Ruský Kamaz představil obrněná vozidla Tajfun

Foto: Vlevo Kamaz-63969, vpravo Kamaz-63968 / Kamaz
Foto: Vlevo Kamaz-63969, vpravo Kamaz-63968 / Kamaz

Před pár dny navštívil ruskou automobilku Kamaz prezident Tatarstánu Rustam Miňnechanov. Při této příležitosti automobilka oficiálně novinářům představila dvojici nových obrněných vozidel kategorie MRAP – Kamaz-63968 a Kamaz-63969.

Ruská rodina obrněných vozidel Tajfun

Oba prototypy vozidel patří do rodiny vozidel Tajfun. V rámci ambiciózního programu Tajfun má vzniknout celkem devět kolových vozidel (na podvozcích 4×4, 6×6, 8×8) ve třech typových verzích.

Kamaz-63968 je obrněné vozidlo se skříňovou nástavbou – zjednodušeně řečeno se jedná de facto o obrněný nákladní automobil. Prototyp vozidla byl představen v srpnu minulého roku. Obrněná přepravní kapsle, odolná proti kulometným rážím a minám, dokáže pojmout až šestnáct sedících vojáků.Vozidlo má dvojčlennou posádku.

Naproti tomu Kamaz-63969 je vozidlo se samonosnou karoserií, představuje tak spíše obrněný transportér. První zmínka o stroji proběhla médii v červnu letošního roku. Kamaz-63969 disponuje oproti Kamaz-63968 bytelnější korbou, avšak ve vozidle je místo jen pro desetičlenný výsadek.S modelem Kamaz-63968 má údajně až 86 % shodných dílů.

Kamaz Tajfun

Foto: Kamaz-63969 / Kamaz

Podle magazínu Janes, vozidla Tajfun tvoří doplňkovou kategorii k nově vyvíjeným ruským obrněným strojům. V prvé řadě jde o pásová bojová vozidla Kurganěc (náhrada za BMP-1/2/3), kolové obrněné transportéry Bumerang 8×8 (náhrada za BTR-60/70/80) a samozřejmě novou tankovou podvozkovou platformu Armata (náhrada za T-72/80/90).

Rodina Tajfun se skládá z trojice kategorií vozidel:

  • Vozidlo se skříňovou nástavbou

  • Vozidlo se samonosnou karoserií, program Tajfun-K

  • Modulární víceúčelová vozidla, program Tajfun-U

Vozidla se skříňovou nástavbou (Kamaz-63968) jsou plánována ve verzích 4×4 (nosnost 3 tuny), 6×6 (nosnost 4 tuny) a 8×8 (nosnost 8 tun). V rámci programu Tajfun-K pak vznikají vozidla se samonosnou karoserií (Kamaz-63969), opět na všech třech podvozkových platformách. Program Tajfun-K má pod patronátem automobilka Kamaz.

Nakonec třetí verzí jsou víceúčelová vozidla vznikající v rámci programu Tajfun-U. K dispozici jsou podvozky 4×4 (nosnost 6 tuny) a 6×6 (nosnost 10 tuny) a 8×8 (nosnost 15 tun). Vozidla vznikající v programu Tajfun-U můžou sloužit jak k přepravě vojáků, tak také jako speciální vozidla - velitelská, komunikační, zdravotnická nebo jako nosiče zbraní. Hlavním koordinátorem programu Tajfun-U je automobilka Ural.

Kamaz Tajfun

Foto: Rodina vozidel Kamaz Tajfun / Kamaz



Obrněná vozidla Tajfun Kamaz

Kdy se dostane Kamaz-63968 do výzbroje ruské armády není známo. Podle magazínu Janes má však ruské ministerstvo obrany v letech 2014 až 2015 nakoupit prvních 30 vozidel z programu Tajfun-K, tedy včetně vozidel Kamaz-63969.

Musíme připomenout, že je nejasné, zda pod program Kamaz-K patří i vozidlo Kamaz-63968, i když typově jde o vozidlo se skříňovou nástavbou. Zde zdroje poněkud mlží. 

Zajímavostí je, že vozidla rodiny Tajfun mají ochranu proti minám homologovanou podle NATO normy STANAG 4569. Důvodem je skutečnost, že v Rusku neexistují normy minové ochrany obrněných vozidel.

Video: Detailní představení vozidla Kamaz-63968 / YouTube

Tajfuny mají ochránit posádku před výbuchem miny o ekvivalentu 8 kg TNT – pod trupem nebo kolem (Level 3b). Korba pak má poskytovat balistickou ochranu proti střelám ráže 14,5 mm (Level 4). Kromě pancéřové korby mají stejnou balistickou odolnost i všechny skla.

Za účelem, co největšího snížení hmotnosti, jsou vozidla vybavená nejnovějším kompozitním pancířem NEVZ-Sojuz od firmy NII Stali. Pancíř se skládá z vrstvených ocelových plátů a keramických desek.

Rodina vozidel Tajfun dostane také nejmodernější vybavení a palubní elektroniku. O pohon se starají moderní naftové motory JAMZ-530 (JAMZ-5367) nebo KAMAZ 740.354-450/550. Přenos krouticího momentu z motoru na kola má na starosti hydro-mechanická transmise.

O správné jízdní vlastnosti pečuje palubní počítač. Elektronika sleduje všechny jízdní parametry, výkon motoru ale i pozici a náklon automobilu. Podle toho uzpůsobuje jízdní vlastnosti auta.

Také díky volitelné světlé výšce (200 – 570 mm) se auta chovají (mají chovat) dobře jak na silnici, tak v terénu. Všechna vozidla rodiny Tajfun se mohou přebrodit řekou hlubokou až 1,75 metrů a zdolat až 30° stoupání. Maximální rychlost všech vozidel Tajfun je 100 km/h.

Zdroj: Janes, Militarybox, RIA Novosti

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské obrněné vozidlo VPK-3927 Vlk

Nedávno jsme vás informovali o zájmu ruských ozbrojených sil nakoupit nové obrněné automobily. ...

Nový ruský tank Armata se představí již letos v srpnu

Práce na zcela novém ruském tanku zdárně pokračují. Již v srpnu se několik prototypů představí ...

Ruská armáda zavádí systém vojáka budoucnosti Ratnik

Podobně jako nejvyspělejší západní armády světa i Rusko pracuje na svém vlastním projektu „vojáka ...

Krymsk, ruské robotické vozidlo z BTR-90 Rostok

Ruský Vojensko-průmyslový podnik VPK vyvinul a otestoval nový hybridní obrněný transportér. Jak ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

    Načítám diskuzi...