První let C-295 s protilodní střelou Marte MK2/S
- 22. 8. 2012
- 3 komentářů
- Michal Polák
Společnost MBDA oznámila úspěšné absolvování prvního letu hlídkovacího letounu CASA C-295MPA s podvěsenou protilodní střelou Marte MK2/S. Cílem probíhajících zkušebních letů je zejména ověření aerodynamických vlastností a ovladatelnosti letounu společně s výše uvedenou střelou. Do budoucna není vyloučená ani integrace protiponorkových torpéd MK46.
Integrace protilodní střely
Prvním zkušebním letem C-295MPA s podvěsenou protilodní střelou Marte MK2/S započal proces její integrace s letounem. V první fází se mají ověřit zejména letové vlastnosti letounu, který běžně s žádnou podvěsenou výzbrojí nelétá. Následovat budou zkoušky samotného zbraňového systému.
Marte MK2/S je protilodní střela středního dosahu typu „vystřel a zapomeň“. Váží 310 kilogramů a na délku měří 3,85 metrů. Dosahuje rychlosti 0,8 až 0,9 Machu a dokáže zasahovat cíle až do vzdálenosti 40 kilometrů. Malá plavidla přitom dokáže úplně potápět, středním a větším způsobuje nemalé škody.
Standardně slouží k nošení protilodních střel Marte MK2/S středně velké vrtulníky AgustaWestland AW101 nebo NHIndustries NH90 operujících z pobřeží nebo palub pro ně přizpůsobených lodí.
CASA C-295 se představuje
Letoun C-295 je vojenský dvoumotorový transportní letoun. Byl vyvinut konsorciem EADS-CASA na základě úspěšného typu C-235. Oproti němu došlo k prodloužení trupu a použití novějších motorů PW127G, i jejichž zásluhou vzrostla maximální možná nosnost nákladu o téměř 3,5 tuny.
Na délku měří standardní C-295M 24,5 metrů, rozpětí činí 25,81 metrů. Letoun je schopný přepravovat náklad o hmotnosti až 9 250 kilogramů nebo až 71 vojáků. Standardně dokáže vyvinout maximální rychlost 576 km/h , nicméně cestovní rychlost činí 480 km/h. Dolet se samozřejmě odvíjí od hmotnosti nákladu – od 1 300 kilometrů s maximální zátěží do 5 220 kilometrů při přeletu.
Foto: Prototyp C-295 AEW na RIAT 2011 / Wikipedia Ronnie Macdonald
CASA C-295 byla prvně zařazen, vzhledem ke státu svého vzniku, do španělského a portugalského letectva. Dále pak putoval nebo bude putovat k letectvům Alžírska, Brazílie, Čile, Kolumbie, Egypta, Finska, Ghany, Indonésie, Jordánska, Kazachstánu, Mexika, Ománu a Polska. Čtyři letouny C-295M má ve výzbroji také Česká republika, která je pořídila jako náhradu za zastaralé An-26.
Rozšíření možností původně transportního letounu
CASA C-295 existuje ve třech základních variantách: transportní, námořní hlídkovací a také ASW&C (včasného varování).
První transportní varianta v současné době označovaná jako C-295M. Je schopná přepravit (samostatně, nikoliv dohromady) přes sedm desítek vojáků, 48 parašutistů, 27 lékařských nosítek, pět 2,24 x 2,74 metrových palet, či tři lehká vozidla.
Námořní C-295MPA je určená k účelům hlídkování a jedná se právě o přesný typ letounu, na kterém má být možnost používat protilodní výzbroj. Mezi uživatele patří například Omán nebo Čile, která je pořídila jako náhradu za americké P-3ACH Orion. C-295MPA nicméně není vyvíjen jako ryze námořní útočný, ale střely má být schopen použít jen v případě zjištění protivníka během hlídkování. Do budoucna není vyloučeno ani nošení torpéd MK46 určených proti výkonným ponorkám.
A nakonec třetí variantou je letoun včasné výstrahy AEW&C vyvíjený ve spolupráci s izraelskou společností Israel Aerospace Industries (IAI), o kterém si ale povíme až jindy.
Související články
Vzlétnou české Gripeny nad islandské ledovce?
Poslanci českého parlamentu v nejbližších dnech rozhodnou o tom, jakých zahraničních misí se česká ...
- 07.06.2012
- 12 komentářů
- Ctirad Sviták
Gilboa Snake – dvouhlavňová karabina pro blízký boj
Pamatujete si náš článek o dvouhlavňové pistoli Colt 1911? Tak dnes vám představíme něco podobného. ...
- 13.06.2012
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Kauza letadel CASA C-295 a role Vlasty Parkanové
Policie v minulých dnech požádala parlament České republiky, aby vydal k trestnímu stíhání ...
- 17.06.2012
- 11 komentářů
- Ctirad Sviták
Jak-130: Perspektivní lehký ruský bitevník
Rusové nejen modernizují stávající typy vojenských letadel, ale vyvíjejí nové. Jedním z nich je také ...
- 28.06.2012
- 3 komentářů
- Michal Polák
Rozšiřovat možnosti transportních letadel je rozhodně dobrým krokem. Doufám, že zemím, který si tenhle letoun koupí, bude sloužit dobře, užitně a kvalitně - narozdíl od nás.
Rozšiřovat možnosti transportních letadel je rozhodně dobrým krokem. Doufám, že zemím, který si tenhle letoun koupí, bude sloužit dobře, užitně a kvalitně - narozdíl od nás.
Načítám diskuzi...