Rozbíhá se výroba strategického bombardéru B-21 Raider
- 25. 1. 2024
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Northrop Grumman od amerického letectva (USAF) získala kontrakt na výrobu neznámého počtu bombardérů B-21 Raider v rámci nízko-sériové výroby LRIP (Low-Rate Initial Production). To ukazuje na vyzrálost konstrukce a úspěšné testování bombardéru.
10. listopadu minulého roku poprvé vzlétl první vyrobený bombardér B-21 a rovnou přeletěl na nedalekou testovací základnu Edwards (Edwards Air Force Base) v Kalifornii. Kromě potvrzení přeletu USAF odmítlo poskytnout jakékoli informace nebo fotografie z této události. Historický přitom šlo o premiéru nového amerického bombardéru od července 1989 a tehdy prvního letu bombardéru B-2 Spirit.
Na Edwardsové základně 17. ledna Raider vykonal druhý známý testovací let. USAF bylo opět skoupé na informace. „Mohu potvrdit let B-21 17. ledna. Z provozních důvodů neposkytujeme další podrobnosti týkající se testovacího programu, včetně počtu provedených letů letounu,“ uvedl mluvčí USAF.
Podle portálu Air & Space Forces Magazine (ASFM), s odkazem na „představitele Pentagonu“, k utlumení informací o B-21 došlo na pokyn ministra obrany Lloyda Austina, který výslovně nařídil, aby USAF z prvního letu B-21 nedělala mediální událost. Podle některých se Austin obává čínské „open source“ špionáže, podle jiných se snaží zamaskovat vysoké náklady programu B-21.
B-21 na základně Edwards pravděpodobně provádí typické počáteční zkoušky moderních vojenských letadel: Ověřování základních letových vlastností, manipulace s letadlem, třepetání, výkon motorů, včetně komunikace a telemetrie potřebné pro sběr dat z letových zkoušek.
Údaje se pak srovnají s digitálními modely. Pokud se digitální předpovědi budou shodovat s počátečními reálnými testy, USAF vynechá některé letové zkoušky, což dále sníží náklady a urychlí program. Tento přístup byl již dříve neúspěšně použit u F-35. Nyní však mnohem pokročilejší digitální modelování poskytuje extrémně věrné předpovědi letových vlastností.
Ve výstavbě je dalších pět „prototypů“ B-21. Program Radier ale nekopíruje klasické „škatule“ akvizičního procesu Pentagonu. Například všech šest prototypových B-21 po konci testovacího období poslouží jako klasické operační bombardéry.
Výrobní linka v tajné letecké továrně Plant 42 v kalifornském Palmdale je také od počátku navržena pro sériovou výrobu – i když o sériové výrobě lze mluvit jen v uvozovkách, protože rychlost výroby B-21 se odhaduje do deseti strojů ročně.
V klasickém akvizičním procesu LRIP zajistí výrobu omezeného počtu letounů za účelem ověření konzistentnosti a kvality výrobních procesů a technologií před spuštěním plné sériové výroby FRP (Full Rate Prodcution). Současně umožňuje získání zpětné vazby od uživatelů a relativně levné provedení úprav nebo vylepšení výrobní linky a technologií.
Typicky se LRIP spouští po důkladné testovací fázi prototypů. LRIP je tedy etapa přechodu mezi vývojem a FRP. Období LRIP může být různé – například LRIP F-35 začala v roce 2007, FRP F-35 se má ale rozběhnout až letos po 17 letech! Přitom v rámci LRIP již bylo vyrobeno 1000 F-35! Oficiálně je tedy výroba i samotná F-35 stále ve formě „vylaďování“. Současně LRIP F-35 začala sedm let po prvním letu demonstrátoru X-35.
Prakticky kusová výroba strategických bombardérů B-21 je samozřejmě jiný příběh, ale přesto spuštění LRIP po pouhopouhých dvou testovacích letech je velmi neobvyklé a ukazuje na velkou důvěru v konstrukci a schopnosti bombardéru. A zřejmě to dokazuje výše zmíněný obrovský pokrok digitálního inženýrství a digitálního modelování (digitální dvojče letounu testované ve virtuálním prostředí), které umožňuje zkrátit nebo dokonce přeskočit některé zkoušky dříve prováděné výhradně ve fyzickém světě.
Tyto netradiční metody řízení vývoje jsou možné díky zařazení programu B-21 pod Úřad pro rychlé schopnosti letectva RCO (Air Force Rapid Capabilities Office) namísto obvyklé cesty v rámci Centra řízení životního cyklu letectva AFLCMC (Air Force Life Cycle Management Center). Proto vývoj, výroba a zavádění B-21 může obcházet klasickou byrokracii akvizičních procesů. RCO založená v roce 2003 kromě B-21 stojí za vývojem a výrobou raketoplánů X-37B.
Klíčovou strategií RCO je stavět prototypy maximálně podobné sériovým letounům. Navíc za použití stejných výrobních procesů a nástrojů jako při sériové výrobě. Taková důvěra je zřejmě možná opět jen díky zmíněnému pokroku v oblasti digitálního modelování.
„Letos na podzim jsem na základě výsledků pozemních a letových zkoušek a vyspělých plánů týmu pro výrobu dal zelenou k zahájení nízko-sériové výroby letounů B-21,“ uvedl pro portál USFM William LaPlanta, náměstek ministra obrany pro akvizice a údržbu.
„Výroba stealth bombardéru B-21 Raider pokračuje,“ dodal. „Jedním z klíčových atributů tohoto programu bylo od počátku navrhování výroby − a to ve velkém měřítku − tak, aby poskytoval protivníkům věrohodný odstrašující prostředek. Pokud se [zbraňový systém] nevyrábí a nedodává bojovým jednotkám ve velkém měřítku, na [jeho] schopnostech ve skutečnosti nezáleží.“
„Náš tým obdržel přidělení kontraktu poté, co B-21 vstoupil do letových zkoušek v rámci základního harmonogramu programu,“ uvedla Northrop Grumman s tím, že letoun prokázal připravenost „k výrobě, přičemž dosáhl všech požadavků na letové výkony a údaje.“
O LRIP B-21 ale nejsou žádné jiné bližší informace. Není známa cena, počet objednaných bombardérů, termíny dodávek, či dokonce termín podepsání smlouvy (zřejmě konec roku 2023).
SPEKULACE: Bavíme se zřejmě o výrobě 12 B-21 pro jednu ucelenou bombardovací letku. Vzhledem k rychlosti výroby do deseti B-21 ročně bude termín doručení těchto strojů někdy v druhé polovině roku 2025. Tak lze stihnout plán, podle kterého B-21 v druhé polovině této dekády začnou přebírat úkoly po bombardérech Lancer a Spirit.
První operační základnou B-21 bude letecká základna Ellsworth v Jižní Dakotě, kde již několik let probíhá vojenská výstavba tří desítek projektů připravujících příchod nového bombardéru.
USAF nyní provozuje 112 operačních (necvičných) B-2, B-1 a B-52. S 60% mírou připravenosti lze do boje kterýkoliv moment vyslat pouze 67 bombardérů – navíc bez bombardovací zálohy pro jaderné odstrašování.
Pentagon koupí minimálně 100 B-21. První letka, čemuž odpovídá spekulace výše, tak může být prohlášená za operačně připravenou v roce 2027.
Uvedené počty B-21 ale jsou údajně pro odstrašení Číny nedostatečné. USAF nemůže ve východním Pacifiku, na rozdíl od Evropy, využít hustou síť leteckých základen. Relativně bezpečná letecká základna Anderson na Guamu leží 3150 kilometrů od Tachj-Wanu. Čína ale má prostředky schopné tuto základnu vyřadit z provozu.
V nejhorším případě se musí bombardéry USAF v případě čínské invaze na Tchaj-Wan nebo Filipíny vydat na 28 hodin dlouhý zpáteční let přímo z kontinentálních Spojených států. To omezí nasazení každého bombardéru do bojové mise pouze na každých 36 hodin. Někteří proto mluví o nutnosti postavit druhou výrobní linku a zavést do výzbroje minimálně 225 B-21.
Zdroj: ASFM, Heritage Foundation
Související články
Strategický bombardér B-21 Raider začíná připomínat letadlo
Northrop Grumman v tajném výrobním zařízení Plant 42 v Kalifornii pokračuje ve stavbě prvního ...
- 12.08.2020
- 91 komentářů
- Jan Grohmann
Američané již staví šest nových strategických bombardérů B-21 Raider
Podle generálmajora Jason Armagosta, jednoho z nejvýše postavených mužů na Velitelství pro ...
- 11.02.2022
- 65 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Bombardér B-21 Raider pro válku na dvou frontách
Nové americké strategické stealth bombardéry B-21 Raider umožní americkým ozbrojeným silám vést ...
- 27.03.2023
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Strategický bombardér B-21 Raider: Ochránce východní Evropy a východní Asie
V pátek poprvé vzlétl americký strategický stealth bombardér šesté generace B-21 Raider. Stroj ...
- 16.11.2023
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Na tomto videu: https://www.youtube.com/watch?... v 1:03 vypustí B-21 niečo ako anténu na dlhovlnnú komunikáciu /oceľový drôt s brzdiacim padáčikom na konci/. Pripomína ...Zobrazit celý příspěvek
Na tomto videu:
https://www.youtube.com/watch?...
v 1:03 vypustí B-21 niečo ako anténu na dlhovlnnú komunikáciu /oceľový drôt s brzdiacim padáčikom na konci/. Pripomína mi to anténu pre komunikáciu s ponorkami.
Máte nejaký iný názor?Skrýt celý příspěvekSkôr sonda, ktorou sa overuje / kalibruje pitotstatický systém: https://en.wikipedia.org/wiki/...
Skôr sonda, ktorou sa overuje / kalibruje pitotstatický systém: https://en.wikipedia.org/wiki/...
Nic takového. Je to vlečný senzor pro měření atmosférických podmínek, proudění a dalších charakteristik okolí. Vlečný je proto, aby měření nebyla ovlivňována letadlem samotným. Jde ...Zobrazit celý příspěvek
Nic takového. Je to vlečný senzor pro měření atmosférických podmínek, proudění a dalších charakteristik okolí. Vlečný je proto, aby měření nebyla ovlivňována letadlem samotným. Jde o běžnou součást testovacích letů a na sériových letadlech už tato sonda nebude.Skrýt celý příspěvek
Ze by museli letat z USA je dost pravdepodobne. 14h tam a 14 zpet, uvezou 9t. Letova hodina se odhaduje na 60000 USD. Starship pokud uspeje k Taiwanu muze dorucit 100t do hodiny, ...Zobrazit celý příspěvek
Ze by museli letat z USA je dost pravdepodobne. 14h tam a 14 zpet, uvezou 9t. Letova hodina se odhaduje na 60000 USD. Starship pokud uspeje k Taiwanu muze dorucit 100t do hodiny, mozna desitek minut. Nekolikrat za den. Ted stoji cca 5 mld, palivo na jeden vzlet cca 1mln $ a nikdo nevi kolik letu zvladne. Ale prijde mi ze strategicke bombardery letici desitky hodin uz budou spis doplnkove ne hlavni. Realtime prehled z tisicu satelitu, efektory nacachovane na orbite schopne zasahnout cil v radu minut po oznaceni. Stejne tak sit EKV pro zamezeni pristupu na orbitu. Kapacita dopravy je klic a o nicem v Cine doposud nevim. Pokud nemaji sve lidi ve SpaceX a necekaji se spustenim masove vyroby na uspesne otestovani prototypu tak to vypada ze USA ziskaji schopnost odpreni pristupu do vesmiru a tedy i kamkoliv jinam vzduchem, po mori a jen s obtizemi pod morem.Skrýt celý příspěvek
A co tak umístit pár bombardérů do Evropy.
A co tak umístit pár bombardérů do Evropy.
Více zajímavé by bylo je nabídnout ke koupi. Evropské státy NATO by měly mít těžký bombardér na dlouhé vzdálenosti. Vzhledem k rozšíření F-35 by byl zajištěn kvalitní tok informací ...Zobrazit celý příspěvek
Více zajímavé by bylo je nabídnout ke koupi. Evropské státy NATO by měly mít těžký bombardér na dlouhé vzdálenosti. Vzhledem k rozšíření F-35 by byl zajištěn kvalitní tok informací v reálném čase, navíc by některé úkoly mohly převzít. 20-25 kusů v mnohonárodním křídle (2 letky, vždy jedna aktivní), dislokovány ideálně co nejdále od Ruska (VB, Španělsko). Už kdysi se objevily informace o zájmu Austrálie a Američané tak úplně proti nebyli, přece jen by nemuseli létat po světě jen oni.Skrýt celý příspěvek
Neprichádza do úvahy. B21 ostane na základniach v USA,je to príliš cenný stroj pre USA aby ho predali spojencom a spočiatku bude lietať určite blízko hraníc svojej krajiny, lebo čo ...Zobrazit celý příspěvek
Neprichádza do úvahy. B21 ostane na základniach v USA,je to príliš cenný stroj pre USA aby ho predali spojencom a spočiatku bude lietať určite blízko hraníc svojej krajiny, lebo čo si najmenej želá Pentagon je aby Čína/Rusko vychytávali RCS tohoto bombardéra.Skrýt celý příspěvek
Zajímavé by to jistě bylo, ale Britové mají (podobně jako Francouzi) jaderné odstrašení vyřešené jadernými ponorkami a zůstane to tak i v ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavé by to jistě bylo, ale Britové mají (podobně jako Francouzi) jaderné odstrašení vyřešené jadernými ponorkami a zůstane to tak i v budoucnu:
https://www.royalnavy.mod.uk/e...
Ostatní nikoho odstrašovat nechtějí.
A z představy takového mnohonárodního wingu nemám osobně dobrý pocit.Skrýt celý příspěvekNedávno psali něco v tom smyslu, kdyby USA chtělo vystoupit, nebo neplnit závazky NATO, tak z Německa přišel názor, že v jaderné odstrašením by měla posílit EU. Ale tím by to bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Nedávno psali něco v tom smyslu, kdyby USA chtělo vystoupit, nebo neplnit závazky NATO, tak z Německa přišel názor, že v jaderné odstrašením by měla posílit EU. Ale tím by to bylo na Francii, která nemá dostatečné kapacity a zároveň by se stala cílem "testování" Ruska.Skrýt celý příspěvek
Jeden bombardér stojí 750 milionů dolarů. Už to je drobný háček na kráse. Navíc je to součást jaderné triády. V Evropě máme B61, pravidelně se nad tím ten skrček rozčiluje a nevím, ...Zobrazit celý příspěvek
Jeden bombardér stojí 750 milionů dolarů. Už to je drobný háček na kráse. Navíc je to součást jaderné triády. V Evropě máme B61, pravidelně se nad tím ten skrček rozčiluje a nevím, zda je úplně rozumné, k nim připojit letku pokročilých steahl strategických bombardérů, které jich do sebe čistě teoreticky naskládají snad desítky.
Austrálie je politicky jiný případ.Skrýt celý příspěvektoustr A já snad tvrdím, že to je věc třetích stran? Bylo by to skutečně zbytečné harašení s jadernými zbraněmi. B21 je mezikontinentální strategický bombardér určený k proniknutí ...Zobrazit celý příspěvek
toustr
A já snad tvrdím, že to je věc třetích stran? Bylo by to skutečně zbytečné harašení s jadernými zbraněmi. B21 je mezikontinentální strategický bombardér určený k proniknutí nad území nepřítele. V tomto případě je účelem dolet z USA a nebo na USA. Je to daleko a přes oceán. A takové mají hlavní určení víme jaké. Francie a UK mají jaderných zbraní habaděj a dokážou je dopravit kde se jim zachce velmi rychle.
Když už by jsme moc chtěli velký bombardér, tak používat B21 jako nosič pro konvenční zbraně je drahý a zbytečný luxus. Jako nosič plejády typů křižujících nebo hypersonických střel a bomb jako PJDAM Evropanům stačí obyčejný modernizovaný B52. Je levnější, zásadně levnější na provoz a do roku 2060 by bylo vystaráno. Podobně to dělají ivani. Na podobnou práci používají Tu-95.
B21je si tu nikdo kupovat nebude, protože máme zdravý rozum. Vůbec žádný bonus by jsme nezískali. Teda kromě dobrého pocitu, že v hangáru se práší na miliardové letouny a sem tam pokropíme nějaké ručníkáře a nebo je ukážeme na přehlídce.Skrýt celý příspěvek
Pokud opravdu by doslo k valce mezi Cinou + Rusko vs. "zapadni svet" a doslo k tomu, ze Cina a spol nebudou mit/bude jim zamezen pristup na obeznou drahu a zaroven na ne budete z ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud opravdu by doslo k valce mezi Cinou + Rusko vs. "zapadni svet" a doslo k tomu, ze Cina a spol nebudou mit/bude jim zamezen pristup na obeznou drahu a zaroven na ne budete z te obezne drahy utocit nebo jim nicit satelity...co jim brani znicit pro ne ty nepratelske satelity a zaroven tak vyradit z provozu nizkou obeznou drahu na mesice/roky? A dle vseho by i po zniceni cinskych satelitu na nizke obezne draze zustaly jednotky satelitu na vyssich obeznych drahach, byt ne s takovym rozlisenim.
https://www.seznamzpravy.cz/cl... Skrýt celý příspěvekTo ze Cina nema dostatecnou kapacitu dopravy na orbitu aby tam dostala dostatek efektoru ktere ty satelity znici? Zatimco USA komfortne stiha ty znicene nahradit a zaroven snizovat ...Zobrazit celý příspěvek
To ze Cina nema dostatecnou kapacitu dopravy na orbitu aby tam dostala dostatek efektoru ktere ty satelity znici? Zatimco USA komfortne stiha ty znicene nahradit a zaroven snizovat schopnost Ciny je nicit?Skrýt celý příspěvek
Místo bombardérů raketa co letí po balistické křivce a přípravu má start lze odhalit hodiny dopředu? A co s raketami na Taiwanu? Posílat rovnou do šrotu?
Místo bombardérů raketa co letí po balistické křivce a přípravu má start lze odhalit hodiny dopředu? A co s raketami na Taiwanu? Posílat rovnou do šrotu?
Načítám diskuzi...