Polsko nakupuje víceúčelové vrtulníky. Sikorsky nemá zájem
- 4. 11. 2014
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Naši severní sousedé připravují nákup 70 víceúčelových středních vrtulníků a příslušenství v hodnotě 12 miliard zlotých (77,4 miliardy Kč). V tendru soutěží tři přední výrobci vrtulníků. Poslední zprávy však přinesly doslova „šokující“ novinku – z tendru se stahuje americká firma Sikorsky se stroji S-70 Black Hawk.
Polsko nakupuje nové vrtulníky
Ozbrojené síly Polské republiky poptávají 70 vrtulníků pro pozemní armádu a námořnictvo. Pozemní armáda získá 48 vrtulníků pro transport lidí a materiálu.
Úkoly bojového pátraní a záchrany CSAR (Combat Search And Rescue), pátraní a záchrany SAR (Search And Rescue) zajistí 16 vrtulníků. Polské námořnictvo získá 6 strojů ve verzi SAR a 6 strojů pro protiponorkový boj - půjde o nejdražší a technicky nejnáročnější variantu.
O tendr projevilo zájem konsorcium tvořené americkou firmou Sikorsky a polskou PZL Mielec se strojem S-70 Black Hawk a evropský Airbus Defense & Space (dříve Eurocopter) s EC725 Caracal. Třetí a poslední anglo-italská AgustaWestland s polskou Swidnik SA nabízí vrtulník AW-149.
Společně s vrtulníky polská armáda pořizuje rozsáhlé pozemní zabezpečení, výcvikové systémy, misijní balíčky (např. pro záchranné operace) pro jednotlivé vrtulníky a také zbraňové systémy (palubní kulomety, torpéda pro námořní vrtulníky).
Nejnovější konstrukcí je AgustaWestland AW149 / AgustaWestland
Sikorsky protestuje
Největším favoritem soutěže byl donedávna Sikorsky. Americká firma je v Polsku velmi aktivní - v polském závodě PZL Mielec dokonce vyrábí vrtulníky S-70 Black Hawk. Američané však nyní o chystaný tendr nemají zájem a neplánují podat nabídku. Z jakého důvodu?
„Není možné předložit hospodářský životaschopnou nabídku, která bude 100% odpovídat jakémukoliv a kterémukoliv požadavku, včetně právních, technických a finančních aspektů,“ stojí v tiskovém prohlášení firmy Sikorsky.
Výběrové řízení je podle americké firmy údajně napsáno pouze pro konkretního zájemce. Dokud se podmínky zadání nezmění, nemá Sikorsky zájem se polského tendru zúčastnit.
Problém je například požadavek polské armády, aby jeden typ vrtulníku dokázal plnit dopravní úkoly, úkoly typu SAR a také boj proti ponorkám. Podle firmy Sikorsky jde o „unikátní požadavek“ v celosvětovém měřítku.
Již dříve poslal Mick Maurer, prezident společnosti Sikorsky Aircraft Corporation, polskému prezidentovi a polskému ministru obrany otevřený dopis, ve kterém odmítl podat nabídku „dokud se nezmění zadávací podmínky.“ V reakci na to polské ministerstvo oznámilo, že „zadavatel, tedy ministerstvo obrany určuje, co potřebují ozbrojené síly, a nikoliv zájemci nabízí to, co mají k prodeji.“
EC725 Caracal je z trojice nejtěžším strojem. / Airbus Defense & Space
Podle polského ministerstva obrany ostatní zájemci neměli problém předložit nabídky dle zadávací dokumentace a ze strany firmy Sikorsky jde pouze o „vyjednávací taktiku.“ Polská strana nemá v plánu měnit zadávací parametry jen kvůli jednomu uchazeči.
Zájemci své nabídky mohou předložit do 28.11. 2014. Na začátku příštího roku bude podepsána smlouva s nejúspěšnějším uchazečem. Jde opět o drobné posunutí celého programu. První stroje Polsko dostane pravděpodobně na konci roku 2016 nebo na začátku roku 2017.
Nejde však o poslední vrtulníkový tendr v Polsku, již od roku 2018 se rozběhne program náhrady bitevních vrtulníků Mi-24. Šanci mají například AH-64 Apache nebo Eurocopter Tiger.
Takticko-technická data uchazečů o polský tendr
UH-60L Black Hawk* |
AW149 |
EC 725 Caracal |
|
Délka |
19,76 m |
17,57 m |
19,5 m |
Výška |
5,13 m |
5,14 m |
4,6 m |
Šířka trupu |
2,36 m |
3,02 m |
|
Průměr rotoru |
16,36 m |
14,60 m |
16,2 m |
Prázdná hmotnost |
4819 kg |
3 622 kg |
5330 kg |
Max startovací hmotnost |
10 660 kg |
8000 kg |
11 200 kg |
Výkon motorů |
2×1410 kW |
2×1447 kW |
2×1776 kW |
Maximální rychlost |
295 km/h |
313 km/h |
324 km/h |
Cestovní rychlost |
275 km/h |
287 km/h |
285 km/h |
Přeletová vzdálenost |
2200 km s externími nádržemi |
800 km bez přídavných nádrží |
1325 km |
Dostup |
5790 m |
4572 m |
6095 m |
Stoupání |
4,5 m/sec |
9,9 m/sec |
7,4 m/sec |
* Sikorsky pro potřeby americké armády (U.S. Army) vyvinul vrtulník s označením S-70 Black Hawk. V Ozbrojených silách Spojených států je vrtulník označován jako H-60 Black Hawk (UH-60, SH-60, HH-60, atd). Pro exportní účely Sikorsky vrtulník označuje, a lze tak označit i celou rodinu vrtulníků tohoto typu, jako S-70 Black Hawk.
Související články
AGM-158A JASSM pro Polsko
Polská armáda pro své stíhačky F-16C/D Block 52+ objednala 40 střel s plochou drahou letu AGM-158A ...
- 22.09.2014
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Jaderné zbraně na polském území?
Podlé bývalého prezidenta Polska a ikony protikomunistického odboje Lecha Walesy (70) musí Polsko ...
- 28.09.2014
- 69 komentářů
- Jan Grohmann
Americké tanky cvičí v Polsku a Pobaltí
V Polsku a Baltských státech od konce záři působí v rámci operace Atlantic Resolve jednotky 1. ...
- 22.10.2014
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Irák nasadí ruské bitevní vrtulníky Mi-28NE „Havoc“
Radikálové z Islámského státu (IS) stále úspěšné působí ve velkých částech severního Iráku a Sýrie. ...
- 03.11.2014
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
Slovensko ide tiez kupovat nove vrtulniky: http://www.sme.sk/c/7501270/ar... Podla zakulisnych informacii sa hovori o ...Zobrazit celý příspěvek
Slovensko ide tiez kupovat nove vrtulniky:
http://www.sme.sk/c/7501270/ar...
Podla zakulisnych informacii sa hovori o AW-139.Skrýt celý příspěvekSikorski jen trochu blafuje s těmi námitkami, aby dostal Polskou vládu pod tlak. V poměru cena/výkon by byl totiž pořád výhodnější upravený Black Hawk než Italské nebo zvlášt ...Zobrazit celý příspěvek
Sikorski jen trochu blafuje s těmi námitkami, aby dostal Polskou vládu pod tlak.
V poměru cena/výkon by byl totiž pořád výhodnější upravený Black Hawk než Italské nebo zvlášt drahé Franczouské stroje plus nové pracovní místa v MielcuSkrýt celý příspěvekJen dodám, že nejsnazší je adaptace pro trojfunkci u Agusty/Westlandu a také TCO (total cost of ownership) lze dost stlačit dolů na rozdíl od jiných.
Jen dodám, že nejsnazší je adaptace pro trojfunkci u Agusty/Westlandu a také TCO (total cost of ownership) lze dost stlačit dolů na rozdíl od jiných.
Že by se vedení Sikorskiho obávalo, že snížením ceny přijdou o tučné prémie? Technickotaktická data jsou splnitelná, byť S-70 je starší konstrukce jako Mi-8/Mi-17. Na rozdíl od ...Zobrazit celý příspěvek
Že by se vedení Sikorskiho obávalo, že snížením ceny přijdou o tučné prémie? Technickotaktická data jsou splnitelná, byť S-70 je starší konstrukce jako Mi-8/Mi-17. Na rozdíl od Mi-38 je u S-70 vývoj prakticky zastavil. To, že uvedené tři podmínky využití jsou podle fy Sikorsky neslučitelné, resp. "světově unikátní", nestojí za komentář.Skrýt celý příspěvek
Lucas: Myslel jsem to tak, že jste po stížnostech Sikorskeho nesrazili podpadky a neupravili zadání tak, aby mu vyhovovalo. To by se totiž dost možná stalo u nás... Čili palec ...Zobrazit celý příspěvek
Lucas: Myslel jsem to tak, že jste po stížnostech Sikorskeho nesrazili podpadky a neupravili zadání tak, aby mu vyhovovalo. To by se totiž dost možná stalo u nás... Čili palec nahoru!Skrýt celý příspěvek
Sikorski "robi sceny"... WZTT (założenia taktyczno-techniczne) kandydaci znają od maja... Jakoś nikt inny nie prostestuje... Wydaje się że albo Sikorki myślal że lobbing ...Zobrazit celý příspěvek
Sikorski "robi sceny"...
WZTT (założenia taktyczno-techniczne) kandydaci znają od maja...
Jakoś nikt inny nie prostestuje...
Wydaje się że albo Sikorki myślal że lobbing załatwi wszystko (i się przeliczył)
albo Sikorski chce się wycofać bo nie interesuje go ten przetarg...
Ale poczekajmy do 28. listopada - wówczas mija termin skladania ofert...
I będzie wiadomo...
PRO flanker.jirka - ten numer nie przejdzie :-D
Ale za Su 22 możemy się zamienić... ;- )
Nie wiem po co wycofujecie W3 Sokół? Przecież nie są to stare maszyny...
Augusta Westland - za dużo chce za serwis?Skrýt celý příspěvekJen je otázka co tím sikorski sleduje, vždyť je zcela jasné že podmínky jsou rovnocenné a že nikdy tímto způsobem zakázky nedosáhne, logicky: Když nastavily podmínky tak aby je ...Zobrazit celý příspěvek
Jen je otázka co tím sikorski sleduje, vždyť je zcela jasné že podmínky jsou rovnocenné a že nikdy tímto způsobem zakázky nedosáhne, logicky: Když nastavily podmínky tak aby je Sikorski nevyhrál, proč by jim mělo vadit že odstupuje ze soutěže.
Jen aby to nedopadlo tak že Kerry pojede na návštěvu Polska a budou se měnit zadávací podmínky.Skrýt celý příspěvekPro KOLT
Nie
To nie my się postawiliśmy Sikorskiemu
tylko Sikorski nam...
To MON ustala czego armia chce...
Nie Sikorski...
Nie chce zarobić 3 mld USD?
Ich problem...Pro KOLT
Nie
To nie my się postawiliśmy Sikorskiemu
tylko Sikorski nam...
To MON ustala czego armia chce...
Nie Sikorski...
Nie chce zarobić 3 mld USD?
Ich problem...Jinými slovy, Poláci mají dostatečně velké cochones, aby se Sikorskymu postavili. Nicméně je to škoda, UH-60 by byl dobrý stroj; hlavně by ale byla větší konkurence, a tudíž tlak ...Zobrazit celý příspěvek
Jinými slovy, Poláci mají dostatečně velké cochones, aby se Sikorskymu postavili. Nicméně je to škoda, UH-60 by byl dobrý stroj; hlavně by ale byla větší konkurence, a tudíž tlak na cenu.
Deadog: + za správné psaní čárek ;-)Skrýt celý příspěvekcetli jste si prizpevek od Lukase? Pro ty kteri neumi polsky, prekladam. Sikorsky jim nabidl verzi S70, ktera se montuje v Polsku, ale to je do jiste miry orezana verze, kterou ...Zobrazit celý příspěvek
cetli jste si prizpevek od Lukase?
Pro ty kteri neumi polsky, prekladam. Sikorsky jim nabidl verzi S70, ktera se montuje v Polsku, ale to je do jiste miry orezana verze, kterou Polaci nechcou :)
Chcou plnohodnotny vrtulnik, chcou tam i elektricky stahovane okynka a klimatizaci:) Ne nejakou verzi pro jine bananistany, pro ktery je S70 urceny.
Navic Sikorsky vyhral kontrakt v Turecku, kde bude prave dodavat S70, ale s podminkou ,ze si ho budou Turci montovat doma. Dve montovny vrtulniku blizko sebe, potrebuji s tim neco udelat, takze se mi zda ze tim spise vydiraji polaky.
,Skrýt celý příspěvekVzpomeňme na výběrové řízení ve Státech na tankery. Opakovalo se tak dlouho, dokud nevyhrál Boeing. Takže teď bude prostor pro politická jednání, aby spravedlivě vyhrál americký ...Zobrazit celý příspěvek
Vzpomeňme na výběrové řízení ve Státech na tankery. Opakovalo se tak dlouho, dokud nevyhrál Boeing. Takže teď bude prostor pro politická jednání, aby spravedlivě vyhrál americký stroj a Poláci tak zohlednili bratrskou pomoc USA:)Skrýt celý příspěvek
Sprawa jest prosta - choć wielowądkowa... Sikorski zaproponował S-70i - to nie jest w żadnym wypadku UH-60 (mają tyle wspólnego co wygląd) Jako maszyne do zwalczania okrętów ...Zobrazit celý příspěvek
Sprawa jest prosta - choć wielowądkowa...
Sikorski zaproponował S-70i - to nie jest w żadnym wypadku UH-60 (mają tyle wspólnego co wygląd)
Jako maszyne do zwalczania okrętów podwodnych pewnie zaproponowali S-70B...
A ta ZNACZNIE ustępuje MH-60R...
Generalnie wychodzi na to że MON nie jest zaintersowany eksportowym S-70i lecz rasowym UH-60... (to wynika z odpowiediz na list Sikorskiego)
Kolejna sprawa to kontrakty Sikorskiego - wygrali w Turcji ogromny kontrakt - gdzie zobowiązali się że tureckie zakłady będa produkowac na eksport (conajmniej tyle ile kupiła Turecka armia)
I teraz Sikorski ma problem - po co mu dwie fabryki S-70?
A jeszcze Indie...
Generalnie najlepiej poczekac do 28.11. 2014 - czyli do terminu składania ofert...
Jak nie chca - to ich problem...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...