První taktická vozidla JLTV získá 10. horská divize

Oshkosh JLTV s automatickým kanónem Orbital ATK 230 LF ráže 30 mm; větší foto / Public Domain

Slavná 10. horská divize v roce 2019 zavede do výzbroje první taktická terénní vozidla Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Divize, resp. jeden z divizních pěchotních brigádních bojových týmů IBCT (Infantry Brigade Combat Team), získá v prvním kole 500 vozidel JLTV.

Do konce roku v rámci nízké počáteční výroby LRIP (Low-Rate Initial Production) dodá Oshkosh americké armádě a námořní pěchotě 100 vozidel JLTV. Dříve, než vojáci zařadí JLTV do operačního použití, zevrubně otestují všechny systémy vozidla.

Otestována bude např. schopnost dopravovat JLTV v podvěsu pod vrtulníky CH-47 Chinook, CH-53 a v nákladovém prostoru dopravního letadla C-130 Hercules.

Schopnost přepravy JLTV v podvěsu pod vrtulníkem je klíčovou součástí budované armádní koncepce vertikálního manévru MVM (Mounted Vertical Maneuver). V rámci MVM plánuje armáda provádět aeromobilní operace s vozidly střední hmotností kategorie - přesouvat je letecky (s kolmým přistáním/startem) z místa na místo, především při provádění manévrového boje, při operacích v horách (na, které je specialista 10. horská divize), v těžkém terénu, atd.

MVM radikální zvýší taktickou mobilitu vozidel a poskytne velitelům nové možnosti vést manévrový boj. V blízké budoucnosti do konceptu MVM budou začleněná právě vozidla JLTV (cca 7,5 t) nebo LAV-25 (11 t). S nástupem těžkých strojů s kolmým startem a přistáním chce americká armáda v podvěsu přepravovat vozidla Stryker (26 - 30 t) nebo dokonce bojová vozidla pěchoty Bradley (36 t).

Ale zpět k JLTV - v současné době výrobní linka firmy Oshkosh vyrábí v rámci LRIP 10 vozidel měsíčně. Plné zvládnutí technologie výroby a zahájení plné sériové výroby FRP (Full-Rate Production) se očekává v roce 2019. Pro nasazení do ostrých bojových misí budou vozidla JLTV a posádky připraveny v roce 2020.

Pentagon plánuje prozatím nakoupit 49 100 vozidel JLTV pro americkou armádu a 5500 vozidel pro námořní pěchotu - námořní pěchota ale nedávno projevila zájem až o 9100 vozidel.

Celkové náklady na vývoj a pořízení všech vozidel JLTV dosahují 30 miliard dolarů. Průměrná kusová cena JLTV nemá přesáhnout 250 000 dolarů - není však jasné, zda se jedná o cenu za holé, či plně vybavené vozidlo.

U IBCT týmů 10. horské divize JLTV nahradí ikonická taktická vozidla Humvee (HMMWV) v poměru 1:1. V Ozbrojených silách Spojených států ale slouží okolo 160 000 vozidel Humvee.


JLTV na základně amerciké námořní pěchoty

Americká armáda proto zvažuje dvě možnosti - nakoupit více vozidel JLTV nebo modernizovat stávající flotilu Humvee. Rozhodnutí příjme armáda v roce 2018. V současné době armáda požaduje flotilu taktických vozidel složených z 50 % Humvee, z 50 % JLTV.

Průměrné stáři flotily vozidel Humvee je 9,5 roků. “Snažíme se je udržovat v provozu méně než 15 let, takže jsme na tom pro další roky dobře, pokud jde o staří vozového parku Humvee,” uvedl generálporučík John Murray před podvýborem pro letectvo a pozemní síly Výboru pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee).

V roce 2019 rovněž prvních 69 vozidel JLTV získá druhé expediční uskupení námořní pěchoty II MEF (II Marine Expeditionary Force).

O vozidla JLTV se zajímá i americké letectvo (US Air Force). Letectvo chce v roce 2018 vyčlenit 60 milionů dolarů na nákup 140 vozidel JLTV - ty nahradí Humvee, která jsou využívaná při ochraně raketových sil. Letectvo ale chce JLTV i pro své jednotky pyrotechniků nebo “strážných andělů” (Guardian Angels), kteří se specializují na záchranu osob izolovaných v nepřístupném/nepřátelském prostředí.

Zájem o JLTV mají i zahraniční armády. Podle vyjádření firmy Oshkosh přitom prodeji vozidel JLTV do zahraničí nebrání žádné restrikce. Kromě Velké Británie ale Oshkosh odmítla upřesnit další zahraniční zájemce.

Zdroj: Army Recognition

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko pokračuje v přezbrojování na tanky T-72B3

Ruská armáda pokračuje v přijímání modernizovaných tanků T-72B3. Ruské jednotky v oblasti Rostov u ...

Těžký vrtulník CH-53K King Stallion v ceně stíhacího letadla

Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo začátek sériové výroby těžkého vrtulníku CH-53K King ...

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • demagog
    22:47 25.06.2017

    Zaujimava je fotka hned v uvode videa, je na nej pekne vidiet ako je JLTV o nieco vyssie ako HMMWV a to pritom JLTV sedi uplne dole na dorazoch :). Prekvapuje ma priblizne rovnaka ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujimava je fotka hned v uvode videa, je na nej pekne vidiet ako je JLTV o nieco vyssie ako HMMWV a to pritom JLTV sedi uplne dole na dorazoch :). Prekvapuje ma priblizne rovnaka cena ako za HMMWV. JLTV si urcite uplatnenie najde, no jeho zavedenie namiesto typu ako HMMWV mi pripada ako optimalizacia ozbrojenych sil na COIN misie. Je znama priblizna spotreba paliva a naklady na prevadzku?Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    21:46 25.06.2017

    1) Porovnání JLTV vs HMMWV. Následující video nemá sice nejlepší kvalitu, ale je to dobré na první porovnání (1. vylepšená balistická odolnost, 2. výkonnější motor, 3. ...Zobrazit celý příspěvek

    1)
    Porovnání JLTV vs HMMWV. Následující video nemá sice nejlepší kvalitu, ale je to dobré na první porovnání (1. vylepšená balistická odolnost, 2. výkonnější motor, 3. spolehlivost, 4. lepší zavěšení kol, 5. lepší situační povědomí/integrace se senzory)
    https://www.youtube.com/watch?...

    2)
    Reklamní videa výrobce: https://www.youtube.com/channe...

    3)
    Aktualizuji také článek. Pro FY 2018 US ARMY požaduje 2110 vozidel, USMC 527 vozidel a USAF 140 vozidel. Britové mají zájem přes program FMS vzít celkem až 4000 vozidel!

    Existují zatím 2 hlavní verze, které mají celkem 4 různé podvarianty:

    1. JLTV Combat Tactical Vehicle (4 pasažéři, užitečný náklad 3500 lb / 1590 kg). Varianty jsou:

    - M1281 Close Combat Weapons Carrier Vehicle
    - M1280 General Purpose Vehicle
    - M1278 Heavy Guns Carrier Vehicle

    2. JLTV Combat Support Vehicle (2 pasažéři, užitečný náklad 5100 lb / 2310 kg). Varianty jsou:

    - M1279 Utility Prime Mover (nákladní korbu lze zaplachtovat)

    Další varianty přibydou asi v budoucnu (například se hovoří o sanitní verzi). Vlečný vozík (přívěs) je k jednotný pro všechny varianty.

    Pro vozidla jsou k dispozici 2 úrovně pancéřování - A-kit (integrální součást vozidla, kam by se nedalo dodatečně dostat, s tímto kitem je vozidlo určeno pro mírový provoz a humanitární mise s nízkým ohrožením) a B-kit (doplňková v poli přišroubovatelná sada proti kinetickým projektilům a proti náložím pod vozidlem).

    Letecká přepravitelnost: C-130 uvnitř, MH/CH-47 jedno vozidlo v podvěsu, CH-53K – dvě vozidla v podvěsu

    4)
    Američané na rozdíl od AČR šetří informacemi o pancéřování a výkonu motoru.

    Je pouze známo, že motor je 6,6 litrový dieselový motor GM Duramax V8 ,kterých se už vyrobilo 1,5 miliónu. Vyrábí se ale velká řada verzí. Dosud se předpokládala, že základem je verze motoru o výkonu 397 koňských sil (296 kW) při3000 otáčkách za minutu s maximálním točivým momentem 1037 Nm při 1600 otáčkách. Ta byla dále vytuněná pro vojenské použití.

    V roce 2017 byla na civilní trh uvedena verze s výkonem 445 koňských sil (332 kW) při 2800 otáčkách za minutu a točivým momentem až 910 pound-feet 1234 Nm při 1600 při otáčkách. Je možné, že u JLTV to bude někde mezi.

    Poznámka: aby to někoho nemátlo, tak primárním palivem amerických ozbrojených sil je letecký kerosin (primárně JP-8, ale jdou použít i jiné). Tento jednotný systém paliva u US ARMY/USMC je dán prostou analýzou/zkušeností, že největšími žrouty paliva na bojišti je vojskové letectvo s vrtulníky a pak s velkým odstupem tanky M1 Abrams (těm navíc kerosin svědčí více než diesel hlavně při startování za nízkých teplot).

    5)
    Rychlé porovnání:

    Typ vozidla / pohotovostní hmotnost / maximální hmotnost/ výkon motoru / měrný výkon při maximální hmotnosti / systémová cena bez DPH

    - JLTV Combat Tactical Vehicle cca 6 350 kg (kit A? nebo kit B?) / cca 8000 kg (kit A? nebo kit B?) / 300+ kW/ 26 kg/kW ? (US ARMY, 7,7-9,2 mil Kč)
    - M1151 HMMWV 3 310 kg / 5 220 kg / 142 kW / 36 kg/kW / 8,5 mil Kč (US ARMY, 2008)
    - Dingo 2 (KMW + MPI Group) CZ 10 000 kg / 12 500 kg / 163 kW / 76kg/kW / 27 mil Kč (AČR, není to systémová cena, ale cena samotného vozidla bez navijáku a rušičky)
    - LOV B (IVECO + Praga-Export) cca 5980 kg / 7 100 kg / 140 kW / 50 kg/kW / 33 mil Kč (AČR, systémová cena bez radiostanic, GPS a rušiček, ale se zbraňovými stanicemi / cena bez zbraňové stanice Protector odhadem 21 mil Kč)
    - VEGA MRAP (SVOS Přelouč) 15 000 kg / 19 000 kg / 306 kW / 62 kg/kW / ???
    - Eagle V (jeden z kandidátů, GDELS/Mowag + CSG) 7 000 kg / 10 000 kg / 185 kW / 54 kg/kW / ??? (ceny kontraktu pro Bundeswehr jsem nenašel)
    - AJBAN 440A (jeden z kandidátů, NIMR + VOP CZ) 9 500 kg? /10 750 kg / 221 kW / 48kg/kW / ???

    JLTV je skutečně výkonem motoru ke své hmotnosti asi největší dravec na mém seznamu.

    6)
    Z cen dosavadních pro AČR se mi chce plakat. Prostředníci jako MPI Group (Dingo, munice pro M2), Praga-Export (IVECO) a Omnipol (Protector) a VOP CZ (montáže/offsety) mají asi opačné pocity.

    Poznámka k ceně dodatečného vybavení - konkrétně radiostanic. Při posledním kontraktu s Tatra Defence Vehicle/CSG na 20 Pandurů stál jeden 50W vozidlový zesilovač pro radiostanice Harris včetně zástavby celkem 1,5 mil Kč bez DPH (vlastní radiostanice si dodává AČR sama). Český dealer firmy Harris firma INTERLINK CS se tak usmívá dvakrát, nejdříve dodá AČR radiostanice a pak přes další prostředníky jako je CSG či VOP CZ ještě vozidlové zesilovače a antény.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    17:22 25.06.2017

    hm sice mám pro tohle vozidlo slabost ale kdybych si mel vybrat jestli si poslat tohle auto ze státu a zaplatit vcetne dph a cla..nebo vzit ajbana kterej se vyrobí v licenci tady ...Zobrazit celý příspěvek

    hm sice mám pro tohle vozidlo slabost ale kdybych si mel vybrat jestli si poslat tohle auto ze státu a zaplatit vcetne dph a cla..nebo vzit ajbana kterej se vyrobí v licenci tady ve státní firmě..tak beru druhou moznost.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:07 25.06.2017

    Takže jak jsem se obával. Šestka chtěla konkrétní vozidlo, MO jí dodalo "vlastní" řešení. K potento. Samozřejmě je možné, že Perun je výborné vozidlo s potenciálem k úspěchu na ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže jak jsem se obával. Šestka chtěla konkrétní vozidlo, MO jí dodalo "vlastní" řešení. K potento. Samozřejmě je možné, že Perun je výborné vozidlo s potenciálem k úspěchu na světových trzích. V tom případě budu jedině rád, pokud jej stát podpoří. S ohledem na dosavadní výstupy ze SVOS mám ovšem jisté pochybnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Josef
    13:39 25.06.2017

    A právě o to jde. Co když bylo nasazení v Mali s malým počtem lidí a svým charakterem podstatně víc SF, než "bigo" záležitost v Anu? Teď nemluvím o našich, ale o všeobecně špatném ...Zobrazit celý příspěvek

    A právě o to jde. Co když bylo nasazení v Mali s malým počtem lidí a svým charakterem podstatně víc SF, než "bigo" záležitost v Anu? Teď nemluvím o našich, ale o všeobecně špatném způsobu použití SF v Anu.

    Já jsem nerozporoval byla/nebyla, ale kolokaci "pořádná akce". Což mi neukazuje na vlastní existenci akce, nýbrž na její charakter.Skrýt celý příspěvek

  • Olaf
    12:22 25.06.2017

    Jozefe, starejte se laskavě o vlastní úroveň. nasazení 601skss musí schválit sněmovna stejně jako nasazení ostatních jednotek a ty údaje by byly veřejné. To neznamená, že by se ...Zobrazit celý příspěvek

    Jozefe, starejte se laskavě o vlastní úroveň.
    nasazení 601skss musí schválit sněmovna stejně jako nasazení ostatních jednotek a ty údaje by byly veřejné. To neznamená, že by se provalily detaily akce. Vím o hlídání ambasády v Kábul, počítám sen každého uchazeče o přijetí. Také byla menší mise v Mali.Skrýt celý příspěvek

  • Josef
    12:09 25.06.2017

    Olafe, při vší úctě k Vám, co to tady melete o poslední pořádné akci? Nedočetl jste se o ní na novinkách a tudíž nebyla? Od místních diskutérů bych čekal trochu úrovně. Perun je ...Zobrazit celý příspěvek

    Olafe, při vší úctě k Vám, co to tady melete o poslední pořádné akci? Nedočetl jste se o ní na novinkách a tudíž nebyla? Od místních diskutérů bych čekal trochu úrovně.

    Perun je název platformy představené na IDETu. Verze pro 601 bude jiná a pravděpodobně i jinak pojmenovaná.

    Jinak tato platforma nepotvrzuje žádný trend, jen vyplňuje mezeru.Skrýt celý příspěvek

  • Olaf
    11:25 25.06.2017

    Šestka byla naposledy v pořádné akci 2012 a jen tak se asi do akce nedostane. Ten nákup Perunů asi budu tvrdit nastoupený trend. To nemluvím o pravověrně slovanském jménu vozidla.. Zobrazit celý příspěvek

    Šestka byla naposledy v pořádné akci 2012 a jen tak se asi do akce nedostane. Ten nákup Perunů asi budu tvrdit nastoupený trend. To nemluvím o pravověrně slovanském jménu vozidla..Skrýt celý příspěvek

  • Josef
    09:42 25.06.2017

    Šestka chtěla hotový a osvědčený výrobek. Již delší dobu horuje za supacat, ale nějak se nedaří. Jedna věc je něco chtít, druhá věc je ochota producenta dodat směšné počty a ...Zobrazit celý příspěvek

    Šestka chtěla hotový a osvědčený výrobek. Již delší dobu horuje za supacat, ale nějak se nedaří. Jedna věc je něco chtít, druhá věc je ochota producenta dodat směšné počty a účastnit se proslulých výběrových řízeních a třetí věc je samotný systém nákupů ve prospěch AČR.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:35 25.06.2017

    Josef, ona je otázka, zda "přestavba na kabriolet" se tak jako tak nebude dělat jakožto samostatná verse nabízená výrobcem. V US jsou taková vozidla docela v oblibě, takže bych se ...Zobrazit celý příspěvek

    Josef, ona je otázka, zda "přestavba na kabriolet" se tak jako tak nebude dělat jakožto samostatná verse nabízená výrobcem. V US jsou taková vozidla docela v oblibě, takže bych se divil, kdyby k tomu nedošlo. Clo a DPH by se dalo vyřadit tak, že by se vozidlo z co největší části vyrábělo u nás. Otázkou je, zda by na to Oshkosh přistoupil. Na druhou stranu, s Tatrou by třeba mohl i navázat užší spolupráci, kdyby se někdo snažil.

    Každopádně to je v tuto chvíli pro nás irelevantní, pokud Šestka ta vozidla potřebovala teď. Vůbec by mě zajímalo, kde se vzal nápad nechat ta vozidla vyrobit u SVOS. Zda to iniciovala Šestka nebo někdo na MO. Nebo prostě speciálové chtěli takové vozidlo a nějaká vyšší instance rozhodla, že se nepořídí žádné z nabízených a vyrobí se český originál...Skrýt celý příspěvek

  • Josef
    08:33 25.06.2017

    K tomu je ještě nutné si zejména u US produkce připočítat 21% DPH, 8% clo, nějaké procenta dodavatele (českého překupníka) apod.

    K tomu je ještě nutné si zejména u US produkce připočítat 21% DPH, 8% clo, nějaké procenta dodavatele (českého překupníka) apod.

  • Josef
    08:31 25.06.2017

    To starlight:
    Všeobecně s vámi souhlasím, až na to stanovisko k ceně. Ta je zpravidla za všechny "nadstavbové" systémy 50 - 100% ceny vozidla.

    To starlight:
    Všeobecně s vámi souhlasím, až na to stanovisko k ceně. Ta je zpravidla za všechny "nadstavbové" systémy 50 - 100% ceny vozidla.

  • KOLT
    07:38 25.06.2017

    Starlight, přesně tak. Být na MO, už kontaktuju Oskosh, jestli je ochoten se tendru zúčastnit. A být na místě Tatra Defence, dělám to samé a zajišťuji si exkluzivní zastoupení... ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight, přesně tak. Být na MO, už kontaktuju Oskosh, jestli je ochoten se tendru zúčastnit. A být na místě Tatra Defence, dělám to samé a zajišťuji si exkluzivní zastoupení... Jenže u nás se půjde zase "českou" cestou. Přitom Titus ukazuje, že to lze i lépe. Prostě když už řešíme, čím nahradit LMV Iveco (tedy snad), tak nevidím jediný důvod, proč se nepodívat po tom, co ve své kategorii představuje pravděpodobně špičku. I kdyby jen proto, abychom věděli, jaké jsou možnosti a co zhruba máme požadovat a za kolik.


    demagog, v podstatě jde o to, že chceme lépe chránit lehkou pěchotu. Ta dřív byla kanónenfutter, který jsme klidně mohli převážet na jeepech a v defenderech. Jenže ty časy jsou dávno pryč. Navíc se ukázalo, že by to chtělo něco většího, s vyšší nosností a průchodností – udělalo se HMMWV. Ukázalo se, že by nebylo od věci jej pancéřovat alespoň proti ručním zbraním (což se perfektně potvrdilo už v Mogadishu roku 1993), jenže možnosti jsou díky nosnosti a koncepci omezené. Navíc konflikty s tématikou contra insurgency ukázaly, že je potřeba zásadním způsobem zvýšit ochranu před nástražnými systémy. Zkusily se nasadit MRAPy, které jsou ale příliš těžké a neohrabané, čili rozkaz zněl jasně: "Vozidlo s balistickou a protiminovou ochranou na úrovni MRAPů, s jízdními vlastnostmi alespoň HMMWV, které nebude o moc větší a těžší a bude za rozumnou cenu." A Oshkosh to díky svým zkušenostem (ostatně i některé nejlepší MRAPy pochází od něj) zvládl zřejmě na výbornou.Skrýt celý příspěvek

  • markus223
    02:22 25.06.2017

    Starlight

    Jaký je důvod utajení výkonu motoru?

    Starlight

    Jaký je důvod utajení výkonu motoru?

  • demagog
    01:40 25.06.2017

    Problematiku nesledujem, takze mohol by niekto v kratkosti vysvetlit v com je toto vozidlo lepsie ako HMMWV ktore ma nahradit? HMMWV bolo o poznanie vacie ako Jeep, ale toto ...Zobrazit celý příspěvek

    Problematiku nesledujem, takze mohol by niekto v kratkosti vysvetlit v com je toto vozidlo lepsie ako HMMWV ktore ma nahradit? HMMWV bolo o poznanie vacie ako Jeep, ale toto (hlavne predna kapota) vyzera masivne. Posobi dojmom skor zmenseneho nakladneho ako terenneho auta.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    00:28 25.06.2017

    1) Program JLTV se v USA skutečně roztáčí na plné obrátky. US ARMY už objednala cca 2900 vozidel a od FY2018 se bude kupovat cca 2000-2600 strojů ročně. Systémová cena (průměr ...Zobrazit celý příspěvek

    1)

    Program JLTV se v USA skutečně roztáčí na plné obrátky. US ARMY už objednala cca 2900 vozidel a od FY2018 se bude kupovat cca 2000-2600 strojů ročně. Systémová cena (průměr pro různé verze, včetně kitů pancéřování, náhradních dílů, simulátorů …) za kus se pohybuje v letech FY2016-2020 od 320-380 tisíc USD za kus (cca 7,7 až 9,2 mil Kč).

    Krrmě videa s vozidly USMC v článku (hlavně v čase od 2:12) mě na YouTube mě zaujalo ještě toto video:
    https://www.youtube.com/watch?...

    To vozidlo stvořil skutečně velký a zkušený výrobce vojenských terénních vozidle. A jsou na tom vozidle vidět tvrdě získané zkušenosti s plusy a mínusy s opancéřováním HMMWV na jedné straně a s těžkými MRAP na straně druhé.

    Na videu s vozidly USMC jsou vidět dvě verze – pickup s pancéřovanou kabinou pro 4 osoby a malou korbou a velký pick-up ro dvě osoby a velkou korbou. Vlečný vozík už je také hotový a zavedený do výzbroje.

    JLTV má skutečně vychytávky pro průjezd terénem, transport C-130 v podobě velkého zdvihu podvozku, který testovaly na terénních závodech. Rozsáhlé použití komerčních dílů v pohonném systému. Je zajímavé, že výkon motoru je utajovaný, ale podle zvuku těch koní tma bude hodně.

    2)

    Vozidlo JLTV by podle mě mělo být technickým i cenovým referenčním vzorem pro AČR.

    Jak už napsal Olaf Američané nám v Afganistánu půjčili/darovali pancéřované HMMWV . A když se pak na tamním bojišti neosvědčila vozidla Dingo 2 a LMV Iveco, zakoupená ve spěchu MO ČR zvláštním způsobem přes profláknuté české prostředníky, tak nám Američané zase půjčili MRAP M-ATV (to vyrábí firma Oshkosh stejně jako JLTV) a MaxxPro.

    A ve světle programu JLTV my stále připadá, že MO ČR a AČR je nepoučitelná. Kdyby se alespoň opsali technické specifikace skutečně moderního vojenského vozidla JLTV od Američanů. Ale to ne, my zase budeme hledat českou cestu a na dráze ve Vyškově vybírat techniku a pak se budeme divit, že na bojišti je všechno úplně jinak (třeba terén a klima), že se to třeba nevejde do C-130 Hercules, a že náš nejbližší spojenec, v jehož sestavě zpravidla působíme, má úplně jinou techniku atd.

    3)

    Bude proto opravdu zajímavé sledovat, jak dopadne výběr nových pancéřovaných lehkých obrněných / taktických vozidel 4x4 do AČR.

    Už začátek je takový rozpačitý, kromě velmi profesionálního produktů od renomovaných výrobců jako GDLSE/Mowag, Renault Trucks Defense se bude o zakázku ucházet řada produktů méně známých značek s neurčitou referencí o zkušenostech s návrhem, výrobou a produkcí vojenských vozidel vhodných pro evropské státy NATO (ano, například VOP CZ tlačený produkt firmy NIMR Automotive z SAE a další)

    http://www.armadninoviny.cz/id...
    http://www.armadninoviny.cz/ac...
    http://www.palba.cz/viewtopic....

    4)

    A bohužel pověstným vrcholem ledovce je kontrakt na vozidla SVOS Přelouč typu Arm 7-Soft Top - PERUN 4x4 pro speciální síly AČR. SVOS Přelouč, firma jejíž jediná předchozí konstrukce VEGA na podvozku Tatra nepřekročila stádium prototypu. A najednou dodá 4 vozidla.

    Cena za 4 Peruny je 94,5 mil Kč (bez DPH 78 mil Kč, systémová cena 19,5 mil Kč bez DPH/ cca 790 tisíc USD za vozidlo). To je 2,5krát více než za jedno JLTV (úprava na kabriolet, nějaké to rádio, kulomet, atd. by rozhodně tolik navíc nestálo).

    Uvidíme, jak to speciálům bude fungovat v náročných klimatických podmínkách zahraničních misí mimo Evropu. SVOS to určitě řádně „odzkoušel“ ve velehorách, pouštích, džunglích a polárních oblastech a vojskové zkoušky někde v ČR to „potvrdí“.

    http://www.palba.cz/viewtopic.... Skrýt celý příspěvek

  • Olaf
    13:45 24.06.2017

    PavoIR
    přetřásám nákup JLTV, takžé díky za návrh..

    PavoIR
    přetřásám nákup JLTV, takžé díky za návrh..

  • PavolR
    12:30 23.06.2017

    Ak náhodou začnete znova pretriasať nákup amerických vrtuľníkov, tak píšte sem: http://www.armadninoviny.cz/ar... ... nech tam ...Zobrazit celý příspěvek

    Ak náhodou začnete znova pretriasať nákup amerických vrtuľníkov, tak píšte sem: http://www.armadninoviny.cz/ar...
    ... nech tam prekročí diskusia magickú hranicu 600 komentárov :-)Skrýt celý příspěvek

  • Olaf
    11:12 23.06.2017

    KOLT Jistě nehrozí. Stejně jako nehrozí, že bychom nakoupili americké vrtulníky. MO krom 24 Amraamů nikdy nenakoupila větší množství americké výzbroje. Ta, kterou máme, ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT
    Jistě nehrozí. Stejně jako nehrozí, že bychom nakoupili americké vrtulníky. MO krom 24 Amraamů nikdy nenakoupila větší množství americké výzbroje. Ta, kterou máme, pyrotechnické roboty, moderznizace vrtulníků, jsou dary, které jsme přijali počítám s největším zapřením. Když jsme dostali v Afghanistánu humwee, na army.cz se zapřísahali, že vozidla nikdy nevstoupí na české území.
    Řeči o našem zakotvení v NATO často zastírají, že po čtyřiceti letech jsme stále duší zakotveni ruské říši.Skrýt celý příspěvek

  • jsk1
    08:50 23.06.2017

    Záleží na tom, zda nám to schválí pan Putin.

    Záleží na tom, zda nám to schválí pan Putin.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3