Samohybné houfnice Archer konečně ve švédské armádě
- 11. 2. 2016
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Švédské pozemní síly po mnoha letech vývoje a testování oficiálně zařadily do výzbroje čtyři sériové samohybné houfnice Archer ráže 155 mm. Dodejme, že houfnice Archer jsou jedním z adeptů na nové samohybné houfnice pro Armádu České republiky.
Trnitá cesta švédské samohybné houfnice
Vývoj švédské samohybné houfnice Archer začal v roce 1995. Archer je v podstatě samohybnou verzí ve své době přelomové tažné houfnice FH77, resp. verze FH77 B05 L52 s hlavní dlouhou 52 ráží.
Tažná houfnice FH77 byla vyvinuta na přelomu 60. a 70. let a tehdy patřila k nejmodernějším zbraním svého druhu na světě. FH77 zaznamenala výrazné exportní úspěchy. V roce 1986 například Indie objednala 420 houfnic FH77.
V roce 2004 vznikly dva první prototypy systému Archer využívající podvozku “charismatického” těžkého nákladního auta Volvo A30D 6×6. Podvozek vozidla zvládne náklad o hmotnosti 28 tun a má vynikající průchodnost terénem - stroj se dokáže brodit sněhem hlubokým jeden metr.
Původně byl vývoj houfnice Archer společným projektem Norska a Švédska - každá země objednala v roce 2010 24 samohybných houfnic Archer. Hodnota společného kontraktu (houfnice Archer, doprovodná vozidla, technické zázemí) dosáhla 200 milionů dolarů (4,8 miliardy Kč).
Avšak vzhledem k mnohaletému zdržení celého programu a “nedodržení provozních požadavků” v roce 2013 Norsko od projektu odstoupilo.“Pozdní dodávky jsou jedním z důvodů odstoupení. Náš ministr obrany rovněž řekl, že Archer nesplňuje norské provozní požadavky stanovené ve smlouvě,” uvedl v roce 2013 Birgitte Frisch, zvláštní poradce norského ministra obrany.
Proti zpochybnění kvality systému Archer se ohradil Švédský úřad pro obranný materiál: ”Archer se ukázal jako stejně dobrý, a v některých případech ještě lepší, než alternativní dělostřelecké systémy, to vše za podstatně nižší cenu. Archer je moderní, rychlý a přesný dělostřelecký systém za dobrou cenu.”
Výhodná cena je dosažená díky využití komponentů původních houfnic FH77 z výzbroje švédské armády. Avšak jak se ukázalo, použití starších houfnic neurychluje vývojové práce. Původní plány počítaly se zahájením sériové výroby v roce 2008 - o 7 let dříve, než tomu bylo ve skutečnosti.
V roce 2013 Švédsko dostalo od výrobce první čtyři předsériové houfnice pro účely zkoušek a výcviku. První sériové houfnice získala švédská armáda v roce 2015.
Nyní již švédská armáda má oficiálně ve výzbroji čtyři sériové houfnice Archer. Zbývajících dvacet vozidel švédská armáda získá do konce roku 2017. Počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability) první jednotka dosáhne v polovině roku 2016, plnou operační schopnost FOC (Full Operational Capability) o rok později.
Čtyři původní předsériová vozidla z roku 2013 poslouží k výcviku.
Propagační video houfnice Archer.
FH‑77BW L52 Archer
Komplet FH‑77BW L52 Archer má plně automatické nabíjení. Vozidlo přepraví celkem 40 kusů munice - z toho 21 přímo v zásobníku nabíjecího mechanismu.
Nabíjecí systém umožňuje vypálit tři rány během patnácti sekund a celý zásobník s 21 granáty lze vyprázdnit za 2,5 minuty. Při dlouhodobé střelbě, i s přebíjením ze zásobovacího vozidla, je možné během hodiny poslat na cíl 75 granátů.
Při přesunu vozidlo zastaví a provede první výstřel do 30 sekund. Stejnou dobu trvá, než po konci střelby opustí svou pozici.
Klasická munice s dnovou složí má dostřel přes 40 km, ale speciální naváděný projektil XM982 Excalibur je schopen zasahovat cíle až na 60 km. Není problém také použít dělostřeleckou protitankovou přesně naváděnou munici (BONUS, SMArt 155).
Archer zvládne i techniku několikanásobného zásahu cíle MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact) díky modulárním prachovým náložím. Archer pomocí techniky MRSI v jediném okamžiku zasáhne cíl až šesti granáty. Špičkový systém řízení palby umí rovněž postřelovat pohyblivé cíle.
Systém využívá moderní kloubový podvozek Volvo A30D 6×6, se kterým dosahuje rychlosti přes 70 km/h (dojezd 500 km). Bojová hmotnost houfnice je 30 tun, takže může být snadno přepravováno v letounu A400M. Vlastní houfnici Archer doprovází nabíjecí vozidlo a vozidlo podpory a údržby.
Veškeré úkony dělá posádka uvnitř pancéřované kabiny. Archer dokáže ovládat jeden člověk, ale v kabině je místo pro čtyři osoby. Standardní posádku tvoří tři lidé - řidič, zbraňový operátor a velitel.
Pancéřovaná kabina poskytuje ochranu před malorážovou municí, střepinami z granátů a min a zbraněmi hromadného ničení. Na strop kabiny lze umístit dálkově ovládaný kulomet nebo granátomet.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Spolupráce leteckých a dělostřeleckých návodčí
Přímá letecká podpora (Close Air Support – CAS) a její role na moderním bojišti už není žádnou ...
Schopnosti Armády ČR – Dělostřelectvo
Nedávno vrchní velení armády přiznalo, že pokud bude financování resortu MO ČR pokračovat stávajícím ...
- 11.08.2014
- 40 komentářů
- Michal Uher
Chytrá munice pro dělostřelectvo a minomety
Dělostřelectvo je díky své ničivé síle bez nadsázky označováno jako “Král bojiště”. Nová generace ...
- 23.09.2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Dělostřelecká a raketová budoucnost Armády ČR
Před pár týdny Ministerstvo obrany ČR zveřejnilo Koncepci výstavby Armády České republiky 2025. ...
- 10.01.2016
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
Sice nejsem pritelem "podpory domaciho prumyslu" ale schopnost vyroby del a munice 155 mm bychom mit meli, alespon ve spolupraci se Slovenskem.
Sice nejsem pritelem "podpory domaciho prumyslu" ale schopnost vyroby del a munice 155 mm bychom mit meli, alespon ve spolupraci se Slovenskem.
dave22: stačí omrknout nosnosti těchto dumperů a normálních náklaďáků. Proti damprům staví konkurenci "klasického" typu leda Tatra, GINAF a MZKT.
dave22: stačí omrknout nosnosti těchto dumperů a normálních náklaďáků. Proti damprům staví konkurenci "klasického" typu leda Tatra, GINAF a MZKT.
ARCHER je nepochybne dobra konstrukcia, ale treba si byt vedomy do akeho nasadenia je navrhovana. Kedze je navrhovana pre severske staty, ktore su rozlohou rozlahle a najskor tam ...Zobrazit celý příspěvek
ARCHER je nepochybne dobra konstrukcia, ale treba si byt vedomy do akeho nasadenia je navrhovana. Kedze je navrhovana pre severske staty, ktore su rozlohou rozlahle a najskor tam byva v zime dost snehu, velkost vozidla nebola obmedzenim a prave schopnost brodit sa snehom bola podstatna vlastnost. Inak by ju v oficialnom materialy menovite nespominali. Taktiez letecka prepravitelnost nebola asi klucovy parameter. Ale dost ma prekvapuje, ja som uz myslel ze to je v sluzbe nejakych par rokov a nie ze to je len predprodukcna vyroba. Aj nizke pocty vyrobenych kusov ma prekvapuju.Skrýt celý příspěvek
Akorát tohle ztrácí veškeré výhody oproti pásovému podvozku, lepší a úspornější pohyb po silnici. Kdyby to dali na CV90, tak mají stejnou hmotnost, stejnou rychlost na ...Zobrazit celý příspěvek
Akorát tohle ztrácí veškeré výhody oproti pásovému podvozku, lepší a úspornější pohyb po silnici.
Kdyby to dali na CV90, tak mají stejnou hmotnost, stejnou rychlost na silnici,...Skrýt celý příspěvekTatra mozna muze mit tak vetsi moznost zdolani prikopu u podvozku 8x8. Ale jinak se vsude na stavbach do extra terenu pouzivaji spise dumpery tehle koncepce. Nemyslim si, ze ...Zobrazit celý příspěvek
Tatra mozna muze mit tak vetsi moznost zdolani prikopu u podvozku 8x8. Ale jinak se vsude na stavbach do extra terenu pouzivaji spise dumpery tehle koncepce. Nemyslim si, ze zrovna Svedsko by nevedelo, co se hodi do volneho a zalesneneho terenu. Koncepce je to mozna zvlasni, ale kdyz se kouknete na videa, tak se muzi uznat, ze je vic nez ucelna.Skrýt celý příspěvek
Tatra proti těmhle demprům má speciální podvozek. Volvo ne.. takže prostě vzali odolný podvozek se slušnou průchodností a více než dostatečnou nosností.
Tatra proti těmhle demprům má speciální podvozek. Volvo ne.. takže prostě vzali odolný podvozek se slušnou průchodností a více než dostatečnou nosností.
Pro Pepa: Díky. Proč to tedy narvali na takovýhle podvozek? To nemá Volvo nebo Scania něco vhodnějšího? Jinak ono není až tak problém snížit osádku na 3 lidi. Při dlouhodobější ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Pepa: Díky. Proč to tedy narvali na takovýhle podvozek? To nemá Volvo nebo Scania něco vhodnějšího?
Jinak ono není až tak problém snížit osádku na 3 lidi. Při dlouhodobější střelbě může asistovat někdo z logistiky, nebo vlastně odkudkoliv, klidně kuchař ;-) Dlouhodobější střelba z jednoho místa nutně musí znamenat, že protivník není schopen účinných odvetných opatření. V tu chvíli zpravidla není až takový problém sehnat někoho "navíc", kdo prostě zastane hrubou sílu.
Ohledně způsobu nabíjení, které je na videu – taky jsem se pousmál, ale znáte to, bezpečnostní předpisy... V bojových podmínkách by to šlo pěkně do teplých a šup tam, žádný dekl nebo rameno by nikdo neřešil :-)Skrýt celý příspěvekRase: těch 60km je s municí Volkano, jinak s laufem 39 kalibrů bude dostřel obdobný jako u Dany. Archer, AGM mají stupeň automatizace takový, že upravují i velikost prachové ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: těch 60km je s municí Volkano, jinak s laufem 39 kalibrů bude dostřel obdobný jako u Dany.
Archer, AGM mají stupeň automatizace takový, že upravují i velikost prachové náplně. Zajímalo by mě jak je na tom třeba Zuzana 2 ( a tedy i Eva), jestli dokáží nabít jen část z připravené modulární náplně nebo se musí např. pro MRSI ručně předpřipravit náplně v zásobníku.
(Např. nejnovější náplně co nabízí Explosia mají 2 druhy modulů, pro krátkou a hlouhou vzdálenost)
Jinak snižovat posádku pod 4-5 osob mi nepřijde zrovna dobrý nápad...pro palebný přepad je automatický režim ok, ale pro dlouhodobější nasazení to chce hrubou lidskou sílu..váha náboje je cca 50kg.Skrýt celý příspěvekPřijde mi, že okapotovaná houfnice by byla vhodnější. Když jsem hledal nějakou alternativu k modulu AGM a NORA, našel jsem takovou zvláštní houfnici od OTO-Melara (Porcupine). Je ...Zobrazit celý příspěvek
Přijde mi, že okapotovaná houfnice by byla vhodnější. Když jsem hledal nějakou alternativu k modulu AGM a NORA, našel jsem takovou zvláštní houfnici od OTO-Melara (Porcupine). Je určená na kolový podvozek Centauro (bez podpěr), ale neměl by být problém ji osadit i na Tatrovácký podvozek 8x8. Se speciální municí je dostřel nad 60 km (!) problém bude, že Italské zbraně jsou fest drahé :D
Vzhled a schopnosti jsou ale mnohem dál než co u nás kdy můlže vzniknout (nebo v Srbsku):
http://www.military-today.com/... Skrýt celý příspěvekV měřitelný paramertech má oproti Tatře 8x8 mizerné nájezdové úhly, takže se nedostane v podstatě přes žádný val, násep... Díky uspořádání 8x8 se Tatra dostane přes 2m široký ...Zobrazit celý příspěvek
V měřitelný paramertech má oproti Tatře 8x8 mizerné nájezdové úhly, takže se nedostane v podstatě přes žádný val, násep...
Díky uspořádání 8x8 se Tatra dostane přes 2m široký příkop....
No a mimo terén, na silnici, to Tatra taky vyhrává....Skrýt celý příspěvekMa spíš zaujalo, že v článku označuje autor houfnici FH77 jako tažnou, ačkoliv jde zcela jistě o houfnici taženou. Pokud jde o schopnosti podvozku - primárně se jedná o stavební ...Zobrazit celý příspěvek
Ma spíš zaujalo, že v článku označuje autor houfnici FH77 jako tažnou, ačkoliv jde zcela jistě o houfnici taženou.
Pokud jde o schopnosti podvozku - primárně se jedná o stavební dampr, čemuž odpovídá konstrukce a schopnosti, proto třeba menší maximálka (obecně tyle mašiny často nemají SPZ, tudíž nemůžou na silnici), protože se nepředpokládá, že by se s tím jezdilo někam daleko.Skrýt celý příspěvekVzhledem ke zrušení bitevních vrtulníků a nedotažení programu L-159 do konce, se naše armáda chtě nechtě musí (ale nebude) opírat o dělostřelectvo. Takže čím víc hlavní, tím ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem ke zrušení bitevních vrtulníků a nedotažení programu L-159 do konce, se naše armáda chtě nechtě musí (ale nebude) opírat o dělostřelectvo. Takže čím víc hlavní, tím lépe.
A díky výše uvedenému potřebujeme i prostředek, který umí střílet okolo 60km.
A v současné situaci se mi jako nejlepší jeví nákup licence (vytvoření společného podniku) s jihoafrickým Denelem nebo srbským Jugoimportem (byť mám podezření, že nejnovější Nora vychází z Denelu).Skrýt celý příspěvekDANA je téměř nemodernizovatelná, resp. z modernizace vždy vyleze nějaký kompromis ve vztahu ke skutečně moderní houfnici. Modernizovat se dá systém řízení palby, agregáty podvozku ...Zobrazit celý příspěvek
DANA je téměř nemodernizovatelná, resp. z modernizace vždy vyleze nějaký kompromis ve vztahu ke skutečně moderní houfnici. Modernizovat se dá systém řízení palby, agregáty podvozku a to je tak všechno. Nástavba má krátký dostřel (20km), používá munici východní ráže 152mm a klasické nábojnice. Už bolševici chápali limity DANY, proto vyvinuli houfnici ONDAVA, s delší hlavní, dostřelem a zejména novým nabíjecím systémem s celospalitelnou municí. Pochopitelně stále v ráži 152mm. Po revoluci se zbraň přerážovala na 155mm NATO a po rozdělení republiky to Slováci nabízejí jako Zuzana a modernizovanou Zuzana 2. Stroj to není špatný, ale je už 15let starý se vzorem v 30let staré ONDAVĚ. Takže v některých parametrech trochu zaostává za např. Archerem. Například rychlost střelby (Zuzana 5/min., Archer až 9/min). Archer má také posádku o 1vojáka méně, což se zdá jako zanedbatelné, ale při uvažovaném počtu houfnic 49ks se v případě AČR jedná o 49 zbytečně vyplacených mezd, osobní výzbroje a výstroje, výsluh a v případě konfliktu i více potenciálních obětí. Proto bych novou houfnici vybíral opravdu pečlivě a do pořizovací ceny započítal opravdu všechny okolnosti při budoucím provozu.
Kozlus: podle zpráv z tisku koupili výrobce hlavní společně s Tatravagonkou, protože kromě hlavní se tam vyrábějí díly na železniční podvozky.Skrýt celý příspěvekTrenér: Dana v podobě Zuzany 2 je jen o metr kratší než Archer. Ta koncepce Nory to řešení zkracuje. Dany by se daly také pořád provozovat alespoň na obranu našeho území pro AZ ...Zobrazit celý příspěvek
Trenér: Dana v podobě Zuzany 2 je jen o metr kratší než Archer. Ta koncepce Nory to řešení zkracuje.
Dany by se daly také pořád provozovat alespoň na obranu našeho území pro AZ nějaké modernizace v návrzích byly. Vše je o to chtít do toho investovat. Výhoda zásob munice tu jistě je.. Pokud to vrchnost nerozdá svým kamarádům z privátních firem, aby to zase někde ve skladu vyhodili do povětří a nerozdaji to nejrůznější umírněné opozici ve světě.Skrýt celý příspěvekTo flanker. jirka, ta Yugo houfnice je taky pěkná "stonožka" / autobus. Nemůžu si pomoci, ale koncepce typu Dany mně připadá "nejpřitažlivější". Relativně kompaktní rozměry, ...Zobrazit celý příspěvek
To flanker. jirka, ta Yugo houfnice je taky pěkná "stonožka" / autobus.
Nemůžu si pomoci, ale koncepce typu Dany mně připadá "nejpřitažlivější". Relativně kompaktní rozměry, tedy délka, rozvor náprav, snížená kabina.
I když s hlavní větší délky by byla delší. Co má s nimi armáda v plánu? Určitě máme spoustu 152 mm munice. Byla by vhodná pro modernizaci alespoň skořápka?
Ta jihoafrická G6 je taky zajímavá, i když moc těžká.
U Acheru je na Ang. Wikipedii max. rychlost 65 km/h.Skrýt celý příspěvekSamohybná houfnice dnes může vypadat úplně všelijak, toto je také pěkné řešení: https://www.youtube.com/watch?... dokonce ani odměr tam není problém, takový tahač za ...Zobrazit celý příspěvek
Samohybná houfnice dnes může vypadat úplně všelijak, toto je také pěkné řešení:
https://www.youtube.com/watch?...
dokonce ani odměr tam není problém, takový tahač za sebou klidně může mít i přívěs s další municí.
Češi a Slováci zbraně umí, pochopím, že si asi v dohledné době sami nepostavíme nadzvukový letoun nebo nevyvinem kompletní PVO systém, ale na houfnice máme kapacity, pak už jen mít systém řízení palby.
Co se týká počtu houfnic, čím více systémů pořídíme, tím lépe, stačí se podívat jak se dělostřelectvo používá na Ukrajině, pokud bude i pořádné spektrum munice, tak to bude na přímou podporu vojsk moc dobré, máme sice Alcy, ale nic pod ně a než je někam dostaneme tak to bude trvat. Provoz a výcvik letounů pro přímou podporu je také dražší, oproti letadlům a vrtulníkům pořád není dělostřelecká munice tolik vystavena nebezpečí sestřelení nepřátleskou PVO, i když je jasné, že do budoucna se bude muset uvažovat při střelbě i nad tím jak zahltit nepřítelovu C-RAM obranu.
Druhů munice je dnes také dost, dokonce se zkouší i bezpilotní průzkumné prostředky odpalované z děl, které pak rozvinou křídla a zůstávají nad vymezenou oblastí, možná dost rychlá metoda jak někam dostat prostředek vzdušného průzkumu.
Průchodnost terénem v našich podmínkách, taky nemusí být extra nutná, pokud bude dostatečný dostřel.
Rase: minomety mají význam jen pro menší jednotky. Když už ne-máme tankové vojsko, tak alespoň ať dokážeme zatopit dělostřelectvem.
Možná se bude dělostřelectvo dále ubírat směrem k LRAP, jsou to sice těžké námořní děla, ale s takovým dostřelem by nemusely mít průchodnost terénem už vůbec.
https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...