Raketomet Homar pro polskou armádu

Foto: HIMARS americké námořní pěchoty v akci; ilustrační foto. / U.S. Marine Corps
HIMARS americké námořní pěchoty v akci; ilustrační foto. / U.S. Marine Corps

Polský Inspektorát pro vyzbrojování začíná s firmou Huta Stalowa Wola (HSW) dojednávat konečnou podobu polského raketometu dlouhého dosahu Homar. Konec vyjednávání je naplánován na polovinu letošního roku. Dodávky prvních raketometů se očekávají v roce 2018.

Raketomet Homar je klíčovým projektem modernizace polských dělostřeleckých a raketových jednotek. Požadavek na pořízení raketometů kategorie Homar s dostřelem 300 km je součástí ambiciozního Technického modernizačního plánu pro roky 2013 až 2022 polské armády.

Polská armáda projevila zájem o raketomet s doletem až 300 km v roce 2009. Koncepční práce na raketometu začaly v roce 2010 a byly svěřeny firmě HSW.

První raketomety Homar měla získat polská armáda již v roce 2012. Avšak projekt je již několik let ve skluzu a pořízení prvních raketometů Homar bylo původně odsunuto na pozdější datum. Jedním z důvodů byly i měnící se představy polské armády o podobě a koncepci raketometu Homar.

V roce 2014 však vzhledem k situaci na Ukrajině došlo k úpravě modernizačních plánů polské armády s cílem uspíšit pořízení moderních zbraní. Jednou z priorit je i raketomet Homar.

Raketomet společně se střelami vzduch-země AGM-158 JASSM odpalovanými ze stíhaček F-16 a pobřežním raketovým systémem Kongsberg NSM vytvoří odstrašující „triádu" polské armády.


HIMARS

Základem raketometu Homar se stane polské nákladní vozidlo Jelcz. Dodavatel kontejneru, raket i systému řízení palby není však znám.

Kontejner a rakety s největší pravděpodobností převezme HSW z amerického raketometu MLRS (Multiple Launch Rocket System), resp. jeho kolové verze HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) od firmy Lockheed Martin.

Americké kořeny systému Homar potvrzuje i podepsaná smlouva o spolupráci mezi ZM Mesko  (dodavatelem raketové výzbroje systému Homar) a americkou Lockheed Martin.

Základem raketometu HIMRAS je kontejner pro raketu(y) ATACMS (Army TACtical Missile System). Střela s doletem až 300 km se na cíl se navádí pomocí údajů ze satelitní navigace a pomocí inerciálního navigačního systému.

Jedna raketa ATACMS má hmotnost 1670 kg. Bojová hlavice může obsahovat až 230 kg trhaviny nebo submunici M74. Experimentovalo se také s použitím samostatně naváděné protitankové submunice BAT (Brilliant Anti-Tank).

Zdroj: Dziennik Zbrojny, Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké tanky cvičí v Polsku a Pobaltí

V Polsku a Baltských státech od konce záři působí v rámci operace Atlantic Resolve jednotky 1. ...

Polsko nakupuje víceúčelové vrtulníky. Sikorsky nemá zájem

Naši severní sousedé připravují nákup 70 víceúčelových středních vrtulníků a příslušenství v hodnotě ...

Jihokorejské houfnice K9 Thunder pro Polsko

Jihokorejská firma Samsung Techwind dodá Polsku 120 pásových podvozků samohybné houfnice K9 Thunder. ...

Tři firmy nabízejí Polsku své vrtulníky

Celkově tři zájemci podali polskému Inspektorátu pro vyzbrojování (Inspektorat Uzbrojenia) finální ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    21:28 11.03.2015

    liberal shark: Souhlas do puntíku. semtam: Co by z toho Rusko mělo? Rozepře mezi protivníky, nic víc a nic míň. Sice malé, ale rozepře. Rozesejte jich mezi protivníky hodně, a ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal shark: Souhlas do puntíku.

    semtam: Co by z toho Rusko mělo? Rozepře mezi protivníky, nic víc a nic míň. Sice malé, ale rozepře. Rozesejte jich mezi protivníky hodně, a máte z půlky vyhráno. A v Evropě, kde každý stát jinému (mnozí téměř každému) někdy nějak ublížil, není o materiál na rozepře nouze. Když se budou jednotlivé státy Evropy mezi sebou hádat, byť třeba ne nějak intenzivně a jen kvůli prkotinám a starým křivd(ičk)ám, bude akceschopnost EU omezena. Což přesně Kremlu vyhovuje. Povídačky o tom, jak má Rusko zájem na silné a stabilní EU, snad vážně neberete, ne? Koneckonců činění se různých posluhovačů Kremlu v ČR (zdravím do IVK) jasně dokazuje, že cílem je co nejvíce rozeštvat EU, aby nepředstavovala vůči Rusku mocenského konkurenta.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:13 11.03.2015

    to liberal shark
    Souhlas.
    jen perlička- http://jordankajiraskova.blog....

    to liberal shark
    Souhlas.
    jen perlička- http://jordankajiraskova.blog....

  • liberal shark
    09:07 11.03.2015

    Ještě jsem zapomněl na norské znárodňovače dětí :-). Prostě ČR a PL musí spolupracovat, jinak nepřežijeme.

    Ještě jsem zapomněl na norské znárodňovače dětí :-). Prostě ČR a PL musí spolupracovat, jinak nepřežijeme.

  • liberal shark
    08:36 11.03.2015

    to KOLT V Nemově příspěvku žádná historická fakta nejsou. Měl jsem na mysli přetahování českých a polských králů o Slezsko, krátkou československo-polskou válku o Těšínsko po WW1 ...Zobrazit celý příspěvek

    to KOLT
    V Nemově příspěvku žádná historická fakta nejsou. Měl jsem na mysli přetahování českých a polských králů o Slezsko, krátkou československo-polskou válku o Těšínsko po WW1 a neúspěšnou československou snahu o návrat Kladské kotliny po WW2, kterou mimochodem utnuli sověti v roce 1947.
    http://www.navychod.cz/article...

    Zvláště spor o Těšínsko měl pak nepříznivé důsledky - obstrukce při dopravě zbraní a munice pro Polsko v době jeho zoufalé obrany proti sovětské invazi v roce 1920, vzájemnou nedůvěru v meziválečném období a neschopnost společného postupu proti Stalinovi s Hitlerovi. Nemůžeme si dovolit, aby se něco takového opakovalo. Máme tu ruský imperialismus, islámské teroristy a bruselský "demokratický deficit".Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    22:16 10.03.2015

    KOLT Rozumím a se zamýšlím, co by z toho Kreml měl. Protože naše země jsou silně zakotveny v NATO a EU a navíc nejsme velký hráči (bohužel). Tato rozepře mi přijde nereálná, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Rozumím a se zamýšlím, co by z toho Kreml měl. Protože naše země jsou silně zakotveny v NATO a EU a navíc nejsme velký hráči (bohužel). Tato rozepře mi přijde nereálná, ale budiž může být. Když tu již padlo ohrožení z Polska, jaké je v současné době krajně nereálné. Tak z mého pohledu jeho reálnost se blíží k "nezištné" agresi RF vůči nám.
    Ale až takový optimista nejsem, abych si myslel, že k nám válka nikdy nepříde. Na to bych měl jedno kouzlo. Budu se opakovat, zvýšit podíl HDP na obranu min. na 2 %. Vyklidit Audiášův chlív na MO a dalších orgánech. Rozumně "militarizovat" obyvatelstvo.
    Řeknu jednoduše, kdo chce mír, připravuje se na válku.
    Toto vše se dá uskutečnit. Viz Polsko nebo i Estonsko. Jen u nás se spí a proto mám obavu, aby nás v tom spánku nepřekvapila noční můra. A jak známo, noční můry můžou přijít náhle...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:27 10.03.2015

    semtam: Chápu, jak to myslíte, a do značné míry souhlasím. Jenže zatímco Vy, nebo třeba fenri, prostě jen máte jiný názor než já, máte ho podpořený solidními argumenty, jste ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Chápu, jak to myslíte, a do značné míry souhlasím. Jenže zatímco Vy, nebo třeba fenri, prostě jen máte jiný názor než já, máte ho podpořený solidními argumenty, jste schopni o něm diskutovat a třeba ho i z nějakého důvodu změnit či jen poupravit (já třeba díky fenriho příspěvkům poměrně dosti poupravil svůj pohled na situaci kolem Krymu). Naproti tomu nemo je jen hlásná trouba Kremlu, která tady píše nesmysly, podpořené nesmyslnými (pseudo)argumenty, jejichž účel je krajně pochybný. Proto jeho příspěvky typu: "...Někteří mě budou pohotově chtít setřít s tím že Polsko je přece spojenec. Ale historicky-státně i dnes jsou nespolehliví a zlomyslní...." označuji za ruský žvást, jehož účelem je s velkou pravděpodobností vrážení klínu mezi spojence. Naproti tomu Vaše příspěvky, byť odlišného názoru než mám já, označuji za diskusi.

    A Lukase jsem jen chtěl uklidnit, že nemem presentovaný názor rozhodně není v české společnosti většinový.

    liberal shark: A co v nemově příspěvku je historický fakt? Tedy krom věty "I na to čím je nějaký celek slabší a nebránitelný, tím drzejší bývají požadavky sousedů.", což je ovšem pravda typu, že slunce vyjde každé ráno ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    19:09 10.03.2015

    Do RM 70 można mieć rakiety o zasiegu 42 km - przynajmniej w Polsce są takie opracowane (Feinks-Z)   A prace trwaja nad zasięgiem 70km   Tyle że system 227/300 mm to jednak ...Zobrazit celý příspěvek

    Do RM 70 można mieć rakiety o zasiegu 42 km - przynajmniej w Polsce są takie opracowane (Feinks-Z)
     
    A prace trwaja nad zasięgiem 70km
     
    Tyle że system 227/300 mm to jednak większa moc ( Extra ma 120kg głowicę!)
     
    Generalnie 122,4 i 227/150mm warto mieć - tańszy system (122,4) uzupełnia droższy
     
    I to wcale jakoś "kosmicznie" drogie systemy nie są
     
    Za pieniądze na śmigłowce "bojowe" można zmodernizować RM-70 i kupić 12x MLRS 227/300 (dwie baterie) i pewnie jeszcze na ATACMS/ LORA by zostało...
     
    P.S. Wracając jeszcze do "strasznego "polskiego nacjonalizmu" Nawet najbardziej "radykalni" neofaszysci (bo nie mylmy nacjonalizmu z innymi bardziej skrajnymi ideologjami ) nie głoszą "chęci korekty" południowych granic...
     
    Możecie spać spokojnie :DSkrýt celý příspěvek

  • Jenda
    08:57 10.03.2015

    Myslím, že návrat k raketám Grad už není možný, když se to jednou vyřadilo, ale možná by se dalo jít rumunskou cestou a přejít na izraelské LAR-160. A zkusit třeba získat i licenci ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že návrat k raketám Grad už není možný, když se to jednou vyřadilo, ale možná by se dalo jít rumunskou cestou a přejít na izraelské LAR-160. A zkusit třeba získat i licenci na rakety.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    07:51 10.03.2015

    to semtam - Také bych si přál zavést něco, co vypadá jako obyčejný náklaďák, a dostřelí 300 km raketou s kazetovou hlavicí, nejlépe plnou samonaváděcí PT submunice. to KOLT - Ne ...Zobrazit celý příspěvek

    to semtam - Také bych si přál zavést něco, co vypadá jako obyčejný náklaďák, a dostřelí 300 km raketou s kazetovou hlavicí, nejlépe plnou samonaváděcí PT submunice.

    to KOLT - Ne každé konstatování historických faktů musí být nutně "ruský výkřik do tmy".Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    23:26 09.03.2015

    KOLT Prosím, neberte nyní můj komentář jako negativní reakci na Váš komentář. Ale osobně si myslím, že by jsme se zde neměli titulovat podobně jak jste uvedl níže komentujícího. ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Prosím, neberte nyní můj komentář jako negativní reakci na Váš komentář. Ale osobně si myslím, že by jsme se zde neměli titulovat podobně jak jste uvedl níže komentujícího.
    Tyto výrazy, ať se jedná o kohokoli nás jenom rozeštvávají a vytvářet mezi sebou svár nám nijak neprospívá (myšleno občanů ČR jako celku). Nepíši Vám to proto, že máte odlišné názory než já, ale hlavně proto, že věřím, že mě pochopíte.

    Jinak Polsko bylo de facto "jen" posunuto směrem na západ. No možná jsme mohli dostat to Kladsko :) jako kompenzaci za Rus. Ale konec polemik.
    První než Krym bylo Kosovo. Vím je to stát "samostatný", ale s totožným národem jako Albánie a rivalita jako mezi Korejci tam není...

    O raketometech v režii AČR bych si přál jejich znovuzavedení. Vynechal bych koncept RM-70 a šel cestou jako je polská Langusta nebo lrsvm Morava. U druhé varianty hlavně pro 4-kolový podvozek a velmi těžkou identifikaci protivníkem. Grad či Oganj mají dostřel 40-45 km (nové rakety) a existuje a nebo již bude brzy existovat i verze s doletem až 50 km.
    Homar by byl u nás skvělé řešení plus doplnění "Grady". Pokud bychom nakoupili tu indickou hračku tak bych se také nezlobil :)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:37 09.03.2015

    Lukas: Klid, ruské žvásty o polském nacionalismu a touze po území vážně nejsou to, co by většina Čechů baštila. Hlavně by si museli pánové z Kremlu nejdřív zamést před vlastním ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas: Klid, ruské žvásty o polském nacionalismu a touze po území vážně nejsou to, co by většina Čechů baštila.

    Hlavně by si museli pánové z Kremlu nejdřív zamést před vlastním prahem. Nejen, že po 2. sv. v. zabrali území Polsku i Československu, jsou také jediným státem, který v Evropě od těch dob zabral území cizího svrchovaného státu (jakkoliv osobně jsem v případě Krymu ochoten vcelku chápat důvody) a snaží se tento stát dále štěpit.

    Prostě ty ruské výkřiky do tmy ignorujte.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    20:43 09.03.2015

    Nemo - nie rozśmieszaj mnie sugestiami, że MY czychamy tylko aby odbić "nasze ziemie" Dla nas obecne granice są O.K. Tylko innym już niekoniecznie... Si vis pacem, para ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemo - nie rozśmieszaj mnie sugestiami, że MY czychamy tylko aby odbić "nasze ziemie"

    Dla nas obecne granice są O.K.
    Tylko innym już niekoniecznie...

    Si vis pacem, para bellumSkrýt celý příspěvek

  • Jenda
    13:11 09.03.2015

    Vzhledem k podobné "obchodní" kultuře, by asi pro AČR bylo nejschůdnější podívat se po něčem podobném v ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k podobné "obchodní" kultuře, by asi pro AČR bylo nejschůdnější podívat se po něčem podobném v Indii...

    http://www.newindianexpress.co...

    Je to už na Tatrovce a na oplátku za nákup by v Indii vyhrála cz805 ;-)))Skrýt celý příspěvek

  • Smutnej
    10:55 09.03.2015

    Neno: "...Aby nás to jednou nemrzelo že jsou tito sousedi takhle vyzbrojeni a my máme zastaralé sovětské modely..." Které zastaralé sovětské modely raketometů máte na mysli? Ať ...Zobrazit celý příspěvek

    Neno:
    "...Aby nás to jednou nemrzelo že jsou tito sousedi takhle vyzbrojeni a my máme zastaralé sovětské modely..."
    Které zastaralé sovětské modely raketometů máte na mysli? Ať vzpomínám, jak vzpomínám, žádné raketomety přece nemáme...Skrýt celý příspěvek

  • petres
    10:54 09.03.2015

    Souhlas s tím, že koncept HIMARS s raketami MLRS a ATACMS je slušnou a asi nejlepší možnou kombinací. Na vlastní konstrukci (slovenský RM-70 MODULAR) je možné přidání i ráže 122 mm ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas s tím, že koncept HIMARS s raketami MLRS a ATACMS je slušnou a asi nejlepší možnou kombinací. Na vlastní konstrukci (slovenský RM-70 MODULAR) je možné přidání i ráže 122 mm v modulárních kontejnerech. Levnější alternativa je možná izraelský LAR-160 s ráží 160 mm s obdobným naváděním jako MLRS nebo alternativně s jednodušším systémem navádění (LARS), ale kratším dostřelem a taktéž izraelský systém LORA, což je obdoba ATACMS, ale tato kombinace nemá výhody stavebnicového HIMARS ve snadné záměně střel.
    Myslím , že byla velká chyba vyřazení salvových raketometů z výzbroje AČR.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    08:06 09.03.2015

    Podobný raketomet je dneska klíčovou zbraní. S kazetovou municí se dá použít na protibaterijní palbu, ničení systémů PVO, likvidaci parků techniky a minování na dálku. Koncept ...Zobrazit celý příspěvek

    Podobný raketomet je dneska klíčovou zbraní. S kazetovou municí se dá použít na protibaterijní palbu, ničení systémů PVO, likvidaci parků techniky a minování na dálku. Koncept HIMARS s raketami MLRS a ATACMS je slušnou kombinací vysoce mobilní a relativně lehké platformy, vybavené sofistikovanou a celkem drahou municí.

    To NEMO
    S Polskem se přetahujeme o Slezsko už asi tisíc let. Ale více mi vadí, že nám po válce odmítli vrátit Kladsko, které bylo vždy součástí českých zemí. Ovšem dneska bychom se měli společně soustředit na Rusko a franko-německý Brusel, které nám jdou po krku.Skrýt celý příspěvek

  • Nemo
    23:08 08.03.2015

    ... a my opět nic. Aby nás to jednou nemrzelo že jsou tito sousedi takhle vyzbrojeni a my máme zastaralé sovětské modely. A v době krize nebo bezpečnostního vakua by mohly ožit ...Zobrazit celý příspěvek

    ... a my opět nic. Aby nás to jednou nemrzelo že jsou tito sousedi takhle vyzbrojeni a my máme zastaralé sovětské modely. A v době krize nebo bezpečnostního vakua by mohly ožit jisté územní nároky.
    Toto vyzbrojování by měl být budíček pro představitele našich silových struktur aby už konečně přestali s tím odkloňováním a tunelováním.
    Někteří mě budou pohotově chtít setřít s tím že Polsko je přece spojenec. Ale historicky-státně i dnes jsou nespolehliví a zlomyslní. Na to je třeba pamatovat. I na to čím je nějaký celek slabší a nebránitelný, tím drzejší bývají požadavky sousedů.
    Čerstvý případ je že chtějí stůj co stůj jisté pozemky na hranici. Není to sice moc, pár hektarů, ale jde o princip - peníze odmítli a chtějí půdu. Přitom mají stát velký a těch pár ha pro ně nic neznamená - kromě prestiže. A pak může přijít na řadu celé Těšínsko.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:59 07.03.2015

    Ja od siebie dodam że wcale nie jest pewne że bedzie to amerykański Himars... Kłuczem są odpowiedzi na dwa pytania - w jakim stopniu polski przemysl zbrojeniowy ma być ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja od siebie dodam że wcale nie jest pewne że bedzie to amerykański Himars...

    Kłuczem są odpowiedzi na dwa pytania
    - w jakim stopniu polski przemysl zbrojeniowy ma być zaangażowany w projekt (czy tylko jako dostawca np. nośników, czy może integracja polskich systemów dowodzenia i rozpoznania )

    - czy MON chce by pociski były takze rozwijane w kraju (np. własne głowice kasetowe)

    Bardzo ważną "poszlaką" jest informacja o trybie negocjacji...
    MON nie chce rozpisywac przetargu - a to oznacza że chce by konkretne polskie przedsiębiorstwa dodadały sie z zagranicznymi firmami w kwesti wspólpracy.

    A jeśli tak to duże szanse ma izraelski IAI z LORA (BSRBM - odpowiednik ATCMS) i EXTRA (300mm rakiety o zasiegu nawet 150 km)

    Ale żadnych pewnych informacji nie ma...
    Prócz tego że program ma już rok opóźnienia... :(

    PS. Ale pamiętajcie w PL bardzo czesto nie wygrywa faworyt...Skrýt celý příspěvek

  • Tortor
    14:43 07.03.2015

    Bohužel článek obsahuje nesprávné informace. Střela ATACMS není ráže 227mm. Raketomet HIMARS skutečně dokáže pojmout šest raket ráže 227mm (MLRS dokonce 2xšest), ale ty rozhodně ...Zobrazit celý příspěvek

    Bohužel článek obsahuje nesprávné informace. Střela ATACMS není ráže 227mm. Raketomet HIMARS skutečně dokáže pojmout šest raket ráže 227mm (MLRS dokonce 2xšest), ale ty rozhodně nemají dolet 300km. ATACMS se do HIMARSu vejde jen jedna ( do MLRSu pak 2xjedna). http://en.wikipedia.org/wiki/M... http://en.wikipedia.org/wiki/M... http://en.wikipedia.org/wiki/H...
     
    Děkuji, upraveno. Admin.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    14:28 07.03.2015

    Ještě, že tu ty Poláky máme. Ostatní středo a východoevropské armády NATO jsou jen pro parádu. Někdy ani to ne...

    Ještě, že tu ty Poláky máme. Ostatní středo a východoevropské armády NATO jsou jen pro parádu. Někdy ani to ne...

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2