Samohybné houfnice Archer konečně ve švédské armádě
- 11. 2. 2016
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Švédské pozemní síly po mnoha letech vývoje a testování oficiálně zařadily do výzbroje čtyři sériové samohybné houfnice Archer ráže 155 mm. Dodejme, že houfnice Archer jsou jedním z adeptů na nové samohybné houfnice pro Armádu České republiky.
Trnitá cesta švédské samohybné houfnice
Vývoj švédské samohybné houfnice Archer začal v roce 1995. Archer je v podstatě samohybnou verzí ve své době přelomové tažné houfnice FH77, resp. verze FH77 B05 L52 s hlavní dlouhou 52 ráží.
Tažná houfnice FH77 byla vyvinuta na přelomu 60. a 70. let a tehdy patřila k nejmodernějším zbraním svého druhu na světě. FH77 zaznamenala výrazné exportní úspěchy. V roce 1986 například Indie objednala 420 houfnic FH77.
V roce 2004 vznikly dva první prototypy systému Archer využívající podvozku “charismatického” těžkého nákladního auta Volvo A30D 6×6. Podvozek vozidla zvládne náklad o hmotnosti 28 tun a má vynikající průchodnost terénem - stroj se dokáže brodit sněhem hlubokým jeden metr.
Původně byl vývoj houfnice Archer společným projektem Norska a Švédska - každá země objednala v roce 2010 24 samohybných houfnic Archer. Hodnota společného kontraktu (houfnice Archer, doprovodná vozidla, technické zázemí) dosáhla 200 milionů dolarů (4,8 miliardy Kč).
Avšak vzhledem k mnohaletému zdržení celého programu a “nedodržení provozních požadavků” v roce 2013 Norsko od projektu odstoupilo.“Pozdní dodávky jsou jedním z důvodů odstoupení. Náš ministr obrany rovněž řekl, že Archer nesplňuje norské provozní požadavky stanovené ve smlouvě,” uvedl v roce 2013 Birgitte Frisch, zvláštní poradce norského ministra obrany.
Proti zpochybnění kvality systému Archer se ohradil Švédský úřad pro obranný materiál: ”Archer se ukázal jako stejně dobrý, a v některých případech ještě lepší, než alternativní dělostřelecké systémy, to vše za podstatně nižší cenu. Archer je moderní, rychlý a přesný dělostřelecký systém za dobrou cenu.”
Výhodná cena je dosažená díky využití komponentů původních houfnic FH77 z výzbroje švédské armády. Avšak jak se ukázalo, použití starších houfnic neurychluje vývojové práce. Původní plány počítaly se zahájením sériové výroby v roce 2008 - o 7 let dříve, než tomu bylo ve skutečnosti.
V roce 2013 Švédsko dostalo od výrobce první čtyři předsériové houfnice pro účely zkoušek a výcviku. První sériové houfnice získala švédská armáda v roce 2015.
Nyní již švédská armáda má oficiálně ve výzbroji čtyři sériové houfnice Archer. Zbývajících dvacet vozidel švédská armáda získá do konce roku 2017. Počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability) první jednotka dosáhne v polovině roku 2016, plnou operační schopnost FOC (Full Operational Capability) o rok později.
Čtyři původní předsériová vozidla z roku 2013 poslouží k výcviku.
Propagační video houfnice Archer.
FH‑77BW L52 Archer
Komplet FH‑77BW L52 Archer má plně automatické nabíjení. Vozidlo přepraví celkem 40 kusů munice - z toho 21 přímo v zásobníku nabíjecího mechanismu.
Nabíjecí systém umožňuje vypálit tři rány během patnácti sekund a celý zásobník s 21 granáty lze vyprázdnit za 2,5 minuty. Při dlouhodobé střelbě, i s přebíjením ze zásobovacího vozidla, je možné během hodiny poslat na cíl 75 granátů.
Při přesunu vozidlo zastaví a provede první výstřel do 30 sekund. Stejnou dobu trvá, než po konci střelby opustí svou pozici.
Klasická munice s dnovou složí má dostřel přes 40 km, ale speciální naváděný projektil XM982 Excalibur je schopen zasahovat cíle až na 60 km. Není problém také použít dělostřeleckou protitankovou přesně naváděnou munici (BONUS, SMArt 155).
Archer zvládne i techniku několikanásobného zásahu cíle MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact) díky modulárním prachovým náložím. Archer pomocí techniky MRSI v jediném okamžiku zasáhne cíl až šesti granáty. Špičkový systém řízení palby umí rovněž postřelovat pohyblivé cíle.
Systém využívá moderní kloubový podvozek Volvo A30D 6×6, se kterým dosahuje rychlosti přes 70 km/h (dojezd 500 km). Bojová hmotnost houfnice je 30 tun, takže může být snadno přepravováno v letounu A400M. Vlastní houfnici Archer doprovází nabíjecí vozidlo a vozidlo podpory a údržby.
Veškeré úkony dělá posádka uvnitř pancéřované kabiny. Archer dokáže ovládat jeden člověk, ale v kabině je místo pro čtyři osoby. Standardní posádku tvoří tři lidé - řidič, zbraňový operátor a velitel.
Pancéřovaná kabina poskytuje ochranu před malorážovou municí, střepinami z granátů a min a zbraněmi hromadného ničení. Na strop kabiny lze umístit dálkově ovládaný kulomet nebo granátomet.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Spolupráce leteckých a dělostřeleckých návodčí
Přímá letecká podpora (Close Air Support – CAS) a její role na moderním bojišti už není žádnou ...
Schopnosti Armády ČR – Dělostřelectvo
Nedávno vrchní velení armády přiznalo, že pokud bude financování resortu MO ČR pokračovat stávajícím ...
- 11.08.2014
- 40 komentářů
- Michal Uher
Chytrá munice pro dělostřelectvo a minomety
Dělostřelectvo je díky své ničivé síle bez nadsázky označováno jako “Král bojiště”. Nová generace ...
- 23.09.2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Dělostřelecká a raketová budoucnost Armády ČR
Před pár týdny Ministerstvo obrany ČR zveřejnilo Koncepci výstavby Armády České republiky 2025. ...
- 10.01.2016
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
KOLT: jen bych poopravil, Excalibur Army nadále existuje a zabývá se obchodem a repasí ojeté vojenské techniky. Přejmenovaná byla Excalibur Group na Czechoslovak Group, která ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: jen bych poopravil, Excalibur Army nadále existuje a zabývá se obchodem a repasí ojeté vojenské techniky. Přejmenovaná byla Excalibur Group na Czechoslovak Group, která zastřešuje několik firem, vč. Tatry, Excalibur Army nebo nově např. ZVS Dubnica a DMK (Dubnický metalurgický kombinát), který vyrábí hlavně velkých ráží.Skrýt celý příspěvek
Rozdíl oproti EVĚ je v tom, že Archer je po dlouhých letech vývoje dokončený, zařazený do výzbroje a připravený k "sériové" výrobě. EVA je syrový demonstrátor, kdoví jestli ji ...Zobrazit celý příspěvek
Rozdíl oproti EVĚ je v tom, že Archer je po dlouhých letech vývoje dokončený, zařazený do výzbroje a připravený k "sériové" výrobě. EVA je syrový demonstrátor, kdoví jestli ji někdo viděl vystřelit a objednat ji znamená sázku do loterie a nejspíš roky dovývoje. Přesto bych se také snažil preferovat domácí (resp. slovenský) stroj před švédským, ale musel by fungovat a netrvat ještě roky vývoje. Jinak DANA byla první kolová houfnice na světě, smutné, že to prvenství zapadlo a kolové houfnice vyrábí kdekdo jiný.Skrýt celý příspěvek
pro juhelak: Boty bych na to nevsadil :-) ale vůbec bych se nedivil :-( Ona ta firma je totiž bývalý Excalibur Army.... Nicméně momentálně dostali přes prsty jak oni tak lidé na ně ...Zobrazit celý příspěvek
pro juhelak: Boty bych na to nevsadil :-) ale vůbec bych se nedivil :-( Ona ta firma je totiž bývalý Excalibur Army.... Nicméně momentálně dostali přes prsty jak oni tak lidé na ně napojení na MO, tak je možné, že si dají chvíli pozor.Skrýt celý příspěvek
Hodně zapadla ta informace ze spolumajitel tatrovky koupil ten slovensky podnik, kde se dají odlevat hlavně děl..nevim kdy chteji vypsat soutez na dělostrelecký systém, ale myslim ...Zobrazit celý příspěvek
Hodně zapadla ta informace ze spolumajitel tatrovky koupil ten slovensky podnik, kde se dají odlevat hlavně děl..nevim kdy chteji vypsat soutez na dělostrelecký systém, ale myslim ze ted se v koprivnici nebo na slovenku uz na necem intenzivne pracuje..a za rok tu muze bejt nejaka Ludmila..polokoncept kterej to bez jedinného vystrelu vyhraje..Skrýt celý příspěvek
Když k tomu připočtem 120mm minomety vz. 82 PRAM-L, co mají jít na Tatrovácké podvozky, v počtu 41 kusů, tak to už je hodně slušné dělostřelectvo. Raketomety zatím asi nemá smysl ...Zobrazit celý příspěvek
Když k tomu připočtem 120mm minomety vz. 82 PRAM-L, co mají jít na Tatrovácké podvozky, v počtu 41 kusů, tak to už je hodně slušné dělostřelectvo.
Raketomety zatím asi nemá smysl řešit, nebo jen v pár kusech.Skrýt celý příspěvekTěch 49 ks snad ani nebyla spekulace, ale polooficiální vyjádření (bohužel si již nepamatuji zdroj). Myslím si, že tento vyšší počet může být ovlivněn i stavem ostatních ...Zobrazit celý příspěvek
Těch 49 ks snad ani nebyla spekulace, ale polooficiální vyjádření (bohužel si již nepamatuji zdroj). Myslím si, že tento vyšší počet může být ovlivněn i stavem ostatních prostředků, které jsou schopny poskytnout CAS (ale je to má laická domněnka)Skrýt celý příspěvek
"spekuluje se o čísle 49ks" To bude asi tím, že NGŠ je dělostřelec :-) Ne že bych to považoval za nějaký zásadně přehnaný počet, ale s ohledem na ostatní akvizice mi to přijde ...Zobrazit celý příspěvek
"spekuluje se o čísle 49ks"
To bude asi tím, že NGŠ je dělostřelec :-) Ne že bych to považoval za nějaký zásadně přehnaný počet, ale s ohledem na ostatní akvizice mi to přijde jako z říše snů...Skrýt celý příspěvekMáte někdo tušení, kolik houfnic má armáda chtít ? Švédsko, Chorvatsko atd. mají jen 25 kusů, a pokud budeme chtít obdobný počet, tak bych byl raději pro kvalitní houfnice ze ...Zobrazit celý příspěvek
Máte někdo tušení, kolik houfnic má armáda chtít ?
Švédsko, Chorvatsko atd. mají jen 25 kusů, a pokud budeme chtít obdobný počet, tak bych byl raději pro kvalitní houfnice ze zahraničí (Archer, Caesar, modul AGM).
Pokud jich chceme víc, tak pak je logickou volbou levné řešení v podobě Tatry osazené věží z Evy, nebo Zuzany 2 (u ní je šikovné, že jde osadit i na pásový podvozek). Výsledek neohromí, ale alespoň se podpoří firmy a udrží technologieSkrýt celý příspěvekTaké jsem se zasmál jak přes střelu hodil kryt a až potom zajela. Archer vypadá dobře, ale jsem rozhodně proti zavádění nového podvozku když to není bezpodmínečně nutné. Jinak u ...Zobrazit celý příspěvek
Také jsem se zasmál jak přes střelu hodil kryt a až potom zajela. Archer vypadá dobře, ale jsem rozhodně proti zavádění nového podvozku když to není bezpodmínečně nutné.
Jinak u nás je podle mě rozhodnuto, tatra 815-7 8x8 s novou prodlouženou odolnou kabinou kabinou a hodí na to něco od slováků asi věž z evy.Skrýt celý příspěvekTen způsob nabíjení mi připadá naprosto ujetej. Na co to rameno , který každýho mlátí přes hlavu, když by stačil skluz a brát ty granáty do teplejch. To by se možná dostali i pod ...Zobrazit celý příspěvek
Ten způsob nabíjení mi připadá naprosto ujetej. Na co to rameno , který každýho mlátí přes hlavu, když by stačil skluz a brát ty granáty do teplejch. To by se možná dostali i pod pět minut. I ten kryt tak nějak drhnul mi přišlo. Celkově obsluha vypadala jako , že to dělá prvně. Takže jako propagační video celkem hrůza.Skrýt celý příspěvek
Trener: to nabijení automatu mě také zaujalo. Jak při to pěkně dbají na bezpečnost práce.....jak tu střelu překryl tím dvojdílným krytem z toho tlustého plexiskla, než ji ten ...Zobrazit celý příspěvek
Trener: to nabijení automatu mě také zaujalo. Jak při to pěkně dbají na bezpečnost práce.....jak tu střelu překryl tím dvojdílným krytem z toho tlustého plexiskla, než ji ten mechanismus potočil (teď bych dal smajlíka, protože mne to opravdu příjemně pobavilo, ale nesmím).
Také mi to celé vkládání munice do zásobníku nabíjecího automatu připadá nějak překombinované.....
A k tomu vozidlu: u nás na povrchovém dole máme na obdobném podvozku velikou cisternu a průchodnost to má dobrou, ale samozřejmě ta nemá ten velikánský zadní převis. Jediný problematický povrch pro tato vozidla je kluzký povrch....jak to jednou uklouzne na něčem kluzkém někde ve svahu....už to nikdo nezastaví. Je to dané velkou hmotností a také těmi širokými pneumatikami. To i stejně těžké vícenápravové Tatry, které mají oproti této konstrukci více kol, kloužou na kluzku daleko méně a jsou i při případné uklouznutí daleko ovladatelnější.Skrýt celý příspěvekSom vcelku prekvapený, že Archer je: - o 1m dlhší než Zuzana 2 - vyšší (s vežou, bez veže rovnako vysoký) - ťažší - majú rovnaký kaliber - nesú rovnaké množstvo munície - ...Zobrazit celý příspěvek
Som vcelku prekvapený, že Archer je:
- o 1m dlhší než Zuzana 2
- vyšší (s vežou, bez veže rovnako vysoký)
- ťažší
- majú rovnaký kaliber
- nesú rovnaké množstvo munície
- majú rovnakú posádku
- má o tretinu menší dojazd než Zuzana 2
- má menšiu maximálku než Zuzana 2
- obe sú schopné MRSI
- má slabší motor než Zuzana
- Archer má lepšiu kadenciu (7 vs 5)
- neviem, ako dlho trvá Zuzane rozloženie a zloženie
Podotýkam, že Eva by mala vyjsť z porovnania ešte lepšie než Zuzana 2. Možno predsa len nie je Slovenské zbrojárstvo úplne stratené.Skrýt celý příspěvekVzhledem k tomu kolik Tatra dělá různých variací podvozků pro různé účely, tak dle mého mínění pro ně nebude problém vyvinout či spíše upravit něco pro tento dělostřelecký systém. ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu kolik Tatra dělá různých variací podvozků pro různé účely, tak dle mého mínění pro ně nebude problém vyvinout či spíše upravit něco pro tento dělostřelecký systém. Pokud tomu nebude bránit byrokracie. Každopádně unifikaci je třeba držet kde se dá.Skrýt celý příspěvek
Podstatné bude nakoupit větší množství houfnic, ale hlavně zařídit i přísun munice!!! Dá se tím pak částečně nahradit CAS s letadly, které stejně nemáme a nemáme pod ně ani munici. Zobrazit celý příspěvek
Podstatné bude nakoupit větší množství houfnic, ale hlavně zařídit i přísun munice!!! Dá se tím pak částečně nahradit CAS s letadly, které stejně nemáme a nemáme pod ně ani munici.Skrýt celý příspěvek
Tak ta samohybka G6 155mm od Denel mi příjde přeci jen poněkud kompaktnějších rozměrů. Pro srovnání je dobré navštívit jejich oficiální stránky www.denel.co.za... Je sice faktem že ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ta samohybka G6 155mm od Denel mi příjde přeci jen poněkud kompaktnějších rozměrů. Pro srovnání je dobré navštívit jejich oficiální stránky www.denel.co.za... Je sice faktem že ta jihoafrická asi nebude vhodná do klimatu Skandinávie.Ovšem je ale třeba připomenout právě že u švédského tanku STRV byla jeho specifičnost pro švédské podmínky zásadním problémem pro jeho export. Jak je to u G6 a jak je to u Archeru s exportem? Jinak STRV svými téměř subkompaktními proporcemi je pravým opakem rozměrného Archeru. Že by od let uvedení STRV ve Švédsku, tam ubylo hustých lesů? Nebo je to tak že staré STRV bude klestit cestu pro Archer?Skrýt celý příspěvek
dlouhý jako kráva, zadní nájezdový úhel na nic, příkop to jako 6x6 taky nepřejede, těžký...
Zlatý AGM na čemkoliv. I Eva vypadá praktičtěji...dlouhý jako kráva, zadní nájezdový úhel na nic, příkop to jako 6x6 taky nepřejede, těžký...
Zlatý AGM na čemkoliv. I Eva vypadá praktičtěji...Pokud jde o akvizici, tak cena poměr by mohl hovořit pro slovenskou Zuzanu, má sice nižší kadenci, ale jinak obdobné parametry, zbývá vyzkoušet s projektily jako je Excalibur nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud jde o akvizici, tak cena poměr by mohl hovořit pro slovenskou Zuzanu, má sice nižší kadenci, ale jinak obdobné parametry, zbývá vyzkoušet s projektily jako je Excalibur nebo ostatní pro speciální činnost.
Dalo by se uvažovat rovnou jak s verzí na tatře nebo na tankovém podvozku.Skrýt celý příspěvekMatesaax Souhlasím,ze bude snaha do nacpat na Tatru, pro lidi to lip vypadá, jako ze se podpořil domácí výrobce ... Záleží, koľko kusov sa kúpi. Ak iba niekoľko, tak sa ...Zobrazit celý příspěvek
Matesaax
Souhlasím,ze bude snaha do nacpat na Tatru, pro lidi to lip vypadá, jako ze se podpořil domácí výrobce ...
Záleží, koľko kusov sa kúpi. Ak iba niekoľko, tak sa finančne skutočne neoplatí osadzovať na Tatrovacký podvozok (vývoj, úpravy, skúšky, certifikácia, ...) Ak by to bolo väčšie množstvo, tak možno by sa to oplatilo - jednotný servis a výcvik pre podvozok Tatra.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...