Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier

TATRAPAN 8x8 Container Carrier
Foto: TATRAPAN 8×8 Container Carrier / VYVOJ Martin

Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container Carrier (CC). Automobil vyvinula firma VYVOJ Martin za úzké spolupráce se slovenskou armádou.

Obrněné vozidlo TATRAPAN vzniklo s cílem nahradit zastaralé transportéry OT-64 SKOT. Po rozpadu Československa v roce 1993 pokračoval vývoj na Slovensku. Slovenská armáda do roku 2009 odebrala 50 vozidel TATRAPAN.

TATRAPAN je postaven na podvozku nákladních automobilů TATRA, konkrétně typu TATRA T-815 VP 6x6. Původní TATRAPAN poháněl tatrovácký motor o výkonu 275 kW, modernizovaná vozidla (od roku 2000) pak německý motor Deutz BF6M 1015C (302 kW).

Od roku 2009 VYVOJ Martin pracuje na specializované verzi TATRAPAN 8×8 CC – obrněném nosiči kontejnerů. Slavnostní křest nového vozidla se udál v prostorách firmy na konci dubna 2012.

TATRAPAN 8×8 Container Carrier umožňuje přepravovat standardní kontejner y ISO 1D,  1DPS, 1DPL a 1C včetně kontejnerů se specializovaným obsahem. Vozidlo například poslouží jako hlavní nosič slovenského mobilního komunikačního systému MOK YS.

TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Foto: TATRAPAN 8x8 Container Carrier / VYVOJ Martin

TATRAPAN 8×8 CC využívá nejnovější tatrovácký podvozek sedmé řady, což vozidlu uděluje výjimečné jízdní vlastnosti v terénu. Změna světlé výšky podvozku a pneumatické pružení pak umožňuje snadnější manipulaci s kontejnery.

Tříčlenná posádka sedí v pancéřované klimatizované kabině s nezávislým topením. Základní pancéřování kabiny odolá střelám 7,62×51 NATO ( STANAG 4569 Level 1).

V případě potřeby lze kabinu dovybavit keramickými pláty pro zvýšení balistické odolnosti, až proti střelám 7,62×51 s wolframovou špičkou ( STANAG 4569 Level 3). Dvě osoby dokáží namontovat (našroubovat) keramické pláty v polních podmínkách během tří hodin.

Video: Propagační video TATRAPAN 8×8 CC. / YouTube

Dno kabiny dosahuje balistické odolnosti proti minám na úrovni Level 2a. Posádka je tak v bezpečí proti výbuchu miny o ekvivalentu 6 kg TNT pod jakýmkoliv kolem.

V oficiálním prospektu se dočteme, že TATRAPAN 8x8 CC „umožňuje instalaci všech motorů a převodovek TATRY 7. řády.“ K dispozici jsou tatrovácké motory s minimálním výkonem 300 kW. Maximální konstrukční rychlost vozidla je 118 km/h. S interním nádržemi pak TATRAPAN 8×8 CC ujede až 800 kilometrů.

Pohotovostní hmotnost vozidla je 18,8 tun, užitečný náklad je 17 tun. V případě potřeby lze za TATRAPAN 8×8 CC připojit přívěs o hmotnosti až 16 tun.

Vozidlo také splňuje požadavky normy STANAG 3548 pro přepravu. TATRAPAN 8×8 CC je přepravitelný pomocí letadla C-130 Hercules, po železnici nebo na nákladním valníku.

Zdroj: VYVOJ Martin

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenská elitní jednotka 5. PŠU v Afghánistánu

Slovenská armáda má v Afghánistánu v současné době 324 vojáků. Kromě strážných a ženijních jednotek ...

Slovenské letectvo: boj o přežití

Dnes se podíváme na poslední letectvo našeho sousedství, a to slovenské, které je v současné době ...

Vojenská vozidla TATRA na veletrhu EUROSATORY 2012

Nová modelová řada těžkých nákladních vozidel se od letošního roku stává rozšířením nabídky ...

Při útoku v Afghánistánu zemřel slovenský voják

V úterý 9. července 2013 byl do seznamu vojáků NATO, kteří padli v Afghánistánu, zapsán i četař ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • skelet
    20:07 04.12.2013

    Tak on ten Tatrapan je přímo na podvozku T 815-790R99 38 300 8x8.1R, takže to není konkurence pro Tatru, ale pro jiné výrobce pancéřových nástaveb např.SVOS, i když pro ně má Tatra ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak on ten Tatrapan je přímo na podvozku T 815-790R99 38 300 8x8.1R, takže to není konkurence pro Tatru, ale pro jiné výrobce pancéřových nástaveb např.SVOS, i když pro ně má Tatra podvozek s motorem před kabinou (pro Vegu).Skrýt celý příspěvek

  • JiriTintera
    17:13 04.12.2013

    Info. pro Jana Grohmanna, konstrukce podvozku OT-64 převzala komponenty z vozidla Praga S-360. Informace o podvozku tatrovácké provenience jsou scestné! Odkaz Michal ...Zobrazit celý příspěvek

    Info. pro Jana Grohmanna,
    konstrukce podvozku OT-64 převzala komponenty z vozidla Praga S-360. Informace o podvozku tatrovácké provenience jsou scestné!

    Odkaz
    Michal Burian, Josef Dítě Josef a Martin Dubánek: OT-64 SKOT, strana 44 a 181, ISBN 978-80-247-3283-1Skrýt celý příspěvek

  • JiriTintera
    16:58 04.12.2013

    Vážení, jsem zvědav zda Slováci se svou úpravou Tatry prosadí. Kopřivnice totiž nabízí obdobné typy vozidel v čtyřech hmotnostních kategoriích. Například na chassis T815-780R59 ...Zobrazit celý příspěvek

    Vážení,
    jsem zvědav zda Slováci se svou úpravou Tatry prosadí. Kopřivnice totiž nabízí obdobné typy vozidel v čtyřech hmotnostních kategoriích. Například na chassis T815-780R59 19270 4x4.1R, T815-790R39 29300 6x6.1R a T815-790R99 38300 8x8.1R, které mohou na přání zákazníka vybavit pancéřovými kabinami firmy SVOS.

    Odkaz
    http://www.tatra.cz/nakladni-a...

    P. S.
    Pamětníci tvrdí, že projekt OT-64 vznikl v Pragovce v roce 1959 a byl označen: S-260. Toto platilo až do roku 1961, kdy došlo k sloučení firem Praga a Avia. Snad proto archiv firmy Avia vývoj OT-64 eviduje jako: A-105.Skrýt celý příspěvek

  • David
    10:08 04.12.2013

    Je to možná rýpání, ale TATRAPAN nevznikl jako náhrada za OT-64. Ten tehdy měly nahradit nové obrněné transportéry - buď sovětské BTR-80 a nebo nějaký zcela nový OT. Jde ostatně o ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to možná rýpání, ale TATRAPAN nevznikl jako náhrada za OT-64. Ten tehdy měly nahradit nové obrněné transportéry - buď sovětské BTR-80 a nebo nějaký zcela nový OT. Jde ostatně o docela jinou kategorii a slovenská armáda TATRAPANY coby OT nepoužívá.
    Přesto jde bezesporu o technicky velice zajímavé vozidloSkrýt celý příspěvek

  • Václav
    18:19 03.12.2013

    Dobrý den.
    OT-64 je celý původní konstrukce AVIA. Pouze motor je Tatra.

    Dobrý den.
    OT-64 je celý původní konstrukce AVIA. Pouze motor je Tatra.

  • Jan Grohmann
    17:05 03.12.2013

    Dobrý den, zmínka o jediném uživateli byla smazána. Co se týče tatrováckého podvozku, cituji zdroj z vojsko.cz " Na první pohled se opravdu zdá, že podvozek je z Tatry 813, ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den,
    zmínka o jediném uživateli byla smazána.
    Co se týče tatrováckého podvozku, cituji zdroj z vojsko.cz " Na první pohled se opravdu zdá, že podvozek je z Tatry 813, které se v provedení 8x8 přezdívá KOLOS. Při projektování se vycházelo z podvozku T-111 a T-138. Ale kdybychom otočili SKOTa na záda, zjistíme že podoba je minimální."
    Podvozek OT-64 tedy skutečně vychází z Tatrovek. Zmínku o podobnosti OT-64, jsme ale pro jistotu smazali.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    16:49 03.12.2013

    Další chybou je, že OT-64 má podvozek z nákladních Tater. Což není pravda, protože nápravy jsou lichoběžníkové.

    Další chybou je, že OT-64 má podvozek z nákladních Tater. Což není pravda, protože nápravy jsou lichoběžníkové.

  • butters
    16:03 03.12.2013

    Mate chybu v clanku ;) "Jediným uživatelem vozidla TATRAPAN je slovenská armáda, která do roku 2009 odebrala 50 vozidel" TATRAPAN bol predany aj do Grecka ako sucast zakazky ...Zobrazit celý příspěvek

    Mate chybu v clanku ;)

    "Jediným uživatelem vozidla TATRAPAN je slovenská armáda, která do roku 2009 odebrala 50 vozidel"

    TATRAPAN bol predany aj do Grecka ako sucast zakazky na hufnice ZUZANA. Greckom boli postupene aj s hufnicami Cypru.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...