Ruská tajná služba FSB prověří projekt tanku Armata

Ruská tajná služba FSB prověří projekt tanku Armata
Vladimír Putin sliboval v roce 2020 tisíce tanků Armata (Uralvagonzavod 2012) / Kremlin.ru (Zvětšit)

Zpravodajský účet Kremlevskij mamkoved působící na sociální sítí Telegram informoval o zahájení vyšetřování Aleksandra Potapova, generálního ředitele Uralvagonzavodu (UVZ). Státní orgány se domnívají, že Potapov nezajistil vytvoření kapacit pro výrobu tanků Armata a zároveň nezákonně operoval s desítkami miliard rublů určených na projekt Aramata.

„Předpokládá se, že vedení země je nesmírně nespokojeno se selháním Potapova ve firmě Uralvagonzavod. To vedlo ke zrušení mezinárodních smluv [na nákup tanků Armata] a k nedostatečným dodávkám nejnovějších druhů zbraní ruské armádě,“ píše na sítí Telegram Kremlevskij mamkoved. Zprávu také přetiskl známý blog Gur Khan Attacks! ruského vojenského odborníka Alexeje Chlopotova.

Ruský prezident Vladimir Putin v roce 2015 slíbil, že ruská armáda v roce 2020 získá tisíce tanků T-14 Armata, bojových vozidel pěchoty T-15 Armata a další bojovou techniku na platformě Armata. Výrobu měl zajistit koncern UVZ spadající pod státní konglomerát Rostec, a to zejména v hlavním výrobním podniku UVZ v Nižním Tagilu.

Kremlevskij mamkoved však uvádí, že Alexander Potapov, který se stal generálním ředitelem UVZ na začátku roku 2017, a který dříve zastával funkci náměstka ministra průmyslu a obchodu, nezajistil pro projekt Armata vybudování nové montážní haly a výrobní linky. Výrobní hala je sice rozestavěná, ale stavební firmy se s UVZ soudí (viz dále) a datum dokončení stavby (nota bene rozjezd výroby) je nejasný.

UVZ stále proklamuje datum dokončení v roce 2020, ale podle ruského deníku PravdaURFO je toto datum nereálné. Nejmenovaný zdroj citovaný zmíněným deníkem ale zdůraznil, že plány korporace neodpovídají realitě – UVZ v roce 2014 slibovala zahájení sériové výroby Armat v roce 2015.

Jinak řečeno, Kremlevskij mamkoved potvrzuje to, o čem jsme na Armádních novinách spekulovali již dlouhoneexistuje žádná výrobní linka pro sériovou výrobu tanků T-14 Armata (nebo jiných vozidel Armata). Samozřejmě lze vyrábět tanky Armata „na koleně“, ale v žádném případě ne za požadovanou cenu, požadovanou rychlostí, v požadovaném množství a v požadované kvalitě. Pokud se jednoduše nevybuduje a neodladí výrobní linka, Armata se nikdy nestane hlavním tankem ruské armády a ruský průmysl jej nebude moci vyvážet do zahraničí.

Zábavné přitom je, že před pár dny agentura TASS citovala svůj nejmenovaný zdroj „z vojensko-průmyslového komplexu“, který uvedl, že sériová výroba Armata začne v roce 2020 a vznikne stovky tanků, které se umístí do západních a jižních vojenských okruhů. Nicméně ke cti TASS musíme uvést, že agentura v článku uvedla, že nezískala žádné oficální potrvzení těchto informací.

Zpět k vyšetřování UVZ. „UVZ již několik měsíců kontroluje Účetní komora a důstojníci FSB shromáždili dostatek materiálů, aby mohli zahájit rozsáhlé vyšetřování důvodů debaklu ‚Armaty‘ a stíhat odpovědné osoby,“ píše Kremlevskij mamkoved a dodává, že Potapov je chráněncem Dmitrije Rogozina, bývalého vicepremiéra pro oblast obrany (2011 až 2018) a současného šéfa Roskosmosu.

Blog Gur Khan Attack!, s odkazem na ruská média uvedl, že nová obří montážní hala o rozloze 13 000 m2 pro vozidla Armata se staví již od roku 2013. Na výstavbu bylo vyčleněno sedm miliard dolarů, ale UVZ údajně neplatila stavebním firmám v plném rozsahu a navíc vedení UVZ zastavilo na rok stavební práce, aniž by stavbu zakonzervovalo.

Zapojené stavební firmy nyní soudně vymáhají dlužné peníze za již provedené práce. Například firma Prokatmontaž po UVZ soudně vymáhá 300 milionů rublů. UVZ naopak přišla s tvrzením, že stavební firmy nadhodnotily stavební práce o 400 milionů rublů.

Podle inspektorů je výstavba montážního závodu na výrobu Armat prováděna se závažnými odchylkami od projektové dokumentace a zaměstnanci porušují technické požadavky na bezpečnost a řádně nesledují prováděné práce.

Problémy s důvěrou a neplacením peněz se projevují i jinde. Například UVZ již pětkrát uspořádala soutěž na modernizaci galvanické výroby za více 600 milionů rublů, ale nenašla dodavatele. Společnost Elmet z Jekatěrinburgu se sice v rámci třetího pokusu pustila do modernizace, ale po dvou měsících společnost odmítla vykonat práci a smlouvu ukončila vzájemnou dohodou.

Nejde přitom o první podobné problémy UVZ. Divize Uraltransmaš, člen korporace Uralvagonzavod, byla na konci roku 2018 obviněná ze zneužití státních prostředků. V roce 2012 až 2013 mělo být ukradeno 30 milionů rublů (11 milionů Kč) určených na nákup technického vybavení podniku. Podle ruského deníku Pasmi.ru vedení Uraltransmaš ve jmenovaných letech provedlo platbu za neexistující audit energetického sektoru Uraltransmaš.

Nejde přitom o první odhalený případ. Alexey Nosov, který odešel z funkce generálního ředitele Uraltransmaš v roce 2015, je podezřelý z úplatkářství ve výši čtyř milionů rublů.

Další problém se objevil v čeljabinské továrně ČTZ-Uraltrak, která vyvíjí motory pro platformu Armata. Podnik je nejen ve vážných finančních potížích a hrozí mu bankrot (bankrot požaduje 22 věřitelů) ale údajně se mu také nepodařilo uspokojivě dokončit vývoj motoru Armaty. Dále továrna ČTZ-Uraltrak musela kvůli problémům s kvalitou zastavit dodávky motorů V-46 a V-84. Nedostatek motorů se projevuje zejména ve firmách UVZ, Almaz-Antej a Koncern Kalašnikov.

Další ruský blog Andrei-bt uvedl, že ČTZ-Uraltrak vyvíjel slibný motor 2V-12-3A (1500 koní) pro platformu Armata (T-14, T-15 a T-16) a motor 2V-06-3V (750 koní) pro platformu Kurganěts-25 (B-10,  B-11). Blog Andrei-bt citoval člena Vědecko-výzkumného ústavu tankové techniky (NIIBT), hlavního centra pro testování tanků, který na výstavě Armija-2019 u kulatého diskuzního stolu měl uvést, že „analýza charakteristik a konstrukční podoby motorů ČTZ-Uraltrak ukazují, že motory 2V-12-3A a 2V-06-3V nedosahují kvalit zahraničních protějšků z hlediska palivové účinnosti, resursů, spotřeby oleje, specifického přenosu tepla a dalších důležitých ukazatelů.“

Pro Armatu se proto podle ruského tisku zvažuje motor JaMZ-880 od Jaroslavských motorových závodů.

Zdroj: Andrei-bt, Vojennoe, PravdaUrfo, Gur Khan Attacks!, 2

Nahlásit chybu v článku


Související články

Výrobce tanku T-14 Armata se utápí v problémech

Ruská firma Uralvagonzavod (UVZ) je jedním z největších vědeckých a průmyslových komplexů v Rusku. ...

NÁZOR: Tank T-14 Armata jako nástroj propagandy

Nový ruský tank T-14 Armata není zajímavý jen svými technickými parametry ale především tím, jak je ...

KOMENTÁŘ: Jak rychle Rusko vyrobí tanky T-14 Armata?

Podle Dmitrije Rogozina, místopředsedy ruské vlády, se v záři rozhodne o objemu výroby tanků T-14 ...

Ruská armáda nebude masivně kupovat tanky Armata

Podle Jurije Borisova, místopředsedy ruské vlády pro vyzbrojování, ruské ministerstvo obrany ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • dusan
    12:33 29.12.2019

    https://cz.sputniknews.com/sve... Pochopil som to tak, že "predbežné testovanie" sú skúšky u výrobcu ...Zobrazit celý příspěvek

    https://cz.sputniknews.com/sve...

    Pochopil som to tak, že "predbežné testovanie" sú skúšky u výrobcu .... čiže Armata sa len budúci rok dostane k vojskovým skúškam.Skrýt celý příspěvek

    • danny
      14:23 30.12.2019

      dusan: taky jsem to tak pochopil. Že teprve prošla továrními zkouškami a vojskové začnou až teď.

      dusan: taky jsem to tak pochopil. Že teprve prošla továrními zkouškami a vojskové začnou až teď.

    • Jirosi
      08:48 31.12.2019

      Co sem pochopil, tak ona tam byla už několikrát. Pokaždé to skončilo vše vyměnit, vybavení neodpovídá požadavkům.

      Co sem pochopil, tak ona tam byla už několikrát. Pokaždé to skončilo vše vyměnit, vybavení neodpovídá požadavkům.

  • Econ
    10:02 26.12.2019

    Z dlouhodobého hlediska stále platí, že čas je proti rusům. Úprk vzdělaných lidí zemi vysává. Ruským neštěstím je silná orientace na ropu. Význam ropy, dnes nejdůležitější ...Zobrazit celý příspěvek

    Z dlouhodobého hlediska stále platí, že čas je proti rusům. Úprk vzdělaných lidí zemi vysává. Ruským neštěstím je silná orientace na ropu. Význam ropy, dnes nejdůležitější suroviny, přitom bude časem ustupovat (v horizontu 20 - 30 let). Díky rozvoji elektromobility a obnovitelných zdrojů výroby elektřiny. O výhodnosti kroků na podporu OZE a alternativních pohonů si můžeme povídat dlouho. Realita je ale taková, že ve významné části světa jsou prostě alternativní pohony a OZE podporovány a je to velmi silný trend. V důsledku toho začne spotřeba ropy a její cena klesat.
    Proto ty masivní investice Saudů do jiných odvětví. Proto před pár dny vstoupila Saudi Aramco na burzu. Vydělat dokud je ještě čas.
    Co myslíte, že to znamená pro Rusko? Bez vzdělaných talentů, s mocnou korupcí a zmenšujícím se trhem toho co hlavně exportují?

    Samozřejmě nic není černobílé a i v rusku najdeme řadu pozitivních trendů. Ovšem v tuto chvíli se zdají převládat faktory vedoucí k pomalému zaostávání.Skrýt celý příspěvek

  • Econ
    09:52 26.12.2019

    Tak největší potíží pro rusy jsou západní sankce. Korupci v rusku bych řadil až na druhou příčku. Sankce způsobují, že nedovezete potřebné vybavení pro zavedení sériové výroby. Jak ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak největší potíží pro rusy jsou západní sankce. Korupci v rusku bych řadil až na druhou příčku. Sankce způsobují, že nedovezete potřebné vybavení pro zavedení sériové výroby. Jak již bylo mnohokrát v minulosti zmíněno, rusové sami na to dnes nemají všechny potřebné technologie. A domácí vývoj je velmi drahý.
    Vzpomínám si, jak se mnozí poukazovali na zbytečnost sankcí, a když bylo upozorňováno, že jedním z důsledků je právě snížení schopností vyrábět moderní zbraně, byla tato otázka bagatelizována.

    Jistě, čína by mohla rusům pomoci, ale to není v jejich zájmu. Rusové si dle mého soudu stále neuvědomují, že svou agresivní politikou se dostali do izolace. Těžko jim sousední země pomůže s vědomím, že pak rusové nebudou váhat použít zbraně i proti nim. Pokud budou věřit, že je to pro ně výhodné.Skrýt celý příspěvek

    • technik
      17:55 26.12.2019

      Nemohu souhlasit. Čína a Rusko budou spojenci už jen proto že nemusí USA. Na společných cvičeních si navzájem odkrývají karty, rusové poskytují Číně licence tak proc by Čína pár hi ...Zobrazit celý příspěvek

      Nemohu souhlasit. Čína a Rusko budou spojenci už jen proto že nemusí USA. Na společných cvičeních si navzájem odkrývají karty, rusové poskytují Číně licence tak proc by Čína pár hi tech fréz a dalšího vybavení Rusku neposkytla. Rusko, cina a USA nikdy mezi sebou nebudou válčit konvenčními zbraněmi. Jaký koliv konflikt mezi těmito státy bude nebude mít vítěze ale pouze poražené. Takže jim je vcelku jedno jestli usa má F35 nebo Rusko s400. Žádná z těchto zbraní nezabrání totální destrukci protivníka jadernimi zbranemi. Tyhle hračky jsou fajn na business a na vedení lokálních bojůvek, ale ani jedna nevyhraje těmto státům válku, každá prohrávající strana sáhne na to co má ukrytý pod zemí a všichni jsou si toho vědomi.Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        18:21 26.12.2019

        Ono i to Rakousko a Prusko, byli krátce před válkou v roce 1866 největší kamarádi a dokonce společně porazili Dánsko (1864). Rovněž SSSR a nacistické Německo byli velcí kamarádi a ...Zobrazit celý příspěvek

        Ono i to Rakousko a Prusko, byli krátce před válkou v roce 1866 největší kamarádi a dokonce společně porazili Dánsko (1864). Rovněž SSSR a nacistické Německo byli velcí kamarádi a suroviny přes hranici proudily i v době, kdy na druhou stranu jezdily vlaky s vojáky. Ono to spojenectví mezi mocnostmi je potřeba brát s hodně velkou rezervou a co je dnes, nemusí být zítra.Skrýt celý příspěvek

      • Torong
        22:05 26.12.2019

        Techniku, zase tady rozvíjíš představy přesně ve stylu přání otcem myšlenky. Čína s Ruskem spojenci rozhodně nejsou. Měli mezi sebou velmi špatné vztahy od počátku šedesátých let ...Zobrazit celý příspěvek

        Techniku, zase tady rozvíjíš představy přesně ve stylu přání otcem myšlenky. Čína s Ruskem spojenci rozhodně nejsou. Měli mezi sebou velmi špatné vztahy od počátku šedesátých let až do začátku devadesátých. A stejně jako Rusko nepředá Číně technogii proudových motorů pro bojová letadla, ani Čína neposkytne Rusku žádné technologie jen tak. (Navíc pro lém Ruská není chybějících pár CNC strojů. Rusové jsou technologicky o celou generaci zpět. Zeptej se Balma...)
        Číně by totižvelmi vyhovoval rozpad Ruské federace, protože by jí spadla do klína Sibiř.Skrýt celý příspěvek

        • technik
          10:08 27.12.2019

          nic nerozvíjím jen říkám svůj názor což demokratické společnosti můžu. Ty můžeš souhlasit či nesouhlasit. To že rusové jsou ve vývoji kompozitních materiálů a zpracování lopatek ...Zobrazit celý příspěvek

          nic nerozvíjím jen říkám svůj názor což demokratické společnosti můžu. Ty můžeš souhlasit či nesouhlasit. To že rusové jsou ve vývoji kompozitních materiálů a zpracování lopatek kompresorů a podobně stejně pozadu jako 90% ostatních států taky není nic novýho, je to naprosto přirozené vzhledem jejich finanční situaci. To že Čína je ráda když další geopoliticky silný hráč slábne, je naprosto přirozené, je to jeden z genomů lidského chování, to že si to ty a další snílci vykládáte jako nějaké nárokování Sibiře je pouze Váš názor a klidně si s tím žijte. To že rusko přes Čínu obchází sankce, je již několikrát dokázané, například dodávky motorů Cummins a podobně. Napiš si někde na papírek ať to máš denně na očích, USA nikdy nenapadne Rusko, Rusko nenapadne USA, Čína nikdy nebude mít Sibiř ale ani Aljasku. Pokud tohle pravidlo někdo poruší, tak tebe a další generace to rozhodně trápit nebude. USA použili dvě atomové bomby proti Japonsku, které bylo vojensky už poražené a přesto je použily, myslíš že je nepoužijí podruhé? Myslíš že Rusko jen tak dá Číně Sibiř??Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            21:05 27.12.2019

            "Napiš si někde na papírek ať to máš denně na očích, USA nikdy nenapadne Rusko, Rusko nenapadne USA, Čína nikdy nebude mít Sibiř ale ani Aljasku. " Atomové bomby použilo USA, ...Zobrazit celý příspěvek

            "Napiš si někde na papírek ať to máš denně na očích, USA nikdy nenapadne Rusko, Rusko nenapadne USA, Čína nikdy nebude mít Sibiř ale ani Aljasku. "

            Atomové bomby použilo USA, protože mohlo a neměl mu to kdo vrátit. Tenhle stav, ale už pár let netrvá. To zase nezapomínejte vzít na zřetel vy.
            Čína nebude brát Sibiř silnému Rusku, ale Rusku co bude rádo, že si vezme jen tu. Jinak by to taky mohlo skončit tak, že bude mít Čína přístav v černém moři.Skrýt celý příspěvek

      • Econ
        00:01 27.12.2019

        Pokud byste měl pravdu, tak proč tedy Číňané stále nepomohli trápícím se Rusům? Pozorována skutečnost je v rozporu s vaším viděním světa a s vaším tvrzením. A proč Číně vyhovuje ...Zobrazit celý příspěvek

        Pokud byste měl pravdu, tak proč tedy Číňané stále nepomohli trápícím se Rusům? Pozorována skutečnost je v rozporu s vaším viděním světa a s vaším tvrzením.
        A proč Číně vyhovuje slabé Rusko? Už to tu bylo zmíněno. Třeba Sibiř, kterou si Čína nárokuje.
        Ve skutečnosti je prelidnena Čína pro ně největší hrozbou. Což zatím v rusku nevidí. Naopak se soustředí na evropu, která rozhodně nemá ambice útočit na rusy. Je to další že strategických chyb.Skrýt celý příspěvek

        • Cpt. Morgan
          04:30 27.12.2019

          Na Sibiri je take slabe oslnenie, ze tam nie je mozne dopestovat obzivu pre obyvatelov. To je len vlkhy sen anglosasov, resp. naivnejsej casti verejnosti a teaser zopar ...Zobrazit celý příspěvek

          Na Sibiri je take slabe oslnenie, ze tam nie je mozne dopestovat obzivu pre obyvatelov. To je len vlkhy sen anglosasov, resp. naivnejsej casti verejnosti a teaser zopar prozapadnych jedoncov v Rusku, ze hlavni geopoliticki odporovatelia zapadu sa znicia navzajom sami...Skrýt celý příspěvek

          • satai
            07:45 27.12.2019

            Protože když tam nejde přestovat obilí, tak je to území bezcenné...

            Protože když tam nejde přestovat obilí, tak je to území bezcenné...

          • Econ
            09:12 27.12.2019

            Tak osvit je podobný jako ve Skandinávii, Kanadě, nebo na Aljašce. To jsou všechno velmi bohaté oblasti, kde lidé hladem netrpí. Nebo jak jste to myslel? O sibiř "anglosasé" (v ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak osvit je podobný jako ve Skandinávii, Kanadě, nebo na Aljašce. To jsou všechno velmi bohaté oblasti, kde lidé hladem netrpí. Nebo jak jste to myslel?

            O sibiř "anglosasé" (v kontextu nesmyslné pojmenování) nemají zájem. Západní kultura (to jste zřejmě nesprávně myslel tím "anglosas´é"), dnes řeší především životní prostředí, mezinárodní obchod a lidská práva. O sibiř mají ale zájem Číňané. Čína je přelidněná, Sibiř prakticky prázdná. Území navíc se hodí. To je hlavní důvod. Suroviny a bohatství sibiře je důvod až druhotný. Číňané mají pocit, že sibiř jim historicky patří a mají na ni nárok. Je to trochu podobné jako v Rusku. Ohýbání faktů v jejich prospěch. Na rozdíl od Rusů jsou ale číňané mnohem trpělivější a jejich postup velmi pozvolný. Ale co jednou čína obsadí, již nikdy nevrátí. Chovají se tak posledních 7 000 let. A zatím to byla úspěšná strategie. Být rusem, tak bych v tomto viděl hlavní bezpečnostní riziko. Ne v Evropě, která je nijak neohrožuje.
            Skutečnost, že rusové obsadili Krym, vydržují si západní Ukrajinu, Podněstří, Kavkaz ukazuje, že stále nechápou, že dnes již nejsou světovou mocností. Bohatou Evropu nezískají, protože na to prostě nemají. Ale naopak je ohrožují hrozby, které zatím tak nevnímají, protože se považují za silnější, než doopravdy jsou.Skrýt celý příspěvek

          • technik
            10:22 27.12.2019

            Sibiř má hlavně jiný problém. Globální oteplování způsobuje tání permafrostu což má za následek uvolňování metanu, některé kapsy metanu jsou tak velké že dochazí k nečekaným ...Zobrazit celý příspěvek

            Sibiř má hlavně jiný problém. Globální oteplování způsobuje tání permafrostu což má za následek uvolňování metanu, některé kapsy metanu jsou tak velké že dochazí k nečekaným umrtím, zejména u hledačů fosilíí. Pár dalších stupňů navíc může z celé Sibiře udělat neobyvatelnou zem. Vědci se také domnívají že tam mohou být různé formy pravirů, se kterými se ještě člověk nesetkal, tak uvidíme v budoucnu, každopádně si myslím, že tam bude dost ložisek drahých kovů.Skrýt celý příspěvek

          • Janko Paliga
            22:31 27.12.2019

            zaujímavé video .... https://www.youtube.com/watch?...

            zaujímavé video .... https://www.youtube.com/watch?...

        • technik
          10:17 27.12.2019

          A vy víte že jim nepomohli? Vy vidíte že rusko nevidí nepřítele v Číně a ruský stratégové to neví? To jste tolik chytrý a oni tak blbý? Rusko má ambice útočit na Evropu? A čím to ...Zobrazit celý příspěvek

          A vy víte že jim nepomohli? Vy vidíte že rusko nevidí nepřítele v Číně a ruský stratégové to neví? To jste tolik chytrý a oni tak blbý? Rusko má ambice útočit na Evropu? A čím to prosím tedy bude útočit? Těmi pár prapory? Rusko je schopné vést maximálně lokální konflitky a to je ještě hodně vysává z již tak zbídačeného rozpočtu, viz Syrie a Ukraina.
          Rusko se na evropu soustřední dezinformačně, zpravodajsky ale víc nic tady nezmůže, už otevřete proboha oči, USA jako největší a nejmodernější armáda světa měla co dělat v Korei, Vietnamu, Afganistánu a máte pořád představy jak zastaralá podfinancovaná armáda ruska utočí na evropu? Tak v tomhle si protiřečíte zase vy ne?Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            21:24 27.12.2019

            Útok dezinformacemi je také útok.
            Války se vedou když si myslíte, že je to pro vás výhodné. Faktický stav věcí útočník zjišťuje až během bojů :)

            Útok dezinformacemi je také útok.
            Války se vedou když si myslíte, že je to pro vás výhodné. Faktický stav věcí útočník zjišťuje až během bojů :)

  • fotr
    09:48 25.12.2019

    Rase Zrovna jsem chtěl zmínit Bělorusko, kde Lukašenko asi není zrovna nadšený z Putinových snů / plánů. Myslíš že by pro změnu ústavy stačilo přičlenit Krym nebo Abcházii k ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    Zrovna jsem chtěl zmínit Bělorusko, kde Lukašenko asi není zrovna nadšený z Putinových snů / plánů. Myslíš že by pro změnu ústavy stačilo přičlenit Krym nebo Abcházii k federaci? Podněstří je taky zajímavou ukázkou blahobytu v ruském stylu .))
    ,,,,,,
    Myslím že by jsi si měl tento příspěvek vytisknout a zarámovat, vážně a bez legrace.Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      11:04 25.12.2019

      Zrovna dneska ráno na mě vykouklo ...Zobrazit celý příspěvek

      Zrovna dneska ráno na mě vykouklo tohle:
      https://globe24.cz/svet/rusko-...
      Jak je na tom vlastně Běloruská armáda? Domníval jsem se že je kompletně pod palcem Moskvy, ale nevím.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        12:03 25.12.2019

        Už jsem to tu psal včera. Takže koukám že Lukašenko zaujal hodně lidí. Z Ruska má všechno, ale podle mě Lukašenko cítí, že patří do Evropy a ne do Ruska. Ten rozdíl mezi Evropou je ...Zobrazit celý příspěvek

        Už jsem to tu psal včera. Takže koukám že Lukašenko zaujal hodně lidí. Z Ruska má všechno, ale podle mě Lukašenko cítí, že patří do Evropy a ne do Ruska. Ten rozdíl mezi Evropou je čím dál tím víc patrný. Jinak do Běloruska investuje hodně evropských a především německých firem.
        Problém by mohl být spíše tento:

        https://oec.world/en/profile/c... Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          12:14 25.12.2019

          Nejsem si ale mic jistý, zda je Vladimír Vladimírovič nechá jen tak odejít ze své svéry moci. Přeci jen poloha Běloruska je pro Moskvu důležitá snad i víc než Ukrajina.

          Nejsem si ale mic jistý, zda je Vladimír Vladimírovič nechá jen tak odejít ze své svéry moci. Přeci jen poloha Běloruska je pro Moskvu důležitá snad i víc než Ukrajina.

          • Jirosi
            12:49 25.12.2019

            Opravdu by Ruská ekonomika zvládla další těžkou ránu?
            Zase čím více se rozšíří, tím silněji imploduje.

            Opravdu by Ruská ekonomika zvládla další těžkou ránu?
            Zase čím více se rozšíří, tím silněji imploduje.

          • Rase
            20:17 25.12.2019

            Jirosi: asi ne, ale nezapomeň že Rus bude klidně rýt "ksichtíkem" v zemi, hlavně když se ho budou sousedé bát. Ruský model pokroku je opravdu báječný - viz jak se žije ve všech ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi:
            asi ne, ale nezapomeň že Rus bude klidně rýt "ksichtíkem" v zemi, hlavně když se ho budou sousedé bát. Ruský model pokroku je opravdu báječný - viz jak se žije ve všech oněch separatistických republičkách kolem ruských hranic. Můžou se těšit tím, že mají víc stíhaček a tanků než Německo a Francie dohromady, ale to že nemají vložky a toaleťák není přece důležité. Tohle už tady taky byl .))Skrýt celý příspěvek

        • Econ
          09:03 26.12.2019

          Bělorusko je momentálně velmi silně ekonomicky provázané s Ruskem. Především je závislé na energetických surovinách - ropě a plynu. V podstatě to tam nemáte dnes jak jinak dostat. ...Zobrazit celý příspěvek

          Bělorusko je momentálně velmi silně ekonomicky provázané s Ruskem. Především je závislé na energetických surovinách - ropě a plynu. V podstatě to tam nemáte dnes jak jinak dostat. A žádná infrastruktura toho schopna se tam budovat nebude. Rusové si toto hlídají. Proto si Bělorusko těžko může dovolit se viditelněji trhnout od rusů.
          Vztah Lukašenka k rusku hodně ochladl po roce 2014.Skrýt celý příspěvek

      • fotr
        15:25 25.12.2019

        Rase Rusko pomalu a nenápadně utahuje kolem Běloruska smyčku a samozřejmě využívá i toho že v Bělorusku zůstala kvanta Rusů kteří působí i v armádě. Jak velký vliv na tu armádu ...Zobrazit celý příspěvek

        Rase
        Rusko pomalu a nenápadně utahuje kolem Běloruska smyčku a samozřejmě využívá i toho že v Bělorusku zůstala kvanta Rusů kteří působí i v armádě. Jak velký vliv na tu armádu Rusko má je těžké odhadovat ale nějaký jistě ano.
        Lukašenko má veliké dilema, ví že ho Rusko už přímo ohrožuje ale kdyby se chtěl přidat k EU tak zase ví že by nemohl dále fungovat jako absolutní samovládce. Zatím se to snaží hrát tak trochu na obě strany ale ta ,,plichta,, mu nevydrží věčně. Jednou se bude muset rozhodnout, pokud to ovšem dříve neudělá ,,někdo,, za něj.Skrýt celý příspěvek

      • Lukas
        11:29 26.12.2019

        To nie takie proste... Łukaszenko "nie chce" być "bliskim sojusznikiem Moskwy" ale musi.... Armia białoruska jest niedoinwestowana - budżet ma mniejszy niż Litwa! Baćka woli ...Zobrazit celý příspěvek

        To nie takie proste... Łukaszenko "nie chce" być "bliskim sojusznikiem Moskwy" ale musi....

        Armia białoruska jest niedoinwestowana - budżet ma mniejszy niż Litwa!
        Baćka woli jednostki ministerstwa spraw wewnętrznych. Armia przez 25 lat utrzymuje się z tego co sprzeda (np. czołgi T-80, systemy S-125) oraz z zapasów.
        Stąd armia jest mała - 4 brygady zmechanizowane (dość duże jednostki jak na wschodnie standardy - dowódca ma 5 tyś żołnierzy i może wystawić 4 batalionowe grupy taktyczne (40 BWP i 10 czołgów) i jeszcze batalion czołgów (31) jest w odwodzie.
        ^Generalnie gdyby nie przestarzały sprzęt to byłby to silniejsze brygady niż rosyjskie i NATOwskie
        Do tego 2 brygady zmotoryzowane (bo taki charakter maja brygady WDW - 103 i 38), brygadę Specnazu, oraz bardzo dużo artylerii - 2 brygady 3 pułki rakietowe (systemy BM-27, BM-30 i Polonez) oraz 2 pułki mieszane....

        Dodatkowo może zmobilizować kolejne 2 brygady zmechanizowane oraz wojska obrony terytorialnej

        Armia Białoruska ma unikalną (jak na była republikę ZSRR) organizacje lecz z uwagi na brak pieniędzy ma też niską gotowość bojową. Niemniej trzeba pamiętać że:
        - tworzą z Moskwą wspólną przestrzeń powietrzną (w ramach OBWE). Stąd Moskwa dała 4 stare systemy S-300PS, oraz 6 baterii TOR-2E )
        - białoruscy oficerowie często uczą się w Moskwie i co ciekawe bez problemu mogą pojąć służbę w armii rosyjskiej
        - Moskwa i Białoruś ma umowę o "wsparciu" na mocy której Moskwa może w każdej chwili przekazać nieodpłatnie sprzęt Mińskowi (i odwrotnie)

        Generalnie to wygląda to tak że na Białorusi "armia" jest bastionem rosyjskich wpływów w Mińsku - stąd Łukaszenka promuje jednostki MVD (czyli swoich Pretorian)Skrýt celý příspěvek

  • Englbert
    09:12 25.12.2019

    V Rusku a v podobnych totalitnich rezimech nikdy nepriznaji, ze je chyba v systemu, ale vzdy tvrdi ze za to mohou jednotlivci.

    V Rusku a v podobnych totalitnich rezimech nikdy nepriznaji, ze je chyba v systemu, ale vzdy tvrdi ze za to mohou jednotlivci.

  • SKmartinTO
    21:16 24.12.2019

    Nech radosť a šťastie vládne u Vás doma, nech zďaleka obchádza Vás nešťastie a smola. Nech pohoda vládne za sviatočným stolom, nech láska prevláda nad nemýlim slovom. Šťastné a ...Zobrazit celý příspěvek

    Nech radosť a šťastie vládne u Vás doma, nech zďaleka obchádza Vás nešťastie a smola. Nech pohoda vládne za sviatočným stolom, nech láska prevláda nad nemýlim slovom.

    Šťastné a veselé Vianoce všetkým diskutujúcim AN .)Skrýt celý příspěvek

  • Tonotime
    20:21 24.12.2019

    Tiež dlhšie vnímam problémy okolo tankov Armaty a Uralvagonzavod . Stále mi tam niečo nesedí . Niečo nesedí ani Britským tajným. Napríklad celkom dobre popísané problémy... ...Zobrazit celý příspěvek

    Tiež dlhšie vnímam problémy okolo tankov Armaty a Uralvagonzavod . Stále mi tam niečo nesedí . Niečo nesedí ani Britským tajným. Napríklad celkom dobre popísané problémy... Britská rozvědka chválí T-14 na linku: https://www.armadninoviny.cz/n...
    ... Píše sa tam ...Otázkou však je, zda informace britské rozvědky jsou objektivním zhodnocení situace, nebo propagandou směrem ke svému obyvatelstvu s cílem pozitivně motivovat veřejnost i politiky k větším výdajům na obranu Velké Británie...
    Prečo by podobne nemohli reagovať Putinovci? Už dlho sa vedelo, že Putinovci majú rozsiahle ambiciózne plány prezbrojenia a modernizácii Ruskej armády. S čím nerátali?
    Nerátali s prepadom svetových cien ropy. Nerátali s Ukrajinskou krízou, ktorá im tiež riadne zaťažila štátny rozpočet. Nedalo sa dobre predpovedať Sýrsku občiansku vojnu, teroristov. V dlhodobých plánoch sa taktiež nedali predpokladať embarga západu, ktoré ich tiež rôzne a citlivo zasiahli. Nemohli dobre predpovedať, že USA vypovedajú zmluvu o raketách stredného doletu INF. Tieto a ďalšie faktory zapríčinili, že nebolo možné splniť všetke ambiciózne plány na prezbrojenie.
    Plány na modernizáciu museli finančne škrtať, kde to šlo a niečo aj obetovať. Nuž dočasne škrtajú tanky Armaty. Uralvagonzavod chcú možno reštruktualizovať, privatizovať, alebo niečo také. Je príliš nákladný, tie problémy tam sú. Možno mali dokonca info, že tam pôsobia agenti. Prečo by Uralvagonzavod a Armata nemala padnúť do oka rôznym rozviedkam.

    Naraz sa Putinovcom naskytla dobrá príležitosť na dezinformácie, blafovanie, vytvoriť čierné fondy na zbrojenie aj cez zadlženú firmu Uralvagonzavod. S ktorou už vlastne nerátajú do budúcnosti, alebo ináč.
    Hádam svoje skutočne, opravené geoplány na prezbrojenie nevyzradia do sveta.
    Ak naraz musia rátať, že pri hraniciach sa im riadne zvýši počet lacných rakiet stredného doletu a drónov, tak čo by ste si vybrali? Zosilnili PVO,Rakety, silné letectvo, dróny.
    Tie staršie tanky aj tak modernizujú, je tu o tom dostatok linkov. Už tá modernizácia starších tankov veľa veštila, že s Armatami riadne nepočítajú. Počkajú si ešte odkiaľ budú presakovať informácie o problémov Uralvagonzavod a majú aj agentov.
    Na wikipediach sa uvádza, že riaditeľ FSB sa priamo zodpovedá Putinovi. Vyšetruje sa nielen korupcia, v pozadí je vlastne vyšetrovanie agentov pracujúcich pre cudzie rozviedky. Putin bol v minulosti vysokým dôstojnikom KGB, riaditeľom FSB a vie hrať vysoké hry z dezinformáciami. Napríklad na linku: https://dennikn.sk/1620578/put... je ...
    Dokonca aj samotná Federálna služba bezpečnosti (FSB) pripúšťa, že do septembrových teroristických útokov v roku 1999 nebol zapojený ani jeden Čečenec. Pritom druhú vojnu v Čečensku začala Moskva práve ako odpoveď na tieto útoky.
    Až tu tak nepodceňujú diskutéri ruské tajné služby a plánovačov, ci Putinovcov.
    Aj slávny Napoleón nevedel, že Rusi už mali najmenej 2 roky rozpracovaný plán úmyselne ho vtiahnuť jeho vojsko hlboko do Ruska. Nemci za druhej svetovej nedokázali riadne predpovedať ani jednú protiofenzívu Ruska a ruskej stávky. Stalin aj od agenta Sorgeho vedel, že Japonci nezautočia na ZSSR cez Čínu a odvolal sibirské divízie na pomoc pred Moskou. USA boli šokovaní z vyzradenia rôznych tajomstiev výroby atómovej bomby a podobne.
    Nikto sa tu nečuduje nad vetami ...
    Potapov je chráněncem Dmitrije Rogozina, bývalého vicepremiéra pro oblast obrany (2011 až 2018) a současného šéfa Roskosmosu...
    Blog Gur Khan Attack!, s odkazem na ruská média uvedl, že nová obří montážní hala o rozloze 13 000 m2 pro vozidla Armata se staví již od roku 2013. Na výstavbu bylo vyčleněno sedm miliard dolarů, ale UVZ údajně neplatila stavebním firmám v plném rozsahu a navíc vedení UVZ zastavilo na rok stavební práce, aniž by stavbu zakonzervovalo. ???
    Také miliárdy možno previedli, ako čierne fondy na iné projekty, vývoj prezbrojenie. Tie čierne fondy na vývoj a zbrojenie fungujú aj v USA. Výdavky na zbrojenie sú oveľa vyššie ako oficiálne priznávajú v rozpočte. Prečo by ich rivali a verejnosť mali vedieť presnejšie sumy cez schválený rozpočet? Prečo by mali byť v tomto smere Putinovci iní? Žijeme vo svete plnom dezinformácii a musíme si niečo vybrať. Často nerozumieme veľkohram tajných služieb a plánovačov, najmä našich podarených veľmoci. Aj preto sú veľmoci!Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      21:20 24.12.2019

      Predstavy ako zo Simpsonovcov: https://www.youtube.com/watch?... :-D Najväčšou hrozbou pre Putina nie sú nejakí nepriatelia v zahraničí, ktorých treba poriadne ...Zobrazit celý příspěvek

      Predstavy ako zo Simpsonovcov: https://www.youtube.com/watch?... :-D
      Najväčšou hrozbou pre Putina nie sú nejakí nepriatelia v zahraničí, ktorých treba poriadne zdezinformovať a uchlácholiť vidinou ruskej mizérie, ale samotní Rusi, u ktorých má práve teraz rekordne nízku podporu a ich nespokojnosť danými stavmi dokáže byť ničivejšia, než všetci nepriatelia sveta. Silou Ruska je viera Rusov v silu Ruska. Ďalšie podlamovanie tejto viery pre nejakú spravodajskú hru by len urýchlilo koniec Putina a zrejme i samotnej Ruskej federácie.Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      11:15 25.12.2019

      Pokud jde o Brity, tak ti zrovna řeší co se svým tankovým vojskem a jde o peníze. Konkrétně se řeší zda stačí modernizované Challengery 2 (a jak moc modernizovat), nebo se místo ...Zobrazit celý příspěvek

      Pokud jde o Brity, tak ti zrovna řeší co se svým tankovým vojskem a jde o peníze. Konkrétně se řeší zda stačí modernizované Challengery 2 (a jak moc modernizovat), nebo se místo nich pořídí něco jiného (nabízeny byly třeba Leopardy), případně jít jinou cestou - vozidlo palebné podpory na podvozku Ajaxe. Taky je zde možnost tanky zrušit, nebo spíš dohoblovat ve stavu v jakém jsou. Strašení s T-14 třeba přiměje vládu, aby do programu nalilo o trochu víc miliard.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      11:29 25.12.2019

      Sice máš pravdu, že nemohli znát pozici jak se zachová západ. Ale Ukrajina, Sýrie, atd., to vše zapadá do plánu na obnovu SSSR. Tím se netají. Ty vojenské projekty, INF, atd. byla ...Zobrazit celý příspěvek

      Sice máš pravdu, že nemohli znát pozici jak se zachová západ. Ale Ukrajina, Sýrie, atd., to vše zapadá do plánu na obnovu SSSR. Tím se netají.
      Ty vojenské projekty, INF, atd. byla hra se západem. Ale tu si opět rozehráli sami, stejně jako stavění západu do pozice nepřítele. Celý místní stav je prostě dílem jediného muže, protože si v určitou chvíli myslel, že to je pro něho výhodné.Skrýt celý příspěvek

  • xstandis
    19:11 24.12.2019

    Sovetsky svaz se zhroutil, protoze vykony jeho ekonomiky naprosto neodpovidaly jeho ambicim. Je videt, ze Rusko v tomto duchu pokracuje. Nevim, zda bude chtit najit sve misto v ...Zobrazit celý příspěvek

    Sovetsky svaz se zhroutil, protoze vykony jeho ekonomiky naprosto neodpovidaly jeho ambicim. Je videt, ze Rusko v tomto duchu pokracuje.
    Nevim, zda bude chtit najit sve misto v Evrope, kam kdysi patrilo.Skrýt celý příspěvek

  • J.Vraja
    17:06 24.12.2019

    Panové všem diskutujicím,ale ji přispěvatelům přeji krásné a požehnané Vánoce a v Novem roce zdraví,štěstí a spokojenosti a jen slušné a k danému tématu-příspěvky.

    Panové všem diskutujicím,ale ji přispěvatelům přeji krásné a požehnané Vánoce a v Novem roce zdraví,štěstí a spokojenosti a jen slušné a k danému tématu-příspěvky.

  • apache
    15:24 24.12.2019

    Výrobní linka, jakou svět ještě neviděl...

    Šťastné a Veselé všem, ať už fandíte Ježíškovi, Santovi, nebo tomu bolševikovi Mrázovi :)

    Výrobní linka, jakou svět ještě neviděl...

    Šťastné a Veselé všem, ať už fandíte Ježíškovi, Santovi, nebo tomu bolševikovi Mrázovi :)

  • technik
    10:54 24.12.2019

    rusům havarovala SU -57 pilot se katapultoval. Tak nevím co se jim tento rok ještě stane :-) Doufám že jejich jaderný arzenál je na tom líp než vše ostatní.

    rusům havarovala SU -57 pilot se katapultoval. Tak nevím co se jim tento rok ještě stane :-) Doufám že jejich jaderný arzenál je na tom líp než vše ostatní.

    • alexa123
      13:45 24.12.2019

      Poziar na jedinej lietadlovej lodi + havaria Su-57 + vysetrovanie Armaty - Rusi na tento december este dlho budu v "dobrom" spominat

      Poziar na jedinej lietadlovej lodi + havaria Su-57 + vysetrovanie Armaty - Rusi na tento december este dlho budu v "dobrom" spominat

      • PavolR
        16:04 24.12.2019

        Do družice im ešte narazil minimeteorit: https://svet.sme.sk/c/22290175... Ale na druhej strane odrazili ďalší dronový útok zo ...Zobrazit celý příspěvek

        Do družice im ešte narazil minimeteorit: https://svet.sme.sk/c/22290175...
        Ale na druhej strane odrazili ďalší dronový útok zo strany "nelegálnych ozbrojených skupín" v Sýrii: https://svet.sme.sk/c/22290045... Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          02:40 25.12.2019

          Nějak se to na Putina sype: Lukašenko pro stanici Echo Moskva: "Jestliže se Rusko pokusí narušit naši svrchovanost, víte, jak zareaguje mezinárodní společenství. Budou vtaženi do ...Zobrazit celý příspěvek

          Nějak se to na Putina sype:

          Lukašenko pro stanici Echo Moskva:

          "Jestliže se Rusko pokusí narušit naši svrchovanost, víte, jak zareaguje mezinárodní společenství. Budou vtaženi do války. Západ a NATO to už nebudou tolerovat, protože to budou považovat za vlastní ohrožení. A v něčem budou mít pravdu"

          "Velmi vás zklamu. Rusko už nikdy nebude impériem. Nemá na to zdroje. Všechno jste kousek po kousku ztratili. Všechno. Jedinou příčinou toho jste vy sami."

          V další části rozhovoru také Moskvě vyčetl, že každý rok ve vztahu k Minsku utahuje šrouby a zvyšuje ceny. Poukázal na běloruský deficit v obchodní výměně s Ruskem ve výši devíti miliard dolarů a tvrdil, že Rusko nechce Bělorusku prodávat zemní plyn za rubly.
          "Od určitého okamžiku budování našeho svazku… začalo jít dolů. Když se kolem Putina začali formovat pragmatici, obchodníci, mysleli si, že budou žít bez všech, že nepotřebují Bělorusko, které budou potichu tlačit.

          Zkráceno.Skrýt celý příspěvek

    • dusan
      15:35 24.12.2019

      Takže to bol ten prvý "sériový" stroj, ktorý však armáda nestihla prevziať ...Zobrazit celý příspěvek

      Takže to bol ten prvý "sériový" stroj, ktorý však armáda nestihla prevziať ....

      https://cz.sputniknews.com/sve... Skrýt celý příspěvek

  • fotr
    08:35 24.12.2019

    Dnes už nehodlám řešit ani Rusko ani nikoho jiného, přihlásil jsem se jen proto abych vám všem popřál hezké a pohodové Vánoce, strávené v kruhu blízkých s úsměvy a láskou. No a vy ...Zobrazit celý příspěvek

    Dnes už nehodlám řešit ani Rusko ani nikoho jiného, přihlásil jsem se jen proto abych vám všem popřál hezké a pohodové Vánoce, strávené v kruhu blízkých s úsměvy a láskou.
    No a vy co jste v zahraničí na různých misích, vám přeji aby jste se ve zdraví a se ctí vrátili domú.
    fotrSkrýt celý příspěvek

    • dusan
      09:50 24.12.2019

      Podobne, ešte pripájam možný budúci vývoj vzťahov Putin-Trump : )

      https://www.youtube.com/watch?...

      Podobne, ešte pripájam možný budúci vývoj vzťahov Putin-Trump : )

      https://www.youtube.com/watch?...

      • technik
        10:32 24.12.2019

        muselo to dát hroznou práci to takle hezky sestříhat, taky se přidávám a užijte si svátky.

        muselo to dát hroznou práci to takle hezky sestříhat, taky se přidávám a užijte si svátky.

        • Kusa
          10:59 24.12.2019

          Taky se přidám pěkné svátky komerce a obžerství :-)

          Taky se přidám pěkné svátky komerce a obžerství :-)

          • Janko Paliga
            11:28 24.12.2019

            ... kto si aké spraví, také má ... :-D Pekné nekomerčné Vianoce ;-)

            ... kto si aké spraví, také má ... :-D Pekné nekomerčné Vianoce ;-)

  • dusan
    07:56 24.12.2019

    No to mám pre FSB viac tipov: Admiral Nachimov sa má vrátiť do služby vraj v roku 2022 po cca desiatich rokoch modernizácie - možno, tak isto sa má v tom isto roku začať výroba ...Zobrazit celý příspěvek

    No to mám pre FSB viac tipov:

    Admiral Nachimov sa má vrátiť do služby vraj v roku 2022 po cca desiatich rokoch modernizácie - možno, tak isto sa má v tom isto roku začať výroba OT-čiek Boomerang.

    A aktuálne sa zrútil Su-57 .... otázka či to neboli "všetky" sériové vyrobené : ). Pilot našťastie prežil.Skrýt celý příspěvek

    • StandaBlabol
      08:55 24.12.2019

      Letos měli vyrobit a předat jeden "sériový" kus. Takže asi ano, přišli o všechny vyrobené stroje... Vypadá to, že šlo o tovární zkoušky, letoun ještě nepatřil armádě a pilot je ...Zobrazit celý příspěvek

      Letos měli vyrobit a předat jeden "sériový" kus. Takže asi ano, přišli o všechny vyrobené stroje...

      Vypadá to, že šlo o tovární zkoušky, letoun ještě nepatřil armádě a pilot je civilista. Přežil.Skrýt celý příspěvek

      • major
        12:09 24.12.2019

        Tam by som problém nevidel - na poslednú chvíľu prestriekajú jeden z prototypov, aby splnili plán "sériovej výroby".

        Tam by som problém nevidel - na poslednú chvíľu prestriekajú jeden z prototypov, aby splnili plán "sériovej výroby".

  • liberal shark
    07:43 24.12.2019

    Stále stejná písnička. Už Petra Velikého okradal Děmidov na musketach a halapartnach ;-(.

    Stále stejná písnička. Už Petra Velikého okradal Děmidov na musketach a halapartnach ;-(.

  • technik
    20:00 23.12.2019

    může mi někdo vysvětlit co si mám představit pod pojmem palivová účinnost motoru?
    jinak jestli mají problémy kvalitně udělat V-46 tak jsou na tom už hodně špatně.

    může mi někdo vysvětlit co si mám představit pod pojmem palivová účinnost motoru?
    jinak jestli mají problémy kvalitně udělat V-46 tak jsou na tom už hodně špatně.

    • Miroslav
      21:17 23.12.2019

      Merný impulz alebo špecifický impulz (značka Isp) je jedným z najdôležitejších parametrov raketových a prúdových motorov. Udáva palivovú účinnosť motora, dá sa prirovnať k hodnote ...Zobrazit celý příspěvek

      Merný impulz alebo špecifický impulz (značka Isp) je jedným z najdôležitejších parametrov raketových a prúdových motorov. Udáva palivovú účinnosť motora, dá sa prirovnať k hodnote litrov/100 km udávanej u automobilov, len v prevrátenej hodnote. Je definovaný buď ako pomer ťahu k množstvo pracovnej látky pretekajúcej tryskou, alebo ako doba po ktorú poskytuje 1 kilogram pohonnej zmesi ťah 1 newton.

      Základná definícia špecifického impulzu je pomer ťahu, ktorý vzniká pri spálení daného množstvo pohonnej látky (u raketových motorov sa počíta celková hmotnosť paliva a okysličovacej látky) za sekundu a udáva sa v Ns/kg. Z toho vyplýva, že čím väčší je špecifický impulz, tým menej paliva je potrebné na dosiahnutie ťahu a tým je vyššia palivová účinnosť. Palivová účinnosť však neznamená energetickú účinnosť (napríklad iónové motory). Špecifický impulz nemôže byť zamieňaný s výkonom alebo ťahom motora, vysoký špecifický impulz teda neznamená vysoký ťah (napríklad iónové motory majú Isp až 30 000 Ns/kg ale veľmi malý ťah).

      Špecifický impulz sa veľmi často vyjadruje v sekundách, to znamená že jeho hodnota udáva koľko sekúnd dokáže 1 kilogram paliva poskytovať ťah 1 newton. S týmto značením sa možno stretnúť najčastejšie.

      Wikipédia SKSkrýt celý příspěvek

      • technik
        23:09 23.12.2019

        Slyším tento pojem poprvé. Dik

        Slyším tento pojem poprvé. Dik

      • gangut
        14:56 24.12.2019

        A to ruské tanky majú reaktívne motory? Ako palivová účinnosť sa myslí buď litrový výkon , ako parameter efektivnosti konštrukcie alebo tepelná účinnosť.

        A to ruské tanky majú reaktívne motory? Ako palivová účinnosť sa myslí buď litrový výkon , ako parameter efektivnosti konštrukcie alebo tepelná účinnosť.

        • Jirosi
          12:15 25.12.2019

          „analýza charakteristik a konstrukční podoby motorů ČTZ-Uraltrak ukazují, že motory 2V-12-3A a 2V-06-3V nedosahují kvalit zahraničních protějšků z hlediska palivové účinnosti, ...Zobrazit celý příspěvek

          „analýza charakteristik a konstrukční podoby motorů ČTZ-Uraltrak ukazují, že motory 2V-12-3A a 2V-06-3V nedosahují kvalit zahraničních protějšků z hlediska palivové účinnosti, resursů, spotřeby oleje, specifického přenosu tepla a dalších důležitých ukazatelů.“

          To vysvětlení se týkalo této věty z článku.
          V té to popisuje schopnost motoru účinně spalovat více paliv.
          Těch ostatních se dá dosahovat i za cenu vyšší spotřeby, ale to u obrněné techniky žádoucí.Skrýt celý příspěvek

  • PetrTechnik
    19:43 23.12.2019

    To že nemají kde Armatu seriově vyrábět věděl v UVZ asi každý, včetně té poslední svačinářky a nikdo se tam tím ani netajil. Celý ten projekt je ,v seriové podobě, zcela mimo ...Zobrazit celý příspěvek

    To že nemají kde Armatu seriově vyrábět věděl v UVZ asi každý, včetně té poslední svačinářky a nikdo se tam tím ani netajil. Celý ten projekt je ,v seriové podobě, zcela mimo technologické možnosti ruského průmyslu. Teď to celé funguje podle celosvětově vyzkoušeného postupu:
    1.Určení viníků.
    2.Potrestání nevinných.
    3.Odměnění zodpovědných.
    :-)Skrýt celý příspěvek

  • fotr
    17:49 23.12.2019

    Tak přesně něco takového jsem očekával, ono se to na někoho hodit musí, přeci nemůže říci báťuška car Putin lidu že sliboval nesplnitelné, že? Tohle je totiž v Rusku zcela ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak přesně něco takového jsem očekával, ono se to na někoho hodit musí, přeci nemůže říci báťuška car Putin lidu že sliboval nesplnitelné, že?
    Tohle je totiž v Rusku zcela standardní postup, někdo si pustí pusu na špacír, naslibuje hory a doly a když to praskne tak se viník vždy najde. Kdykoliv Putinovi klesla oblíbenost nebo bylo před volbama, tak se vždy stala nějaká aféra.
    Průšvih jménem Armata se táhne roky ale odnese to ředitel který je tam pouhý rok, bezva a bravo Rusáci, jen tak dál.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      17:54 23.12.2019

      Dnes napríklad médiami prebehla správa, že úspešne identifikovali osobu ktorá je zodpovedná za dopingový škandál ruských športovcov. Asi na tom niečo bude...

      Dnes napríklad médiami prebehla správa, že úspešne identifikovali osobu ktorá je zodpovedná za dopingový škandál ruských športovcov. Asi na tom niečo bude...

      • fotr
        18:08 23.12.2019

        Asi ano, Putin má nejmenší podporu snad za celou svoji kariéru a tak se to dá čekat. Jen doufám že si ji ještě nepokusí zvýšit nějakou tou ,,bojovou akcí,, jak tak u nich bývá ...Zobrazit celý příspěvek

        Asi ano, Putin má nejmenší podporu snad za celou svoji kariéru a tak se to dá čekat. Jen doufám že si ji ještě nepokusí zvýšit nějakou tou ,,bojovou akcí,, jak tak u nich bývá zvykem.Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          18:32 23.12.2019

          Popravde, nedokážem si v súčasnej situácii predstaviť, čo iné by mohlo Putinovi ešte reálne pomôcť - ale možno už ani to nie. Každopádne, keby sa predsa len uchýlil k anexii, tak ...Zobrazit celý příspěvek

          Popravde, nedokážem si v súčasnej situácii predstaviť, čo iné by mohlo Putinovi ešte reálne pomôcť - ale možno už ani to nie. Každopádne, keby sa predsa len uchýlil k anexii, tak jedine takého územia, ktoré už Rusi reálne ovládajú, lebo všetci ostatní sa už na možnú agresiu stihli ako tak pripraviť. Aktuálne je v hre "prehlbovanie vzťahov" so zväzovým Bieloruskom, ale keby to príliš viazlo, stále môžu o pripojenie k RF znova požiadať Podnestersko alebo Abcházko.Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            19:12 23.12.2019

            Zrovna jsem chtěl zmínit Bělorusko, kde Lukašenko asi není zrovna nadšený z Putinových snů / plánů. Myslíš že by pro změnu ústavy stačilo přičlenit Krym nebo Abcházii k federaci? ...Zobrazit celý příspěvek

            Zrovna jsem chtěl zmínit Bělorusko, kde Lukašenko asi není zrovna nadšený z Putinových snů / plánů. Myslíš že by pro změnu ústavy stačilo přičlenit Krym nebo Abcházii k federaci? Podněstří je taky zajímavou ukázkou blahobytu v ruském stylu .))Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            19:28 23.12.2019

            Na zmenu ústavy pričlenenie nejakej obyčajne no-go zóny (pardon, ľudovej republiky) rozhodne nestačí. Obzvlášť nie takej, ktorej existenciu ani sami oficiálne neuznávajú, ako napr. ...Zobrazit celý příspěvek

            Na zmenu ústavy pričlenenie nejakej obyčajne no-go zóny (pardon, ľudovej republiky) rozhodne nestačí. Obzvlášť nie takej, ktorej existenciu ani sami oficiálne neuznávajú, ako napr. Podnestersko. Tam sotva majú inú možnosť, ako pripojiť Bielorusko (hoci aj za cenu likvidácie Lukašenka - ktorý je však na takúto možnosť iste pripravený) alebo by povedzme mohla postihnúť nejaká srdcová príhoda turkménskeho prezidenta - tam majú ozbrojené sily kompletne pod palcom Rusi.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            19:42 23.12.2019

            Osetsko a Abcházko už De facto sú súčasťou Ruska aj keď oni sami vyhlasujú, že sú samostatné krajiny. Gruzínska vláda tieto regióny nemá pod kontrolou a platí sa tam rubľom.

            Osetsko a Abcházko už De facto sú súčasťou Ruska aj keď oni sami vyhlasujú, že sú samostatné krajiny. Gruzínska vláda tieto regióny nemá pod kontrolou a platí sa tam rubľom.

          • PavolR
            20:04 23.12.2019

            Miroslav: Tak áno, vyhlásenie pripojenia tých gruzínských no-go zón by už pravdepodobne veľa emócií v Rusku nevyvolalo. Podnestersko je zasa nebezpečne izolované a jeho anexiou by ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: Tak áno, vyhlásenie pripojenia tých gruzínských no-go zón by už pravdepodobne veľa emócií v Rusku nevyvolalo. Podnestersko je zasa nebezpečne izolované a jeho anexiou by podrazili svojich moldavských sympatizantov a fakticky nahnali zvyšok krajiny do náruče Západu. Byť agresorom je proste náročné. :-DSkrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            20:49 23.12.2019

            Palino, Tú poslednú vetu si napísal ,,Velice pjekne". Ono problém je tam skôr v tom, že okrem Ruska, zdegradovanej Venezuely a pár ostrovných štátov tieto regióny nikto neuznáva. ...Zobrazit celý příspěvek

            Palino, Tú poslednú vetu si napísal ,,Velice pjekne". Ono problém je tam skôr v tom, že okrem Ruska, zdegradovanej Venezuely a pár ostrovných štátov tieto regióny nikto neuznáva. Ani za samostatné štáty, nie to ešte za súčasť Ruska.

            Len pre zaujímavosť, Krym ako súčasť Ruska uznali len Afganistan, Kuba, zbedačená Venezuela, rozvrátená Sýria a Nikaragua.

            Tu jasne vidno ako slovo má Rusko vo svete a svetovej politike. Ešte aj Bielorusko zaujíma k Rusku rezervovaný postoj lebo vie, ako to skončí ak v Moskve usúdila, že tamojšia ruská menšina je v ohrození.Skrýt celý příspěvek

          • gangut
            15:10 24.12.2019

            Rase Integrácia Bieloruska do Ruskej federacie nie je Putinov sen. Ten proces sa datuje od rozpadu Sojuzu a vyvrcholil dohodou, ktorú podpisal Lukašenko ešte s Jelcinom. V rámci ...Zobrazit celý příspěvek

            Rase
            Integrácia Bieloruska do Ruskej federacie nie je Putinov sen. Ten proces sa datuje od rozpadu Sojuzu a vyvrcholil dohodou, ktorú podpisal Lukašenko ešte s Jelcinom. V rámci tej dohody má Bielorusko mnohé ekonomické preferencie. Tých sa baťka v Minsku nechce vzdať, na druhej strane ale lavíruje smerom k EU a NATO.Skrýt celý příspěvek

    • Pauli
      19:17 23.12.2019

      Podobně to aktuálně vypadá u Boeingu . Taky se bude muset na někoho hodit ten pr*ser s MAXy a zrovna dnes dostal padáka ředitel společnosti

      Podobně to aktuálně vypadá u Boeingu . Taky se bude muset na někoho hodit ten pr*ser s MAXy a zrovna dnes dostal padáka ředitel společnosti

      • satai
        19:30 23.12.2019

        Jasně, v tom není vůbec žádný rozdíl ;-)

        Jasně, v tom není vůbec žádný rozdíl ;-)

      • Scotty
        19:36 23.12.2019

        Za neúspěch nese odpovědnost ředitel, to je v západním světě normální. Co už normální není že by ho k rezignaci donutila FBI.

        Za neúspěch nese odpovědnost ředitel, to je v západním světě normální. Co už normální není že by ho k rezignaci donutila FBI.

        • flanker.jirka
          21:22 23.12.2019

          Scotty, Rusko je Rusko, toho týpka čeká minimálně Sibiř. U boeingu je to ale stejné, firma o problemu věděla a muselo dojít ke dvěma tragédiím a vyšetřování aby se s tím něco ...Zobrazit celý příspěvek

          Scotty, Rusko je Rusko, toho týpka čeká minimálně Sibiř. U boeingu je to ale stejné, firma o problemu věděla a muselo dojít ke dvěma tragédiím a vyšetřování aby se s tím něco začalo dělat. Což je hodně na pováženou, když vezmete v úvahu kolik letadel se muselo uzemnit.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:40 23.12.2019

            Samozřejmě vedení Boingu nikdo neomlouvá. Ovšem pokud ruský ředitel neuspěl měl by odstoupit, nebo ho odvolat vlastník společnosti. Takhle to příliš připomíná hlášku: "Přijedou ...Zobrazit celý příspěvek

            Samozřejmě vedení Boingu nikdo neomlouvá. Ovšem pokud ruský ředitel neuspěl měl by odstoupit, nebo ho odvolat vlastník společnosti. Takhle to příliš připomíná hlášku: "Přijedou Kontráši a to si nepřejte vidět. Ti už odhalili jine případy...."Skrýt celý příspěvek

          • PetrTechnik
            22:14 23.12.2019

            A kam by ho jako na tu Sibiř poslali? Chtělo by si to taky trochu otočit kalendář. V Rusku to dneska funguje tak, že určený viník se obžaluje, skončí u soudu. Tam dostane tak ...Zobrazit celý příspěvek

            A kam by ho jako na tu Sibiř poslali? Chtělo by si to taky trochu otočit kalendář. V Rusku to dneska funguje tak, že určený viník se obžaluje, skončí u soudu. Tam dostane tak 10let. Po roce fešáckého kriminálu, ho propustí na podmínku ,že se nebude nikde veřejně angažovat. Pokud ano, odkroutí si celých 10let pěkně v ťurjmě . Když bude kušovat, dostane nějaké slušné nenápadné místo nebo slušný důchod.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            07:56 24.12.2019

            Scotty Vedení Boeingu trvalo hodně dlouho než přiznali barvu a ředitel si to ryozmýšlel skoro dva roky. Rusáci si to tam vyšetří a uvidí co se kde vlastně dělo. Systém mají ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Vedení Boeingu trvalo hodně dlouho než přiznali barvu a ředitel si to ryozmýšlel skoro dva roky.
            Rusáci si to tam vyšetří a uvidí co se kde vlastně dělo. Systém mají prolezlejší korupcí než u nás, půjde asi také o to zjistit kam a pro koho se ty peníze bokem ulily. V jejich měřítku i takový ředitel může být pouhý bílý kůň a malá ryba.Skrýt celý příspěvek

      • Robo
        20:05 23.12.2019

        No podobně , tak to asi dost těžko . Šéf Boeingu odstoupil sám a dost možná se zlatým padákem . Kdežto na Potapova zaklekla tajná služba FSB . To spíš připomíná politický procesy ...Zobrazit celý příspěvek

        No podobně , tak to asi dost těžko . Šéf Boeingu odstoupil sám a dost možná se zlatým padákem . Kdežto na Potapova zaklekla tajná služba FSB . To spíš připomíná politický procesy jako u nás v 50. letech . Za nesplněnou pětiletku musel bejt přece někdo popravenej .
        I dnes za úspěchy může v Rusku pouze velký vůdce , a za neůspěchy musí padat hlavy , ale to už jenom těch druhejch . Fašisticko-bolševický režimy se prostě nemění .Skrýt celý příspěvek

        • technik
          07:16 24.12.2019

          No měl by si trochu rozlišovat dvě věci, neúspěch komerční firmy a neúspěch státní strategické zbrojní firmy. Je logické že v tomto případě vyšetřuje fsb, nebo snad myslíš že ...Zobrazit celý příspěvek

          No měl by si trochu rozlišovat dvě věci, neúspěch komerční firmy a neúspěch státní strategické zbrojní firmy. Je logické že v tomto případě vyšetřuje fsb, nebo snad myslíš že Vojenské zpravodajství se neangažuje ve vyšetřování našich zbrojních zakázek? Šéf boingu by měl jít sedět,jejich hamižnost stala 300 lidských životů, ředitel na to bude asi trochu jinak pokud neměl dostatečný rozpočet.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            10:21 24.12.2019

            Kdo je podle vás šéf Boeingu?¨
            Nesedí nad ním náhodou dozorčí rada z lidí co má jeho práci kontrolovat..

            Kdo je podle vás šéf Boeingu?¨
            Nesedí nad ním náhodou dozorčí rada z lidí co má jeho práci kontrolovat..

          • technik
            16:45 24.12.2019

            No záleží jakou legislativu v Americe mají. Pokud by ředitel neměl právnickou odpovědnost za svěřeny subjekt jeho pozice by byla zbytečná. Nevím co doopravdy řeší dozorčí rada ale ...Zobrazit celý příspěvek

            No záleží jakou legislativu v Americe mají. Pokud by ředitel neměl právnickou odpovědnost za svěřeny subjekt jeho pozice by byla zbytečná. Nevím co doopravdy řeší dozorčí rada ale domnívám se že schvalují investiční plany, emise, akcí a postupy na trhu ale jestli letoun je letuschopny asi jejich zaměření nebude ostatně i šéfa Boingu ale od toho je šéf který má pravomoc po prvním průšvihu spustit interní kontrolu a vydat nařízení jako zástupce výrobce k uzemnění letounu max i kdyby s tím rada nesouhlasila.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            11:36 25.12.2019

            Dozorčí rada je kontrolní orgán uplatňující práva akcionářů mezi valnými hromadami. To co si myslíte, že dělá rada, dělají přímo akcionáři. Vzhledem k tomu, že se jedná o jejich ...Zobrazit celý příspěvek

            Dozorčí rada je kontrolní orgán uplatňující práva akcionářů mezi valnými hromadami. To co si myslíte, že dělá rada, dělají přímo akcionáři. Vzhledem k tomu, že se jedná o jejich majetek.
            Dozorčí rada jen kontroluje to jak to ředitel provádí. Případně je o tom informuje.

            Pokud ředitel dělal něco bez vědomí dozorčí rady dělal to sice ilegálně. Ale ona zase porušovala svoje povinnosti ho hlídat.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:48 23.12.2019

    Sedem miliard dolárov za výrobnú halu? To má mať snáď aj vlastnú atomovú minielektráreň? Rusko je už snáď pretunelované úplne skrz naskrz.

    Sedem miliard dolárov za výrobnú halu? To má mať snáď aj vlastnú atomovú minielektráreň? Rusko je už snáď pretunelované úplne skrz naskrz.

    • fotr
      17:59 23.12.2019

      Jestli to nemělo být na celou halu včetně výrobní linky ale jinak máš pravdu, korupci mají na vysoké úrovni, špičkovou.

      Jestli to nemělo být na celou halu včetně výrobní linky ale jinak máš pravdu, korupci mají na vysoké úrovni, špičkovou.

      • Miroslav
        18:06 23.12.2019

        Aby si nikto v takej veľkej krajine nevšimol, že program označovaný ako národná priorita je mŕtvy, to niečo stojí...

        Aby si nikto v takej veľkej krajine nevšimol, že program označovaný ako národná priorita je mŕtvy, to niečo stojí...

Načítám diskuzi...