přitom, nepochybuju, že kdybychom je i za dvakrát takovou cenu někomu nabídli, jen by se po nich zaprášilo (třeba Gruzie teď koupila starý bulharský Su-25, 4 miliony eur za jeden...). USA ale asi prostě nechtějí dát souhlas s prodejem...Skrýt celý příspěvekTaky maly detail, Mig-29 nekonči v roku 2016 životnost ale zmluva o servise stihaciek s ruskom. Naša vlada je však moc debilna na podpis novej zmluvy, tak radšej ideme tunelovat.
Taky maly detail, Mig-29 nekonči v roku 2016 životnost ale zmluva o servise stihaciek s ruskom. Naša vlada je však moc debilna na podpis novej zmluvy, tak radšej ideme tunelovat.
To Petr M To o těch L 159 je scifi, Slováci neufinancuj ani 8 Migů a budou ještě k tomu platit jednoúčelové Alcy, už se všichni smiřte s tím, že L 159 ve verzi \\\\\a je omyl a ve ...Zobrazit celý příspěvek
To Petr M
To o těch L 159 je scifi, Slováci neufinancuj ani 8 Migů a budou ještě k tomu platit jednoúčelové Alcy, už se všichni smiřte s tím, že L 159 ve verzi \\\\\\\\\\\a je omyl a ve verzi B je přeci jen orpti moderním cvyčným letadlům zastaraláSkrýt celý příspěvekKubo, zato ty svojim prispevkom, citovanim "srandovneho" Slotu a nadmernym pouzivanim emotikonov budis lepsi dojem :) Ad S-300: vzhladom na cenu rakiet (a absenciu adekvatnych ...Zobrazit celý příspěvek
Kubo, zato ty svojim prispevkom, citovanim "srandovneho" Slotu a nadmernym pouzivanim emotikonov budis lepsi dojem :)
Ad S-300: vzhladom na cenu rakiet (a absenciu adekvatnych strelnic - vid realizaciu strelieb s 2K12 KUB na strelnici Ustka v Polsku) nie je prekvapive, ze k tomu dodnes nedoslo. Aj dalsi clen NATO vlastniaci tento komplet - Grecko - ho po prvy krat ostro testovalo az v roku 2013, po od zaradenia.
Ad "pripadna obrana": Princip kolektivnej obrany, premena uloh OS, NATINADS...skratka a dobre tych 6-8 strojov Slovensku na plnenie sucasnych uloh bohato staci.
Ad tanky: Galko ich planoval poslat do srotu, Glvac mal opacnu mienku. Podla mojho skromneho nazoru T-72 nie je vhodnou platformou do buducnosti (od zastaranosti az po celkovy dizajn - vid nedavnu tunajsiu pomerne obsiahlu diskusiu o tankovych skolach rozputanu Zbrojirem), no na akviziciu modernych zapadnych MBTs - napriklad po vzore Polska - nie su financie. Dalsie negativa z dovody ich kvantity su prehladne zhrnute v pripevku plk. Galatika: www.as4u.cz/filemanager/files/...
P.S.: V minulorocnej Bielej knihe o obrane o tankoch nie je ani zmienka. Vid napr.:
"[Pozemné sily] Budú zahŕňať prieskumné sily, pechotu na viacúčelových taktických vozidlách a bojových obrnených vozidlách s vysokou mobilitou, bojovú podporu a bojové zabezpečenie (delostrelectvo, ženijná podpora, radiačná, chemická a biologická ochrana, komunikačné a informačné systémy, spravodajstvo a prostriedky elektronického boja, logistika, zdravotnícka podpora, civilno-vojenská spolupráca a psychologické operácie)."Skrýt celý příspěvekPokud by Slovensko vzalo gripeny, jednalo by se o společnou obranu vzdušného prostoru a výcvik pilotů, využívání výcvikového zázemí ČR, klidně bychom Slovensku mohli za symbolickou ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by Slovensko vzalo gripeny, jednalo by se o společnou obranu vzdušného prostoru a výcvik pilotů, využívání výcvikového zázemí ČR, klidně bychom Slovensku mohli za symbolickou cenu nebo i zdarma nabídnout nevyužívané l-159, které se mají prodat za cenu šrotu do USA. (jen motor motor F124-GA-100 má cenu 40-50 milionů Kč a AČR prodává celý letoun za 15 milionů Kč, to je vážně nepochopitelné.)
Na nějaké přechodné období by vzdušný prostor Slovenska mohly hlídat i naše gripeny, než si pořídí vlastní stroje.Skrýt celý příspěvekJura99 prosím ťa, netrep také nezmysly, ukazuje to len tvoju inteligenciu šumiacej trávy. To naše letectvo... letectvo ani není. Tých 6, či 8 stíhačiek, čo lieta. To na ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 prosím ťa, netrep také nezmysly, ukazuje to len tvoju inteligenciu šumiacej trávy.
To naše letectvo... letectvo ani není. Tých 6, či 8 stíhačiek, čo lieta. To na prípadnú obranu vôbec nestačí. Navyše naša armáda ani ešte na ostro vo výcviku nevyskúšala S-300, ani raz nevystrelili z toho, teraz sa niečo chystá, ale ten systém není extra z modernizovaný, ak aj vôbec nejako modernizovaný je, ale 1 batéria, čo je to? Nič. Síce nám Slovákom to stačí, kto už by chcel tak skorumpovanú a špinavú krajinu. :D A to ani nevravím o 30 boja schopných tankov T-72, z toho sú 4 zmodernizované a to sa tuším využívajú iba 2 tie zmodernizované, pričom tá modernizácia stále 100 miliónov na jeden tank za starých korún! Tá naša armáda by mala takú účínnosť, ako keby sme si fúkli práškového cukru do zadku. :D
A najlepšie sú Slotové výroky alebo vízie, nikto ich neberie vážne, ale teno ma predsa len dostal, ako aj ostatné.
"Slovensko by sa neubránilo ani proti maďarským polovníkom a už tak nie proti pravidelnej armáde." :D :D :D
Alebo, keď Maďari tiež kupvoali Gripeny. "Tie stíhačky sú špičkové, ale škoda, že si nemôžeme dovoliť ani len to jedno krídlo a už tak nie stíhačku."
:D :D :D
Sranda s tým SlotomSkrýt celý příspěvekChciałbym tylko przypomieć że Rumuni sporo zapłacą za te F-16. 12 używanych Block 15 za 630 mln Euro Za 800 mln $ można kupić nowe 12 F-16 block 52 i latać przez 30-40 ...Zobrazit celý příspěvek
Chciałbym tylko przypomieć że Rumuni sporo zapłacą za te F-16.
12 używanych Block 15 za 630 mln Euro
Za 800 mln $ można kupić nowe 12 F-16 block 52 i latać przez 30-40 lat...
(Za tyle kupił Oman )
Naprawde nie wiem co o tym myślić...Skrýt celý příspěvekOptimálním řešením je vybrat si levnější variantu mezi nákupem použitých F16 z Belgie či Španělska (aktuální pro Rumunsko) a pronájem. Současně však je nutné během 2-3 let ...Zobrazit celý příspěvek
Optimálním řešením je vybrat si levnější variantu mezi nákupem použitých F16 z Belgie či Španělska (aktuální pro Rumunsko) a pronájem.
Současně však je nutné během 2-3 let vypsat výběrové řízení na dodávku nových strojů po ukončení 12letého kontraktu . Češi ani Slováci to neudělají a tak již nyní víme, že po ukončení pronájmu budou mít Češi zase na výběr - přechod na olétanou F16 a investice do zázemí a nebo zustat u olétaného Gripenu. V této době však již ostatní země NATO budou masově zavádět F35 objednané v následujících letech.
Tedy v roce 2024 to bude v ČR vypadat následovně:
a) debata zda potřebujeme letadla
b) zjištění, že nové stroje nestihne výrobce dodat
c) konstatování, že zustaneme u oletaných GripenůSkrýt celý příspěvek1)Řešit nové stroje 2 roky před vyřazením stávajících je pozdě. - pokud to bude Gripen, tak bude z inventáře švédského letectva - pokud to bude F16, tak to bude ...Zobrazit celý příspěvek
1)Řešit nové stroje 2 roky před vyřazením stávajících je pozdě.
- pokud to bude Gripen, tak bude z inventáře švédského letectva
- pokud to bude F16, tak to bude jeden z vyřazovaných strojů.
- F35 je scifi, dodací lhůta 6let pokud by si to SK vyjednalo, jinak delší
2)Společná jednotka je šidítko na voliče.
- bude pouze společný servis a výcvik
- stroje musí být dislokované na obou stranách hranice pro reakční časy
- servis od určitého lvl je stejně řešen u výrobce a tak společná jednotka mnoho zdrojů nešetříSkrýt celý příspěvekUž si viem predstavit tu zmlumu na Gripeny s 2x takou cenou ako maju Česi... Nechapem ich logiku , kedže mat vlastne stihačky je vždy lepšie ako mat prenajate. A je snad jasne , že ...Zobrazit celý příspěvek
Už si viem predstavit tu zmlumu na Gripeny s 2x takou cenou ako maju Česi... Nechapem ich logiku , kedže mat vlastne stihačky je vždy lepšie ako mat prenajate. A je snad jasne , že ak by konečne poriadne modernizovali Migy , a nezacali ich po pol roku rozkradat , tak by to bolo o moc lacnejsie a aj efektivnejsie ako prenajat si par Gripenov.Skrýt celý příspěvek
Nejsem si jistý, že bychom Slovákům měli zdarma pomáhat se zkušenostmi nebo službami, které jsme tvrdě zaplatili. Co z toho budeme mít ? Že by opět výroky Slováků, že jsou lepší a ...Zobrazit celý příspěvek
Nejsem si jistý, že bychom Slovákům měli zdarma pomáhat se zkušenostmi nebo službami, které jsme tvrdě zaplatili. Co z toho budeme mít ? Že by opět výroky Slováků, že jsou lepší a že jsme je vždycky okrádali ? Na druhou stranu je to od nich jen vypouštění bublin, vlastní letectvo budou schopni řešit cca až v době, kdy nám bude končit druhý pronájem Gripenů.Skrýt celý příspěvek
lorgarius Nie... Godzina latania MiG 29 nie jest tańsza... Na Litwe wysyłamy te maszyny bo do tego są zdatne (innych zdolności nie mają ) Staramy się aby piloci z różnych ...Zobrazit celý příspěvek
lorgarius
Nie...
Godzina latania MiG 29 nie jest tańsza...
Na Litwe wysyłamy te maszyny bo do tego są zdatne (innych zdolności nie mają )
Staramy się aby piloci z różnych eskadr - nieważne czy F-16 czy MiG mieli okazjie brać udziął w międzynarodowych ćwiczeniach i misjach... (Na np. Red Flag mamy MiGi posłać? )
A na koniec - nie chcemy by Rosjaie zbyt dobrze mogli sobie pooglądać nasze F-16Skrýt celý příspěvekpodľa mňa pri súčasnej finančnej situácii OS SR je vlastné stíhacie letectvo drahý a zbytočný špás, nebol by som proti, keby sa zrušilo a vzdušný priestor by nám zabezpečovala iná ...Zobrazit celý příspěvek
podľa mňa pri súčasnej finančnej situácii OS SR je vlastné stíhacie letectvo drahý a zbytočný špás, nebol by som proti, keby sa zrušilo a vzdušný priestor by nám zabezpečovala iná krajina NATO, ktorá má dostatočný počet síl a prostriedkovSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...