SB-1 Defiant: Větší bratr S-97 Raider vstupuje na scénu

SB-1 Defiant
SB-1 Defiant; větší foto / Boeing

Boeing a Sikorsky společně vyvíjejí v rámci programu JMR (Joint Multi-Role) pokrokový vrtulník SB-1 Defiant (Sikorsky Boeing 1 Definat). Tento týden Boeing představil nejnovější propagační video a další podrobnosti o vyvíjeném vrtulníku.

Doslova před několika dny podnikl svůj první let vrtulník S-97 Raider od firmy Sikorsky. Během letu vrtulník S-97 Raider otestoval unikátní dvourotorovou koncepci spojenou se zadní tlačnou vrtulí.

Podle firmy Sikorsky se S-97 Raider stane předobrazem celé nové rodiny vrtulníků, přesněji řečeno letounů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Koncepci S-97 Raider využije také mnohem větší stroj SB-1 Defiant vznikající v režii společností Sikorsky a Boeing pro program JMR (Joint Multi-Role).

V rámci programu JMR americká armáda mezi roky 2017 a 2018 bude posuzovat technologické demonstrátory letadel kategorie VTOL od dvou týmů. Kromě Sikorsky/Boeing s vrtulníkem SB-1 Defiant se testování zúčastní tým Bell/Lockheed Martin s konvertoplánem V-280 Valor.

Po rozsáhlém testování se americká armáda rozhodne, zda spustí program FVL (Future Vertical Lift ). Vítězná konstrukce programu FVL, v různých konfiguracích a velikostech, v delší časové budoucnosti nahradí v americké armádě celou řadu vrtulníků, především UH-60 Black Hawk a AH-64 Apache.

Není však vůbec jisté, zda týmy účastnící se „předprogramu" JMR postoupí dále. Americká armáda si nechává právo přerušit hledání nového vrtulníku, pokud nabízené technologie výrazně nezvýší schopnosti a kapacity současných vrtulníků. Stejně tak armáda stále vede rozhovory se společnostmi AVX a Karem, které v programu JMR neuspěly.

SB-1 Defiant představuje novou generaci VTOL strojů.

Každopádně všechny zúčastněné firmy již intenzivně vedou kampaň za podporu svých vrtulníkových konstrukcí. Vždyť vrtulníky FVL budou tvořit páteř (od svého zavedení do výzbroje) amerického vrtulníkového letectva minimálně dalších 50 let.

Pat Donnelly, ředitel programu FVL ve firmě Boenig, řekl, že „armáda chce víceúčelový stroj, který létá rychleji a dále než tradiční vrtulníky, nese větší užitečné zatížení, ale musí pracovat jako vrtulník a musí mít podobné provozní náklady."

„Pomáháme vládě rozhodnout (v programu JMR – pozn. redakce), co chtějí po budoucích vrtulnících," říká Donnelly. „Již dali dohromady vyčerpávající seznam požadavků. S naším SB-1 Defiant jim pomáháme pochopit, jaký dopad má některé z těchto konstrukčních řešení na letadlo."

Klíčem je především rychlost. Vrtulník SB-1 Defiant je projektován na cestovní rychlost 463 km/h (250 kt), což je o 166 km/h (90 kt) rychleji než létá UH-60 Black Hawk.

„Výhody mají překlopné rotory (V-280 – pozn. redakce) a výhody mají koaxiální rotory," vysvětluje Donnelly. „Konstrukce překlopných rotorů je zralejší, ale my se neochvějně spoléháme na firmu Sikorsky a její pokrok v této oblasti. S X2 letěli před čtyřmi nebo pěti lety rychlostí 463 km/h, a teď budou létat s jejich vrtulníkem Raider."

Připomeňme, že Boeing je společně s firmou Bell výrobcem konvertoplánu V-22 Osprey. V programu FVL však poněkud nečekaně tvoří tým s firmou, nabízející konkurenční řešení.

Piasecki X-49 "SpeedHawk"

SB-1 Defiant se každopádně nestane univerzální platformou pro všechny mise. Již nyní americká armáda uvažuje o několika velikostně a výkonově odlišných verzích využívající stejnou koncepci. Uvažuje se o čtyřech odlišných verzích, které mohou nahradit v americké armádě až 25 různých vrtulníků.

V nejlehčí verzi nová konstrukce podle optimistických vizí nahradí/doplní průzkumné stroje OH-58 Kiowa, ve střední a nejpočetnější verzi vrtulníky UH-60 Black Hawk a AH-64 Apacha, v těžké vrtulníky CH-47 Chinook a v ultra velké pak doplní taktická dopravní letadla jako je C-130 Hercules. Stojí však za zmínku, že Boeing počítá s provozem vrtulníků CH-47 Chinook až do roku 2060.

Je zde však další možnost, a to hloubková modernizace současné vrtulníkové flotily. Americká armáda v roce 2007 financoval vývoj pokusného vrtulníku Piasecki X-49 "SpeedHawk". Jde o upravený stroj UH-60Black Hawk s doplňkovými křídly a zadní zapouzdřenou tlačnou vrtulí.

Podle firmy Piasecki dokáže X-49 „létat o 50 % rychleji, dvakrát dále, při lepších manévrovacích schopnostech a nižších vibracích." Piasecki i přes svůj zájem nebyl vybrán pro program JMR. Stále však na konstrukci pracuje a s X-49 podniká letové testy.

Zdroj: FlightGlobal

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    21:25 26.05.2015

    U AVX mi přijde zajímavá myšlenka přestavby stávajících strojů. Jen nemám tušení, v jaké fázi vývoje to vlastně mají, jestli je to rozumně realizovatelné a kolik by to ušetřilo ...Zobrazit celý příspěvek

    U AVX mi přijde zajímavá myšlenka přestavby stávajících strojů. Jen nemám tušení, v jaké fázi vývoje to vlastně mají, jestli je to rozumně realizovatelné a kolik by to ušetřilo oproti pořízení nové mašiny. Nehledě na to, že by takovou přestavbu musel povolit její výrobce...Skrýt celý příspěvek

  • pepe420
    19:33 26.05.2015

    Podle mě je nejideálnějším nástupce Black hawku je stroj AVX, je ideální, protože má rampu v zadu, navíc jeho konstrukce mi přijde mnohem pokročilejší než od Sikorskeho nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle mě je nejideálnějším nástupce Black hawku je stroj AVX, je ideální, protože má rampu v zadu, navíc jeho konstrukce mi přijde mnohem pokročilejší než od Sikorskeho nebo Boeingu...Skrýt celý příspěvek

  • BarryGold
    16:58 26.05.2015

    Pro rychlou přepravu na dlouhé vzdálenosti je konvertoplán lepší, ale pro vis jsou výhodnější vrtulníky. Nový Bell V-280, konkurent Sikorského, zdokonaluje konstrukci ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro rychlou přepravu na dlouhé vzdálenosti je konvertoplán lepší, ale pro vis jsou výhodnější vrtulníky. Nový Bell V-280, konkurent Sikorského, zdokonaluje konstrukci konvertoplánu, například odstraňuje problém výtoku plynu z trysek motorů kolmo k zemi, které nejen že víří mračna prachu, ale také ohrožují vše pod konvertoplánem ve visu.
    Myslím, že to pro armádu bude těžká volba, mezi Bellem a Sikorskim. Tipnul bych si, že do výroby půjdou oba.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    16:27 26.05.2015

    Ten vrtulnik je fakt pekny, ale na to jaka je to krava si myslim, ze je k nicemu bez rampy, porad to vidim na AVX, to je podle me multirole stroj jak ma byt. Co se tyce raideru ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten vrtulnik je fakt pekny, ale na to jaka je to krava si myslim, ze je k nicemu bez rampy, porad to vidim na AVX, to je podle me multirole stroj jak ma byt.
    Co se tyce raideru ten by mohl nahradit vsechny typy bojovych masin.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    15:09 26.05.2015

    vrtulniky s tlacnou vrtulou mi pridu sikovnejsie ako konvertoplany. na vyssiu rychlost potom zase namiesto konvertoplanov nejake systemy s duchadlom, nieco na sposob F35 len v ...Zobrazit celý příspěvek

    vrtulniky s tlacnou vrtulou mi pridu sikovnejsie ako konvertoplany.
    na vyssiu rychlost potom zase namiesto konvertoplanov nejake systemy s duchadlom, nieco na sposob F35 len v "dopravnom" prevedeni.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...