Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier

-
3. 12. 2013
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container Carrier (CC). Automobil vyvinula firma VYVOJ Martin za úzké spolupráce se slovenskou armádou.
Obrněné vozidlo TATRAPAN vzniklo s cílem nahradit zastaralé transportéry OT-64 SKOT. Po rozpadu Československa v roce 1993 pokračoval vývoj na Slovensku. Slovenská armáda do roku 2009 odebrala 50 vozidel TATRAPAN.
TATRAPAN je postaven na podvozku nákladních automobilů TATRA, konkrétně typu TATRA T-815 VP 6x6. Původní TATRAPAN poháněl tatrovácký motor o výkonu 275 kW, modernizovaná vozidla (od roku 2000) pak německý motor Deutz BF6M 1015C (302 kW).
Od roku 2009 VYVOJ Martin pracuje na specializované verzi TATRAPAN 8×8 CC – obrněném nosiči kontejnerů. Slavnostní křest nového vozidla se udál v prostorách firmy na konci dubna 2012.
TATRAPAN 8×8 Container Carrier umožňuje přepravovat standardní kontejner y ISO 1D, 1DPS, 1DPL a 1C včetně kontejnerů se specializovaným obsahem. Vozidlo například poslouží jako hlavní nosič slovenského mobilního komunikačního systému MOK YS.
Foto: TATRAPAN 8x8 Container Carrier / VYVOJ Martin
TATRAPAN 8×8 CC využívá nejnovější tatrovácký podvozek sedmé řady, což vozidlu uděluje výjimečné jízdní vlastnosti v terénu. Změna světlé výšky podvozku a pneumatické pružení pak umožňuje snadnější manipulaci s kontejnery.
Tříčlenná posádka sedí v pancéřované klimatizované kabině s nezávislým topením. Základní pancéřování kabiny odolá střelám 7,62×51 NATO ( STANAG 4569 Level 1).
V případě potřeby lze kabinu dovybavit keramickými pláty pro zvýšení balistické odolnosti, až proti střelám 7,62×51 s wolframovou špičkou ( STANAG 4569 Level 3). Dvě osoby dokáží namontovat (našroubovat) keramické pláty v polních podmínkách během tří hodin.
Video: Propagační video TATRAPAN 8×8 CC. / YouTube
Dno kabiny dosahuje balistické odolnosti proti minám na úrovni Level 2a. Posádka je tak v bezpečí proti výbuchu miny o ekvivalentu 6 kg TNT pod jakýmkoliv kolem.
V oficiálním prospektu se dočteme, že TATRAPAN 8x8 CC „umožňuje instalaci všech motorů a převodovek TATRY 7. řády.“ K dispozici jsou tatrovácké motory s minimálním výkonem 300 kW. Maximální konstrukční rychlost vozidla je 118 km/h. S interním nádržemi pak TATRAPAN 8×8 CC ujede až 800 kilometrů.
Pohotovostní hmotnost vozidla je 18,8 tun, užitečný náklad je 17 tun. V případě potřeby lze za TATRAPAN 8×8 CC připojit přívěs o hmotnosti až 16 tun.
Vozidlo také splňuje požadavky normy STANAG 3548 pro přepravu. TATRAPAN 8×8 CC je přepravitelný pomocí letadla C-130 Hercules, po železnici nebo na nákladním valníku.
Zdroj: VYVOJ Martin
Související články
Slovenská elitní jednotka 5. PŠU v Afghánistánu
Slovenská armáda má v Afghánistánu v současné době 324 vojáků. Kromě strážných a ženijních jednotek ...
-
25.01.2012
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Slovenské letectvo: boj o přežití
Dnes se podíváme na poslední letectvo našeho sousedství, a to slovenské, které je v současné době ...
-
21.05.2012
-
26 komentářů
-
Michal Polák
Vojenská vozidla TATRA na veletrhu EUROSATORY 2012
Nová modelová řada těžkých nákladních vozidel se od letošního roku stává rozšířením nabídky ...
-
23.06.2012
-
1 komentářů
-
Redakce AN
Při útoku v Afghánistánu zemřel slovenský voják
V úterý 9. července 2013 byl do seznamu vojáků NATO, kteří padli v Afghánistánu, zapsán i četař ...
-
10.07.2013
-
29 komentářů
-
Mgr. Ondřej Rajkovič
Tak on ten Tatrapan je přímo na podvozku T 815-790R99 38 300 8x8.1R, takže to není konkurence pro Tatru, ale pro jiné výrobce pancéřových nástaveb např.SVOS, i když pro ně má Tatra ...Zobrazit celý příspěvek
Info. pro Jana Grohmanna, konstrukce podvozku OT-64 převzala komponenty z vozidla Praga S-360. Informace o podvozku tatrovácké provenience jsou scestné! Odkaz Michal ...Zobrazit celý příspěvek
Vážení, jsem zvědav zda Slováci se svou úpravou Tatry prosadí. Kopřivnice totiž nabízí obdobné typy vozidel v čtyřech hmotnostních kategoriích. Například na chassis T815-780R59 ...Zobrazit celý příspěvek
Je to možná rýpání, ale TATRAPAN nevznikl jako náhrada za OT-64. Ten tehdy měly nahradit nové obrněné transportéry - buď sovětské BTR-80 a nebo nějaký zcela nový OT. Jde ostatně o ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrý den, zmínka o jediném uživateli byla smazána. Co se týče tatrováckého podvozku, cituji zdroj z vojsko.cz " Na první pohled se opravdu zdá, že podvozek je z Tatry 813, ...Zobrazit celý příspěvek
Mate chybu v clanku ;) "Jediným uživatelem vozidla TATRAPAN je slovenská armáda, která do roku 2009 odebrala 50 vozidel" TATRAPAN bol predany aj do Grecka ako sucast zakazky ...Zobrazit celý příspěvek
Načítám diskuzi...