Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier
- 3. 12. 2013
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container Carrier (CC). Automobil vyvinula firma VYVOJ Martin za úzké spolupráce se slovenskou armádou.
Obrněné vozidlo TATRAPAN vzniklo s cílem nahradit zastaralé transportéry OT-64 SKOT. Po rozpadu Československa v roce 1993 pokračoval vývoj na Slovensku. Slovenská armáda do roku 2009 odebrala 50 vozidel TATRAPAN.
TATRAPAN je postaven na podvozku nákladních automobilů TATRA, konkrétně typu TATRA T-815 VP 6x6. Původní TATRAPAN poháněl tatrovácký motor o výkonu 275 kW, modernizovaná vozidla (od roku 2000) pak německý motor Deutz BF6M 1015C (302 kW).
Od roku 2009 VYVOJ Martin pracuje na specializované verzi TATRAPAN 8×8 CC – obrněném nosiči kontejnerů. Slavnostní křest nového vozidla se udál v prostorách firmy na konci dubna 2012.
TATRAPAN 8×8 Container Carrier umožňuje přepravovat standardní kontejner y ISO 1D, 1DPS, 1DPL a 1C včetně kontejnerů se specializovaným obsahem. Vozidlo například poslouží jako hlavní nosič slovenského mobilního komunikačního systému MOK YS.
Foto: TATRAPAN 8x8 Container Carrier / VYVOJ Martin
TATRAPAN 8×8 CC využívá nejnovější tatrovácký podvozek sedmé řady, což vozidlu uděluje výjimečné jízdní vlastnosti v terénu. Změna světlé výšky podvozku a pneumatické pružení pak umožňuje snadnější manipulaci s kontejnery.
Tříčlenná posádka sedí v pancéřované klimatizované kabině s nezávislým topením. Základní pancéřování kabiny odolá střelám 7,62×51 NATO ( STANAG 4569 Level 1).
V případě potřeby lze kabinu dovybavit keramickými pláty pro zvýšení balistické odolnosti, až proti střelám 7,62×51 s wolframovou špičkou ( STANAG 4569 Level 3). Dvě osoby dokáží namontovat (našroubovat) keramické pláty v polních podmínkách během tří hodin.
Video: Propagační video TATRAPAN 8×8 CC. / YouTube
Dno kabiny dosahuje balistické odolnosti proti minám na úrovni Level 2a. Posádka je tak v bezpečí proti výbuchu miny o ekvivalentu 6 kg TNT pod jakýmkoliv kolem.
V oficiálním prospektu se dočteme, že TATRAPAN 8x8 CC „umožňuje instalaci všech motorů a převodovek TATRY 7. řády.“ K dispozici jsou tatrovácké motory s minimálním výkonem 300 kW. Maximální konstrukční rychlost vozidla je 118 km/h. S interním nádržemi pak TATRAPAN 8×8 CC ujede až 800 kilometrů.
Pohotovostní hmotnost vozidla je 18,8 tun, užitečný náklad je 17 tun. V případě potřeby lze za TATRAPAN 8×8 CC připojit přívěs o hmotnosti až 16 tun.
Vozidlo také splňuje požadavky normy STANAG 3548 pro přepravu. TATRAPAN 8×8 CC je přepravitelný pomocí letadla C-130 Hercules, po železnici nebo na nákladním valníku.
Zdroj: VYVOJ Martin
Související články
Slovenská elitní jednotka 5. PŠU v Afghánistánu
Slovenská armáda má v Afghánistánu v současné době 324 vojáků. Kromě strážných a ženijních jednotek ...
- 25.01.2012
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Slovenské letectvo: boj o přežití
Dnes se podíváme na poslední letectvo našeho sousedství, a to slovenské, které je v současné době ...
- 21.05.2012
- 26 komentářů
- Michal Polák
Vojenská vozidla TATRA na veletrhu EUROSATORY 2012
Nová modelová řada těžkých nákladních vozidel se od letošního roku stává rozšířením nabídky ...
- 23.06.2012
- 1 komentářů
- Redakce AN
Při útoku v Afghánistánu zemřel slovenský voják
V úterý 9. července 2013 byl do seznamu vojáků NATO, kteří padli v Afghánistánu, zapsán i četař ...
- 10.07.2013
- 29 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Tak on ten Tatrapan je přímo na podvozku T 815-790R99 38 300 8x8.1R, takže to není konkurence pro Tatru, ale pro jiné výrobce pancéřových nástaveb např.SVOS, i když pro ně má Tatra ...Zobrazit celý příspěvek
Tak on ten Tatrapan je přímo na podvozku T 815-790R99 38 300 8x8.1R, takže to není konkurence pro Tatru, ale pro jiné výrobce pancéřových nástaveb např.SVOS, i když pro ně má Tatra podvozek s motorem před kabinou (pro Vegu).Skrýt celý příspěvek
Info. pro Jana Grohmanna, konstrukce podvozku OT-64 převzala komponenty z vozidla Praga S-360. Informace o podvozku tatrovácké provenience jsou scestné! Odkaz Michal ...Zobrazit celý příspěvek
Info. pro Jana Grohmanna,
konstrukce podvozku OT-64 převzala komponenty z vozidla Praga S-360. Informace o podvozku tatrovácké provenience jsou scestné!
Odkaz
Michal Burian, Josef Dítě Josef a Martin Dubánek: OT-64 SKOT, strana 44 a 181, ISBN 978-80-247-3283-1Skrýt celý příspěvekVážení, jsem zvědav zda Slováci se svou úpravou Tatry prosadí. Kopřivnice totiž nabízí obdobné typy vozidel v čtyřech hmotnostních kategoriích. Například na chassis T815-780R59 ...Zobrazit celý příspěvek
Vážení,
jsem zvědav zda Slováci se svou úpravou Tatry prosadí. Kopřivnice totiž nabízí obdobné typy vozidel v čtyřech hmotnostních kategoriích. Například na chassis T815-780R59 19270 4x4.1R, T815-790R39 29300 6x6.1R a T815-790R99 38300 8x8.1R, které mohou na přání zákazníka vybavit pancéřovými kabinami firmy SVOS.
Odkaz
http://www.tatra.cz/nakladni-a...
P. S.
Pamětníci tvrdí, že projekt OT-64 vznikl v Pragovce v roce 1959 a byl označen: S-260. Toto platilo až do roku 1961, kdy došlo k sloučení firem Praga a Avia. Snad proto archiv firmy Avia vývoj OT-64 eviduje jako: A-105.Skrýt celý příspěvekJe to možná rýpání, ale TATRAPAN nevznikl jako náhrada za OT-64. Ten tehdy měly nahradit nové obrněné transportéry - buď sovětské BTR-80 a nebo nějaký zcela nový OT. Jde ostatně o ...Zobrazit celý příspěvek
Je to možná rýpání, ale TATRAPAN nevznikl jako náhrada za OT-64. Ten tehdy měly nahradit nové obrněné transportéry - buď sovětské BTR-80 a nebo nějaký zcela nový OT. Jde ostatně o docela jinou kategorii a slovenská armáda TATRAPANY coby OT nepoužívá.
Přesto jde bezesporu o technicky velice zajímavé vozidloSkrýt celý příspěvekDobrý den, zmínka o jediném uživateli byla smazána. Co se týče tatrováckého podvozku, cituji zdroj z vojsko.cz " Na první pohled se opravdu zdá, že podvozek je z Tatry 813, ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrý den,
zmínka o jediném uživateli byla smazána.
Co se týče tatrováckého podvozku, cituji zdroj z vojsko.cz " Na první pohled se opravdu zdá, že podvozek je z Tatry 813, které se v provedení 8x8 přezdívá KOLOS. Při projektování se vycházelo z podvozku T-111 a T-138. Ale kdybychom otočili SKOTa na záda, zjistíme že podoba je minimální."
Podvozek OT-64 tedy skutečně vychází z Tatrovek. Zmínku o podobnosti OT-64, jsme ale pro jistotu smazali.Skrýt celý příspěvekMate chybu v clanku ;) "Jediným uživatelem vozidla TATRAPAN je slovenská armáda, která do roku 2009 odebrala 50 vozidel" TATRAPAN bol predany aj do Grecka ako sucast zakazky ...Zobrazit celý příspěvek
Mate chybu v clanku ;)
"Jediným uživatelem vozidla TATRAPAN je slovenská armáda, která do roku 2009 odebrala 50 vozidel"
TATRAPAN bol predany aj do Grecka ako sucast zakazky na hufnice ZUZANA. Greckom boli postupene aj s hufnicami Cypru.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...