První taktická vozidla JLTV získá 10. horská divize

Oshkosh JLTV s automatickým kanónem Orbital ATK 230 LF ráže 30 mm; větší foto / Public Domain

Slavná 10. horská divize v roce 2019 zavede do výzbroje první taktická terénní vozidla Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Divize, resp. jeden z divizních pěchotních brigádních bojových týmů IBCT (Infantry Brigade Combat Team), získá v prvním kole 500 vozidel JLTV.

Do konce roku v rámci nízké počáteční výroby LRIP (Low-Rate Initial Production) dodá Oshkosh americké armádě a námořní pěchotě 100 vozidel JLTV. Dříve, než vojáci zařadí JLTV do operačního použití, zevrubně otestují všechny systémy vozidla.

Otestována bude např. schopnost dopravovat JLTV v podvěsu pod vrtulníky CH-47 Chinook, CH-53 a v nákladovém prostoru dopravního letadla C-130 Hercules.

Schopnost přepravy JLTV v podvěsu pod vrtulníkem je klíčovou součástí budované armádní koncepce vertikálního manévru MVM (Mounted Vertical Maneuver). V rámci MVM plánuje armáda provádět aeromobilní operace s vozidly střední hmotností kategorie - přesouvat je letecky (s kolmým přistáním/startem) z místa na místo, především při provádění manévrového boje, při operacích v horách (na, které je specialista 10. horská divize), v těžkém terénu, atd.

MVM radikální zvýší taktickou mobilitu vozidel a poskytne velitelům nové možnosti vést manévrový boj. V blízké budoucnosti do konceptu MVM budou začleněná právě vozidla JLTV (cca 7,5 t) nebo LAV-25 (11 t). S nástupem těžkých strojů s kolmým startem a přistáním chce americká armáda v podvěsu přepravovat vozidla Stryker (26 - 30 t) nebo dokonce bojová vozidla pěchoty Bradley (36 t).

Ale zpět k JLTV - v současné době výrobní linka firmy Oshkosh vyrábí v rámci LRIP 10 vozidel měsíčně. Plné zvládnutí technologie výroby a zahájení plné sériové výroby FRP (Full-Rate Production) se očekává v roce 2019. Pro nasazení do ostrých bojových misí budou vozidla JLTV a posádky připraveny v roce 2020.

Pentagon plánuje prozatím nakoupit 49 100 vozidel JLTV pro americkou armádu a 5500 vozidel pro námořní pěchotu - námořní pěchota ale nedávno projevila zájem až o 9100 vozidel.

Celkové náklady na vývoj a pořízení všech vozidel JLTV dosahují 30 miliard dolarů. Průměrná kusová cena JLTV nemá přesáhnout 250 000 dolarů - není však jasné, zda se jedná o cenu za holé, či plně vybavené vozidlo.

U IBCT týmů 10. horské divize JLTV nahradí ikonická taktická vozidla Humvee (HMMWV) v poměru 1:1. V Ozbrojených silách Spojených států ale slouží okolo 160 000 vozidel Humvee.


JLTV na základně amerciké námořní pěchoty

Americká armáda proto zvažuje dvě možnosti - nakoupit více vozidel JLTV nebo modernizovat stávající flotilu Humvee. Rozhodnutí příjme armáda v roce 2018. V současné době armáda požaduje flotilu taktických vozidel složených z 50 % Humvee, z 50 % JLTV.

Průměrné stáři flotily vozidel Humvee je 9,5 roků. “Snažíme se je udržovat v provozu méně než 15 let, takže jsme na tom pro další roky dobře, pokud jde o staří vozového parku Humvee,” uvedl generálporučík John Murray před podvýborem pro letectvo a pozemní síly Výboru pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee).

V roce 2019 rovněž prvních 69 vozidel JLTV získá druhé expediční uskupení námořní pěchoty II MEF (II Marine Expeditionary Force).

O vozidla JLTV se zajímá i americké letectvo (US Air Force). Letectvo chce v roce 2018 vyčlenit 60 milionů dolarů na nákup 140 vozidel JLTV - ty nahradí Humvee, která jsou využívaná při ochraně raketových sil. Letectvo ale chce JLTV i pro své jednotky pyrotechniků nebo “strážných andělů” (Guardian Angels), kteří se specializují na záchranu osob izolovaných v nepřístupném/nepřátelském prostředí.

Zájem o JLTV mají i zahraniční armády. Podle vyjádření firmy Oshkosh přitom prodeji vozidel JLTV do zahraničí nebrání žádné restrikce. Kromě Velké Británie ale Oshkosh odmítla upřesnit další zahraniční zájemce.

Zdroj: Army Recognition

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko pokračuje v přezbrojování na tanky T-72B3

Ruská armáda pokračuje v přijímání modernizovaných tanků T-72B3. Ruské jednotky v oblasti Rostov u ...

Těžký vrtulník CH-53K King Stallion v ceně stíhacího letadla

Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo začátek sériové výroby těžkého vrtulníku CH-53K King ...

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    08:26 23.06.2017

    Informace o tom, že jsou schopni vedle takto veliké zakázky dodávat i do zahraničí je velice zajímavá. Holt Oshkosh je velká firma vyrábějící hromadu aut, takže je zřejmě schopná ...Zobrazit celý příspěvek

    Informace o tom, že jsou schopni vedle takto veliké zakázky dodávat i do zahraničí je velice zajímavá. Holt Oshkosh je velká firma vyrábějící hromadu aut, takže je zřejmě schopná si s nějakým tím navýšením kapacit hravě poradit. Nicméně asi nehrozí, že bychom jimi nahradili Iveca, což? :-(Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3