Samohybné houfnice Archer konečně ve švédské armádě

Archer - FH77BW L52
Samohybná houfnice Archer - FH77BW L52; větší foto / BAE Systems

Švédské pozemní síly po mnoha letech vývoje a testování oficiálně zařadily do výzbroje čtyři sériové samohybné houfnice Archer ráže 155 mm. Dodejme, že houfnice Archer jsou jedním z adeptů na nové samohybné houfnice pro Armádu České republiky.

Trnitá cesta švédské samohybné houfnice

Vývoj švédské samohybné houfnice Archer začal v roce 1995. Archer je v podstatě samohybnou verzí ve své době přelomové tažné houfnice FH77, resp. verze FH77 B05 L52 s hlavní dlouhou 52 ráží.

 

Tažná houfnice FH77 byla vyvinuta na přelomu 60. a 70. let a tehdy patřila k nejmodernějším zbraním svého druhu na světě. FH77 zaznamenala výrazné exportní úspěchy. V roce 1986 například Indie objednala 420 houfnic FH77.

V roce 2004 vznikly dva první prototypy systému Archer využívající podvozku “charismatického” těžkého nákladního auta Volvo A30D 6×6. Podvozek vozidla zvládne náklad o hmotnosti 28 tun a má vynikající průchodnost terénem - stroj se dokáže brodit sněhem hlubokým jeden metr.

Původně byl vývoj houfnice Archer společným projektem Norska a Švédska - každá země objednala v roce 2010 24 samohybných houfnic Archer. Hodnota společného kontraktu (houfnice Archer, doprovodná vozidla, technické zázemí) dosáhla 200 milionů dolarů (4,8 miliardy Kč).

Avšak vzhledem k mnohaletému zdržení celého programu a “nedodržení provozních požadavků” v roce 2013 Norsko od projektu odstoupilo.“Pozdní dodávky jsou jedním z důvodů odstoupení. Náš ministr obrany rovněž řekl, že Archer nesplňuje norské provozní požadavky stanovené ve smlouvě,” uvedl v roce 2013 Birgitte Frisch, zvláštní poradce norského ministra obrany.

Proti zpochybnění kvality systému Archer se ohradil Švédský úřad pro obranný materiál: ”Archer se ukázal jako stejně dobrý, a v některých případech ještě lepší, než alternativní dělostřelecké systémy, to vše za podstatně nižší cenu. Archer je moderní, rychlý a přesný dělostřelecký systém za dobrou cenu.”

Výhodná cena je dosažená díky využití komponentů původních houfnic FH77 z výzbroje švédské armády. Avšak jak se ukázalo, použití starších houfnic neurychluje vývojové práce. Původní plány počítaly se zahájením sériové výroby v roce 2008 - o 7 let dříve, než tomu bylo ve skutečnosti.

V roce 2013 Švédsko dostalo od výrobce první čtyři předsériové houfnice pro účely zkoušek a výcviku. První sériové houfnice získala švédská armáda v roce 2015.

Nyní již švédská armáda má oficiálně ve výzbroji čtyři sériové houfnice Archer. Zbývajících dvacet vozidel švédská armáda získá do konce roku 2017. Počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability) první jednotka dosáhne v polovině roku 2016, plnou operační schopnost FOC (Full Operational Capability) o rok později.

Čtyři původní předsériová vozidla z roku 2013 poslouží k výcviku.

Propagační video houfnice Archer.

FH‑77BW L52 Archer

Komplet FH‑77BW L52 Archer má plně automatické nabíjení. Vozidlo přepraví celkem 40 kusů munice - z toho 21 přímo v zásobníku nabíjecího mechanismu.

Nabíjecí systém umožňuje vypálit tři rány během patnácti sekund a celý zásobník s 21 granáty lze vyprázdnit za 2,5 minuty. Při dlouhodobé střelbě, i s přebíjením ze zásobovacího vozidla, je možné během hodiny poslat na cíl 75 granátů.

Při přesunu vozidlo zastaví a provede první výstřel do 30 sekund. Stejnou dobu trvá, než po konci střelby opustí svou pozici. 

Klasická munice s dnovou složí má dostřel přes 40 km, ale speciální naváděný projektil XM982 Excalibur je schopen zasahovat cíle až na 60 km. Není problém také použít dělostřeleckou protitankovou přesně naváděnou munici (BONUS, SMArt 155).

Archer zvládne i techniku několikanásobného zásahu cíle MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact) díky modulárním prachovým náložím. Archer pomocí techniky MRSI v jediném okamžiku zasáhne cíl až šesti granáty. Špičkový systém řízení palby umí rovněž postřelovat pohyblivé cíle.

Systém využívá moderní kloubový podvozek Volvo A30D 6×6, se kterým dosahuje rychlosti přes 70 km/h (dojezd 500 km).  Bojová hmotnost houfnice je 30 tun, takže může být snadno přepravováno v letounu A400M. Vlastní houfnici Archer doprovází nabíjecí vozidlo a vozidlo podpory a údržby.

Veškeré úkony dělá posádka uvnitř pancéřované kabiny. Archer dokáže ovládat jeden člověk, ale v kabině je místo pro čtyři osoby. Standardní posádku tvoří tři lidé - řidič, zbraňový operátor a velitel.

Pancéřovaná kabina poskytuje ochranu před malorážovou municí, střepinami z granátů a min a zbraněmi hromadného ničení. Na strop kabiny lze umístit dálkově ovládaný kulomet nebo granátomet.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Spolupráce leteckých a dělostřeleckých návodčí

Přímá letecká podpora (Close Air Support – CAS) a její role na moderním bojišti už není žádnou ...

Schopnosti Armády ČR – Dělostřelectvo

Nedávno vrchní velení armády přiznalo, že pokud bude financování resortu MO ČR pokračovat stávajícím ...

Chytrá munice pro dělostřelectvo a minomety

Dělostřelectvo je díky své ničivé síle bez nadsázky označováno jako “Král bojiště”. Nová generace ...

Dělostřelecká a raketová budoucnost Armády ČR

Před pár týdny Ministerstvo obrany ČR zveřejnilo Koncepci výstavby Armády České republiky 2025. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Matesaax
    19:10 11.02.2016

    Souhlasím,ze bude snaha do nacpat na Tatru,pro lidi to lip vypadá,jako ze se podpořil domácí výrobce,nicméně v reálu mi to přijde zbytečné a navíc změna podvozku to vse jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím,ze bude snaha do nacpat na Tatru,pro lidi to lip vypadá,jako ze se podpořil domácí výrobce,nicméně v reálu mi to přijde zbytečné a navíc změna podvozku to vse jen prodraží..klidne bych ponechal tento podvozek.V Čáslavi taky tahá Gripeny tahač Volvo ačkoliv tam mají tatru na kazdem rohu.Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    18:47 11.02.2016

    Taky docela slušná rozměrová "kráva", ale v terénu s dostatkem prostoru kolem sebe si určitě vede dobře. Kdoví, jaké by bylo její hodnocení mobility na silnici. Je to takový rychlý ...Zobrazit celý příspěvek

    Taky docela slušná rozměrová "kráva", ale v terénu s dostatkem prostoru kolem sebe si určitě vede dobře. Kdoví, jaké by bylo její hodnocení mobility na silnici. Je to takový rychlý traktor. Každopádně lepší než pásový podvozek. Myslím, že to doplňování těch bílých "ucpávek?" by šlo udělat lépe a efektivněji a možná i granátů.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:14 11.02.2016

    Proč obavu?

    Proč obavu?

  • Rase
    18:13 11.02.2016

    Velice povedené vozidlo, nic nevyčuhuje nebo nepřečnívá. Cena není zrovna malá, ale tyhle kolové houfnice jsou zhruba stejně drahé a kvalitativně jsou mnohem dál než tuzemské ...Zobrazit celý příspěvek

    Velice povedené vozidlo, nic nevyčuhuje nebo nepřečnívá. Cena není zrovna malá, ale tyhle kolové houfnice jsou zhruba stejně drahé a kvalitativně jsou mnohem dál než tuzemské výrobky. Našel jsem cenu 4.2 mil.$. Mě se moc nezdá, ale jestli je to pravda tak je to levnější než Caesar. Mám obavu, že politici budou chtít houfnici na podvozku Tatry...Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    16:50 11.02.2016

    S takými pneumatikami prejde všade

    S takými pneumatikami prejde všade

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3